De muizen- en rattenplaag Mist op zee in de Wieringermeer mmmmSm1 Een lijk op de Sch 28 gevonden De schietpartij te Broek op Langendijk De Jndrapoera" komt een dag later aan Koninklijke Nederlandsche Schaatsenrijdersbond Gevaar voor ijzelvorming Nederlandsche zee lichter gezonken bij Hansweert Botsing op den Nieuwen Waterweg Visschers vaartuig overvaren Motorschip gezonken Spoorwegen verwachten groote drukte op 7 Januari Van de schade welke muizen en ratten in ons land aanrichten ENKELE STROOSCHELF, zouden wij leger en vloot kun nen bekostigen. Talrijk zijn de berichten over het voorko men van een veldmuizen en rattenplaag in de Wieringermeer en de verschillende om liggende gemeenten. De verklaring van het veelvuldig voorko men der veldmuizen in de Wieringermeer moet waarschijnlijk gezocht worden in het feit, dat de waterstand laag gehouden wordt in verband met de ontzouting. De rattenplaag in de omliggende gemeen ten is een normaal verschijnsel in ons land De bestrijding van dit onguur gedierte wordt te weinig intensief ter hand genomen, zoodat wij een voortdurende vermeerdering van de rattenstand door het geheele land kunnen constateeren. Gezien het ontzettend vermenigvuldigingsvermogen van ratten en muizen, zal de toestand steeds ernstiger worden, tenzij op andere wijze in de bestrij ding voorzien wordt. Wij willen daarom onzen lezers het een en ander over ratten en muizenbestrijding mededeelen. Ratten- en muizenbestrijding is een vraag stuk van sociaal-economisch en sociaal-hy- ginisch belang omdat deze dieren 'n groo- te materieele schade berokkenen, terwijl voorts vaststaat dat zij aangemerkt moeten worden als verspreiders van de gevaarlijk- sta- ziekten. Teneinde een inzicht te krij gen in de materieele schade, door ratten en muizen veroorzaakt, heeft men voederings- proeven genomen (Bahr. Creel). Gevangen dieren werden nauwkeurig ge wogen en voorts met zeer eenvoudig voed sel als rogge, aardappelen, een weinig vet en water gevoederd. Het gewicht werd re gelmatig gecontroleerd, om zeker te zijn, dat de dieren het wat de hoeveelheid voedsel betreft, niet minder hadden, dan in hun vrijen staat. Het bleek dat 100 ratten aan bovengenoemde eenvoudige voedingsmidde len een bedrag van J 250. per jaar noodig hebben. Voor muizen bedraagt dit f 125.- Andere onderzoekingen door geleerden van verscheidene landen verricht vertellen ons, dat we het aantal ratten in ons land veilig op circa 8 millioen kunnen stellen, terwijl het aantal muizen zoowat even groot is. Deze groote getallen worden verklaard door het ontzettend vermenigvuldigingsver mogen dezer dieren. Het aantal nakomelin gen van één rattenpaar bedraagt ongeveer 860 per jaar! Uit deze feiten volgt, dat de rat ten- en muizenstand in ons vader land per jaar voor minstens f 30.000.000 schade berokkenen, door het voedsel dat zij stelen .En daarbij is dan niet gerekend de schade die zij veroorzaken door het vernielen en bevuilen van goede ren en andere eigendommen, het ondergraven van gebouwen en be stratingen. Alleen aan voedsel kost de horde ons per jaar dit ontzet tend bedrag. Weet V lezer dat het onderhoud van de weermacht de natie per jaar ook circa 30 millioen kost. Dit ter vergelijking! Maar wat beteekent deze financieele schade, indien we den ken aan de grootere gevaren op hygië nisch gebied, Vaststaat, dat de ratten de verspreiders zijn van de navolgende ziek ten, welke jaarlijks onder menschen en nuttige huisdieren ontelbare slachtoffers maken: de pest, de rattenbeetziekte, de ziekte van Weil, mond- en klauwzeer, tnchi nose. Een Amerikaansche onderzoeker toon de voorts aan hoe bij 34% der ratten de lintworm voorkomt, en een ander ver klaart, hoe elke rat gastvrijheid verleent aan een zeer groot aantal vlooien, welke ook op den mensch kunnen parasiteeren. Waarom echter langer in deze „kamer der verschrikkingen" te toeven! Het was voldoende om elk weldenkend mensch tot de overtuiging te brengen, dat de bestrijding van ratten en muizen een sociale noodzakelijkheid is, waaraan ieder naar vermogen dient mede te werken. De Vaag is echter slechts of bestrijding met redelijke kans op succes mogelijk is. Kat ten- en muizenschade worden in ons lant doorgaans veroorzaakt door de noolrn (mus decumanus), de huismuis (mus mus- culus) en de veldmuis (arvicola aivans), maar ook andere vertegenwoordigers van de uitgebreidde familie komen in ons land voor. Hoewel in meerdere of mindere mate van al deze dieren het zelfde gezegd - ivorden, geldt voor de rioolrat wel bijzonder, dat zij buitengewoon slim DE VANGST BIJ ééN argwanend, buitengewoon vraatzuchtig en weinig kieskeurig is, terwijl haar verniel zucht geen grenzen kent. Met deze eigen schappen dient bij de bestrijding rekening gehouden te worden. Zoo zal men met de talrijke ver giften, die als rattenverdelginsmid- del in den handel gebracht wor den, nooit afdoende resultaten be reiken. Evenmin met vallen. De die ren zijn te slim en wantrouwend, zoodat slechts de jonge onervaren dieren slachtoffers worden van de ze simpele verdelgingsmiddelen. Hierbij komt dan nog de hooge gevaar-factor voor menschen en nuttige huisdieren, wanneer vergif ten op ruime schaal rondgestrooid worden. Honden en katten kunnen heel wat ratten en muizen verdelgen, doch een ern stige plaag kunnen zij nooit baas. In volle pakhuizen vindt het ongedierte te veel schuilplaatsen, terwijl hond en kat er te veel in hun bewegingen belemmerd worden. Veel katten zijn bovendien bang voor een rat en voorts zijn katten in het bijzonder zeer ontvankelijk voor de infec tieziekten voor welker verspreiding de rat zoo gevreesd is. Volledigheidshalve noemen wij voorts voor afdoende ontratting in hermetisch te sluiten ruimten het gebruik van gas. Men gebruikt zwavel-, blauwzuur- of cyclongas, welke alle hoogst gevaarlijk zijn voor menschen en huisdieren. De toepassing ver- eischt kostbare installaties en mag alleen overgelaten worden aan geschoold personeel, onder strenge inachtneming van de voorge schreven voorzorgsmaatregelen. Door dit al les heeft het gebruik van gas alleen prac- tische waarde voor schepen en vrijstaande gebouwen. Voor verdelging op groote schaal, zoowel van ratten als van muizen, hebben wij tot heden de beste resultaten gezierr van het wetenschappelijke Ratin-systeem, dat met zeer groot succes in practisch alle landen der wereld toegepast wordt. Het voordeel van deze methode is, dat systematisch ge werkt wordt door vakkundig personeel met preparaten, die gegarandeerd onschadelijk zijn voor menschen en nuttige huisdieren en die bovendien door de lastige knaagdie ren zonder wantrouwen en gaarne opgeno men worden. In Denemarken en Duitschland is het be wezen, dat door regelmatige toepassing de rattenstand met 95 verminderd kon wor den. Gedurende de jaren 1933—1935 zijn b.v. in Duitschland 58 Landkreisen (provincies) geheel volgens deze methode bewerkt, waar bij niet minder dan 5000 gemeenten ontrat en ontmuisd werden. Uit 2700 rapporten der betrokken autoriteiten blijkt dat de re sultaten schitterend waren, terwijl zij vast stelden, dat niettegenstaande deze toepas sing op groote schaal, geen enkel nuttig huisdier, nog minder een mensch, nadeelige gevolgen ondervond. In de Nederlandsche hoofdstad is men onder leiding van den Gemeentelijken Ge neeskundigen- en Gezondheidsdienst vorig jaar ook een georganiseerde verdelgings campagne begonnen, waartoe op de Ge meentelijke Begrooting een bedrag van f 30.000.was uitgetrokken. Ook hier is be wezen, dat alleen door systematisch en op groote schaal te werken een verdelgings campagne resultaten opleveren kan. De Directie van de Wieringermeer heeft ook reeds eenige keeren alle bedrijven te gelijkertijd laten ontratten en ook hier bleek dat een dergelijke campagne succes oplevert. Medewerking van allen is daartoe echter noodig. Dit jaar heeft de Cultuur Mij. in haar gebouwen en op haar eigen terreinen de bestrijding der muizenplaag ook ter hand genomen. Het is echter vanzelfspre kend, dat slechts gedeeltelijke resultaten bereikt kunnen worden wanneer de eigena ren van belendende perceelen de muizen rustig laten voortwoekeren. Wij hopen, dat deze regelen ertoe mogen medewerken dat degenen die last van rat ten of muizen ondervinden, niet aarzelen om bestrijdingsmaatregelen te nemen Georga niseerd en op groote schaal behoeft de be strijding niet veel te kosten, kost zij zeker minder dan de schade bedraagt, die het ge dierte veroorzaakt. De wetenschap geefs ons voldoende wape nen in de hand om het gevaarlijke goedje te bestrijden, laat ons deze wapens dan ook gebruiken. De vier opvarenden gered. In den nacht van Zaterdag op Zondag heeft bij Hansweert een ernstige aanvaring plaats gehad. De Nederlandsche zeelichter „Thames 5", komende van Antwerpen en op weg naar Londen, gesleept door de Engelsche sleep boot „Security", is nabij Hansweert recht te genover de haven „De Roode Tonnenkant", aangevaren door het Amerikaansche s.s. „Cranford", komende van Gent met bestem ming Antwerpen. Door deze aanvaring is de „Thames 5" on middellijk gezonken, zoodat de bemanning, bestaande uit vier personen, geen tijd had de reddingssloep te strijken. Alle vier de opvarenden, n.1. de kapitein Driedijk, zijn vrouw en twee knechts zijn door middel van touwen aan boord gehaald van de „Cranford". Later zijn ze aan boord van de „Thames 6" gebracht. Scheepspapieren en andere artikelen gin gen verloren. De zeelichter was geladen met cooks en ijzer. Er werden twee schepen gesleept. Omtrent het zinken van de zeelichter „Thames 5" vernemen wij nader, dat de „Security", behalve de „Thames 5", ook nog de „Thames 6" op sleeptouw had, aan boord waarvan de opvarenden van de „Tames 5" later zijn gebracht. De bemanning bestond niet zooals eerst ge meld uit kapitein, diens vrouw en twee knechts, doch behalve de kapitein waren nog een stuurman en twee matrozen aan boord. De „Thames 6", die evenals de andere zee lichter van de reederij Van der Es is, heeft een belangrijke schade opgeloopen. Het schip wacht thans nadere instructies af. De bemanning van de „Thames 5" heeft order gekregen om naar Antwerpen terug te keeren. De kapitein is echter in Hansweert gebleven. Het schip ligt zeer gevaarlijk voor de scheepvaart. Door den rijkswaterstaat zijn onmiddellijk de noodige maatregelen getrof fen om het wrak te lichten. Tusschen Nederlandsch stoom schip en loodsboot. Het stoom schip moest aan den grond gezet worden. Rotterdam, 22 Nov. Gistermiddag is tij dens een dikken mist het thuiskomende Nederlandsche stoomschip „Willemsplein" van de scheepvaart maatschappij „Millin- gen" te Rotterdam, in de Nieuwen Water weg, ter hoogte van den seinpost, in aanva ring gekomen met loodsboot 16. Het stoomschip dat water maakte en in zinkenden toestand verkeerde, is tegen den Zuidwal aan den grond gezet. Voor de. be manning bestond er geen gevaar. De sleepbooten „Hoek van Holland" en „Maas" van L. Smit en Co.'s internationalen sleepdienst voeren uit om het stoomschip hulp te verleenen. De loodsboot is aan den voorsteven be schadigd. De „Willemsplein" lag reeds voor anker. Rotterdam, 22 Nov. Omtrent de aanva ring tusschen de „Willemsplein" en een loodsboot vernemen wij nader, dat de „Wil lemsplein", welke binnenkwam van Lulea, wegens den mist nabij de berghaven te Hoek van Holland voor anker was gegaan. De loodsboot is toen tegen de „Willems plein" opgevaren, waardoor deze een lek aan bakboordzijde bekwam. Het schip is tij dens hoog water aan den grond gezet, zoo dat verwacht kan worden, dat het afsleepen geen gemakkelijk karwei zal zijn. De pomp- boot „Hoek van Holland" van L. Smit en Co. was Zondagavond laat nog bezig met het leegpompen van het schip. Verder be vonden zich in de nabijheid van de „Wil lemsplein" de sleepbooten Maas, de Oostzee en Blankenburg, De bemanning, welke geen enkel gevaar loopt, blijft aan boord van het schip. De „Willemsplein", welke in 1910 gebouwd is, heeft een tonnenmaat van 5498 bruto re- gisterton. De loodsboot, welke slechts licht aan den voorsteven werd beschadigd, kon de reis naar zee voortzetten. Drie opvarenden den dood in de golven gevonden. Duinkerken. Als gevolg van den mist heeft het uitgaande Spaansche stoomschip „Christina" 'n visschersvaartuig uit Osten- de overvaren, dat in het midden geraakt werd en vrijwel onmiddellijk zonk. Slechts een der opvarenden kon worden opgepikt en men veronderstelt, dat nog drie personen vermist worden. De naam van het gezonken vaartuig is nog niet bekend. Opvarenden gered. Londen: Het te Groningen thuisbehoo- rend motorschip Schelde is op weg naar Jersey gisteren tijdens den dikken mist op de Paternoster-rotseilandjes geloopen. De bleef onder water. De opvarenden brachten de reddingsboot uit, doch deze zonk, toen zij 'e kust bereikten. Een hotelhouder heeft hun onderdak verleend. De Rotterdamsche Lloyd deelt me de, dat het m.s. „Indrapoera", niet Maandagmorgen, zooals aanvanke lijk gemeld, doch eerst Dinsdag morgen om acht uur te Rotterdam wordt verwacht. Na het lichten van den logger vond men het onder een kluwen netwerk. IJmuiden. Toen het personeel van Van der Tak's bergingsbedrijf Zaterdagmiddag, nadat men den ge- lichten logger Sch. 68 in de bergha ven te IJmuiden had gebracht, het dek opruimde, vond men onder een kluwen netwerk nog een lijk van een der opvarenden. Het werd naar het lijkenhuisje op de begraafplaats overgebracht. Zondag zijn familieleden van de beide opvarenden, waarvan men de stoffelijke omhulsels nog niet heeft gevonden, naar IJmuiden gekomen om het lijk te identificeeren. Dit is echter nog niet gelukt. Het gevonden lijk blijkt te zijn van matroos van de „179". Nader uit IJmuiden. Het lijk, dat Za terdagmiddag aan boord van den verganen logger „Sch. 68" is gevonden, blijkt afkom stig te zijn van een der opvarenden van de „Sch. 179", nl. van den matroos L. Spaans, wonende te Scheveningen. Dat men den geheelen Zondag noodig had om het lijk te identificeeren, kwam doordat, men natuurlijk in de veronderstelling was, dat het van een der opvarenden van de Sch. 68 was. Een verlovingsring heeft ten slotte uitgewezen, van wie het lijk afkom stig was. Speciale prijzien op die dag voor sommige gedeelten van 't land. Utrecht. Naar ons wordt medegedeeld, hebben de Nederlandsche Spoorwegen de volgende maatregelen genomen inzake het te verwachten drukke reizigersvervoer op 7 Januari a.s. naar en van Den Haag. Gewone gezelschapsbiljetten en uitstap jesbiljetten voor kinderen worden naar Den Haag of naar een station, gelegen bin nen een afstand van 65 K.M. van Den Haag voor reizen richting De Haag aanvangende op 7 Januari niet afgegeven. Van stations gelegen op een afstand van 65 K.M. of minder van Den Haag. zullen groote groepen personen, gezamenlijk wil lende reizen, naar Den Haag, goed doen hun verlangen daartoe uiterlijk op 22 Dec. a.s. aan het station van vertrek kenbaar te maken, onder opgave van het aantal rei zigers en gewenschte uren van vertrek en aankomst te Don Haag opdat de N. S. zoo veel mogelijk deze vervoeren kunnen rege len. Van stations gelegen op een afstand van meer dan 65 K.M. van Den Haag, zullen voor reizen heen en terug naar Den Haag op 7 Januari speciale gezelschapsbiljetten 2o en 3e klasse verkrijgbaar worden ge steld, voor tenminste 15 personen, kostende per persoon den prijs der eendaagsche re tourkaarten voor deze 65 K.M. (is f 3.05 voor de tweede klasse, f 2.15 voor de derde klasse), verhoogd met 2.88 cent voor de tweede klasse en 2 cent voor de derde klas se voor eiken retourkilometer. (Zoowel de heen- ais de terugreis moeten gezamenlijk afgelegd worden). Deze gezelschappen moe ten eveneens alle uiterlijk 22 December a.s. hun vervoer aanvragen met -opgave van gewenscht uur van aankomst en vertrek te Den Haag, waarna N.S. ook deze vervoeren zullen regelen en zoo noodig bepaalde trei nen hiervoor zullen aanwijzen. Voorzooveel noodig zal op sommige baan vakken de gewone dienstregeling niet gel den, doch wordt in plaats daarvan een uit gebreide of gewijzigde treinenloop ontwor pen, waarvan de dienstregeling# zal wor den gepubliceerd in een afzonderlijke uit sluitend voor dien dag geldende reisgids, en waarvan spoedig nadere gegevens aan de pers zullen worden verstrekt. BOERDERIJBRAND IN FRIESLAND. Gisterochtend is de boerderij van K. Bos te Rotsterhale, gemeente Haskerland, in vlammen opgegaan. Hoewel de motorspuit uit Joure spoedig ter plaatse was, viel er niets meer te redden. Alleen het vee kon in veiligheid worden gebracht. De oorzaak van den brand kon niet worden nagegaan. Ver zekering dekt de schade. De drie kameraden van den verslagene heden voor den rechter. In den nacht van 21 op 22 September j.1. werd zooals bekend te Broek op Langen dijk een krachtige jongeman in de bloei zijns levens bij een conflict met een poli tieman doodelijk getroffen. Morgen zullen zijn makkers, die bij de oppositie tegen den brigadier betrokken waren, terechtstaan. Aan de drie verdachten Dirk Slot, Simon Groot en Dirk Krap is ten laste gelegd dat zij in den nacht van 21 op 22 September 1936 tesamen en in vereeniging met M. K. openlijk met vereende krachten te Broek op Langendijk geweld hadden gepleegd te gen den Rijksveldwachter Brigadier R. C. v. d. Bosch. In dien nacht was wrijving ge weest met R. C. v. d. Bosch in verband met het sluiten van een café, waarna verdach ten zich naar de woning van den veldwach ter begaven, en daar misbaar maakten door luid schreeuwen en schelden. De veld wachter begaf zich vervolgens uit zijn wo ning naar buiten, waarop verdachten op hem af kwamen en grijpbewegingen naar hem maakten. De veldwachter trok zijn kle wang en deed daarmede op hen een uit val, waarop verdachten bleven opdringen en M. K. aanstalten maakte, om den veld wachter van achteren te bespringen. Deze gelastte hen toen uiteen te gaan, en gaf, toen aan dit bevel geen gehoor werd gege ven, met zijn revolver één of meer scho ten in de lucht. Dit hielp niet, want ver dachten drongen tegen den veldwachter op Hierop volgde wederom eene verdediging met de klewang, en toen verdachten ble ven opdringen loste de veldwachter weder om een schot, waardoor M. K. doodelijk werd getroffen, waarna het geweld een einde nam. In deze zaak zijn elf getuigen a charge door den Officier van Justitie gedagvaard en wel R. C. v. d. Bosch, Brigadier Rijks veldwachter te Broek op Langendijk; S. P. Rood, Brig. tit, Rijksveldwachter te Oud karspel; E. G. Fluijter, majoor, brigade commandant Alkmaar; A. ten Bruggecate, J. de Boer, C. de Gooijer, J. Balder, D. Tiel, F. H. Prins, J. A. Huitema, P. A, Huitema. Advocaat voor al de verdachten is, mr. P. Langeveldt te Alkmaar. ZEEBOOT OMHOOG GEVAREN. Hansweert. Tijdens dikken mist is gis termiddag nabij Saeftingen een zeeboot om hoog gevaren. De naam van deze boot is echter nog niet bekend. Het schip is blijven zitten. Sleepbooten zijn uitgevaren om het schip tegen hoog wa ter vlot te brengen. Algemeene vergadering te Zwol le. Wedstrijden om het kam pioenschap vw.ges'i ld. Onder leiding van den heer G. W. A. van Laei heeft de Koninklijke Nederlandsche Schaatsenrijdersbond zijn algemeene verga dering te Zwolle gehouden. De prestaties van onze vertegenwoordi gende hardrijders, aldus meldde het jaar verslag, waren in het afgeloopen seizoen uit stekend geweest. Du rekening en verant woording over '35-'36 sloot in de gewone dienst op f 4.903,65 en gaf een voordeelig saldo aan van f 24.99, de buitengewone dienst sloot op f 239,43, terwijl hier het batig saldo f 180.07 bedroeg. Het debetsaldo bij den kassier bedroeg f 991,87, zoodat er in totaal een verliessaldo was van f 786,81. Met algemeene stemmen werd besloten de algemeene vergadering het volgend jaar in Groningen te houden, ter gelegenhèid van het 75-jarig bestaan van de „IJsvereeniging Groningen" aldaar. De periodiek aftredende bestuursleden, de heeren mr. C. P. Eecen Gzn., H. C. van Za- linge, Jhr. H. R. A. Laman Trip, en J. Duin- tjes Mzn. werden vervolgens bij acclamatie als zoodanig herkozen. Als crediet voor dit jaar te organiseeren wedstrijden werd een bedrag, uitgetrokken van f 500, terwijl voor uitzending van Ne derlandsche rijders naar het buitenland f 1000 werd toegestaan, welk laatste bedrag, staande de vergadering, van particuliere zijde en namens de vereenigingen nog werd aangevuld tot f 1485.Hierop werden de wedstrijden om de nationale en provinciale kampioenschappen toegewezen, waarvan wij vermelden, dat het kampioenschap van Nederland hardrijden zal worden verreden in Zutfen, en het kampioenschap van Neder land in het schoonrijden, zoowel voor dames als heeren, in Arnhem, wegens het 50-jarig bestaan van de ijsvereeniging aldaar. Bij de bestuursmededeelingen was voorts medegedeeld, dat de Europeesche kampioen schappen in het kunstrijden voor paren op 20 Februari 1937, op de kunstijsbaan te Am sterdam zullen worden gehouden. 's-Gravenhage. De K.N.A.C. vestigt er de aandacht van automobilisten op, dat met het koude weer tevens het gevaar voor ijzelvorming zijn intrede heeft gedaan. We gen, welke oogenschijnlijk door en dus on gevaarlijk lijken, kunnen vooral in de och tenduren met een dun ijslaagje ziin bedekt. Men zal goed doen, daarmede rekening te houden hij plotseling remmen. Brugdekken kunnen thans extra gevaar lijk zijn. Tengevolge van den trek onder de brug ontstaat een hevige afkoeling welke ijzelvorming op het brugdek veroorzaakt. Ook daar is dus voorzichtigheid geboden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 3