Steun aan de rietsuiker De nieuwe HOLLANDS Diesel tusschen Carl von Ossietsky Nobelprijswinnaar Alkmaar en Den Helder Buitenlandsch Overzicht De vergoeding op 800.000 gulden geraamd Nieuwe ver schijning op onze spoorbanen De Engelsche houding in de Europeesche problemen Aan Nederlandsch Indië zal een alzet van ongeveer 85000 ton per jaar in Nederland worden ver zekerd. Buitenlandsche suiker van de markt geweerd. GEENERLEI WIJZIGING IN DEN AFZET VAN BINNEN- LANDSCHE GETEELDE BIET SUIKER. 's Gravenhage. De minister van Kolo niën heeft een nota van wijzigingen inge zonden betreffende het wetsontwerp tot .vaststelling van hoofdstuk 13 der Rijksbe- grooting voor 1937, O.m. stelt de minister voor in de begrooting op te nemen een vergoe ding aan het Landbouwcrisisionds van de uitgaven, veroorzaakt door den aanvoer van Javasuiker hier te lande. Deze vergoeding wordt geraamd op f 800.000.—. Ter toelichting deelt de minister het vol gende mede; Zooals bekend, verkeert de Indische sui kercultuur reeds sinds jaren in zorgelijke omstandigheden. Niet alleen zijn de prijzen, waartegen de Javasuiker op de buitenland sche markten wordt verhandeld, beneden den kostprijs gedaald ook onder de hui dige monetaire omstandigheden zijn zij ge middeld nog niet op winstbasis doch ook zijn de afzetmogelijkheden aanzienlijk in gekrompen. De voorraden onverkochte sui ker op Java zijn nog zoo groot, dat zonder aanmerkelijke afzetverruiming het handha ven van den aanplant voor 1937 op het peil van dien van 1936 niet verantwoord ware, hetgeen zoowel voor de industrie als voor de bevolking uiterst schadelijke gevolgen zal medebrengen. Met het oog op een en ander diende opnieuw te worden overwogen, in hoeverre het moederland steun zou kunnen bieden. De onlangs ingestelde commissie voor de economische samenwerking tusschen Nederland en Neder- landsch-Indië heeft in een tot de regeering gericht schrijven de aan dacht gevestigd op de omstandigheid dat hier te lande jaarlijks aanmerke lijke hoeveelheden buitenlandsche suiker worden ingevoerd en ver werkt, Zij heeft daaraan het voor stel verbonden om, met volledige in achtneming van de belangen van de Nederlandsche suikerbietencultuur, de Javasuiker in dier voege steun te verleenen, dat maatregelen genomen worden om de buitenlandsche suiker door deze laatste te vervangen. De regeering heeft gemeend dit voorstel te moeten overnemen. De daartoe noodige voorbereidende maatregelen zijn thans bij het ministerie van landbouw en visscherij in bewerking. Het ligt daarbij in het voornemen om de voorziening van de Nederlandsche industrie met Javasuiker te doen geschieden door een der organisaties, in het leven geroepen op grond van de landbouwcrisiswet. He op de Londensche noteeringen geba seerde prijs, waarvoor buitenlandsche suiker hier te lande wordt geleverd, en die belang- DE WINTERSPORT WACHT! Op de Zugspitze zijn Zondag de eerste springoefe ningen van dit seizoen gehouden Een der deelneemsters zweeft onder groote belang stelling van haar mede-sportbeoefenaars door de lucht. eEN OORLOGSSOUVENIR, dat dezer da- 9«n op de Elbe bij Hamburg werd ontdekt, k bovenstaande reddingsboei van de Dvit- sche torpedoboot „V 191", welke in Decem- ter 1915 door het op een mijn loopen voor de Duitsche kust verging rijk beneden den kostprijs dier suikers ligt, is lager dan het bedrag, waarvoor Javasuiker zelfs tegen kostprijs zou kunnen worden in gevoerd. Daarom zal het noodzakelijk zijn die marge te overbruggen door' aan de Javasui ker een toeslag toe te kennen boven den prijs van de suiker op de vrije markt. Deze toeslag kan noch rechtstreeks op de binnenlandsche consumptie, noch op de sui kerverwerkende industrie worden verhaald, aangezien de hier te lande uit het buiten land aangevoerde suiker na te zijn geraffi neerd, dan wel in suikerhoudende produc ten te zijn verwerkt, nagenoeg geheel weder wordt uitgevoerd. Evenmin is het met het oog op het karakter van het landbouwcrisis fonds mogelijk den financieelen last, die het gevolg van deze aankoopen van Javasuiker zal zijn, zonder meer op dat fonds te doen drukken. In het raam van de politiek, welke ten aanzien van de economische samenwer king tusschen Nederland en Nederlandsch Indië wordt gevolgd, acht de minister, in overeenstemming met zijn ambtgenooten van landbouw en visscherij, van handel, nijver heid en scheepvaart en van financiën, het den meest aangewezen weg de betaling van den toeslag over het landbouwcrisisfonds te doen loopen, doch deze uitgave door een uit- keering aan dit fonds te vergoeden. Het bedrag in geld, dat hiermede gemoeid zal zijn, is niet met zekerheid te ramen, aan gezien noch de ontwikkeling van de in de industrie benoodigde hoeveelheid in te voe ren suiker met genoegzame zekerheid te voorspellen vallen. Ongerekend de uit Su riname afkomstige suiker, wordt hier te lan de ongeveer 85.000 ton buitenlandsche sui ker verwerkt. De meerdere uitgaven aan den aanvoer van deze hoeveelheid Javasuiker verbonden, zullen bij de huidige prijzen een extra last van f800.000 op het landbouwcri sisfonds leggen. Bij de doorvoering van den hierbedoelden maatregel zullen de belangen van den be- staanden witsuikerinvoerhandel worden ont zien. Het ligt dan ook in het voornemen om de genoemde hoeveelheid van maximaal 85.000 ton over ruw- en witsuiker te verdeelen naar rato van het aandeel, dat deze beide in de afgeloopen jaren in den invoer hier te lande hebben gehad. De invoer aan banden. In verband met deze voorstellen is de in voer in Nederland van ruwen beetwortel suiker, ruwen rietsuiker, witsuiker en bas terdsuiker met ingang van 25 November ge- contingenteerd voor den tijd van zes maan den en wel op basis van 80 procent der ge middelde halfjaarlijksche invoeren van "35. Deze maatregel is noodzakelijk gebleken, omdat anders overmatige invoeren van buitenlandsche suiker zouden kunnen plaats hebben in de periode voordat de Ne derlandsche markt voor dezen suiker ge sloten wordt. Het Néderlandsche raffmage- bedrijf zou door zulke overmatige invoeren ernstig worden benadeeld, terwijl bovendien het effect der ten bate van Indie te nemen maatregelen er voor geruimen tijd door on gedaan zou kunnen worden gemaakt. Aangezien de bedoeling dezer contingen- teering uitsluitend is het weren van over matige invoeren gedurende het tijdvak, dat de definitieve, ten bate van Indischen sui ker te nemen maatregelen nog niet tot uit voering zijn gekomen, zal zij op voor den handel gemakkelijke wijze kunnen worden gehanteerd en zullen hoeveelheden ten in voer kunnen worden toegelaten, welke zich aanpassen aan de normale behoeften, De contingenteering beoogt ook niet om ge durende de overgangsperiode don invoer van Java-suiker relatief te vermeerderen. In den voor Indië te nemen maatregelen zal ook wit-suiker worden betrokken ten einde den Nederlandschen handel in dit product zijn positie als leverancier van in gevoerde witsuiker te doen behouden. De afzet van binnenlandsch ge teelde bietsuiker. Ten overvloede moge worden onderstreept, dat door den thans voorgestelden maatregel geenerlei wijziging wordt gebracht in de bestaande regeling terf aanzien van de pro ductie en den afzet van binnenlandsch ge teelde bietsuiker. EEN ENKELE WAGEN, WAARIN PLAATS IS VOOR ONGEVEER 90 PERSONEN. Terwijl de Nederlandsche industrie nog pas begonnen is met de uitvoering van de groote order der Nederlandsche Spoorwegen, welke het gevolg was van het besluit tot electrificatie van de thans door dieseltrei nen bereden trajecten, vernemen wij thans, dat de N.S. een nieuwe opdracht aan „Werkspoor" hebben verleend. Het verkeer met stoomtreinen op trajecten, waar het reizigersverkeer minder druk is als voorbeeld denke men aan de lijn Alk maarDen Helder heeft daar tot nu toe een onevenredig kostbare accomodatie aan materiaal en bediening geëischt. Er werd een sterke behoefte gevoeld aan zuiniger materiaal op deze lijn-gedeelten. Om deze re den heeft de directie van de Nederlandsche spoorwegen thans besloten de proef te nemen met een nieuw type diesel-mechanischen spoorwagen en heeft aan Werkspoor order gegeven acht van deze wagens te maken. Een nieuwe verschijning zal daarmede op onze spoorwegen haar intrede doen. Uiterlijk lijkt deze diesel-mechanische spoorwagen het meest op de electrische stroomlij nwagens. welke thans dienst doen op het baanvak RotterdamHoek van Holland. Hij heeft den zelfden gestroomlijnden neus en dezelfde groene kleur. Docli dit type kent geen trein stellen, zooals zijn diesel-electrische familie leden. Elke trein zal slechts bestaan uit één enkelvoudigen spoorwagen, die met zijn on gewone lengte van 26.70 meter de langste onder de Nederlandsche spoorwagentypen zal zijn. Elke wagen bevat een groote afdee- ling derde klasse met 56 zitplaatsen en acht staanplaatsen, en een afdeeling tweede klasse met 15 zitplaatsen en acht staan plaatsen. Het inwendige komt overeen met dat van den Diesel-electrischen trein, met dit verschil, dat eenige verbeteringen zijn aangebracht, waartoe de ervaring met de oudere gestroomlijnde treinen heeft doen besluiten. De nieuwe wagens hebben ramen, welke bijna geheel open kunnen worden gedraaid, zoodat des zomers de frissche lucht vrijer kan binnenstroomen. Ook zijn de vensters van de be stuurderscabine van hoogte veranderd. Dit heeft een onverwacht resultaat voor den reiziger. Tot de specifieke indrukken van een treinreis behoort dat men de wereld van opzij ziet. Men kan zich een treinreis niet voorstellen zonder plotseling te voorschijn schietende telegraafpa len, en langzaam wegdraaiende landschappen. De reiziger in de lange dieselmachine spoorwagens zal door de bestuurderscabine heen op den spoorweg kunnen zien. In verband daarmee zijn de eerste vier banken niet als in een coupé tegenover elkaar geplaatst, doch staan zij achter elkaar in hetzelfde front. Ze zijn bovendien omkeer baar, zoodat de reizigers op deze zit plaatsen op de heen- en terugreis steeds vooruit rijden. De exploitatiekosten van dit materiaal zul len op stille trajecten belangrijk lager zijn dan die van de stoomtreinen. De bediening is eenvoudiger, het brandstofverbruik gerin ger en vooral het onderhoud is minder kost- De onbesliste strijd om Madrid. Wederom tientallen menschen- levens gevallen. Opnieuw heeft Engeland zich beslist uit gesproken. Men weet nu wat men aan Albion heeft. Het zal de strijdende partijen in Span je, niet als oorlogvoerende partijen erkennen en zal dus ook niet dulden, dat Engelsche schepen, door een van de partijen aan een onderzoek worden onderworpen als zij zich niet op territoriaal terrein bevinden. Ziezoo, Franco weet nu tenminste wat hij aan Engeland heeft en zal er zich zeker voor waken in een conflict met het machtige Brit- sche rijk te komen. De kansen daartoe zijn ongetwijfeld grooter geworden. Hoe licht kan men, door de oorlogspsychose dingen doen, waarvan men de gevolgen diep betreurt. Maar Eden heeft gewaarschuwd en een ge waarschuwd mensch geldt voor twee. Engeland zal er tevens voor waken, zoo heeft Eden voorts verklaard, dat geen En- gelsch oorlogstuig naar Spanje vervoerd wordt, voor welke van de partijen ook. Engeland heeft zich inderdaad consequent aan zijn non-interventie-politiek gehouden. Het had er immers geen belangen bij, welke partij het zou winnen. Heel anders was het gesteld met Italië, Duitschland en Rusland, wier sympathieën naar één van de twee strij dende partijen uitging en die er dus bij ge baat waren dat die partij het zou winnen. Het was moeilijker voor deze landen om zich buiten het conflict te houden en men heeft dat ook niet gedaan, zooals men weet. Op de inconsequentie dat deze landen toch in de non-interventie-commissie zitting blij ven houden hebben we al gewezen. Maar.... we zijn in onzen tijd wel wat gewend. Opnieuw hebben Duitschland en Italië ver klaard zitting te zullen houden in de non interventie-commissie. De Nw. Rott. Grt. motiveert deze verkla ring van beide landen als volgt. De bedoe ling ervan is, zegt het blad, dat zij ermee willen zeggen: Wij zullen niet openlijk partij kiezen, daar dit een openlijk conflict met andere mo gendheden tengevolge zou kunnen hebben. Verder hadden wij part noch deel aan den aanval, die duikbooten op de vloot der Spaansche regeering voor Carthagena heb ben gedaan. Italië wil wel kibbelen in de non-interventie-commissie maar niet vech ten met Rusland. Deze houding was te verwachten, als men bereid was te gelooven, dat ook Berlijn en Rome niet op een Europeeschen oorlog ge steld zijn. Daar er geen reden was aan hun afkeer van een groot conflict te twijfelen, kon er ook bij voorbaat weinig twijfel be staan aan hun vasthouden aan de non-in terventie. Wat ons de houding dus leert is dit. Dat de mogendheden, ook Duitschland en Italië niet, gesteld zijn op een Europeesch conflict en dat is in den benarden tijd, waarin we leven, toch wel weer een weinig opwekkend. m De strijd om Madrid blijft nog steeds on beslist. De worsteling is hevig en bloedend. Bomaanvallen vragen telkens tientallen slachtoffers en huis voor huis, straat voor straat, moet gevochten worden om de macht. De rechtsche troepen (opstandelingen) vorderen uiterst langzaam. Bij een bomaan- val van eergisteren werd o.m. een drukkerij vernield, waarbij bijna honderd slachtoffers te betreuren vielen. Onherstelbaar is ook het verlies aan kunstschatten dat verloren gaat. En wanneer zal het einde zijn? baar. Door hun grootere aanzetsnelheid zijn de wagens geschikt voor lijnen met veel stopplaatsen, terwijl zij per dag een veel grooter aantal kilometers kunnen afleggen dan stoomtreinen. Het aantal wagenkilo meters wordt op 100.000 per jaar geschat, dat is evenveel als dat der Diesel-electrische treinstellen. Aangezien het in de bedoeling ligt de acht bestelde wagens in October van het volgend jaar in gebruik te nemen, kan men de eer ste proefritten in den volgenden zomer te gemoet zien. De volgende zomer zal dus het reizend publiek verschillende nieuwigheden bren gen. Immers dan zullen de baanvakken Arn hemMaarn en GoudaDen Haag, welke tot proeftrajecten zijn bestemd, geëlectrifi- ceerd zijn en zullen van de 89 bestelde elec trische treinstellen de eerste zijn afgeleverd om op die baanvakken proefritten te rijden. Aan de electrificatie wordt hard gewerkt, al timmert men nog weinig langs den weg. Dit werk, dat 30 millioen zuiden zal kosten weerhoudt de N.S. niet op ander gebied nieuwe mogelijkheden te verkennen. Groote verontwaardiging in in Duitschland. Het comité tot toekennen van den nobel- prijs voor den vrede heeft deze prijs voor 1935 toegekend aan Carl von Ossietzky en voor 1936 aan den Argentijnschen minister van buitenlandsche zaken Saavedra Lamas. De levensloop van Carl von Os sietzky Omtrent de levensloop van Carl von Ossietzky deelt Havas mede,, dat hij se dert 1926 de leidng had van het politieke weekblad „Die Weltbuehme" dat gesticht is door Siegfried Jacobson als litterair blad In 1928 werd het een politiek blad. Tijdens het regime van Weimar vestigde von Os sietzky voortdurend den aandacht op de gevaren, welke het regiem en den vrede bedreigden. Vanaf 1930 deed hij felle aan vallen op de nationaal-socialisten en in zijn blad spoorde hij alle democraten aan zich Zn een linkscli front aaneen te sluiten te gen de aanvallen van het fascisme In 1931 werd hij op aanklacht van de Reichswehr veroordeeld tot 18 maanden gevangenis straf omdat hij in zijn blad onthullingen had gedan over de geheime militaire be grooting van Duitschland. Zes maanden zat hij in de gevangenis waarna hij volgens de amnestie bepalingen van 1932 in vrij heid werd gesteld. In de binnenlandsche politiek verdedigde von Ossietzky steeds krachtig het liberaal- republikeinsche ideaal en in de buitenland sche politiek bestreed hij elk imperialisme en wees hij op het gevaar van een nieuwen wereld-oorlog. In Maart 1933 werd hij, omdat hij weigerde het land te verlaten, zonder vonnis opgeslo ten in het concentratiekamp Oranienburg Later werd hij overgebracht naar het concen tratiekamp Papenburg. Eenige dagen geleden werd officieel medegedeeld, dat hij was vrij gelaten en van particuliere zijde werd ver nomen, dat hij in een sanatorium in Mecklen- burg vertoefde. Hij zou aan tuberculose lij den en zijn gezondheidstoestand zou aanlei ding geven tot ernstige ongerustheid. Hoe men in Duitschland over Ossietzky denkt. Naar aanleiding van de toekenning van den Nobelprijs voor den vrede aan Carl von Ossietzky merkt het D.N.B. op: „Voor de eer ste maal is dus thans de Nobelprijs voor den vrede toegekend aan een landverrader, die door het hoogste gerechtshof van zijn vader land veroordeeld werd. Carl von Ossietzky werd immers den 23en November 1931, dus nog in de tijden der No- vember-republiek, door den vierden straf- senaat van het rijksgerecht wegens landver raad tot anderhalf jaar gevangenisstraf ver oordeeld, Hij ging in Mei 1932 de gevange nis in. Een verzoek om gratie werd door Hindenburg afgewezen. Tegen Kerstmis van dat jaar werd hij, op grond van een alge meen amnestie-besluit in vrijheid gesteld. In tegenstelling met de gebruiken in den sovjet-staat, waar iedere politieke tegen stander tegen den muur geplaatst wordt, heeft het nationaal-socialistische Duitsch land zich ertoe beperkt, Ossietzky den 30en Februari 1933 in een veiligheidskamp onder te brengen. Ossietzky is echter reeds gerui men tijd uit deze hechtenis ontslagen en be vindt zich sindsdien in vrijheid. De toekenning van den Nobelprijs aan dezen landverrader in een zoo onbeschaamde uitdaging en beleedi- ging voor het nieuwe Duitschland, dat daarop zeer zeker een duidelijk antwoord volgen zal." Naar Havas nog seint bevindt von Os sietzky zich thans in het Westend zieken- huis te Charlottenburg. Eenige bezoekers werden gister bij hem toegelaten. De patiënt is zeer vermagerd, zijn haren zijn reeds grijs, ofschoon hijn og pas 49 jaar oud is. Hij was zeer verheugd met de hem ten deel gevallen onderscheiding. Op een varag of hij eerlang naar Oslo zou gaan, om den prijs in ontvangst te nemen, zeide hij, het antwoord schuldig te moeten blijven. De behandelende geneesheer was ten aan zien van deze kwestie zeer gereserveerd en bepaalde er zich toe op te merken, dat de zieke nog de grootste zorgen behoefde.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 1