Steun aan
de rietsuiker
De nieuwe
HOLLANDS
Diesel tusschen
Carl von Ossietsky
Nobelprijswinnaar
Alkmaar en Den Helder
Buitenlandsch
Overzicht
De vergoeding op 800.000
gulden geraamd
Nieuwe ver
schijning op
onze spoorbanen
De Engelsche houding in de
Europeesche problemen
Aan Nederlandsch Indië zal een
alzet van ongeveer 85000 ton per
jaar in Nederland worden ver
zekerd. Buitenlandsche suiker
van de markt geweerd.
GEENERLEI WIJZIGING IN
DEN AFZET VAN BINNEN-
LANDSCHE GETEELDE BIET
SUIKER.
's Gravenhage. De minister van Kolo
niën heeft een nota van wijzigingen inge
zonden betreffende het wetsontwerp tot
.vaststelling van hoofdstuk 13 der Rijksbe-
grooting voor 1937,
O.m. stelt de minister voor in de
begrooting op te nemen een vergoe
ding aan het Landbouwcrisisionds
van de uitgaven, veroorzaakt door
den aanvoer van Javasuiker hier
te lande.
Deze vergoeding wordt geraamd op
f 800.000.—.
Ter toelichting deelt de minister het vol
gende mede;
Zooals bekend, verkeert de Indische sui
kercultuur reeds sinds jaren in zorgelijke
omstandigheden. Niet alleen zijn de prijzen,
waartegen de Javasuiker op de buitenland
sche markten wordt verhandeld, beneden
den kostprijs gedaald ook onder de hui
dige monetaire omstandigheden zijn zij ge
middeld nog niet op winstbasis doch ook
zijn de afzetmogelijkheden aanzienlijk in
gekrompen. De voorraden onverkochte sui
ker op Java zijn nog zoo groot, dat zonder
aanmerkelijke afzetverruiming het handha
ven van den aanplant voor 1937 op het peil
van dien van 1936 niet verantwoord ware,
hetgeen zoowel voor de industrie als voor de
bevolking uiterst schadelijke gevolgen zal
medebrengen. Met het oog op een en ander
diende opnieuw te worden overwogen, in
hoeverre het moederland steun zou kunnen
bieden.
De onlangs ingestelde commissie
voor de economische samenwerking
tusschen Nederland en Neder-
landsch-Indië heeft in een tot de
regeering gericht schrijven de aan
dacht gevestigd op de omstandigheid
dat hier te lande jaarlijks aanmerke
lijke hoeveelheden buitenlandsche
suiker worden ingevoerd en ver
werkt, Zij heeft daaraan het voor
stel verbonden om, met volledige in
achtneming van de belangen van de
Nederlandsche suikerbietencultuur,
de Javasuiker in dier voege steun te
verleenen, dat maatregelen genomen
worden om de buitenlandsche suiker
door deze laatste te vervangen. De
regeering heeft gemeend dit voorstel
te moeten overnemen. De daartoe
noodige voorbereidende maatregelen
zijn thans bij het ministerie van
landbouw en visscherij in bewerking.
Het ligt daarbij in het voornemen om de
voorziening van de Nederlandsche industrie
met Javasuiker te doen geschieden door een
der organisaties, in het leven geroepen op
grond van de landbouwcrisiswet.
He op de Londensche noteeringen geba
seerde prijs, waarvoor buitenlandsche suiker
hier te lande wordt geleverd, en die belang-
DE WINTERSPORT WACHT! Op de Zugspitze zijn Zondag de eerste springoefe
ningen van dit seizoen gehouden Een der deelneemsters zweeft onder groote belang
stelling van haar mede-sportbeoefenaars door de lucht.
eEN OORLOGSSOUVENIR, dat dezer da-
9«n op de Elbe bij Hamburg werd ontdekt,
k bovenstaande reddingsboei van de Dvit-
sche torpedoboot „V 191", welke in Decem-
ter 1915 door het op een mijn loopen voor
de Duitsche kust verging
rijk beneden den kostprijs dier suikers ligt,
is lager dan het bedrag, waarvoor Javasuiker
zelfs tegen kostprijs zou kunnen worden in
gevoerd. Daarom zal het noodzakelijk zijn die
marge te overbruggen door' aan de Javasui
ker een toeslag toe te kennen boven den
prijs van de suiker op de vrije markt.
Deze toeslag kan noch rechtstreeks op de
binnenlandsche consumptie, noch op de sui
kerverwerkende industrie worden verhaald,
aangezien de hier te lande uit het buiten
land aangevoerde suiker na te zijn geraffi
neerd, dan wel in suikerhoudende produc
ten te zijn verwerkt, nagenoeg geheel weder
wordt uitgevoerd. Evenmin is het met het
oog op het karakter van het landbouwcrisis
fonds mogelijk den financieelen last, die het
gevolg van deze aankoopen van Javasuiker
zal zijn, zonder meer op dat fonds te doen
drukken. In het raam van de politiek, welke
ten aanzien van de economische samenwer
king tusschen Nederland en Nederlandsch
Indië wordt gevolgd, acht de minister, in
overeenstemming met zijn ambtgenooten van
landbouw en visscherij, van handel, nijver
heid en scheepvaart en van financiën, het
den meest aangewezen weg de betaling van
den toeslag over het landbouwcrisisfonds te
doen loopen, doch deze uitgave door een uit-
keering aan dit fonds te vergoeden.
Het bedrag in geld, dat hiermede gemoeid
zal zijn, is niet met zekerheid te ramen, aan
gezien noch de ontwikkeling van de in de
industrie benoodigde hoeveelheid in te voe
ren suiker met genoegzame zekerheid te
voorspellen vallen. Ongerekend de uit Su
riname afkomstige suiker, wordt hier te lan
de ongeveer 85.000 ton buitenlandsche sui
ker verwerkt. De meerdere uitgaven aan den
aanvoer van deze hoeveelheid Javasuiker
verbonden, zullen bij de huidige prijzen een
extra last van f800.000 op het landbouwcri
sisfonds leggen.
Bij de doorvoering van den hierbedoelden
maatregel zullen de belangen van den be-
staanden witsuikerinvoerhandel worden ont
zien. Het ligt dan ook in het voornemen om
de genoemde hoeveelheid van maximaal
85.000 ton over ruw- en witsuiker te verdeelen
naar rato van het aandeel, dat deze beide
in de afgeloopen jaren in den invoer hier te
lande hebben gehad.
De invoer aan banden.
In verband met deze voorstellen is de in
voer in Nederland van ruwen beetwortel
suiker, ruwen rietsuiker, witsuiker en bas
terdsuiker met ingang van 25 November ge-
contingenteerd voor den tijd van zes maan
den en wel op basis van 80 procent der ge
middelde halfjaarlijksche invoeren van "35.
Deze maatregel is noodzakelijk gebleken,
omdat anders overmatige invoeren van
buitenlandsche suiker zouden kunnen
plaats hebben in de periode voordat de Ne
derlandsche markt voor dezen suiker ge
sloten wordt. Het Néderlandsche raffmage-
bedrijf zou door zulke overmatige invoeren
ernstig worden benadeeld, terwijl bovendien
het effect der ten bate van Indie te nemen
maatregelen er voor geruimen tijd door on
gedaan zou kunnen worden gemaakt.
Aangezien de bedoeling dezer contingen-
teering uitsluitend is het weren van over
matige invoeren gedurende het tijdvak, dat
de definitieve, ten bate van Indischen sui
ker te nemen maatregelen nog niet tot uit
voering zijn gekomen, zal zij op voor den
handel gemakkelijke wijze kunnen worden
gehanteerd en zullen hoeveelheden ten in
voer kunnen worden toegelaten, welke
zich aanpassen aan de normale behoeften,
De contingenteering beoogt ook niet om ge
durende de overgangsperiode don invoer
van Java-suiker relatief te vermeerderen.
In den voor Indië te nemen maatregelen
zal ook wit-suiker worden betrokken ten
einde den Nederlandschen handel in dit
product zijn positie als leverancier van in
gevoerde witsuiker te doen behouden.
De afzet van binnenlandsch ge
teelde bietsuiker.
Ten overvloede moge worden onderstreept,
dat door den thans voorgestelden maatregel
geenerlei wijziging wordt gebracht in de
bestaande regeling terf aanzien van de pro
ductie en den afzet van binnenlandsch ge
teelde bietsuiker.
EEN ENKELE WAGEN, WAARIN PLAATS
IS VOOR ONGEVEER 90 PERSONEN.
Terwijl de Nederlandsche industrie nog
pas begonnen is met de uitvoering van de
groote order der Nederlandsche Spoorwegen,
welke het gevolg was van het besluit tot
electrificatie van de thans door dieseltrei
nen bereden trajecten, vernemen wij thans,
dat de N.S. een nieuwe opdracht aan
„Werkspoor" hebben verleend.
Het verkeer met stoomtreinen op trajecten,
waar het reizigersverkeer minder druk is
als voorbeeld denke men aan de lijn Alk
maarDen Helder heeft daar tot nu toe
een onevenredig kostbare accomodatie aan
materiaal en bediening geëischt. Er werd
een sterke behoefte gevoeld aan zuiniger
materiaal op deze lijn-gedeelten. Om deze re
den heeft de directie van de Nederlandsche
spoorwegen thans besloten de proef te nemen
met een nieuw type diesel-mechanischen
spoorwagen en heeft aan Werkspoor order
gegeven acht van deze wagens te maken.
Een nieuwe verschijning zal daarmede op
onze spoorwegen haar intrede doen. Uiterlijk
lijkt deze diesel-mechanische spoorwagen het
meest op de electrische stroomlij nwagens.
welke thans dienst doen op het baanvak
RotterdamHoek van Holland. Hij heeft den
zelfden gestroomlijnden neus en dezelfde
groene kleur. Docli dit type kent geen trein
stellen, zooals zijn diesel-electrische familie
leden.
Elke trein zal slechts bestaan uit één
enkelvoudigen spoorwagen, die met zijn on
gewone lengte van 26.70 meter de langste
onder de Nederlandsche spoorwagentypen
zal zijn. Elke wagen bevat een groote afdee-
ling derde klasse met 56 zitplaatsen en acht
staanplaatsen, en een afdeeling tweede
klasse met 15 zitplaatsen en acht staan
plaatsen. Het inwendige komt overeen met
dat van den Diesel-electrischen trein, met
dit verschil, dat eenige verbeteringen zijn
aangebracht, waartoe de ervaring met de
oudere gestroomlijnde treinen heeft doen
besluiten. De nieuwe wagens hebben ramen,
welke bijna geheel open kunnen worden
gedraaid, zoodat des zomers de frissche
lucht vrijer kan binnenstroomen.
Ook zijn de vensters van de be
stuurderscabine van hoogte veranderd.
Dit heeft een onverwacht resultaat
voor den reiziger. Tot de specifieke
indrukken van een treinreis behoort
dat men de wereld van opzij ziet.
Men kan zich een treinreis niet
voorstellen zonder plotseling te
voorschijn schietende telegraafpa
len, en langzaam wegdraaiende
landschappen. De reiziger in de
lange dieselmachine spoorwagens
zal door de bestuurderscabine heen
op den spoorweg kunnen zien.
In verband daarmee zijn de eerste
vier banken niet als in een coupé
tegenover elkaar geplaatst, doch
staan zij achter elkaar in hetzelfde
front. Ze zijn bovendien omkeer
baar, zoodat de reizigers op deze zit
plaatsen op de heen- en terugreis
steeds vooruit rijden.
De exploitatiekosten van dit materiaal zul
len op stille trajecten belangrijk lager zijn
dan die van de stoomtreinen. De bediening
is eenvoudiger, het brandstofverbruik gerin
ger en vooral het onderhoud is minder kost-
De onbesliste strijd om Madrid.
Wederom tientallen menschen-
levens gevallen.
Opnieuw heeft Engeland zich beslist uit
gesproken. Men weet nu wat men aan Albion
heeft. Het zal de strijdende partijen in Span
je, niet als oorlogvoerende partijen erkennen
en zal dus ook niet dulden, dat Engelsche
schepen, door een van de partijen aan een
onderzoek worden onderworpen als zij zich
niet op territoriaal terrein bevinden.
Ziezoo, Franco weet nu tenminste wat hij
aan Engeland heeft en zal er zich zeker voor
waken in een conflict met het machtige Brit-
sche rijk te komen. De kansen daartoe zijn
ongetwijfeld grooter geworden. Hoe licht kan
men, door de oorlogspsychose dingen doen,
waarvan men de gevolgen diep betreurt.
Maar Eden heeft gewaarschuwd en een ge
waarschuwd mensch geldt voor twee.
Engeland zal er tevens voor waken, zoo
heeft Eden voorts verklaard, dat geen En-
gelsch oorlogstuig naar Spanje vervoerd
wordt, voor welke van de partijen ook.
Engeland heeft zich inderdaad consequent
aan zijn non-interventie-politiek gehouden.
Het had er immers geen belangen bij, welke
partij het zou winnen. Heel anders was het
gesteld met Italië, Duitschland en Rusland,
wier sympathieën naar één van de twee strij
dende partijen uitging en die er dus bij ge
baat waren dat die partij het zou winnen.
Het was moeilijker voor deze landen om
zich buiten het conflict te houden en men
heeft dat ook niet gedaan, zooals men weet.
Op de inconsequentie dat deze landen toch
in de non-interventie-commissie zitting blij
ven houden hebben we al gewezen. Maar....
we zijn in onzen tijd wel wat gewend.
Opnieuw hebben Duitschland en Italië ver
klaard zitting te zullen houden in de non
interventie-commissie.
De Nw. Rott. Grt. motiveert deze verkla
ring van beide landen als volgt. De bedoe
ling ervan is, zegt het blad, dat zij ermee
willen zeggen:
Wij zullen niet openlijk partij kiezen, daar
dit een openlijk conflict met andere mo
gendheden tengevolge zou kunnen hebben.
Verder hadden wij part noch deel aan den
aanval, die duikbooten op de vloot der
Spaansche regeering voor Carthagena heb
ben gedaan. Italië wil wel kibbelen in de
non-interventie-commissie maar niet vech
ten met Rusland.
Deze houding was te verwachten, als men
bereid was te gelooven, dat ook Berlijn en
Rome niet op een Europeeschen oorlog ge
steld zijn. Daar er geen reden was aan hun
afkeer van een groot conflict te twijfelen,
kon er ook bij voorbaat weinig twijfel be
staan aan hun vasthouden aan de non-in
terventie.
Wat ons de houding dus leert is
dit. Dat de mogendheden, ook
Duitschland en Italië niet, gesteld
zijn op een Europeesch conflict en
dat is in den benarden tijd, waarin
we leven, toch wel weer een weinig
opwekkend.
m
De strijd om Madrid blijft nog steeds on
beslist. De worsteling is hevig en bloedend.
Bomaanvallen vragen telkens tientallen
slachtoffers en huis voor huis, straat voor
straat, moet gevochten worden om de
macht.
De rechtsche troepen (opstandelingen)
vorderen uiterst langzaam. Bij een bomaan-
val van eergisteren werd o.m. een drukkerij
vernield, waarbij bijna honderd slachtoffers
te betreuren vielen. Onherstelbaar is ook
het verlies aan kunstschatten dat verloren
gaat. En wanneer zal het einde zijn?
baar. Door hun grootere aanzetsnelheid zijn
de wagens geschikt voor lijnen met veel
stopplaatsen, terwijl zij per dag een veel
grooter aantal kilometers kunnen afleggen
dan stoomtreinen. Het aantal wagenkilo
meters wordt op 100.000 per jaar geschat,
dat is evenveel als dat der Diesel-electrische
treinstellen.
Aangezien het in de bedoeling ligt de acht
bestelde wagens in October van het volgend
jaar in gebruik te nemen, kan men de eer
ste proefritten in den volgenden zomer te
gemoet zien.
De volgende zomer zal dus het reizend
publiek verschillende nieuwigheden bren
gen.
Immers dan zullen de baanvakken Arn
hemMaarn en GoudaDen Haag, welke
tot proeftrajecten zijn bestemd, geëlectrifi-
ceerd zijn en zullen van de 89 bestelde elec
trische treinstellen de eerste zijn afgeleverd
om op die baanvakken proefritten te rijden.
Aan de electrificatie wordt hard gewerkt,
al timmert men nog weinig langs den weg.
Dit werk, dat 30 millioen zuiden zal kosten
weerhoudt de N.S. niet op ander gebied
nieuwe mogelijkheden te verkennen.
Groote verontwaardiging in
in Duitschland.
Het comité tot toekennen van den nobel-
prijs voor den vrede heeft deze prijs voor
1935 toegekend aan Carl von Ossietzky en
voor 1936 aan den Argentijnschen minister
van buitenlandsche zaken Saavedra Lamas.
De levensloop van Carl von Os
sietzky
Omtrent de levensloop van Carl von
Ossietzky deelt Havas mede,, dat hij se
dert 1926 de leidng had van het politieke
weekblad „Die Weltbuehme" dat gesticht
is door Siegfried Jacobson als litterair blad
In 1928 werd het een politiek blad. Tijdens
het regime van Weimar vestigde von Os
sietzky voortdurend den aandacht op de
gevaren, welke het regiem en den vrede
bedreigden. Vanaf 1930 deed hij felle aan
vallen op de nationaal-socialisten en in zijn
blad spoorde hij alle democraten aan zich
Zn een linkscli front aaneen te sluiten te
gen de aanvallen van het fascisme In 1931
werd hij op aanklacht van de Reichswehr
veroordeeld tot 18 maanden gevangenis
straf omdat hij in zijn blad onthullingen
had gedan over de geheime militaire be
grooting van Duitschland. Zes maanden
zat hij in de gevangenis waarna hij volgens
de amnestie bepalingen van 1932 in vrij
heid werd gesteld.
In de binnenlandsche politiek verdedigde
von Ossietzky steeds krachtig het liberaal-
republikeinsche ideaal en in de buitenland
sche politiek bestreed hij elk imperialisme
en wees hij op het gevaar van een nieuwen
wereld-oorlog.
In Maart 1933 werd hij, omdat hij weigerde
het land te verlaten, zonder vonnis opgeslo
ten in het concentratiekamp Oranienburg
Later werd hij overgebracht naar het concen
tratiekamp Papenburg. Eenige dagen geleden
werd officieel medegedeeld, dat hij was vrij
gelaten en van particuliere zijde werd ver
nomen, dat hij in een sanatorium in Mecklen-
burg vertoefde. Hij zou aan tuberculose lij
den en zijn gezondheidstoestand zou aanlei
ding geven tot ernstige ongerustheid.
Hoe men in Duitschland over
Ossietzky denkt.
Naar aanleiding van de toekenning van
den Nobelprijs voor den vrede aan Carl von
Ossietzky merkt het D.N.B. op: „Voor de eer
ste maal is dus thans de Nobelprijs voor den
vrede toegekend aan een landverrader, die
door het hoogste gerechtshof van zijn vader
land veroordeeld werd.
Carl von Ossietzky werd immers den 23en
November 1931, dus nog in de tijden der No-
vember-republiek, door den vierden straf-
senaat van het rijksgerecht wegens landver
raad tot anderhalf jaar gevangenisstraf ver
oordeeld, Hij ging in Mei 1932 de gevange
nis in. Een verzoek om gratie werd door
Hindenburg afgewezen. Tegen Kerstmis van
dat jaar werd hij, op grond van een alge
meen amnestie-besluit in vrijheid gesteld.
In tegenstelling met de gebruiken in den
sovjet-staat, waar iedere politieke tegen
stander tegen den muur geplaatst wordt,
heeft het nationaal-socialistische Duitsch
land zich ertoe beperkt, Ossietzky den 30en
Februari 1933 in een veiligheidskamp onder
te brengen. Ossietzky is echter reeds gerui
men tijd uit deze hechtenis ontslagen en be
vindt zich sindsdien in vrijheid.
De toekenning van den Nobelprijs
aan dezen landverrader in een zoo
onbeschaamde uitdaging en beleedi-
ging voor het nieuwe Duitschland,
dat daarop zeer zeker een duidelijk
antwoord volgen zal."
Naar Havas nog seint bevindt von Os
sietzky zich thans in het Westend zieken-
huis te Charlottenburg. Eenige bezoekers
werden gister bij hem toegelaten. De patiënt
is zeer vermagerd, zijn haren zijn reeds
grijs, ofschoon hijn og pas 49 jaar oud is.
Hij was zeer verheugd met de hem ten
deel gevallen onderscheiding. Op een varag
of hij eerlang naar Oslo zou gaan, om den
prijs in ontvangst te nemen, zeide hij, het
antwoord schuldig te moeten blijven.
De behandelende geneesheer was ten aan
zien van deze kwestie zeer gereserveerd en
bepaalde er zich toe op te merken, dat de
zieke nog de grootste zorgen behoefde.