Crisis varkensbeschikking Visscherij Binnenland Buitenland Een nieuwe guerilla-oorlog in Palestina? WOENSDAGSCHE MIJMERIJ Beveiliging onbewaakte overwegen Z-as motor in serie Arrondissements rechtbank te Alkmaar Marktberichten De prijzen der tribuneplaatsen Marineberichten Verga-dering van Schipper-eige- naars van motorloggers. Deze vereeniging hield haar jaarlijksche najaarsvergadering, waarin altijd een soort overzicht wordt gegeven hoe het bedrijf zich in het verloopen jaar heeft gehouden. In het algemeen was men dit jaar over het resultaat niet ontevreden; de laatste maan den hadden zelfs goede uitkomsten gegeven, zoodat het bedrijf loonend kon worden ge noemd. Wel had men niet nog de preciese cij fers, maar, dat men zich tevreden verklaar de, mag toch wel als een zeer gunstig tee- ken worden beschouwd. Men weet, dat deze organisatie is ontstaan doordat meerdere, oorspronkelijke logger- schippers er toe over gingen zich een eigen vaartuig aan te schaffen, hetzij alleen, dan wel in combinatie van meer schippers. Een soort coöperatie dus, waarin ook wel iets van een familieverband aanwezig was. Toen er meer dergelijke schepen op deze wijze in de vaart waren gebracht, ontstond de behoefte zich te organiseeren om daardoor meer kracht naar binnen en naar buiten te kunnen ontwik kelen. Zoo slaat men allerlei benoodigdheden coöperatief in, waardoor de kosten zoo laag mogelijk worden gehouden. Bovendien heeft men bij de officieele instan ties erkenning verkregen, zoodat ook vaak niet alleen de groote reedersvereeniging wordt geraadpleegd, maar ook deze nieuwe organisatie. Tusschen de grootreedersvereeniging en deze vereeniging van schipper-eigenaars is de animositeit niet geheel verdwenen, ofschoon men van de laatste vereeniging alle moeite doet deze animositeit op te heffen. B.v. men heeft dat gepoogd in de kwestie van de vergrooting der maaswijdte en er is zelfs een lid der groot-reeders mee in audiëntie geweest bij verschillende instanties om deze maaswijdte-vergrooting ongedaan te maken. Doch dit was niet naar den wensch van de groot-reeders, zoodat deze samenwer king weer is komen te vervallen. Dat betreurt men zeer, want in een gezamenlijk optrek ken verwachtte men voor velerlei dingen be ter resultaat. Toch zal in dit opzicht de wind wel een maal anders gaan waaien, zoodat men van de zijde der schipper-eigenaars zal blijven doorgaan contact te zoeken en zoo mogelijk te onderhouden. Zooals bekend hebben de schipper-eigenaars alles gedaan om de maaswijdte-vergrooting niet doorgevoerd te krijgen, maar nu de Mi nister onwrikbaar is gebleven, moet men zich daarbij neerleggen en trachten te maken wat er van te maken is. Zeer zeker voor ziet men er nadeel van, maar men hoopt zich te kunnen aanpassen en het bedrijf gaande te houden. Er zit, zoo oordeelt men, niets an ders op dan voort te gaan met het bedrijf, want zou men dit gaan stilleggen, dan voor ziet men anders groote moeilijkheden, waar van één, dat de hypotheekhouder daartegen bezwaar zou kunnen maken, wanneer geen af lossing of rentebetaling zou kunnen plaats hebben, met het noodlottig gevolg van het in bezit nemen van het schip. Dat er minder puf zou worden aangevoerd achtte men denkbeeldig, maar men hoopt, dat het niet tot een pufverbod zal komen, of schoon men daar niet zoo heel gerust over is. De goede verhouding aan boord dier sche pen, mede door de opbrengst van de puf, is oorzaak, dat velen der visschers zich tot deze schepen aangetrokken gevoelen en, eenmaal daarop geplaatst, er niet aan denken weer naar de andere loggers over te gaan. Er is zoodoende een uitstekende kern van beman ning ontstaan, hetgeen, naar men meent, ook wel eens oorzaak is,- dat men dat bij de groot- reeders met een scheel oog beziet. De vereeniging omvat nu een dertigtal sche pen, met een aantal leden van ongeveer tachtig, hetgeen verklaard wordt door het feit, dat meerdere schippers soms gelijk deel uitmaken van de bemanning en enkele ook aan den wal blijven. Er heerscht een uitste kende geest in de organisatie en men heeft goeden moed, dat dit gevoel van saamhoorig- heid zal blijven bestendigd. Een bewijs wat men kan bereiken in ver trouwend overleg en goede samenbinding. Mindere vischprijzen. De vischprijzen zijn aan het dalen; dit bleek ook den tweeden dag na de Kerstdagen. De tongprijs viel al weer terug tot ten hoog ste 1.10 per kilo. Ook de andere vischsoorten toonden een verlaagd beeld, zoodat de besommingen der schepen belangrijk erdoor werden beïnvloed. Trawler vrijgelaten. De IJmuider stoomtrawler, die in de Fran- sche wateren was aangehouden en opge bracht, is vrijgelaten en thans weer te IJmui- den teruggekeerd met een flinke vangst ha ring. Het schip kwam binnen met 700 man den versche haring. De prijs was echter laag, zoodat slechts een besomming van 1236. werd behaald. Garnalenvisscherij. Uit Stellendam wordt aan de N.R.Crt. be richt, dat verleden week door de visschers daar zijn aangebracht 8500 kilo garnalen voor de consumptie, die voor 14 cent werden- omgezet. Het schijnt dus, dat de „pellebazen" thans weer wat voorraad konden hebben; im mers de voorgaande week zaten dezen nog met voorraad, die ze tegen 12 cent hadden ingkocht en daarom de garnalen van 14 cent niet gebruiken konden. Voor de drogerijen werden daar 17.000 kilo garnalen tegen 2 cent per kilo aangevoerd. Te Katwijk, waar de minimumprijs is ge steld op 9 cent, werd verleden week op een dag nog 30 cent per kilo betaald. Deze wa ren gevisch door een motorvaartuig, hetwelk wat verder in zee vischt en groote garnalen aanbracht, welke dadelijk veel hooger in prijs zijn. Het bezwaar te Katwijk is, dat deze vaartuigen niet aan den wal kunnen komen, wegens het ontbreken van een haven. Is het weer gunstig, dan worden in zoo'n geval de garnalen door middel van een sloepje van boord gehaald. Moeilijker wordt het, wanneer het weer en de zee wat onstuimiger zijn. Dan valt dat vaartuig te IJmuiden binnen en de garnalen worden per vrachtauto naar Katwijk ver voerd, waardoor er heel wat onkosten op ko men. Maar daar dit groote soort garnalen steeds hooger noteert, heeft men deze kosten er voor over. In Katwijk wordt met den dag het gemis van een haven sterker gevoeld. Er zal echter nog menig ebje en vloedje moeten gaan, al vorens de haven er zal zijn. Daarom willen anderen, om althans een primitieven aanloop te krijgen, volstaan met het aanbrengen van een pier aan den noordkant van de uitwatering van Rijnland, waardoor aanzanding zeer wordt beperkt. De Urkers daarentegen zijn nogal tevreden over de garnalenvisscherij bij IJmuiden en men beweert zelfs, dat van de Noordzee- visscherij uit Urk deze vaartuigen nog de beste resultaten bereiken. Verleden week besomden ze van 100 tot 130.terwijl de treilvaartuigen tusschen IJmuiden en Scheveningen besomden van 50 tot f 60 en die, visschende tusschen Texel en Terschelling, dat dan de grootste vaartuigen zijn, van 100 tot 150. Spieringprijzen. Deze prijzen zijn ook weer gedaald, hetgeen wel kan worden toegeschreven aan de mindere vraag na de feestdagen, toen liepen ze zelfs over de twintig cent per kilo en thans onge veer 12 cent. WIJZIGING CRISIS-HYPOTHEEK- AFLOSSINGSWET. Treedt 1 Januari 1937 in werking. Bij K. B. is bepaald, dat de wet tot wijzi ging en aanvulling van de crisis-hypotheek- aflossingswet 1936 in werking treedt op 1 Januari 1937. In de staatscourant van gisteren (nr. 253) is opgenomen de crisis-varkensbeschikking 1937. Het aantal biggenmerken dat door de verschillende landbouw-crisisorganisaties in Noord-Holland worden toegekend is vastge steld op 93,130. Het aantal varkens dat kan worden toe gewezen bedraagt volgens deze beschikking voor Noord-Holland 76,685 1744 Hierbij wordt opgemerkt, dat van de in de tweede plaats genoemde aantallen uit sluitend gebruik mag worden gemaakt voor de extra toewijzing van varkens. Nu de proefinstallatie met automatische flikkerlichten, welke de nadering van een trein voor de weggebruikers op duidelijke wijze aankondigen, bij den onbewaakten overweg te Steen wijk in werking is gesteld, ligt het in de bedoeling van de Nederland- sche spoorwegen, de bij sommige overwe gen aanwezige oranje flikkerlichten, die voortdurend branden, te verwijderen, daar anders verwarring zou kunnen ontstaan met automatische flikkerlichten. Bereids is daar toe gedeeltelijk overgegaan, o.a. bij den on bewaakten overweg op den Dennenweg van den spoorweg Bilthoven te Zeist. De KNAC heeft aan de Nederland- sche spoorwegen met aandrang ver zocht de bestaande permanent bran dende flikkerlichten bij eenige tien tallen overwegen in ons land niet te doen verwijderen omdat daarvan de ernstigste gevolgen worden gevreesd. Het bezwaar van verwarring met het rood-wit brandende automatische flikkerlicht wordt niet groot geacht en in elk geval minder ernstig dan de verwijdering van deze lichten, welke als attentiesein bij overwegen met zeer onvoldoende uitzicht (dan wel om andere redenen abnormaal gevaarlijk zijn) een zeer groote waarde hebben. Het ligt in de bedoeling van de regeering indien de beveiligingsproef te Steenwijk spoedig effect zal hebben dien maatregel op ruime schaal toe te passen. Juist op de over wegen met de thans geplaatste attentieflik kerlichten, waarvan gebleken is, dat zij zeer groote gevaren opleveren, zullen naar de meening van de KNAC deze attentieseinen dan door automatische flikkerlichten dienen te worden vervangen. Naar wij thans bij Informatie van prof, ir. D. Dresden, directeur van de „Jaffa" fabriek vernemen, wordt d« motor op het oogenblik in serie op „Jaffa" vervaardigd. Hij zal in de eerste maanden van 1937 in den handel worden gebracht. Men heeft dus niet stilgezeten, doch aan het principe gewerkt en de motor voor den handel gereed gemaakt. Wij herinneren er aan, dat indertijd een speciale maatschap pij (Z-as) werd opgericht om als octrooi houdster te fungeeren. De proeven met de Z-as-motoren werden uit het Werkfonds gefinancierd. Vsbl.j Aanzienlijke prijsverlaging. In een gisteren gehouden bespreking van enkele der voornaamste exploitanten van tribunes langs de route van den Prinselijken bruidstoet, is besloten tot een aanzienlijke verlaging der voor de verschillende rangen tot dusver gevraagde prijzen. Hoewel men vrij algemeen kon aantoo- nen, dat de prijzen, zooals ze tot nu toe waren gesteld, in verhouding tot de bouw en verdere kosten en de groote risico's geens zins exorbitant waren, hebben de meesten der betrokkenen gemeend, nu blijkt, dat het publiek over het algemeen de gevraagde prijzen te hoog acht, daaraan te moeten te gemoetkomen. In het begin 1937 reeds in de handel Op het einde van Mei J.l. verraste de Ma chinefabriek „Jaffa" gevestigd aan de Groe- neweg te Utrecht de technici m. de mededee- ling, dat zij een motor van bijzondere con structie had vervaardigd, de z.g. „Zas-motor" een vinding van den heer W. Hulsebos uit Laren, die aanmerkelijk zuiniger in het ge bruik zou zijn dan de bestaande motoren. Deze motor werd in Utrecht in een luxe auto beproefd, zulks onder groote belang stelling van deskundigen en zou, aangezien het product voldeed, door de machine-fabrie ken „Jaffa" te Utrecht en „Kromhout" te Amsterdam worden gemaakt. Fawzi Kawakcï vormt een groot Arabisch leger. Twee doodsvijanden strijden om Arabië (Van onzen V.P.B.-correspondent) Haifa, 28 December 1936 Uit den Oriënt, uit Irak, Palestina en andere Arabische gebieden komen onrust barende berichten. Terwijl hier in Palestina de eerbiedwaardige diplomaten en juristen van de Koninklijke Britsche Commissie in eindelooze onderhandelingen het onmogelij ke mogelijk trachten te maken n.1. Jo den en Arabieren te bewegen tot een vriend schappelijk samenleven duikt in de mede- deelingen van Engelsehe en Fransche cor respondenten steeds duidelijker de schaduw op van Fawzi Kawakci, den geheimzinnigen Arabischen leider, die den Palesteinschen opstand organiseerde en van zijn verborgen hoofdkwartier in de bergen van Nabloes uit de Arabische vrijscharen zoo goed leid de, dat deze vele maanden lang tegenstand konden bieden aan de Engelsehe bataillons cavallerie-eskadrons, tankafdeelingen en eskaders bommenwerpers. PALESTINA's „PUBLIEKE VYAND NR.1". Fawzi Kawakci, door de Engelschen tot „publieke vijand Nr. 1 van Palestina" be noemd en op wiens hoofd een groote beloo ning is gezet, ontplooit een koortsachtige be drijvigheid. Zoo heeft hij dezer dagen een proclamatie het licht doen zien, waarin hij van de Engelschen eischt, dat zij onmid dellijk de Joodsche immigratie naar Palesti na staken, anders zou hij bevel geven den guerilla-oorlog weer te beginnen. Bovendien houdt Fawzi, naar een Britsch agent te Bagdad wist mede te deelen, voor een steeds grooter wordende kring ophit sende redevoeringen. Hij roept de Arabieren hartstochtelijk tot den strijd tegen Engeland op. Tenslotte wordt van Engelsehe zijde nog bericht, dat Fawakci in de groote woestijngebieden tusschen Jordaan en Tigris een groot Ara bisch leger aan het vormen is. Vrij willigers uit Syrië, Transjordanië, Irak en andere Arabische landen zouden hem rijkelijk toestroomen. Dit Arabische leger wordt door Faw zi in de kunst van den guerilla-oor log ingewijd, een kunst, die de Ara bieren van een Engelschman, over ste Lawrence, geleerd hebben, en waarin zij hun leermeester thans dreigen te overtreffen. Fawzi Ka wakci heeft zelf verklaard, dat dit leger tot taak heeft, de Engelschen in zee te drijven. FAWZI, DE „ONOVERWINLIJKE" Sinds den Palestijnschen oorlog bezit Fawzi in geheel Arabië het prestige van een on overwinlijke. De Arabieren zijn er van over tuigd, dat Fawzi de Britsche legers versla gen heeft. In de bazars, café's, huizen en moskeeën vertelt men elkaar de heldenda den van Fawzi en zijn vrijscharen. Fawzi wordt steeds meer tot nationalen held. Bovendien staat hem, vooral in Palestina, de geheele Arabische pers ter beschikking. Juist dezer dagen is de toort van deze bladen zoo scherp geworden, dat de Arabische man- daatsregeering tot een verbod van de geheele pers moest besluiten. Deze maatregel werkte als olie op het vuur. Sinds eenige dagen worden de berichten over aanslagen en schietpartijen weer veel- vuldiger. Bij Kfar-Saba b.v. kwam het tot 'n vuurgevecht, dat meer dan een uur duurde. De Arabieren waren met de meest moderne wapens uitgerust en hadden alle telefoon- en telegraafleidingen van te voren afgesneden. Ook in Ilebron en Telmand hebben zich der gelijke tooneelen afgespeeld en men beweert, dat men bij dit alles te doen heeft met een nieuwe actie onder bevel van Fawzi. DE AANSLAG VAN 1916. Fawzi is een oud vijand van Engeland. Hij is eigenlijk geen Arabier, maar een Turk en nmmrwmmwimmiwtiitmiwKMmim.mil Een leger van schoolmeesters. Wie wel eens met schrik heeft gezien, wat het onderwijs aan onze gemeenschap kost, zal met oprechte jaloezie vernemen, welke mouw men in Turkije aan dit vraag stuk past. Turkije (men weet het uit de geweldige literatuur, die er bestaat over Kemal Atatürk, den genialen dictator) is met reuzenschreden een moderne staat ge worden. Maar wat men er nu heeft uit gevonden om het onderwijs goedkooper te maken, tart werkelijk alle fantasie. Turkije dan telt ongeveer 40.000 dorpen, waarvan er 35.000 tot dusver geen school bezaten. Meer dan 1 millioen kinderen uit deze dorpen hebben den leeftijd bereikt, waarop zij schoolonderwijs moeten ontvan gen. Welnu, om dezen kinderen in zoo kort mogelijken tijd de noodige kennis bij te brengen, heeft de regeering haar toevlucht genomen tothet leger! Men gaat de onderofficieren er voor spannen. Zij zullen de Turksche jeugd leeren lezen en schrijven. Bij den baard van den Turkschen Slote- maker de Bruine, als er één middel is om het leger populair te maken, dan is het dit. Welk een vondst! Uit is de legende, dat een onderwijzer een paedagoog moet zijn! Wie is er toch op dat sombere idee gekomen? Neem een korporaal of een sergeant; zorg, dat hij een beetje kan lezen en schrijven, bekleed hem met een tikje gezag en waardigheid de eerste eigenschap brengen tal van uniform dragers al wel mee op de wereld, zoodat ze de tweede desnoods gemakkelijk kunnen ontberen en klaar is de schoolmeester. Om hem de vervulling van zijn plicht ge makkelijker te maken en bovendien geld te sparen, kan men de kinderen dan gerust, in plaats van naar scholen, naar de kazerne sturen. Daag leeren ze, behalve lezen en schrijven, vermoedelijk ook aardappelen jassen, de chambrée schoonbezemen, schoe nen poetsen, marcheeren en 'n dozijn soor ten nuttige kaartspelletjes; en als ze niet al te veel opsteken van de luchtige conver satie, worden ze zeer bruikbare burgers van de maatschappij. De vroolijke liedjes, die ze er leeren, zullen hun het werk later hoogstens veraangenamen. Laten we ons spiegelen Pm het Turksche voorbeeld! Tusschen de Lage Landen en de Verheven Porte heeft immers van ouds een cultureele wisselwerking bestaan! Hebben niet de etymologen uitgemaakt, dat er ver wantschap bestaat tusschen het meest- Hollandsche wat er is de tulp en het meest-Turksche, dat zich laat denken: de tulband? Laat minister Oud de begrooting van zijh collega van Onderwijs nog eens onder de loupe nemen en laat hij hem dan met een veelzeggend gezicht het kranten bericht uit Turkije onder den neus duwen. Wat 'n verademing voor de schatkist, als we in de oude dorpen oude onderofficieren voor de klas zouden zetten. De volgende Staatsbegrooting zou tot opschrift kunnen dragen: „Van Ankara begon de victorie!" Komaan, laten we de beroemde vakver- eenigingen fusioneeren. De Vereeniging van onderofficieren „Ons Belang" zal niet in standing dalen, als ze huwt met den Bond van Nederlandsche Onderwijzers of het N.O.G. De onderwijzers-organisaties zullen op haar beurt bij het huwelijk winnen aan manhaftigheid en martialiteit. En de neiging tot vrijwillige dienst neming zal erdoor stijgen. „Join the army and see the world" (neem dienst en zie wat van de wereld) was in den oorlog de Engelsehe leuze die slechts bedorven werd door de toevoeging van een sinisteren grappenmaker: zoo niet deze wereld, dan toch de andere. Bij ons kan de leuze lui den: „Wandel de kazerne binnen en wordt schoolmeester!" De wijsheid komt niet met' de jaren, maar met de strepen. Laten we de luite nants meteen schoolhoofd maken, de kapi teins leeraar en de generaals professor. En Prosit Neujahr, Herr Atatürk! IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIINIIMIIIIIIIIHIIIIHIIHIHIIIIIIIIHIIIIIIIHIIIIIIIIIHIHINIIIIHIMIIlttlIHMfnilllMllllltHIIIIIHIHlIHlIHMMIIIIIillfilllllllllllllllllllllMlllIHHIIIIIHIIIIIIIIIIIIlllllllllllHIHIIIIIIIIIIIllllllllllHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIlIHHIIIIIII reeds in den wereldoorlog, toen de meeste Arabieren aan Engelsehe zijde vochten, streed hij tegen de Britten. Een zeldzaam toeval wil, dat Fawzi reeds indertijd als persoonlijk vijand tegenover den man stond, die eenige maanden geleden aan het hoofd van 12.000 man en onbeperkte volmachten naar Palestina werd gestuurd: generaal Dill. In den wereldoorlog was Dill de verbindingsofficier tusschen het leger van generaal Allenby en de door Lawrence ge organiseerde Arabische stammen. Toen Fawzi in dezen herfst, twintig jaar na den wereldoorlog, van de landing van generaal Dill op Palestijnschen bodem hoor de, was zijn eerste werk een prijs van 500 pond op het hoofd van den Britschen gene raal, die als een uitstekend koloniaal officier bekend staat, te zetten. VLUCHT OVER DEN JORDAAN. De strijd tegen Engeland werd toen plot seling afgebroken, wijl het Hooge Arabische Comité den opstand was moe geworden. Fawzi moest het land verlaten. De Engelsehe vliegtuigen en patrouilles maakten een regelrechte jacht op den Arabischen leider. Het gelukte hem echter over den Jordaan te vluchten. Bij zijn vlucht beloofde hij den Arabieren op een gunstig tijdstip terug te komen. Is dit tijdstip thans gekomen? POLITIE-MATINÉ van Maandag 28 December. Den He 1 de.r. TIEI POP IS ALLES WAT DE GEGIS- STRATIE ZAL VANGEN. Een verschrikkelijke diefstal en verduiste ringszaak was uit Den Helder gearriveerd. Het betrof hier den uitvoerder J. Z., die een bouwvallig pakhuis aan den Achterbin nenhaven aan den oudroest koopman I. de J. had verhuurd en op een gegeven moment verplicht was het bijna in puim stortende gebouw te laten verbouwen. Hij verzocht toen aan meneer I. om de oude rommel, auto's, radiator, 'n soort scheepsstatietrap en nog meer afbraak, volgens de J. waren er ook nog Grieksche kandelabres bij en wel 1000 piek waard, zoo spoedig mogelijk weg te halen en meteen nog een maand 'achter stallige huur te voldoen. Toen echter I. niet om zijn oude rommel kwam opdagen, verloor J. Z. zijn geduld en verkocht het heele zoodje met uitzondering van de statietrap en de Grieksche kandelabres van 1000 pop, aan den opkooper uit Makkum Bruinsma voor f 22.50. Doch nu kwam I., die de massel zeker rook, eensklaps in actie en diende tegen Z. een klacht in wegens verduistering en tevens en passant 'n vordering tot scha deloosstelling a f 75. Het bedrag van het verduisterde goed was f 150, maar I. was edelmoedig en stelde zich met de helft te vreden. Alle acteurs in deze oudroesttragedie traden nu voor het voetlicht en zoowel de heer Z als zijn tegenpartij de J. deden hun best hun aandeel in de zaak in het gunstigste licht te stellen, terwijl ook de opkooper uit Makkum zoo nu en dan een duit in 't zakje deed Hoe meer het proces werd afgekioend, hoe meer het in belangrijkheid afnam en ten slotte was de officier nog overgelukkig met de kans om 10 gulden boete of 5 dagen te kunnen vorderen. De uitvoerder toonde niet veel lust om dit bagatel af te tikken, maar de politierechter deed het echter beslist niet voor minder, maar nam tevens de gelegen heid te baat den leelijk op zijn neus kijken de meneer de J. zijn vordering te ontzeggen. Aangezien de uitvoerder maar eieren voor zijn geld koos en genoegen nam met de uit spraak, zal het rijk er na aftrek van het ge- tuigengeld, misschien slechts een paar kwar tjes bij moeten leggen. De eenigste die nog wat gemasseld heeft, fS22 5? vermoedeliik de uitvoerder met z'n Zitting van Dinsdag 29 December. Uitspra* ken zitting Dinsdag 22 Dec. 1936. Arie M., slager te Den Helder. Hooge? beroep vonnis kantongerecht Helder oven» treding crisis spijsvetwet Vonnis beves tigd, doch boete teruggebracht tot f 5.- subs, 2 dagen. Bij beschikking van den Minister van Staat, Minister van Defensie a.i. is de officier van gezondheid der 2e klasse C. J. Doets den 5en Januari geplaatst aan boord van Hr. Ms, „Hertog Hendrik" en de officier van gezond* heid der 2e klasse H. J. E. J. De Ruijter dö Wildt den Hen Januari aan boord van Hr, Ms. „De Ruyter"; met 2 Januari 1937: de le luitenant der infanterie gedetacheerd bij het korps mariniers: G. H. van der Spek bij de marinekazerne te Willemsoord; de le luitenant der mariniers Kon. Marine* reserve: W. H. Tasseron bij de af deeling mari* niers te Rotterdam; met 6 Januari 1937: de luitenant ter zee der le klasse: J. C. D. Engelbronner in het commandement de* marine te Willemsoord; met 8 Januari 1937: de officier van administratie der le klassel A. van Houte, belast met de betrekking van intendant der zeemacht in de stelling van Den Helder; officier van administratie der le klasse: F, A. Kuhn, toegevoegd aan den intendant de# zeemacht te Den Hélder met standplaats Amsterdam; met 18 Januari 1937: de kapitein-luitenant ter zee J. J. van dei Have te Amsterdam; met 27 Januari 1937: de hoofdofficier van administratie der 2Q klasse J. G. van Kregten ter beschikking ge* steld. PURMEREND, 29 December. Gemeentel. Kaas'beurs, Verhandeld 10 partijen, wegende 31.000 Kg., handel goed, hoogste prijs f 16.50. 3 stapels kleine boe* renkaas f 16.50, 1 stapel volvette f 19 per lOQj kilo met rijksmerk. 636 Kg. boter f 1.42— 1.51 per kilo. Runderen, totaal 336 stuks} 190 vette koeien 3863 ct. per kg., matig}1 95 gelde koeien f80—160 per stuk, matig? 37 melkkoeien f 110220 per stuk, matig} 14 stieren 3545 ct. per kilo, matig; 12 paarden f 60—130 per stuk, stug; 50 vette kalveren 2550 ct. per kilo, matig370 nuchtere kalveren: voor de slacht f512 per stuk, stug, voor de fok f 10—15 per st., stug; 195 vette varkens voor de slacht 4a ct. per kilo, matig; 35 magere varkens flG —22 per stuk, stug; 237 biggen f9—14 peö stuk, stug; 786 schapen f 10—28 per stuk, matig; 25 bokken f414 per stuk, matig? kipeieren f3.25—3.75 per 100 st., eendeie* ren f 3 per 100 st., piepkuikens 6775 et, per kilo, oude kippen en hanen 3547V2 ct» per kilo, konijnen f 0.40—2.15 per stuk, eenden 4045- ct. per stuk, duiven 40 ct. p» paar; 90 eendeieren A; 1892 kipeieren Ar f 3.20-3.60. Coop. Centrale Eierveiling Purmerend. Aanvoer: 90.000 eendeieren f 33.1 Jr 110.000 kipeieren: 70—80 Kg. f4.70—5.70, 05 —66 Kg. f4.15—4.30, 63—64 Kg. f4—4.25, 60 —62 Kg. f3.70—4.10, 58—59 Kg. f 3.60—3.80, 50-57 Kg. f3.40—3.60, 53—55 Kg f3,20 tot) i 3.o5, 50—52 Kg. f 3.053.30 NOORDSCHARWOUDE, 30 December. BI. eigenheimers 2.40, uien 1.40, drielin* gen 2.60, grove 1.401.50, roode okol 1.10— 1.80, gele kool 1—1.20, D.' witte kool 0.80—1', bloemkool 5.90, andijvie 1.15. BROEK OP LANGENDT.TK, 30 December. BI. eigenheimers 2.30—2 40 dien 1.10—1.30 drielingen 2.49—2.80, grove 0.90—1.20, peen. 0.901.50, groene kool 0.903.5. kroten 1.40 roode kool 1.10—2.10, afw. 1—1.10, gela kool 1—1.2, D. witte kool 0.80—1.10, bloem* kool 4.40—7.70, 2e soort 1.50—2.20, andijvia 50 ct

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1936 | | pagina 8