DE IN DE PIJP. Bij Griep Dampo. Doos 30 ct. Bio sc popnieuws De strijd om de „Betty Bonn" Goedkoop stoken Predikbeurten Zaterdag 9 Januari 1937 Politie en Muziekkorpsen Hulde! Het buurtcomité Emmastraat. Het sluitstuk der feesten; Be eere-avond voor de genoodigden. /MieTj- G€?/£AI... AAfi..... Marsch van den Heer Leistikow. Het A.B.Ct-cabaret ia Den Helder. De 3e abonnementsvoorstelling. Heldersche Courant Heropening van het foto-atelier der firma Krul. De bioscoopvoorstellingen voor de Heldersche schooljeugd. Fa. H. BOOY ZOON Rialto-theater. Zondag 10 Januari 1937 WIJ KOOPEN Tivoli-theater* Feuilleton Als we dit schrijven, behooren de fees telijkheden, ook in onze stad, bijna weer tot het verleden. Bij al het prettige en al het spontane, dat er deze week geschied Is, lijkt het ons echter niet overbodig hier een speciaal woord van hulde te laten hooren voor een tweetal instanties, die zich o.i. wel bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt. Het zijn ons Politiekorps en de plaatse lijke muziekkorpsen. Het Politlekorpss, dat verscheidene ma len in deze week voor een zeer moeilijke taak stond, doch deze op opvallend tact volle wijze vervuld heeft. Onze waardee ring, zoowel voor de leidende functiona rissen als de agenten. En ten tweede: de muziekkorpsen. Er zijn er bij geweest, die op één dag ver schillende malen moesten marschloopen en wij weten, hoe vermoeiend dit is. Toch was daar steeds enthousiasme en élan, en wat zou tenslotte een Oranjefeest worden zonder muziek? Ook hen dus dank voor het zeer vele, dat zy de stad geschonken hebben. We kunnen trotsch zijn op onze korpsen! leek daar in den avond met zijn lichtlijnen. De lichtdroom, die werkelijkheid werd deze week, is weer uit, volgende week zal Den Hel der haar gewone nuchtere aspect weer hebben, maar toch, deze week van vreugde om een grootsch-nationaal gebeuren, deze week van eenheid zal lang in de herinnering blijven. Het buurtcomité Emmastraat heeft de kin deren Donderdagavond enkele prettige uurtjes bereid. Om vijf uur werden ze in de straat opgesteld, voor de kleinen was een versierde bakfiets ge reedgemaakt en in optocht trok men, begeleid door enkele grooten, naar het Chr. Mil. Tehuis, aan den Kanaalweg, waar versnaperingen wer den rondgedeeld en spelletjes gespeeld. Hetzelfde buurtcomité heeft de feesten gis terenavond besloten, op het plein voor de Nuts- spaarbank, met een jool die zoo aanstekelijk op de omstanders werkte, dat alles tenslotte meedanste en juichte op de vroolijke klanken van „Winnubst". Een agent van politie, „een Stille", kon zich zelfs niet afzijdig houden. De feestweek, die zoo uitstekend geslaagd is, dank zij de uitstekende organisatie en aller wil om hierbij gemeenschappelijk samen te werken, zal haaf sluiting vinden op den eere avond voor genoodigden, die Maandagavond fus. te acht uur in Casino is georganiseerd. Op dezen avond zullen in Casino samen ko men allen die, op welke wjjze dan ook, actief hebben deelgenomen aan de organisatie van de feesten van deze week, benevens de plaat selijke autoriteiten en genoodigden. Het zal een avond worden, waarvan het programma eerst aan de zaal zal worden uit gereikt en die dus op het oogenblik nog niet anders dan verrassingen inhoudt. O.m. zal door den burgemeester de officieele prijs uitreiking plaatshebben aan de buurtcomité's, die een prijs hebben gewonnen. Naar wij voorts vernemen, zal de Casino directie, na de officieele sluiting van de fees ten op Maandagavond, de gelegenheid open stellen tot een gezellig samenzijn, waarbij de bekende Casino-band hare medewerking hoopt te verleenen. Douwe Egbertt Echte Erietche hteeren-Baji en Baai-Tabak. Nederlands geurigste pijptabak Door den heer L. H. F. Leistikow is weder een marsch geschreven, ter gelegenheid van het Huwelijk van H. K. H. Prinses Juliana en Z. D. H. Prins Bernhard, op 7 Januari 1937. Deze marsch is getiteld „Oranje-Boven". Deze marsch, eveneens geïnstrumenteerd voor de Koninklijke Marinekapel, versterkt met tamboers en pijpers, maakte in Den Haag bij het optrekken der Eere-wacht, bij de Groote Kerk aldaar, een mooi effect. „Oranje Boven" was de eerste marsch tij dens de inspectie van den Commandant der Marine, Zijne Excellentie Vice-admiraal T. L. Kruys, tijdens de Parade op het Helden der Zeeplein. Deze marsch is opgedragen aan het Oranje- Comité en is van het begin tot het eind een marsch met alle deugden, die ons reeds uit marschen van den heer Leistikow bekend zijn, o.a. „Prins Bernhard", „Onze Marine", Onze Geus", de „B.V.L.". Marschen, die uit munten door aanpassende karakteristieke mo tieven, een uitstekende instrumentatie en bovenal een warme overtuigende en mee- sleepende nationale gloed in de melodiek, be nevens een rhythmiek van eigen stijl. Woensdag 3 Februari zal het A.B.C.- cabaret onder leiding van Louis Gimberg hetwelk 5 Januari een gala-voorstelling voor het Koninklijk Huis gaf een voorstelling in Den Helder geven. Behalve dit uitstekende gezelschap wordt eerstdaags de Louis Davids Revue „Groote Polonaise" ten tooneele gebracht, welke reeds weken achtereen in Amsterdam volle zalen trok voor een enthousiast publiek. Wij komen hier nog nader op terug. Wij deelen de abonné's mede, dat de 3e Abonnementsvoorstelling plaats zal vinden op Vrijdag 22 Januari. Opgevoerd wordt: „Het voorste Legioen" door het Centraal Tooneel, leider Cees Laseur. De bijzonderheden betref fende plaatsbespreken, worden later nog per advertentie bekend gemaakt. Op de Nationale Pluimveetentoonstelling te Boskoop, gehouden 24, 25 en 26 Dec. 1.1. be haalde onze stadgenoot J. Nieuwkamp met 3 nos. krielen, 3 le prijzen, benevens 5 eere- prijzen. APOTHEKEN. Van hedenavond 10 uur tot Maandag morgen is alleen geopend de apotheek van W. H. Kingma, Kanaalweg 65. Van Maandag 11 Januari tot 18 Januari wordt avond- en Zondagsdienst waargenomen door H. J. Rootlieb, Binnenhaven. In Maart van het vorige jaar brandde het ateiier van de firma Krul volkomen uit. Uit den asch herrezen is thans een in alle opzich ten modern ingericht foto-atelier. Direct achter de winkel bevindt zich de ruimte waar het meest genieuse fototoestel van den laatsten tijd is opgesteld. Voor de verlichting, een van de belangrijkste dingen bij het fotografeeren, is op handige wijze een door den heer Krul zelf ontworpen indirecte verlichting aange bracht, zoodat het kijken in de sterke lampen, dat erg hinderlijk is, voorkomen wordt. Dan is er tevens een zonlichtlamp aangebracht, een nieuwtje op het gebied van verlichting, terwijl op diverse plaatsen schijnwerpers staan voor eventueele bijverlichting. Achter dit atelier be vindt zich de werkkamer van den heer Krul. Hierin staat een roteerende lichtdrukmachine, een machine dus speciaal voor het vervaardi gen van blauwdrukken, waaraan verbonden een drooginstallatie, zoodat men desnoods op de af drukken zou kunnen wachten. Op een andere plaats in deze kamer bevindt zich dan weer een roteerende glansmachine, die in staat is om 500 foto's per uur glanzend af te leveren. Tenslotte achter deze werkkamer, de donkere kamer, waarin ook weer iets nieuws en wel een lamp, die met één handomdraaien zoowel wit, rood, groen als oranjegeel licht geeft. Voorwaar dus een in alle opzichten modern geïnstalleerd be drijf. De heer Krul demonstreerde nog voor ons met een filmapparaat, die hij naast zijn kunst en foto-artikelen in den handel brengt. Rest ons nog te vermelden, dat het atelier ontworpen is door den heer De Waard, de uitvoerders waren, de vader en broer van den heer Krul, terwijl de electrische installatie, een heel be langrijk punt voor de inrichting van een dus danig atelier, door de firma Van Os uit de Koningstraat, werd aangebracht. Gistermiddag zijn in alle 3 bioscooptheaters in onze stad de schoolkinderen, onder leiding van het onderwijzend personeel tezaam ge komen, om de speciale reportage van Polygoon over de Huwelijksplechtigheid in Den Haag te kunnen aanschouwen. Natuurlijk werd van deze gelegenheid, die door het Centraal Oranje bestuur verschaft was, door een wel zeer vrien delijk aanbod van den heer P. van Twisk, een enorm druk gebruik gemaakt en om twee uur in den middag waren Tivoli, Witte en Rialto besproken-uitverkocht" En dat met een publiek, zóó dankbaar, zóó enthousiast, als men het moeilijk elders zal kunnen zoeken. Behalve de Polygoon-reportage waren daar nog eenige andere Oranje-films, sommigen uit de oude doos, doch die ieder voor zich aardig om te zien waren. Af en toe werd er gejuicht of meegezongen, en zoo werd het voor schoolgaand Den Helder een middag die, waaraan het nog wel eenigen tijd terug zal denken. Behalve de Oranjefilms werden in de voorstellingen ook nog enkele andere films gedraaid. De dank van jong Den Helder zal de heer Van Twisk door deze ge legenheid te bieden zeker verworven hebben! doet men met ONZE ANTHRACIET ad. f 1 80 p. H.L. franco thuis NEEMT NOG HEDEN EEN PROEF TELEF. 235 en 479 MOLENSTRAAT 134 Martha Eggerth en Johan Heesters in een operettefilm met karakter. Het lijkt paradoxaal, doch hoewel men au fond geen liefhebber van het geijkte operette film-genre kan zijn, zijn er rolprenten van dit soort (toegegeven dan dat zij tot de uitzon deringen behooren!), die zelfs den niet-lfef- hebber tot vreugd kunnen zijn. Een voorbeeld hiervan is dj film, die thans in Rialto draait, en luistert naar den kozen- den naam van „Hof Concert". Het is een film van Martha Eggerth en Johan Heesters, de laatste met zuiver natio naal bloed in zijn aderen, en dank zij de hulp van een voortreffelijk regisseur (wiens naam ons tot onzen spijt ontschoten is), is het een werk geworden van kwaliteiten. Het gegeven mag dan so wie so niet overal even origineel zijn, de keuze der typen, ook van diegenen, die maar een bijrol vervulden, was zóó juist, was meerendeels zóó voortref felijk raak, dat een compliment ervoor zeker niet misplaatst is. En zoo ziet men deze operette-film voor uw oog voorbijgaan en men geniet er van. En dan speciaal van dien ouden dichter, die zich immer op de Pegasus waande en die toch maar zoo heel gewoon liefdesrijmpjes op bevel schreef. Maar die man kan filmen! En men ziet Heesters, wel een jeune pre mier, maar op tal van plaatsen inderdaad geestig en bijna nergens gechargeerd. Van Martha Eggerth zouden wij moeilijk iets onvriendelijks willen zeggen, gezien de wereld, die aan haar voeten knielt. En deze Eggerth is dan ook inderdaad zeer knap, zij acteert lang niet onverdienstelijk en daarbij kan zij zingen, alzoo: 3 factoren, die alleen maar ten gunste van deze Duitsche actrice pleiten. „Hof Concert" is een film, luchtig als een lentewind, en af en toe parelend van humor.. Hier en daar een scheut sentiment, dat er ten slotte bij hoort, en aan het slot een happy ending, dat niet gedwongen aandoet. Summa summarum: een film, die bij een groot publiek in den smaak zal vallen en die de Heldersche bioscoopbezoekers ongetwijfeld niet zullen willen missen. In het overige program draaien, behalve de speciale reportage van Polygoon over de Hu welijksplechtigheid in Den Haag, een aantal korte talky's, die stuk voor stuk bijzonder aardig te noemen zijn. Alzoo: een program dat er wezen mag. DE FILM DER HUWELIJKS PLECHTIGHEID. Zoowel in het Rialto-theater als in Tivoli draait deze week de speciale reportage van de Huwelijksplechtigheid van onze Prinses en Prins, opgenomen door Polygoon. Het lijkt ons vrijwel overbodig hieraan toe te voegen, dat deze reportage zonder meer voortreffelijk genoemd mag worden, daar wij de prestaties van Polygoon op dit gebied reeds tal van malen eerder mochten roemen. Ook thans krijgt men wederom een idéé der plechtigheden, die het natuurlijke wel zeer dicht benadert. Behalve eenige inleidende opnamen, byv. uit perioden, toen Juliana nog niet gehuwd was, z(jn daar nog eens opnamen uit de eerste ver- lovingsdagen, uit den ondertrouwtjjd en ten slotte dan: de gebeurlijkheden van dien ge- denkwaardigen 7den Januari. Ned. Herv. Gem. (Nw. Kerk, Weststraat) 's Morgens 10.30 uur, Ds. H. A. Enklaar Bevestiging Ouderdingen en Diakenen 's Avonds 6.30 uur, Ds. F. W. J. v.d. Poel Westerkerk, (Helden der Zeeplein). Geen dienst. Geref. Kerk. (Julianapark). 's Morgens 10 uur, Ds. Tollenaar 's Avonds 5.30 uur, Ds. Metjnen Geref. Kerk (Rehoboth-Kerk). 's Morgens 10 uur Ds. Meijnen s Avonds 5.30 uur, Ds. Tollenaar Oud Geref. Kerk (Hoogstraat). 's Mjorgens 10 uur en 's avonds 5.30 uur Ds. N. v. d. Kraats. Chr. Geref. Kerk (Steengracht). 's Morgens 10 uur en 's avonds 5 uur de heer J. Rebel. Donderdag 14 Jan., 'savonds 8 uur, Openbare lezing door Ds. H. Jansen, leger- en vlootpredikant in alg. dienst. Onderwerp„Is de N. S. B. Christelijk Herst. Evang. Luth. Gem. (Weezenstr.). 's Morgens 10.30 uur, Ds. W. J. F. Meiners Doopsgezinde Gemeente (Kerkgracht). Geen dienst. Evangelisatie (Palmstraat). 's Morgens 10 uur, Ds. P. Visser, van Amsterdam. 's Avonds zes uur, Ds. A. A. Wildschut, van IJmuiden (O). Extra collecte voor instandhouding van de predikantsplaats. Gebouw Middenstraat 117. 's Avonds 8 u., Evangelisatie-samenkomst Oud-Katholieke Kerk (Langestraat 76) 's Morgens 10 uur, kerkdienst Evangeliesatiegebouw, Vijzelstraat: 's Morgens 10.30 uur, samenkomst Zondagmiddag 4 uur, straatprediking Tuindorp. Verschillende sprekers, 's Avonds 8 uur, samenkomst Leger des Hells. 10 uur v.m. Heiligings-Samenkomst 3.30 Openluchtsamenkomst. 8 uur n.m. Verlossings-Samenkomst Donderdagav. 8 u., Heiligings-samenkomst Hersteld Apostolische Zending Gemeente Sluisdijkstraat hoek Schagenstraat. Geen dienst. Kerk van Jezus Christus, Janzendw.str. 8 's Morgens 9.30 en 's avonds 5 uur Samenkomsten. HUISDUINEN Ned. Herv. Gemeente. Geen dienst. oud goud en zilver tegen de hoogste waarde. Fa. Beemsterboer. Overal heeft de cameralens gezocht en gevonden. Zoowel voor het Stadhuis, als in en bij de Jacobskerk. Duidelijk kan men alles hier volkomen en in beide theaters kwam het herhaaldelijk tot uitbarstingen van geestdrift. Degenen, die niet op den 7den Januari in de Residentie aanwezig waren, zullen zeker niet verzuimen dit historisch gebeuren te vol gen, zooals Polygoon het ons op onverbeter lijke wijze geeft. Voor de reportage van het huwelijk van Prinses Juliana en Prins Bernhard verwijzen wij naar ons verslag, dat wij eldets in dit blad hierover gaven. Alleen dient vermeld, dat een hartelijk applausje in de Tivoli-zaal opklonk, toen het bruidspaar op het doek verscheen. door Friedrich L i n d e m a n De vrouw... brengt het ongeluk in de wereld... het ongeluk... de misdaad... slechte gedachten... Ik heb nooit zulke gedachten ge had... alleen toen, toen ik voor de eerste maal ondervond, toen ik voor een vrouw geld op gespaard had... Nooit waren hier dergelijke gedachten aanwezig, voordat wij ze gevonden hebben... ik heb... ze nooit... gevonden... mijn gedachten... als ik wist, dat... gedachten doo- den konden...? Hij zweeg een tijdlang. Wij beantwoordden zijn vraag niet, die ook niet tot ons gericht scheen. Toen begon hij opnieuw: Ik weet, dat de Rijksadvocaat mij een misdadiger genoemd heeft. Maar ben ik een misdadiger?... De rechtbank heeft mij vrijge sproken. Ik wilde vrijgesproken worden. Ik verlangde het proces. De rechtbank heeft ge zegd: „Ik ben onschuldig". Ben ik onschul dig?... Heb ik haar werkelijk niet gedood?... Ik heb haar willen dooden. Ik heb haar dui zendmaal gedood... in gedachten... De recht bank heeft mij vrijgesproken. Ben ik nu vrij gesproken...? Kan ik mijzelf vrijspreken?... Ik wilde alleen maar het slechte gegeven... die vrouw... die heeft mij tot een misdadiger ge maakt... in de oogen der menschen... tegen over mijzelf... een vrouw aan boord brengt ongeluk... Hij zweeg. Een drukkend zwijgen. Toen stond hij op en sleepte zich in het donker naar boven, naar het dek. Wij bleven beiden stom achter. Na een korte poos vroeg Nancy: Begrijpt gij dat Deze man is op een bepaalde manier on gelukkig, op een manier, die middelmatige zielen niet kenen. Meer kon ik niet zeggen, want meer wist ik ook niet. Weer na een oogenblik stilte, vroeg Nancy: Denkt ge, dat zijn woorden ook op mij sloegen Ik schudde langzaam mijn hoofd. Neen, dat niet. In ieder geval niet bewust. De vrouw, die voor hem het ongeluk beteekent, is alleen Betty Bonn. Maar misschien heeft hij door u, Nancy, nu pas bemerkt, wat het voor hem had kunnen zijn. Hoe, kunnen zijn? Een vrouw aan boord. Dus dan had hij toch gelijk... Gelijk, waarmee? Dat een vrouw aan boord ongeluk... Zij kon niet verder spreken. Zij was opge sprongen. Haar lippen trilden van Ingehouden tranen. Nancy. Ook ik sprong op en kwam naast haar staan. Ik legde mijn arm om haar schouder. Nancy, luister... Z(j wilde zich vrijmaken. Laat dat. Ga weg. Ik breng toch alleen maar ongeluk... Zij leunde Tegen mij aan. Haar hoofd zonk tegen mijn schouder. Zij sloeg haar armen om mijn hals en weende. Ik hield haar nog vaster. Neen, neen, Nancyl Ik tilde haar gezicht op en kuste haar op de lippen. De andere morgen was somber. Het wilde maar niet licht worden. Voor de patrijspoort hing een schemerig waas. Nevel. Ik lag reeds lang wakker op mijn divanbed en dacht na over den vorigen avond. De raadselachtige woorden van den kapitein en zijn ongeluk werden gemengd met het ge luk, dat ik ondervonden had. Hoemeer ik hier aan dacht, des te meer trad de sombere ge dachte op den achtergrond en hield mij de vraag bezig, hoe zou Nancy vandaag tegen over mij staan en hoe zou ik haar behandelen Wij hadden in elkanders armen gelegen. Wij hadden een langen kus gewisseld. Beteekende dit nu het slot van de vlucht voor elkaar? Ik luisterde naar Nancy. Niets was te hoo ren. Maar zij lag natuurlijk ook al lang wakker en peinsde. Per slot, omdat ik toch geen ant woord kreeg op al mijn vragen, sloeg ik het dek terug en stond op. Op het dek trad ik als in den damp van een waschtobbe. De „Frisco" dreef in een dikken nevel. Alle omtrekken, mast, zeilen en touwen wa ren in den nevel verdwenen. Het dek was leeg, uitgestorven. Het roer stond vast. De man van de wacht zat waarschijnlijk in het logies en verwarmde zich. Geen geluid was te hooren. Ik rilde. Maar om mij te verwarmen, sloeg ik een emmer water uit zee op en begon mjj te wasschen. Terwijl lk proestend het ijskoude water over mijn schedel Jieenstortte, kwam de stuurman achter mij staan. Nu, is de ouwe al boven? Ik hield op met plassen. Spurling? Ik heb hem nog niet gezien. Maar luister eens, Crane, het wordt erger met hem. Hoezoo Heeft hij weer stil in een hoekje gezeten en voor zich uitgestaard Integendeel. Hij heeft ons gisteravond een lang verhaal gedaan. Wat heeft hij gedaan? Gesproken? Waar over? Dat weet lk zelf eigenlijk niet goed. Over de vrouw. Anders niets? Neen. Waanzin. Dan moeten we hem een paar uur met zijn kop over boord hangen, tot hij weer tot zichzelf komt, Is mejuffer Trevor nog niet op? Neen. Hoezoo? Ik moet den ouwen roepen. Als we zoo verder blijven drijven in den nevel, dat zitten we binnenkort bij Corsica op het strand. Ga er rustig naar toe. Crane ging. Ik hoorde hem de trap van de kajuit afgaan en rustig fluiten. Hiermede wil de hij zich laten hooren voor Nancy. Ik ging verder met wasschen. Maar terwijl lk met den handdoek mijn ge zicht afdroogde, stond de stuurman alweer naast mij, staarde mij met een verwarden blik aan en fluisterde: Waar is de ouwe? Met een slag kwam de scene van gister- avond mij weer voor den geest. Alleen kon ik het eerste nog niet gelooven. Spurling? Maar man, waar anders dan in zijn kool? Neen. Zijn bed is niet aangeraakt. Hij is er in 't geheel niet op geweest Plotseling begon de stuurman te roepen, te schreeuwen, als iemand, die om hulp roept. Spurling, kapitein! Zijn woorden werden door den nevel ong-e- slokt. Voor uit de dekhut kwamen de drie ma trozen. Hallo! stuurman, wat is er aan de hand? Colcard, Finlay! Gij hebt de wacht gehad vannacht. Waar is de kapitein? Zij haalden hun schouders op. Wat is er dan met den ouwe? Crane schreeuwde. Spurling is er niet. Vooruit. Zoeken! Het heele schip afzoeken! De stuurman was bui ten zichzelf van opwinding. Zijn gezicht was lijkbleek. Zijn lippen waren kleurloos, bijna blauw. Ook de drie matroen wisten opeens niet meer, wat zij moesten doen. Zij wierpen hulpelooze blikken om zich heen, alsof zij verwachtten ieder oogenblik een hand uit den nevel te zien opduiken, die hen vastgrijpen en hen wegsleuren zou, zooals hun kapitein. Crane screeuwde opnieuw: Vooruit! Zoekt! Maar zij bewogen zich niet. Drongen steeds dichter bij elkaar als opgejaagde herten, die elk oogenblik hun laatste uur konden hooren slaan. Rustig legde ik mijn hand op den arm van den stuurman. Laat maar, Crane. Ik geloof dat er geen reden meer Is, om te zoeken. Dit kon hij nog steeds niet begrijpen. Maar dat is niet mogelijk. Hij kan toch niet zoo maar verdwijnen; zoo iemand slaat toch niet over boord. Maar man, hij is nu toch rijk, als wij te Genua aankomen. Die begint nu toch pas te leven! Neen! Neen! (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 6