DE IN DE PIJP.
Bij Griep Dampo. Doos 30 ct.
Bio sc popnieuws
De strijd om de
„Betty
Bonn"
Goedkoop stoken
Predikbeurten
Zaterdag 9 Januari 1937
Politie en Muziekkorpsen
Hulde!
Het buurtcomité Emmastraat.
Het sluitstuk der feesten;
Be eere-avond voor de
genoodigden.
/MieTj- G€?/£AI...
AAfi.....
Marsch van den Heer Leistikow.
Het A.B.Ct-cabaret ia Den Helder.
De 3e abonnementsvoorstelling.
Heldersche Courant
Heropening van het foto-atelier
der firma Krul.
De bioscoopvoorstellingen voor
de Heldersche schooljeugd.
Fa. H. BOOY ZOON
Rialto-theater.
Zondag 10 Januari 1937
WIJ KOOPEN
Tivoli-theater*
Feuilleton
Als we dit schrijven, behooren de fees
telijkheden, ook in onze stad, bijna weer
tot het verleden.
Bij al het prettige en al het spontane,
dat er deze week geschied Is, lijkt het ons
echter niet overbodig hier een speciaal
woord van hulde te laten hooren voor
een tweetal instanties, die zich o.i. wel
bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt.
Het zijn ons Politiekorps en de plaatse
lijke muziekkorpsen.
Het Politlekorpss, dat verscheidene ma
len in deze week voor een zeer moeilijke
taak stond, doch deze op opvallend tact
volle wijze vervuld heeft. Onze waardee
ring, zoowel voor de leidende functiona
rissen als de agenten.
En ten tweede: de muziekkorpsen. Er
zijn er bij geweest, die op één dag ver
schillende malen moesten marschloopen
en wij weten, hoe vermoeiend dit is. Toch
was daar steeds enthousiasme en élan, en
wat zou tenslotte een Oranjefeest worden
zonder muziek?
Ook hen dus dank voor het zeer vele,
dat zy de stad geschonken hebben. We
kunnen trotsch zijn op onze korpsen!
leek daar in den avond met zijn lichtlijnen.
De lichtdroom, die werkelijkheid werd deze
week, is weer uit, volgende week zal Den Hel
der haar gewone nuchtere aspect weer hebben,
maar toch, deze week van vreugde om een
grootsch-nationaal gebeuren, deze week van
eenheid zal lang in de herinnering blijven.
Het buurtcomité Emmastraat heeft de kin
deren Donderdagavond enkele prettige uurtjes
bereid.
Om vijf uur werden ze in de straat opgesteld,
voor de kleinen was een versierde bakfiets ge
reedgemaakt en in optocht trok men, begeleid
door enkele grooten, naar het Chr. Mil. Tehuis,
aan den Kanaalweg, waar versnaperingen wer
den rondgedeeld en spelletjes gespeeld.
Hetzelfde buurtcomité heeft de feesten gis
terenavond besloten, op het plein voor de Nuts-
spaarbank, met een jool die zoo aanstekelijk
op de omstanders werkte, dat alles tenslotte
meedanste en juichte op de vroolijke klanken
van „Winnubst". Een agent van politie, „een
Stille", kon zich zelfs niet afzijdig houden.
De feestweek, die zoo uitstekend geslaagd
is, dank zij de uitstekende organisatie en aller
wil om hierbij gemeenschappelijk samen te
werken, zal haaf sluiting vinden op den eere
avond voor genoodigden, die Maandagavond
fus. te acht uur in Casino is georganiseerd.
Op dezen avond zullen in Casino samen ko
men allen die, op welke wjjze dan ook, actief
hebben deelgenomen aan de organisatie van
de feesten van deze week, benevens de plaat
selijke autoriteiten en genoodigden.
Het zal een avond worden, waarvan het
programma eerst aan de zaal zal worden uit
gereikt en die dus op het oogenblik nog niet
anders dan verrassingen inhoudt. O.m. zal
door den burgemeester de officieele prijs
uitreiking plaatshebben aan de buurtcomité's,
die een prijs hebben gewonnen.
Naar wij voorts vernemen, zal de Casino
directie, na de officieele sluiting van de fees
ten op Maandagavond, de gelegenheid open
stellen tot een gezellig samenzijn, waarbij de
bekende Casino-band hare medewerking hoopt
te verleenen.
Douwe Egbertt Echte Erietche hteeren-Baji en
Baai-Tabak. Nederlands geurigste pijptabak
Door den heer L. H. F. Leistikow is weder
een marsch geschreven, ter gelegenheid van
het Huwelijk van H. K. H. Prinses Juliana
en Z. D. H. Prins Bernhard, op 7 Januari
1937.
Deze marsch is getiteld „Oranje-Boven".
Deze marsch, eveneens geïnstrumenteerd
voor de Koninklijke Marinekapel, versterkt
met tamboers en pijpers, maakte in Den
Haag bij het optrekken der Eere-wacht, bij
de Groote Kerk aldaar, een mooi effect.
„Oranje Boven" was de eerste marsch tij
dens de inspectie van den Commandant der
Marine, Zijne Excellentie Vice-admiraal T. L.
Kruys, tijdens de Parade op het Helden der
Zeeplein.
Deze marsch is opgedragen aan het Oranje-
Comité en is van het begin tot het eind een
marsch met alle deugden, die ons reeds uit
marschen van den heer Leistikow bekend
zijn, o.a. „Prins Bernhard", „Onze Marine",
Onze Geus", de „B.V.L.". Marschen, die uit
munten door aanpassende karakteristieke mo
tieven, een uitstekende instrumentatie en
bovenal een warme overtuigende en mee-
sleepende nationale gloed in de melodiek, be
nevens een rhythmiek van eigen stijl.
Woensdag 3 Februari zal het A.B.C.-
cabaret onder leiding van Louis Gimberg
hetwelk 5 Januari een gala-voorstelling voor
het Koninklijk Huis gaf een voorstelling
in Den Helder geven.
Behalve dit uitstekende gezelschap wordt
eerstdaags de Louis Davids Revue „Groote
Polonaise" ten tooneele gebracht, welke reeds
weken achtereen in Amsterdam volle zalen
trok voor een enthousiast publiek.
Wij komen hier nog nader op terug.
Wij deelen de abonné's mede, dat de 3e
Abonnementsvoorstelling plaats zal vinden op
Vrijdag 22 Januari. Opgevoerd wordt: „Het
voorste Legioen" door het Centraal Tooneel,
leider Cees Laseur. De bijzonderheden betref
fende plaatsbespreken, worden later nog per
advertentie bekend gemaakt.
Op de Nationale Pluimveetentoonstelling
te Boskoop, gehouden 24, 25 en 26 Dec. 1.1. be
haalde onze stadgenoot J. Nieuwkamp met 3
nos. krielen, 3 le prijzen, benevens 5 eere-
prijzen.
APOTHEKEN.
Van hedenavond 10 uur tot Maandag
morgen is alleen geopend de apotheek van
W. H. Kingma, Kanaalweg 65.
Van Maandag 11 Januari tot 18 Januari
wordt avond- en Zondagsdienst waargenomen
door H. J. Rootlieb, Binnenhaven.
In Maart van het vorige jaar brandde het
ateiier van de firma Krul volkomen uit. Uit
den asch herrezen is thans een in alle opzich
ten modern ingericht foto-atelier. Direct achter
de winkel bevindt zich de ruimte waar het
meest genieuse fototoestel van den laatsten
tijd is opgesteld. Voor de verlichting, een van
de belangrijkste dingen bij het fotografeeren,
is op handige wijze een door den heer Krul
zelf ontworpen indirecte verlichting aange
bracht, zoodat het kijken in de sterke lampen,
dat erg hinderlijk is, voorkomen wordt. Dan is
er tevens een zonlichtlamp aangebracht, een
nieuwtje op het gebied van verlichting, terwijl
op diverse plaatsen schijnwerpers staan voor
eventueele bijverlichting. Achter dit atelier be
vindt zich de werkkamer van den heer Krul.
Hierin staat een roteerende lichtdrukmachine,
een machine dus speciaal voor het vervaardi
gen van blauwdrukken, waaraan verbonden een
drooginstallatie, zoodat men desnoods op de af
drukken zou kunnen wachten. Op een andere
plaats in deze kamer bevindt zich dan weer een
roteerende glansmachine, die in staat is om 500
foto's per uur glanzend af te leveren. Tenslotte
achter deze werkkamer, de donkere kamer,
waarin ook weer iets nieuws en wel een lamp,
die met één handomdraaien zoowel wit, rood,
groen als oranjegeel licht geeft. Voorwaar dus
een in alle opzichten modern geïnstalleerd be
drijf. De heer Krul demonstreerde nog voor ons
met een filmapparaat, die hij naast zijn kunst
en foto-artikelen in den handel brengt. Rest
ons nog te vermelden, dat het atelier ontworpen
is door den heer De Waard, de uitvoerders
waren, de vader en broer van den heer Krul,
terwijl de electrische installatie, een heel be
langrijk punt voor de inrichting van een dus
danig atelier, door de firma Van Os uit de
Koningstraat, werd aangebracht.
Gistermiddag zijn in alle 3 bioscooptheaters
in onze stad de schoolkinderen, onder leiding
van het onderwijzend personeel tezaam ge
komen, om de speciale reportage van Polygoon
over de Huwelijksplechtigheid in Den Haag te
kunnen aanschouwen. Natuurlijk werd van
deze gelegenheid, die door het Centraal Oranje
bestuur verschaft was, door een wel zeer vrien
delijk aanbod van den heer P. van Twisk, een
enorm druk gebruik gemaakt en om twee uur
in den middag waren Tivoli, Witte en Rialto
besproken-uitverkocht"
En dat met een publiek, zóó dankbaar, zóó
enthousiast, als men het moeilijk elders zal
kunnen zoeken.
Behalve de Polygoon-reportage waren daar
nog eenige andere Oranje-films, sommigen uit
de oude doos, doch die ieder voor zich aardig
om te zien waren.
Af en toe werd er gejuicht of meegezongen,
en zoo werd het voor schoolgaand Den Helder
een middag die, waaraan het nog wel eenigen
tijd terug zal denken. Behalve de Oranjefilms
werden in de voorstellingen ook nog enkele
andere films gedraaid. De dank van jong Den
Helder zal de heer Van Twisk door deze ge
legenheid te bieden zeker verworven hebben!
doet men met ONZE
ANTHRACIET ad. f 1 80 p. H.L.
franco thuis
NEEMT NOG HEDEN EEN PROEF
TELEF. 235 en 479
MOLENSTRAAT 134
Martha Eggerth en Johan Heesters
in een operettefilm met karakter.
Het lijkt paradoxaal, doch hoewel men au
fond geen liefhebber van het geijkte operette
film-genre kan zijn, zijn er rolprenten van dit
soort (toegegeven dan dat zij tot de uitzon
deringen behooren!), die zelfs den niet-lfef-
hebber tot vreugd kunnen zijn.
Een voorbeeld hiervan is dj film, die thans
in Rialto draait, en luistert naar den kozen-
den naam van „Hof Concert".
Het is een film van Martha Eggerth en
Johan Heesters, de laatste met zuiver natio
naal bloed in zijn aderen, en dank zij de hulp
van een voortreffelijk regisseur (wiens naam
ons tot onzen spijt ontschoten is), is het een
werk geworden van kwaliteiten.
Het gegeven mag dan so wie so niet overal
even origineel zijn, de keuze der typen, ook
van diegenen, die maar een bijrol vervulden,
was zóó juist, was meerendeels zóó voortref
felijk raak, dat een compliment ervoor zeker
niet misplaatst is.
En zoo ziet men deze operette-film voor
uw oog voorbijgaan en men geniet er van. En
dan speciaal van dien ouden dichter, die zich
immer op de Pegasus waande en die toch
maar zoo heel gewoon liefdesrijmpjes op bevel
schreef. Maar die man kan filmen!
En men ziet Heesters, wel een jeune pre
mier, maar op tal van plaatsen inderdaad
geestig en bijna nergens gechargeerd.
Van Martha Eggerth zouden wij moeilijk
iets onvriendelijks willen zeggen, gezien de
wereld, die aan haar voeten knielt. En deze
Eggerth is dan ook inderdaad zeer knap, zij
acteert lang niet onverdienstelijk en daarbij
kan zij zingen, alzoo: 3 factoren, die alleen
maar ten gunste van deze Duitsche actrice
pleiten.
„Hof Concert" is een film, luchtig als een
lentewind, en af en toe parelend van humor..
Hier en daar een scheut sentiment, dat er ten
slotte bij hoort, en aan het slot een happy
ending, dat niet gedwongen aandoet.
Summa summarum: een film, die bij een
groot publiek in den smaak zal vallen en die
de Heldersche bioscoopbezoekers ongetwijfeld
niet zullen willen missen.
In het overige program draaien, behalve de
speciale reportage van Polygoon over de Hu
welijksplechtigheid in Den Haag, een aantal
korte talky's, die stuk voor stuk bijzonder
aardig te noemen zijn.
Alzoo: een program dat er wezen mag.
DE FILM DER HUWELIJKS
PLECHTIGHEID.
Zoowel in het Rialto-theater als in Tivoli
draait deze week de speciale reportage van
de Huwelijksplechtigheid van onze Prinses en
Prins, opgenomen door Polygoon.
Het lijkt ons vrijwel overbodig hieraan toe
te voegen, dat deze reportage zonder meer
voortreffelijk genoemd mag worden, daar wij
de prestaties van Polygoon op dit gebied reeds
tal van malen eerder mochten roemen.
Ook thans krijgt men wederom een idéé
der plechtigheden, die het natuurlijke wel zeer
dicht benadert.
Behalve eenige inleidende opnamen, byv. uit
perioden, toen Juliana nog niet gehuwd was,
z(jn daar nog eens opnamen uit de eerste ver-
lovingsdagen, uit den ondertrouwtjjd en ten
slotte dan: de gebeurlijkheden van dien ge-
denkwaardigen 7den Januari.
Ned. Herv. Gem. (Nw. Kerk, Weststraat)
's Morgens 10.30 uur, Ds. H. A. Enklaar
Bevestiging Ouderdingen en Diakenen
's Avonds 6.30 uur, Ds. F. W. J. v.d. Poel
Westerkerk, (Helden der Zeeplein).
Geen dienst.
Geref. Kerk. (Julianapark).
's Morgens 10 uur, Ds. Tollenaar
's Avonds 5.30 uur, Ds. Metjnen
Geref. Kerk (Rehoboth-Kerk).
's Morgens 10 uur Ds. Meijnen
s Avonds 5.30 uur, Ds. Tollenaar
Oud Geref. Kerk (Hoogstraat).
's Mjorgens 10 uur en 's avonds 5.30 uur
Ds. N. v. d. Kraats.
Chr. Geref. Kerk (Steengracht).
's Morgens 10 uur en 's avonds 5 uur
de heer J. Rebel.
Donderdag 14 Jan., 'savonds 8 uur,
Openbare lezing door Ds. H. Jansen,
leger- en vlootpredikant in alg. dienst.
Onderwerp„Is de N. S. B. Christelijk
Herst. Evang. Luth. Gem. (Weezenstr.).
's Morgens 10.30 uur, Ds. W. J. F. Meiners
Doopsgezinde Gemeente (Kerkgracht).
Geen dienst.
Evangelisatie (Palmstraat).
's Morgens 10 uur, Ds. P. Visser,
van Amsterdam.
's Avonds zes uur, Ds. A. A. Wildschut,
van IJmuiden (O). Extra collecte voor
instandhouding van de predikantsplaats.
Gebouw Middenstraat 117.
's Avonds 8 u., Evangelisatie-samenkomst
Oud-Katholieke Kerk (Langestraat 76)
's Morgens 10 uur, kerkdienst
Evangeliesatiegebouw, Vijzelstraat:
's Morgens 10.30 uur, samenkomst
Zondagmiddag 4 uur, straatprediking
Tuindorp. Verschillende sprekers,
's Avonds 8 uur, samenkomst
Leger des Hells.
10 uur v.m. Heiligings-Samenkomst
3.30 Openluchtsamenkomst.
8 uur n.m. Verlossings-Samenkomst
Donderdagav. 8 u., Heiligings-samenkomst
Hersteld Apostolische Zending Gemeente
Sluisdijkstraat hoek Schagenstraat.
Geen dienst.
Kerk van Jezus Christus, Janzendw.str. 8
's Morgens 9.30 en 's avonds 5 uur
Samenkomsten.
HUISDUINEN
Ned. Herv. Gemeente.
Geen dienst.
oud goud en zilver tegen
de hoogste waarde.
Fa. Beemsterboer.
Overal heeft de cameralens gezocht en
gevonden. Zoowel voor het Stadhuis, als in en
bij de Jacobskerk. Duidelijk kan men alles
hier volkomen en in beide theaters kwam het
herhaaldelijk tot uitbarstingen van geestdrift.
Degenen, die niet op den 7den Januari in
de Residentie aanwezig waren, zullen zeker
niet verzuimen dit historisch gebeuren te vol
gen, zooals Polygoon het ons op onverbeter
lijke wijze geeft.
Voor de reportage van het huwelijk van
Prinses Juliana en Prins Bernhard verwijzen
wij naar ons verslag, dat wij eldets in dit blad
hierover gaven. Alleen dient vermeld, dat een
hartelijk applausje in de Tivoli-zaal opklonk,
toen het bruidspaar op het doek verscheen.
door Friedrich
L i n d e m a n
De vrouw... brengt het ongeluk in de
wereld... het ongeluk... de misdaad... slechte
gedachten... Ik heb nooit zulke gedachten ge
had... alleen toen, toen ik voor de eerste maal
ondervond, toen ik voor een vrouw geld op
gespaard had... Nooit waren hier dergelijke
gedachten aanwezig, voordat wij ze gevonden
hebben... ik heb... ze nooit... gevonden... mijn
gedachten... als ik wist, dat... gedachten doo-
den konden...?
Hij zweeg een tijdlang. Wij beantwoordden
zijn vraag niet, die ook niet tot ons gericht
scheen. Toen begon hij opnieuw:
Ik weet, dat de Rijksadvocaat mij een
misdadiger genoemd heeft. Maar ben ik een
misdadiger?... De rechtbank heeft mij vrijge
sproken. Ik wilde vrijgesproken worden. Ik
verlangde het proces. De rechtbank heeft ge
zegd: „Ik ben onschuldig". Ben ik onschul
dig?... Heb ik haar werkelijk niet gedood?...
Ik heb haar willen dooden. Ik heb haar dui
zendmaal gedood... in gedachten... De recht
bank heeft mij vrijgesproken. Ben ik nu vrij
gesproken...? Kan ik mijzelf vrijspreken?...
Ik wilde alleen maar het slechte gegeven... die
vrouw... die heeft mij tot een misdadiger ge
maakt... in de oogen der menschen... tegen
over mijzelf... een vrouw aan boord brengt
ongeluk...
Hij zweeg. Een drukkend zwijgen. Toen
stond hij op en sleepte zich in het donker naar
boven, naar het dek. Wij bleven beiden stom
achter.
Na een korte poos vroeg Nancy:
Begrijpt gij dat
Deze man is op een bepaalde manier on
gelukkig, op een manier, die middelmatige
zielen niet kenen.
Meer kon ik niet zeggen, want meer wist ik
ook niet.
Weer na een oogenblik stilte, vroeg Nancy:
Denkt ge, dat zijn woorden ook op mij
sloegen
Ik schudde langzaam mijn hoofd.
Neen, dat niet. In ieder geval niet bewust.
De vrouw, die voor hem het ongeluk beteekent,
is alleen Betty Bonn. Maar misschien heeft hij
door u, Nancy, nu pas bemerkt, wat het voor
hem had kunnen zijn.
Hoe, kunnen zijn?
Een vrouw aan boord.
Dus dan had hij toch gelijk...
Gelijk, waarmee?
Dat een vrouw aan boord ongeluk...
Zij kon niet verder spreken. Zij was opge
sprongen. Haar lippen trilden van Ingehouden
tranen.
Nancy.
Ook ik sprong op en kwam naast haar
staan. Ik legde mijn arm om haar schouder.
Nancy, luister...
Z(j wilde zich vrijmaken.
Laat dat. Ga weg. Ik breng toch alleen
maar ongeluk...
Zij leunde Tegen mij aan. Haar hoofd zonk
tegen mijn schouder. Zij sloeg haar armen om
mijn hals en weende. Ik hield haar nog vaster.
Neen, neen, Nancyl
Ik tilde haar gezicht op en kuste haar op de
lippen.
De andere morgen was somber. Het wilde
maar niet licht worden. Voor de patrijspoort
hing een schemerig waas. Nevel.
Ik lag reeds lang wakker op mijn divanbed
en dacht na over den vorigen avond.
De raadselachtige woorden van den kapitein
en zijn ongeluk werden gemengd met het ge
luk, dat ik ondervonden had. Hoemeer ik hier
aan dacht, des te meer trad de sombere ge
dachte op den achtergrond en hield mij de
vraag bezig, hoe zou Nancy vandaag tegen
over mij staan en hoe zou ik haar behandelen
Wij hadden in elkanders armen gelegen. Wij
hadden een langen kus gewisseld. Beteekende
dit nu het slot van de vlucht voor elkaar?
Ik luisterde naar Nancy. Niets was te hoo
ren. Maar zij lag natuurlijk ook al lang wakker
en peinsde. Per slot, omdat ik toch geen ant
woord kreeg op al mijn vragen, sloeg ik het
dek terug en stond op.
Op het dek trad ik als in den damp van een
waschtobbe. De „Frisco" dreef in een dikken
nevel.
Alle omtrekken, mast, zeilen en touwen wa
ren in den nevel verdwenen. Het dek was leeg,
uitgestorven. Het roer stond vast.
De man van de wacht zat waarschijnlijk in
het logies en verwarmde zich. Geen geluid was
te hooren. Ik rilde. Maar om mij te verwarmen,
sloeg ik een emmer water uit zee op en begon
mjj te wasschen.
Terwijl lk proestend het ijskoude water over
mijn schedel Jieenstortte, kwam de stuurman
achter mij staan.
Nu, is de ouwe al boven?
Ik hield op met plassen.
Spurling? Ik heb hem nog niet gezien.
Maar luister eens, Crane, het wordt erger met
hem.
Hoezoo Heeft hij weer stil in een hoekje
gezeten en voor zich uitgestaard
Integendeel. Hij heeft ons gisteravond
een lang verhaal gedaan.
Wat heeft hij gedaan? Gesproken? Waar
over?
Dat weet lk zelf eigenlijk niet goed. Over
de vrouw.
Anders niets?
Neen.
Waanzin. Dan moeten we hem een paar
uur met zijn kop over boord hangen, tot hij
weer tot zichzelf komt, Is mejuffer Trevor nog
niet op?
Neen. Hoezoo?
Ik moet den ouwen roepen. Als we zoo
verder blijven drijven in den nevel, dat zitten
we binnenkort bij Corsica op het strand.
Ga er rustig naar toe.
Crane ging. Ik hoorde hem de trap van de
kajuit afgaan en rustig fluiten. Hiermede wil
de hij zich laten hooren voor Nancy. Ik ging
verder met wasschen.
Maar terwijl lk met den handdoek mijn ge
zicht afdroogde, stond de stuurman alweer
naast mij, staarde mij met een verwarden blik
aan en fluisterde:
Waar is de ouwe?
Met een slag kwam de scene van gister-
avond mij weer voor den geest. Alleen kon ik
het eerste nog niet gelooven.
Spurling? Maar man, waar anders dan
in zijn kool?
Neen. Zijn bed is niet aangeraakt. Hij is
er in 't geheel niet op geweest
Plotseling begon de stuurman te roepen, te
schreeuwen, als iemand, die om hulp roept.
Spurling, kapitein!
Zijn woorden werden door den nevel ong-e-
slokt.
Voor uit de dekhut kwamen de drie ma
trozen.
Hallo! stuurman, wat is er aan de hand?
Colcard, Finlay! Gij hebt de wacht gehad
vannacht. Waar is de kapitein?
Zij haalden hun schouders op.
Wat is er dan met den ouwe?
Crane schreeuwde.
Spurling is er niet. Vooruit. Zoeken! Het
heele schip afzoeken! De stuurman was bui
ten zichzelf van opwinding. Zijn gezicht was
lijkbleek. Zijn lippen waren kleurloos, bijna
blauw. Ook de drie matroen wisten opeens
niet meer, wat zij moesten doen. Zij wierpen
hulpelooze blikken om zich heen, alsof zij
verwachtten ieder oogenblik een hand uit den
nevel te zien opduiken, die hen vastgrijpen en
hen wegsleuren zou, zooals hun kapitein.
Crane screeuwde opnieuw:
Vooruit! Zoekt!
Maar zij bewogen zich niet. Drongen steeds
dichter bij elkaar als opgejaagde herten, die
elk oogenblik hun laatste uur konden hooren
slaan.
Rustig legde ik mijn hand op den arm van
den stuurman.
Laat maar, Crane. Ik geloof dat er geen
reden meer Is, om te zoeken.
Dit kon hij nog steeds niet begrijpen.
Maar dat is niet mogelijk. Hij kan toch
niet zoo maar verdwijnen; zoo iemand slaat
toch niet over boord. Maar man, hij is nu toch
rijk, als wij te Genua aankomen. Die begint
nu toch pas te leven! Neen! Neen!
(Wordt vervolgd.)