Hat is voor de naaste toekomst het meest
Abonneert U op
dit blad
473e STAATSLOTERIJ
Inleider de heer
Dr. Ir. M. D. Dijt te Haarlem
Tweede Cursusvergadering van de
Vereeniging van Oudleerlingen der
Rijkslandbouwwinterschool te Scha-
gen.
In het Noordhollandsch Koffiehuis van den
heer J. Schenk te Schagen werd Maandag
25 Januari 1937, des namiddags half twee
de tweede cursusvergadering gehouden van
de Vereeniging van Oudleerlingen der R.L,
W.S. te Schagen.
De belangstelling was buitengewoon groot
en het bleek een goede maatregel te zijn, dat
bij de plaats van den inleider, een geluidsin
stallatie van het radio-installatiebureau J.
Groot, alhier, was geplaatst, zoodat het toch
reeds krachtig geluid van den heer Dijt tot
alle hoeken der zaal doordrong.
De Voorzitter, de heer P. Blaauboer Gz.,
Kolhorn, sprak de volgende openingswoor
den:
Dames en Heeren!
Als Voorzitter van de Vereeniging van
Oudleerlingen der R.L.W.S. te Schagen, heet
ik U allen van harte welkom op onze twee
de cursusvergadering in 1937 en wel in het
(bijzonder onzen geachten spreker van heden,
den heer Dr. Dijt, die wij bereid hebben ge
vonden hier te willen behandelen het vraag
stuk: „Wat is voor de naaste toekomst het
meest gewenschte regeeringsbeleid."
Dat dit onderwerp veler belangstelling
heeft, getuigt wel de buitengewone groote op
komst.
Dr. Dijt, U is voor de Vereeniging van Oud-
leerlingen geen onbekende en meermalen
hebben wij U bereid gevonden voor ons een
onderwerp te behandelen en van Uw inzicht
getuige te mogen zijn.
Tot ons genoegen hebben wij kunnen con-
stateeren dat vele van de door U bepleite
stellingen zijn uitgekomen en getuigden van
Uw uitgebreide studie over het wereldgebeu
ren.
Dat Uw naam den laatsten tijd veel wordt
genoemd in verband met het grootsche plan
van den heer Deterding en U met de uit
voering daarvan is belast, heeft ons een groot
genoegen gedaan, overtuigd als wij zijn, dat
de uitvoering dan in goede handen is.
Dr. Dijt, vanaf deze plaats wil ik U feli-
citeeren met deze opdracht en hoop dat U in
alle deelen zal mogen slagen, in het belang
van den Nederlandschen landbouw en han
del.
Dan heet ik hier nog speciaal welkom onze
eereleden, de heeren Ir. S. Smeding, Ir. G. J.
Lienesch. Ir. L. de Vries en H. Visser, de
heeren Brakman, Bedrijfsconsulenf, Schef-
fel. Secretaris van de Kamer van Kooohan-
del te Alkmaar en G. Nobel, den heer Koster
als Voorzitter van de Commissie van Toe
zicht op het onderwijs aan de R.L.W.S, de
heer De Veer als Voorzitter van H.N.K het
Bestuur van de Vereeniging van Oud-leer
lingen van het Landhouwhuishoudonderwijs.
de leeraren der R.L.W.S. en den conciërge
den heer Waiboer Dan wil ik welkom heetnn
de Pers, die als trouwe bezoekster van onze
Cursusvergaderingen er ook heden wel zorg
voor zal dragen het hier gesprokene in bree-
dere lagen bekend te maken.
Hiermede open ik deze vergadering en geef
gaarne het woord aan onzen geachten spre
ker.
De heer Dr. Ir. Dijt dankt den Voorzitter
voor de vriendelijke woorden van welkom
tot hem gericht en is de Vereeniging van
Oudleerlingen dankbaar, dat spr. in de gele
genheid werd gesteld zijn stellingen kenbaar
te maken en spr. hoopt dat bij spr.'s leven
en welzijn het contact tussehen vereeniging
en spr. bestendigd moge blijven. (Applaus.)
Het vraagstuk, waarvan de behandeling
mij door het bestuur van de Vereeniging van
Oud-ieerlingen der Rijkslandbouwwinter
school te Schagen is voorgelegd, aldus de
geachte inleider, is van een zoo algemeene
strekking, dat het noodzakelijk is reeds in
het begin van mijn voordracht enkele op
merkingen te maken over de grenzen, waar
binnen wij ons hedenmiddag moeten be
perken.
Wanneer mij gevraagd wordt te spreken
over „regeeringsbeleid", dan zal het niemand
verwonderen, dat ik mij, eenerzijds gezien
het karakter van de uitnoodigende vereeni
ging, anderzijds niet het oog op de terrei
nen, waarvan ik bijzondere studies heb ge
maakt, zal beperken tot het economische re
geeringsbeleid (de economische politiek) in
het algemeen en de agrarische politiek in
het bijzonder.
In de tweede plaats dient een nadere uit
leg gegeven te worden van de bedoeling
van „het meest gewenschte" (regee
ringsbeleid). Men zal mij toegeven, dat ik
daaronder niet zal verstaan die politiek, wel
ke gewenscht wordt door het grootste aan
tal stemmen, doch wel dat het te ontwik
kelen regeeringsbeleid objectief het meest
gewenscht moet zijn voor de samenleving
als geheel. Met andere woorden: ik zal mij
niet afvragen of het meerendeel der arbei
ders, het meerendeel der boeren, het meeren
deel der renteniers of der industriëelen en
bankiers een bepaalde regeeringspolitiek
wenscht, doch wel of dit gewenschte beleid
zoodanig is, dat daarmee de voorwaarden
voor een opbloei van het economische leven
gegeven worden, dat daarmee dit economi
sche leven dat nu vastgeloopen is, weer los
komt, weer vaart en vooral weer „wel vaart'
In de derde plaats wordt gevraagd het
meest gewenschte regeeringsbeleid „voor
de naaste toekomst'' te behandelen.
Dit sluit utopistische beschouwingen over
het jaar 2000 en dergelijke abstracties voor
heden zonder meer uit, doch dit beteekent
niet, dat wij bij de politiek „voor de naaste
toekomst" niet meteen hebben te denken
aan de verdere toekomst. In het verleden
ligt het heden; in het nu, wat komen zal.
De meest gewenschte politiek voor de naas
te toekomst dient daarom le rekening te
houden met de tot heden gegroeide maat
schappelijke structuur en 2e. zoo gericht te
zijn, dat de samenleving door de te nemen
maatregelen niet alleen onmiddellijk, doch
ook en vooral voor de verdere toekomst ge
baat zal zijn, dat derhalve onze cultuur,
onze beschaving verder kunnen blijven be
stendigd en ontwikkeld.
In de te behandelen vraag ligt voorts
als een onuitgesproken bewering opgeslo
ten dat de huidige toestand en derhalve het
huidige beleid ongewenscht is en dus ge-
heele of gedeeltelijke herziening noodig
heeft. Om die herziening aan te geven en
te verdedigen, is het in de eerste plaats
noodig de kwalen nauwkeurig te kennen.
Het is mij reeds vergund geweest op de
voordrachten, welke ik in Januari 1932 en
in Januari 1935 voor Uw vereeniging mocht
houden in bijzonderheden aan te geven, hoe
het economische leven zich in de laatste
eeuw heeft ontwikkeld. Het is voor een goe
de beoordeeling van den huidigen toestand
gewenscht, dat deze ontwikkeling heden in
korte trekken herhaald wordt:
le. Met den groei van de steden en de
industrie t.o.v. het platte land, moesten
steeds meer menschen gevoed worden, die
zelf geen voedsel voortbrachten en moesten
derhalve de landbouwers naar verhouding
een steeds grooter deel van hun productie
verkoopen. Vandaar een steeds grootere af
hankelijkheid van de markt.
2e. Met de ontwikkeling van weten-
schappelijken landbouw, industrie en han
del kon, ondanks de sterke toeneming der
bevolking, het levenspeil zeer belangrijk
stijgen, hierdoor werd de vraag naar aller
lei producten hoe langer, hoe onelastischer
en werden de prijsschommelingen hoe lan
ger hoe grooter.
3e. Gelijktijdig met deze ontwikkeling,
maar vooral gedurende de laatste 00 jaren,
heeft het crediet zich zoodanig uitgebreid,
zoowel binnen de staten als internationaal,
dat de maatschappelijke structuur, hoe lan
ger hoe gevoeliger geworden is voor prijs
schommelingen.
ie. Mede als gevolg van den oorlog 1914-
'18 en het daarbij aansluitende vredesver
drag van Versailles is de financieele struc
tuur van de wereld in disharmonie geko
men met de economische structuur, waar
door de kwalen, die de prijsdaling opwek
ten in verschillende opzichten werden ver
ergerd.
Hieruit volgt, dat, indien onze cultuur wil
blijven profiteeren van den grooten vooruit
gang van wetenschap, van industrie, land
bouw en verkeer, van nationale en interna
tionale specialisatie, het noodzakelijk is, dat
nationaal en internationaal gezorgd wordt
voor een stabiliteit van het prijspeil bij
vrije productie en handel op zoodanige
wijze, dat de vooruitgang van de productie
aan het geheel ten goede komt. Hoe dit zou
kunnen ontwikkelde ik in Uw midden in
Januari 1932.
Wanneer nu over regeeringsbeleid inzake
het economische leven gesproken moet
worden, zoo dienen we ons af te vragen, óf
de Overheid een taak en zoo ja, welke taak
zij in dat economische leven inneemt of in
nemen moet. Heeft zij in te grijpen, ten be
hoeve van de boeren of van de stedelingen,
voor den producent of voor den consument,
voor den schuldeischer of voor den schulde
naar, voor den invoer of voor den uitvoer?
ïn moeten de prijzen van de goederen hoog
zijn of laag?
Principieel is de economische politiek in
de laatste jaren daarom verkeerd geweest,
omdat de maatregelen steeds gericht waren
op den steun van de eene groep ten koste
van de andere ,een politiek, die wel eens
de verdeelende rechtvaardigheid" genoemd
wordt en in geen geval gericht is geweest
op een verhooging van het welvaartspeil in
harmonie met de grootere productie-moge
lijkheden.
Want het groote gevaar van onzen tijd
is, dat de koopkracht van het volk als ge
heel niet voldoende is om de productie op
te nemen en 't is uit de geschiedenis aer
oude beschavingen bekend, dat het groote
verval plaats vond in de tijden, waarin het
levenspeil zoo gedaald was dat de industrie
verviel, de landbouw verarmde en de handel
verstarde.
In de eerste plaats moeten we derhalve,
willen we onze cultuur niet eveneens laten
vergaan, de z.g. „aanpassingspolitiek", dat
is „het streven naar lager levenspeil" ver-
oordeelen. Men heeft van dat levenspeil
trouwens zeer merkwaardige denkbeelden
ontwikkeld. Er wordt beweerd, dat onze
land- en tuinbouw en onze industrie daar
om niet zouden kunnen concurreeren op de
wereldmarkt, omdat ons levenspeil te hoog
zou zijn. Door verlaging van dat peil zou
onze export vergroot kunnen worden. Nu
dient evenwel onze export om den import
te betalen, gaat een volk als geheel nu naar
lager levenspeil, dan koopt men minder,
gaat de invoer terug en vermindert derhal
ve automatisch de uitvoer. Men bereikt dan
precies het tegenovergestelde van wat men
meende na te streven. Neen, niet het con
currentievermogen is een resultaat van het
levenspeil, maar het omgekeerde is het ge
val. Door onze goede economische ligging
tussehen Frankrijk, Üuitschland en Enge
land, door de uitstekende verkeersmiddelen
door de kwaliteiten van onzen bodem en de
zegeningen van het klimaat, door de jaren
lange verbetering van veestapel en produc
tietechniek is ons concurrentievermogen zoo
groot geworden, dat het levenspeil zoo hoog
kon stijgen. En wanneer nu onze reeds ge
noemde gevoelige economische structuur
een sterke prijsdaling veel moeilijker draagt,
dan die van primitieve gebieden, mag dit
niet tot de conclusie leiden, dat wij dan
maar tot het peil van de primitieven terug
moeten, maar wel, dat het onverantwoord
is onze structuur aan dergelijke prijsdalin
gen bloot te stellen. Immers in het eerste
geval zou het levenspeil omlaag gaan bij
betere productiemogelijkheden, een situatie,
welke geen enkele samenleving verdraagt
zonder te vervallen. Wij moeten daarom
voor de tweede richting opkomen.
Dat een aanpassing bij lagere prijzen en
lagere loonen bij de huidige zoo gevoelige
economische structuur tot afbraak van het
productieapparaat en zoo tot werkloosheid
en verval moet leiden, kan duidelijk worden,
wanneer men de verdceling van de inko
mensgroepen in ons land beschouwt. Ik heb
dit voor twee jaar hier in uw midden reeds
kunnen uiteenzetten en verwijs daarvoor
naar het verslag. Wanneer het prijsniveau
daalt beteekent dit, dat het aandeel, dat de
rente in het maatschappelijk inkomen in
goederen uitgedrukt, inneemt, grooter wordt.
Er blijven dus minder goederen ter verdee
ling tussehen producent en arbeider. De loo
nen zouden dan zoo omlaag moeten, dat de
koopkracht van het arbeidsloon, ook in goe
deren uitgedrukt zou moeten dalen. Dit is
voor het productieapparaat, van het huidige
tijdsgewricht ondragelijk, in de periode
1384 1896 was het aanpassingsvermogen van
de samenleving groot genoeg om de toen
maals nog betrekkelijk geringe prijsdaling te
verdragen.
Noodzakelijk is een stabiel prijspeil en op
de basis van omstreeks 1929.
Om dat te verkrijgen op korten termijn en
zonder internationale samenwerking, is een
verdere aanpassing van de munt noodzake
lijk. Tevens is noodig, dat bij de dan optre
dende prijsstijgingen onmiddellijk gezorgd
wordt voor een voldoende verhooging der ar-
beidsloonen, vvelke dan ook mogelijk wordt.
Ik heb u hier reeds vaker verklaard, dat
ik principieel tegen dergelijke valutamanipu-
laties ben, doch in een economischen oor
log, zooals we dien thans beleven, een der
gelijke muntaanpassing als aanvals- en ver
dedigingswapen onmisbaar acht. De gouden
standaard is immers alleen gerechtvaardigd,
wanneer deze internationaal wordt gehand
haafd. Verlaten de groote staten deze basis,
dan is het een economische zelfverzwakking,
wanneer een kleine staat zijn valuta hoog
blijft houden. Naar zijn meening heeft Neder
land uit economisch oogpunt veel te laat
gedevalueerd en het zal niet eenvoudig zijn,
de gevolgen van deze politiek op korten ter
mijn te overwinnen,
Voorts zal als secondaire maatregel noo
dig zijn om op korten termijn de gevolgen
van de verkeerde economische politiek dei-
laatste jaren op te heffen een krachtig ter
hand nemen van openbare werken, waarbij
moet worden bedacht, dat herstel van het
prijspeil primair is.
Nu kan voor de naaste toekomst een ze
ker herstel van het prijspeil op de wereld
markt worden verwacht als gevolg van de
gioote verschuivingen in productie en con
sumptie, waarbij de wereldoverschotten der
stapelproductén zeer sterk zijn afgenomen.
De plaatsgevonden en te. verwachten prijs
stijgingen betreffen in het bijzonder de ak
kerbouwproducten, waardoor de toestand van
de veehouderij en pluimveeteelt nog veel
moeilijker wordt. De positie van deze be
drijven is door de diverse restrictiemaatre
gelen nog rampzaliger geworden. Noodig is
allereerst afschaffing van de beperkingspoli-
tiek, welke is geweest een politiek van ach
ter de markt aanloopen, een politiek der
halve, waarbij de fouten, die de particuliere
ondernemers zouden hebben gemaakt, in
hooge mate door de Overheid zijn verergerd.
Het zou juist de taak van de Overheid zijn
de conjunctuuruitslagen te verzachten, ter
wijl bij het huidige stelsel deze uitslagen
worden versterkt..
Behalve opheffing der beperking is voor de
naaste toekomst een sterke verdediging van
den export noodig door een flinken exporttoe-
slag. Laat dit in 193? eens eenige tientallen
millioenen kosten, men redt daarbij een zeer
groote bevolkingsgroep, die voor de produc
tie en voor de welvaart in de naaste toe
komst van het allergrootste belang is en
waarvan de instandhouding niet in millioe
nen is uit te drukken.
Door een behoorlijke verhooging van het
prijspeil en van liet loonpeil is meteen de
kwestie der schulden en der vaste lasten veel
gemakkelijker oplosbaar. Dit zal niet alleen
voor de nationale, doch ook voor de interna
tionale verhoudingen van groot belang zijn.
Die internationale leeningen, welke econo
misch gerechtvaardigd waren en thans nood-
lijdend zijn, zullen dein weer z.g. „gezond'*
genoemd kunnen worden, terwijl dan tevens
een betere sfeer geschapen is om die inter
nationale leeningen, welke economisch niet
gei echtvaardigd zijn (n.1. de oorlogsschul
den met als gevolg een reeks tussehen 1925
en 1929 als uitwassen gegroeide internatio
nale credieten) te regelen. Om een voorbeeld
te noemen: zoolang Duitschland de economi
sche structuur van een crediteurstaat en de
financieele van een debiteurstaat. heeft, kan
onze export naar dat land niet opleven; en
zoolang de Ver. St. de economische struc
tuur van een debiteurstaat en de financieele
^an een crediteurstaat heeft, zal men daar
als het ware „stikken" in het goud.
Een behoorlijke regeling der internationale
schulden kan en moet gepaard gaan met een
regeling der valutaverhoudingen en een ver
mindering der handelsbelemmeringen. Een
en ander hangt niet alleen af van het re
geeringsbeleid in Nederland, doch ook van
den goeden wil en het juiste inzicht in En
geland, Amerika en Duitschland. Wanneer
deze 3 machten door bemiddeling van Ne
derland tot overeenstemming waren te bren
gen, zouden de overige staten zonder veel
moeite tot die internationale samenwerking
zijn over te halen.
Ik heb mij tot. nu toe bepaald tot het uit
stippelen van hoofdlijnen in verband met de
algemeene situatie. Het is noodzakelijk daar
bij duidelijk te zeggen, dat alle kleine lap
middeltjes niet in staat zijn om behoorlijke
welvaart te scheppen. Merkt men nu op, dat
er geen behoorlijke internationale regelingen
kunnen worden verwerkelijkt, omdat er te
weinig vertrouwen bestaat tussehen de sta
ten, dan moeten wij daartegenover stellen,
dat juist het gebrek aan behoorlijke inter
nationale regelingen het wantrouwen en den
chaos vergroot, zoodat er in redelijkheid
geen andere oplossing bestaat dan interna
tionale samenwerking.
Dit neemt niet weg, dat, zooals reeds is
opgemerkt, in een economischen oorlog en
voor zoolang deze bestaat, ook economisch
gestreden moet worden. En in dezen strijd
acht ik het huidige economische beleid ave-
rechtsch. In een strijd is het doel zich te
handhaven tegen krachten, die van buiten
inwerken. De aanpassings-, beperkings- en
vernietigingspolitiek is echter een politiek
van economisch defaitisme, die we betoog
den het reeds is ingegeven door een ge
brek aan inzicht in de economische verhou
dingen, waarvan een gebrek aan geloof in de
toekomst het gevolg is. Tot welk een pa
radoxale opvattingen deze wanbegrippen
aanleiding geven, blijkt onmiddellijk, wan
neer men ziet, dat heden in Nederland te
gelijkertijd voor productiebeperking en voor
emigratie wordt gepronageerd. Of het een,
óf het ander, óf een land biedt geen toe
komst voor zijn bevolking omdat zijn produc
tie te klein is en dan moet er wel geëmi
greerd worden (volksverhuizingen, uittocht
WOENSDAG 27 JANURAI 1937.
Hilversum I.
VARA-uitzending.
8.00 Gramofoonplaten.
9.30 „Onze keuken", causerie.
10.00 Morgenwijding VPRO.
10.20 Literaire causerie, en gram.platen.
11.30 Causerie voor werkloozen.
12.00 Gramofoonplaten.
12.45 Orgelspel.
I.151.45 Melody Circle.
2.00 Gramofoonplaten.
2.30 Voor de vrouw.
3.05 Voor de kinderen.
5.30 Gramofoonplaten.
6.00 VARA-orkest en soliste.
6.45 „Ordening en wetenschap", causerie.
7.30 Protestantisme en geestelijke vrijheid.
8.00 Herhaling SOS-berichten.
8.03 Berichten ANP, VARA-Varia.
8.15 Gramofoonplaten.
9.00 De Vliegende Hollander, spel met muziek.
M.m.w. solisten en het Vara-Theater-orkest.
10.00 Berichten ANP.
10.05 De Ramblers.
10.30 VARA-orkest.
II.00 „Huwelijksverhoudingen", lezing.
Hilversum II
NCRV-Uitzending.
8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde muzielj
Gramofoonplaten
8.309.30 Gramofoonplaten.
10.30 Morgendienst.
11.00 Harmonium en sopraan.
12.00 Berichten. Gramofoonplaten.
12.30 Het Stichtsch Salonorkest.
2.00 Orgelmuziek.
2.15 Sopraan met pianobegeleiding.
3.003.45 Gramofoonplaten.
4.00 Orgelspel.
5.00 Kinderuurtje.
6.00 Landbouwpraatje.
6.30 Onderwijsfonds voor de Scheepvaart.
7.00 Berichten.
7.15 ,Het ambt der geloovigen en de Mannes
vereeniging", causerie.
7.45 Reportage.
8.00 Berichten ANP.
8.15 Tamboers- en pijperscorps Jubal.
9.00 Economische causerie.
9.30 Orgelspel.
10.00 Berichten ANP.
10.05 Schaakcursus.
10.20 Vervolg orgelconcert.
10.5011.30 Gramofoonplaten.
10.5011.30 Gramofoonplaten. Hierna schrift»
lezing.
in de 19de eeuw naar Amerika), óf een land
kan meer produceeren dan bij zijn bevolking
past, en dan kunnen de menschen immigree-
ren. Wanneer men èn meent, dat er te veel
menschen zijn èn, dat er te veel geproduceerd
wordt, ligt de kwaal in de economische or
ganisatie.
Wanneer groote internationale regelingen
onmogelijk zijn, is een wijziging t. o. v. de
verhouding van ons land tot Duitschland toch
ook zeer gewenscht. Onze land- en tuin
bouw is in hooge mate aangewezen op ex
port naar deze buurstaat. In het belang van
onzen export is het wenschelijk, dat meer in
Duitschland wordt gekocht en dat de rente
betaling op de clearing een bescheidener
plaats gaat innemen.
Hoe men overigens de zaak ook Wendt of
draait: zonder behoorlijke internationale re
gelingen blijven de nationale maatregelen
gebrekkig. Men zal in Europa tot het besef
moeten komen, dat de bestendiging en ont
wikkeling van de naties Westersche samen
werking eischen.
Nog is het niet te laat om tot daden te ko
men. Reeds veel te lang heeft men, gepaaid
door opmerkingen als: „het zal zoo'n vaart
niet loopen", zijn toevlucht gezocht tot lap
middeltjes, doch daarmee heeft men de moei
lijkheden vergroot. Wil men voor de naaste
toekomst op dezen weg voortgaan, dan moet
men bedenken, dat daarmee onze verdere toe
komst wordt vernietigd.
Naar onze meening is het de taak van Ne
derland het initiatief te nemen tot de ver
werkelijking van de noodzakelijke daden.
Wanneer ons land dan al in aantal soldaten
en kilogrammen goud gemeten een beschei
den plaats in de Westersche samenwerking
inneemt, de meer geestelijke krachten zullen
en kunnen de gewenschte oplossing brengen.
Hierna volgen de discussies die wij mor
gen zullen vermelden.
(Niet officieel)
5de klasse, 5de lijst
Trekking van Maandag 25 Januari 1937
Hooge Prijzen
5000.- 14221
1000.— 9039 12729
400.— 1057 5795 8042 8774 9864 10030 12060
13795
200 559 2158 20403 20994
100.— 8441 10041 11299 12537
Prijzen van f 70.
187 296 441 489 655 681 730 762
879 956 968 1066 1085 1160 1208 1356
1389 1425 1479 1522 1613 1621 1632 1666
1890 1945 2428 2470 2479 2480 2584 2635
2666 2685 2712 2898 3010 3090 3097 3143
3181 3212 3531 3607 3786 3817 3943 3949
4005 4261 4262 4336 4408 4445 4448 4537
4675 4815 4882 5000 5007 5050 5134 5222
5494 5673 5675
6447 6461 6526
6877 6936 7015
7485 7494 7630
«029 8053 8149
9246 9258 9292
5870
6597
7115
7801
8224
9316
6077
6744
7120
7900
8489
9336
6223 6224 6406
6826 6849 6867
7207 7293 7476
7931 7959 7992
8697 8940 9082
9674 9747 9970
9976 10035 10176 10251 10301 10303 10311 10387
10476 10487 10493 10614 10629 10836 10857 10939
11045 11099 11165 11177 11225 11515 11694 11854
11869 11915 12159 12204 12253 12254 12688 12740
12808 12829 13111 13129 13304 13528 13550 13557
13581 13644 13833 13953 13997 14103 14158 14262
14267 14337 14468 14528 14580 14696 14959 1509.9
15117 15151 15281 15339 15422 15464 15504 15500
15594 15721 15860 15861 15889 15898 16036 16203
16271 16281 16312 16404 16432 16497 17522 16560
16630 16707 16781 16927 16986 17291 17532 17543
17555 17630 17651 17677 17767 17807 17843 17949
18029 18186 18250 18329 18435 18586 18707 18779
18785 18934 18939 18958 19178 19338 19340 19426
19440 19718 19758 19840 19903 19921 20107 20212
20305 20471 20520 20765 20787 20951 20990
Hoe kleiner u den hoek naar links
naakt, hoe grooter het ongeluk,
dat erin past.('t Is veel minder
tijdroovend om in alle bochten
altijd rechts te houden).
Nieten
7
153
401
629
976
1138
1330
1723
1931
2070
2248
2362
2575
2783
3074
3365
3566
3713
4035
4440
4782
5122
5446
5514
5868
6197
6387
6594
6793
6973
7241
7489
7650
7918
8445
8608
8858
9064
9307
9625
9736
2(6
156
458
634
992
1171
1338
1735
1943
2104
2266
2395
2594
2820
3081
3423
3568
3759
4117
4441
4838
5151
5453
5527
5882
6205
6402
6606
6799
6982
7243
7505
7660
7988
8457
8644
8863
9107
9392
9650
9808
34
157
475
716
1056
1174
1418
1749
1956
2129
2286
2427
2618
2868
3084
3426
3574
3825
4127
4458
4839
5155
5461
5573
5936
6242
6435
6635
6835
7029
7296
7522
7664
8012
8473
8678
8868
9116
9403
9660
42
219
476
768
1063
1198
1433
1752
1961
2144
2292
2437
2673
2869
3169
3475
3601
3845
4162
4565
4887
5236
5465
5815
5986
6289
6455
6653
6840
7117
7332
7551
7672
8067
8479
8732
8905
9141
9431
9662
48
252
509
803
1075
1228
1504
1798
1985
2197
2308
2440
2681
3028
3220
3497
3610
3865
4280
4629
4902
5321
5469
5748
6018
6297
6484
6727
6342
7140
7443
7564
7680
8074
8497
8736
8964
9157
9444
9670
9850 9861 9867
10011 10013 10014 10053 10071
10296 10317 10328 10341 10369
10442 10445 10452 10455 10472
10558 10648 10701 10788 10795
10918 10935 11002 11006 11019
11189 11244 11298 11397 11404
11465 11523 11598 11644 11662
11711 11746 11773 11793 11838
11952 12012 12017 12025 12119
12240 12314 12318 12323 12377
12398 12431 12433 12455 12463
12581 12592 12601 12605 12609
12748 12751 12760 12827 12868
13053 13131 13166 13204 13212
13310 13355 13364 13387 13460
13627 13640 13643 13682 13712
13815 13816 13854 13865 13871
13899 14007 14052 14060 14065
14161 14293 14300 14309 14324
14620 14680 14718 14720 14753
14881 14883 14896 14922 14972
15007 15068 15094 15111 15135
15232 15254 15308 15427 15462
15544 15546 15583 15681 15697
15766 15789 15817 15826 15881
15945
15978 15992 16012 16030 16044
16130 16138 16207 16226 16263
16438 16494 16502 16509 16511
16578 16603 16632 16645 16704
16794 16805 16807 16817 16884
17009 17067 17104 17122 17141
17209 17210 17226 17313 17400
17526 17601 17664 17696 17795
17936 17943 17971 17998 18001
18267 18273 18274 18279 18323
18439 18457 18468 18540 18547
18575 18583 18610 18627 18636
18682 18699 18731 18734 18795
18916 18959 18965 18987 19010
19239 19290 19302 19306 19356
19461 19510 19552 19556 19611
19721 19729 19732 19752 19764
19944 19977 19985 20078 20101
20211 20240 20245 20283 20309
20572 20661 20673 20713 20751
20981 20989
Verbet. 5e klasse, 4e lijst:
50
315
516
832
1089
1252
1590
1825
1999
2211
2309
2532
2682
3035
3225
3512
3612
3921
4412
4706
4918
5358
5472
5776
6053
6299
6502
6728
6882
7202
7450
7566
7683
8134
8509
8737
9029
9178
9493
9677
9887
10102
10383
10492
10832
11020
11428
11667
11889
12163
12380
12467
12616
12882
13247
13479
13720
13882
14087
14365
14825
14988
15141
15486
15720
15885
16049
16339
16549
16750
16904
17143
17460
17830
18033
18373
18559
18649
18822
19043
19358
19633
19789
20115
20414
20851
66
361
540
870
1099
1276
1593
1930
2029
2213
2336
2542
2735
3042
3248
3518
3614
3384
4413
4708
4967
5381
5480
5828
6100
6317
6503
6739
6941
7203
7458
7577
7805
8409
8514
8745
9030
9230
9586
9710
9913
10182
10396
10495
10842
11053
11445
11671
11913
12173
12389
12515
12673
12981
13253
13487
13728
13891
14091
14396
14832
14993
15163
15495
15722
15900
16098
16372
16553
16756
16910
17171
17469
17846
18102
18391
18562
18657
18857
19191
19391
19637
19808
20141
20421
20887
89
364
610
899
1126
1278
1690
2036
2222
2338
2554
2769
3045
3321
3522
3635
4006
4433
4760
4972
5415
5507
5836
6103
6333
6570
6768
6960
72251
7468
759»)
7894
841l|
8590
8839
9042,
9255
9599
9713
9980
10195
10427'
10521
10854T
11088
11453
11692,
11943;
121741
12395'
12543
12681
13592 m. z.
12984>j
13230)
13583:
13798
13698
14142
14581
14842;
15001-
15164
15520,
15720
15929,
16109
1G415
16572
16759
16963
17205
17471
17915
18155
18423
18573
18664
18914
19193
19437
19720
19861
20163
20551
20915
1359$