Wegen in
Noor d-H o 11 a n d
Zorgen van het
Britsche Empire
Binnenland
Buitenland
Uitverkoopen en opruimen
Gasverstikking
Evancjeline Booth in Indië
Huizer dievenbende voor
den politierechter
Ludendorff en de
De sterrit naar
Monte Carlo
Rie Mastenbroek niet
naar Scandinavië
Door autobus aangereden
Rijksweg Schagen Wieringen
zal nog eenigen tijd op zich
laten wachten
Oude man verbrand
Stormweer op Schiermonnikoog
Spaansche krijg
Griep-epidemie te Warschau
De ontworpen Rijksweg Stolpen
Wieringen zal nog eenigen tijd op
zich laten wachten; op de Verkeers-
iondsbegrooting 1937 is slechts een
bediag van f 100.000 ervoor uitge
trokken. Momenteel kan men na de
nieuwe brug over 't Noordhollandsch
kanaal gepasseerd te zijn langs vrij
goede bestaande wegen Van Ewijck-
sluis bereiken.
Van den Rijksweg AmsterdamHoorn-
Den Oever komt in 1937 slechts het gedeelte
HoornLambertschaag in uitvoering. Paral
lel aan het ten Zuiden van Hoorn geprojec
teerde gedeelte loopt een goede provinciale
weg, waarmede ruimschoots volstaan zal
kunnen worden; wel is het wegvak bij Buik
sloot tot uitvoering gekomen en in 1936 voor
het verkeer opengesteld, voorwaar een
goede verkeersverbetering.
Het provinciaal wegennet is in het alge
meen in snel tempo tot uitvoering gekomen;
voor het meerendeel bestaat het uit wegen
van 5.50 m breedte met gesloten wegdek. Vele
daarvan hebben nog geen afzonderlijke
rijwielpaden: de behoefte daaraan, mede ten
opzichte van de verkeersveiligheid, zal zich
wei spoedig doen gevoelen, in bijzondere
mate voor den weg AmsterdamPurmerend
—Hoorn.
Enkele ontbrekende schakels in de wegen
HoornEnkhuizen, De StolpenMidden-
meer en Noord-ScharwoudeAartswoud
zijn reeds in uitvoering, terwijl voor nog niet
uitgevoerde provinciale wegen meerendeels
in redelijken toestand verkeerende andere
wegen ten dienste staan.
VERBETERING VAN DE SMALLE
FRIESCHE BRUG TE ALKMAAR?
Voor den toegangsweg ten Noord-
Westen van Alkmaar, waar eenige
provinciale wegen samenkomen bij
de smalle „Friesche draaiburg",
hoopt men eerlang tot een gunstige
oplossing te komen. De desbetreffen
de onderhandelingen tusschen het
Rijk, de Provincie en de gemeente
zijn gaande.
GEEN TOESTEMMING DER T. C.
VAN DEN ZWEM BOND.
Onlangs is bij de technische commissie
van den K. N. Z. B. een uitnoodiging van
den Deenschen Zwembond en van den
Noorschen Zwembond binnengekomen, waar
bij de Rotterdamsohe zwemster Rie Masten
broek werd verzocht op 7 en 9 Maart te Ko
penhagen en op 11 Maart te Aarhuus in
verschillende nummers te starten, en een
week later te Oslo.
Naar wij vernemen heeft de Technische
commissie van den Koninklijken Neder-
landschen Zwembond in een dezer dagen
gehouden bijeenkomst besloten op het
verzoek van bovenvermelde buitenlandsche
zwembonden a f w ij z e n d te beschikken.
Zooals bekend zouden enkele Deensche
zwemsters, waaronder Ranghild Hveger, in
Januari op een viertal wedstrijden, n.1. te
Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en
Groningen uitkomen.
Rie Mastenbroek, uitgenoodigd op een
tweetal wedstrijden hiervan uit te ko
men, heeft gemeend zich hiervoor niet be
schikbaar te moeten stellen. Tn de gegeven
omstandigheden achtte de technische com
missie van den K.N.Z.B. het onjuist me
juffr. Mastenbriek thans wel toestemming
te geven diezelfde Deensche zwemsters in
het buitenland te ontmoeten. Men is n.1. van
meening. dat de wedstrijden in Nederland
in de allereerste plaats de medewerking
van onze eigen zwemsters behoeven.
De beperkte strekking der Wet
De kantonrechter te Amsterdam heeft de
directeuren der firma Vroom en Dreesmann
aldaar veroordeeld tot f 5,- boete subs. 2
dagen hechtenis wegens overtreding van
art. 3 der wet betreffende het uitverkoopen
en opruimen in het winkelbedrijf. Voor de
ramen der uitstalkasten van het magazijn
in de Kalverstraat was namelijk een „Re
cordverkoop" aangekondigd zonder dat aan
de voorschriften, bij deze wet gesteld, was
voldaan.
In cassatie heeft Mr. P. J. Witteman uit
Amsterdam het cassatie-beroep in deze
zaak toegelicht en erop gewezen, dat de wet
betreffende het uitverkoopen en opruimen
een zeer beperkte strekking heeft. Naar
pleiter zeide, houdt de wet logisch ver
band met jaars- of seizoenswisselingen,
maar in het feitelijk tenlastegelegde en be-
wezenverklaarde is niet voldoende te vinden
om een aankondiging van verkoopen in
verband met jaars- of seizoenswisselingen,
in den zin van art. 3 aanwezig te achten.
Dit cassatie middel heeft de advocaat-ge
neraal bij den Hoogen Raad, Mr. Wijnveldt,
gisteren in zijn conclusie juist geoordeeld.
Ook hij wees op de beperkte strekking van
de wet en meende, dat „recordverkoop" niet
den indruk van een opruiming wekt. Mr.
Wijnveldt concludeerde tot vernietiging van
het vonnis en tot ontslag van rechtsvervol
ging.
Arrest 22 Februari.
In een perceel aan de Tongerloschehoef-
straat te Tilburg is een geval van gasver
stikking voorgekomen, dat den 44-jarigen
V. N. van der P. het leven heeft gekost.
Toen de bewoners beneden kwamen, be
merkten zij in de achterkamer, waar de
vader van het gezin sliep, een sterke gas-
lucht. Het bleek, dat de gasslang van het
comfoor was losgeschoten, met voor van
der P. noodlottige gevolgen.
Onmiddellijk werd geneeskundige hulp
ingeroepen. Men heeft nog geruimen tijd
getracht de levensgeesten op te wekken,
echter zonder resultaat.
Een doode, een gewonde.
Kort na middernacht is gisteren in de
Heistraat te Terwinselen een verkeersonge
luk gebeurd, waarbij het echtpaar Stroy
door een gemeenteautobus van Heerlen
werd aangereden.
De vrouw was vrijwel op slag dood, ter
wijl de man een been brak. Het echtpaar,
dat onder de gemeente Schaes woonde,
keerde Zondagayond met de laatste gemeen
tebus van Heerlen in de richting Terwin
selen naar huis terug. Aan de Heistraat ver
lieten beiden de bus. Zij hebben toen blijk
baar achter de bus om de straat willen
oversteken. Op dat moment naderde de ge-
meentebus, welke op weg was naar Heer
len, door welke bus de man en de vrouw
gegrepen werden.
De slachtoffers zijn naar St. Jozefszieken
huis te Heerlen overgebracht.
Evangeline Booth, vergezeld van den heer
De Groot, commandant van het Leger des
Heils in Ned.-Indië, en van verschillende
reisgezellen, is Zondag per „Jan Pietersz.
Coen" uit Engeland gearriveerd.
De commandante van het Leger des Heils
werd, zegt Aneta, namens den gouverneur
van West-Java verwelkomd door residenl
Van Loghem, en door het gemeentebestuur,
voor hetwelk burg. Voorneman aanwezig
was. Verder waren aanwezig de Britsche
consul-generaal, vele officieren van het
Leger des Heils en tal van andere belang
stellenden. De echtgenoote van den consul
generaal der Vereenigde Staten bood haar
een prachlige tuil lila orchideeën aan.
Het A.N.I.F. vervaardigde een film van
de aankomst en vond de commandante be
reid eenige woorden te zeggen voor het toe
stel voor geluidsopnamen.
Vervolgens begaf het gezelschap zich per
auto naar Bandoeng waar het hoofdkan
toor voor Ned.-Indië van het Leger des Heils
is gevestigd waar denzelfden avond een
groote bijeenkomst zou plaats hebben.
EEN OVERZICHT VAN WAT
ER AL ZOO GEBEURD IS EN
WAT ER NOG GEBEUREN
MOET. GROOTE TOENAME
VAN HET VERKEER OP DEN
RIJKSWEG ALKMAAR—HEL
DER—AFSLUITDIJK.
De K.N.A.C. geeft in het onder
staande een overzicht van wat er ten
aanzien van de wegen in Noord-
Holland boven het IJ al zoo gebeurd
is en wat er nog gebeuren moet. Bij
het lezen hiervan valt ons direct op
de enorme toename van het verkeer,
welke is ontstaan door de tot stand-
koming van den Afsluitdijk en dat
het vooral ook mee de provinciale
wegen zijn, die in de laatste jaren
zijn en worden aangelegd, en die aan
de behoeften van het zich steeds
meer ontwikkelende verkeer tege
moet komen.
Van ouds aldus het overzicht een
centrum van veeteelt en landbouw, afgezien
van de duinenrij en de vlak daarachter ge
legen gronden stap voor stap in het ver
leden op het water veroverd, zag deze land
streek zich kort geleden wederom met een
nieuwen polder van 20.000 ha, den Wierin-
germeerpolder, verrijkt. De daarmede ver
band houdende totstandkoming van den
Afsluitdijk als de Noordelijkste verbinding
van Oost- en West-Nederland heeft veel
doorgaand verkeer en vooral ook veel toe
risten naar deze streken gebracht. De laat-
sten plachten vroeger veelal niet verder te
komen dan de kaasmarkt in Alkmaar en
„pittoresque Marken and Volendam". Thans
trekken heel wat motorrijtuigen langs ver
schillende wegen naar het vroeger zoo stille
Wieringen, dat met zijn licht geaccidenteerd
terrein zoo karakteristiek verschilt van de
juist doorkruiste polders in Friesland en
West-Friesland.
Voor den rijksweg AlkmaarDen
HelderAfsluitdijk blijkt van 1932
tot 1935 het verkeer te zijn toegeno
men: van personenauto's met 51 pet.,
van autobussen en touringcars met
74 pet. en van vrachtauto's met 31
pet., daarentegen het verkeer met
rijwielen slechts met 13 pet.
Uit den aard van den waterrijkdom dezer
gebieden spreekt haast vanzelf, dat een
groot deel van het vervoer, immer per
schuit geschiedde; het aantal spoor- en
tramwegen is dan ook beperkt te noemen.
Ook hier zou de automobiel vele dorpen
uit hun isolement verlossen en voor een
snelleren en beteren afvoer van de land
bouw- en veeteeltproducten zorgdragen.
Het zijn vooral de provinciale wegen, die
in de laatste jaren zijn en worden aange
legd, welke aan de behoeften van het zich
ontwikkelende verkeer tegemoet komen.
De Rijkswegen beperken zich tot een twee
tal NoordZuid verbindingen van de toe
komstige tunnels onder het Noordzeekanaal
te Velsen en te Amsterdam respectievelijk
naar Den Helder en over Hoorn naar Wie
ringen.
Voor Velsen is thans definitief tot den
bouw van een tunnel (voor de halve cents
benzine-bruggenbelasting) besloten. Op de
Verkeersfondsbegrooting 1937 staat een be
drag van f 100.000 voor grondaankoop al
daar. Momenteel is het tracé nog niet geheel
vastgesteld, doch aangenomen mag worden,
dat de Noordelijke toegangsweg het grootste
gedeelte van de nauwe traverse door Velsen
en Beverwijk zal ontgaan. Dan nog zal de
Rijksweg van Velsen tot Alkmaar een toon
beeld blijven van lintbebouwing; op een zeer
klein gedeelte na rijdt men op dit wegvak
van 20 km tusschen de bebouwing. Inmiddels
werd de weg in de afgeloopen jaren op ver
schillende punten verbeterd, hetgeen ook in
de komende jaren het geval zal zijn. Zoo
werden in 1936 rijwielpaden aangelegd van
Heemskerk tot Castricum en zullen deze in
1937 tot het kruispunt te Limmen worden
doorgetrokken. Ook de doorgang door Castri
cum zal in 1937 worden verbeterd; hier zal
een rijbaan van 9 m van klinkerkeien komen
met ter weerszijden een voetpad.
De onderhandelingen tusschen Rijk en ge
meente over de traverse te Heiloo zijn thans
in een gunstig stadium gekomen; in 1938 zal
een verbetering hiervan vermoedelijk wel
tot stand kunnen worden gebracht.
In Alkmaar is men druk doende de singels
te verbreeden als onderdeel van den Rijks
weg naar het Noorden, zulks met subsidie
van het Rijk; behalve een breede rijbaan
van asfalt komen hier ook nog rijwielpaden
ter weerszijden.
VERBETERINGEN LANGS DEN
RIJKSWEG ALKMAAR—DEN
HELDER.
Ook ten Noorden van Alkmaar op den weg
naar Den Helder en den Afsluitdijk worden
verbeteringen tot stand gebracht. Van Alk
maar tot Koedijk is een eenzijdig rijwielpad
gereed, van Koedijk tot de Burgervlotbrug
is de grond voor dit doel reeds aangekocht
en van deze brug tot De Kooi is over een
lengte van 20 km het rijwielpad in aanleg
en gedeeltelijk gereed.
Ook de rijbaan heeft over een gedeelte
van 31/2 km een grondige verbetering onder
gaan. liet wegdek was op meerdere punten
aan hinderlijke golfvorming onderhevig.
Men heeft nu tusschen de Stolpen en St.
Maartensvlotbrug een betondek van 10—18
cm op 't oude wegdek aangebracht, bij wijze
van proef met verschillende bewapeningen.
Binnenkort komt ook het gedeelte tusschen
St. Maartens- en de Burgervlotbrug voor een
dergelijke behandeling aan de beurt.
Schotland wenscht home mie. -
Canada gaat eigen wegen.
In het Britsche wereldrijk gebeuren,
schrijft onze V.P.B. Correspondent, op het
oogenblik dingen, waarvan de beteekenis
voorloopig weliswaar niet overschat mag
worden, maar waarvan men anderzijds toch
moeilijk kan zeggen, hoe zij zich in de toe
komst verder zullen ontwikkelen.
De proclamatie van de nieuwe lersche
grondwet, die van de laatste schijnverbin
dingen met Londen nauwelijks iets over ge
laten heeft, is buiten het eilandenrijk zo«
goed als niet ter kennis genomen. Men heeft
er zich in Engeland zelfs als ook in het ove
rige Europa reeds lang aan gewend, het
„Groene Eiland" als een staat op zichzelf te
beschouwen, die met het centrale bestuur te
Londen niets meer uitstaande heeft. De ko
ning van Groot-Brittannië en Noord-lerland
is meer naar den naam dan in werke
lijkheid voorloopig nog staatsopperhoofd
van den Ierschen Vrijstaat, maar dat is dan
ook alles.
Thans Schotland?
Het schijnt nu, alsof andere deelen van
het empire denzelfden weg willen gaan. In
Glasgow en Edingburgh hebben groote bij
eenkomsten plaats gevonden, waarvan de
deelnemers onder het zingen van de oude
Stuarthymne „home rule" voor Schotland
eischten. Zij wenschen een eigen Schotse»
ministerie en een eigen Schotsch parlement,
dus feitelijk een onafhankelijken staat, die
slechts door een personeele unie met Enge
land verbonden zou zijn. Zij motiveeren de
zen eisch zeer handig met de bewering, dat
het rijksparlemcnt sinds langen tijd te zeer
in beslag wordt genomen door de behande
ling van internationale problemen, om zich
voldoende aan bijzondere Schotsche belan
gen te kunnen wijden.
Het zou verkeerd zijn, deze beweging te
onderschatten. De leiding ligt niet meer
zooals nog een jaar geleden, in handen
van een groep eerzuchtige advocaten en po
litieke avonturiers, maar aan haar hoofd
staat thans de hertog van Montrose lid van
een van de oudste Schotsche adellijke fami
lies, afstammeling van de Stuarts en poli
ticus met een zeer groote ervaring. Ander
zijds mag men de beweging ook weer niet
als al te belangrijk beschouwen.. Econo
misch is Schotland anders dan Ierland --
veel te sterk aan Engeland gebonden, om een
volledige scheiding mogelijk te maken en
bovendien wiizen de „Unionisten" dat i?
voorloopig nog de overgroote meerderheid
van het Schotsche volk er terecht op, dat
de Schotten sinds oudsher op de regeerinp
van het gezamenlijke rijk een ongemeen
sterken invloed hebben uitgeoefend en dat
in de laatste dertig laren meer dan de
helft van alle minister-presidenten en minis
ters Schotten waren.
De toestand in Canada.
Veel ernstiger is de toestand echter in Ca
nada. Ook hier hebben, vooral te Quebcc
en Montreal, groote bijeenkomsten plaats
gevonden, die een openlijk anti-F.ngelsch
karakter droegen en waarop menig boos
woord tegen het empire gevallen is. Toen dc
leider van de Canadeesche onafhankelijk-
In den vorigen nacht is te Collumsgate
onder de gemeente Diepenveen, brand ont
staan in een boerderijtje nabij den weg De
venterHolten. De eenige bewoner, de 80-
jarige J. H. Scheuter, is blijkbaar in den
slaap door het vuur verrast.
Het geheel verkoolde lijk werd in bed ge
vonden.
De oorzaak van den brand is niet be
kend.
In verband met den lagen waterstand,
waardoor de rijksveerboot „Brakzand" niet
van Oostmahorn kan vertrekken, vernemen
wij nader, dat op Schiermonnikoog een
stormachtige sneeuwjacht uit het Zuid-Oos
ten heerscht, als gevolg waarvan geen vloed
stroom doorkomt.
Volgens mededeelingen van de getijwaar
nemers is in dertig jaar zulk zwaar weer
niet voorgekomen. De passagiers van de
„Brakzand" zijn naar hun haardsteden te
ruggekeerd.
Zonderling reclasseeringsrapport.
Vijf jongemannen, arbeiders uit Huizen,
stonden gisteren voor den politierechter
Mr. N. Muller terecht. Zij hebben in Augus
tus, September en October een aantal inbra
ken gepleegd, waarbij de bende uitermate
brutaal te werk is gegaan. Wanneer zij er
de lucht van kregen, dat bewoners hun huis
hadden verlaten om een familiefeestje bij te
wonen of in het dorp naar een uitvoering
van het muziekcorps te luisteren, gingen zij
naar het huis om daar hun slag te slaan.
Zoo is op vele plaatsen ingebroken. De buit
was meestal niet groot: kleine geldsommen
en doosjes cigaretten.
De jongens bekenden volledig.
De Officier van Justitie zeide te
zijn geschrokken van de reclassee
ringsrapporten. Niet omdat er kwaad
van de verdachten instond, maar
omdat ze volkomen onvoldoende van
inhoud waren. Zoo staat er bijv. in:
„van huis uit is verd.'s misstap niet
te verwonderen, zijn vader is n.1.
socialist". Het rapport is uitgebracht
door de plaatselijke afd. van de Prot.
Chr. Reclasseeringsvereeniging. Het
O.M. verzocht den president de zaak
14 dagen aan te houden en een aan
vullend rapport uit te doen brengen.
De verdedigers sloten zich bij dit inter
locutoir requisitoir aan en de politierechter
achtte de klachten van den Officier volkomen
gegrond. Spr. vestigde er bovendien den
aandacht op, dat het rapport niet door een
ambtenaar was uitgebracht.
De behandeling van de zaak werd drie
weken aangehouden, evenals die tegen eer
jongeman, verdacht van heling van een deel
van het gestolen goed.
DE GENERAAL UIT F.Eë EIGEN
MEENING - ZIJN TIJDSCHRIFT
IN BESLAG GENOMEN.
De correspondent van de „Daily Tele-
graph" te Berlijn bericht, dat het laatste
nummer van het veertiendaagsche tijd
schrift van Generaal Ludendorff door de
Gestapo in beslag is genomen.
Ludendorff wijdt in dit nummer een
artikel aan de Spaansche kwestie en
schrijft hierin, dat er weinig keus is tus
schen beide partijen in den burgeroorlog.
Hij acht het clericalisme van Franco een
bijna even groot gevaar als het commu
nisme en bovendien wantrouwt hij Mus-
solini.
Hij is derhalve van meening,
zoowel op politieke als op militaire
gronden, dat Duitschland zich bui
ten de Spaansche kwestie moet hou
den. Aangezien Generaal Ludendorff
heidsbeweging, Claude Dubuc, zijn groote
rede in Montreal besloot met de woorden:
„De Engelschen moeten hun patriottisme
maar voor zichzelf gebruiken. Zij moeten
zich om de toekomst van Engeland bekom
meren, niet om die van Canada! Wij zijn be
vreesd voor hun zoogenaamde goede zor
gen, die wij in het verleden zoo duur moes
ten betalen! Wij willen dit juk niet meer....
antwoordde een menigte van duizenden
menschen hem met het oud-Canadeesch
Fransche „Nenni!" (Nimmer meer!)
Deze beweging heeft zoowel poli
tieke als economische oorzaken. Zij
steunt vooral op de Franschspreken-
de bevolking van de zuid-oostelijke
tijdens den oorlog tezamen met
maarschalk von Hindenburg de
werkelijke militaire dictator van
Duitschland was, is zijn oordeel wel
van belang.
„De troepen van Franco", zoo schrijft hij,
„zijn er nog niet in geslaagd Madrid te
bezetten, terwijl zij twee maanden geleden
bij de butenwijken zijn aangekomen. In
dien hij Madrid neemt, dan moet Franco
nog Oostelijk Spanje, het Baskenland en
bovenal Catalonië veroveren. Zijn troepen
naderen jaren ten Oosten van Cordova,
doch het is nog niet duidelijk of dit het be
gin is van een groot offensief of alleen epn
beweging om zich meester te maken van de
rijke opslagplaatsen van olijfolie in dit
district. Op de een of andere wijze moet
Franco toch de staten die hem helpen be
talen en hij heeft weinig geld."
Sprekende over de politieke zijde van de
kwestie, schrijft Generaal Ludendorff:
„Niet alleen Frankrijk, doch ook Enge
land voelt zich bedreigd door een fascistisch
Spanje, terwijl Italië aan zijn imperium,
denkt. Duitschland moet de militaire, poli
tieke en economische omsingeling, waar
mede het wordt bedreigd, het hoofd bie
den. Mussolini verlangt niet de Balearcn,
noch Spaansch Marokko, doch wat hij ver
langt is een fascistisch Spanje, dat hem
gewillig gehoorzaamt en een provincie van
het Romeinsche imperium wordt. Hij zal dit
nooit uit het oog verliezen.
„Engeland", zoo schrijft de generaal ver
der, „heeft wederom een zware nederlaag
geleden, doch de democraten zijn niet in
staat, een andere politiek te volgen dan die
van enkel praten."
De correspondent acht het niet waar
schijnlijk, dat generaal Ludendorf persoon
lijk zal worden gestraft, dit in verband met
zijn verleden.
Verder schrijft de correspondent, dat het
mogelijk is, dat zijn denkbeelden instem
ming vinden bij andere militaire autori
teiten.
De deelnemers uit Stavanger
uitgeschakeld?
Naar wij vèrnemen heeft geen enkele der
31 équipes, die Stavanger als startplaats
hadden uitgekozen voor den Sterrit naar
Monte Carlo, op normale wijze, d.w.z. per
automobiel de Noorsche kuststad kunnen
bereiken.
Van Oslo naar Stavanger, maar vooral
tusschen Kristiansand en Stavanger ligt de
sneeuw zeer hoog op de wegen, zoodat
menige deelnemer besloot per boot van
Kristiansand of per trein verder te gaan
ten einde op tijd te Stavanger aan te komen.
Hedenmiddag vindt het vertrek plaats en
nOg lang niet alle deelnemers zijn te Stavan
ger aangekomen. Een bijzonder fraaie
prestatie heeft de Ford-équipe bestaande uit
de heeren J. A. van Beeck Calkoen, Mr. P,
Lamberts Hurrelbrinck en K. Ton verricht.
Naar men weet waren onze landgenootën
bij Arendal, een 99 km voor Kristiansand
ingesneeuwd. Na zeer'groote moeilijkheden
slaagde men er in een baan voor den wagen
vrij te maken en Kristiansand te bereiken.
Van deze laatste plaats tot Stavanger is het
nog een 294 km. Niet minder dan 36 uren
hebben deze automobilisten moeten worstelen
en waren gedwongen de laatste 70 km
per trein af te leggen. In de meeste geval
len schoot men 10 km per uur op. Zooals
men ziet, van Beeck Calkoen c.s. hebben het
nog het verst gebracht, maar zien de toe
komst toch wel heel donker in. Men acht
de kans om het traject StavangerKristian
sand op tijd af te leggen zoo miniem, dat de
mogelijkheid wel heel groot is, dat alle deel
nemers op dit traject zullen worden uitge
schakeld wegens tijdsoverschrijding.
Niet minder dan 60 motorsneeuwploegen
zijn op dit oogenblik bezig de wegen berijd
baar te maken, doch of dit lukken zal is wel
zeer de vraag. Er staat een zware storm,
doch het is gelukkig droog.
De beide andere Nederlandsche équipes,
bestaande uit den heer en mevrouw Buis
kool met Lincoln Zephyr en M. Jacobs en
T. de Boer met Buick hebben Stavanger be
reikt, doch niet per automobiel, maar met
de boot.
Warschau wordt door een hevige griep
epidemie geteisterd. Dagelijks worden 15.000
gevallen gemeld. Op de ministeries zijn 25 a
30 pet. van de ambtenaren ziek.
In geheel Polen heerscht een felle koude.
Te Warschau vriest het 21 graden, in Iwow
20 graden.
de verschrikkelijke droogte noodlijdend ge
worden. Een deel van hen moet de oude ak
kers verlaten: het ontbreekt hun aan levens
middelen, kleeren en veevoeder. Stuwdam
men en sluizen moeten gebouwd worden en
daarvoor zijn 25 millioen dollar nood
zakelijk. Londen, gebukt onder eigen zor
gen, heeft verklaard, niet te kunnen helpen.
De middelen der provincies zijn reeds lang
uitgeput Dus moet het dominion bijspringen
en de geheele last daarvan drukt practisch
op de welvarende zuid-oostelijke provincies,
die ook inderdaad geholpen hebben, zooveel
als zij konden. Deze uit den nood geboren
gemeenschap tusschen de Fransch-spreken-
de zuid-oostelijke provincies en de Engelseh-
sprekende farmers van het westen, die zich
door Engeland verlaten gevoelen, heeft na
tuurlijk politieke gevolgen.
provincies, die zich door de achter
stelling van haar slechts „gedulde"
taal gekrenkt voelt. Deze menschen
eischen, onder verwijzing naar de
historische cultureele en kolonisato-
rische beteekenis van het Fransche
element, de verheffing van het
Fransch tot de eerste staatstaak
Scholen, justitie, bestuursautoriteiten
en militairen moeten zich volgens
hun programma in de toekomst
uitsluitend van de Fransche taal be
dienen.
Daarbij komen de economische moeilijk
heden 200.000 farmers in de provincies Al-
berta, Saskatsjewan en Manitoba zijn door
Canada neemt tegenover de andere domi
nions reeds een zeer bevoorkeurde positie
in. Het heeft zijn eigen valuta, zijn eigen le
ger, zijn eigen marine en zijn eigen onaf
hankelijke regeering.
De Britsche gouverneur-generaal, die for
meel de souvereiniteitsrechten van de kroon
vertegenwoordigt, heeft practisch niet veel
te zeggen. Canada bezit zelfs eigen gezant
schappen, welker diplomaten niet door den
gouverneur-generaal, maar door den door
het volk gekozen minister-president worden
benoemd. Het is weinig bekend, dat Canada
reeds kort voor den wereldoorlog naar een
scheiding met Engeland en een aansluiting
bij de U.S.A. streefde. Tijdens den oorlog
werd daarover echter niet meer gesproken.
Het doel heeft men nu intusschen veran
derd. Op het oogenblik staat op het program
ma de vrije, onafhankelijke republiek Ca
nada.
(Nadruk verboden).