Wegen in Noor d-H o 11 a n d Zorgen van het Britsche Empire Binnenland Buitenland Uitverkoopen en opruimen Gasverstikking Evancjeline Booth in Indië Huizer dievenbende voor den politierechter Ludendorff en de De sterrit naar Monte Carlo Rie Mastenbroek niet naar Scandinavië Door autobus aangereden Rijksweg Schagen Wieringen zal nog eenigen tijd op zich laten wachten Oude man verbrand Stormweer op Schiermonnikoog Spaansche krijg Griep-epidemie te Warschau De ontworpen Rijksweg Stolpen Wieringen zal nog eenigen tijd op zich laten wachten; op de Verkeers- iondsbegrooting 1937 is slechts een bediag van f 100.000 ervoor uitge trokken. Momenteel kan men na de nieuwe brug over 't Noordhollandsch kanaal gepasseerd te zijn langs vrij goede bestaande wegen Van Ewijck- sluis bereiken. Van den Rijksweg AmsterdamHoorn- Den Oever komt in 1937 slechts het gedeelte HoornLambertschaag in uitvoering. Paral lel aan het ten Zuiden van Hoorn geprojec teerde gedeelte loopt een goede provinciale weg, waarmede ruimschoots volstaan zal kunnen worden; wel is het wegvak bij Buik sloot tot uitvoering gekomen en in 1936 voor het verkeer opengesteld, voorwaar een goede verkeersverbetering. Het provinciaal wegennet is in het alge meen in snel tempo tot uitvoering gekomen; voor het meerendeel bestaat het uit wegen van 5.50 m breedte met gesloten wegdek. Vele daarvan hebben nog geen afzonderlijke rijwielpaden: de behoefte daaraan, mede ten opzichte van de verkeersveiligheid, zal zich wei spoedig doen gevoelen, in bijzondere mate voor den weg AmsterdamPurmerend —Hoorn. Enkele ontbrekende schakels in de wegen HoornEnkhuizen, De StolpenMidden- meer en Noord-ScharwoudeAartswoud zijn reeds in uitvoering, terwijl voor nog niet uitgevoerde provinciale wegen meerendeels in redelijken toestand verkeerende andere wegen ten dienste staan. VERBETERING VAN DE SMALLE FRIESCHE BRUG TE ALKMAAR? Voor den toegangsweg ten Noord- Westen van Alkmaar, waar eenige provinciale wegen samenkomen bij de smalle „Friesche draaiburg", hoopt men eerlang tot een gunstige oplossing te komen. De desbetreffen de onderhandelingen tusschen het Rijk, de Provincie en de gemeente zijn gaande. GEEN TOESTEMMING DER T. C. VAN DEN ZWEM BOND. Onlangs is bij de technische commissie van den K. N. Z. B. een uitnoodiging van den Deenschen Zwembond en van den Noorschen Zwembond binnengekomen, waar bij de Rotterdamsohe zwemster Rie Masten broek werd verzocht op 7 en 9 Maart te Ko penhagen en op 11 Maart te Aarhuus in verschillende nummers te starten, en een week later te Oslo. Naar wij vernemen heeft de Technische commissie van den Koninklijken Neder- landschen Zwembond in een dezer dagen gehouden bijeenkomst besloten op het verzoek van bovenvermelde buitenlandsche zwembonden a f w ij z e n d te beschikken. Zooals bekend zouden enkele Deensche zwemsters, waaronder Ranghild Hveger, in Januari op een viertal wedstrijden, n.1. te Rotterdam, Amsterdam, Den Haag en Groningen uitkomen. Rie Mastenbroek, uitgenoodigd op een tweetal wedstrijden hiervan uit te ko men, heeft gemeend zich hiervoor niet be schikbaar te moeten stellen. Tn de gegeven omstandigheden achtte de technische com missie van den K.N.Z.B. het onjuist me juffr. Mastenbriek thans wel toestemming te geven diezelfde Deensche zwemsters in het buitenland te ontmoeten. Men is n.1. van meening. dat de wedstrijden in Nederland in de allereerste plaats de medewerking van onze eigen zwemsters behoeven. De beperkte strekking der Wet De kantonrechter te Amsterdam heeft de directeuren der firma Vroom en Dreesmann aldaar veroordeeld tot f 5,- boete subs. 2 dagen hechtenis wegens overtreding van art. 3 der wet betreffende het uitverkoopen en opruimen in het winkelbedrijf. Voor de ramen der uitstalkasten van het magazijn in de Kalverstraat was namelijk een „Re cordverkoop" aangekondigd zonder dat aan de voorschriften, bij deze wet gesteld, was voldaan. In cassatie heeft Mr. P. J. Witteman uit Amsterdam het cassatie-beroep in deze zaak toegelicht en erop gewezen, dat de wet betreffende het uitverkoopen en opruimen een zeer beperkte strekking heeft. Naar pleiter zeide, houdt de wet logisch ver band met jaars- of seizoenswisselingen, maar in het feitelijk tenlastegelegde en be- wezenverklaarde is niet voldoende te vinden om een aankondiging van verkoopen in verband met jaars- of seizoenswisselingen, in den zin van art. 3 aanwezig te achten. Dit cassatie middel heeft de advocaat-ge neraal bij den Hoogen Raad, Mr. Wijnveldt, gisteren in zijn conclusie juist geoordeeld. Ook hij wees op de beperkte strekking van de wet en meende, dat „recordverkoop" niet den indruk van een opruiming wekt. Mr. Wijnveldt concludeerde tot vernietiging van het vonnis en tot ontslag van rechtsvervol ging. Arrest 22 Februari. In een perceel aan de Tongerloschehoef- straat te Tilburg is een geval van gasver stikking voorgekomen, dat den 44-jarigen V. N. van der P. het leven heeft gekost. Toen de bewoners beneden kwamen, be merkten zij in de achterkamer, waar de vader van het gezin sliep, een sterke gas- lucht. Het bleek, dat de gasslang van het comfoor was losgeschoten, met voor van der P. noodlottige gevolgen. Onmiddellijk werd geneeskundige hulp ingeroepen. Men heeft nog geruimen tijd getracht de levensgeesten op te wekken, echter zonder resultaat. Een doode, een gewonde. Kort na middernacht is gisteren in de Heistraat te Terwinselen een verkeersonge luk gebeurd, waarbij het echtpaar Stroy door een gemeenteautobus van Heerlen werd aangereden. De vrouw was vrijwel op slag dood, ter wijl de man een been brak. Het echtpaar, dat onder de gemeente Schaes woonde, keerde Zondagayond met de laatste gemeen tebus van Heerlen in de richting Terwin selen naar huis terug. Aan de Heistraat ver lieten beiden de bus. Zij hebben toen blijk baar achter de bus om de straat willen oversteken. Op dat moment naderde de ge- meentebus, welke op weg was naar Heer len, door welke bus de man en de vrouw gegrepen werden. De slachtoffers zijn naar St. Jozefszieken huis te Heerlen overgebracht. Evangeline Booth, vergezeld van den heer De Groot, commandant van het Leger des Heils in Ned.-Indië, en van verschillende reisgezellen, is Zondag per „Jan Pietersz. Coen" uit Engeland gearriveerd. De commandante van het Leger des Heils werd, zegt Aneta, namens den gouverneur van West-Java verwelkomd door residenl Van Loghem, en door het gemeentebestuur, voor hetwelk burg. Voorneman aanwezig was. Verder waren aanwezig de Britsche consul-generaal, vele officieren van het Leger des Heils en tal van andere belang stellenden. De echtgenoote van den consul generaal der Vereenigde Staten bood haar een prachlige tuil lila orchideeën aan. Het A.N.I.F. vervaardigde een film van de aankomst en vond de commandante be reid eenige woorden te zeggen voor het toe stel voor geluidsopnamen. Vervolgens begaf het gezelschap zich per auto naar Bandoeng waar het hoofdkan toor voor Ned.-Indië van het Leger des Heils is gevestigd waar denzelfden avond een groote bijeenkomst zou plaats hebben. EEN OVERZICHT VAN WAT ER AL ZOO GEBEURD IS EN WAT ER NOG GEBEUREN MOET. GROOTE TOENAME VAN HET VERKEER OP DEN RIJKSWEG ALKMAAR—HEL DER—AFSLUITDIJK. De K.N.A.C. geeft in het onder staande een overzicht van wat er ten aanzien van de wegen in Noord- Holland boven het IJ al zoo gebeurd is en wat er nog gebeuren moet. Bij het lezen hiervan valt ons direct op de enorme toename van het verkeer, welke is ontstaan door de tot stand- koming van den Afsluitdijk en dat het vooral ook mee de provinciale wegen zijn, die in de laatste jaren zijn en worden aangelegd, en die aan de behoeften van het zich steeds meer ontwikkelende verkeer tege moet komen. Van ouds aldus het overzicht een centrum van veeteelt en landbouw, afgezien van de duinenrij en de vlak daarachter ge legen gronden stap voor stap in het ver leden op het water veroverd, zag deze land streek zich kort geleden wederom met een nieuwen polder van 20.000 ha, den Wierin- germeerpolder, verrijkt. De daarmede ver band houdende totstandkoming van den Afsluitdijk als de Noordelijkste verbinding van Oost- en West-Nederland heeft veel doorgaand verkeer en vooral ook veel toe risten naar deze streken gebracht. De laat- sten plachten vroeger veelal niet verder te komen dan de kaasmarkt in Alkmaar en „pittoresque Marken and Volendam". Thans trekken heel wat motorrijtuigen langs ver schillende wegen naar het vroeger zoo stille Wieringen, dat met zijn licht geaccidenteerd terrein zoo karakteristiek verschilt van de juist doorkruiste polders in Friesland en West-Friesland. Voor den rijksweg AlkmaarDen HelderAfsluitdijk blijkt van 1932 tot 1935 het verkeer te zijn toegeno men: van personenauto's met 51 pet., van autobussen en touringcars met 74 pet. en van vrachtauto's met 31 pet., daarentegen het verkeer met rijwielen slechts met 13 pet. Uit den aard van den waterrijkdom dezer gebieden spreekt haast vanzelf, dat een groot deel van het vervoer, immer per schuit geschiedde; het aantal spoor- en tramwegen is dan ook beperkt te noemen. Ook hier zou de automobiel vele dorpen uit hun isolement verlossen en voor een snelleren en beteren afvoer van de land bouw- en veeteeltproducten zorgdragen. Het zijn vooral de provinciale wegen, die in de laatste jaren zijn en worden aange legd, welke aan de behoeften van het zich ontwikkelende verkeer tegemoet komen. De Rijkswegen beperken zich tot een twee tal NoordZuid verbindingen van de toe komstige tunnels onder het Noordzeekanaal te Velsen en te Amsterdam respectievelijk naar Den Helder en over Hoorn naar Wie ringen. Voor Velsen is thans definitief tot den bouw van een tunnel (voor de halve cents benzine-bruggenbelasting) besloten. Op de Verkeersfondsbegrooting 1937 staat een be drag van f 100.000 voor grondaankoop al daar. Momenteel is het tracé nog niet geheel vastgesteld, doch aangenomen mag worden, dat de Noordelijke toegangsweg het grootste gedeelte van de nauwe traverse door Velsen en Beverwijk zal ontgaan. Dan nog zal de Rijksweg van Velsen tot Alkmaar een toon beeld blijven van lintbebouwing; op een zeer klein gedeelte na rijdt men op dit wegvak van 20 km tusschen de bebouwing. Inmiddels werd de weg in de afgeloopen jaren op ver schillende punten verbeterd, hetgeen ook in de komende jaren het geval zal zijn. Zoo werden in 1936 rijwielpaden aangelegd van Heemskerk tot Castricum en zullen deze in 1937 tot het kruispunt te Limmen worden doorgetrokken. Ook de doorgang door Castri cum zal in 1937 worden verbeterd; hier zal een rijbaan van 9 m van klinkerkeien komen met ter weerszijden een voetpad. De onderhandelingen tusschen Rijk en ge meente over de traverse te Heiloo zijn thans in een gunstig stadium gekomen; in 1938 zal een verbetering hiervan vermoedelijk wel tot stand kunnen worden gebracht. In Alkmaar is men druk doende de singels te verbreeden als onderdeel van den Rijks weg naar het Noorden, zulks met subsidie van het Rijk; behalve een breede rijbaan van asfalt komen hier ook nog rijwielpaden ter weerszijden. VERBETERINGEN LANGS DEN RIJKSWEG ALKMAAR—DEN HELDER. Ook ten Noorden van Alkmaar op den weg naar Den Helder en den Afsluitdijk worden verbeteringen tot stand gebracht. Van Alk maar tot Koedijk is een eenzijdig rijwielpad gereed, van Koedijk tot de Burgervlotbrug is de grond voor dit doel reeds aangekocht en van deze brug tot De Kooi is over een lengte van 20 km het rijwielpad in aanleg en gedeeltelijk gereed. Ook de rijbaan heeft over een gedeelte van 31/2 km een grondige verbetering onder gaan. liet wegdek was op meerdere punten aan hinderlijke golfvorming onderhevig. Men heeft nu tusschen de Stolpen en St. Maartensvlotbrug een betondek van 10—18 cm op 't oude wegdek aangebracht, bij wijze van proef met verschillende bewapeningen. Binnenkort komt ook het gedeelte tusschen St. Maartens- en de Burgervlotbrug voor een dergelijke behandeling aan de beurt. Schotland wenscht home mie. - Canada gaat eigen wegen. In het Britsche wereldrijk gebeuren, schrijft onze V.P.B. Correspondent, op het oogenblik dingen, waarvan de beteekenis voorloopig weliswaar niet overschat mag worden, maar waarvan men anderzijds toch moeilijk kan zeggen, hoe zij zich in de toe komst verder zullen ontwikkelen. De proclamatie van de nieuwe lersche grondwet, die van de laatste schijnverbin dingen met Londen nauwelijks iets over ge laten heeft, is buiten het eilandenrijk zo« goed als niet ter kennis genomen. Men heeft er zich in Engeland zelfs als ook in het ove rige Europa reeds lang aan gewend, het „Groene Eiland" als een staat op zichzelf te beschouwen, die met het centrale bestuur te Londen niets meer uitstaande heeft. De ko ning van Groot-Brittannië en Noord-lerland is meer naar den naam dan in werke lijkheid voorloopig nog staatsopperhoofd van den Ierschen Vrijstaat, maar dat is dan ook alles. Thans Schotland? Het schijnt nu, alsof andere deelen van het empire denzelfden weg willen gaan. In Glasgow en Edingburgh hebben groote bij eenkomsten plaats gevonden, waarvan de deelnemers onder het zingen van de oude Stuarthymne „home rule" voor Schotland eischten. Zij wenschen een eigen Schotse» ministerie en een eigen Schotsch parlement, dus feitelijk een onafhankelijken staat, die slechts door een personeele unie met Enge land verbonden zou zijn. Zij motiveeren de zen eisch zeer handig met de bewering, dat het rijksparlemcnt sinds langen tijd te zeer in beslag wordt genomen door de behande ling van internationale problemen, om zich voldoende aan bijzondere Schotsche belan gen te kunnen wijden. Het zou verkeerd zijn, deze beweging te onderschatten. De leiding ligt niet meer zooals nog een jaar geleden, in handen van een groep eerzuchtige advocaten en po litieke avonturiers, maar aan haar hoofd staat thans de hertog van Montrose lid van een van de oudste Schotsche adellijke fami lies, afstammeling van de Stuarts en poli ticus met een zeer groote ervaring. Ander zijds mag men de beweging ook weer niet als al te belangrijk beschouwen.. Econo misch is Schotland anders dan Ierland -- veel te sterk aan Engeland gebonden, om een volledige scheiding mogelijk te maken en bovendien wiizen de „Unionisten" dat i? voorloopig nog de overgroote meerderheid van het Schotsche volk er terecht op, dat de Schotten sinds oudsher op de regeerinp van het gezamenlijke rijk een ongemeen sterken invloed hebben uitgeoefend en dat in de laatste dertig laren meer dan de helft van alle minister-presidenten en minis ters Schotten waren. De toestand in Canada. Veel ernstiger is de toestand echter in Ca nada. Ook hier hebben, vooral te Quebcc en Montreal, groote bijeenkomsten plaats gevonden, die een openlijk anti-F.ngelsch karakter droegen en waarop menig boos woord tegen het empire gevallen is. Toen dc leider van de Canadeesche onafhankelijk- In den vorigen nacht is te Collumsgate onder de gemeente Diepenveen, brand ont staan in een boerderijtje nabij den weg De venterHolten. De eenige bewoner, de 80- jarige J. H. Scheuter, is blijkbaar in den slaap door het vuur verrast. Het geheel verkoolde lijk werd in bed ge vonden. De oorzaak van den brand is niet be kend. In verband met den lagen waterstand, waardoor de rijksveerboot „Brakzand" niet van Oostmahorn kan vertrekken, vernemen wij nader, dat op Schiermonnikoog een stormachtige sneeuwjacht uit het Zuid-Oos ten heerscht, als gevolg waarvan geen vloed stroom doorkomt. Volgens mededeelingen van de getijwaar nemers is in dertig jaar zulk zwaar weer niet voorgekomen. De passagiers van de „Brakzand" zijn naar hun haardsteden te ruggekeerd. Zonderling reclasseeringsrapport. Vijf jongemannen, arbeiders uit Huizen, stonden gisteren voor den politierechter Mr. N. Muller terecht. Zij hebben in Augus tus, September en October een aantal inbra ken gepleegd, waarbij de bende uitermate brutaal te werk is gegaan. Wanneer zij er de lucht van kregen, dat bewoners hun huis hadden verlaten om een familiefeestje bij te wonen of in het dorp naar een uitvoering van het muziekcorps te luisteren, gingen zij naar het huis om daar hun slag te slaan. Zoo is op vele plaatsen ingebroken. De buit was meestal niet groot: kleine geldsommen en doosjes cigaretten. De jongens bekenden volledig. De Officier van Justitie zeide te zijn geschrokken van de reclassee ringsrapporten. Niet omdat er kwaad van de verdachten instond, maar omdat ze volkomen onvoldoende van inhoud waren. Zoo staat er bijv. in: „van huis uit is verd.'s misstap niet te verwonderen, zijn vader is n.1. socialist". Het rapport is uitgebracht door de plaatselijke afd. van de Prot. Chr. Reclasseeringsvereeniging. Het O.M. verzocht den president de zaak 14 dagen aan te houden en een aan vullend rapport uit te doen brengen. De verdedigers sloten zich bij dit inter locutoir requisitoir aan en de politierechter achtte de klachten van den Officier volkomen gegrond. Spr. vestigde er bovendien den aandacht op, dat het rapport niet door een ambtenaar was uitgebracht. De behandeling van de zaak werd drie weken aangehouden, evenals die tegen eer jongeman, verdacht van heling van een deel van het gestolen goed. DE GENERAAL UIT F.Eë EIGEN MEENING - ZIJN TIJDSCHRIFT IN BESLAG GENOMEN. De correspondent van de „Daily Tele- graph" te Berlijn bericht, dat het laatste nummer van het veertiendaagsche tijd schrift van Generaal Ludendorff door de Gestapo in beslag is genomen. Ludendorff wijdt in dit nummer een artikel aan de Spaansche kwestie en schrijft hierin, dat er weinig keus is tus schen beide partijen in den burgeroorlog. Hij acht het clericalisme van Franco een bijna even groot gevaar als het commu nisme en bovendien wantrouwt hij Mus- solini. Hij is derhalve van meening, zoowel op politieke als op militaire gronden, dat Duitschland zich bui ten de Spaansche kwestie moet hou den. Aangezien Generaal Ludendorff heidsbeweging, Claude Dubuc, zijn groote rede in Montreal besloot met de woorden: „De Engelschen moeten hun patriottisme maar voor zichzelf gebruiken. Zij moeten zich om de toekomst van Engeland bekom meren, niet om die van Canada! Wij zijn be vreesd voor hun zoogenaamde goede zor gen, die wij in het verleden zoo duur moes ten betalen! Wij willen dit juk niet meer.... antwoordde een menigte van duizenden menschen hem met het oud-Canadeesch Fransche „Nenni!" (Nimmer meer!) Deze beweging heeft zoowel poli tieke als economische oorzaken. Zij steunt vooral op de Franschspreken- de bevolking van de zuid-oostelijke tijdens den oorlog tezamen met maarschalk von Hindenburg de werkelijke militaire dictator van Duitschland was, is zijn oordeel wel van belang. „De troepen van Franco", zoo schrijft hij, „zijn er nog niet in geslaagd Madrid te bezetten, terwijl zij twee maanden geleden bij de butenwijken zijn aangekomen. In dien hij Madrid neemt, dan moet Franco nog Oostelijk Spanje, het Baskenland en bovenal Catalonië veroveren. Zijn troepen naderen jaren ten Oosten van Cordova, doch het is nog niet duidelijk of dit het be gin is van een groot offensief of alleen epn beweging om zich meester te maken van de rijke opslagplaatsen van olijfolie in dit district. Op de een of andere wijze moet Franco toch de staten die hem helpen be talen en hij heeft weinig geld." Sprekende over de politieke zijde van de kwestie, schrijft Generaal Ludendorff: „Niet alleen Frankrijk, doch ook Enge land voelt zich bedreigd door een fascistisch Spanje, terwijl Italië aan zijn imperium, denkt. Duitschland moet de militaire, poli tieke en economische omsingeling, waar mede het wordt bedreigd, het hoofd bie den. Mussolini verlangt niet de Balearcn, noch Spaansch Marokko, doch wat hij ver langt is een fascistisch Spanje, dat hem gewillig gehoorzaamt en een provincie van het Romeinsche imperium wordt. Hij zal dit nooit uit het oog verliezen. „Engeland", zoo schrijft de generaal ver der, „heeft wederom een zware nederlaag geleden, doch de democraten zijn niet in staat, een andere politiek te volgen dan die van enkel praten." De correspondent acht het niet waar schijnlijk, dat generaal Ludendorf persoon lijk zal worden gestraft, dit in verband met zijn verleden. Verder schrijft de correspondent, dat het mogelijk is, dat zijn denkbeelden instem ming vinden bij andere militaire autori teiten. De deelnemers uit Stavanger uitgeschakeld? Naar wij vèrnemen heeft geen enkele der 31 équipes, die Stavanger als startplaats hadden uitgekozen voor den Sterrit naar Monte Carlo, op normale wijze, d.w.z. per automobiel de Noorsche kuststad kunnen bereiken. Van Oslo naar Stavanger, maar vooral tusschen Kristiansand en Stavanger ligt de sneeuw zeer hoog op de wegen, zoodat menige deelnemer besloot per boot van Kristiansand of per trein verder te gaan ten einde op tijd te Stavanger aan te komen. Hedenmiddag vindt het vertrek plaats en nOg lang niet alle deelnemers zijn te Stavan ger aangekomen. Een bijzonder fraaie prestatie heeft de Ford-équipe bestaande uit de heeren J. A. van Beeck Calkoen, Mr. P, Lamberts Hurrelbrinck en K. Ton verricht. Naar men weet waren onze landgenootën bij Arendal, een 99 km voor Kristiansand ingesneeuwd. Na zeer'groote moeilijkheden slaagde men er in een baan voor den wagen vrij te maken en Kristiansand te bereiken. Van deze laatste plaats tot Stavanger is het nog een 294 km. Niet minder dan 36 uren hebben deze automobilisten moeten worstelen en waren gedwongen de laatste 70 km per trein af te leggen. In de meeste geval len schoot men 10 km per uur op. Zooals men ziet, van Beeck Calkoen c.s. hebben het nog het verst gebracht, maar zien de toe komst toch wel heel donker in. Men acht de kans om het traject StavangerKristian sand op tijd af te leggen zoo miniem, dat de mogelijkheid wel heel groot is, dat alle deel nemers op dit traject zullen worden uitge schakeld wegens tijdsoverschrijding. Niet minder dan 60 motorsneeuwploegen zijn op dit oogenblik bezig de wegen berijd baar te maken, doch of dit lukken zal is wel zeer de vraag. Er staat een zware storm, doch het is gelukkig droog. De beide andere Nederlandsche équipes, bestaande uit den heer en mevrouw Buis kool met Lincoln Zephyr en M. Jacobs en T. de Boer met Buick hebben Stavanger be reikt, doch niet per automobiel, maar met de boot. Warschau wordt door een hevige griep epidemie geteisterd. Dagelijks worden 15.000 gevallen gemeld. Op de ministeries zijn 25 a 30 pet. van de ambtenaren ziek. In geheel Polen heerscht een felle koude. Te Warschau vriest het 21 graden, in Iwow 20 graden. de verschrikkelijke droogte noodlijdend ge worden. Een deel van hen moet de oude ak kers verlaten: het ontbreekt hun aan levens middelen, kleeren en veevoeder. Stuwdam men en sluizen moeten gebouwd worden en daarvoor zijn 25 millioen dollar nood zakelijk. Londen, gebukt onder eigen zor gen, heeft verklaard, niet te kunnen helpen. De middelen der provincies zijn reeds lang uitgeput Dus moet het dominion bijspringen en de geheele last daarvan drukt practisch op de welvarende zuid-oostelijke provincies, die ook inderdaad geholpen hebben, zooveel als zij konden. Deze uit den nood geboren gemeenschap tusschen de Fransch-spreken- de zuid-oostelijke provincies en de Engelseh- sprekende farmers van het westen, die zich door Engeland verlaten gevoelen, heeft na tuurlijk politieke gevolgen. provincies, die zich door de achter stelling van haar slechts „gedulde" taal gekrenkt voelt. Deze menschen eischen, onder verwijzing naar de historische cultureele en kolonisato- rische beteekenis van het Fransche element, de verheffing van het Fransch tot de eerste staatstaak Scholen, justitie, bestuursautoriteiten en militairen moeten zich volgens hun programma in de toekomst uitsluitend van de Fransche taal be dienen. Daarbij komen de economische moeilijk heden 200.000 farmers in de provincies Al- berta, Saskatsjewan en Manitoba zijn door Canada neemt tegenover de andere domi nions reeds een zeer bevoorkeurde positie in. Het heeft zijn eigen valuta, zijn eigen le ger, zijn eigen marine en zijn eigen onaf hankelijke regeering. De Britsche gouverneur-generaal, die for meel de souvereiniteitsrechten van de kroon vertegenwoordigt, heeft practisch niet veel te zeggen. Canada bezit zelfs eigen gezant schappen, welker diplomaten niet door den gouverneur-generaal, maar door den door het volk gekozen minister-president worden benoemd. Het is weinig bekend, dat Canada reeds kort voor den wereldoorlog naar een scheiding met Engeland en een aansluiting bij de U.S.A. streefde. Tijdens den oorlog werd daarover echter niet meer gesproken. Het doel heeft men nu intusschen veran derd. Op het oogenblik staat op het program ma de vrije, onafhankelijke republiek Ca nada. (Nadruk verboden).

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 3