Vijftig jaren
De strijd der Vakver-
eenigingen in Amerika
Technisch front togen
„Staatsvijand Nr. I"
Eiffeltoren.
De overeenkomst
inzake het Sandsjak
Wat men in Duitschland
leeraart
Minister Sandler naar
Nederland 1
473e STAATSLOTERIJ
1 17997 18015 18163 18168 18193
JqobJ 1G?™ 19303 19310 19314 19329 19380
De tekst van het officieele
rapport.
Het secretariaat van den volkenbond pu
bliceert den tekst van het rapport, dat de
Zweedsche minister van buitenlandsche za
ken, Sandler,, den volkenbondsraad heeft
uitgebracht aangaande Alexandrette en
Antiochie.
Na een historisch overzicht te hebben ge
geven van de Fransch-Turksche onderhan
delingen tot den aanvang van de huidige
raadszitting verklaart Sandler, dat overeen
stemming bereikt kan worden op fundamen-
teele beginselen.
Sandsjak geniet volledige onafhankelijk
heid in binnenlandsche aangelegenheid. De
buitenlandsche aangelegenheden worden ge
leid door den staat Syrië. Evenwel heeft Sy
rië geen enkele internationale overeenkomst
gesloten, welke de onafhankelijkheid van
het Sandsjak zou kunnen aantasten of op
het Sandsjak zou kunnen worden toegepast
zonder voorafgaande en formeele overeen
stemming met den volkenbondsraad.
Voor het Sandsjak en Syrië bestaat een
zelfde douane en monetair systeem. Het
Turksch is er de officieele taal en de
raad zal het karakter en de gebruiksvoor
waarden bepalen van een andere taal. Con
trole van den volkenbond zal de eerbiedi
ging van het statuut en de grondwet van 't
Sandsjak verzekeren. Een Franschman zal
den volkenbondsraad vertegenwoordigen.
De Sandsjak zal geen leger mogen hebben
Er zullen slechts plaatselijke politieafdeelin-
gen zijn, welker sterkte zal worden vastge
steld. Slechts voor deze politieafdeelingen
zullen wapenen mogen worden ingevoerd.
Er zal een Fransch-Turksch verdrag worden
gesloten, dat de bepalingen zal bevatten aan
gaande de territoriale onschendbaarheid.
Het Sandsjakstatuut zal een clausule be
vatten aangaande de rechten en voordeelen,
welke Turkije in de haven van Alexandrette
zullen worden toegekend, ten einde dat land
in staat te stellen op grooter schaal van
de haven gebruik te maken.
De rapporteur heeft gistermiddag den Vol
kenbondsraad een resolutie voorgelegen,
waarbij de gesloten overeenkomst wordt
goedgekeurd.
Godsdienstig onderwijs op de
Duitsche scholen.
Alfred Greyberger, de chef van de nati-
onaal-socialistische regeering van Anhalt,
heeft aanwijzingen gegeven voor het gods
dienst-onderwijs op de scholen, waardoor de
officieele positie van het nationaal-socialisme
ten aanzien van het christendom wordt be
paald.
De 'essentieele punten hiervan zijn: de
jeugd, die vlam heeft gevat voor het nati
onaal-socialisme, keert zich af van het chris
tendom. Nu kan het nat.-soc. niet zonder
godsdienst en dus moet het godsdienstonder
richt de jeugd de harmonie tusschen natio
naal-socialisme en christendom aantoonen.
Beiden trekken uit God hun moreele kracht
op gelijke wijze. Iedere nationaal-socialis-
tische wetgeving is een uitdrukking van de
eeuwige goddelijke orde.
De minister verklaart verder dat het gods
dienstonderricht zonder dogma moet zijn. Uit
het oude testament, dat een typische uitdruk
king is van de Joodsche geest, moeten voor
zichtig fragmenten worden gekozen. In het
centrum moet zich Jezus bevinden, de „held
zonder vrees", die tegen den Joodschen geest
strijdt.
Het katechismus-onderwijs zal volgens
Greyberger voorbehouden blijven aan de
kerk. De gezangen en psalmen kunnen on
derwezen worden, voor zoover zij overeen
stemmen met den nationaal-socialistische
geest.
POMPSTATION VERDWIJNT IN DEN
GROND.
De „Daily Telegraph" bericht, dat Dinsdag
ochtend te Rode Heath nabij Sandbach (En
geland) met donderend geweld een geheel
pompstation van een niet meer in gebruik
zijnd zoutwerk in den grond is verdwenen.
Het gat is 30 voet in diameter en minstens
150 voet diep. De randen brokkelen nog
steeds af-en men heeft 'n hek geplaatst om
de nieuwsgierigen op een afstand te houden.
Nog steeds stijgt een onderaarsch gerommel
uit het gat op.
Het zoutwerk is meer dan 100 jaar oud
en is langer dan 14 jaar buiten werking, aan
gezien door een ondergrondsche aardschui-
ving de pompen onklaar raakten.
Indien de aardstortingen voortduren, be
staat groot gevaar, dat een beek en een ka
naal, welk in de nabijheid van het gat loo-
pen, eveneens in de diepte zullen verdwij
nen. De bodem van gat kan men niét
zien en toen men een steen omlaag wierp,
hoorde men deze na drie of vier seconden in
water terecht komen.
PARACHUTESPRINGER BRENGT SERUM
TEGEN TYPHUS.
De parachutespringer William Klier is
boven Paducah in Kentucky in het over
stroomde gebied omlaag gesprongen met
100 pond serum tegen tvphus. De stad is
geheel door water ingesloten en vliegtuigen
kunnen in de omgeving niet landen. Als
gevolg van de overstroomingien dreigde
een tvphus-epidemie uit te breken, zoodat
men dringend behoeft had aan het serum.
DE ONTPLOFFING BIJ DE ANACONDA
COPPER.
Chuquicamata. Officieel wordt mode-
gedeeld, dat bij de ontploffing in de
schacht van de Anaconda Copper-mijn 55
personen om het leven zijn gekomen of nog
worden vermist.
Naar wij vernemen is het waarschijnlijk,
dat de minister van buitenlandsche zaken
van Zweden, de heer Sandler, die momen
teel in Geneve vertoeft, een bezoek aan ons
land zal brengen.
De heer Sandler zal van Geneve naar
Brussel reizen, waarheen hij den Zweed-
schen Koning zal vergezellen bij diens be
zoek aan Brussel in begin Februari. Ver
volgens heeft hij het plan een bezoek aan
Den Haag te brengen, waar hij minister de
Graeff zal ontmoeten.
28 Januari 18871937.
Een voorbeeld voor vele latere bouwwerken.
(Van onzen V.P.B.-correspondent.)
Parijs, 26 Januari 1937.
De Eiffeltoren, veertig jaren lang het
hoogste bouwwerk ter wereld en op het
oogenblik nog slechts overtroffen door het
Empire State Building en het Chrysler Buil
ding te New York, viert dezer dagen zijn
vijftigsten verjaardag. Weliswaar werd de
reusachtige toren eerst op 31 Maart 1SS9,
dus juist voor de opening van de Parijsche
wereldtentoonstelling, waarvan dit .„we
reldwonder" het middelpunt vormde, geheel
gereed door de bouwers opgeleverd, maar 't
eerste fundament werd toch juist 50 jaren
geleden, nl. op 28 Januari 1887, gelegd. Daar
mede werd een aanvang gemaakt met den
bouw van deze geweldige stalen construc
tie, die later als voorbeeld voor de Ameri-
kaansche wolkenkrabbers zou dienen.
Een wonderwerk.
Het was inderdaad een wonderwerk en
zulks niet slechts wegens zijn reusachtigen
omvang, zijn 300 meter hoogte en de 7700
ton gewicht van zijn met '2% millioen na
gels aan elkaar geklonken 12.000 stalen pla
ten en balken, maar ook wegens de scherp
zinnige constructie-détails, die op grond
van zorgvuldige experimenten waren uitge
werkt. En zoo heeft men het kunnen be
leven, dat de Eiffeltoren al zijn critici, die
vooral in de eerste jaren zeer groot in aan
tal waren en plechtig voorspelden, dat hij
door zijn eigen gewicht in elkaar gedrukt
en door den eersten flinken storm omver
geworpen zou worden, overleefd heeft.
De vrees voor het gevaar van instorting
heeft intusschen een goed gevolg gehad:
deze vrees voorkwam, dat de onmiddellijke
omgeving van den Eiffeltoren bebouwd
werd. Ook op het oogenblik nog is de toren
omgeven door een park.
„Zijn" vierde wereldtentoon
stelling.
Drie groote internationale tentoonstellin
gen heeft de Eiffeltoren reeds medegemaakt
en juist op het oogenblik wordt hij in een
schitterend illuminatiegewaad gestoken, om
straks, wanneer „zijn" vierde wereldtentoon
stelling in het voorjaar haar poorten opent,
het geheel sprookjesachtig te kunnen ver
lichten. Ook van deze tentoonstelling ver
wacht men natuurlijk weer een record aan
tal bezoekers, en velen van hen zullen ze
ker een bezoek aan den Eiffeltoren brengen.
In het openingsjaar van de eerste wereld
tentoonstelling, dus in 1889, werd de Eiffel
toren bezocht door 1.968.287 menschen, in
het jaar 1900 ter gelegenheid van een andere
tentoonstelling door 1.024.287 menschen en
in 1931, het jaar van de koloniale tentoon
stelling, door 822.550 menschen, terwijl een
jaar zonder tentoonstelling, zooals 1935
slechts 251.261 menschen op den toren zag.
In het geheel hebben In de laatste halve
eeuw 16.777.904 personen den Eiffeltoren
„beklommen", de meesten van hen overi
gens door middel van een weinig ver-
moelenden tocht met de lift. Zij allen geno
ten van het schitterende vergezicht over de
Seinestad en haar omgeving, maar slechts
weinigen gelukkigen was het vergund, op
zeer heldere dagen 90 kilometer ver de om
geving van Orleans of het frontgebied van
den wereldoorlog te zien liggen.
Het radio-station.
Wie op het oogenblik van den Eiffeltoren
af in de richting van het vroegere oorlogs-
tooneel kijkt, zal zich misschien herinne
ren, dat de reusachtige toren niet steeds
als attractie voor de touristen gediend
heeft. Toen het Duitsche leger in Augustus
1914 steeds dichter bij de Fransche hoofd
stad kwam, bevond zich op het platform
een zeer belangrijke observatiepost, die met
het onmiddellijk voor den wereldoorlog op
den toren ingerichte radio-station in ver
binding stond. Dit station is overigens in
een geheel anderen vorm tot op den hul
digen dag als Eiffeltoren-zender behouden
gebleven.
Vooral echter is hij en dat is wel zijn
belangrijkste functie het herkennings-
teeken van Parijs geworden. Zijn naar den
hemel rijzende silhouette is eenvoudig niet
meer uit het stadsbeeld weg te denken. Deze
eigenschap garandeert hem misschien nog
wel een „leven" van 50 jaren, want de Pa-
rijzenaars zullen zich wel tweemaal beden
ken, alvorens zij een zoo markant bouw
werk laten verdwijnen.
OOK DE BABY AAN HET GASMASKER.
Nu de arbeiders in de automo
bielfabrieken besloten hebben de
staking voort te zetten en de
beide fabrieken der General-
Motor-Corporation in Flint niet
ontruimen, ziet het er naar uit,
dat het einde van deze zeer om
vangrijke staking vooralsnog
niet in zicht is.
De woordvoerder der General-
Motor-fabrieken heeft verklaard,
dat zijn maatschappij eerst in
onderhandeling zou treden, wan
neer de werkplaatsen ontruimd
zullen zijn.
(Van onzen bijzonderen medewerker).
Van de geheele automobiel-productie der
wereld komt 80 pet. uit Amerika; het reus
achtige concern der General-Motors-fabrie-
ken heeft daarin het grootste aandeel. In
totaal zijn er 69 fabrieken van deze onder
neming in de Vereenigde Staten verspreid,
waarin tesamen 275.000 man werk vihden:
het bekende werk aan den loopenden band,
waardoor dagelijks duizenden nieuwe
wagens op de markt komen.
Er bestaat geen enkel onderdeel, niet het
geringste schroefje, dat niet in de eigen
fabrieken wordt gemaakt. De enorme betee-
kenis van deze maatschappij wordt wel heel
duidelijk aangetoond door de geschiedenis
van het plaatsje Detroit, dat van een een
zaam prairie-vesting dorp, (in 1701 werd er
door een Franschman, De la Motie-Cadillac
een fort gesticht), opgroeide tot de bekende
wolkenkrabberstad van tegenwoordig, waar
van de bevolking in veertig jaar van rond
250.000 toenam tot 1500.000.
Het is thans de aanzienlijkste stad van den
Noord-Amerikaanschen staat Michigan, aan
de rivier van dien naam gelegen en vormt
een kruispunt van verscheiden belangrijke
spoorwegen met drie, aan de rivier gelegen
stations. Het is een mooie moderne stad,
gebouwd in den vorm van een rechthoek,
met goed aangelegde straten en autowegen.
Bovendien staat het wereldconcern der
General-Motors in nauwste betrekking tot de
andere groote bedrijven, onder leiding van
mannen als Mellon, Morgan en Dupont-
Dcnemour.
Er zijn tijden geweest dat de Amerikaan-
sche automobiel-industrie groote moeite
heeft gehad om zich staande te houden.
Na den oorlog vooral, toen de wereldpro
ductie van de caoutchouc verre beneden de,
voor de automobiel-industrie benoodigde
productie bleef, brachten de Britsch-Malei-
sche en Nederlandsch-Indische caoutchouc-
producenten den uitvoer van hun product
tot 60 pet. terug, een maatregel die, zooals
te begrijpen valt, tot een beduidende verhoo
ging van den caoutchouc-prijs moest leiden.
Desondanks werden de ernstige crisis
perioden overwonnen en de G.M.C. maakte
in korten tijd weer zooveel winst, dat een
aandeelbezit van 10.000 dollar in het jaar
1908 en 1928 niet minder dan 1600.000 dollar
waard werd. En niet alleen dat de aandeel
houders bij een netto-winst van 226 millioen
dollars in het jaar 1927 phantastische divi
denden ontvingen, het ging ook den arbei
ders uitstekend.
Zij ontvingen hooge loonen, als nauwe
lijks in eenigen anderen tak van industrie
betaald werden, terwijl de sociale voorzor
gen een niveau bereikten dat zijns gelijke
niet kende.
In de huidige stakingsactie spelen dan
ook de looneischen niet de voornaamste rol.
Waartegen echter de Generaal-Motor-Cor-
poration en de andere gezamelijke automo
bielfabrieken zich energiek verzetten, dat
is de eisch van den vakvereenigingsleider
John. L. Lewis, dat de werkgevers zich
omtrent arbeiders-voorwaarden niet meer
met dé arbeiders in de bedrijven mogen ver
staan, maar uitsluitend en alleen te onder
handelen hebben met het bestuur van de
vakvereeniging, waardoor dus een mono
polie-positie voor de vakvereenigingen zou
ontstaan.
Om deze feiten in het juiste licht te zien,
diene, dat tot nu toe rond een tiende ge
deelte van de Amerikaansche arbeiders in
de „American Federation of Labour" onder
voorzitterschap van William Green, ver-
eenigd waren. Door het beroepsverband volg
de automatisch het lidmaatschap van deze
organisatie. John. L. Lewis, de voorzitter
van de bergarbeiders-federatie nam hierte
gen stelling, vooral ook omdat hierdoor al
leen de geschoolde arbeiders beschermd wer
den, maar niet de ongeschoolde.
Bovendien bleek de strijdkracht van de
organisatie onvoldoende, het ontbrak haar
aan slagvaardigheid op oogenblikken dat er
energiek moest worden opgetreden. De te
genstellingen verscherpten zich allengs meer
en in September van het vorig jaar, voltrok
zich de scheuring, toen tien met Lewis sym-
pathiseerende .bonden, waaronder de vakver-
DE OORZAKEN VAN DEN
AMERIKAANSCHEN ZOND
VLOED. EEN GEHEEL WE
RELDDEEL IN GEVAAR.
(Van onzen V.P.B.-correspondent).
Nog steeds wordt een groot deel van de
Vereenigde Statiën door de alles vernielen
de overstroomingen geteisterd. Het aantal
dakloozen is reeds in de honderdduizenden
gestegen en wederom zijn vele millioerjen
dollars aan volksvermogen verloren ge
gaan. Mississippi en Ohio zijn tot een natio
naal gevaar tot een soort staatsvijanden Nr.
1 voor den Noord-Amerikaanschen bodem
geworden. Hoe was dit mogelijk?
De klimaatsverandering.
De waarschuwingen, die de natuur zelf
in Noord-Amerika geeft, zijn niet nieuw,
slechts nemen zij een steeds dreigender
karakter aan. Een bijzonder gevaarlijk
teeken voor de Noord-Amerikaansche far
mers was een zekere verandering in het
klimaat, die in den afgeloopen zomer dui
delijk viel waar te nemen. Wekenlang
viel er toen in een groot deel van de U.S.A.
geen druppel regen en de temperatuur steeg
en steeg, zoodat men zich in de Sahara ver
plaatst dacht. Ook in dezen tijd zijn er on
gehoorde waarden verloren gegaan..
Er is intusschen gebleken, dat men hier
bij tegenover een catastrophe stond, die
men honderd jaar geleden nog niet kende.
Deskundigen hebben vastgesteld, dat men
dergelijke rampen met stijgende intensivi
teit in iederen zomer moet verwachten, vijl
speciaal in de Zuidelijke staten het klimaat
hoe langer hoe meer een woestijnachtig
karakter aanneemt. Karakteristiek hier
voor zijn de zandstormen, die ontelbare
vierkante kilometers vruchtbaren grond
voor den verderen verbouw van producten
onbruikbaar hebben gemaakt.
Vol medeleven staart" schier heel
de wereld naar de, door de water
catastrofe in de Vereenigde Staten,
getroffen gebieden.
Onze V.P.B.-correspondent in New-
York roert in bijgaand artikel de
oorzaken aan van de rampen, welke
in de laatste jaren Noord-Amerika
troffen.
De bodem neemt geen water
meer op.
Een gevolg van de tragische ontwikkeling
gedurende den kolonisatietijd en ook daar
na toen een onverantwoordelijke roofbouw
op den bodem werd bedreven, is, dat de
aarde thans in den winter niet meer in vol
doenden omvang de enorme watermassa's,
die de langdurige regens met zich mede
brengen, vermag op te nemen. Het water
verzamelt zich dus hoofdzakelijk in de bee-
ken en riviertjes en deze dragen hun over
tollige watermassa's naar de hoofdrivieren
zooals de Mississippi en haar zijrivier ae
Ohio. En zulks had dit keer in oen der-
gelijken omvang plaats, dat het water in
deze rivier tot een ongekende hoogte steeg
en de voorhanden zijnde dijken met geen
mogelijkheid het water binnen zijn oevers
konden houden.
20 meter boven den normalen
stand.
Hoe ongekend groot deze watermassa's
waren blijkt het best uit het feit, dat de
Ohio bij de laatste overstrooming een
waterstand aanwees van 20 meter boven
het normale peil. Wanneer men er rekening
mede houdt dat in de voornaamste over-
stroomingsgebieden van de Ohio en de Mis
sissippi het aangrenzende land hoogstens
15 meter hooger dan de normale stand van
het water ligt, kan men zich indenken, dat
dè overblijvende watermassa's voldoende
waren, om vele vierkante kilometers land
te overstroomen. Uit deze cijfers blijkt ver
der, welke enorme dijken men zou moe
ten aanleggen, om het land, bij een even
hoogen stand als ditmaal bereikt is, vol
doende te beschermen.
De zonden der vaderen.
Met de oorzaken van deze verandering in
het klimaat van Noord-Amerika heeft men
zich reeds ter gelegenheid van de fantasti
sche droogtecatastrophe van den vorigen zo
mer beziggehouden. Hoewel het niet geheel
en al juist schijnt te zijn, dat het kappen der
reusachtige wouden in de vorige eeuwen
langzamerhand tot deze verandering in het
klimaat heeft geleid, staat het toch vast, dat
sinds het begin van de kolonisatie van Nrd.-
Amerika de ontwikkeling tot den huidigen
toestand heeft plaatsgevonden. De voor
naamste fout lag minder in het kappen der
oerwouden en het dientengevolge verdwij
nen van de natuurlijke waterreservoirs en
hoogwaterweringen, dan wel in de primi
tieve opvatting van de menschen van dien
tijd, die meenden, dat de natuur vanzelf het
verloren gegane weer zou herstellen. Op het
oogenblik weet men, dat de vernielende
krachten in de natuur, indien hun, zooals in
Noord-Amerika, eenmaal de weg geëffend is,
sterker zijn dan de opbouwende krachten.
De strijd om de macht-
Eerst een jaar geledien hebben de regee-
ringsautoriteiten ingezien, dat binraen een
betrekkelijk klein aantal jaren eenige
vruchtbare staten in het zuiden van de
Unie verloren zouden gaan, indien men
niet reeds thans de noodige beschermende
maatregelen zou nemen. Op deze gronden
is dan ook het gigantische bebossching-
en irrigatieprogramma ontstaan. Of deze
maatregelen de tragische ontwikkeling
kunnen stuiten, zal intusschen eerst over
eenige tientallen jaren kunnen blijken. Het
betreft hier eigenlijk een strijd tegen na
tuurkrachten, die sterker zijn dan de
krachten van den mensch. Slechts met een
uiterste taaiheid en het brengen van vele
offers valt er wellicht nog iets goeds te be
reiken. Vele Amerikanen begrijpen den
omvang van het gevaar, dat hun wereld
deel bedreigt nog niet maar het is
aanwezig; daarvan getuigen de vele natuur-
catastrophen en de maatregelen van. cie
Noord-Amerikaansche regeering.
eeniging der automobiel-industrie uit de
Labour-federatie traden.
Door deze, grootendeels door eerzucht ge-
dreven houding van Lewis, werd de strijd
der vakvereenigingen in Amerika in geheel
andere banen geleid.
Sinds November staken de zeelieden en
de haven-arbeiders, de staking in de auto
mobiel-industrie neemt steeds grooter om-
vang aan en het begint er naar uit te zien
dat zich ook in de andere, door Lewis ge-
leide vakvereenigingen der bergarbeiders, de
arbeiders in de gummitextiel- en staalindus
trie stakings-tendenzen voordoen. Het ziet
er naar uit dat de Vereenigde Staten in
een van stakings-agitatie is geraakt en het
is slechts te hopen dat do onderhandelin
gen der bemiddelaars tot goede resultaten
zullen leiden, in het belang van de wereld
productie maar niet minder ook in het be-
lang der arbeiders, die toch uiteindelijk al-
leen baat hebben bij regehnatigen arbeid.
Dat alleen kan een gunstigen invloed uit.
oefenen op de algemeene verbetering in de
maatschappelijke-verhoudingen, die met na-
me den laatsten tijd in Amerika zoo opval-
lend duidelijk aan den dag treedt
(Niet officieel)
5de klasse, 7de lijst
Trekking van Woensdag 27 Januari 1937
Hooge Prijzen
1000.— 3330 14448 18350 20287
400.— 1413 5217 12856 16933 20337
200 5312 7286 12684 20084
100 6733 7501 9183 11703 12843 15706
16723 17287 17649 17940 19272 19818 19844 20758
Prijzen van 70.
54 130 207 217 221 356 526 570
596 669 781 886 1379 1549 1660 1783
1884 1916 1921 2005 2179 2241 2273 2342
2541 2637 2758 2766 2767 2777 2879 3173
3406 3628 3700 3797 3963 3976 4222
4398 4551 4723 4832 4883 4895 5160 5249
5263 5405 5420 5439 5466 5652 5733 5738
5867 5900 5921 6049 6070 6163 6303 6556
6765 6845 7010 7031 7066 7182 7193 7264
7313 7394 7632 7791 7802 8105 8490 8510
8768 8867 8901 8996 9144 9253 9353 9504
9940 9952 9986 10029 10061 10096 10104 10215
10279 10300 10360 10508 10552 10682 10707 10875
10907 10929 10985 11058 11097 11117 11237 11361
11421 11630 11637 11736 11765 11847 11904 11905
11948 12009 12120 12193 12260 12319 12352 12371
12766 12826 12897 12982 13041 13045 13104 13308
13425 13455 13576 13619 13634 13855 13991 14023
14196 14226 14275 14310 14347 14507 14533 14669
14689 14695 14978 15031 15048 15075 15122
15123 15158 15314 15558 15840 16032 16076 16100
16201 16366 16417 16573 16738 16888 16908 16949
17201 17276 17295 17377 17542 17665 17959 17981
17985
18030 18071 18100 18258 18319 18430 18431 18448
18509 18554 18845 18978 19045 19107 19153 19195
19230 19294 19574 19659 19714 19742 19979 19989
20023 20144 20263 20302 20366 20456 20457 20500
20574 20627 20663
20983
Nieten
25
57
91
115
132
161
236
322
353
360
367
2*16
396
408
457
530
539
560
584
592
595
626
651
727
738
756
891
894
928
947
983
986
1083
1105
1107
1144
1212
1234
1283
1325
1371
1392
1395
1401
1420
1478
1502
1520
1563
1576
1593
1616
1622
1623
1627
1645
1653
1671
1679
1693
1739
1779
1789
1843
1949
2048
2083
2117
2151
2194
2319
2325
2341
2347
2355
2381
2401
2424
2443
2478
2576
2599
2613
2676
2716
2729
2733
2755
2760
2774
2791
2840
2873
2906
2986
2999
3094
3112
3113
3120
3149
3150
3163
3197
3199
3261
3333
3334
3355
3391
3418
3487
3582
3685
3727
3728
3731
3806
3835
3836
3871
3872
3909
3920
3997
4004
4034
4042
4058
4118
4150
4159
4174
4181
4201
4213
4218
4237
4249
4259
4264
4271
4415
4496
4538
4550
4555
4576
4613
4660
4669
4713
4749
4753
4756
4798
4812
4865
4870
4877
4889
4908
4913
4934
5027
5119
5130
5131
5132
5188
5205
5235
5266
5292
5322
5331
5352
5360
5369
5432
5440
5576
5625
5627
5688
5698
5753
5754
5778
5848
5861
5913
5942
6035
6059
6161
6219
6301
6312
6339
6355
6423
6456
6491
6520
6563
6536
6625
6738
6819
6820
6831
6891
6913
6953
6971
7005
7021
7124
7129
7159
7170
7237
7240
7353
7361
7371
7436
7440
7442
7496
7532
7535
7553
7565
7571
7575
7602
7649
7655
7703
7727
7764
7827
7833
7920
8018
8020
8024
8035
8072
8076
8095
8111
8142
8175
8178
8234
8279
8298
8326
8328
8346
8348
8350
8385
8390
8400
8403
8428
8440
8473
8515
8636
8668
8683
8694
8706
8746
8758
8762
8766
8795
8796
8817
8856
8861
8830
9013
9031
9061
9097
9152
9177
9313
9318
9330
9342
9373
9388
9402
9492
9517
9562
9584
9588
9589
9597
9640
9680
9681
9687
9692
9693
9720
9727
9742
9743
9780
9829
9853
9874
9900
9924
9932
10015
10018
10120
10121
10164
10186
10216
10217
10260
10310
10371
10402 10416 10423 10431 10518 10680 10681 10735
10746 10804 10892 10912 10943 10970 10978 10996
11014 11031 11148 11167 11191 11197 11200 11263
11264 11295 11297 11342 11352 11380 11389 11437
11439 11450 11455 11475 11476 11479 11480 11493
11538 11589 11597 11603 11619 11624 11635 11687
11689 11700 11799 11826 11832 11865 11884 11924
11944 11950 11986 11987 12010 12015 12043 12069
12099 12104 12126 12133 12134 12135 12165 12166
12219 12228 12232 12243 12296 12330 12337 12342
12354 12365 12390 12411 12418 12440 12450 12573
12602 12663 12698 12701 12734 12790 12797 12810
12833 12836 12848 12867 12875 12881 12924 13001
13009 13026 13057 13060 13089 13120 13154 13200
13209 13239 13278 13282 13330 13338 13340 13396
13397 13400 13468 13476 13494 13503 13524 13535
13545 13552 13553 13555 13607 13613 13656 13667
13684 13765 13786 13805 13866 13910 13917 13999
14002 14010 14019 14075 14090 14109 14130 14133
14135 14175 14242 14244 14247 14253 14283 14322
14360 14363 14371 14393 14414 14415 14445 14457
14461 14532 14572 14573 14639 14741 14766 14793
14839 14873 14894 14942 14953 15021 15092 15144
15183 15214 15240 15255 15259 15275 15295 15323
15350 15368 15393 15397 15419 15420 15468 15488
15496 15579 15589 15598 15605 15608 15678 15713
ï5753 15776 15797 15894 15906 1-5982 15983
15988 16015 16077 16096 16167 16171 16176 16178
JÜ221 16311 16377 16403 16425 16426 16433
16473 16487 16510 166°7 16623 16628 16679 16680
16716 16757 16767 16815 16909 16922 16931 16933
ï??36 16973 17006 17026 17029 17034 17037 17033
17179 17192 17207 17246 17252 17268 17273 17379
17öan 17576 17603 17684 17698 17793 17813
18344 18245 18255 18302 18316 18335 18364
?®401 _18406 18484 18402 18605 18606 18609 18678
SS Jaoo J 18763 18803 18833 18876 18878
10947 12^2 18942 18992 19091 19121 19246
85 19401 19420 18481 19458 19460 19485 19497
1 QQfiS loooo 1 19812 19839 19855 19870 19953
9C1^? 90104 19994 19995 20030 20066 20112 20113
0137 20164 20192 2°197 20204 20228
énfilo 90900 Ü°318 20320 20410 20450 20536 2°6U
20643 20732 20818 20832 20867 20976 20977
Verbeteringen 5e klas, 6e lijst: 4698 m. z.
1 8287 13"3 m' Z' 13413 f 7°'~; 8247 nl*