De wereld hongert
naar tarwe
Onze onafhankelijkheid
Van dorschen
titaan weer een begeerd artikel
Staksrud ook wereld
kampioen
en visschen
De landbouwcrisispolitiek
der regeering
Trambotsing tc Axel
Prinses en Prins naar
Zeil am See
Autobotsing tc Hintham
Nieuwe opdracht voor
onze scheepsbouw
Brand in banketbakkerij
te Delft
Op ondergeloopen land
verdronken
Langedijk tiende in het
klassement
Schip gezonken
Zekerheid tegen uithongering.
SCHAATSENH IJ D E N.
De oorzaken van de stijging der
broodprijzen.
De broodprijzen in ons land
stijgen nog steeds. De huis
moeders klagen en geven de
schuld van deze onwelkome
prijsstijging aan de devalua
tie. Is dit nu werkelijk geheel
en al waar? Wij zullen zien,
dat dit niet het geval is.
In het laatste jaar zijn de tarweprijzen op
de wereldmarkt met 30% gestegen. Met
een prijs van 133.25 dollarcents per bushel
bereikte wintertarwe te Chicago onlangs
de hoogste noteering sinds zes jaren. Te
genover eind 1932, toen tarwe te Chicago
41.88 dollarcents per bushel noteerde, be-
teekent dit zelfs een prijsstijging van meer
dan 200%. Andere graansoorten zijn mede
in prijs gestegen, mais b.v. 90% en rogge
110%.
De tarwewereld, om het zoo eens te
noemen, is samengesteld uit exportlanden
b.v. Canada, Argentinië, Australië, Rus
land en de meeste Donaustaten en uit
importlanden Engeland, Italië België,
Duitschland, de Scandinavische landen, Ne
derland, enz. Voor de verdeeling zorgt de
trampscheepvaart, die natuurlijk uit de
huidige conjunctuur ook haar voordeel
haalt en vrachtprijzen eischt, welke dik
wijls meer dan 70% boven den normalen
norm liggen. Zoowel in de Europeesche,
als ook in de Argentijnsche en Australische
graanhavens strijden de trampers met de
verladers om hoogere vrachtprijzen en de
verladers moeten daarbij toegeven, want de
beschikbare laadruimte is nog slechts ui
terst gering.
Wat is er nu plotseling ge
beurd?
Hoe komt het, dat er zich een dergelijke
verandering in den toestand voltrokken
heeft? De wereld beleeft een tarwehausse!
De vraag naar het zoo lang verwaarloosde
graan is enorm gestegen en tarwe- en trans
portmarkt plukken daar de zoete vruchten
van.
Sinds vele jaren scheen het, alsof de
overproductie aan tarwe niet uit de we
reld te helpen zou zijn. In de Vereenigde
Staten en Canada stookte men b.v. de lo
comotieven met het gouden koren. De on
verkoopbare voorraden liepen steeds in de
millioencn tonnen. Nog volgens een schat
ting in den zomer van 1936 zou er in het
jaar 1936—1937 een voorraad van 20.5 mil-
lioen ton tarwe voor de wereldmarkt be
schikbaar zijn, terwijl de vraag slechts 14
millioen ton zou bedragen. Dus zou er op
1 Augustus 1937 nog een onverkoopbare
voorraad van 6.5 millioen ton zijn overge
schoten.
Intusschen is echter gebleken, dat noch
de Europeesche, noch deAmerikaansche,
noch de Australische oogsten zooveel hebben
opgeleverd, als men oorspronkelijk gedacht
had.
In het bijzonder Zuid-Europa, dat anders
weinig graan behoeft in te voeren, heeft een
zeer slechte tarweoogst gehad. Zuid-Oost-
Europa had daarentegen een zeer goede
oogst en ook in Midden-Europa was de tar
weoogst goed. Gebleken is nu, dat de voor de
wereldmarkt beschikbare hoeveelheid niet
20,5, maar slechts 18,3 millioen ton bedraagt
en dat de behoefte niet op 14, maar op 14,8
millioen ton geschat moet worden.
Berekeningen der speculatie gaan echter
nog verder en spreken de veronderstelling
uit, dat de invoerlanden de voorraden in dit
jaar geheel zullen opkoopcn.
Nieuwe ministerieele regelingen.
Voor de boeren die hun dorsch- en wied-
machine op een tractor hebben gemonteerd
cn dus in het bezit zijn van een gemakke
lijk vervoerbaar landbouwwerktuig, is het
steeds een pijnlijke gewaarwording geweest,
dat de minister van financiën hen terstond
voor automobilist aanzag. Niet deze op zich
zelf vereerende beschouwing van den mi
nister was pijnlijk, doch het feit, dat het
heffen van een motor-rijtuigbelasting er ten
nauwste mee samenhing. Het kan den boe
ren niet anders dan tevreden stemmen, dat
aan dezen schijn van kapitalisme kort ge
leden een eind is gemaakt. Door een rech
terlijk vonnis is nl. komen vast te staan,
dat een z.g.n. „trekker op luchtbanden"
voor vrijstelling van gen. belasting in aan
merking komt. Doch tegelijk is wettelijk
vastgelegd, dat een dusdanig vervoermid
del niet bestemd is om op wegen te
worden gebruikt. Ook aan de snelheid van
den voortrekker is paal en perk gesteld;
het vehikel moet nl. ongeveerd zijn.
Met het ontbreken van vecren wordt niet
bedoeld het ongeveerd zijn van de achteras,
gelijk dit bij alle landbouwtrekkers het ge
val is,
Volgens de ministerieele mededeeling
komt een motorrijtuig op veeren ook voor
vrijstelling in aanmerking, indien dit ken
nelijk als landbouwwerktuig is ingericht.
Wanneer echter een gewone motorvracht
wagen, zgn. een industrietrekker, als trek
ker van een ongeveerd landbouwapparaat
dienst doet, wordt natuurlijk de gewone
motorbclasting betaald, doch dient een
kostelooze belaslingkaart voor de land
bouwmachines te worden aangevraagd.
Ook mag de boer eigen producten ter
bestemder plaatse met de belastinglooze
„voortrekkers" vervoeren.
Ook mag hij thans eigen producten in
belastingvrije transportmiddelen ter be
stemder plaatse brengen, door de onbelaste
De wereld is vol politieke onrust;
de staten zoeken zekerheid en men
weet, dat met kanonnen en vliegtui
gen alleen geen oorlog te winnen is.
De centrale mogendheden hebben in
dertijd ervaren, dat de honger een
scherper wapen is dan het zwaard.
Het nieuwe Engelschc bewapenings
plan b.v. omvat dan ook het opslaan
van groote voorraden levensmidde
len, om in geval van nood de eiland
bevolking jarenlang te kunnen voe
den, ook zonder dat er levensmidde
len ingevoerd worden. Groote pak
huizen zullen worden volgepropt met
conserven van allerlei aard en ook
met tarwe, veel tarwe. In Frankrijk
is, hoewel hier de omstandigheden
gunstiger zijn, iets dergelijks reeds
lang gebeurd.
Maar het is niet slechts Engeland, dat als
een onverwacht groot kooper op de wereld
markt verschijnt.
De Vereenigde Staten, vroeger een van de
grootste exporteurs, zijn ten aanzien van tar
we invoerland geworden, want tengevolge
van de beperking der met tarwe bebouw
de oppervlakte en de droogte hebben de Sta
ten om hun behoefte te kunnen dekken tot
de eerstvolgende oogst nog een invoer ter
hoogte van 400.000 ton noodig. En Italië
koopt thans niet meer alleen in Hongarije
tarwe, het is ook op de Argentijnsche en Au
stralische markten verschenen. Zijn behoef
te, aanvankelijk op 250.000 ton geschat,
wordt op het oogenblik met 825.000 ton aan
gegeven.
De kleine oogsten, het gestegen verbruik,
de behoefte aan voorraden voor militaire
doeleinden, het gebrek aan scheepsruimte,
dit alles moet er noodzakelijk toe bijdragen,
de prijzen omhoog te drijven. En indien men
dus voor zijn broodje een paar cent meer
moet betalen, weet men, dat dit zeker niet
in de eerste plaats een gevolg van de devalu
atie van den gulden is.
„Commissie van loon" becriti-
seerd.
De Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor Rijnland heeft dezer dagen een adres
gericht aan de ministers van handel, nijver
heid en scheepvaart en van landbouw en
visscherij, betreffende het rapport van de
commissie inzake reorganisatie der iand-
bouw-crisismaatregelen, „de Commissie van
loon".
Dit rapport heeft de Kamer met groote
zorg vervuld, ten aanzien van de toekom
stige ontwikkeling van de landbouwcrisis-
politiek. Zij bespreekt derhalve in haar adres
het rapport zeer uitvoerig, om dan tenslotte
haar oordeel aldus samen te vatten:
De overheid wenscht de leiding
in handen te houden.
„Het is onjuist om overeenkom
stig het „rapport van Loon" het uit
vaardigen en daarna uitvoeren van
landbouwcrisismaatregelen op te dra
gen aan een groep, nl. die der pro
ducenten, aangezien daarbij in ern
stige mate levensbelangen van han
del en nijverheid zijn betrokken.
De overheid dient ten volle de verant
woordelijkheid te blijven dragen voor de
zeer ingrijpende overheidsmaatregelen, die
de belangen raken van meer dan een groep.
Elke groep ontvangt voldoende
macht.
Door het officieel erkennen van geheel
landbouwvoortrekker voor een aanhangwa
gen te spannen.
Visschen op het IJselmeer.
Ook op het gebied van de vischvangst zijn
nieuwe regelingen getroffen, welke per 1
Maart a.s. in werking treden. Er waren
reeds lang bezwaren geuit tegen de inten
sieve visscherij met kuil- of kornetten, met
behulp van motoren. Op een afstand van 2
of 3 M. moesten de kuilders en korders tot
heden dan ook van de kust blijven, en nu
wordt hun werkterrein wederom beëngd.
Wij geven hier een nauwkeurige omlijning
van de grenzen, waarbinnen voortaan geen
kuilder meer gezien mag worden:
het gedeelte IJselmeer, aan de eene zijde
begrensd door de Wieringermeerdijk, de
verste wal van Noord-Holland, Utrecht, Gel
derland, Overijsel en Friesland en aan de
andere zijde door een lijn, getrokken van
het licht op de Wieringermeerdijk over de
zwarte ton no. 1 aan de Kreupel, de bolton
van de Kreupel, de bolton aan de noordzijde
van het Enkhuizer zand, de gasboei van de
Trintel naar een punt 2 k.m. bezuiden het
licht van Oosterleek.
Vervolgens door de lijn, welke evenwijdig
aan de kustlijn loopt op 2 K.M. afstand
daarvan naar een punt hetwelk 2 K.M. be
oosten de haven van Volendam ligt, van
daar naar de gasboei van het Spijk, de gas
boei van het Roggebot over de westelijke
ton van het Plaatje voor de Ketel naar de
Zuidpunt van Schokland, langs de West
zijde van dit eiland naar de gasboei van de
Steile Bank, over de zwarte ton no. 4. 3 en
2 en de gasboei van het Vrouwenzand naai
de haven van Stavoren.
Bovendien is het verboden te vis
schen met kuil- of kornetten, die
mechanisch worden voortbewogen,
tenzij men voorzien is van een
schriftelijke vergunning van den
inspecteur der Visscherijen te Am
sterdam.
Een en ander zal hopelijk de palingvis-
scherij ten goede komen.
onafhankelijke bureaux van verschillende
groepen van belanghebbenden en door deze
bureaux groote macht te geven, ten aanzien
van controle en toezicht, ontvangt elke
groep belanghebbenden voldoende macht en
kan worden voorkomen, dat de eene groep
boven de andere wordt voorgetrokken of
geschaad en zal de doelmatigheid der te ne
men maatregelen, de rechtvaardigheid en
het algemeen belang hgj beste worden ge
diend.
Indien dergelijke geheel onafhankelijke
bureaux zijn ingesteld, zal de overheid be
ter dan thans in staat zijn te beoordeelen,
in hoeverre de landbouwcrisisorganisatie
wijziging behoeft.
De landbouwbelangen en de belangen van
Nijverheid en Handel zullen alsdan, zuiver
tegen elkander afgewogen, ten volle tot hun
recht kunnen komen."
Het antwoord van Minister de
Graef. Nopens de onaantast
baarheid van ons grondgebied
zullen wij met niemand een ver
drag sluiten.
Zooals men weet heeft het Kamerlid van
Vessem opnieuw vragen gericht tot onzen
Minister van Buitenlandsche Zaken naar
aanleiding van Hitler's verklaring over de
erkenning van Nederlands onaantastbare
neutraliteit.
Deze vragen zijn thans door Jhr. de Graeff
beantwoord.
Naar 's ministers inzicht sloegen Hitler's
woorden: „De Duitsche regeering heeft
voorts aan België en Holland verzekerd, dat
zij bereid is, deze staten te allen tijde als
onaantastbare neutrale gebieden te erken
nen en te garandeeren", terug op de mede
deeling door den Duitschen rijkskanselier
op 7 Maart 1936 in het openbaar gedaan,
volgens welke de Duitsche regeering bereid
was, een niet aanvalsverdrag tusschen Bel
gië, Duitschland en Frankrijk te sluiten on
der waarborg van Groot-Brittannië en Italië
en ook Nederland als partij tot zulk een
verdrag toe te laten, indien dit onderzijds
mocht worden gewenscht en de andere be
trokken staten daarmede mochten instem
men.
De minister kon den bewusten passus in
de rede van den rijkskanselier van 30 Ja
nuari jl. op geen andere wijze verklaren,
daarbij werd door hem niet voorbijgezien,
dat de mededeeling van 7 Maart 1936 en de
inhoud van de meer bedoelde zinsnede van
ongelijke strekking zijn.
Van de zijde der Duitsche regeering ver
kregen inlichtingen hebben de juistheid van
de bovengenoemde veronderstelling beves
tigd. Verder is gebleken, dat de uiting in
kwestie van den rijkskanselier moet wor
den opgevat als een aanbod, dat geldt zoo
wel voor het geval, dat een nieuw West
pact tot stand mocht komen en in dat ver
drag een regeling wordt getroffen, als voor
den verdragsregeling in anderen vorm, in
dien geen Westpact wordt gesloten. Daar
om is onzerzijds aan de Duitsche regee
ring medegedeeld, dat wij, met alle waar
deering voor de uit het aanbod sprekende
goede bedoelingen, niet bereid zouden zijn,
nopens de onaantastbaarheid van ons grond
gebied met eenig land een verdrag te slui
ten. Die onaantastbaarheid is voor ons een
axioma, dat zich niet leent als onderwerp
voor een door ons te sluiten verdrag.
Motorpassagiersschip voor de
Java China Japan lijn.
Naar wij vernemen heeft de Java China
Japanlijn aan de Nederlandsche scheeps
bouw maatschappij opdracht gegeven tot
den houw van een motorpassagiersschip
van ongeveer 10.600 bruto register ton.
De afmetingen zijn: lengte: 474 voet en
10 duim. Breedte; 64 voet en 6 duim. Holte:
38 voet en 6 duim.
Het schip wordt ingericht voor het ver
voer van 51 eerste klasse passagiers, zoo
mede voor 55 passagiers tweede klasse a en
100 passagiers tweede klasse b.
De motor-installatie van 6000 h.p.k. wordt
geleverd door Stork te Hengelo De snelheid
zal 15 mijl bedragen.
Gisterenmorgen is te ongeveer kwart over
vier een hevige brand uitgebroken in de
banketbakkerij van den heer A. G. 'Zimmer-
man in de Choorstraat te Deltf.
Toen de politie-brandweer ter plaatse ver
scheen stond de bakkerij in lichterlaaie, ter
wijl er groot gevaar voor uitbreiding be
stond. Reeds hadden de zolderbalken van
het aangrenzende oude dameshuis vlam
gevat.
Dank zij het kranige optreden van de
brandweer kon het vuur beperkt blijven tot
de bakkerij welke echter geheel uitbrand
de.
In winkel en woonhuis werd veel water
schade aangericht.
Te ruim zes uur kon de brandweer in
rukken, waarna nog enkele politiemannen
voor de nablussching bleven.
Verzekering dekt de zeer aanzienlijke
schade.
Op ondergeloopen land achter Neder-
landsch Mettray te Eefde is Vrijdag de
landbouwersknecht H. verdronken, toen hij
met, den landbouwer W. bezig was in een
klein bootje een grootere boot weg te sleepen
11. sloeg achterover in het water en ver
dronk. \V., die zijn knecht poogde te redden
raakte ook te water. Hij kon zich echter aan
een tak vasthouden totdat omwonenden met
een derde boot ter plaatse kwamen om
hem uit zijn benarde positie te bevrijden.
Michael Staksrud, de snelle Noorsche rij
der, heeft thans ook beslag gelegd op den
titel van wereldkampioen, nadat hij twee
weken geleden ook het Europeesch kampi
oenschap te Da vos had behaald. Op de twee
de plaats in het eindklassement legde de
Fin Birger Vasenius beslag, Max Stiepl
(Oostenrijk) werd derde-
De belangstelling was op den tweeden dag
veel grooter dan gisteren. Zeker 20.000 toe
schouwers hadden zich rond de baan verza
meld. Onder hen bevonden zich de koning
van Noorwegen en de kroonprins.
Het vroor zeven graden, terwijl vrijwel
voortdurend sneeuw viel, zoodat vele malen
de baan sneeuwvrij moest worden gemaakt.
Over 1500 meter zegevierde thans Engne-
stangen in den tijd van 2 min. 19.5 sec. voor
Michael Staksrud in 2 min. 19.7 sec.
Langendijk eindigde hier als 12e, terwijl
Koops op de laatste plaats kwam te staan.
Voor de 10.000 meter kwamen verscheide
ne rijders niet aan den start, zooals Engne-
stangen en onze landgenoot Koops. Zij kwa
men dus ook voor het eindresultaat niet in
aanmerking. Langendijk werd hierin tiende.
Daar staat tegenover de kracht der Noren,
die op alle afstanden hun sterren hebben.
Van de buitenlanders dient het prachtige
rijden van Max Stiepl te worden gememo
reerd, vooral op de 10.000 meter, welken af
stand hij aflegde in 17 min. 25.3 sec.
De uitslagen van den tweeden dag wa
ren:
1500 meter: 1. Engnestangen, tijd 2 min.
19.5 sec., 2. Staksrud, 2 min. 19,7 sec. 3. Oja-
la, 2 min. 21.6 sec.; en 12 en 13 L a n g e-
d ij k en Jensen, beiden 2 inin. 25.9 sec. 18.
Koops 2 min. 30,3 sec.
10.000 meter: 1. Stiepl 17 min, 25.3 sec.; 2.
Vasenius 17 min. 30.8 sec; 3. Staksrud 17
min. 34,5 sec., enz. 10. L a n g e d ij k 18 min.,
Koops niet gestart.
Algemeen klassement: 1. en wereldkam
pioen Staksrud (Noorwegen) 194,722 punten;
2. Vasenius (Finland) 196.433 punten; 3.
Stiepl (.Oostenrijk) 196.525 punten, enz. 10.
Langedijk (Nederland) 201.563 punten.
Langedijk en Koops naar Dram
men en Hamar.
Zaterdag weer huistoe.
Naar wij vernemen zullen onze landgenoo-
ten Langedijk en Koops deelnemen aan in
ternationale wedstrijden, welke op Dinsdag
16 Februari a.s. te Drammen worden ge
houden. Daarna zullen deze beide rijders
naar Hamar vertrekken, waar zij Donder
dag 18 Februari aan den start verschijnen.
Het ligt in de bedoeling dat de Nederland
sche rijders Zaterdag a.s. naar ons land te-
rugkeeren.
Vier gewonden.
Gisterenmiddag omstreeks half twee is be
noorden Axel een trambotsing voorgevallen,
waarbij een viertal personen letsel opliep.
Uit Sas van Gent kwam een Diesel-elec-
Trische tram van de Zeeuwsch-Vlaamsche
Tramweg Maatschappij op den gewonen tijd
Axel binnen en zonder vertraging werd de
reis naar Terneuzen voortgezet. Op de wis
selplaats benoorden het spoorwegstation
Axel moest de bestuurder van de Dieseltram
stilhouden en wachten op den goederentrein
van dezelfde maatschappij, welke uit Zaam-
slag in aantocht was. De bestuurder reed
echter door en 100 meter verder in een bocht
van de baan, waar bovendien het uitzicht
door een daar staand huis wordt belemmerd,
zag hij plotseling tot zijn grooten schrik de
goederentrein met een vijftiental wagens
aankomen. Krachtig remmen kon een bot
sing niet meer voorkomen en met een hevi-
gen schok reden beide trams op elkaar in.
In de Dieseltram zaten drie passagiers,
van wie een geheel ongedeerd bleef. De bei
de anderen, mevrouw de Wed. Dr. Gerrit
sen uit Axel bezeerde een dijbeen, kreeg een
lichte hersenschudding en snijwonden aan
gelaat en handen de hr. A.. de Feyter, wet
houder van Zaamslag, liep een hersenschud
ding en zware hoofdwonden op. Van het per
soneel bleef de bestuurder ongedeerd, doch
de tramjongen, de jeugdige conducteur, E.
van den Berge, brak een sleutelbeen en
kreeg snijwonden.
Van het personeel van den goederentrein
liep de machinist geen letsel op, maar de
conducteur-rangeerder P. Riemens kreeg een
lichte hersenschudding, snijwonden en kneu
zingen.
Dr. Bom en Dr. van der Zwam, beiden uit
Axel, verleenden de eerste hulp, waarna de
gekwetsten naar hun woningen zijn ver
voerd.
De materieele schade was vrij groot. De
Dieseltram werd aan de voorzijde ingedrukt,
terwijl ook de locomotief een fikschen deuk
aan den voorkant kreeg. De eerste wagen
kwam tegen de locomotief te staan, beiden
ontspoorden. De overige wagens weerstonden
den schok en bleven in de rails. Technisch
personeel slaagde er in de baan spoedig vrij
te maken, zoodat de volgende tram zonder
vertraging kon passceren.
IN DE MAAS GEREDEN.
Vrijdagavond te kwart over zeven verliet
de 22-jarige H. Seen, die te Vlaardingcn
woonde, den tanklichter Olst, liggende aan
den steiger van de Nieuwe Matèx te Vlaar-
dingen. De jongeman reed op een fiets en
had een accu bij zich. Toen hij dezen mor
gen niet aan boord terugkeerde, ging de
schipper informeeren, en toen bleek, dat de
jongeman des nachts niet thuis was ge
weest. Op vermoeden van verdrinking is de
nnlitie toen gaan dreggen en heeft Zaterdag
middag eerst de fiets en daarna het lijk
van den verongelukte opgehaald. Waar
schijnlijk is de jongeman in de duisternis
van liet smalle pad geraakt en in de
Maas gereden.
Zij hebben Zaterdag den Hertog
van Windsor ontmoet.
H.K.II. Prinses Juliana en Z.K.H. prins
Bcrnhard zijn, in afwijking van het oor-
spronkelijke plan, gisteren nog te Weenen
gebleven. Zij zullen zich heden naar Zeil
am See begeven, waar zij H.M. de Koningin
zullen ontmoeten.
Zaterdag- en gisterenavond hebben de
Prinses en de Prins een bezoek aan den
schouwburg gebracht.
Een toevallige ontmoeting met
den Hertog van Windsor en de
Princess Royal.
Door een toeval hebben Zaterdagmiddag
in hotel Bristol Prinses Juliana en Prins
Bernhard den Hertog van Windsor en zijn
zuster ontmoet.
Onze Prinses en haar gemaal hadden
evenals Vrijdag in de groote eetzaal van
het hotel de lunch gebruikt. Zij wilden
juist met de lift naar boven gaan om hun
kamers op te zoeken, toen uit de naar be
neden komende cabine de Hertog van
Windsor cn diens zuster, Prinses Mary met
haar echtgenoot de Graaf van Harewood
naar buiten trad en de Britsche gasten had
den geluncht in de vertrekken, welke te
genwoordig in hotel „Bristol" steeds voor
den Hertog van Windsor disponibel worden
gehouden.
De begroeting tusschen Prinses Juliana en
Prinses Mary was buitengewoon hartelijk.
De beide prinsessen omhelsden elkaar en
bleven een tiental minuten in geaoi.m- i
gesprek. Prinses Mary droeg reeds h
reiscostuum. Zij was met haar echtgeu
op weg naar het Westbahnhof om daar
den trein te nemen, welke hen naar lan
den zou terugbrengen. De hertog van Wind
sor, bij wien zij op kasteel Enzesfeld had
den gelogeerd, bracht hen naar het station.
Prinses Juliana en Prins Bernhard hebben
Zaterdagmorgen bij stralende zonneschijn
het leek wel voorjaarsweer verschil
lende Weensche bezienswaardigheden be
zocht. Zij waren in de Hobrug, het vroegere
keizerlijk paleis der Habsburgs, waar hun
aandacht vooral uitging naar de vertrek
ken, waar keizer Frans Josef gewoond
heeft. Ook bewonderden zij de kostbare
voorwerpen in de keizerlijke schatkamer.
Daarna bracht het vorstelijk echtpaar een
bezoek aan de Spaansche rijschool, waar
een speciale voorstelling van de beroemde
paardendressuur voor de hooge belangstel
lenden werd gegeven.
Des namiddags bezochten Prinses Juliana
en Prins Bernhard de St. Stephanusdom en
de daaronder liggende eeuwenoude cata
comben, waar de Weeners vroeger hun
dooden bijzetten. Toen het paar in zijn ho
tel was teruggekeerd is de prinses op haar
kamer gaan rusten. 1.
De schipper en zijn beide kinde
ren konden zich tijdig in veilig
heid stellen.
Zaterdagnacht omstreeks half vier hoorde
een agent van politie te Rotterdam hulpge
roep komen uit de richting van de Leuve-
haven. Toen de agent eens poolshoogte ging
nemen, ontdekte hij, dat het 82 ton groote,
met zand geladen schip „Verwisseling",
schipper de 56-jarige J. van Meyeren uit
Krimpen a. d. IJssel, langzaam in de diepte
wegzonk. Het schip lag gemeerd tegenover
het pand van Van Nelle bij de Vischmarkt in
de onmiddellijke nabijheid van de zandstor-
ters van de firma Breys en Zonen.
De schipper en zijn beide kinderen waren
er inmiddels reeds in geslaagd om zich tijdig
in veiligheid te stellen. Zij zijn opgenomen
aan boord van de naast het schip liggende
boot „Lena Clazina", schipper G. van Erk.
Omtrent de oorzaak van het zinken vaif
het schip is niets bekend. Vermoed wordt,
dat de voorbijgaande schepen de „Verwis
seling" tegen den kant hebben gedrongen,
waarbij de bodem in aanraking is gekomen
met den grond het water is ter plaatse
vrij ondiep waardoor het schip is lekge-
stooten en langzaam volgeloopen. Bij het
zinken is het schip namelijk niet gekanteld,
doch rechtstandig gezonken.
Men heeft nog een luikhoofd ingeslagen,
omdat men vermoedde, dat er nog men-
schen aan boord zouden zijn. Dit bleek even
wel niet het geval.
Bij het zinken is o.a. de stuurcabine door
den druk van het water stukgeslagen. Het
drijfhout is verzameld en op den wal ge
legd. De reddingsbrigade heeft nog geas
sisteerd bij het opsporen van losgeslagen
stukken. Het schip was verzekerd.
Twee ernstig gewonden.
Zaterdagmiddag te ong. 4 uur is op den
Rijksweg 's-HertogenboschNijmegen, t0
Hintham onder de gemeente Rosmalen, een
personenauto door onopgehelderde oorzaak
met kracht ingereden op een stilstaande,
met steenkolen geladen vrachtauto van den
heer J. van Crey uit Rosmalen. De vracht
auto werd een eindweegs voortgestooten on
kwam naast den weg in het bouwland te>
recht. De personenauto werd zwaar bescha
digd. Een 6-jarig voogdijkind dat achter in
de auto had gezeten, werd door den schok
tegen het dak geslingerd cn ernstig gewond
Zijn begeleidster bekwam eveneens ernstig0
kwetsuren. De chauffeur bekwam slechts
lichte verwondingen. Het kind cn de dam0
zijn vervoerd naar het groot ziekengasthuis
te 's-I-Iertogenbosch.
VOOR ZIJN WONING VERDRONKEN.
Zaterdagmiddag te ongeveer vier ttur
aeerde de landbouwer G. Rallusschen met
zijn kruiwagen van het land huiswaarts. <>9
de vonder, die over een sloot voor zijn wo
ning ligt, verloor hij zijn evenwicht en viel
in het water. Toen hij vrij spoedig oji het
droge was gebraeht bleek de man, die 1
jaar oud was, tc zijn overleden.