FILMPRAATJE
Voor de vrouw
Historische films
Een nieuw model Bolero
Zaterdag 20 Februari 1937.
Vierde bla^
Klaar voor de reis
Wanneer de Koningin
van Engeland een
bioscoop bezoekt
-
De kinderen leeren tegenwoordig
hun geschiedenisles van het
witte doek, inplaats nit hun
schoolboeken.
Weer is een historische film op komst.
Bi] gebrek aan nieuw romantisch mate
riaal? Enfin, in ieder geval is een histori
sche film leerzaam wie glimlacht? Want
met de geschiedkundige juistheid van de
gegevens neemt een film-regisseur het ge
woonlijk niet zoo nauw. Niettemin zit er
altijd een „kern van waarheid", zooals men
dat noemt, in een dergelijk scenario.
GARY COOPER EN JEAN ARTHUR.
Wij moeten echter, wat de waarheidsge-
trouwheid betreft, bij voorbaat sceptisch
zijn, wanneer Hollywood een greep doet uit
'Amerika's verleden, zooals in de nieuwe
film
Benny Goodman's Band In „The big
Broadcast of 1937."
„De trek naar het Westen"
gebeurt. De felle strijd tusschen blanken en
roodhuiden wordt in deze film weergege
ven. En het spreekt vanzelf, dat bij een der
gelijk onderwerp markant gespeeld moet
"worden! De rollen zijn dan ook sterk be
zet, o.a. door Cary Cooper en Jean Arthur,
idie U hieronder te samen aantreft.
De film speelt onder Indianen, cavaleris
ten en prairiejagers en brengt in beeld den
strijd om Amerika's Westen in al zijn ge
ledingen en de vreemde liefde van Wild
Bill en Jane. Aan die wilde romantiek van
deze film zal door menigeen wel gesmuld
Worden
Nu we het toch over historische films
hebben, kunnen we meteen wel even praten
over de
belangrijke film gebeurtenis, die
in Frankrijk op komst is.
Jean Renoir is bezig een groote film over
de Fransche revolutie te schrijven, welke
hij, teekenend,
„De Marseillalse
doopt. Dit wordt een nationale gebeurtenis,
want de Fransche regeering financiert deze
film! Stel U voor, dat de Hollandsche film
regisseurs naar den minister van Onder
wijs, Kunsten en Wetenschappen stapten en
om een subsidie voor de instandhouding
van hun voortvarend instituut vroegen?
De Nederlandsöhe tooneelgezelschappen kun
nen nog niet eens aan een bestaansbasis
komen Niettemin, Prof. Slotemaker de
ïlruïne een introductie .voor een door heen
geprotegeerde film te mogen zenden, lijkt
ons een sensatie op zichzelf.
Doch laten we naar de Fransche soepel
heid terugkeeren, en ons dan zoo tusschen
haakjes eens even gelukkig prijzen dat we,
wat de vaderlandsche film betreft, nog niet
door de diplomatiek besmet zijn! De „Mar-
seillais" levert immers nu reeds de stof
voor een politieke woordenwisseling. Er
komen nl. eenige revolutie-leiders in de
film voor, van wie de voornaamste
Robespierre
in zijn ware gedaante vertoond moet wor
den. Zooals het echter meer gaat met be
ruchte of beroemde figuren heeft ook Ro
bespierre twee aangezichten.
Men kan Robespierre uitbeelden als een
wreedaard, doch ook als hartstochelijk po
liticus. Het is natuurlijk van het grootste
belang, hóe Robespierre er straks „uit"
komt, want tegenwoordig lezen de kinde
ren immers hun geschiedenisles van het
witte doek, inplaats uit de duffe school
boeken.
Nu, we zullen binnen afzienbaren tijd
hooren hoe de Marseillaise tusschen de
andere filmmuziek klinken zal. Zij zal in
ieder geval détoneeren tegen de rumoerige
klanken van
„The big Broadcast of 1937",
een nieuwe film, die de Paramount ons
deze maand presenteert, 'n feest van klank
en rhythme.
De leider van een Benny Goodman's
band, slaat een helsch rhythme uit zijn
cymbaal, dat flonkert in het felle schijn-
werperlicht. De scherpe koperklank snijdt
door de stilte van de studio. Hij staat voor
het orkest, leidt zijn blazers door de val
strikken van een paar moeilijke maten.
„Hallo, jóngens!" Daar gaat de heele sax-
groep noten tuimelen uit de blinkende
instrumenten, daveren door de studio, de
microfoon in, den aether in, huiskamers in,
waar jongelieden en bakvisschen een gat in
het tapi jt dansen en oude grootvaders vol
afgrijzen zoo ver mogelijk van den luid-
speker af gaan zitten...
Stokowsky dirigeert
Naar een andere studio... het groote
symphonie-orkest van Leopold Stokowsky
staat opgesteld. Onafzienbare batterijen
strijkers en houtblazers, de slagwerkers ach
ter hun pauken. Het oog van den meester
gericht op het lichtsignaal bij zijn lesse
naar. Daar gloeit het op.. Stokowsky's
handen pèkken het orkest in hun greep,
sterk en teeder tegelijk., daar speelt het.,
grootsch en breed... machtige accoorden, die
even in de studio lijken te blijven hangen..
Weer een deur verder en
regenpijp-muzlek!
Verder, verder... ergens anders haalt Bob
Burns wonderlijke klanken uit zijn „bazoo
ka", een voor-historisch instrument, dat de
man zelf uitgevonden en gemaakt heeft...
een stuk looden pijp, nog een eind buis,
een trechter en een stuk ijzerdraadzie
daar, waarmee je al niet muziek kunt ma
ken!
Kijk! „La Bomba!" Groote hoeden, soepel-
bewegende lichamen, rumba rhythme... La
Bomba!... Frank Forest zingt en de girls
dansen langs de glazen décors... zij glijden
voort, heup-wiegend, plotseling verdwijnend
achter een fantastisch-gevormden boom.,
dan weer tevoorschijn komend... en Frank
zingt La Bomba met de fascineerende bege
leiding van de groote tom-toms...
En zóó gaat het voort en is de „Big Broad
cast of 1937" de Paramount-film, die als
een van de films uit de jubileum-productie
van de 25-jarige maatschappij, haar triomf
tocht is begonnen.
ROBESPIERRE
Wr§eda$r.d of fanatiekeling.
Zoudt U er ook niet zoo geestig willen uitzien
als nevenstaande jongedame? Zij draagt een
nieuw model boléro over een eenvoudig zwart
japonnetje, dat nog in haar garderobe hing en
haar een beetje verveeldeEen hemels
blauw vest, dat tevens als ceintuur dienst doet,
combineerde zij met rok en boléro. Het geheel
kan haar op een voorjaarswandeling uitstekend
te pas komen!
Dit chique sport
pak j e dragen wij,
als we ons voor het
stof en den rook van
wegen en treinen
beschermen willen,
maar aan de hygië
ne toch geen enkele
concessie willen
doen ten opzichte
van een fleurig
uiterlijk!
De geruite rok en
het effen jasje ma
ken een prettigen
indruk Een nieuw
tje is het aanbren
gen van jaszakken
op.de ceintuur!
HOLLYWOOD KOMT NEDERLAND
EEN HANDJE HELPEN
Geruimen tijd gingen er geruchten dat
een Amerikaansche filmonderneming zich
in ons land zou vestigen.
Dezer dagen verscheen in het officieele
orgaan van den Nederl. Bioscoopbond de
bevestiging van deze geruchten.
De R.K.O. welke tot dusver hier vertegen
woordigd werd door de N.V. Filma, zal in
de toekomst hier zelf de verhuur van haar
productie ter hand nemen.
VAN HET SIGARETTENDOOSJE NAAR
HET WITTE DOEK!
Katharine Barret, de jongedame, die als
model dient voor de reclames van de Ches
terfield cigaretten, is door den Paramount-
productieleider B. P. Schulberg gecontrac
teerd. Films zijn voor haar nog niet vast
gesteld, maar wel wordt reeds bericht, dat
miss Barrett als filmster Orien Heyward
zal heeten.
PROPAGANDAFILMS
Het Nederlandsche Groene Kruis laat een
propaganda-film vervaardigen. Het zal een
geluid-smalfilm worden door de N.V. Mul-
tifilm te Haarlem vervaardigd.
GOED KLAARGEMAAKTE MACARONI IS
EEN LEKKERNIJ
Van macaroni kan men veel gerechten
bereiden. Deze meelspijs is in de eerste
plaats, met boter en geraspte kaas bedekt,
of van een pikante tomatensaus voorzien,
als ontbijtdélicatesse te serveeren.
Men krijgt echter vaak macaroni opgediend,
die hard is en daardoor den naam „lekker
nij" niet meer verdient. Het heeft dan ook
zijn nut, de juiste wijze van toebereiding
eens onder de oogen der kooksters te bren
gen.
Men brengt een ruime hoeveelheid water
aan den kook, voegt er een weinig zout aan
toe, breekt de macaronistaven in kleine
stukjes en doet ze in het kokende water.
Zijn de staafjes dun, dan moeten ze onge
veer 10 minuten koken; zijn ze dik, dan
20 minuten. Het deksel neemt men tijdens
het koken van de pan, doch ls het e^en
gaar, dan sluit men de pan af. Vervolgens
laat men alles 1 a 2 uren staan. Dit bevor
dert de smakelijkheid en lichtverteerbaar-
heid van het voedsel. Kort voor het opdie
nen warmt men de macaroni nog even op
en laat dan het deksel op de pan.
Als dessert gebruikt, kan men talrijke
variaties toepassen; o.a. vormen macaroni
met krenten een smakelijk schoteltje.
Korten tijd geleden bezocht koningin Mary
voor de eerste maal sinds den dood van
koning George V officieel twee filmpremiè
res. Het betrof de films „Dreaming Lips" met
Elisabetli Bergner en „Great Barrier" met
de Oostenrijksche tooneelspeelster Lilly Pal-
mer.
Nu bezit Engeland, zooals bekend, niet
slechts een filmcensuur, waarvan de voorzit
ter, de oude lord Tyrell, zeer streng is,
maar er bestaat bovendien nog een onge
schreven wetboek ter bescherming van de
koninklijke familie. De film van Elisabeth
Bergner, die in het moderne huwelijksmil-
lieu speelt, was door den censor reeds aan
zienlijk veranderd. Maar toen bekend werd,
dat koningin Mary zelf de première zou bij
wonen, geraakte men in de allergrootste op
winding.
QUEEN MARY
Lord Tyrell, het hoofd van de
Bngelsche filmcensuur, ontdekte
op het nippertje nog zeven scè
nes, die onder geen omstandig
heden aan de koningin vertoond
mochten worden.
Lord Tyrell besliste, dat in den nacht van
Zaterdag op Zondag de reeds geheel gereed
zijnde film nog eens voor hem moest worden
afgedraaid, En zie daar, hij ontdekte ten
slotte nog zeven scènes, die onder geen
omstandigheden aan de koningin vertoond
mochten worden.
Den geheelen Zondag werkte men met
man en macht aan de verandering van de
film.. Toen verscheen ElisaJbeth Bergner bij
lord Tyrrell en verzocht hem sim eekend, den
film toch niet geheel en al van zijn zin te
berooven. Haar tranen lieten zelfs lord Tyr
rell niet geheel ongevoelig. Hij keurde als
nog twee scènes goed, maar de overige vijf
bleven verboden. Wat onder meer niet ver
toond mocht worden: een gesprek tusschen
man en vrouw, waarbij hij ziek te bed ligt
en zij naast hem zit. Verder een passage
uit een brief, waarin1 gezegd wordt: „One
huwelijk zou beter geweest zijn, indien, wij
een kind gehad hadden." En tenslotte drie
scènes, waarin gekust werd.
De tweede film, die koningin Mary be
zocht, had slechts onder twee coupures te
lijden, namelijk twee dansscènes.
Op deze wijze was niet slechts de eer
van de koningin-moeder gered, maar ook
het succes van de beide filmsters, die in da
koninklijke loge werden ontvangen. Of dit
ook geschied zou zijn, indien de strenge
lord Tyrrell niet op het allerlaatste oogen-
blik met de schaar had ingegrepen, imag
betwijfeld worden... (v.ph.),