FILMPRAATJE Voor de vrouw Historische films Een nieuw model Bolero Zaterdag 20 Februari 1937. Vierde bla^ Klaar voor de reis Wanneer de Koningin van Engeland een bioscoop bezoekt - De kinderen leeren tegenwoordig hun geschiedenisles van het witte doek, inplaats nit hun schoolboeken. Weer is een historische film op komst. Bi] gebrek aan nieuw romantisch mate riaal? Enfin, in ieder geval is een histori sche film leerzaam wie glimlacht? Want met de geschiedkundige juistheid van de gegevens neemt een film-regisseur het ge woonlijk niet zoo nauw. Niettemin zit er altijd een „kern van waarheid", zooals men dat noemt, in een dergelijk scenario. GARY COOPER EN JEAN ARTHUR. Wij moeten echter, wat de waarheidsge- trouwheid betreft, bij voorbaat sceptisch zijn, wanneer Hollywood een greep doet uit 'Amerika's verleden, zooals in de nieuwe film Benny Goodman's Band In „The big Broadcast of 1937." „De trek naar het Westen" gebeurt. De felle strijd tusschen blanken en roodhuiden wordt in deze film weergege ven. En het spreekt vanzelf, dat bij een der gelijk onderwerp markant gespeeld moet "worden! De rollen zijn dan ook sterk be zet, o.a. door Cary Cooper en Jean Arthur, idie U hieronder te samen aantreft. De film speelt onder Indianen, cavaleris ten en prairiejagers en brengt in beeld den strijd om Amerika's Westen in al zijn ge ledingen en de vreemde liefde van Wild Bill en Jane. Aan die wilde romantiek van deze film zal door menigeen wel gesmuld Worden Nu we het toch over historische films hebben, kunnen we meteen wel even praten over de belangrijke film gebeurtenis, die in Frankrijk op komst is. Jean Renoir is bezig een groote film over de Fransche revolutie te schrijven, welke hij, teekenend, „De Marseillalse doopt. Dit wordt een nationale gebeurtenis, want de Fransche regeering financiert deze film! Stel U voor, dat de Hollandsche film regisseurs naar den minister van Onder wijs, Kunsten en Wetenschappen stapten en om een subsidie voor de instandhouding van hun voortvarend instituut vroegen? De Nederlandsöhe tooneelgezelschappen kun nen nog niet eens aan een bestaansbasis komen Niettemin, Prof. Slotemaker de ïlruïne een introductie .voor een door heen geprotegeerde film te mogen zenden, lijkt ons een sensatie op zichzelf. Doch laten we naar de Fransche soepel heid terugkeeren, en ons dan zoo tusschen haakjes eens even gelukkig prijzen dat we, wat de vaderlandsche film betreft, nog niet door de diplomatiek besmet zijn! De „Mar- seillais" levert immers nu reeds de stof voor een politieke woordenwisseling. Er komen nl. eenige revolutie-leiders in de film voor, van wie de voornaamste Robespierre in zijn ware gedaante vertoond moet wor den. Zooals het echter meer gaat met be ruchte of beroemde figuren heeft ook Ro bespierre twee aangezichten. Men kan Robespierre uitbeelden als een wreedaard, doch ook als hartstochelijk po liticus. Het is natuurlijk van het grootste belang, hóe Robespierre er straks „uit" komt, want tegenwoordig lezen de kinde ren immers hun geschiedenisles van het witte doek, inplaats uit de duffe school boeken. Nu, we zullen binnen afzienbaren tijd hooren hoe de Marseillaise tusschen de andere filmmuziek klinken zal. Zij zal in ieder geval détoneeren tegen de rumoerige klanken van „The big Broadcast of 1937", een nieuwe film, die de Paramount ons deze maand presenteert, 'n feest van klank en rhythme. De leider van een Benny Goodman's band, slaat een helsch rhythme uit zijn cymbaal, dat flonkert in het felle schijn- werperlicht. De scherpe koperklank snijdt door de stilte van de studio. Hij staat voor het orkest, leidt zijn blazers door de val strikken van een paar moeilijke maten. „Hallo, jóngens!" Daar gaat de heele sax- groep noten tuimelen uit de blinkende instrumenten, daveren door de studio, de microfoon in, den aether in, huiskamers in, waar jongelieden en bakvisschen een gat in het tapi jt dansen en oude grootvaders vol afgrijzen zoo ver mogelijk van den luid- speker af gaan zitten... Stokowsky dirigeert Naar een andere studio... het groote symphonie-orkest van Leopold Stokowsky staat opgesteld. Onafzienbare batterijen strijkers en houtblazers, de slagwerkers ach ter hun pauken. Het oog van den meester gericht op het lichtsignaal bij zijn lesse naar. Daar gloeit het op.. Stokowsky's handen pèkken het orkest in hun greep, sterk en teeder tegelijk., daar speelt het., grootsch en breed... machtige accoorden, die even in de studio lijken te blijven hangen.. Weer een deur verder en regenpijp-muzlek! Verder, verder... ergens anders haalt Bob Burns wonderlijke klanken uit zijn „bazoo ka", een voor-historisch instrument, dat de man zelf uitgevonden en gemaakt heeft... een stuk looden pijp, nog een eind buis, een trechter en een stuk ijzerdraadzie daar, waarmee je al niet muziek kunt ma ken! Kijk! „La Bomba!" Groote hoeden, soepel- bewegende lichamen, rumba rhythme... La Bomba!... Frank Forest zingt en de girls dansen langs de glazen décors... zij glijden voort, heup-wiegend, plotseling verdwijnend achter een fantastisch-gevormden boom., dan weer tevoorschijn komend... en Frank zingt La Bomba met de fascineerende bege leiding van de groote tom-toms... En zóó gaat het voort en is de „Big Broad cast of 1937" de Paramount-film, die als een van de films uit de jubileum-productie van de 25-jarige maatschappij, haar triomf tocht is begonnen. ROBESPIERRE Wr§eda$r.d of fanatiekeling. Zoudt U er ook niet zoo geestig willen uitzien als nevenstaande jongedame? Zij draagt een nieuw model boléro over een eenvoudig zwart japonnetje, dat nog in haar garderobe hing en haar een beetje verveeldeEen hemels blauw vest, dat tevens als ceintuur dienst doet, combineerde zij met rok en boléro. Het geheel kan haar op een voorjaarswandeling uitstekend te pas komen! Dit chique sport pak j e dragen wij, als we ons voor het stof en den rook van wegen en treinen beschermen willen, maar aan de hygië ne toch geen enkele concessie willen doen ten opzichte van een fleurig uiterlijk! De geruite rok en het effen jasje ma ken een prettigen indruk Een nieuw tje is het aanbren gen van jaszakken op.de ceintuur! HOLLYWOOD KOMT NEDERLAND EEN HANDJE HELPEN Geruimen tijd gingen er geruchten dat een Amerikaansche filmonderneming zich in ons land zou vestigen. Dezer dagen verscheen in het officieele orgaan van den Nederl. Bioscoopbond de bevestiging van deze geruchten. De R.K.O. welke tot dusver hier vertegen woordigd werd door de N.V. Filma, zal in de toekomst hier zelf de verhuur van haar productie ter hand nemen. VAN HET SIGARETTENDOOSJE NAAR HET WITTE DOEK! Katharine Barret, de jongedame, die als model dient voor de reclames van de Ches terfield cigaretten, is door den Paramount- productieleider B. P. Schulberg gecontrac teerd. Films zijn voor haar nog niet vast gesteld, maar wel wordt reeds bericht, dat miss Barrett als filmster Orien Heyward zal heeten. PROPAGANDAFILMS Het Nederlandsche Groene Kruis laat een propaganda-film vervaardigen. Het zal een geluid-smalfilm worden door de N.V. Mul- tifilm te Haarlem vervaardigd. GOED KLAARGEMAAKTE MACARONI IS EEN LEKKERNIJ Van macaroni kan men veel gerechten bereiden. Deze meelspijs is in de eerste plaats, met boter en geraspte kaas bedekt, of van een pikante tomatensaus voorzien, als ontbijtdélicatesse te serveeren. Men krijgt echter vaak macaroni opgediend, die hard is en daardoor den naam „lekker nij" niet meer verdient. Het heeft dan ook zijn nut, de juiste wijze van toebereiding eens onder de oogen der kooksters te bren gen. Men brengt een ruime hoeveelheid water aan den kook, voegt er een weinig zout aan toe, breekt de macaronistaven in kleine stukjes en doet ze in het kokende water. Zijn de staafjes dun, dan moeten ze onge veer 10 minuten koken; zijn ze dik, dan 20 minuten. Het deksel neemt men tijdens het koken van de pan, doch ls het e^en gaar, dan sluit men de pan af. Vervolgens laat men alles 1 a 2 uren staan. Dit bevor dert de smakelijkheid en lichtverteerbaar- heid van het voedsel. Kort voor het opdie nen warmt men de macaroni nog even op en laat dan het deksel op de pan. Als dessert gebruikt, kan men talrijke variaties toepassen; o.a. vormen macaroni met krenten een smakelijk schoteltje. Korten tijd geleden bezocht koningin Mary voor de eerste maal sinds den dood van koning George V officieel twee filmpremiè res. Het betrof de films „Dreaming Lips" met Elisabetli Bergner en „Great Barrier" met de Oostenrijksche tooneelspeelster Lilly Pal- mer. Nu bezit Engeland, zooals bekend, niet slechts een filmcensuur, waarvan de voorzit ter, de oude lord Tyrell, zeer streng is, maar er bestaat bovendien nog een onge schreven wetboek ter bescherming van de koninklijke familie. De film van Elisabeth Bergner, die in het moderne huwelijksmil- lieu speelt, was door den censor reeds aan zienlijk veranderd. Maar toen bekend werd, dat koningin Mary zelf de première zou bij wonen, geraakte men in de allergrootste op winding. QUEEN MARY Lord Tyrell, het hoofd van de Bngelsche filmcensuur, ontdekte op het nippertje nog zeven scè nes, die onder geen omstandig heden aan de koningin vertoond mochten worden. Lord Tyrell besliste, dat in den nacht van Zaterdag op Zondag de reeds geheel gereed zijnde film nog eens voor hem moest worden afgedraaid, En zie daar, hij ontdekte ten slotte nog zeven scènes, die onder geen omstandigheden aan de koningin vertoond mochten worden. Den geheelen Zondag werkte men met man en macht aan de verandering van de film.. Toen verscheen ElisaJbeth Bergner bij lord Tyrrell en verzocht hem sim eekend, den film toch niet geheel en al van zijn zin te berooven. Haar tranen lieten zelfs lord Tyr rell niet geheel ongevoelig. Hij keurde als nog twee scènes goed, maar de overige vijf bleven verboden. Wat onder meer niet ver toond mocht worden: een gesprek tusschen man en vrouw, waarbij hij ziek te bed ligt en zij naast hem zit. Verder een passage uit een brief, waarin1 gezegd wordt: „One huwelijk zou beter geweest zijn, indien, wij een kind gehad hadden." En tenslotte drie scènes, waarin gekust werd. De tweede film, die koningin Mary be zocht, had slechts onder twee coupures te lijden, namelijk twee dansscènes. Op deze wijze was niet slechts de eer van de koningin-moeder gered, maar ook het succes van de beide filmsters, die in da koninklijke loge werden ontvangen. Of dit ook geschied zou zijn, indien de strenge lord Tyrrell niet op het allerlaatste oogen- blik met de schaar had ingegrepen, imag betwijfeld worden... (v.ph.),

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 13