De «Hertog Hendrik"
Binnenland
Buitenland
en Griekenland
Oplichter-psychopaath
De Haagsche zedenzaak
Duifsche radio-uitzendingen
naar NederL-Indië
Roosevelt streeft- naar een
nieuwe N.LRA
Het drinkwatervraagstuk
voor Noord-Holland
Twee arbeiders te
Ede bedolven
Ontevredenheid over de
margarine-distributie
Op zoek naar het
„V olksvliegtuig"
Britsch-J apansche
overeenkomst
De verkiezingen voor de
generale synode
Berlijn mest de varkens
Socyoean niet langer
bedreigd
Eerste Kamer
UNIVERSALITEIT VAN DEN
VOLKENBOND. GEEN VER
PLICHTE WERKTIJDVER
KORTING.
In de memorie van antwoord aan de Eer
ste Kamer betreffende de begrooting van
sociale zaken voor 1937 zegt de minister
niet de meening te kunnen onderschrijven
van de leden, die verkorting van den ar
beidstijd als een der voornaamste middelen
beschouwden om tot een verdeeling van den
arbeid over zooveel mogelijk personen te
geraken. In bepaalde gevallen zou bet aan
tal arbeiders, dat zeker werk verricht, wel
vergroot kunnen worden door de werkwecl
te verkorten, maar aan dit vraagstuk zit veel
meer vast. Ook de vrijwillige toepassing van
de verkorte werkweek in cenige bedrijven
is tot nu toe op loonbezwaren afgestuit.
Een wettelijke regeling betreffende kin
derarbeid in den landbouw in loondienst is
in voorbereiding.
Werktijdenbesluit voor kantoren.
De minister moet het verwijt, als zou de
regeering te zeer in gebreke zijn op het stuk
van invoering van de arbeidswet voor de
verschillende groepen van arbeiders, afwij
zen.
Een werktijdenbesluit voor kanforen ver
keert in zeer ver gevorderden staat van
voorbereiding; de invoering daarvan is bin
nen eenige maanden tegemoet te zien.
Bedrijfsradenwet
Tot dusver zijn opgericht twaalf bcdrijfs-
raden, Verwacht mag worden, dat andere
bedrijven zullen volgen. Instelling van een
bedrijfsraad voor net bouwbedrijf is reeds in
overweging.
Wettelijke regeling particuliere
pensioenfondsen.
In beginsel is de minister gaarne bereid te
\oldoen aan liet verzoek van eenige leden,
de spoedige totstandkoming van een wette
lijke regeling ten aanzien van de particuliere
pensioenfondsen te bevorderen. Zooals men
weet, is dit onderwerp bij den lioogcn Haa l
yan arbeid in studie.
De aaubevciing betreffende de verbetering
van de verblijfsvoorwaarden van de zeelie
den in de havens, aangenomen door de 21ste
Internationale Arbeidsconferentie, zal te zij
ner tijd aan de Statcn-Gcneraal worden
overgelegd.
Drinkwatervoorziening
des lands.
Westen
De commissie „Drinkwatervoorziening
Westen des lands' heeft een uitvoerig on
derzoek moeten instellen naar de bronnen,
welke voor dc drinkwatervoorziening in aan
merking komen, waarbij dc metingen en bo
rekeningen o.-ni. aan dc ervaring mot be
trekking tot dc ontzilting van het IJssclmcer
moesten worden getoetst, liet onderzoek is
thans voltooid en het eindrapport kan bin
nenkort worden tegemoet gezien.
Verkleinen van den Volkenbond
een gevaar voor deelneming.
Collectieve veiligheid.
Naar aanleiding van de vraag van som
mige leden omtrent de bedoeling van 's mi
nisters rede op 2 Juli jl. te Genève, zegt de
minister, dat hij met die rede geen andere
bedoeling heeft gehad, dan die, welke daar
in uitdrukkelijk is neergelegd; te wijzen op
het nut van een onderzoek, in hoeverre door
een opheffing van de algemeene verplich
ting tot deelneming aan sancties niet vol
ledige handhaving' van alle overige in het
Volkenbondsverdrag neergelegde beginselen
'de universaliteit van den Volkenbond zou
kunnen worden bevorderd.
De minister erkent ten volle de
grootc beteekenis van de collectieve
veiligheid in een universeele of bijna
univcrseele staten-organisatie, maar
hij kan niet de oogen sluiten voor het
feit, dat de inkrimping van liet leden
tal een zoodanig punt kan bereiken,
dat liet stelsel der verplichte sancties,
in liet bijzonder voor de kleine sta
ten, in een geheel ander licht zou ko
men te staan dan waarin het oor
spronkelijk was bezien. Niet in de
laatste plaats om te verhinderen, dat
het zoover zou komen, dat de kleine
staten moeten gaan overwegen, of
het lidmaatschap van den Volken
bond niet voor hen zoodanige geva
ren medebrengt, dat zij zich niet lan
ger verantwoord achten daarvan
deel. uit te maken, is het naar de
meening van den minister dringend
noodzakelijk aan het vraagstuk der
universaliteit de volle aandacht te
wijden. Met het pleiten alleen voor
een „krachtigcn Volkenbond" komt
men er niet.
Het treft den minister, hoe onjuist in de
discussies over de z.g. verzwakking van liet
Voikenbondsverdrag, het probleem veelal
wordt gesteld.
Ging het om de tegenstelling: machteloo-
ze of krachtige Volkenbond, de minister zou
zich met overtuiging onder de voorstanders
van een krachtigcn bond scharen. Maar, in
dien het in wezen gaat om de tegenstelling:
Volkenbond of geen Volkenbond, dan aar
zelt hij niet, 'om het voor den Volkenbond
op te nemen.
Naar aanleiding van de vraag, waarom
een olie-embargo in het Italiaansch-Abes-
sijnsche conflict achterwege is gebleven,
merkt de minister op, dat in het beginsta
dium toen het wellicht nog mogelijk ge
weest ware de althans gedeeltelijke mede
werking van de Vereenigde Staten tot zoo-
danigen. maatregel te verkrijgen, men van
dit embargo heeft afgezien uit vrees, aldus
een Europeeschon oorlog te zullen ontkete
nen. Later toen deze vrees geweken was
meende men niet meer op deze steun van
de Vereenigde Staten te kunnen rekenen,
hetgeen de actie van den aanvang af tot
mislukking zou hebben gedoemd.
Eén hunner ernstig gekneusd.
Gisterenmiddag is bij het verrichten
van rioleeringswerkzaainheden aan den
Kreelscheweg te Ede, een ernstig ongeluk
gebeurd. Op een gegeven oogenblik stortte
een der wanden van een twee meter diepe
sleuf in, met bet gevolg, dat twee arbeiders
onder de aarde werden bedolven. De een
tot aan het middel, de ander tot aan do
borst. Eén van beiden, zekere van de Pol,
bleek ernstige inwendige kneuzingen te
hebben opgeloopen en is naar het Juliana-
ziekenhuis te Ede vervoerd
Zijn. toestand was gisteravond zorgwek
kend. De andere arbeider werd slechts licht
gekwetst. Het gebeurde moet waarschijnlijk
worden toegeschreven aan het feit, dat de
wanden van den geul niet waren bekist, het
geen gewoonlijk bet geval is bij dit soort
werk.
Het bezoek van Hr. Ms. „Hertog Hendrik'
aan Piréus is voor Griekenland een ge
beurtenis geweest.
De N. R. Ct. meldt, dat alle Atheensche
dagbladen Vrijdag en Zaterdagochtend vol
stonden met kieken van het binnenvallen
van het Hollandsche oorlogsschip. Ook de
commandant, de heer H. Jolles, werd her
baalde malen „gesnapt".
Vooral de Nederlanders in Athene heb
ben onvergelelijke „vaderlandsche momen
ten" beleefd en spraken den wensch uit, dat
er nog eens vaker een Nederlandsch oor
logsschip Pireüs aan zou doen. Op don
weg van Europeesch naar Aziatisch Neder
land beteekent de haven van Pireüs niet
zoo'n heel groote omweg, zeggen zij.
VAN F 1200 BEROOFD.
Gevaarlijk gezelschap.
Maandagavond heeft een buitenman in de
Oldebarneveldstraat te Rotterdam een vrouw
ontmoet, die hij later naar een pand aan
de Crispijnlaan begeleidde. Bij het verlaten
van dit pand kwam de man tot de ontdek
king, dat hij uit zijn portefeuille f 1200 miste.
Dc man stelde de politie van het gebeurde
in kennis, waarop in bewaring zijn gesteld
de 38-jarige koopman J. D. en diens 30-jarige
echtgcnoote, C. P. C. Het tweetal bleef ont
kennen iets met het verdwenen geld te ma
ken te hebben gehad. Ook een huiszoeking
heeft nog geen resultaat opgeleverd.
Het echtpaar, dat in het bureau aan dc
Witte de Withstraat is opgesloten, blijft
voorloopig in bewaring.
AQUARIUM VLOOG IN BRAND.
Man liep brandwonden op.
Gisteravond is in een woning aan de Su-
matrastraat te Amsterdam de verwarmings-
installatie van een aquarium in brand ge
vlogen. De 51-jarige bewoner, die de vlam
men wilde doövcn, werd ernstig aan beide
«handen gewond. De geneeskundige dienst
heeft den man naar het Onze Lieve Vrouwe
Gasthuis gebracht, vanwaar hij, na te zijn
behandeld naar huis kon terugkeeren. De
brandweer, die eveneens assistentie verleen
de, had met de resten van het vuur weinig
moeite.
Weer een telegram, naar
Minister
den
Het Nederlandsch verbond van vakvereeni-
gingen heeft het volgende telegram gezon
den aan den Minister van Sociale Zaken:
„De wijze waarop Uwe Excellentie aan de
verstrekking van goedkoope margarine en
bak- en braadvet uitbreiding gegeven heeft,
heeft ons zeer teleurgesteld. Slechts de klein
ste gezinnen zijn bij deze regeling eenigs-
zins gebaat De gezinnen met 4 en meer
kinderen komen door de nieuwe regeling
oor een kleiner kwantum dan voorheen
in aanmerking terwijl op een grooter kwan
tum werd gerekend.
Wij dringen er daarom ten zeerste bij Uwe
Excellentie op aan de distributie van goed
koope margarine en bak- en braadvet zoo
e regelen, dat aan alle gezinnen, die daar-
oor in aanmerking komen, een grooter
kwantum van deze artikelen wordt be
schikbaar gesteld".
VIER INBREKERS AANGEHOUDEN.
In verband met de Zondag jl. gepleegde in
braak bij den lijstenhandelaar M. in de
Groote Houtstraat te Haarlem, waarbij een
bedrag van ongeveer 1350 gulden werd gesto
len, heeft de politie tlians vier mannen aan
gehouden. Een hunner een 49-jarige opper
man, die vroeger bij den heer M. in dienst
was en die Zaterdag jl. nog een bezoek aan
de familie had gebracht, heeft bekend, dat
het plan voor dc inbraak van hem was uit
gegaan. Aan een kennis, den 49-jarigen los
sen werkman L., verstrekte liij inlichtingen
over de situatie in het huis en I.. engageer
de daarna Amsterdamsche kooplieden, den
50-jarigen B. en den 56-jarigcn V., die de in
braak zouden plegen. Ieder zou een gedeelte
van de buit ontvangen.
L. heeft een volledige bekentenis afgelegd,
maar de beide Amsterdammers, die door de
Haarlemsche recherche in Amsterdam zijn
gearresteerd en te Haarlem in arrest zijn ge
steld, ontkennen. De politie beschikt echter
over voldoende bewijzen voor hun schuld.
Zij is er echter nog niet in geslaagd, het ge
stolen geld op te sporen.
Ford als vliegkoning?
Wij lezen van de hand van den heer C. van
Steenderen Jr„ expert op luchtvaartgebied, in
„De Groene Amsterdammer" het volgende:
De luchtvaart wordt onderscheiden in de
militaire luchtvaart, de marine-luchtvaart, de
handelsluchtvaart, de sportvliegerij en... de
kleine luchtvaart. Ook een vorm van sport-
vliegerij, doch bedoeld voor kleine, of liever
gezegd, normale beurzen. Nog zoo'n beetje het
stiefkind, in ieder geval een nakomertje. Er is
reeds veel over geschreven en nog meer over
gepraat, maar heel veel verder is men nog
niet gekomen. Want het geschikte toestel,
waarmede die kleine luchtvaart kan worden
beoefend, bestaat nog niet.
Amateur- en beroepspiloten.
Een oogenblik leek het, of de Pou du Ciel de
oplossing zou kunnen brengen, doch dit toe
stelletje, ontworpen door een leek en nage
bouwd door leeken, vertoonde zooveel fouten,
dat het moest worden afgekeurd. Men heeft
geprobeerd zweefvliegtuigen te voorzien van
een motortje, doch zoowel toestel als motor
waren zoo licht gebouwd, dat zij een normale
behandeling zelfs niet konden verdragen. Men
bouwde échte vliegtuigen van klein formaat,
uitgerust met lichte, luchtgekoelde motoren,
doch het meerendeel dezer machines bleek
alleen maar gevlogen te kunnen worden door
zeer geroutineerde piloten, en de amateur
piloot is nimmer een geroutineerd vlieger.
Ford kwam dc leeken-bestuur-
ders tegemoet.
De vergissing, welke de constructeurs make-
is. dat zij den sportvlieger te hoog aanslaan,
dat zij voor die goedkoope toestellen dezelfde
normen aanleggen als die, welke voor beroeps
vliegers gelden. Eenzelfde vergissing maakten
de automobielconstructeurs jaren geleden,
toen zij lichte wagentjes gingen bouwen welke
een groote rijvaardigheid eischten om er goed
mee te kunnen omgaan. Die lichte karretjes
hielden natuurlijk de onoordeelkundige behan
deling der weinig geroutineerde leekenrijders
niet u't. Ford was de eerste, en langen tijd
ook de eenire, die begreep, dat het automo
bilisme slechts populair kon worden, indien
men beschikte over een wagen, welke niet
alleen laag in aanschaffingsprijs was, doch
welke ook goed kon worden gereden zonder dat
het noodig was een langen en kostbaren cursus
te volgen. Dat hij juist had gezien heeft de
practijk bewezen.
Het is nog niet zoo gemakkelijk
een „volksvliegtuig" te bouwen!
Het vliegtuig, dat de kleine luchtvaart
noodig heeft, moet niet alleen laag in prijs,
doch ook zeer gemakkelijk te vliegen zijn.
De lage prijs is in hoofdzaak een kwestie
van productie en van distributie. Het is dus
zaak om bij het ontwerpen aan de onderdeelen
vormen te geven, welke gemakkelijk In de
fabriek kunnen worden verwerkt en ook een
materiaal te kiezen, dat zich zonder veel
moeite lafat bewerken. De montage moet een
voudig zijn en de geheele fabricatie moet zijn
uit te voeren met machines, bediend door on
geoefende, althans weinig geoefende men-
schen. Een opdracht, welke voor constructeurs,
ervaren in de serfe-fabricatie, geen moeilijk
heden zou opleveren, doch welke de meeste
vliegtuigconstructeurs met de handen in het
h„ar doet zitten.
Ook een betrouwbare en goedkoope motor
levert de luchtvaartindustrie nog niet. In
Amerika heeft men daarom proeven genomen
met migszins gewijzigde automob'elmotoren.
De Ford V 8 motor heeft een bewijs van lucht-
vaardigheid gekregen en wordt thans in de
tweepersooi „Arrow" gemonteerd. Volgens
geruchten zou Ford zelf uit dezen motor een
vliegtuigmotor hebben ontwikkeld met een
vermogen van 100 pk bij 4000 toeren per min.
en hem hebben gemonteerd in een tweeper
soons staartloos toestel, dat zal worden ver
kocht voor den prijs van 1000 dollar. Indien
deze geruchten waar zijn, heeft Ford een
enormen voorsprong bij andere vliegtuigfabri
kanten, want hrj beschikt over een organisatie
van duizenden dealers, verspreid over de ge
heele wereld, die den verkoop van dat vlieg
tuigje ter hand zouden kunnen nemen.
De landing vergemakkelijkt.
Voor den amateur-vlieger is het aanvliegen
van een teirein en de landing altijd het moei
lijkste. De machine voor de kleine luchtvaart
zal dan ook hulpmiddelen moeten hebben,
waardoor een en ander ook voor den onhandi-
gen leek een klein kunstje wordt. Het schijnt,
dut een goede oplossing is gevonden in de
montage van remkleppen aan den achterrand
van den vleugel, waardoor de glijhoek naar
wensch kan worden vergroot of verkleind,
zonder dat de voorwaartse! e snelheid der
machine verandert. Bij geringe snelheden der
machine en groote invalshoeken van den
vleugel willen de ailerons nog wel eens de oor
zaak zijn, dat het toestel raar gaat doen en
aangezien die situatie meestal optreedt ge
durende de landing, dus a'.s de machine vlak
bij den grond is, kan het gebeuren, dat men te
weinig hoogte heeft om de zaak te kunnen
herstellen, zoodat men met een onprettigen
smak neerkomt. Een nieuw type aileron wordt
op het oogenblik beproefd, dat deze eigen
schappen niet heeft. Verder is het afvangen,
vlak voor de landing, ook nogal lastig. De
meeste menschen brengen hun toestel te vroeg
vlak en wij krijgen dan zoo'n mooie pannekoek-
landing met gebroken onderstel en kapotten
romp. Ofwel ze vangen te laat af en het geval
boort zich met den neus in den grond. Beide
soorten „landingen" zijn niet bevorderlijk voor
iemands gezondheid. De remedie is het drie-
wielige onderstel, dat het onnoodig maakt de
machine af te vangen. Verder is het voorste
wiel bestuurbaar, waardoor men met het vlieg
tuig over den grond kan rijden als ware het
een automobiel.
Hier volgt een ontwerp voor
het aardige volksvliegmachi
netje.
Een twee-persoons staartloos vliegtuig, uit-
ge -ust met bijv. een Ford V 8 vliegtuigmotor
en voorzien van remdraagkleppen, sleep-lip-
ailerons en een driewielig onderstel, zou dus
in principe alleszins geschikt zijn voor de
kleine luchtvaart. De bouw van een dergelijke
machine kan echter slechts ter hand worden
genomen door een zeer groote en goed geoutil
leerde fabriek, die buitendien beschikt over
een groot en goed georganiseerd distributie
apparaat en... die zich bovendien de luxe zal
kunnen permitteeren om de eerste tijden met
verlies te werken. De meeste der bestaande
vliegtuigfabrieken zijn noch groot, noch ge
outilleerd voor serieproductie, noch kunnen zij
lang met verlies werken. Dit is dan ook de
reden waarom de vliegtuigindustrie tot nu toe
zich zoo weinig voor dat „volksvliegtuig"
heeft geïntersseerd. Het heeft er allen schijn
van, dat de kleine luchtvaart op haar vlieg
tuig zal moeten wachten tot de fabrieken, door
gebrek aan bestellingen op militaire vliegtui
gen, naar nieuwe afzetgebieden moeten gaan
rondzien. x
C. VAN STEENDEREN JR.
Gedupeerde familie klaagt een
ouden vriend aan.
Dezer dagen is uit de psychiatrische in
richting „Maasoord" een zekere S„ uit Hil-
legcrsberg ontslagen, die reeds sedert eeni
ge jaren verduisteringen had gepleegd ten
nadeele van een familie aan de Aert van
Nesstraat te Rotterdam. De man had met
deze familie begin 1935 kennis gemaakt in
de Diergaarde en had zich als zeer rijk
voorgedaan. De aanvankelijk vriendschap
pelijke betrekkingen werden evenwel spoe
dig van anderen aard. De man wenschte
ter dekking van eenige hypotheken een lee
ning af te sluiten en zijn nieuwe kennissen
waren wel zoo vriendelijk om een obligatie
van duizend gulden om te wisselen, aehteraf
bleek evenwel dat de obligaties, die S. voor
een certificaat in plaats had gegeven, slechts
honderd gulden waard waren. De man hield
evenwel zulke mooie praatjes, dat liij er
tenslotte nog in geslaagd is om pl. m. elf
duizend gulden aan obligaties los te krijgen
en bovendien nog zeshonderd gulden spaar-
bankgelden van de menschen wist te leo-
nen. Daarop heeft hij 350 gulden terugge
stort, terwijl hij een deel van het geleende
geld betaalde met .een cheque op de Am
sterdamsche Bank, welke niet gedekt was.
De menschen hadden steeds nog vertrouwd
dat S. liet geld zou teruggeven, doch in
Februari 1930 werd de man plotseling in
„Maasoord" opgenomen. Toen hij dezer da
gen ontslagen werd achtten zij het raad
zaam om de zaak in handen van de justitie
te stellen, welke thans een onderzoek instelt.
Straffen van i en 6 maaa^
De zoogenaamde Haagsche „zedenzak
waarvan de onthulling tot zulke sensat 1
neele gebeurtenissen aanleiding heeft g*
ven, diende gistermorgen voor de rechtbau
te Den Haag.
De verdachten in deze zaak, aan wie h
in art. 248 bis wetboek van strafrecht
noemde misdrijf ten laste was gelegd:
E. D. D„ afdeelingschef hij de landbouw
crisis-centrale (verdediger mr. J. N. a Vni
laers), E. P., ambtenaar van de algemee°
rekenkamer, (verdediger mr. B. G. Blaurw
ten Cate), W. G., kleermaker, (verdedig
mr. H. A. Polak) en C. van der Z., rhauf
feur, (verdediger mr. M. H. Huygens).
De zaak werd met gesloten deuren behsn.
deld.
De officier van justitie, mr. P. j. gj
isclitc legen E. D. D. zes maanden voor
vaardelijke gevangenisstraf, tegen E. P. viei
maanden, tegen W. G. zes maanden cn t*.
gen C. van der Z. eveneens zes maanden
maanden
gevangenisstraf.
De rechtbank zal 16 Maart uitspraak doen,
Geen ondermijning van het staats
bestel.
In zijn antwoord nopens dc berichten in
sommige bladen ten aanzien van radio-uit.
zendingen uit Duitschland naar Neder
landsch Indië in dc Nederlandsche taal, ge
richt o.a. tegen de grondslagen van 'ons
staatsbestel, zegt dc minister, dat hij niet
kan bevroeden hoe deze berichten luiden.
Wel kan hij medcdeelen, dat kennelijk voor
de Nederlandsche gebiedsdeelen in Azië lus
stemde radio-uitzendingen, gesteld in 't Ne
derlandsch, sinds geruimen tijd door een
Ouitsch station worden uitgezonden.
Zijn die uitzendingen van een wisselende
mate van eenzijdigheid wat uitgangspunt en
inhoud betreft, niet vrij te pleiten, dat zij ge
schikt zouden zijn ons staatsbestel te onder
mijnen is den minister niet gebleken. Niette
min hebben dit uitzendingen de aandacht
van dc regeering.
Niet de Duitsche regeering wordt onder
handeld over een nieuw verdrag ter voorko
ming van dubbele belasting naar het inko
men en naar het vermogen en tot regeling
van eenige andere vragen op belastinggebied.
Zoodanige overeenkomst verkeert in een ver
gevorderd stadium van voorbereiding.
In het ontwerp is een algemeene verlich
ting van de Nederlandsche contribuabelen
voorzien.
President Roosevelt heeft in het
Amerikaansche congres een rapport
over de N.R.A. ingediend. Zonder
nauwkeurige mededeelingen te doen
over een nieuwe wetgeving, verklaar
de Roosevelt, dat men in een diep
gaande studie van de N.R.A. de op
lossing zou kunnen vinden voor tal
rijke legislatieve en administratieve
problemen, waarvoor het land thans
staat.
liet rapport is uitgewerkt door de commis
sie, welke Roosevelt op 1 April 1936 heeft
benoemd om den toestand te bestudeeren.
Deze commissie is geheel onafhankelijk en
wordt voorgezeten door J. M. Clark van de
Columbia-universiteit. Verder bestaat de
commissie uit den New Yorkschen advocaat
William Bavis, den voorzitter van den bond
van spoorwegarbeiders George Ilarrison en
den industrieel George Mead.
In het rapport worden de vraagstukken
van werktijd, loon, eerlijke concurrentie en
de wetten tegen de trusts besproken. Men
acht dit rapport de eerste daad van Roose
velt ter hervatting van den strijd over dc
beginselen, welke vervat zijn in de N.R.A.
welke door het Hooggerechtshof in 1935 on
grondwettig werd verklaard.
varkentje van bordpapier, waarop staat,
welke stoffen voor varkensvoeder in aan
merking komen Ze zijn tot dus ver alleen
nog maar uitgereikt in het stedelijke he-
stuursdistrict Wilmersdorf en een deel van
Friedanu De huisvrouwen behoeven het
afval in .een afzonderlijken .emmer te doen
en dezen te leqgen in een vuilnisvat op-de
binnenplaats De helpers van de Volkswohl-
fahrt brengen den inhoud van die vaten
in tonnen. Op iedere 150 families komt on
geveer één ton Tot dus ver zijn er 600 in
gebruik. Die tonnen worden weer geleegd
door een reinigingsdienst en in electromo-
bielcn naar de varkensstallen gebracht,
waar tot dusver 1000 varkentjes gemiddeld
per dag 630 gram zijn aangekomen Een
deel van het varkensvoer wordt tot koeken
verwerkt en gereserveerd voor tijden, waarin
minder keukenafval te verwachten is. De
proef wordt als geslaagd beschouwd en
stap voor stap zal heel Berlijn bij de var-
kensmesterij worden betrokken.
Concreet bewijs voor Engelsch-
Japansche toenadering.
Het verluidt, dat tusschen Japan en Groot
Brittanniö een overeenkomst is gesloten,
waarbij de „eeuwigdurende huurcontracten'"
die door de Briische onderdanen in Japan
zijn gesloten, worden geannuleerd en gewij
zigd in gewonen eigendom.
De overeenkomst wordt door diplomatie
ke waarnemers verwelkomd als een con
creet bewijs voor de Engelsch-Japansche toe
nadering.
De Japansche regeering heeft in de jaren
vijftig van de vorige eeuw aan in Japan
wonende buitenlanders, „eeuwigdurende
huurcontracten" toegestaan, daar toen de
concentratie van buitenlanders in zekere
districten gewenscht werd geacht, doch
sindsdien worden zij beschouwd als een
nationale schandvlek en bleken zij een
voortdurende bron van oneenigheid Ie zij
tusschen de gemeentebesturen en de buiten
landers met liet oog op de belastingen.
Men hoopt dat het Britschc voorbeeld
door andere rcgceringcn zal worden ge
volgd.
Geen samenwerking tusschen:
„Duitsche Christenen" en „Bond
voor Duitsche Christendom.
Men verneemt uit Berlijn, dat de groep
der „Duitsche Christenen" besloten heeft,
bij de aanstaande verkiezingen voor een
Generale Synode der Protestantsche kerk
niet samen te werken met den „Bond
voor Duitsch Christendom".
In dezen bond hebben zich alle groepen
der vroesere „geloofsbeweging der Duitsche
Christenen" aaneengesloten, die wegens de
godsdienstige en kerkelijk houding harer
leiders waren uitgetreden. Vooral de lands-
kerken van Mecklenburg, Bremen, Anhalt,
Thüringen en Liibeck en sterke groepen in
Westfal-en, Rijnland en Zuid-Duitschland ma
ken deel van den bond uit.
Terwijl de pogingen tot het tot stand
brengen van een samengaan tusschen
„Duitsche Christenen" en den „Bond voor
Duitsch Christendom" dus mislukt rijn,
hebben, zooals reeds eerder gemeld, de Lij
dende kerk en de bij den Lutherschen raad
aangesloten Luthersche Iandskerken een
overeenkomst tot wederkeerige steunver
lening gesloten.
Ten behoeve van de varkonsmesterij in
Duitschland zijn voor de huisvrouwen te
Berlijn de volgende verordeningen gegeven:
Niemand mag beginnen den afval van
ziin huishouden te sorteeren, voor hij niet
eerst door de Volkswolilfahrt een waarschu
wing liccft ontvangen in den vorm van hot
Japansche militaire missie ui*
Binnen Mongolië vertrokken.
De Japansche militaire missie, welke lan
gen tijd te Jabser in Noord-Tsjanhar heeft
vertoefd, heeft Binnen-Mongolië verlaten cn
is gisteren Peiping gepasseerd. Het schijnt,
dat nog slechts een klein gedeelte van deze
missie in Mongolië is achter gebleven. Het
centrale punt van deze organisatie blijf'
evenals voor December 1935, toen de op*
marsch onder Li Sjoe Sjin begon, Dolonor.
Van Chineesche zijde wordt gemold, f'a'
het rebellen leger, dat in den loop van het
vorige jaar hier is gevormd, vrijwillig )S
ontbonden. Yan dezelfde zijde wordt verno
men, dat de leider van de Binnen Mongool*
sche autonomische actie, Prins Teli Wan?
zijn troepen terug li oef t geroepen en beslo
ten heeft zich uit de actieve politiek terug
te trekken. Hiermede zou een einde zijn g®'
komen aan de bedreiging van Socijooan.