De «Hertog Hendrik" Binnenland Buitenland en Griekenland Oplichter-psychopaath De Haagsche zedenzaak Duifsche radio-uitzendingen naar NederL-Indië Roosevelt streeft- naar een nieuwe N.LRA Het drinkwatervraagstuk voor Noord-Holland Twee arbeiders te Ede bedolven Ontevredenheid over de margarine-distributie Op zoek naar het „V olksvliegtuig" Britsch-J apansche overeenkomst De verkiezingen voor de generale synode Berlijn mest de varkens Socyoean niet langer bedreigd Eerste Kamer UNIVERSALITEIT VAN DEN VOLKENBOND. GEEN VER PLICHTE WERKTIJDVER KORTING. In de memorie van antwoord aan de Eer ste Kamer betreffende de begrooting van sociale zaken voor 1937 zegt de minister niet de meening te kunnen onderschrijven van de leden, die verkorting van den ar beidstijd als een der voornaamste middelen beschouwden om tot een verdeeling van den arbeid over zooveel mogelijk personen te geraken. In bepaalde gevallen zou bet aan tal arbeiders, dat zeker werk verricht, wel vergroot kunnen worden door de werkwecl te verkorten, maar aan dit vraagstuk zit veel meer vast. Ook de vrijwillige toepassing van de verkorte werkweek in cenige bedrijven is tot nu toe op loonbezwaren afgestuit. Een wettelijke regeling betreffende kin derarbeid in den landbouw in loondienst is in voorbereiding. Werktijdenbesluit voor kantoren. De minister moet het verwijt, als zou de regeering te zeer in gebreke zijn op het stuk van invoering van de arbeidswet voor de verschillende groepen van arbeiders, afwij zen. Een werktijdenbesluit voor kanforen ver keert in zeer ver gevorderden staat van voorbereiding; de invoering daarvan is bin nen eenige maanden tegemoet te zien. Bedrijfsradenwet Tot dusver zijn opgericht twaalf bcdrijfs- raden, Verwacht mag worden, dat andere bedrijven zullen volgen. Instelling van een bedrijfsraad voor net bouwbedrijf is reeds in overweging. Wettelijke regeling particuliere pensioenfondsen. In beginsel is de minister gaarne bereid te \oldoen aan liet verzoek van eenige leden, de spoedige totstandkoming van een wette lijke regeling ten aanzien van de particuliere pensioenfondsen te bevorderen. Zooals men weet, is dit onderwerp bij den lioogcn Haa l yan arbeid in studie. De aaubevciing betreffende de verbetering van de verblijfsvoorwaarden van de zeelie den in de havens, aangenomen door de 21ste Internationale Arbeidsconferentie, zal te zij ner tijd aan de Statcn-Gcneraal worden overgelegd. Drinkwatervoorziening des lands. Westen De commissie „Drinkwatervoorziening Westen des lands' heeft een uitvoerig on derzoek moeten instellen naar de bronnen, welke voor dc drinkwatervoorziening in aan merking komen, waarbij dc metingen en bo rekeningen o.-ni. aan dc ervaring mot be trekking tot dc ontzilting van het IJssclmcer moesten worden getoetst, liet onderzoek is thans voltooid en het eindrapport kan bin nenkort worden tegemoet gezien. Verkleinen van den Volkenbond een gevaar voor deelneming. Collectieve veiligheid. Naar aanleiding van de vraag van som mige leden omtrent de bedoeling van 's mi nisters rede op 2 Juli jl. te Genève, zegt de minister, dat hij met die rede geen andere bedoeling heeft gehad, dan die, welke daar in uitdrukkelijk is neergelegd; te wijzen op het nut van een onderzoek, in hoeverre door een opheffing van de algemeene verplich ting tot deelneming aan sancties niet vol ledige handhaving' van alle overige in het Volkenbondsverdrag neergelegde beginselen 'de universaliteit van den Volkenbond zou kunnen worden bevorderd. De minister erkent ten volle de grootc beteekenis van de collectieve veiligheid in een universeele of bijna univcrseele staten-organisatie, maar hij kan niet de oogen sluiten voor het feit, dat de inkrimping van liet leden tal een zoodanig punt kan bereiken, dat liet stelsel der verplichte sancties, in liet bijzonder voor de kleine sta ten, in een geheel ander licht zou ko men te staan dan waarin het oor spronkelijk was bezien. Niet in de laatste plaats om te verhinderen, dat het zoover zou komen, dat de kleine staten moeten gaan overwegen, of het lidmaatschap van den Volken bond niet voor hen zoodanige geva ren medebrengt, dat zij zich niet lan ger verantwoord achten daarvan deel. uit te maken, is het naar de meening van den minister dringend noodzakelijk aan het vraagstuk der universaliteit de volle aandacht te wijden. Met het pleiten alleen voor een „krachtigcn Volkenbond" komt men er niet. Het treft den minister, hoe onjuist in de discussies over de z.g. verzwakking van liet Voikenbondsverdrag, het probleem veelal wordt gesteld. Ging het om de tegenstelling: machteloo- ze of krachtige Volkenbond, de minister zou zich met overtuiging onder de voorstanders van een krachtigcn bond scharen. Maar, in dien het in wezen gaat om de tegenstelling: Volkenbond of geen Volkenbond, dan aar zelt hij niet, 'om het voor den Volkenbond op te nemen. Naar aanleiding van de vraag, waarom een olie-embargo in het Italiaansch-Abes- sijnsche conflict achterwege is gebleven, merkt de minister op, dat in het beginsta dium toen het wellicht nog mogelijk ge weest ware de althans gedeeltelijke mede werking van de Vereenigde Staten tot zoo- danigen. maatregel te verkrijgen, men van dit embargo heeft afgezien uit vrees, aldus een Europeeschon oorlog te zullen ontkete nen. Later toen deze vrees geweken was meende men niet meer op deze steun van de Vereenigde Staten te kunnen rekenen, hetgeen de actie van den aanvang af tot mislukking zou hebben gedoemd. Eén hunner ernstig gekneusd. Gisterenmiddag is bij het verrichten van rioleeringswerkzaainheden aan den Kreelscheweg te Ede, een ernstig ongeluk gebeurd. Op een gegeven oogenblik stortte een der wanden van een twee meter diepe sleuf in, met bet gevolg, dat twee arbeiders onder de aarde werden bedolven. De een tot aan het middel, de ander tot aan do borst. Eén van beiden, zekere van de Pol, bleek ernstige inwendige kneuzingen te hebben opgeloopen en is naar het Juliana- ziekenhuis te Ede vervoerd Zijn. toestand was gisteravond zorgwek kend. De andere arbeider werd slechts licht gekwetst. Het gebeurde moet waarschijnlijk worden toegeschreven aan het feit, dat de wanden van den geul niet waren bekist, het geen gewoonlijk bet geval is bij dit soort werk. Het bezoek van Hr. Ms. „Hertog Hendrik' aan Piréus is voor Griekenland een ge beurtenis geweest. De N. R. Ct. meldt, dat alle Atheensche dagbladen Vrijdag en Zaterdagochtend vol stonden met kieken van het binnenvallen van het Hollandsche oorlogsschip. Ook de commandant, de heer H. Jolles, werd her baalde malen „gesnapt". Vooral de Nederlanders in Athene heb ben onvergelelijke „vaderlandsche momen ten" beleefd en spraken den wensch uit, dat er nog eens vaker een Nederlandsch oor logsschip Pireüs aan zou doen. Op don weg van Europeesch naar Aziatisch Neder land beteekent de haven van Pireüs niet zoo'n heel groote omweg, zeggen zij. VAN F 1200 BEROOFD. Gevaarlijk gezelschap. Maandagavond heeft een buitenman in de Oldebarneveldstraat te Rotterdam een vrouw ontmoet, die hij later naar een pand aan de Crispijnlaan begeleidde. Bij het verlaten van dit pand kwam de man tot de ontdek king, dat hij uit zijn portefeuille f 1200 miste. Dc man stelde de politie van het gebeurde in kennis, waarop in bewaring zijn gesteld de 38-jarige koopman J. D. en diens 30-jarige echtgcnoote, C. P. C. Het tweetal bleef ont kennen iets met het verdwenen geld te ma ken te hebben gehad. Ook een huiszoeking heeft nog geen resultaat opgeleverd. Het echtpaar, dat in het bureau aan dc Witte de Withstraat is opgesloten, blijft voorloopig in bewaring. AQUARIUM VLOOG IN BRAND. Man liep brandwonden op. Gisteravond is in een woning aan de Su- matrastraat te Amsterdam de verwarmings- installatie van een aquarium in brand ge vlogen. De 51-jarige bewoner, die de vlam men wilde doövcn, werd ernstig aan beide «handen gewond. De geneeskundige dienst heeft den man naar het Onze Lieve Vrouwe Gasthuis gebracht, vanwaar hij, na te zijn behandeld naar huis kon terugkeeren. De brandweer, die eveneens assistentie verleen de, had met de resten van het vuur weinig moeite. Weer een telegram, naar Minister den Het Nederlandsch verbond van vakvereeni- gingen heeft het volgende telegram gezon den aan den Minister van Sociale Zaken: „De wijze waarop Uwe Excellentie aan de verstrekking van goedkoope margarine en bak- en braadvet uitbreiding gegeven heeft, heeft ons zeer teleurgesteld. Slechts de klein ste gezinnen zijn bij deze regeling eenigs- zins gebaat De gezinnen met 4 en meer kinderen komen door de nieuwe regeling oor een kleiner kwantum dan voorheen in aanmerking terwijl op een grooter kwan tum werd gerekend. Wij dringen er daarom ten zeerste bij Uwe Excellentie op aan de distributie van goed koope margarine en bak- en braadvet zoo e regelen, dat aan alle gezinnen, die daar- oor in aanmerking komen, een grooter kwantum van deze artikelen wordt be schikbaar gesteld". VIER INBREKERS AANGEHOUDEN. In verband met de Zondag jl. gepleegde in braak bij den lijstenhandelaar M. in de Groote Houtstraat te Haarlem, waarbij een bedrag van ongeveer 1350 gulden werd gesto len, heeft de politie tlians vier mannen aan gehouden. Een hunner een 49-jarige opper man, die vroeger bij den heer M. in dienst was en die Zaterdag jl. nog een bezoek aan de familie had gebracht, heeft bekend, dat het plan voor dc inbraak van hem was uit gegaan. Aan een kennis, den 49-jarigen los sen werkman L., verstrekte liij inlichtingen over de situatie in het huis en I.. engageer de daarna Amsterdamsche kooplieden, den 50-jarigen B. en den 56-jarigcn V., die de in braak zouden plegen. Ieder zou een gedeelte van de buit ontvangen. L. heeft een volledige bekentenis afgelegd, maar de beide Amsterdammers, die door de Haarlemsche recherche in Amsterdam zijn gearresteerd en te Haarlem in arrest zijn ge steld, ontkennen. De politie beschikt echter over voldoende bewijzen voor hun schuld. Zij is er echter nog niet in geslaagd, het ge stolen geld op te sporen. Ford als vliegkoning? Wij lezen van de hand van den heer C. van Steenderen Jr„ expert op luchtvaartgebied, in „De Groene Amsterdammer" het volgende: De luchtvaart wordt onderscheiden in de militaire luchtvaart, de marine-luchtvaart, de handelsluchtvaart, de sportvliegerij en... de kleine luchtvaart. Ook een vorm van sport- vliegerij, doch bedoeld voor kleine, of liever gezegd, normale beurzen. Nog zoo'n beetje het stiefkind, in ieder geval een nakomertje. Er is reeds veel over geschreven en nog meer over gepraat, maar heel veel verder is men nog niet gekomen. Want het geschikte toestel, waarmede die kleine luchtvaart kan worden beoefend, bestaat nog niet. Amateur- en beroepspiloten. Een oogenblik leek het, of de Pou du Ciel de oplossing zou kunnen brengen, doch dit toe stelletje, ontworpen door een leek en nage bouwd door leeken, vertoonde zooveel fouten, dat het moest worden afgekeurd. Men heeft geprobeerd zweefvliegtuigen te voorzien van een motortje, doch zoowel toestel als motor waren zoo licht gebouwd, dat zij een normale behandeling zelfs niet konden verdragen. Men bouwde échte vliegtuigen van klein formaat, uitgerust met lichte, luchtgekoelde motoren, doch het meerendeel dezer machines bleek alleen maar gevlogen te kunnen worden door zeer geroutineerde piloten, en de amateur piloot is nimmer een geroutineerd vlieger. Ford kwam dc leeken-bestuur- ders tegemoet. De vergissing, welke de constructeurs make- is. dat zij den sportvlieger te hoog aanslaan, dat zij voor die goedkoope toestellen dezelfde normen aanleggen als die, welke voor beroeps vliegers gelden. Eenzelfde vergissing maakten de automobielconstructeurs jaren geleden, toen zij lichte wagentjes gingen bouwen welke een groote rijvaardigheid eischten om er goed mee te kunnen omgaan. Die lichte karretjes hielden natuurlijk de onoordeelkundige behan deling der weinig geroutineerde leekenrijders niet u't. Ford was de eerste, en langen tijd ook de eenire, die begreep, dat het automo bilisme slechts populair kon worden, indien men beschikte over een wagen, welke niet alleen laag in aanschaffingsprijs was, doch welke ook goed kon worden gereden zonder dat het noodig was een langen en kostbaren cursus te volgen. Dat hij juist had gezien heeft de practijk bewezen. Het is nog niet zoo gemakkelijk een „volksvliegtuig" te bouwen! Het vliegtuig, dat de kleine luchtvaart noodig heeft, moet niet alleen laag in prijs, doch ook zeer gemakkelijk te vliegen zijn. De lage prijs is in hoofdzaak een kwestie van productie en van distributie. Het is dus zaak om bij het ontwerpen aan de onderdeelen vormen te geven, welke gemakkelijk In de fabriek kunnen worden verwerkt en ook een materiaal te kiezen, dat zich zonder veel moeite lafat bewerken. De montage moet een voudig zijn en de geheele fabricatie moet zijn uit te voeren met machines, bediend door on geoefende, althans weinig geoefende men- schen. Een opdracht, welke voor constructeurs, ervaren in de serfe-fabricatie, geen moeilijk heden zou opleveren, doch welke de meeste vliegtuigconstructeurs met de handen in het h„ar doet zitten. Ook een betrouwbare en goedkoope motor levert de luchtvaartindustrie nog niet. In Amerika heeft men daarom proeven genomen met migszins gewijzigde automob'elmotoren. De Ford V 8 motor heeft een bewijs van lucht- vaardigheid gekregen en wordt thans in de tweepersooi „Arrow" gemonteerd. Volgens geruchten zou Ford zelf uit dezen motor een vliegtuigmotor hebben ontwikkeld met een vermogen van 100 pk bij 4000 toeren per min. en hem hebben gemonteerd in een tweeper soons staartloos toestel, dat zal worden ver kocht voor den prijs van 1000 dollar. Indien deze geruchten waar zijn, heeft Ford een enormen voorsprong bij andere vliegtuigfabri kanten, want hrj beschikt over een organisatie van duizenden dealers, verspreid over de ge heele wereld, die den verkoop van dat vlieg tuigje ter hand zouden kunnen nemen. De landing vergemakkelijkt. Voor den amateur-vlieger is het aanvliegen van een teirein en de landing altijd het moei lijkste. De machine voor de kleine luchtvaart zal dan ook hulpmiddelen moeten hebben, waardoor een en ander ook voor den onhandi- gen leek een klein kunstje wordt. Het schijnt, dut een goede oplossing is gevonden in de montage van remkleppen aan den achterrand van den vleugel, waardoor de glijhoek naar wensch kan worden vergroot of verkleind, zonder dat de voorwaartse! e snelheid der machine verandert. Bij geringe snelheden der machine en groote invalshoeken van den vleugel willen de ailerons nog wel eens de oor zaak zijn, dat het toestel raar gaat doen en aangezien die situatie meestal optreedt ge durende de landing, dus a'.s de machine vlak bij den grond is, kan het gebeuren, dat men te weinig hoogte heeft om de zaak te kunnen herstellen, zoodat men met een onprettigen smak neerkomt. Een nieuw type aileron wordt op het oogenblik beproefd, dat deze eigen schappen niet heeft. Verder is het afvangen, vlak voor de landing, ook nogal lastig. De meeste menschen brengen hun toestel te vroeg vlak en wij krijgen dan zoo'n mooie pannekoek- landing met gebroken onderstel en kapotten romp. Ofwel ze vangen te laat af en het geval boort zich met den neus in den grond. Beide soorten „landingen" zijn niet bevorderlijk voor iemands gezondheid. De remedie is het drie- wielige onderstel, dat het onnoodig maakt de machine af te vangen. Verder is het voorste wiel bestuurbaar, waardoor men met het vlieg tuig over den grond kan rijden als ware het een automobiel. Hier volgt een ontwerp voor het aardige volksvliegmachi netje. Een twee-persoons staartloos vliegtuig, uit- ge -ust met bijv. een Ford V 8 vliegtuigmotor en voorzien van remdraagkleppen, sleep-lip- ailerons en een driewielig onderstel, zou dus in principe alleszins geschikt zijn voor de kleine luchtvaart. De bouw van een dergelijke machine kan echter slechts ter hand worden genomen door een zeer groote en goed geoutil leerde fabriek, die buitendien beschikt over een groot en goed georganiseerd distributie apparaat en... die zich bovendien de luxe zal kunnen permitteeren om de eerste tijden met verlies te werken. De meeste der bestaande vliegtuigfabrieken zijn noch groot, noch ge outilleerd voor serieproductie, noch kunnen zij lang met verlies werken. Dit is dan ook de reden waarom de vliegtuigindustrie tot nu toe zich zoo weinig voor dat „volksvliegtuig" heeft geïntersseerd. Het heeft er allen schijn van, dat de kleine luchtvaart op haar vlieg tuig zal moeten wachten tot de fabrieken, door gebrek aan bestellingen op militaire vliegtui gen, naar nieuwe afzetgebieden moeten gaan rondzien. x C. VAN STEENDEREN JR. Gedupeerde familie klaagt een ouden vriend aan. Dezer dagen is uit de psychiatrische in richting „Maasoord" een zekere S„ uit Hil- legcrsberg ontslagen, die reeds sedert eeni ge jaren verduisteringen had gepleegd ten nadeele van een familie aan de Aert van Nesstraat te Rotterdam. De man had met deze familie begin 1935 kennis gemaakt in de Diergaarde en had zich als zeer rijk voorgedaan. De aanvankelijk vriendschap pelijke betrekkingen werden evenwel spoe dig van anderen aard. De man wenschte ter dekking van eenige hypotheken een lee ning af te sluiten en zijn nieuwe kennissen waren wel zoo vriendelijk om een obligatie van duizend gulden om te wisselen, aehteraf bleek evenwel dat de obligaties, die S. voor een certificaat in plaats had gegeven, slechts honderd gulden waard waren. De man hield evenwel zulke mooie praatjes, dat liij er tenslotte nog in geslaagd is om pl. m. elf duizend gulden aan obligaties los te krijgen en bovendien nog zeshonderd gulden spaar- bankgelden van de menschen wist te leo- nen. Daarop heeft hij 350 gulden terugge stort, terwijl hij een deel van het geleende geld betaalde met .een cheque op de Am sterdamsche Bank, welke niet gedekt was. De menschen hadden steeds nog vertrouwd dat S. liet geld zou teruggeven, doch in Februari 1930 werd de man plotseling in „Maasoord" opgenomen. Toen hij dezer da gen ontslagen werd achtten zij het raad zaam om de zaak in handen van de justitie te stellen, welke thans een onderzoek instelt. Straffen van i en 6 maaa^ De zoogenaamde Haagsche „zedenzak waarvan de onthulling tot zulke sensat 1 neele gebeurtenissen aanleiding heeft g* ven, diende gistermorgen voor de rechtbau te Den Haag. De verdachten in deze zaak, aan wie h in art. 248 bis wetboek van strafrecht noemde misdrijf ten laste was gelegd: E. D. D„ afdeelingschef hij de landbouw crisis-centrale (verdediger mr. J. N. a Vni laers), E. P., ambtenaar van de algemee° rekenkamer, (verdediger mr. B. G. Blaurw ten Cate), W. G., kleermaker, (verdedig mr. H. A. Polak) en C. van der Z., rhauf feur, (verdediger mr. M. H. Huygens). De zaak werd met gesloten deuren behsn. deld. De officier van justitie, mr. P. j. gj isclitc legen E. D. D. zes maanden voor vaardelijke gevangenisstraf, tegen E. P. viei maanden, tegen W. G. zes maanden cn t*. gen C. van der Z. eveneens zes maanden maanden gevangenisstraf. De rechtbank zal 16 Maart uitspraak doen, Geen ondermijning van het staats bestel. In zijn antwoord nopens dc berichten in sommige bladen ten aanzien van radio-uit. zendingen uit Duitschland naar Neder landsch Indië in dc Nederlandsche taal, ge richt o.a. tegen de grondslagen van 'ons staatsbestel, zegt dc minister, dat hij niet kan bevroeden hoe deze berichten luiden. Wel kan hij medcdeelen, dat kennelijk voor de Nederlandsche gebiedsdeelen in Azië lus stemde radio-uitzendingen, gesteld in 't Ne derlandsch, sinds geruimen tijd door een Ouitsch station worden uitgezonden. Zijn die uitzendingen van een wisselende mate van eenzijdigheid wat uitgangspunt en inhoud betreft, niet vrij te pleiten, dat zij ge schikt zouden zijn ons staatsbestel te onder mijnen is den minister niet gebleken. Niette min hebben dit uitzendingen de aandacht van dc regeering. Niet de Duitsche regeering wordt onder handeld over een nieuw verdrag ter voorko ming van dubbele belasting naar het inko men en naar het vermogen en tot regeling van eenige andere vragen op belastinggebied. Zoodanige overeenkomst verkeert in een ver gevorderd stadium van voorbereiding. In het ontwerp is een algemeene verlich ting van de Nederlandsche contribuabelen voorzien. President Roosevelt heeft in het Amerikaansche congres een rapport over de N.R.A. ingediend. Zonder nauwkeurige mededeelingen te doen over een nieuwe wetgeving, verklaar de Roosevelt, dat men in een diep gaande studie van de N.R.A. de op lossing zou kunnen vinden voor tal rijke legislatieve en administratieve problemen, waarvoor het land thans staat. liet rapport is uitgewerkt door de commis sie, welke Roosevelt op 1 April 1936 heeft benoemd om den toestand te bestudeeren. Deze commissie is geheel onafhankelijk en wordt voorgezeten door J. M. Clark van de Columbia-universiteit. Verder bestaat de commissie uit den New Yorkschen advocaat William Bavis, den voorzitter van den bond van spoorwegarbeiders George Ilarrison en den industrieel George Mead. In het rapport worden de vraagstukken van werktijd, loon, eerlijke concurrentie en de wetten tegen de trusts besproken. Men acht dit rapport de eerste daad van Roose velt ter hervatting van den strijd over dc beginselen, welke vervat zijn in de N.R.A. welke door het Hooggerechtshof in 1935 on grondwettig werd verklaard. varkentje van bordpapier, waarop staat, welke stoffen voor varkensvoeder in aan merking komen Ze zijn tot dus ver alleen nog maar uitgereikt in het stedelijke he- stuursdistrict Wilmersdorf en een deel van Friedanu De huisvrouwen behoeven het afval in .een afzonderlijken .emmer te doen en dezen te leqgen in een vuilnisvat op-de binnenplaats De helpers van de Volkswohl- fahrt brengen den inhoud van die vaten in tonnen. Op iedere 150 families komt on geveer één ton Tot dus ver zijn er 600 in gebruik. Die tonnen worden weer geleegd door een reinigingsdienst en in electromo- bielcn naar de varkensstallen gebracht, waar tot dusver 1000 varkentjes gemiddeld per dag 630 gram zijn aangekomen Een deel van het varkensvoer wordt tot koeken verwerkt en gereserveerd voor tijden, waarin minder keukenafval te verwachten is. De proef wordt als geslaagd beschouwd en stap voor stap zal heel Berlijn bij de var- kensmesterij worden betrokken. Concreet bewijs voor Engelsch- Japansche toenadering. Het verluidt, dat tusschen Japan en Groot Brittanniö een overeenkomst is gesloten, waarbij de „eeuwigdurende huurcontracten'" die door de Briische onderdanen in Japan zijn gesloten, worden geannuleerd en gewij zigd in gewonen eigendom. De overeenkomst wordt door diplomatie ke waarnemers verwelkomd als een con creet bewijs voor de Engelsch-Japansche toe nadering. De Japansche regeering heeft in de jaren vijftig van de vorige eeuw aan in Japan wonende buitenlanders, „eeuwigdurende huurcontracten" toegestaan, daar toen de concentratie van buitenlanders in zekere districten gewenscht werd geacht, doch sindsdien worden zij beschouwd als een nationale schandvlek en bleken zij een voortdurende bron van oneenigheid Ie zij tusschen de gemeentebesturen en de buiten landers met liet oog op de belastingen. Men hoopt dat het Britschc voorbeeld door andere rcgceringcn zal worden ge volgd. Geen samenwerking tusschen: „Duitsche Christenen" en „Bond voor Duitsche Christendom. Men verneemt uit Berlijn, dat de groep der „Duitsche Christenen" besloten heeft, bij de aanstaande verkiezingen voor een Generale Synode der Protestantsche kerk niet samen te werken met den „Bond voor Duitsch Christendom". In dezen bond hebben zich alle groepen der vroesere „geloofsbeweging der Duitsche Christenen" aaneengesloten, die wegens de godsdienstige en kerkelijk houding harer leiders waren uitgetreden. Vooral de lands- kerken van Mecklenburg, Bremen, Anhalt, Thüringen en Liibeck en sterke groepen in Westfal-en, Rijnland en Zuid-Duitschland ma ken deel van den bond uit. Terwijl de pogingen tot het tot stand brengen van een samengaan tusschen „Duitsche Christenen" en den „Bond voor Duitsch Christendom" dus mislukt rijn, hebben, zooals reeds eerder gemeld, de Lij dende kerk en de bij den Lutherschen raad aangesloten Luthersche Iandskerken een overeenkomst tot wederkeerige steunver lening gesloten. Ten behoeve van de varkonsmesterij in Duitschland zijn voor de huisvrouwen te Berlijn de volgende verordeningen gegeven: Niemand mag beginnen den afval van ziin huishouden te sorteeren, voor hij niet eerst door de Volkswolilfahrt een waarschu wing liccft ontvangen in den vorm van hot Japansche militaire missie ui* Binnen Mongolië vertrokken. De Japansche militaire missie, welke lan gen tijd te Jabser in Noord-Tsjanhar heeft vertoefd, heeft Binnen-Mongolië verlaten cn is gisteren Peiping gepasseerd. Het schijnt, dat nog slechts een klein gedeelte van deze missie in Mongolië is achter gebleven. Het centrale punt van deze organisatie blijf' evenals voor December 1935, toen de op* marsch onder Li Sjoe Sjin begon, Dolonor. Van Chineesche zijde wordt gemold, f'a' het rebellen leger, dat in den loop van het vorige jaar hier is gevormd, vrijwillig )S ontbonden. Yan dezelfde zijde wordt verno men, dat de leider van de Binnen Mongool* sche autonomische actie, Prins Teli Wan? zijn troepen terug li oef t geroepen en beslo ten heeft zich uit de actieve politiek terug te trekken. Hiermede zou een einde zijn g®' komen aan de bedreiging van Socijooan.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 2