De bouw van het Prinselijk Jacht
Reeds dezen zomer gereed
Veldwachter gearresteerd
De strijd om Het
versche cadet je
Raadselachtige brand te
Harskamp
Massa-proces voor
Haagsche rechtbank
Aantal mistdagen neetnt af
sisgïssr»en soiisten-
Het zal den naam
„Piet Hein" dragen
Een potvisch met een
staartje
DE DRIE MUSKETIERS
SS*?
39. HET FEESTMAAL.
Dolverheugd over de schitterende beloo
ning. welke de koning d'Artagnan geschon
ken had, gingen de drie vrienden op stap,
om het er eens goed van te nemten. Zij be
stelden een heerlijk feestmaal en de herber
gier, bevreesd dat het maal hem slecht be
taald zou worden, (want musketiers wa
ren meestal platzak), bediende de overmoe
dige gasten met groote onderdanigheid. De
drie vrienden lieten zich een vet kippetje
en den bruisenden wijn goed smaken. Wie
schetst echter de verbazing van den herber
gier en zijn vrouw, toen zij zich door de
musketiers met een handvol klinkend goud
betaald zagen?
Met een diepe buiging deed de waard zijn
vreemde gasten uitgeleide.
40. D'ARTAGNAN VINDT EEN
KOSTHUIS.
Het werd nu tijd voor d'Artagnan om een
kosthuis te zoeken. Zijn vriend Porthos ver
wees hem naar een zekeren mijnheer Bo-
nacieux, een eerzaam kruidenier, wiens
jonge vrouw linnenjufrouw was aan het
Louvre en de vertrouwde van de bekla
genswaardige koningin. Toen de vrienden 't
huis naderden, stond Mevr. Bonacieux juist
op het balkon en haar aardige verschij
ning droeg er niet weinig toe bij om d'Ar
tagnan te doen besluiten, daar zijn intrek
te nemen.
Het Technisch Comité van het „Algemeen
Comité tot aanbieding van een Nationaal
Huwelijksgeschenk", meldt, dat het motor
jacht, dat als onderdeel van het nationaal
huwelijksgeschenk aan H. K. H. Prinses Ju-
liana en aan Z. K. H. Prins Bernhard zal
worden aangeboden, in bewerking is. De
bouw vordert goed.
Daarmede is de verwezenlijking van het
plan in een tweede stadium gekomen. Het
eerste stadium was het opzetten van een ont
werp, uitwerken van gedachten, uitvoeren
van berekeningen, enz., hetgeen een veelom
vattende arbeid vormde, die uitgevoerd werd
en onder leiding stond van de technische
commissie, voor dit doel benoemd door het
algemeen comité tot aanbieding van een na
tionaal huwelijksgeschenk.
Dfte commissie wordt bijgestaan door den
scheepsarchitect, den heer H. W. de Voogt,
en ten aanzien van het interieur door den
architect den heer S. van Ravestein. De be
rekeningen, die ten doel hadden het bepa
len van de sterkte van materialen, van de
stabiliteit van het schip, enz., droegen geen
bijzonder karakter, maar anders stond het
met die, welke de eigenschappen der voort
stuwingsmotoren betroffen. Bij dit schip was
niet alleen de vraag belangrijk hoe men het
een behoorlijke snelheid moet geven, maar
ook hoe men het zeer langzaam moet kun
nen laten varen. Het laatste is een probleem,
dat de vaart op onze binnenwateren stelt, die
vaak smal zijn en ondiep en waar snelheids
beperkingen gelden. De oplossing is verkre
gen.
Maximumsnelheid van 23 K.M.
Het zal mogelijk worden uiterst
langzaam met het jacht te varen, ter
wijl de maximum snelheid ongeveer
23 K.M. zal bedragen. De beide Die
selmotoren, die het schip zullen
»>ortstuwen, zijn in aanbouw te
engelo bij Stork. Niet alleen zullen
zij voldoen aan den eisch van goed
functionneeren bij laag, zoowel als bij
hoog toerental, maar ook zullen zij
geruischloos zijn en zullen trillingen
uitblijven.
Toen de lijnenteekening goedgekeurd was,
is een model van het ontwerp vervaardigd
in het Nederlandse!) scheepsbouwkundig
proefstation te W'ageningen, waar het on
derworpen werd aan een nauwkeurig onder
zoek. Er is bepaald welken vorm en welke
grootte de twee schroeven zullen moeten ver
krijgen; de snelheid bij het ontworpen motor
type is gecontroleerd en tevens is de golf-
vorming op diep en ondiep water onder
zocht.
G. de Vries Lentsch Jr. de bou
wer.
Tenslotte is de bouw opgedragen aan de
Amsterdamsche scheepsvverf van den heer G.
de Vries Lentsch Jr. te Amsterdam, die
meestal voor buitenlandsche rekening een
groote serie van motorjachten van ongeveer
hetzelfde type gebouwd heeft.
De heer De Vries Lentsch heeft het
werk ter hand genomen en hij en zijn
staf van geoefende arbeiders kwijten
zich met toewijding en ijver van hun
taak. Allereerst is op een houten,
gladde vloer de lijnenteekening van
het schip op natuurlijke grootte over
gebracht, een enorme teekening, wan
neer men bedenkt dat het jacht 31
meter lang, 5.50 meter breed en 1.54
meter diep zal worden. De afmetin
gen van alle huidplaten, spanten,
waterdichte dwarsschotten, enz., wor
den uit deze teekening bepaald,
waarna aan die onderdeelen hun
grootte en ook hun vorm worden ge
geven. Een houten halfmodel van
het jacht geeft hierbij nog leiding.
Zoo kan men thans op de werf reeds aan
schouwen den voltooiden voor- en achter
steven van het iacht, de dekbalken, die reeds
gebogen zijn en alle spanten, waarin de ga
ten reeds zijn geponst voor de klinknagels,
die de huid op de spanten zullen bevestigen.
De platen, die den bodem van het schip zul
len vormen, zijn in den toekomstigen vorm
gezet en eveneens reeds van de gaten voor
de klinknagels voorzien.
Als een tent in elkaar gezet.
Voor den leek is het verwonderlijk te zien,
hoe het mogelijk is zonder de verschillende
samenstellende deelen aan elkander te. pas
sen, uitsluitend uit de teekening, de vor
men zoo te geven en de gaten zoo te ponsen,
dat naderhand alles zal passen. De water
dichte schotten zijn in bewerking, onderdee
len van het roer liggen gereed en de dekbe-
plating wordt gereed gemaakt, alsof morgen
reeds het houten dek er op bevestigd zou
moeten worden. Over ruim twee weken zal
de kiel worden gelegd. Dan worden spanten
en waterdichte dwarsschotten opgesteld. De
huidplaten zullen worden aangebracht en
blijken zal. dat alles past als een soort bouw
doos. Dp klinknagels zullen het van rechts
en links aangevoerde materiaal aaneenvoe
gen en in korten tijd kan men het jacht zien
worden, de staalconstructie althans.
Maar met het aanbrengen der mo
toren, het monteeren van alle machi
nerieën, het aanbrengen der betim
meringen, der vele leidingen voor het
electrisch licht, voor het water en
honderden details meer, zullen nog
verscheidene maanden verstrijken.
De naam van het schip zal ingevolge
den wensch van de prinses en den
prins worden: „Piet Hein",
Reeds thans geniet het schip in den lande
populariteit zooals degeen, naar wien het
werd genoemd. Talloos, zijn de schenkingen,
zoowel van particuliere zijde, als van fabri
kanten, die ten behoeve van het schip of in
ventaris worden gegeven.
Wij noemen de schroeven, al het verfma-
teriaal, het electrisch net en de dynamo, de
reddingsmiddelen, vlaggen, radio-installatie
en telefoniezender, de motorbijboot en de
roeisloep, het zilverwerk, servies, linnengoed,
de keukeninrichting en tallooze voorwerpen
meer.
In den loop van den zomer ge
reed.
Het spreekt vanzelf, dat de technische com
missie in deze de eischen stelt aan welke
die voorwerpen hebben te voldoen en dat
eenheid gebracht wordt, in het uiterlijk van
onderdeelen der inventaris.
In den loop van den zomer zal
het jacht gereed zijn en het zijn rei
zen door de Nederlandsche water
wegen, zoowel de Zuiderzee, de ri
vieren en haar breede mondingen, als
de schilderachtige binnenwateren en
kanalen van alle provinciën met
uitzondering van alleen Drenthe
kunnen aanvangen.
Nederland zal het met vreugde begroe
ten. de watersportwereld maakt zich reeds
op het een grootsche ontvangst te bereiden.
Vader van elf kinderen kwam
door helinq aan den kost.
Na eerst thans bekend wordt, is
de vorige week de 49-jarige P. K.
gemeente-veldwachter te Lage-Zwa-
löwe in arrest gesteld als verdacht
van heling bij een door zijn dochter
gepleegden diefstal.
Op 22 Januari j.1. werd bij den 75-jari-
gen heer Polak in de Nieuwstraat te Lage-
Zwaluwe een diefstal gepleegd, waarbij
een geldsom van bijna achthonderd gulden
werd ontvreemd. Onder degenen, die van
dezen diefstal verdacht werden, was ook
de 21-jarige dochter van den veldwachter,
die dikwijls ten huize van den heer Polak
kwam.
Na een kort verhoor bekende het meisje
den diefstal gepleegd te hebben, zoodat zij
ter beschikking van de justitie werd ge
steld.
Bij het verdere onderzoek, dat geleid
werd door de marchausse van de hrigade
Moerdijk, is komen vast te staan, dat de
veldwachter K. het geld gebruikt had voor
het afdoen van schulden. Daarbij bleek
voorts, dat K. bij de Nutsspaarbank te Bre
da en bij een spaarbank in den Haag gel
den had opgenomen tegen borgstellingen
Deze borgstellingen echter waren valsch.
De veldwachter heeft onmiddellijk een
volledige bekentenis afgelegd en is daarna
in arrest gesteld. De man stond bij zijn
superieuren als een goed en betrouwbaar
politieman aangeschreven. Zijn gezin
schijnt echter veel gekost te hebben en
daardoor is K. geleidelijk in schulden ge
raakt. Hij is vader van elf kinderen, waar
van nog negen thuis zijn.
Samenwerkende arbeidersorgani
saties er tegen.
De samenwerkende organisaties tfl
sterdam, gevormd door de
Roomsch Katholieke en Christelijke Bonden
van arbeiders(sters) in het bakkersbefirj
deelen mede, dat zij zich Dinsdag 2 j
in een gecombineerde bestuursverga»den g
bezig hebben gehouden met den stand van
zaken in het Amsterdamsche bakkersbedrijf.
De besturen ontveinsden zich niet «lat ae
bedrijfstoestand groote zorgen baart, ue toe
passing der Arbeidswet laat te wenschen
over, volwassen arbeiders worden verva
gen door jongens. De besturen kwamen
overeen verschillende personeelen op te toe
pen om hen te instrueeren voor de komen
de acties. Voorkomen moet worden, zoo zeg
gen zij, dat het bedrijf volkomen instort.
In de maand Januari van dit jaar waren
twaalfhonderd-drie-en-veertig arbeiders in
het bakkersbedrijf te Amsterdam als werk
loos geregistreerd, een toestand, die ten he
mel schreit. De besturen hielden zich bezig
met het voornemen van den minister van
Sociale Zaken om te pogen den verkoop
van versch brood, zij het als tijdelijke maat
regel, aan de wettelijke bepalingen te ont
trekken.
Dit pogen zal naar hun meening een nog
grootere ontwrichting van het bedrijf ten
gevolge hebben. Het ligt in het voornemen
van de besturen in overleg met de hoofd
besturen van de organisaties, het publiek
te doen inlichten over de h.i. funeste uit
werking, niet het minst voor de bakkers
gezellen, welke het opheffen van het ver
koopverbod voor 10 uur, op het bedrijf zal
hebben.
Overwogen wordt in openbare vergade
ringen door sprekers van verschillende rich
tingen het publiek op de hoogte te brengen,
aan welk gevaar het bakkersbedrijf bloot
gesteld wordt. Met de daartoe bevoegde in
stanties wordt door de besturen in overleg
getreden.
Gisterennacht is brand uitgebroken in de
onbewoonde boerderij „De groote Batelaar"
te Harskamp toebehoorende aan mejuf
frouw G. van Ee.
Hoe de brand is ontstaan, is een raadsel,
daar het huis sinds de vorige week onbe
woond was en men den electrischen stroom
had uitgeschakeld.
Door het krachtig optreden van de brand
weer konden eenige aangrenzende schuren
behouden blijven.
De groote boerderij, die reeds eenige ma
len door brand gedeeltelijk vernield werd,
is door het vuur met den grönd gelijk ge
maakt.
Prof. Boschma heeft de twee „Terneuzen-
sche" potvisschen aangekocht. Doch, nu de
koop gesloten is, rijst de vraag, van wiè
de professor de dieren nu eigenlijk betrok
ken heeft.
Van den strandvonder, d. i. van het Rijk,
zeggen de meesten. Doch de strandvonderij
mag zich slechts voorwerpen toeëigenen,
welke ééns een eigenaar hebben gehad.
Dus de rechten van den strandvonder
moeten in dit geval wel zeer betwijfeld
worden.
Het is begrijpelijk, dat de menschen, die
de „eerste hulp" bij dit visschen-ongeluk
hebben toegepast, m.a.w. die de beesten
op het droge sleepten, gaarne als eigenaar
willen worden beschouwd.
Want: „Roerende zaken, welke aan nie
mand toebehooren, worden het eigendom
van dengeen, die zich dezelve het eerst
toeeigent", zegt een art. van B. W..
Zooals men bemerkt, heeft deze potvis-
schengeschiedenis een „staartje", waarvan
het eind nog niet in zicht is.
„Toon de fietsenman"
fietsen in één jaar.
stal f27
Het was een waar massa-proces, dat gig.
termorgen voor de Haagsche rechtbank be
handeld werd.
De 25-jarige slager T.G. van de P. wo
nende te 's-Gravenhage, meer bekend als
Toon de Fietsenman" had kans gezien in
een jaar tijds 127 fietsen te stelen, waar
voor hij zich vanmorgen voor de rechtbank
moest verantwoorden. 18 van deze rijwie
len waren netjes in de rechtzaal neerge
zet zoodat er haast geen ruimte meer over
bleef voor de niet minder talrijke getuigen,
meest eigenaars van deze voei tuigen, die
in deze zaak als getuigen gehoord werden.
Behalve de fietsendief stonden nog 12
helers terecht, voornamelijk uit de rand
gemeenten van Den Haag, die in deze
plaatsen de gestolen rijwielen aan den man
brachten.
Uit het verhoor van de getuigen bleek,
dat de rijwielen meest damesfietsen
in het algemeen gestolen werden als ze
onbeheerd bij een hek stonden en de eige
naressen zich in het gebouw be\onden.
Verdachte bekende grif de fietsen gesto
len te hebben, had zelfs al zijn wandaden
bij de politie bekend. Het was voor hem
de eenige manier om aan geld te komen
beweerde hij.
De Officier van Justitie Mr.- Rouffaer
achtte het feit ernstig en eisch te 2 jaar ge
vangenisstraf.
Daarna, warden de twaalf helers, afkom.-
stig uit verschillende plaatsen bij Den
Haag en wel voornamelijk uit Stompwijk,
stuk voor stuk voor den rechter geleid.
Van de P. moest daarbij in de meeste
gevallen als getuige optreden.
Alle verdachten ontkenden ten stelligste
dat zij wisten of zelfs maar vermoeden, dat
de rijwielen van diefstal afkomstig waren.
De officier van Jusitie achtte evenwel in
alle gevallen de schuldheling bewezen en
eischte drie maanden hechtenis tegen alle
helers, behalve tegen een, die twee maan
den hechtenis tegen zich hoorde vragen.
Uitspraak 18 Maart.
Dank zij proefnemingen van
den heer Veraart?
De heer Aug. Veraart schrijft ons:
Nu er drie jaar verloopen zijn, sinds In
de tweede helft van Februari 1934 de eerste
proefnemingen voor mistbestrijding werden
gehouden, kan aan de hand van de offici-
eele gegevens van het meteorologisch sta
tion in den Hortus Botanicus te Amster
dam worden geconstateerd, dat het aantal
mistdagen gemiddeld met circa 40 is te-
ruggeloopen.
Het aantal mistdagenbedroeg: in 1923 37,
in 1924 38, in 1925 32, in 1926 35, in 1927 36,
in 1928 27, in 1929 37, in 1930 43, in 1931 28,
in 1932 31, in 1933 36. Gemiddeld 35 mist
dagen, maximum 43, minimum 27.
Sedert het begin der proefnemingen:
1 Maart 19341 Maart 1935: 19 mistdagen
gemiddeld 22.
Maart 1935—1 Maart 1936: 14 mistdagen
maximum 32.
1 Maart 1936—1 Maart 1937: 32 mistdagen
minimum 14.
Ook in de overige stations in Noord- en
Zuid-Holland is een belangrijke verminde
ring van het aantal mistdagen gedurende
de laatste drie jaar te constateeren.
Op 'n drogen weg moet uw auto
bij 40 km per uur binnen 16
meter kunnen stoppen. Maar btj
80 km per uur is die remweg
niet 32, maar 64 meter!
V'
ZATERDAG 6 MAART 1937.
Hilversum I.
VARA-Uitzending. 10.0010.20 v.m. en
7.00—7.30 VPRO.
8.00 Gramofoonplaten.
10.00 Moryenwijding.
10.20 Gramofoonplaten, declamatiee.i VARA-
Maandrevue (Op gr.pl.).
12.00 Gramofoonplaten.
12.45 Orgelspel.
I.151.45 Gramofoonplaten.
2.00 „Het internationale vraagstuk der grond-
stoffenvoorziening", causerie.
2.20 „Les Ménétriers", en gramofoonplaten
3.15* Schaakpraatje.
3.30 R'damsch Philh. Orkest en solisten.
4.30 Esperanto-uitzending.
4.50 Vervolg concert.
5.40 Literaire causerie.
6.00 Orgelspel.
6.30 „De Wielewaal" en causerie.
7.00 .Filmland".
7.30 „Bijbelvertellingen.
8.00 Herh. SOS-Ber.
8.03 Berichent ANP, VARA-Varia
8.15 Arb. Zanvgereen. „Sempre Crescendo"
Enschedésche Orkestvereen. en solisten
9.00 Toespraak. sousten.
9.10 VARA-Orkest.
9.45 Radiotooneel.
10.00 Berichten ANP.
10.05 Vervolg concert.
II.00 Berichten.
11.03 Damnieuws.
11.10 Ramblers.
U-4512.00 Gramofoonplaten
Hilversum II.
KRO-Uitzendlng .4.005.00 HIKO.
8.009.15 en 10.00 Gramofoonplaten
11.30 Godsd. halfuur.
12.00 Berichten.
O nn5,rKRO"°rkest en Gramofoonplaten.
2.00 Voor de jeugd.
nn Be KRO-Melodisten en solist.
3.00 Kinderuur.
4.00 Gramofoonplaten.
4.10 Theosofische causerie
4.30 HIRO-Post.
4.35 Gramofoonplaten.
°Ver Pers°neelsorganisatie.
5.45 De KRO-Nachtegaaltjes.
6.15 Gramofoonplaten.
r'fs Jonm. weekoverzichten.
6.45 Gramofoonplaten.
7.00 Berichten.
7.15 Kath. RVU.
s™ tCtueele aeterflitsen.
8 10 Ovp1Cht*6n-ANP* Mededeelingen.
8 30 met muzik. omlijsting,
solist "^e'od'sten, vocaal ensemble en
r"ï,ern' sportrevue.
10.55—12.00 Gramofoonplaten.
t