Slachtoffers van het verkeer Autobus verongelukt De Oslo-conferentie gesloten Vestigingswet voor den middenstand Hevige autobotsing te Oegstgeest Auto door den trein gegrepen Doodelijk ongeluk op onbewaakten overweg Vier personen ernstig gewond Auto in sloot gereden tramconducteur met het hoofd door de ruit geslagen. Vijf gewonden. Zaterdagavond zijn op den Rijksstraatweg te Oegstgeest twee personenauto's met he vige kracht op elkaar ingereden. Uit de richting Amsterdam naderde met een snelheid van naar schatting zestig ki lometer de auto van Ir. K. VI. H., op het oogenblik, dat een voor hem rijdende vracht auto een zijweg links wilde inslaan. De vrachtautobestuurder had daartoe zijn rich tingaanwijzer uitgestoken, doch de heer VI. H., die hier geen zijweg verwachtte, zag den richtingwijzer blijkbaar niet en wilde den wagen links passeeren. Doordat de vrachtwagen den weg in sloeg, werd de auto van den heer VI. H. naar links gedron gen. Uit die richting kwam intusschen de auto van den heer O. D. aan. De vrachtauto ging achter den wagen om, doch de heer VI. zag zich plotseling tegenover de uit Den Haag komende auto geplaatst. Een botsing viel niet meer te vermijden. Met een hevigen slag vlogen beide wagens op elkaar in, waarbij zij vrijwel geheel werden vernield. Van de vijf inzittenden in de auto van Ir. VI. H. werden er vier gewond, terwijl van de andere auto mevrouw D., die haar echt genoot vergezelde het neusbeen brak. Den vijf gewonden werd ter plaatse de eerste hulp verleend, waarna zij naar het Academisch ziekenhuis te Leiden zijn ver voerd. Na hier behandeld te zijn, zijn zij naar hun woonplaatsen teruggekeerd, waar zij zich verder onder behandeling van den huisarts moesten stellen. Een kraanwagen heeft de resten van de vernielde auto's weggesleept. TWEE SLACHTOFFERS. Ernstig ongeluk bij onbewaakten overweg te Amsterdam. Op den onbewaakten spoorwegovergang aan den Koenerkade bij den Amstelveensche- weg te Amsterdam, is Zaterdagmorgen te kwart over tien een vrachtauto door een trein gegrepen. De vrachtauto werd over een afstand van honderd meter meegesleurd, van de inzittenden werd de chauffeur le vensgevaarlijk en diens knecht licht ge wond. De auto, die van Aalsmeer kwam, een Ford-vrachtwagen, welke niet geladen was, behoort aan de meelfabriek malerij „Boe- renbelang", te Ouder-Amstel. Tijdens een vrij hevige sneeuwbui reed de wagen, die bestuurd werd door den 31-jarigen Griffioen, terwijl naast hem de 22-jarige knecht Riet veld was gezeten, over de K-oenenkade, een dwars door het land loopenden smallen weg. Ofschoon het uitzicht ter hoogte van den overweg goed is, is het zeer wel mogelijk dat de voorruit van de cabine met natte sneeuw bedekt is geweest, waardoor een on belemmerd gezicht op den weg bemoeilijkt zou -zijn geweest. Hoe het zij, de vrachtauto bereikte den overweg gelijktijdig met het van Aalsmeer in vrij snelle vaart na derende locaaltreintje. De bumper van de locomotief trof den vrachtauto in de flank, hetgeen een klap veroor zaakte, die tot ver in den omtrek hoorbaar was. De auto raakte met het voorste gedeelte aan den bumper vast, met het gevolg dat de wagen, ofschoon de machinist onmiddellijk na de botsing tegenstoom gegeven en krachtig geremd had, over 'n afstand van honderd meter werd meege sleurd, waarna hij, volkomen ver nield, in omgekeerde richting terzijde van de spoorbaan liggen bleef. De chauffeur was op een afstand van onge veer zestig meter van de plaats der botsing uit de cabine geslingerd, waar hij, badend in zijn bloed, naast de rails bleef liggen. De knecht zat in de cabine tusschen de wrakstukken bekneld. Onmiddellijk was er van omwonenden hulp ter plaatse, ook de G.G. en G.D. ver scheen kort na de melding van het ongeluk. Griffioen bleek een hersenschudding en ern stige inwendige kneuzingen te hebben opge- loopen, hij werd in zorgwekkenden toestand naar het Wilhelminagasthuis vervoerd. De knecht, die tusschen de wrakstukken moest worden uitgezaagd, bleek als door een won der slechts een wonde aan het been te heb ben opgeloopen, hij was echter door het ge beurde zoo overstuur, dat ook hij naar het Wilhelminagasthuis vervoerd moest wor den. De wrakstukken van den auto zijn in den loop van den middag verwijderd. Het politie-onderzoek ter plaatse werd ge leid door den chef van het bureau Overtoom, hoofdinspecteur W. F. H. Glasius. Breda, terwijl de auto nog op de rails lag. De trein reed over den reeds zwaar gehavenden auto heen, waardoor deze vol komen vernield werd. Aanvankelijk kostte het moeite, identiteit van het slachtoffer vast te stellen, eefrst eenigen tijd later had men daaromtrent zekerheid. Het onderzoek ter plaatse werd geleid door de marechaussée van Princenhage. Ook het parket arriveerde spoedig. Auto door twee achtereenvol gende treinen gegrepen. Op den onbewaakten overweg Beek-Prin- cenhage, ter plaatse Liesbosch, is Zaterdag morgen de zoon van den bierbrouwer No ren uit Princenhage met zijn auto door den sneltrein, die te 10.17 uur van Breda naar Roosendaal was vertrokken, gegrepen, De auto werd over een afstand van hon derd mefer meegesleurd, De heer Noren werd op den berm van den weg geslingerd, waar hij zwaar verminkt bleef liggen. Hij moet op slag dood zijn geweest. Nadat deze aanrijding was geschied, na derde de sneltrein uit Roosendaal naar Zaterdagochtend om kwart over acht is tengevolge van de gladheid van den weg op den Westkanaalweg te Alphen aan den Rijn een vrachauto tegen een autobus ge botst waardoor verschillende inzittenden van de bus verwondingen bekwamen. De bestuurder van den vrachtwagen merkte bij het passeeren van de brug over de Kromme Aar, dat uit tegenovergestelde richting de autobus van de N.A.L., welke den dienst onderhoudt tusschen Nieuwkoop Alphen a. d. Rijn en Leiden, naderde. Hij haalde zooveel mogelijk naar rechts uit, maar door de gladheid van den weg weiger de het stuur, waardoor de wagen nog meer naar links gleed en vlak langs de autobus schoof, hetgeen tot gevolg had dat een haak van de vrachtauto door den zijwand van de bus drong. Deze botsing was oorzaak dat de autobus tegen een grooten steenen hoekpaal van de brug reed. Door den hevigen schok werden de pas sagiers vijftien in getal op en over elkaar geslingerd. De ruiten braken en de autobus zelf kwam over den rand van de Kromme Aar te hangen, doch bleef gelukkig op het droge. Onder de passagiers ontstond een paniek, daar men elk oogenblik vreesde, dat de auto in het water zou storten en doordat enkele inzittenden ernstig waren gewond Vooral zij, die achter de bestuurderszit plaats zaten, welke door een tusschenruit is gescheiden van de passagiersruimte, wa ren er het ergste aan toe. De 27-jarige heer A. de Rooy, uit Aarlanderveen. werd dwars door deze ruit en door de opengeschoten deur van de brug in de Kromme Aar ge slingerd. Hij kon echter spoedig op het droge worden gebracht en bleek geen noemenswaardig letsel te hebben opgeloo pen. Bedenkelijker was de toestand van de 17-jarige mej. G. Brunt uit Nieuwveen, die door glasscherven ernstig aan het gelaat en den hals werd gewond. Zij heeft bovendien een zenuwschok opgeloopen. waardoor zij voorloopig niet kon worden vervoerd. Een vrij ernstige hoofdwonde had voorts de 13-jarige A. van der Knijff uit Aarlander veen, en ook de heer B. Heins uit ter Aar was door glasscherven aan het gelaat ge wond. Verschillende andere passagiers be kwamen ontvellingen. De gewonden werden bij de boerderij van den heer Rietveld bin nengedragen, waar dokter Quartel uit ter Aar hun de eerste hulp verleende. Hierna werden zijn aar hun woningen vervoerd.. De beide chauffeurs zijn er zonder letsel afge komen. De zwaar beschadigde autobus is la- Autobus verongelukt. 43. DE BEWAKING. d'Artagnan voelde zich bijzonder goed thuis in het huis van den eerzamen Bona- cieux, waartoe ongetwijfeld de beminnelijke eigenschappen van diens jonge, schoone vrouw niet weinig bijdroegen. Wat onzen held echter opviel, was het geregeld heen en weer schilderen van twee gardes des kardinaals. Het scheen alsof het huis van den eerzamen kruidenier bewaakt werd. Vergeefs vroeg d'Artagnan zich af, wat daartoe de reden kon zijn. 44. MEVROUW BONACIEUX IS ZOEK. Zeer verbaasd was d'Artagnan een bezoek te ontvangen van den heer Bonacieux, die hem op bijna huilenden toon om hulp vroeg. De man was geheel in de war en deelde onzen vriend mede, dat zijn vrouw zoek was en reeds herhaalde malen door gerechtsdienaars naar haar was gevraagd. Hij vermoedde onheil en riep de steun in van d'Artagnan, wiens strijdvaardigheid hij steeds zoo zeer had bewonderd. Is het wonder dat onze Gasgonjer gaarne zijn diensten toezegde, om de schoone vrouw te verlossen? DINSDAG 9 MAART 1937. Hilversum I. AVRO-Uitzending. 6.307.00 RVU. 8.00 Gramofoonplaten. 10.00 Morgenwijding. 10.15 Gramofoonplaten. 10.30 Ensemble Marcelle. 11.00 Huish. wenken. 11.30 Ensemble Marcelle. 12.15 Gramofoonplaten. 1.00 Het Omroeporkest. I.55 Causerie "Het vogelleven in Maart". 2.15 Het Omroeporkest. 3.00 Knipcursus. 4.00 AVRO-Dansorkest. 4.30 Kinderkoorzang. 5.05 Kinderhalfuur 5.35 Het Omroeporkest 6.30 Psychologische causerie. 7.00 Voor de kinderne. 7.05 Kinderkoor „Zanglpst". 7.30 Engelsche les. 8.00 Berichten ANP. 8.10 Bonte Dinsdagavondtrein. 10.30 Schaakles. II.00 Berichten ANP. Hierna: AVRO-Dans orkest. 11.4512.00 Gramofoonplaten. Hilversum H. KRO- Uitzending. g 00— 9.15 en 10.00 Gramofoonplaten 11.30 Gods. halfuur. 12.00 Berichten. 12.15 DE KRO-Melodlsten m.m.v. solist en Gramofoonplaten. 2.00 Vrouwenuur. 3.00 Modecursus. 4.00 KRO-orkest en Gramofoonplaten. 5.45 Felicitatiebezoek. 6.00 De KRO-Melodlsten en solist. 6.40 Esperantencongres. 7.00 Berichten. 7.15 Economische causerie 7.35 Sporthalfuur. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.10 Gramofoonplaten, 8.15 Lijdensmeditatie. 9.15 Gramofoonplaten. 9.30 KRO-Kamer-orkest en soliste. 10.30 Berichten ANP. 10.40 John Kristel en zijn Troubadours. 11.3012.00 Gramofoonplaten. Geen ernstige persoonlijke gevallen. on- Gisterenmorgen te half elf is op den Hem weg te Amsterdam een personenauto, wel ke in de richting Zaandam ging, in de naast deri weg loopende vrij diepe berm- sloot gereden en gekanteld. Het ongeval werd veroorzaakt, doordat op ongeveer 100 meter afstand van de pont, de 49-jarige be stuurder de macht over zijn stuur kwijt raakte. De gevolgen waren gelukkig niet ernstig. De bestuurder, diens echtgenoote en elfjarig zoontje kregen, behalve een nat pak, lichte verwondingen van glasscher ven aan het hoofd, tengevolge van het bre ken der ruiten, en ook de twee andere in zittenden, een 49-jarige ingenieur en diens echtgenoote, wier kleeren eveneens doorweekt waren, liepen enkele wonden aan het gelaat op. Laatstgenoemde klaagde tevens over pijn in den rechterheup. De slachtoffers werden met een particuliere auto naar een kliniek aan het Westerpark gebracht, waar hun verwondingen behan deld werden, terwijl zij van droge kleeren werden voorzien. Zij konden zich daarna naar huis begeven. De auto is later op den dag, met behulp van een particulieren kraanwagen, gebor gen. Waarom de regeering Ingrijpt. Op de agenda voor de Eerste Kamerverga dering van morgen, des middags om 1 uur komen o.a. voor de begrooting van Handel, Nijverheid en Scheepvaart. het wetsontwerp betreffende het vestigen van inrichtingen, waarin eenige tak van detail handel, ambacht of kleine nijverheid zal worden uitgeoefend, een aantal contingen- teeringsontwerpen en de begrootingen van sociale zaken, van buitenlandsche zaken en van Onderwijs, K. en W. Aan de Zaterdag verschenen memorie van antwoord op het voorloopig verslag der Eerste Kamer over het ontwerp-vesti- gingswet voor den middenstand is het volgende ontleend: Voor welke branches een regeling het eerst in overweging zal worden genomen, hangt geheel van het ini tiatief van belanghebbenden zelf af. Dat de minister overigens ook gaarne de bedrijfs- raden, waar beschikbaar, zal raadplegen, spreekt vanzelf. Dat belanghebbenden zelf wel degelijk verwachtingen koesteren van het onderhavi ge ontwerp moge blijken uit het feit, dat verschillende organisaties reeds nu bezig zijn voorbereidende maatregelen te treffen, om. indien deze wet tot stand komt, aan stonds de regeling op haar branche toege past te krijgen. Wat de te stellen eischen aangaat, wenscht de minister er den nadruk op te leggen, dat deze niet zoo be perkt behoeven te worden opgevat, als blijkens het voorloopig verslag, door sommige leden geschiedt. Eeni ge kennis van etaleeren en van re clame alsook het noodige inzicht in de wenschen van het publiek vallen zeer zeker onder de minimum-eischen van handelskennis en vakbekwaam heid, die den aankomenden winke lier gesteld mogen worden. Het behoefte-element niet inge schakeld. Dat, althans voor dezen sector van het economisch leven, een regeling op grondslag van het z.g. behoefte-element, de voorkeur zou verdienen, heot de minister ontkennen Hij schaart zich hier aan de zijde van die leden, die, dat in dit verband ondre be hoefte" is te verstaan, op heden uiterst moelijk bepaalbaar achten. Het aangeven van objectieve normen is toch ten deze te eenenmale onmogelijk: de behoefte aan winkels is geen constante grootheid. Het verdient overigens bijzondere aan dacht, dat belanghebbenden zelf allerminst unaniem voor het behoefte-element genor teerd zijn. In antwoord op de desbetreffende opmer- king antwoordt de minister dat hem inder daad een branchegewijze regeling voor den fl««st staat. De te stellen eischen van vak bekwaamheid zullen toch voor eenzelfde branche uiteraard allerwegen gelijk zijn. Belemmering van energieke elementen, die een aanwinst voor het bedrijfsleven zou den zijn, is van de ontworpen regeling niet te vreezen. Ook is de minister gaarne bereid, het daarheen te leiden, dat met betrekking tot de credietwaardigheid geen overdreven ei- schen worden gesteld. Het groot-winkelbedrijf. Of het aanbeveling verdient, in het belang van den middenstand van overheidswege maatregelen tegen het grootwinkelbedrijf te nemen, is op zichzelf een belangrijk vraag stuk, dat te gelegenertijd in overweging kan worden genomen. Mogelijkheden tot verruiming van het handelsverkeer. Regel matig contact tusschen de Oslo- staten aanbevolen. De experts van de landen der Oslo- groep, te weten België, Denemarken, Finland, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, en Zweden die te 's Gra- venhage op uitnoodiging der Neder- landsche regeering waren bijeengeko men, hebben Zaterdag hun werk zaamheden, welke in een geest van goede verstandhouding en vriend schap onder leiding van dr. Hirsch- feld, directeur-generaal van Handel en Nijverheid, zijn gevoerd, beëin digd. Na bestudeering van de maatregelen web 'R.e^k der landen, tengevolge van de cri sis zijn genomen, hebben de experts in een eindrapport, dat zij aan hunne respectieve lijke regeeringen voor zullen leggen, de ge volgen, welke zullen kunnen gegeven wor den aan het initiatief van dr. Colijn, ten verruiming van het internationaal handels verkeer, onder het oog gezien. In dit rapport namen de experts zonder de bestaande moeilijkheden te onderschatten, zekere aanstonds te verwezenlijken moge lijkheden tot uitbreiding van het handels verkeer in het kader van een plurilaterale overeenkomst en van aanvullende bilatera le regelingen in beschouwing. Het rapport der experts ziet voorts nog onder het oog, het nut van het aanbrengen van enkele modificaties van practischen ,vf u ln tekst der Oslo-conventie, zoo- nede van het bestudeeren van zekere bij- nc ere punten nopens het handelsverkeer van de gezamenlijke landen der Oslo-groep, ct piogram van actie, dat door de experts bijeenkomst is uitgewerkt, ware te |paitwTCrpen ajn een conferentie van gede- iegeeiden van de respectieve regeeringen. „malIl net slot van hun rapport hebben de hervalt; gelegd op het groote nut der I v,an contact tusschen gedelegeer- vplen a>? landen der Oslo-groep en zij be- !en hunne regeeringen aan, dit contact oor de toekomst te verzekeren. TE WATER GERAAKT EN VER DRONKEN deZ22TsrifpVrnd .,0m ongeveer zes uur is schoonmak exPediteur J. Creemers, bij het Loskadp ien nan zijn vrachtauto aan de gliiden te t r te Roermond door uit- Pas later J geraakt en verdronken. Zon Ha rrrr °P n avoncl werd hij vermist. gerS^^T °m tien uur heeft men na Crppnwc dreggen het lijk opgehaald. ner v»n W3S de oudste zoon en kostwin- een gezin van dertien kinderen. moest !rïlt ^'nnenamstel te Amsterdam tramwagen^ van" Hirf®! hf^fder van een doorHaf u Jn krachtig remmen, voor de llr van een auto vlak van het remm Iangs rijden. De schok ducteur riio .n,was 200 hevig, dat de con- loketie 'vnn tUop dat oogenblik voor het hoofd door H yoorbalcon stond, met het dend vpm-r, j j s.l°eg. Hij werd zoo bloe dige behanHoH hij zich onder geneeskun- verkeer ona nRJmoest stellen. Het tram- val mmf"dervond als gevolg van dit onge val ongeveer tien minuten stagnatie.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 8