Dr. A. H. Colijn Auto in de Linge gereden als sportsman VerbeÉering anti slip- ketting «BUSST/I H. Ms. „De Ruyfer" geïsoleerd Drie emmerbaggermolens besteld Scheepsbotsing op de Schelde fta louuh, s a^ondS DE DRIE MUSKETIERS 57. DE REDDENDE ENGEL. „Ik ben verionen!" zuchtte Anna van Oos tenrijk. „De kardinaal weet alles en hij is het, die den niets vermoedenden koning op deze gedachte heeft gebracht. Nu zal alles spoedig uitkomen! Ik ben verloren!" De koningin was werkelijk in een weinig benijdenswaardige positie. Zij voelde, dat een van haar hofdames haar had verraden. En toch kon ze met geen mogelijkheid na gaan, wie het geweest was. Ze waagde het daarom niet iemand haar vertrouwen te schenken. „Kan ik Uwe Majesteit dan ook niet o,p de ^en of andere wijze van dienst zijn?" vroeg een meelijdende zachte stem. Het was me vrouw Bonacieux. De koningin was beslui teloos, maar de oogen der jonge vrouw drukten zulk een grooten trouw uit, dat ze tenslotte toch besloot haar lot in de handen van deze eenvoudige vrouw te leggen. 58. DE RAAD VAN DEN HEER DE TREVILLE. De Koningin schreef nu een brief, verze gelde dezen en gaf hem aan mevrouw Bo nacieux-, die wist dat ze op d'Artagnan re kenen kon. Deze was ook onmiddellijk be reid, de gevaarlijke opdracht uit te voeren. Hij ging zonder dralen naar kapitein De Tréville, wiens genegenheid voor de ko ningin hij kende. Hij verklaarde hem het geval en kreeg van hem den raad onder geen voorwaarde alleen te reizen. „Als een van jullie het doel zal berei- reiken, dan moeten zich minstens vier iman op reis begeven. Nog voor midder nacht zal ik ieder een verlofpas doen be zorgen, geldig voor veertien dagen. En hier bij mij kunnen jullie alles krijgen, wat je voor de reis noodig hebt." De heer Joh. G. L. Berlott te 's-Gravenhage schrijft ons: Dat Dr. A. H. Colijn, de zoon van den minister-president, in Nieuw Guinea zulke schitterende resultaten voor handel en we tenschap verwierf, zal m.i. ook voor een be langrijk deel aan zijn sportief lichaam en ausdauer te danken zijn. Ik herinner mij daarvan het volgende: Colijn in 1912 bij de vierdaay- sche. In 1912 zou ik voor de tweede maal de vierdaagsche afstandsmarschen gaan loopen en onder de vertegenwoordigers van de grenadiers, waarvan een detachement onder mijn leiding zou uitkomen, bevond zich ook de reservekorporaal der grenadiers A. H. Colijn. Destijds had het reservekader nog niet die plaats ingenomen waarop het in den loop der jaren getoond heeft recht te hebben. Reserve hoofdofficieren b.v. beston den nog niet en een reservekorporaal die de vierdaagsche gepakt en gezakt wilde pro- beeren te halen, was een bijzonderheid. Men moet niet vergeten, dat in de eerste jaren dat de vierdaagsche geloopen werd, de ac- comodatie, verpleging, voedselvoorziening en vooral de marsehwegen lang niet zoo schitterend verzorgd waren als tegenwoor dig en dat men door ondervinding hiervan veel geleerd heeft. De eerste 2 dagen b.v. zocht men nachtkwartier in een schuur in één van de dorpen op den marschweg, de laats:» 2 dagen bleef men in den omtrek van Nijmegen en aan het slot van het 4 dagen gepakt en gezakt marcheeren, moest men de militaire hindernissen binnen een bepaalden tijd nemen. Geen wonder dat alleen crème van de crème der getrainde militaire loopers uitkwamen. In het ge heel namen aan deze vierdaagsche dan ook slechts 92 loopers deel. Bij het vertrek uit de kazerne namen wij grenadiers ons voor te trachten als no. 1 aan te komen en eens te kijken hoe de met getrainde reservekorporaal Colijn zich bij ons hield. (Thans hecht men gelukkig bij de vierdaagsehp er geen enkele waarde aan wie het eerst binnenkomt doch uitslui tend hoe men arriveert.) Dit ongetrainde jongmensch had een reusachtiyen ausdauer. Den eersten dag zette ik een formidabel tempo in. doch voelde mij 's avonds, na miin plicht als detachementseommandant gedaan te hebben, nog frisrh genoeg om met korporaal Colijn hot dorp rond te gaan. Den tweeden dag wederom een geweldig tempo en als le kwam miin detachement binnen Kornoraal Co'iin wilde weer het dorp bezichtigen en hoewel zeer vermoeid, toonde ik dit niet en ping ook mee kijken naar het nieuwe dorn. Den derden dag was het tempo iets minder, torh kwamen wii weer a's 1e binnen, dorh lagen spoedig al len te aoeganen on het stroo. kornoraal Co- liïn ging echter Nijmegen bezichtigen. Van h»m er uit te kunnen loonen was geen- snrake meer en niemand onzer begreep, waar kt ongetrainde jongmensch den aus dauer mdaan haalde. Hoewel hij evenmin als ik last van hlaren had en ik een bui tengewoon goede looper was in 1915 be haalde ik b.v. te 's-Gravenhage den groo ten zilveren wisselbeker' van generaal Snij ders was hij mij in marcheeren verre de baas. Niemand onzer zei hem echter, dat wij gedacht hadden hem op de Vierdaagsche et- uit te kunnen loopen. Wij hoopten in stilte nog hem den vierden dag te zullen slaan of te moeten helpen bij de hindernisbaan, de z.g. militaire prestatie, die de deelnemers van de Vierdaagsche aan het slot moesten verrichten. Wij waren toch in het nemen van een schutting, het springen met den pols. het klimmen over een huisje, bajonet- schermen en snelloop alles in volle uit rusting natuurlijk langer geoefend dan de reserve-korporaal Colijn en waren over tuigd dat wij hem daarbij dat mochten de deelnemers van het bijelkaar behooren- de detachement zoo noodig doen hulp zouden moeten verleenen. Het kwam ec-hter anders uit. Zoodra wij den vierden dag aankwamen ik was met het korps no. 1 gebleven en het sein voor de hindernisbaan gegeven werd, vlo gen wij op de hindernisbaan af. Niemand van de grenadiers behoefde geholpen te worden, maar als no. 1 van deze geoefende militairen kwam aan... de reserve-korporaal A. H. Colijn. Geen wonder, dat deze van alle kanten hartelijk gefeliciteerd werd en wij voor dezen reservist diep respect had den. Dat hij thans de ontzaggelijke vermoeie nissen en ontberingen in Nieuw-Guinea kon doorstaan, verwondert mij niets. Het be wijst. dat hij zijn sportleven aanleg heeft gehouden. Ik hoop hem, nu hij hier is, uit te noo- digen om 2en Paaschdag de afstandsmar schen rond Don Haag van de Princevlag mee te loopen, daar zijn vader, de minis ter-president, altijd vol belangstelling is geweest voor onze sportprestaties. Deze marsch zal voor hem nog een peu leschilletje zijn. Helaas zal ik dan niet meer met hem mede kunnen loopen. Ik mag mij troosten met het sic transit glo ria mundi. Verdacht ziektegeval aan boord. De kruiser „De Ruvter", welke thans op de reede van Soerabaja ligt, is voor enkele dagen geisoleerd, daar een der leden van de bemanning ziekte-verschijnselen vertoont welke cholera niet uitsluiten. Het is echter niet waarschijnlijk dat het cholera zou zijn. VAN DULM EN OLIVER NEMEN AFSCHEID. Yice-admiraal Van Duim en Schout-bij- Nacht Olivier, die in verbarld met hun be noeming in de commissie van controle op de non-interventie in Spanje gisteravond naar Londen zijn vertrokken, hebben 's mor gens afscheidsbezoeken gebracht aan minis ter Colijn en aan minister de Graeff. DE TRIBUNE HEET VOLKSDAGBLAD. Het dagblad „De Tribune" zal met ingang van 19 April in een nieuwen vorm ver schijnen onder den naam van Volksdagblad, dagblad voor Nederland. Als hoofdredacteur zal vanaf dien datum optreden Mr. A. S. de Leeuw en als directeur de heer H. de Weerdt, VIJF PERSONEN VER DRONKEN. In het dorp Zoelen heeft gistermorgen een vreeselijk ongeval plaats gehad, waar bij vijf personen om het leven zijn gekomen Een auto uit Rijswijk (Gelderland) is op de brug over de Linge, vermoedelijk door het breken van de stuurstang van de auto, door de leuning in de rivier gereden. In den wagen zaten vijf personen, die allen zijn verdronken. Vier landbouwers uit de Geldersche ge meente Rijswijk begaven zich per auto naar de Paaschvee-tentoonstelling, welke gisteren te Tiel werd gehouden. De auto werd bestuurd door den ongeveer 20-jarigen J. van den Berg. Voor de brug over de Linge te Zoelen staat een tol. Nadat de auto weer in beweging was gegaan, zag de tolbewaarster, mej. J. van Eek, juist toen het voertuig even over de helft van de brug was, tot haar grooten schrik, dat het voertuig, dat niet veel vaart had, plotseling naar links zwenkte en door de brugleuning heen in de rivier de Linge stortte. Doordat het water van de Linge op het oogenhlik een vrij hoogen stand heeft, was de rivier tamelijk diep, met het gevolg dat de auto geheel onder water verdween. Mej. van Eek snelde onmiddellijk naar dn telefoon in haar woning bij de tol en waarschuwde de autoriteiten met het ver zoek hulp te sturen. Hoewel er spoedig assistentie ter plaatse was, duurde het ongeveer drie kwartier, voordat men er met behulp van takels in geslaagd was de auto zoover op het droge te trekken, dat de portieren geopend kon den worden. Toen bleek, dat zich behalve de chauffetir van den Berg. nog vier personen in het voertuig bevonden. Hoewel alles er op wees. dat de slachtoffers nog getracht had den onder water uit de auto te komen, is dit niet gelukt en vond men in den wagen alle viïf inzittenden. De levensgeesten der slachtoffers waren reeds geweken en de gemeente-arts, de heer J. J. Hajonides van der Meulen kon slechts den dood con- stateeren. De slachtoffers bleken te zijn de heeren P. van T.uterveld. oud 42 jaar, D. van Ooven, 36 jaar, J. van Stapnershoef, 62 iaar en A. van Ooseuhrugge, 75 jaar, allen afkomstig uit Rijswijk en de chauffeur J. van den Rerg. oud 21 iaar. Aan het reddingswerk, dat onder per soonlijke leiding van den burgemeester van 7oelen. den heer mr. L. R. J. Ridder van Happard geschiedde, namen zoowel de ge meente- als de rijkspolitie deel. De lijken der slachtoffers werden voorloo- pig met behulp van een baar gedragen naar het op ongeveer 50 meter afstand ge legen café „De Zoelensche Brug In een kamer achter het café werden zij voorloo- pig opgebaard. De autoriteiten naimen onmiddellijk maatregelen om de familieleden der slacht offers, zooals gemeld allen te Rijswijk woon achtig, te waarschuwen. De oorzaak. De oorzaak van dit vreeselijke ongeval is waarschijnlijk te wijten aan een defecte stuurinrichting der auto. Een onderzoek daarnaar wordt ingesteld. Op de plaats van het ongeval, dat gister ochtend te ruim 9 uur plaats had, verza melden zich in den loop van den ochtend tal van nieuwsgierigen, die evenwel door de politie op voldoenden afstand werden ge houden, om het bergingswerk niet te be moeilijken. Een ooggetuige vertelt. De auto lag ondersteboven in de rivier. Mej. J. van Eek, die het vreeselijke onge val op de brug over de Linge te Zoelen zag gebeuren, is dienstbode in het café „De Zoelensche brug". De tol bij de brug wordt beheerd door den caféhouder en het meisje moest op dat moment op de tol letten. De slachtoffers waren vaste bezoekers van de veemarkt in Tiel en elke week gingen zij van Rijswijk per auto daar heen. Het was de gewoonte dat het tolgeld op den terugweg werd betaald. Zoo ook gisterochtend, en de landbouwers reden dan ook, na het meisje gegroet te hebben, de tol voorbij. Mej. van Eek, die ook uit Rijswijk afkom stig is en de inzittenden van de auto goed kende, stond de auto na te kijken. Tot haar grooten schrik zag zij het voertuig, toen dit ongeveer op de helft van de brug was, door de leuning schieten en in de Linge te recht komen. De eigenares van het café „De Zoelensche Brus", mej. Hey, bevond zich toen op de bovenverdieping. Zij hoorde daar een luid gekraak, gevolgd door een plons. Zij haast te zich naar beneden, waar het meisje haar huilende tegemoet snelde met de me- dedeeling: „Onze landbouwers uit Rijswijk zijn in de Linge gereden". De broer van de caféhoudster de heer J. Hey, snelde, gewapend met een lange haak naar de plaats van het ongeval. Met de haak trachtte hij de portieren van de in het water liggende auto te openen of op an dere wijze een opening in het voertuig te maken. Alle moeite was echter vergeefsch. daar de auto ondersteboven in de rivier was terecht gekomen. Van alle kanten snelde toen hulp toe, doch het duurde ongeveer drie kwartier voordat aan de slachtoffers hulp kon wor den geboden. Toen was het te laat. Uit het voertuig konden slechts' lijken worden geborgen. Onder de vele landbouwers, die uit de omgeving elke week de veemarkt bezoe ken het was er gister in verband met de Paaschveetentoonstelling extra druk heeft het gebeurde groote consternatie veroorzaakt De stemming op de markt, die anders op een dergelijken dag zeer opgewekt is, was tengevolge van het ongeluk zeer gedrukt. Allerwege was men onder den indruk. Gistermiddag zijn de lijken van de slacht offers met een ziekenauto vit Tiel naar de woningen te Rijswijk overgebracht. Belangrijke ovdracht voor Ne- derlandsclie werven. Naar wij van de zijde der Nederlandschc werven vernemen, is door de N. V. Gemeen schappelijke Mijnbouwmij. Billiton te 's- Gravenhage opdracht verstrekt voor de le vering van drie emmerbaggermolens. Het is een gelukkige omstandigheid zoo deelde men ons mede, dat deze orders thans reeds geplaatst zijn, aangezien anders de werven voorloopig bezet geweest zouden zijn met de uitvoering van opdrachten voor Engel- sche rekening. De wielen van tractors, auto's enz., komen geheel schoon op den weg. Kort geleden heeft de heer S. de Ridder, landbouwer te de Purmer, gemeente Edam, een gelukkige vin ding gedaan op het gebied van anti- slip-kettingen. In tegenstelling met de vroeger gebruikte anti-slip-kettingen, blijft bij gebruik van de keting van de Ridder, het wiel zoowel als de ket ting zelf, geheel schoon. Dit is het geval in het bouwland zelf, waar door de wielen dan ook geheel schoon op den weg komen, iets wat bij het bieten rijden een groot voor deel is gebleken. Het mooie is ook dat de antislip-ketting de Ridder kan worden gebruikt bij lucht- zoo wel als massieve rubberbanden en ook bij geheel metaleif wielen. Geen bedrijfsstagnatie meer bij slecht weer. De heer De Ridder kon in de laatste we-» ken, toen hij in zijn eigen bedrijf zijn vin ding had toegepast, met zijn werk op het door den regen zwaar doorweekte bouwland en het vervoer van het land over den weg, gerust doorgaan. Zulks in tegenstelling met zijn collega's landbouwers, die als gevolg van het slechte weer, het buitenwerk had den moeten staken. Meet veel succes heeft de heer de Ridder eenige demonstraties voor belanghebben den en belangstellenden gegeven. Ook voor legerautoriteiten, want ook van die zijde wordt de vinding van beteekenis geacht Het anti-slip-systeem de Ridder, dat zooals in de meeste gevallen- overigens erg eenvoudig is, maakte op hen die de demonstraties bijwoonden ten zeer gunsti- gen indruk. Deskundigen die bij de demon straties aanwezig waren, beweerden, dat indien men er van op de hoogte zou zijn geweest, de deelnemers aan de Rallye van Monte Carlo, daar gaarne gebruik van zou den hebben gemaakt. De anti-slip-ketting systeem de Ridder is in enkele oogenblik- ken in werking te stellen en men kan bij gebruik daarvan met automobielen even goed een zeer hooge snelheid bereiken. Dinsdag 16 Maart a.s. zal de anti-slip ketting de Ridder worden gedemonstreerd voor tractor en auto op en nabij het land bouwbedrijf van den heer J. Hemke, aan den Molenweg in de Schermer. Dit is de tweede keer dat een demonstratie plaats heeft voor de „Vereeniging van Landbou wers in Beemster, Schermer en Purmer", van welke zijde voor deze vinding heel veel belangstelling bestaat Tusschen twee Duitsche sche pen. Het Duitsche stoomschip Oldenburg daü 1360 ton meet en Zondag uit Antwerpen naar Casablanca was vertrokken, werd bui ten de haven door het binnenkomende Duit sche motorschip Fulda geramd en zoo ern stig beschadigd dat de Oldenburg aan den grond moest worden gezet, de passagiers en opvarenden bevinden zich in veiligheid. De bergingswerkzaamheden zijn in vollen gang Het motorschip Fulda heeft zijn reis kun nen voortzetten. tot V, uur vóór zonsopgang zijn geluidssignalen verbo den: knippert dan met de koplichten als ottentiesein GELUIDSSIGNAAL VERBODEN gr-M"! WOENSDAG 17 MAART 1937. Hilversum I. VARA-uitzending. 10.00—10.20 v.m. VPRO. 6.30—7.00 RVU. 7.30—8.00 VPRO. 8.00 Gramofoonplaten. 9.30 Keukenpraatje. 10.00 Morgenwijding. 10.20 Causerie over de Nederl. Arbeidersbew. en gramofoonplaten. 11.30 „Wat kost ons de werkloosheid", causerie 12.001.45 VARA-orkest en gramofoonplaten. 2.00 Vervolg concert. 2.30 Voor de vrouw. 3.00 Voor de kinderen. 5.30 Gramofoonplaten. 6.30 „Individu en gemeenschap", causerie. 7.00 Zang. 7.30 „Humanisme en mystiek", causerie. 8.00 Herh. SOS-berichten. 8.03 Berichten ANP, VARA-Varia. 8.15 VARA-Groot-orkest. 9.00 Radiotooneel. 9.20 Vervolg Concert. 10.00 Berichten ANP. 10.05 Gramofoonplaten. 10.20 Orgelspel. 11.00 Huwelijksverhoudingen, 11.3012.00 Gramofoonplaten. Hilversum H. NCRV-uitzending. 6.30—7.00 Onderwijsfond» v. d. Scheepvaart. 8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde muziek (gr.pl.). 8.30 Gramofoonplaten. 9.30 Gelukwenschen. 10.30 Morgendienst. 11.00 Ensemble v. d. Horst. 12.00 Berichten. 12.15 Gramofoonplaten. 12.30 Ensemble van der Horst. 1.30 Orgelspel. 2.30 Gramofoonplaten. 3.00 Chr. lectuur. 3.30 Gramofoonplaten. 3.454.45 Chr. Liederenuurtje. 5.00 Kinderuur. 6.00 Landbouwhalfuur. 6.30 Causerie over het Binnenaanvaringsregle- ment en stoommachines. 7.00 Berichten. 7.15 „Opbouw en uitbouw", causerie. 7.35 Gramofoonplaten. 7.45 Reportage. 8.00 Berichten ANP. 8.15 De Kon. Chr. Oratorium-Vereen, en het Concertgebouworkest m.m.v. solisten. (Om 9.15 Ouderuurtje). 10.10 Berichten ANP. 10.15 Schaakcursus. 10.3012.00 Gramofoonpl. Hierna: Schriftle zing.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 8