Dr. A. H. Colijn
Auto in de Linge
gereden
als sportsman
VerbeÉering anti slip-
ketting
«BUSST/I
H. Ms. „De Ruyfer" geïsoleerd
Drie emmerbaggermolens besteld
Scheepsbotsing op de Schelde
fta louuh, s a^ondS
DE DRIE MUSKETIERS
57. DE REDDENDE ENGEL.
„Ik ben verionen!" zuchtte Anna van Oos
tenrijk. „De kardinaal weet alles en hij is
het, die den niets vermoedenden koning op
deze gedachte heeft gebracht. Nu zal alles
spoedig uitkomen! Ik ben verloren!"
De koningin was werkelijk in een weinig
benijdenswaardige positie. Zij voelde, dat
een van haar hofdames haar had verraden.
En toch kon ze met geen mogelijkheid na
gaan, wie het geweest was. Ze waagde het
daarom niet iemand haar vertrouwen te
schenken.
„Kan ik Uwe Majesteit dan ook niet o,p de
^en of andere wijze van dienst zijn?" vroeg
een meelijdende zachte stem. Het was me
vrouw Bonacieux. De koningin was beslui
teloos, maar de oogen der jonge vrouw
drukten zulk een grooten trouw uit, dat ze
tenslotte toch besloot haar lot in de handen
van deze eenvoudige vrouw te leggen.
58. DE RAAD VAN DEN HEER
DE TREVILLE.
De Koningin schreef nu een brief, verze
gelde dezen en gaf hem aan mevrouw Bo
nacieux-, die wist dat ze op d'Artagnan re
kenen kon. Deze was ook onmiddellijk be
reid, de gevaarlijke opdracht uit te voeren.
Hij ging zonder dralen naar kapitein De
Tréville, wiens genegenheid voor de ko
ningin hij kende. Hij verklaarde hem het
geval en kreeg van hem den raad onder
geen voorwaarde alleen te reizen.
„Als een van jullie het doel zal berei-
reiken, dan moeten zich minstens vier
iman op reis begeven. Nog voor midder
nacht zal ik ieder een verlofpas doen be
zorgen, geldig voor veertien dagen. En hier
bij mij kunnen jullie alles krijgen, wat je
voor de reis noodig hebt."
De heer Joh. G. L. Berlott te 's-Gravenhage
schrijft ons:
Dat Dr. A. H. Colijn, de zoon van den
minister-president, in Nieuw Guinea zulke
schitterende resultaten voor handel en we
tenschap verwierf, zal m.i. ook voor een be
langrijk deel aan zijn sportief lichaam en
ausdauer te danken zijn.
Ik herinner mij daarvan het volgende:
Colijn in 1912 bij de vierdaay-
sche.
In 1912 zou ik voor de tweede maal de
vierdaagsche afstandsmarschen gaan loopen
en onder de vertegenwoordigers van de
grenadiers, waarvan een detachement onder
mijn leiding zou uitkomen, bevond zich ook
de reservekorporaal der grenadiers A. H.
Colijn. Destijds had het reservekader nog
niet die plaats ingenomen waarop het in
den loop der jaren getoond heeft recht te
hebben. Reserve hoofdofficieren b.v. beston
den nog niet en een reservekorporaal die de
vierdaagsche gepakt en gezakt wilde pro-
beeren te halen, was een bijzonderheid. Men
moet niet vergeten, dat in de eerste jaren
dat de vierdaagsche geloopen werd, de ac-
comodatie, verpleging, voedselvoorziening
en vooral de marsehwegen lang niet zoo
schitterend verzorgd waren als tegenwoor
dig en dat men door ondervinding hiervan
veel geleerd heeft. De eerste 2 dagen b.v.
zocht men nachtkwartier in een schuur in
één van de dorpen op den marschweg, de
laats:» 2 dagen bleef men in den omtrek
van Nijmegen en aan het slot van het 4
dagen gepakt en gezakt marcheeren, moest
men de militaire hindernissen binnen een
bepaalden tijd nemen. Geen wonder dat
alleen crème van de crème der getrainde
militaire loopers uitkwamen. In het ge
heel namen aan deze vierdaagsche dan ook
slechts 92 loopers deel.
Bij het vertrek uit de kazerne namen wij
grenadiers ons voor te trachten als no. 1
aan te komen en eens te kijken hoe de
met getrainde reservekorporaal Colijn zich
bij ons hield. (Thans hecht men gelukkig
bij de vierdaagsehp er geen enkele waarde
aan wie het eerst binnenkomt doch uitslui
tend hoe men arriveert.)
Dit ongetrainde jongmensch had
een reusachtiyen ausdauer.
Den eersten dag zette ik een formidabel
tempo in. doch voelde mij 's avonds, na
miin plicht als detachementseommandant
gedaan te hebben, nog frisrh genoeg om
met korporaal Colijn hot dorp rond te gaan.
Den tweeden dag wederom een geweldig
tempo en als le kwam miin detachement
binnen Kornoraal Co'iin wilde weer het
dorp bezichtigen en hoewel zeer vermoeid,
toonde ik dit niet en ping ook mee kijken
naar het nieuwe dorn. Den derden dag was
het tempo iets minder, torh kwamen wii
weer a's 1e binnen, dorh lagen spoedig al
len te aoeganen on het stroo. kornoraal Co-
liïn ging echter Nijmegen bezichtigen. Van
h»m er uit te kunnen loonen was geen-
snrake meer en niemand onzer begreep,
waar kt ongetrainde jongmensch den aus
dauer mdaan haalde. Hoewel hij evenmin
als ik last van hlaren had en ik een bui
tengewoon goede looper was in 1915 be
haalde ik b.v. te 's-Gravenhage den groo
ten zilveren wisselbeker' van generaal Snij
ders was hij mij in marcheeren verre de
baas.
Niemand onzer zei hem echter, dat wij
gedacht hadden hem op de Vierdaagsche et-
uit te kunnen loopen. Wij hoopten in stilte
nog hem den vierden dag te zullen slaan
of te moeten helpen bij de hindernisbaan,
de z.g. militaire prestatie, die de deelnemers
van de Vierdaagsche aan het slot moesten
verrichten. Wij waren toch in het nemen
van een schutting, het springen met den
pols. het klimmen over een huisje, bajonet-
schermen en snelloop alles in volle uit
rusting natuurlijk langer geoefend dan
de reserve-korporaal Colijn en waren over
tuigd dat wij hem daarbij dat mochten
de deelnemers van het bijelkaar behooren-
de detachement zoo noodig doen hulp
zouden moeten verleenen.
Het kwam ec-hter anders uit. Zoodra wij
den vierden dag aankwamen ik was met
het korps no. 1 gebleven en het sein
voor de hindernisbaan gegeven werd, vlo
gen wij op de hindernisbaan af. Niemand
van de grenadiers behoefde geholpen te
worden, maar als no. 1 van deze geoefende
militairen kwam aan... de reserve-korporaal
A. H. Colijn. Geen wonder, dat deze van
alle kanten hartelijk gefeliciteerd werd en
wij voor dezen reservist diep respect had
den.
Dat hij thans de ontzaggelijke vermoeie
nissen en ontberingen in Nieuw-Guinea kon
doorstaan, verwondert mij niets. Het be
wijst. dat hij zijn sportleven aanleg heeft
gehouden.
Ik hoop hem, nu hij hier is, uit te noo-
digen om 2en Paaschdag de afstandsmar
schen rond Don Haag van de Princevlag
mee te loopen, daar zijn vader, de minis
ter-president, altijd vol belangstelling is
geweest voor onze sportprestaties.
Deze marsch zal voor hem nog een peu
leschilletje zijn. Helaas zal ik dan niet
meer met hem mede kunnen loopen. Ik
mag mij troosten met het sic transit glo
ria mundi.
Verdacht ziektegeval aan boord.
De kruiser „De Ruvter", welke thans op
de reede van Soerabaja ligt, is voor enkele
dagen geisoleerd, daar een der leden van
de bemanning ziekte-verschijnselen vertoont
welke cholera niet uitsluiten. Het is echter
niet waarschijnlijk dat het cholera zou zijn.
VAN DULM EN OLIVER NEMEN
AFSCHEID.
Yice-admiraal Van Duim en Schout-bij-
Nacht Olivier, die in verbarld met hun be
noeming in de commissie van controle op
de non-interventie in Spanje gisteravond
naar Londen zijn vertrokken, hebben 's mor
gens afscheidsbezoeken gebracht aan minis
ter Colijn en aan minister de Graeff.
DE TRIBUNE HEET VOLKSDAGBLAD.
Het dagblad „De Tribune" zal met ingang
van 19 April in een nieuwen vorm ver
schijnen onder den naam van Volksdagblad,
dagblad voor Nederland. Als hoofdredacteur
zal vanaf dien datum optreden Mr. A. S. de
Leeuw en als directeur de heer H. de
Weerdt,
VIJF PERSONEN VER
DRONKEN.
In het dorp Zoelen heeft gistermorgen
een vreeselijk ongeval plaats gehad, waar
bij vijf personen om het leven zijn gekomen
Een auto uit Rijswijk (Gelderland) is op
de brug over de Linge, vermoedelijk door
het breken van de stuurstang van de auto,
door de leuning in de rivier gereden. In den
wagen zaten vijf personen, die allen zijn
verdronken.
Vier landbouwers uit de Geldersche ge
meente Rijswijk begaven zich per auto
naar de Paaschvee-tentoonstelling, welke
gisteren te Tiel werd gehouden. De auto
werd bestuurd door den ongeveer 20-jarigen
J. van den Berg. Voor de brug over de
Linge te Zoelen staat een tol.
Nadat de auto weer in beweging
was gegaan, zag de tolbewaarster,
mej. J. van Eek, juist toen het
voertuig even over de helft van de
brug was, tot haar grooten schrik,
dat het voertuig, dat niet veel vaart
had, plotseling naar links zwenkte
en door de brugleuning heen in
de rivier de Linge stortte.
Doordat het water van de Linge op het
oogenhlik een vrij hoogen stand heeft, was
de rivier tamelijk diep, met het gevolg dat
de auto geheel onder water verdween.
Mej. van Eek snelde onmiddellijk naar
dn telefoon in haar woning bij de tol en
waarschuwde de autoriteiten met het ver
zoek hulp te sturen.
Hoewel er spoedig assistentie ter plaatse
was, duurde het ongeveer drie kwartier,
voordat men er met behulp van takels in
geslaagd was de auto zoover op het droge
te trekken, dat de portieren geopend kon
den worden.
Toen bleek, dat zich behalve de chauffetir
van den Berg. nog vier personen in het
voertuig bevonden. Hoewel alles er op
wees. dat de slachtoffers nog getracht had
den onder water uit de auto te komen, is
dit niet gelukt en vond men in den wagen
alle viïf inzittenden. De levensgeesten der
slachtoffers waren reeds geweken en de
gemeente-arts, de heer J. J. Hajonides van
der Meulen kon slechts den dood con-
stateeren.
De slachtoffers bleken te zijn de heeren
P. van T.uterveld. oud 42 jaar, D. van
Ooven, 36 jaar, J. van Stapnershoef, 62
iaar en A. van Ooseuhrugge, 75 jaar, allen
afkomstig uit Rijswijk en de chauffeur J.
van den Rerg. oud 21 iaar.
Aan het reddingswerk, dat onder per
soonlijke leiding van den burgemeester van
7oelen. den heer mr. L. R. J. Ridder van
Happard geschiedde, namen zoowel de ge
meente- als de rijkspolitie deel.
De lijken der slachtoffers werden voorloo-
pig met behulp van een baar gedragen
naar het op ongeveer 50 meter afstand ge
legen café „De Zoelensche Brug In een
kamer achter het café werden zij voorloo-
pig opgebaard.
De autoriteiten naimen onmiddellijk
maatregelen om de familieleden der slacht
offers, zooals gemeld allen te Rijswijk woon
achtig, te waarschuwen.
De oorzaak.
De oorzaak van dit vreeselijke ongeval
is waarschijnlijk te wijten aan een defecte
stuurinrichting der auto. Een onderzoek
daarnaar wordt ingesteld.
Op de plaats van het ongeval, dat gister
ochtend te ruim 9 uur plaats had, verza
melden zich in den loop van den ochtend
tal van nieuwsgierigen, die evenwel door de
politie op voldoenden afstand werden ge
houden, om het bergingswerk niet te be
moeilijken.
Een ooggetuige vertelt. De
auto lag ondersteboven in de
rivier.
Mej. J. van Eek, die het vreeselijke onge
val op de brug over de Linge te Zoelen
zag gebeuren, is dienstbode in het café „De
Zoelensche brug". De tol bij de brug wordt
beheerd door den caféhouder en het meisje
moest op dat moment op de tol letten.
De slachtoffers waren vaste bezoekers
van de veemarkt in Tiel en elke week
gingen zij van Rijswijk per auto daar
heen. Het was de gewoonte dat het tolgeld
op den terugweg werd betaald. Zoo ook
gisterochtend, en de landbouwers reden
dan ook, na het meisje gegroet te hebben,
de tol voorbij.
Mej. van Eek, die ook uit Rijswijk afkom
stig is en de inzittenden van de auto goed
kende, stond de auto na te kijken. Tot haar
grooten schrik zag zij het voertuig, toen dit
ongeveer op de helft van de brug was,
door de leuning schieten en in de Linge te
recht komen.
De eigenares van het café „De Zoelensche
Brus", mej. Hey, bevond zich toen op de
bovenverdieping. Zij hoorde daar een luid
gekraak, gevolgd door een plons. Zij haast
te zich naar beneden, waar het meisje
haar huilende tegemoet snelde met de me-
dedeeling: „Onze landbouwers uit Rijswijk
zijn in de Linge gereden".
De broer van de caféhoudster de heer J.
Hey, snelde, gewapend met een lange haak
naar de plaats van het ongeval. Met de
haak trachtte hij de portieren van de in het
water liggende auto te openen of op an
dere wijze een opening in het voertuig te
maken. Alle moeite was echter vergeefsch.
daar de auto ondersteboven in de rivier
was terecht gekomen.
Van alle kanten snelde toen hulp toe,
doch het duurde ongeveer drie kwartier
voordat aan de slachtoffers hulp kon wor
den geboden. Toen was het te laat.
Uit het voertuig konden slechts' lijken
worden geborgen.
Onder de vele landbouwers, die uit de
omgeving elke week de veemarkt bezoe
ken het was er gister in verband met de
Paaschveetentoonstelling extra druk heeft
het gebeurde groote consternatie veroorzaakt
De stemming op de markt, die anders op
een dergelijken dag zeer opgewekt is, was
tengevolge van het ongeluk zeer gedrukt.
Allerwege was men onder den indruk.
Gistermiddag zijn de lijken van de slacht
offers met een ziekenauto vit Tiel naar de
woningen te Rijswijk overgebracht.
Belangrijke ovdracht voor Ne-
derlandsclie werven.
Naar wij van de zijde der Nederlandschc
werven vernemen, is door de N. V. Gemeen
schappelijke Mijnbouwmij. Billiton te 's-
Gravenhage opdracht verstrekt voor de le
vering van drie emmerbaggermolens. Het is
een gelukkige omstandigheid zoo deelde
men ons mede, dat deze orders thans reeds
geplaatst zijn, aangezien anders de werven
voorloopig bezet geweest zouden zijn met
de uitvoering van opdrachten voor Engel-
sche rekening.
De wielen van tractors, auto's
enz., komen geheel schoon op
den weg.
Kort geleden heeft de heer S. de
Ridder, landbouwer te de Purmer,
gemeente Edam, een gelukkige vin
ding gedaan op het gebied van anti-
slip-kettingen.
In tegenstelling met de vroeger
gebruikte anti-slip-kettingen, blijft
bij gebruik van de keting van de
Ridder, het wiel zoowel als de ket
ting zelf, geheel schoon. Dit is het
geval in het bouwland zelf, waar
door de wielen dan ook geheel
schoon op den weg komen, iets wat
bij het bieten rijden een groot voor
deel is gebleken.
Het mooie is ook dat de antislip-ketting de
Ridder kan worden gebruikt bij lucht- zoo
wel als massieve rubberbanden en ook bij
geheel metaleif wielen.
Geen bedrijfsstagnatie meer bij
slecht weer.
De heer De Ridder kon in de laatste we-»
ken, toen hij in zijn eigen bedrijf zijn vin
ding had toegepast, met zijn werk op het
door den regen zwaar doorweekte bouwland
en het vervoer van het land over den weg,
gerust doorgaan. Zulks in tegenstelling met
zijn collega's landbouwers, die als gevolg
van het slechte weer, het buitenwerk had
den moeten staken.
Meet veel succes heeft de heer de Ridder
eenige demonstraties voor belanghebben
den en belangstellenden gegeven. Ook voor
legerautoriteiten, want ook van die zijde
wordt de vinding van beteekenis geacht
Het anti-slip-systeem de Ridder, dat
zooals in de meeste gevallen- overigens
erg eenvoudig is, maakte op hen die de
demonstraties bijwoonden ten zeer gunsti-
gen indruk. Deskundigen die bij de demon
straties aanwezig waren, beweerden, dat
indien men er van op de hoogte zou zijn
geweest, de deelnemers aan de Rallye van
Monte Carlo, daar gaarne gebruik van zou
den hebben gemaakt. De anti-slip-ketting
systeem de Ridder is in enkele oogenblik-
ken in werking te stellen en men kan bij
gebruik daarvan met automobielen even
goed een zeer hooge snelheid bereiken.
Dinsdag 16 Maart a.s. zal de anti-slip
ketting de Ridder worden gedemonstreerd
voor tractor en auto op en nabij het land
bouwbedrijf van den heer J. Hemke, aan
den Molenweg in de Schermer. Dit is de
tweede keer dat een demonstratie plaats
heeft voor de „Vereeniging van Landbou
wers in Beemster, Schermer en Purmer",
van welke zijde voor deze vinding heel
veel belangstelling bestaat
Tusschen twee Duitsche sche
pen.
Het Duitsche stoomschip Oldenburg daü
1360 ton meet en Zondag uit Antwerpen
naar Casablanca was vertrokken, werd bui
ten de haven door het binnenkomende Duit
sche motorschip Fulda geramd en zoo ern
stig beschadigd dat de Oldenburg aan den
grond moest worden gezet, de passagiers en
opvarenden bevinden zich in veiligheid. De
bergingswerkzaamheden zijn in vollen gang
Het motorschip Fulda heeft zijn reis kun
nen voortzetten.
tot V, uur vóór zonsopgang
zijn geluidssignalen verbo
den: knippert dan met de
koplichten als ottentiesein
GELUIDSSIGNAAL VERBODEN gr-M"!
WOENSDAG 17 MAART 1937.
Hilversum I.
VARA-uitzending. 10.00—10.20 v.m. VPRO.
6.30—7.00 RVU. 7.30—8.00 VPRO.
8.00 Gramofoonplaten.
9.30 Keukenpraatje.
10.00 Morgenwijding.
10.20 Causerie over de Nederl. Arbeidersbew.
en gramofoonplaten.
11.30 „Wat kost ons de werkloosheid", causerie
12.001.45 VARA-orkest en gramofoonplaten.
2.00 Vervolg concert.
2.30 Voor de vrouw.
3.00 Voor de kinderen.
5.30 Gramofoonplaten.
6.30 „Individu en gemeenschap", causerie.
7.00 Zang.
7.30 „Humanisme en mystiek", causerie.
8.00 Herh. SOS-berichten.
8.03 Berichten ANP, VARA-Varia.
8.15 VARA-Groot-orkest.
9.00 Radiotooneel.
9.20 Vervolg Concert.
10.00 Berichten ANP.
10.05 Gramofoonplaten.
10.20 Orgelspel.
11.00 Huwelijksverhoudingen,
11.3012.00 Gramofoonplaten.
Hilversum H.
NCRV-uitzending. 6.30—7.00 Onderwijsfond»
v. d. Scheepvaart.
8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde muziek
(gr.pl.).
8.30 Gramofoonplaten.
9.30 Gelukwenschen.
10.30 Morgendienst.
11.00 Ensemble v. d. Horst.
12.00 Berichten.
12.15 Gramofoonplaten.
12.30 Ensemble van der Horst.
1.30 Orgelspel.
2.30 Gramofoonplaten.
3.00 Chr. lectuur.
3.30 Gramofoonplaten.
3.454.45 Chr. Liederenuurtje.
5.00 Kinderuur.
6.00 Landbouwhalfuur.
6.30 Causerie over het Binnenaanvaringsregle-
ment en stoommachines.
7.00 Berichten.
7.15 „Opbouw en uitbouw", causerie.
7.35 Gramofoonplaten.
7.45 Reportage.
8.00 Berichten ANP.
8.15 De Kon. Chr. Oratorium-Vereen, en het
Concertgebouworkest m.m.v. solisten. (Om
9.15 Ouderuurtje).
10.10 Berichten ANP.
10.15 Schaakcursus.
10.3012.00 Gramofoonpl. Hierna: Schriftle
zing.