Parijsche De transatlantische lucht lijn naar West-lndië bekoringen Collectieve arbeids overeenkomsten De aaohoudingen in de Spaansche wateren Klaas dc Vries over hef concentratie-rapport Wederom Nederlandsch schip aangehouden Herberekening der Indische pensioenen Een woestijn onder water Eerste Kamer Tweede Kamer Inperking Staatsexploitatie in de Wieringermeer Godloozen-actie in Rusland Laguardia en de nazi s Strijd om een Frans Hals De Volkenbond. De tweede helft van het buitcnlandsche debat in den Senaat is niet „onbewogen" voorbij gegaan. Om maar direct met het be langrijkste te beginnen, minister De Graeff wekte in de zaal sterke beweging toen hij, sprekende over hetg ebcurde in de Spaan sche wateren, uitriep, dat de aanhoudingen van Nederlandsche schepen door vaartuigen van opstandelingen zuiver als een daad van zeerooverij kan worden beschouwd, waaraan paal en perk dient te worden gesteld door het zenden van oorlogsschepen. Minister De Graeff wekte verder nog be roering toen hij bij de replieken den heer Van Vessem (N.S.B.) te woord stond naar aanleiding van het feit, dat die afgevaardig de niet bevredigd was geweest door het mi- nisterieele antwoord aangaande onze onzij digheid. Z. Exc. had namelijk nogmaals her haald, dat Nederland omtrent de erkenning van zijn onafhankelijkheid geen verdragen of overeenkomsten kan sluiten, wijl die bo ven elk beding verheven is. De Senator was nu teruggekomen on het aanbod van Hitier, blijkbaar niet begriipend, waarom onze Re geering daar zoo afwijzend op beschikte. De bewindsman werd kennelijk wat kriegel door dit aanhouden en zei niet te begrijpen, dat „een Nederlander of althans iemand, die de Nederlandsche nationaliteit draagt" zich over een dergelijke futiliteit zoo druk kan maken Prof. Van Embden (V.D.), die hedenmor gen een pleidooi hield over de noodzakelijk heid, de universolileit van de Volkenhond na te streven, zal tevreden zijn geweest toen hij den minister hoorde zeggen, dat inder daad die universaliteit een levensvoorwaarde voor den bond is, wijl hij anders zal moeten verdwijnen. Doch genoemde Senator had als zijn meening geuit, dat men de machtsmid delen van den bond niet zal mogen verslap pen, en de minister zag hier juist tal van moeilijkheden. In den laten middag verscheen nog de begrooting van Onderwiis, K. en W. ter tafel waarbij door een aantal sprekers soms lang durig werd stilgestaan, om allerlei belan gen te bepleiten. Intusschen mag de vraag worden ge steld, of het nog wel veel zin had, met deri bewindsman over allerlei belangen te praten? Wellicht ware het beter, dergelijke kwesties maar te bewaren tot na do ver kiezingen? Het duurde tot zeer laat in den avond, voordat de minister nadat o.a. de heeren Ossendorp, Van Atters, Steger en d'Andem- bourg gesproken hadden aan het woord kon komen. Van ql de aangeroepen onderwerpen mag thans alleen worden volstaan met mee te deelen, dat minister Slotemaker ten aan zien van de spelling verklaarde, dat een wettelijke regeling noodig zal zijn, om aan te geven, welke methode tot vaststelling van de spellingregels moet worden gevolgd. Ook wil Z.Exc. alsnog komen tot een nieuwe commissie, die nagaat hoe de geslachten in de spelling kunnen worden behouden. „Het spellingvraagstuk" is dus nog lang niet uit de wereld! DE VERBINDEND. EN ONVER BINDEND VERKLARING. Zooals te verwachten was, heeft ir. Bon- gaerts gezegevierd met zijn amendement nopens de Staatsexploitatie van gronden der Wieringermeer; de 3000 H.A. zijn in derdaad teruggebracht tot 1000, waarna het wetje zonder stemming werd aanvaard. Te. gen het aT"n»'*'>*nent waren de S.D., de V.D., esn zestal Katholieken en de heeren Smeenk fA.R.1, Kriioer fC.H.), Van Hou ten (C.D.U.) en Arts (K.D.P.) E-cn belangrijke zaak werd aangeroerd, toen aan de orde kwam het ontwerp inzake de algemeen verbinden en onverbindend verklaring van collectieve arbeidsovereen komsten. Over deze materie zal het laatste woord niet snoedig gezegd zijn. althans in de hedenmiddag gehouden vergadering kwa men reeds bezwaren naar voren. Het mag zeer de vraag worden genoemd, of men de mogelijkheid van onverbindend-verklaren zal aanvaarden. De heeren Kuiper (R.K.) en Kupers (S.D.) waren daar tenminste tegen. De heer Louwes (V.B.) bleek al bitter wei nig voor het gebodenc te voelen, wijl hij vreesde voor herleving van het gildewezen, waarvan naderhand de heer Loerakker zei, dat 't hier aleen betreft herleving van den geest van de voormalige gilden. De heer Bakker (C.H.) steunde de re geering. In de avondvergadering waren do eerste kianken voor het gebodene gunstig. Absoluut tegen was de heer Sneevliet (R. S.A.P.) die van het ontwerp bewegingsbe lemmering voor de arbeiders vreesde. Spr. zal alle amendementen steunen, welke de draagwijdte van het ontwerp verkleinen Weer iets minder fel tegen, maar allesbe halve bewonderend was ir. Van Dis (S.G.1, die in het gebodene iets Staats-soclalistisch meende te moeten zien. De heer Smecnk (A.R.) was van meening. dat het streven van den heer Van Dis juist gaat in de richting van het Staatssocialisme, omdat er slechts keuze bestaat tusschen dat stelsel en hetgeen uit het vriie bedrijf on- komt. En dit laatste wil de heer Van Dis nu iuist niet erkend zien... Wat de mogelijkheid der onverhindend- verklaring betreft, merkte spr. op, dat daar omtrent allerlei misverstand bestaat. Do afgevaardigde wilde in elk geval, dat geen onverbindend-verklaring zal volgen als vol staan had kunnen worden met weigering der verbindend-verklaring. Dr. Kortenihorst (R.K.) constateerde een toenemende bedrijfsordening. In het ontwerp zag spr. allerminst een „eindstation", hoe wel hij het zeker zeer belangrijk achtte, spe ciaal met het oog op de komende moeilijke jaren. Mr. Joekes (V.D.) bestreed den heer Lou wes, die immers van een herleving van het gildewezen sprak. De heer Joekes wees er op, dat 't in deze niet gaat om een gesloten bedrijfsgemeenschap, maar om algemeene regelen, die voor allen gelden. Minister Slingenberg verklaarde met vol doening de groote belangstelling voor het gebodene te hebben geconstateerd. Z.Exc. betwistte, dat de Regeering zou hebben toe gegeven aan den waan van den dag. Hef voorstel is de vrucht van het overleg in het Kabinet, zoo deelde de bewindsman mee. Ten aanzien van het voorgestelde zette Z.Exc. voorop, dat de Regeering uitging van de opvatting, dat in het bedrijfsleven de kleine minderheid een groote meerderheid niet mag kunnen terroriseeren. Allereerst zal noodig zijn; een meerder heid, die de verbindend-verklaring begeert. En ais die meerderheid een minderheid gaat worden? vroeg de heer Loerakker. Z. Exc. antwoordde, dat een coil. contract in elk geval zal gelden voor den tijd. als door den minister oorspronkelijk aangegeven. Wat de onverbindend-verklaring betreft, de minister zei, dat de Regpering haar ab soluut noodig acht, omdat, ais lief geheee) bedrijf een collectief contract heeft, en er dus geen verbindend-verklaring noodig is. de Regeering het recht moet hebben, over eenkomsten tegen het algemeen belang on verbindend te verklaren, wat evenzeer in 't belang der arbeiders kan zijn, b.v. ais door p'nfseling sfiigem'p prijzen de looien f" laag zijn geworden. De onverbindend-ver klaring achtte Z.Exc. noodig als preventie, ook, als de loonen eens te hoog werden ge houden. De Regeering zal niet lichtvaardig in de coll. contracten ingrijpen. Tegen de controle op de naleving der contracten had Z.Exc. geen bezwaar. Ondanks zijn bezwaren zou spr. niette min niet gaarne zien, dat de Vrijzinnig De mocraten zich tegen liet ontwerp zouden verzetten. Dit is ook niet de bedoeling van de onderwijsorganisaties, wélke wel een no ta aan de Tweede Kamer hebben gericht, doch niet tot verwerping adresseerden. Een verwerpen achtte spr. ook niet te ver wachten, gezien het feit, dat alle leden van de staatscommissie het rapport hebben onder teekend. In de Dinsdag jl. gehouden ledenvergade ring van de Vrijzinnig Democratische Ver- eeniging te Amsterdam hesprak de heer Klaas de Vries het ontwerp tót wijziging L. O. wet 1C20. Sprekers groote grief tegen liet ontwerp was, dat gelijke richtlijnen zouden toekomen aan openbare en bijzondere scholen, en dat naast de financieele gelijkstelling, de vol komen gelijkstelling zou worden verkregen. Spr. erkende, dat dit ontwerp het voordeel brengt, dat de Kroon en Gedeputeerde Sta ten niet meer het recht zullen hebben scho len op te heffen, al wordt naar zijn meening op deze gunstige zijde te veel den nadruk gelegd. De Jonge Johanna opgebracht naar Ceuta, doch weder vrijge laten. Gisterenmorgen in de vroegte werd aan boord Hr. Ms. „Hertog Hendrik" draadloos bericht ontvangen van het s.s. „Jonge Johanna", van de Mid- dellandsehe Zeecompagnic, dat het naar Ceuta wérd opgebracht door een nationalistisch oorlogsschip. Hr. Ms. „Hertog Hendrik" is met uiterst vermogen naar de plaats van aanhouding gestoomd, doch toen het pantserschip om acht uur voor Ceuta aankwam, was de Jonge Jo hanna reeds binnen en niet meer bereikbaar. De Jonge Johanna heeft geen gebruik ge maakt van de op 17 Maart voor het eerst geboden gelegenheid om onder convooi van Hr. Ms. „Hertog Hendrik" Straat Gibraltar te passeeren. I.atcr vernamen wij, dat de „Jonge Johan na", na in de Noord-Afrikaansche haven Ceuta te zijn onderzocht, dadelijk weer is vrijgegeven, In het bezit van zijn geheele lading heeft het schip zijn beis naar Cetta vervolgd. Na de lading, welke uit kolen bestond, te Cetta te hebben gelost, zou het schip in bal last varen naar Paiestine en daar een lading voor Nederland meenemen. In de memorie van antwoord inzake dit ontwerp zegt de minister: In de nivelleerende strekking van het ontwerp, waardoor 22.000 gepen- sionneerden er op vooruitgaan, zon der dat anderen minder zullen ont vangen dan zij thans daadwerkelijk aan pensioen genieten, komt hoe wel in zeer beperkte mate, tot uit- Een prachtig record. De we reldtentoonstelling nadert. Het verkeer in de city gaat niet „op wieletjes". De Parijsche groentenmarkt. Een spook- optocht. Precies zeven uren heeft Parijs noodig gehad, om de Fransche re geering vijf milliard francs te ver schaffen. Vele Parijsche banken, aldus de V.P.B.-correspondent, moes ten reeds na twee uren hun loket ten sluiten, wijl het gedeelte van de leening, dat hen ter uitgifte was toegestaan, uitverkocht was. De Fransche provincie was niet eens in staat haar geld kwijt te raken, zoodat de minister van Financiën van plan is haar bij de inteekening op de tweede tranche van vijf mil liard den voorrang voor Parijs te geven. Dien moet tot den zomer van 1914 terug gaan, wil men óp een dergelijke enthousi aste inteekening op een staatsleening stui ten. Voorwaar, een mooi resultaat voor de regeering-Blum. De wereldtentoonstelling. Op het klassieke terrein van alle Parij sche wereldtentoonstellingen, dat zich langs de oevers van de Seine tusschen den Eiffel- tcren en het Trocadéro uitstrekt, werkt men met man en macht aan de nieuwe ten toonstelling. welke in Mei haar poorten zal openen. Het oude Trocadéro-paleis is zoo als bekend verdwenen en vervangen door een reusachtig modern gebouw. Hoe won derlijk het ook moge schijnen, toch zijn er nog menschen, die het oude Troeadéro, be roemd door zijn enorme theaterzaal met een allerslechtste acoustiek en een reus achtig orgel, mooi vonden. Een van hen heeft aan zijn verontwaardiging over den afbraak van het oude gebouw lucht gege ven in de „Merrure de Fdance". Zeer hout schrijft de „kunstkenner" daar neer, dat liet Troeadéro in zijn soort even schoon als dc Notre-Dame en het Louvre was... Op 2 Mei wordt, de nieuwe tentoonstelling geopend niet op 1 Mei, want dan vieren de Fransche arbeiders hun feest én heeft nr>n voor andere dingen natuurlijk geen tijd. Denk U in; de City van Parijs zonder auto's. Het Parijsrhe verkeersprobleem is nog altijd even brandend als eenige jaren gele den. Indertijd zagen de vroede vaderen reeds met ontzetting het oogenhlik naderen waarop men tot radicale maatregelen zou moeien overgaan. In allen ernst werd toen voorgesteld de geheele binnenstad af te breken, of liet autoverkeer in de ritv ge- hprl te verbieden. Inderdaad is de toestand ook op het oogenhlik nog zoo, dat het auto verkeer in de tallooze nauwe zijstraten van de binnenstad sléchts gaande gehouden kan worden door een enorm leger veriteers agenten en een oorverdoovend. permanent concert van claxons. En hoewel men in bij na alle straten, welke aan de groote boule vards grenzen het eenrichtingverkeer heeft ingesteld, is in dezën toestand geen verbe tering gebracht. De fcoomen vallen het ten offer. verkeer Nadat in de laatste jaren de tram is af geschaft en door autobussen vervangen is, heeft de gemeenteraad zich met het voorstel van een eerzaam Parijsch burger bezig ge houden, die minstens een tramlijn als cul tuurhistorisch monument wilde behouden. Men is niet nader op dit voorstel ingegaan en heeft daarentegen thans besloten alle hoornen, welke de drukste verkeersaders sieren, te vellen om den rijweg te kunnen verbroeden, zulks natuurlijk tot groot ver driet van de vele Parijzenaars, die zeer trotsch op hun bóomen zijn. De voornaam ste zorg concentreert zich echter op de zoo goed als onuitvoerbare taak, „den buik van Parijs", de wijk der markthallen tot arbei den in staat te houden. De groentenmarkt in Parijs. Deze „Halles de Paris", voldoen hij lange na niet meer aan 'de behoeften van de stad. Een groot deel van de 's nachts aange voerde waren moet in de omliggende stra ten afgeladen worden. Honderden paarde- wagens, vrachtauto's en handkarren zetten in den nacht koers naar de marktwijk. waar zich al spoedig metorhooge bergen komkom mers, aardappelen, fruit en kisten visch op- hoonen. Deze nachtelijke spiizifrins' van don „buik van Parijs" is een zeer schilderachtig schouwspel. Hier leeft en werkt een tweede Parijs, dat eerst midden in don nacht ont waakt. De marktarbeiders dragen nog dik wijls hun eigen kleederdracht, zii hebben hun eigen café's met oeroude uithangbor den en beroemde keukengeheimen, zij heb ben hun helden van het „milieu" en zij hebben hun eigen sportvereenigingen. Vele beroemde Fransche boksers hebben hiér met het lossen van de zware kisten hun eerste training verricht. Dit romantische leven oefent een groote aantrekkingskracht uit op vele Parijsche nachtbrakers met een groot uithoudingsvermogen. Wanneer de elegante amusementsgelegenheden van Montmartre om 4 of 5 uur sluiten, ontmoet men hier hoeren in rok en dames in groot avondtoi let, die eerst nog even een sinaasappel ko men eten, alvorens zij in het oeroude café. „Bij den rookenden hond" hun laatste „af zakkertje" nemen. De spookoptocht. ITot schoonst is echter dc „spookontocht" van de hoogc, tweewielige groentekarren, die 's avonds om half elf over de hel ver- lirhte C.hamps Elvsécs en de boulevards trekt. Met zeer veel gevoel voor de eigenaar dige bekoring der tegenstellingen heeft, het stadsbestuur deze narhteiiike optocht mid den door de stad geleid. ITet geheel doet spookachtig aan. daar men do koetsiers, die op hun zorgvuldig naar kleuren gerang schikte bergen groenten slapen en de paar den rustig den hun bekenden weg laten volgen, niet ziet. OPDRACHT VAN K.L.M. AAN KON. MIJ. „DE SCHELDE" VOOR DEN BOUW VAN EEN GEHEEL METALEN VLIEGTUIG VOOR LAN GE AFSTANDEN KAN WELDRA VERWACHT WORDEN. Het A.N.P. meldt, dat de K.L.M. in onderhandeling is met de Kon. Mij. „De Schelde" voor den bouw van een lange afstandsvliegtuig, waar schijnlijk bestemd voor oen even- tueelen dienst naar Paramaribo. Het toestel zou een middendekker worden, uit dur-aluminium, opge trokken en uitgerust met drie moto ren van 1100 P.K. elk. De lengte van het ontworpen toe stel is ongeveer 17 M., de span wijdte 24 M. Er ts accomodatie voor 4 passagiers. De transatlantische verbinding. Dit bericht is een bevestiging van de reeds geruimen tijd de ronde doende geruchten en het bij ingewijden bekende feit, dat de KLM bij de afdeeling vliegtuigbouw van „De Schel de" te Vlissingen een geheel metalen vlieg tuig wilde laten houwen voor lange afsiands- viuehlen, in het bijzonder voor eens trans atlantisciien dienst. Naar men weet zijn door de recente onderhandelingen te Lissabon de fornieele voorbereidingen zoodanig gevor derd, dat van de Porlugeesche regeering alle medewerking verwacht kan worden vooi een dienst via Lissabon en Praia op de Kaap Ver- dische eilanden naar Paramaribo. De acco modatie die het ontworpen toestel biedt voor 4 passagiers, wijst er op, dat men waar schijnlijk nadat de vluchten met postvervoer een bevredigend resultaat zullen hebben op geleverd, denkt aan de instelling van een transatlantische» dienst voor post en passa giers. Gezien de beteekenis, ook ais centrum van het Nederlandsche luchtverkeer in de West, mag worden aangenomen dat bij het tot standkomen van den transatlantischen dienst of misschien reeds eerder het eindpunt van de nieuwe lijn, Paramaribo, door een luchtlijn met Curaqao zal worden verb0ri, den. Het nieuwe Oceaan-vliegt ula Naar wij vernemen zouden de onderhan delingen tusschen de K.L.M. en „De Schei. tle" in een zoodanig stadium verkeeren, rj-T over het ontwerp van het nieuwe vli^t,,, reeds overeenstemming zou bestaan, zopd-t verwacht mag worden dat binnen niet t. langen tijd de opdracht officieel zal word«a P Reeds zijn in den windtunnel van den Rijksstudiedienst voor de luchtvaart Pro ven genomen met een verkleind mode], van liet 3-motorige vliegtuig, dat zooals reeds hierboven gemeld, een uit duraluminium gebouwde middendekker zal zijn met een zeer volmaakten stroomlijn vorm. Gezien de ervaringen, in de andere K.L.M.-vliegtuigep opgedaan, kan verwacht worden dat de 3 motoren Wright Cyclones zullen zijn, aan- gezien sedert eenige» tijd nieuwe motoren van dit merk met de hierboven genoemde capaciteit van 1100 P K. zijn uitgekomen die ook in de nieuwe DC i toestellen ge. monteerd zullen worden. Aan de hand van de resultaten, der me tingen in den windtunnel Verwacht men dat de maximum snelheid van het nieuwe vlieg, tuig boven de 400 K.M. zal Jiggen en dat de kruissenlheid boven de ,!70 K.M. pgr uur zal zijn. Terwijl het langste traject op de route naar West-lndië tusschen de Kaap Verdische Eilanden en Paramaribo ruim 3500 K.M. bedraagt zal het nieuwe vliegtuig een actieradius van circa 5500 K.M. hebben en dan nog een groote nuttige last kunnen vervoeren. Hoeveel tijd er nog met de verwezenlijking van den transatlantischen dienst der K.L.M. gemoeid zal zijn. valt nog niet te zeggen. Het is niet hekend. in hoeveel tijd „de Schelde", wanneer zij binnenkort de offi. cieele opdracht tot den houw van het vlieg tuig krijgt, voor de voltooiing noodig zal hebben. Is het toestel gereed, dan zal er, zooals met elk prototype, veel tijd gemoeid zijn met het invliegen en de proefnemingen voor het verkrijgen der luchtwaardigheids^ papieren. En pas daarna kan de K.L.M. 'ni aanvang maken met de transatlantische proefvluchten, waarbij men echter onge twijfeld zijn voordeel zal kunnen doen met de ervaringen, in 1933 door Hondong opge daan bij zijn vlucht naar West-lndië met de F. 18, de „Snip". Indien de proefvluchten dan tot een ge- regelden dienst leidon en het nieuwe ocen aanvliegtuig aan de gestelde eischen vol doet, zal het waarschijnlijk bij dit eenige en eerste in Nederland naar een Neder landsch ontwerp gebouwde, geheel metalen, vliegtuig niet blijven en zullen zich wel licht nieuwe perspectieven voor onze vliegtuig-industrie openen. drukking de gedachte, die in de pen sioenwet voor de spoorwegambtena ren reeds als blijvend beginsel wet telijke erkenning en uitwerking heeft gevonden, dat een overheids- pensioen met als een onveranderlijke grootheid mag worden beschouwd, doch tot zekere hoogte de wisselingen in het salarispeil dient te volgen, waarbij steeds maatgevend blijft, dat het pensioen 'den landsdienaar een redelijk levensonderhoud bij vol brachten dienst behoort te verzeke ren. Tegenover de meening, dat de pensioenen over het algemeen niet van dien aard zijn, dat daarmede in het redelijk levensonder houd kan worden voorzien, moge worden gewezen op hot feit, dat (10 pet. van de In dische burgerlijke pensioenen hier te lande na de korting nog een bedrag van f3000 en hoogcr bereikt, terwijl ruim een derde het Nederlandsche maximum van f4.000.— over treft. Voor het leggen van een bijzondere kor ting op de pensioenen van hen, die na te rugkeer uit Indië zich, zonder gebleken nood zaak, huiten Nederland vestigen, ziet de mi nister geen aannemelijkcn rechtsgrond. De kruistocht tegen den gods dienst. De „Daily Telegrapli" verneemt uit Mos kou, dat de „Komsomolskaa Pravda" ernsti ge critiek oefent op de leiders van den com- riunistischen jeugdbond die naar do meening van liet blad verslappen in den strijd voor vernietiging van den godsdienst. De leiders schijnen te denken, aldus het Russische blad dat de Bolsjewistische kruistocht tegen den godsdienst niet langer noodig is, omdat de geestelijken niet meer van hun burgerlijke rechten beroofd zijn. Dit is echter volkomen onjuist; de sovjet- jeugd moet zonder uitzondering beschermd worden togen godsdienstige invloeden. Als de jeugdleiders en zelfs de militante bond van godloozen de nieuwe bepalingen der grondwet zien als een bewijs, dat do gods dienst niet meer gevaarlijk is, omdat hij reeds vernietigd is behalve onder de oudere menschen, vergissen zij zich aldus de „Komsomolskaa Pravda „want er vait een zekere opleving in de schurkerij van de kerk waar te nemen". Niet alleen priesters van de orthodoxe kerk, ook leden van andere richtingen too- nen „de meest geraffineerde staaltjes van ^e.estolijkG verdorvenheid" en recruteeren niet alleen oudere, maar ook jonge men schen, vooral meisjes. Een van de ,onhe- schaamdste" voorbeelden daarvan deed zich voor te Pensa, waar leerlingen van de tech nische school in kerkkoren zongen. Er wa ren schoolkinderen, die zich aan dezelfde overtreding schuldig maakten. GENERAAL LIOTTA TE NAPELS AANGEKOMEN. Aan boord van het hospifaalschip Ccsa rea" is generaal Liolta. die ernstig gewond werd bij den aanslag Ie Addis Abeba te Napels aangekomen. Hij werd door verschil lende burgerlijke en militaire autoriteiten verwelkomd. De toestand van den generaal is bevredigend. Hij heeft in een salonwagen de reis voortgezet naar Rome, waar hij in een ziekenhuis verpleegd zal worden De Amerikaansche Minister van Buiten- landsche Zaken, Cordell Huil, heeft als zijn meening te kennen gegeven, dat thans geen diplomatieke protesten tusschen Berlijn en Washington meer zullen worden uitgewis seld, ondanks de omstandigheid dat burge meester Laguardia van New York in zijn in Madison Square Garden gehouden rede de controverse weer heeft doen oplaaien. Italiaansche plannen voor „bo> demcultuur" in Abessynië. De Italiaansche ingenieur Andrea Ferraris di Celle uit Turijn, heeft aldus de N.R.Ct. een groot plan ontworpen om de Dankali- woestijn aan den Oostrand van Abessinië van de Roode Zee uit onder water te zetten. De woestijn, een uitgedroogde binnenzee, waar thans alleen wat zout wordt gewon nen, ligt 100 a 120 M. beneden den spiegel van de Roode Zee en is daarvan gescheiden door een reeks heuvels, welker doorsteek naar de overtuiging van de ingenieur geen groote moeilijkheden zal geven. Ferraris oppert de graving van een ongeveer 30 K.M. lang kanaal van 70 M. breed en 5 M. diep, 't welk de heuvelreeks in een tunnel van 20 M. middellijn zal snijden. Het vrij sterke verval van het water zal kunnen worden aangewend voor het opwekken van electrischen stroom voor doeleinden van licht en kracht. Een meer van 3000 vierkante K-M. Door het onder water zetten van de woestijn zal een meer ontstaan van 3000 vierkante K.M., dat tengevolge van de groote warmte in die streek naar schatting per jaar 4-5 milliard M3. water door verdamping zal ver liezen (ongeveer 150 M3. per seconde), zoo dat een sterke onafgebroken stroom uit de Roode Zee dat verlies zal aanvullen. De te winnen electrische kracht berekent ferraris op 670 milliocn kilowattuur pee jaar. Oud, onbekend doek brenflt meer dan f 100.000.op. Volgens berichten in de F.ngelsche bladen is Dinsdag tijdens een veiling van kunst- voorwerpen een levendige strijd geleverd om een doek, dat in den catalogus slechts vermeld stond als „portret van een man in Zra,j ^as en w'tten plooikraag". EP rond geen naam van den schilder aange geven. Het doek zelf was vuil en ge scheurd. Op de een of andere wijze waren cc liter een aantal kunsthandelaars tot de overtuiging gekomen, dat men hier te doen met een echten Frans Hals. Toen dan ut ,fioek WPrrt afgeroepen, begonnen ói f pden, rustig eerst en onopvallend- hic t i Wrldoekje van weinig beteekenis i-ioü poe("g echter bleek, dat geen der 't'1ers van zins was zijn ontdekking ander te gunnen en steeds hooger eeg de prijs tot ten slotte slechts twee ieders overbleven, de bekende kunsthal»* aars Alfretl Viears en Artluir de Casse- Eerstgenoemde staakte zijn striid "P twaalfduizend pond sterling, zoodat de Cas- 8«?enaar werd van den Frans Ha|s voor 12.i05 pond sterling.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 2