Parijsche
De transatlantische lucht
lijn naar West-lndië
bekoringen
Collectieve arbeids
overeenkomsten
De aaohoudingen in de
Spaansche wateren
Klaas dc Vries over hef
concentratie-rapport
Wederom Nederlandsch
schip aangehouden
Herberekening der Indische
pensioenen
Een woestijn onder water
Eerste Kamer
Tweede Kamer
Inperking Staatsexploitatie in de
Wieringermeer
Godloozen-actie in
Rusland
Laguardia en de nazi s
Strijd om een Frans Hals
De Volkenbond.
De tweede helft van het buitcnlandsche
debat in den Senaat is niet „onbewogen"
voorbij gegaan. Om maar direct met het be
langrijkste te beginnen, minister De Graeff
wekte in de zaal sterke beweging toen hij,
sprekende over hetg ebcurde in de Spaan
sche wateren, uitriep, dat de aanhoudingen
van Nederlandsche schepen door vaartuigen
van opstandelingen zuiver als een daad van
zeerooverij kan worden beschouwd, waaraan
paal en perk dient te worden gesteld door
het zenden van oorlogsschepen.
Minister De Graeff wekte verder nog be
roering toen hij bij de replieken den heer
Van Vessem (N.S.B.) te woord stond naar
aanleiding van het feit, dat die afgevaardig
de niet bevredigd was geweest door het mi-
nisterieele antwoord aangaande onze onzij
digheid. Z. Exc. had namelijk nogmaals her
haald, dat Nederland omtrent de erkenning
van zijn onafhankelijkheid geen verdragen
of overeenkomsten kan sluiten, wijl die bo
ven elk beding verheven is. De Senator was
nu teruggekomen on het aanbod van Hitier,
blijkbaar niet begriipend, waarom onze Re
geering daar zoo afwijzend op beschikte. De
bewindsman werd kennelijk wat kriegel
door dit aanhouden en zei niet te begrijpen,
dat „een Nederlander of althans iemand, die
de Nederlandsche nationaliteit draagt" zich
over een dergelijke futiliteit zoo druk kan
maken
Prof. Van Embden (V.D.), die hedenmor
gen een pleidooi hield over de noodzakelijk
heid, de universolileit van de Volkenhond na
te streven, zal tevreden zijn geweest toen
hij den minister hoorde zeggen, dat inder
daad die universaliteit een levensvoorwaarde
voor den bond is, wijl hij anders zal moeten
verdwijnen. Doch genoemde Senator had als
zijn meening geuit, dat men de machtsmid
delen van den bond niet zal mogen verslap
pen, en de minister zag hier juist tal van
moeilijkheden.
In den laten middag verscheen nog de
begrooting van Onderwiis, K. en W. ter tafel
waarbij door een aantal sprekers soms lang
durig werd stilgestaan, om allerlei belan
gen te bepleiten.
Intusschen mag de vraag worden ge
steld, of het nog wel veel zin had, met
deri bewindsman over allerlei belangen te
praten? Wellicht ware het beter, dergelijke
kwesties maar te bewaren tot na do ver
kiezingen?
Het duurde tot zeer laat in den avond,
voordat de minister nadat o.a. de heeren
Ossendorp, Van Atters, Steger en d'Andem-
bourg gesproken hadden aan het woord
kon komen.
Van ql de aangeroepen onderwerpen mag
thans alleen worden volstaan met mee te
deelen, dat minister Slotemaker ten aan
zien van de spelling verklaarde, dat een
wettelijke regeling noodig zal zijn, om aan
te geven, welke methode tot vaststelling van
de spellingregels moet worden gevolgd. Ook
wil Z.Exc. alsnog komen tot een nieuwe
commissie, die nagaat hoe de geslachten in
de spelling kunnen worden behouden. „Het
spellingvraagstuk" is dus nog lang niet uit
de wereld!
DE VERBINDEND. EN ONVER
BINDEND VERKLARING.
Zooals te verwachten was, heeft ir. Bon-
gaerts gezegevierd met zijn amendement
nopens de Staatsexploitatie van gronden
der Wieringermeer; de 3000 H.A. zijn in
derdaad teruggebracht tot 1000, waarna het
wetje zonder stemming werd aanvaard. Te.
gen het aT"n»'*'>*nent waren de S.D., de V.D.,
esn zestal Katholieken en de heeren
Smeenk fA.R.1, Kriioer fC.H.), Van Hou
ten (C.D.U.) en Arts (K.D.P.)
E-cn belangrijke zaak werd aangeroerd,
toen aan de orde kwam het ontwerp inzake
de algemeen verbinden en onverbindend
verklaring van collectieve arbeidsovereen
komsten. Over deze materie zal het laatste
woord niet snoedig gezegd zijn. althans in
de hedenmiddag gehouden vergadering kwa
men reeds bezwaren naar voren. Het mag
zeer de vraag worden genoemd, of men de
mogelijkheid van onverbindend-verklaren
zal aanvaarden. De heeren Kuiper (R.K.) en
Kupers (S.D.) waren daar tenminste tegen.
De heer Louwes (V.B.) bleek al bitter wei
nig voor het gebodenc te voelen, wijl hij
vreesde voor herleving van het gildewezen,
waarvan naderhand de heer Loerakker zei,
dat 't hier aleen betreft herleving van den
geest van de voormalige gilden.
De heer Bakker (C.H.) steunde de re
geering.
In de avondvergadering waren do eerste
kianken voor het gebodene gunstig.
Absoluut tegen was de heer Sneevliet (R.
S.A.P.) die van het ontwerp bewegingsbe
lemmering voor de arbeiders vreesde. Spr.
zal alle amendementen steunen, welke de
draagwijdte van het ontwerp verkleinen
Weer iets minder fel tegen, maar allesbe
halve bewonderend was ir. Van Dis (S.G.1,
die in het gebodene iets Staats-soclalistisch
meende te moeten zien.
De heer Smecnk (A.R.) was van meening.
dat het streven van den heer Van Dis juist
gaat in de richting van het Staatssocialisme,
omdat er slechts keuze bestaat tusschen dat
stelsel en hetgeen uit het vriie bedrijf on-
komt. En dit laatste wil de heer Van Dis
nu iuist niet erkend zien...
Wat de mogelijkheid der onverhindend-
verklaring betreft, merkte spr. op, dat daar
omtrent allerlei misverstand bestaat. Do
afgevaardigde wilde in elk geval, dat geen
onverbindend-verklaring zal volgen als vol
staan had kunnen worden met weigering
der verbindend-verklaring.
Dr. Kortenihorst (R.K.) constateerde een
toenemende bedrijfsordening. In het ontwerp
zag spr. allerminst een „eindstation", hoe
wel hij het zeker zeer belangrijk achtte, spe
ciaal met het oog op de komende moeilijke
jaren.
Mr. Joekes (V.D.) bestreed den heer Lou
wes, die immers van een herleving van het
gildewezen sprak. De heer Joekes wees er
op, dat 't in deze niet gaat om een gesloten
bedrijfsgemeenschap, maar om algemeene
regelen, die voor allen gelden.
Minister Slingenberg verklaarde met vol
doening de groote belangstelling voor het
gebodene te hebben geconstateerd. Z.Exc.
betwistte, dat de Regeering zou hebben toe
gegeven aan den waan van den dag. Hef
voorstel is de vrucht van het overleg in het
Kabinet, zoo deelde de bewindsman mee.
Ten aanzien van het voorgestelde zette
Z.Exc. voorop, dat de Regeering uitging van
de opvatting, dat in het bedrijfsleven de
kleine minderheid een groote meerderheid
niet mag kunnen terroriseeren.
Allereerst zal noodig zijn; een meerder
heid, die de verbindend-verklaring begeert.
En ais die meerderheid een minderheid
gaat worden? vroeg de heer Loerakker. Z.
Exc. antwoordde, dat een coil. contract in
elk geval zal gelden voor den tijd. als door
den minister oorspronkelijk aangegeven.
Wat de onverbindend-verklaring betreft,
de minister zei, dat de Regpering haar ab
soluut noodig acht, omdat, ais lief geheee)
bedrijf een collectief contract heeft, en er
dus geen verbindend-verklaring noodig is.
de Regeering het recht moet hebben, over
eenkomsten tegen het algemeen belang on
verbindend te verklaren, wat evenzeer in
't belang der arbeiders kan zijn, b.v. ais
door p'nfseling sfiigem'p prijzen de looien f"
laag zijn geworden. De onverbindend-ver
klaring achtte Z.Exc. noodig als preventie,
ook, als de loonen eens te hoog werden ge
houden. De Regeering zal niet lichtvaardig
in de coll. contracten ingrijpen.
Tegen de controle op de naleving der
contracten had Z.Exc. geen bezwaar.
Ondanks zijn bezwaren zou spr. niette
min niet gaarne zien, dat de Vrijzinnig De
mocraten zich tegen liet ontwerp zouden
verzetten. Dit is ook niet de bedoeling van
de onderwijsorganisaties, wélke wel een no
ta aan de Tweede Kamer hebben gericht,
doch niet tot verwerping adresseerden.
Een verwerpen achtte spr. ook niet te ver
wachten, gezien het feit, dat alle leden van
de staatscommissie het rapport hebben onder
teekend.
In de Dinsdag jl. gehouden ledenvergade
ring van de Vrijzinnig Democratische Ver-
eeniging te Amsterdam hesprak de heer
Klaas de Vries het ontwerp tót wijziging
L. O. wet 1C20.
Sprekers groote grief tegen liet ontwerp
was, dat gelijke richtlijnen zouden toekomen
aan openbare en bijzondere scholen, en dat
naast de financieele gelijkstelling, de vol
komen gelijkstelling zou worden verkregen.
Spr. erkende, dat dit ontwerp het voordeel
brengt, dat de Kroon en Gedeputeerde Sta
ten niet meer het recht zullen hebben scho
len op te heffen, al wordt naar zijn meening
op deze gunstige zijde te veel den nadruk
gelegd.
De Jonge Johanna opgebracht
naar Ceuta, doch weder vrijge
laten.
Gisterenmorgen in de vroegte werd
aan boord Hr. Ms. „Hertog Hendrik"
draadloos bericht ontvangen van het
s.s. „Jonge Johanna", van de Mid-
dellandsehe Zeecompagnic, dat het
naar Ceuta wérd opgebracht door een
nationalistisch oorlogsschip.
Hr. Ms. „Hertog Hendrik" is met
uiterst vermogen naar de plaats
van aanhouding gestoomd, doch toen
het pantserschip om acht uur voor
Ceuta aankwam, was de Jonge Jo
hanna reeds binnen en niet meer
bereikbaar.
De Jonge Johanna heeft geen gebruik ge
maakt van de op 17 Maart voor het eerst
geboden gelegenheid om onder convooi van
Hr. Ms. „Hertog Hendrik" Straat Gibraltar
te passeeren.
I.atcr vernamen wij, dat de „Jonge Johan
na", na in de Noord-Afrikaansche haven
Ceuta te zijn onderzocht, dadelijk weer is
vrijgegeven, In het bezit van zijn geheele
lading heeft het schip zijn beis naar Cetta
vervolgd.
Na de lading, welke uit kolen bestond, te
Cetta te hebben gelost, zou het schip in bal
last varen naar Paiestine en daar een lading
voor Nederland meenemen.
In de memorie van antwoord inzake dit
ontwerp zegt de minister:
In de nivelleerende strekking van
het ontwerp, waardoor 22.000 gepen-
sionneerden er op vooruitgaan, zon
der dat anderen minder zullen ont
vangen dan zij thans daadwerkelijk
aan pensioen genieten, komt hoe
wel in zeer beperkte mate, tot uit-
Een prachtig record. De we
reldtentoonstelling nadert.
Het verkeer in de city gaat niet
„op wieletjes". De Parijsche
groentenmarkt. Een spook-
optocht.
Precies zeven uren heeft Parijs
noodig gehad, om de Fransche re
geering vijf milliard francs te ver
schaffen. Vele Parijsche banken,
aldus de V.P.B.-correspondent, moes
ten reeds na twee uren hun loket
ten sluiten, wijl het gedeelte van de
leening, dat hen ter uitgifte was
toegestaan, uitverkocht was. De
Fransche provincie was niet eens in
staat haar geld kwijt te raken,
zoodat de minister van Financiën
van plan is haar bij de inteekening
op de tweede tranche van vijf mil
liard den voorrang voor Parijs te
geven.
Dien moet tot den zomer van 1914 terug
gaan, wil men óp een dergelijke enthousi
aste inteekening op een staatsleening stui
ten. Voorwaar, een mooi resultaat voor de
regeering-Blum.
De wereldtentoonstelling.
Op het klassieke terrein van alle Parij
sche wereldtentoonstellingen, dat zich langs
de oevers van de Seine tusschen den Eiffel-
tcren en het Trocadéro uitstrekt, werkt men
met man en macht aan de nieuwe ten
toonstelling. welke in Mei haar poorten zal
openen. Het oude Trocadéro-paleis is zoo
als bekend verdwenen en vervangen door
een reusachtig modern gebouw. Hoe won
derlijk het ook moge schijnen, toch zijn er
nog menschen, die het oude Troeadéro, be
roemd door zijn enorme theaterzaal met
een allerslechtste acoustiek en een reus
achtig orgel, mooi vonden. Een van hen
heeft aan zijn verontwaardiging over den
afbraak van het oude gebouw lucht gege
ven in de „Merrure de Fdance". Zeer hout
schrijft de „kunstkenner" daar neer, dat liet
Troeadéro in zijn soort even schoon als dc
Notre-Dame en het Louvre was...
Op 2 Mei wordt, de nieuwe tentoonstelling
geopend niet op 1 Mei, want dan vieren
de Fransche arbeiders hun feest én heeft
nr>n voor andere dingen natuurlijk geen
tijd.
Denk U in; de City van Parijs
zonder auto's.
Het Parijsrhe verkeersprobleem is nog
altijd even brandend als eenige jaren gele
den. Indertijd zagen de vroede vaderen
reeds met ontzetting het oogenhlik naderen
waarop men tot radicale maatregelen zou
moeien overgaan. In allen ernst werd toen
voorgesteld de geheele binnenstad af te
breken, of liet autoverkeer in de ritv ge-
hprl te verbieden. Inderdaad is de toestand
ook op het oogenhlik nog zoo, dat het auto
verkeer in de tallooze nauwe zijstraten van
de binnenstad sléchts gaande gehouden kan
worden door een enorm leger veriteers
agenten en een oorverdoovend. permanent
concert van claxons. En hoewel men in bij
na alle straten, welke aan de groote boule
vards grenzen het eenrichtingverkeer heeft
ingesteld, is in dezën toestand geen verbe
tering gebracht.
De fcoomen vallen het
ten offer.
verkeer
Nadat in de laatste jaren de tram is af
geschaft en door autobussen vervangen is,
heeft de gemeenteraad zich met het voorstel
van een eerzaam Parijsch burger bezig ge
houden, die minstens een tramlijn als cul
tuurhistorisch monument wilde behouden.
Men is niet nader op dit voorstel ingegaan
en heeft daarentegen thans besloten alle
hoornen, welke de drukste verkeersaders
sieren, te vellen om den rijweg te kunnen
verbroeden, zulks natuurlijk tot groot ver
driet van de vele Parijzenaars, die zeer
trotsch op hun bóomen zijn. De voornaam
ste zorg concentreert zich echter op de zoo
goed als onuitvoerbare taak, „den buik van
Parijs", de wijk der markthallen tot arbei
den in staat te houden.
De groentenmarkt in Parijs.
Deze „Halles de Paris", voldoen hij lange
na niet meer aan 'de behoeften van de
stad. Een groot deel van de 's nachts aange
voerde waren moet in de omliggende stra
ten afgeladen worden. Honderden paarde-
wagens, vrachtauto's en handkarren zetten
in den nacht koers naar de marktwijk. waar
zich al spoedig metorhooge bergen komkom
mers, aardappelen, fruit en kisten visch op-
hoonen. Deze nachtelijke spiizifrins' van don
„buik van Parijs" is een zeer schilderachtig
schouwspel. Hier leeft en werkt een tweede
Parijs, dat eerst midden in don nacht ont
waakt. De marktarbeiders dragen nog dik
wijls hun eigen kleederdracht, zii hebben
hun eigen café's met oeroude uithangbor
den en beroemde keukengeheimen, zij heb
ben hun helden van het „milieu" en zij
hebben hun eigen sportvereenigingen. Vele
beroemde Fransche boksers hebben hiér met
het lossen van de zware kisten hun eerste
training verricht. Dit romantische leven
oefent een groote aantrekkingskracht uit op
vele Parijsche nachtbrakers met een groot
uithoudingsvermogen. Wanneer de elegante
amusementsgelegenheden van Montmartre
om 4 of 5 uur sluiten, ontmoet men hier
hoeren in rok en dames in groot avondtoi
let, die eerst nog even een sinaasappel ko
men eten, alvorens zij in het oeroude café.
„Bij den rookenden hond" hun laatste „af
zakkertje" nemen.
De spookoptocht.
ITot schoonst is echter dc „spookontocht"
van de hoogc, tweewielige groentekarren,
die 's avonds om half elf over de hel ver-
lirhte C.hamps Elvsécs en de boulevards
trekt. Met zeer veel gevoel voor de eigenaar
dige bekoring der tegenstellingen heeft, het
stadsbestuur deze narhteiiike optocht mid
den door de stad geleid. ITet geheel doet
spookachtig aan. daar men do koetsiers, die
op hun zorgvuldig naar kleuren gerang
schikte bergen groenten slapen en de paar
den rustig den hun bekenden weg laten
volgen, niet ziet.
OPDRACHT VAN K.L.M. AAN
KON. MIJ. „DE SCHELDE" VOOR
DEN BOUW VAN EEN GEHEEL
METALEN VLIEGTUIG VOOR LAN
GE AFSTANDEN KAN WELDRA
VERWACHT WORDEN.
Het A.N.P. meldt, dat de K.L.M. in
onderhandeling is met de Kon. Mij.
„De Schelde" voor den bouw van
een lange afstandsvliegtuig, waar
schijnlijk bestemd voor oen even-
tueelen dienst naar Paramaribo.
Het toestel zou een middendekker
worden, uit dur-aluminium, opge
trokken en uitgerust met drie moto
ren van 1100 P.K. elk.
De lengte van het ontworpen toe
stel is ongeveer 17 M., de span
wijdte 24 M. Er ts accomodatie voor
4 passagiers.
De transatlantische verbinding.
Dit bericht is een bevestiging van de reeds
geruimen tijd de ronde doende geruchten en
het bij ingewijden bekende feit, dat de KLM
bij de afdeeling vliegtuigbouw van „De Schel
de" te Vlissingen een geheel metalen vlieg
tuig wilde laten houwen voor lange afsiands-
viuehlen, in het bijzonder voor eens trans
atlantisciien dienst. Naar men weet zijn door
de recente onderhandelingen te Lissabon de
fornieele voorbereidingen zoodanig gevor
derd, dat van de Porlugeesche regeering alle
medewerking verwacht kan worden vooi een
dienst via Lissabon en Praia op de Kaap Ver-
dische eilanden naar Paramaribo. De acco
modatie die het ontworpen toestel biedt voor
4 passagiers, wijst er op, dat men waar
schijnlijk nadat de vluchten met postvervoer
een bevredigend resultaat zullen hebben op
geleverd, denkt aan de instelling van een
transatlantische» dienst voor post en passa
giers. Gezien de beteekenis, ook ais centrum
van het Nederlandsche luchtverkeer in de
West, mag worden aangenomen dat bij het
tot standkomen van den transatlantischen
dienst of misschien reeds eerder het eindpunt
van de nieuwe lijn, Paramaribo, door een
luchtlijn met Curaqao zal worden verb0ri,
den.
Het nieuwe Oceaan-vliegt ula
Naar wij vernemen zouden de onderhan
delingen tusschen de K.L.M. en „De Schei.
tle" in een zoodanig stadium verkeeren, rj-T
over het ontwerp van het nieuwe vli^t,,,
reeds overeenstemming zou bestaan, zopd-t
verwacht mag worden dat binnen niet t.
langen tijd de opdracht officieel zal word«a
P Reeds zijn in den windtunnel van den
Rijksstudiedienst voor de luchtvaart Pro
ven genomen met een verkleind mode], van
liet 3-motorige vliegtuig, dat zooals reeds
hierboven gemeld, een uit duraluminium
gebouwde middendekker zal zijn met een
zeer volmaakten stroomlijn vorm. Gezien de
ervaringen, in de andere K.L.M.-vliegtuigep
opgedaan, kan verwacht worden dat de 3
motoren Wright Cyclones zullen zijn, aan-
gezien sedert eenige» tijd nieuwe motoren
van dit merk met de hierboven genoemde
capaciteit van 1100 P K. zijn uitgekomen
die ook in de nieuwe DC i toestellen ge.
monteerd zullen worden.
Aan de hand van de resultaten, der me
tingen in den windtunnel Verwacht men dat
de maximum snelheid van het nieuwe vlieg,
tuig boven de 400 K.M. zal Jiggen en dat
de kruissenlheid boven de ,!70 K.M. pgr
uur zal zijn. Terwijl het langste traject op
de route naar West-lndië tusschen de Kaap
Verdische Eilanden en Paramaribo ruim
3500 K.M. bedraagt zal het nieuwe vliegtuig
een actieradius van circa 5500 K.M. hebben
en dan nog een groote nuttige last kunnen
vervoeren.
Hoeveel tijd er nog met de verwezenlijking
van den transatlantischen dienst der K.L.M.
gemoeid zal zijn. valt nog niet te zeggen.
Het is niet hekend. in hoeveel tijd „de
Schelde", wanneer zij binnenkort de offi.
cieele opdracht tot den houw van het vlieg
tuig krijgt, voor de voltooiing noodig zal
hebben. Is het toestel gereed, dan zal er,
zooals met elk prototype, veel tijd gemoeid
zijn met het invliegen en de proefnemingen
voor het verkrijgen der luchtwaardigheids^
papieren. En pas daarna kan de K.L.M. 'ni
aanvang maken met de transatlantische
proefvluchten, waarbij men echter onge
twijfeld zijn voordeel zal kunnen doen met
de ervaringen, in 1933 door Hondong opge
daan bij zijn vlucht naar West-lndië met
de F. 18, de „Snip".
Indien de proefvluchten dan tot een ge-
regelden dienst leidon en het nieuwe ocen
aanvliegtuig aan de gestelde eischen vol
doet, zal het waarschijnlijk bij dit eenige
en eerste in Nederland naar een Neder
landsch ontwerp gebouwde, geheel metalen,
vliegtuig niet blijven en zullen zich wel
licht nieuwe perspectieven voor onze
vliegtuig-industrie openen.
drukking de gedachte, die in de pen
sioenwet voor de spoorwegambtena
ren reeds als blijvend beginsel wet
telijke erkenning en uitwerking
heeft gevonden, dat een overheids-
pensioen met als een onveranderlijke
grootheid mag worden beschouwd,
doch tot zekere hoogte de wisselingen
in het salarispeil dient te volgen,
waarbij steeds maatgevend blijft, dat
het pensioen 'den landsdienaar een
redelijk levensonderhoud bij vol
brachten dienst behoort te verzeke
ren.
Tegenover de meening, dat de pensioenen
over het algemeen niet van dien aard zijn,
dat daarmede in het redelijk levensonder
houd kan worden voorzien, moge worden
gewezen op hot feit, dat (10 pet. van de In
dische burgerlijke pensioenen hier te lande
na de korting nog een bedrag van f3000 en
hoogcr bereikt, terwijl ruim een derde het
Nederlandsche maximum van f4.000.— over
treft.
Voor het leggen van een bijzondere kor
ting op de pensioenen van hen, die na te
rugkeer uit Indië zich, zonder gebleken nood
zaak, huiten Nederland vestigen, ziet de mi
nister geen aannemelijkcn rechtsgrond.
De kruistocht tegen den gods
dienst.
De „Daily Telegrapli" verneemt uit Mos
kou, dat de „Komsomolskaa Pravda" ernsti
ge critiek oefent op de leiders van den com-
riunistischen jeugdbond die naar do meening
van liet blad verslappen in den strijd voor
vernietiging van den godsdienst. De leiders
schijnen te denken, aldus het Russische blad
dat de Bolsjewistische kruistocht tegen den
godsdienst niet langer noodig is, omdat de
geestelijken niet meer van hun burgerlijke
rechten beroofd zijn.
Dit is echter volkomen onjuist; de sovjet-
jeugd moet zonder uitzondering beschermd
worden togen godsdienstige invloeden. Als
de jeugdleiders en zelfs de militante bond
van godloozen de nieuwe bepalingen der
grondwet zien als een bewijs, dat do gods
dienst niet meer gevaarlijk is, omdat hij
reeds vernietigd is behalve onder de oudere
menschen, vergissen zij zich aldus de
„Komsomolskaa Pravda „want er vait een
zekere opleving in de schurkerij van de
kerk waar te nemen".
Niet alleen priesters van de orthodoxe
kerk, ook leden van andere richtingen too-
nen „de meest geraffineerde staaltjes van
^e.estolijkG verdorvenheid" en recruteeren
niet alleen oudere, maar ook jonge men
schen, vooral meisjes. Een van de ,onhe-
schaamdste" voorbeelden daarvan deed zich
voor te Pensa, waar leerlingen van de tech
nische school in kerkkoren zongen. Er wa
ren schoolkinderen, die zich aan dezelfde
overtreding schuldig maakten.
GENERAAL LIOTTA TE NAPELS
AANGEKOMEN.
Aan boord van het hospifaalschip Ccsa
rea" is generaal Liolta. die ernstig gewond
werd bij den aanslag Ie Addis Abeba te
Napels aangekomen. Hij werd door verschil
lende burgerlijke en militaire autoriteiten
verwelkomd. De toestand van den generaal
is bevredigend. Hij heeft in een salonwagen
de reis voortgezet naar Rome, waar hij in
een ziekenhuis verpleegd zal worden
De Amerikaansche Minister van Buiten-
landsche Zaken, Cordell Huil, heeft als zijn
meening te kennen gegeven, dat thans geen
diplomatieke protesten tusschen Berlijn en
Washington meer zullen worden uitgewis
seld, ondanks de omstandigheid dat burge
meester Laguardia van New York in zijn in
Madison Square Garden gehouden rede de
controverse weer heeft doen oplaaien.
Italiaansche plannen voor „bo>
demcultuur" in Abessynië.
De Italiaansche ingenieur Andrea Ferraris
di Celle uit Turijn, heeft aldus de N.R.Ct.
een groot plan ontworpen om de Dankali-
woestijn aan den Oostrand van Abessinië
van de Roode Zee uit onder water te zetten.
De woestijn, een uitgedroogde binnenzee,
waar thans alleen wat zout wordt gewon
nen, ligt 100 a 120 M. beneden den spiegel
van de Roode Zee en is daarvan gescheiden
door een reeks heuvels, welker doorsteek
naar de overtuiging van de ingenieur geen
groote moeilijkheden zal geven. Ferraris
oppert de graving van een ongeveer 30
K.M. lang kanaal van 70 M. breed en 5 M.
diep, 't welk de heuvelreeks in een tunnel
van 20 M. middellijn zal snijden. Het vrij
sterke verval van het water zal kunnen
worden aangewend voor het opwekken van
electrischen stroom voor doeleinden van
licht en kracht.
Een meer van 3000 vierkante K-M.
Door het onder water zetten van de woestijn
zal een meer ontstaan van 3000 vierkante
K.M., dat tengevolge van de groote warmte
in die streek naar schatting per jaar 4-5
milliard M3. water door verdamping zal ver
liezen (ongeveer 150 M3. per seconde), zoo
dat een sterke onafgebroken stroom uit de
Roode Zee dat verlies zal aanvullen.
De te winnen electrische kracht berekent
ferraris op 670 milliocn kilowattuur pee
jaar.
Oud, onbekend doek brenflt
meer dan f 100.000.op.
Volgens berichten in de F.ngelsche bladen
is Dinsdag tijdens een veiling van kunst-
voorwerpen een levendige strijd geleverd
om een doek, dat in den catalogus slechts
vermeld stond als „portret van een man in
Zra,j ^as en w'tten plooikraag". EP
rond geen naam van den schilder aange
geven. Het doek zelf was vuil en ge
scheurd. Op de een of andere wijze waren
cc liter een aantal kunsthandelaars tot de
overtuiging gekomen, dat men hier te doen
met een echten Frans Hals. Toen dan
ut ,fioek WPrrt afgeroepen, begonnen
ói f pden, rustig eerst en onopvallend-
hic t i Wrldoekje van weinig beteekenis
i-ioü poe("g echter bleek, dat geen der
't'1ers van zins was zijn ontdekking
ander te gunnen en steeds hooger
eeg de prijs tot ten slotte slechts twee
ieders overbleven, de bekende kunsthal»*
aars Alfretl Viears en Artluir de Casse-
Eerstgenoemde staakte zijn striid "P
twaalfduizend pond sterling, zoodat de Cas-
8«?enaar werd van den Frans Ha|s
voor 12.i05 pond sterling.