Stadsnieuws Onderzeebooten maken zich klaar voor den actieven dienst UNICUM Met Hr» Ms» „De Ruyter naar de Oost Waar gaan we heen Ponderdag 18 Maart 1937 Heldersche Courant Tweede Blad Victualiën staan op den steiger gereed om op de onderzeebooten te worden inge laden Verloofd Paschen J.F.BEEMSTERBOER Hr, Ms. O 14 en O 15 liggen reisklaar aan de kade „Wegen naar Succes" Het beeld van de feestweek zal weinig veranderen Verslag van de Gemeentelijke Arbeidsbeurs Den Helder Licht op voor alle voertuigen Van een bij zonderen medewerker .aan boord van den kruiser) Br heerscht spanning in Den Helder. Span ning, die zich concentreert aan de Buiten haven, waar tegenover het Kruitmagazijn vier onderzeeërs liggen: Hr. Ms. „O 12, 13, 14 en 15". Vier onderzeebooten, bijna nog fonkel nieuw. Steeds weer trekken groepen belang stellenden naar de Buitenhaven. Zij drommen samen, praten, kijken: vier onderzeebooten worden gereed gemaakt voor de reis. Welke reis? De kijkers gissen. Men informeert hier men informeert daar, Overal zijn de deuren en zeker de monden zorgelijk, maar een troepje jonge matrozen spreekt met bravour over de „senorita's" En intusschen groeit nog steeds de bedrij vigheid rond de vier glimmende onderzeeërs, die groote voorraden verzwelgen. Kisten ge condenseerde melk, kisten kug, koffie en thee zien de kijkers op de kade verdwijnen in de luiken. Maar nog steeds weet niemand met zekerheid, waarheen de reis der vier onder zeeërs zal gaan. Met de bedrijvigheid groeit de belangstelling. Spoedig staan honder den toeschouwers op de kade. Men kijkt en praat. Ieder heeft er zijn eigen meening over. af gesloten. Niemand weet, waarom de vier onderzeeërs, die in de Buitenhaven liggen, met zoo'n koortsachtige bedrijvig heid worden gereed gemaakt voor de reis. Niemand weet het... Maar de geruchten zijn hardnekkig en al spoedig is er het gerucht: de vier onderzeeërs gaan naar Spanje. Dat gerucht verspreidt zich onder de velen, die telkens weer komen kijken aan da Buitenhaven. En niemand spreekt het tegen. Daar aan den buitenkant van het Nieuwe- diep had men geen tijd iets tegen te spreken. Dag en nacht werd zonder ophouden doorge werkt. Er was slechts één eisch, die meetelde: de vier onderzeeërs moeten zoo spoedig moge lijk vaarklaar zijn. Van de marinewerf werden tal van schilders gerequireerd, die inderhaast begonnen de schepen een kwastje te geven en die in korten tijd de vier spitse „visschen" van de periscoophouders tot de roeren in de blinkend grijze verf zetten. Over de dekken liepen de technische manschappen heen en weer. Ieder detail werd nauwkeurig onder zocht, elk onderdeel met zorg beproefd. En boven deze bedrijvigheid verfden de schilders met breede halen het rood-wit-blauw op de commandotorens. En langszij op de vlotten stapelden zich de torpedo's op. Geelkoperen, van het vet glim mende cylinders. Met den takel werden ze aan boord geheschen en vandaar verdwenen zij in de cirkel-luiken. Eén voor één, in ieder schip tien: tien machtige projectielen, die stuk voor stuk in staat zijn een schip naar den bodem der zee te zenden. Dan komen er kisten bij honderden en honderden. Wat er in zit, weet men niet. Proviand Munitie Men kan slechts gissenEn ten slotte komt olie, duizenden liters olie. Men vertelt elkaar: „Dat moet voor Spanje zijn". Langzamerhand wordt men positiever in zijn beweringen: „Dat i s voor Spanje", zegt men en men kijkt naar de Jantjes die bedrijvig in de weer zijn. Maar de Jantjes nemen de toe komstverwachtingen niet al te tragisch op. Er wordt gelachen en gespot. Een andere kijkt wat Ieder heeft het zijne gehoord. En ieder zegt: voor Spanje. De douane gaat aan boord, De dekken worden schoongeboend. De periscoopko kers priemen in de grijze voorjaarslucht. Op ieder der vier schepen staan de anti- luchtdoelkanonnen opgesteld. Dreigend richten de loopen zich naar boven. Nog eens, voor de zooveelste maal, worden alle bewegingen met de mitrailleurs gemaakt... Dan scheert de avond over Nieuwediep. In de haven gaan de lichten aan. Honderden en honderden twinkelende lichtpuntjes, gloeiende stippen, .die tefuggespiegeld worden in het zwarte havenwater. De onderzeebooten liggen bijna roerloos aan de steigers. Maar de bedrij vigheid op haar grauwe rompen gaat door. Laat de hechtheid en trouw van Uw band zich afspiegelen in de degelijkheid van Uw ring BEEMSTERBOER garandeert U 14 kar. mass. gouden ringen zonder voeg. Diverse moderne modellen. Prijzen van f6.— tot f25 JUWELIER-HODLOGER-DEN WELDLR mm Geslaagd voor 3en stuurman groote stoom vaart de heer J. J. Landeweerd. Wij verwijzen naar een in dit nummer op genomen advertentie, waarin het Alg. Publ. en Uitgeverskantoor te Amsterdam een werk aankondigt, getiteld „Wegen naar Succes". Dit boek is een handleidng voor iedereen en geeft wenken voor het bekomen van arbeid, zakenplannen, methode's voor zakenuitbrei- ding, formules, fabricatiegeheimen, enz. 88 inschrijvers voor 33 plaatsen. Gistermiddag 2 uur was het 't tijdstip, waarop de inschrijving voor plaatsen op het feestterrein gedurende de Feestweek, welke van 5 tot en met 11 Juli gehouden zal worden, gesloten werd. Op dat tijdstip waren er niet minder dan 88 inschrijvin gen binnengekomen. Daar er slechts 33 plaatsen toegewezen zullen kunnen wor den, zullen er dus heel wat moeten af vallen! Dat wordt een heel werkje voor den markt meester, den heer J. Visser, die aan de hand van de beschikbare plaatsruimte zal hebben „uit te kienen", welke inrichtingen er alzoo geplaatst kunnen worden. Zijn ontwerp, dat als een advies te beschouwen is, gaat te zij ner tijd naar B. en W., die tenslotte zullen be palen hoe de „kermis" want zoo zal de feestweek in den volksmond toch wel blijven heeten! er in Juli uit zal zien, We kunnen ons thans zelf al ongeveer een beeld van de feestweek vormen. Als we de 88 inschrijvingen bezien en dank zij de mede werking van den heer Verstegen, waren we daartoe in staat dan blijkt ons, dat het meerendeel inrichtingen betreft, die hier al een of meerdere malen geweest zijn. Er zijn weer vele inschrijvingen voor allerlei gebak-, nougat-, beignets-, palingkramen en voorts tal van andere kleine tenten, hetzij voor ver maak of snoeperij ingericht. Natuurlijk zijn er ook weer enkele „groote stukken" ingeschreven. Afgewacht dient te worden, of zij inderdaad in Juli hier zullen v ^schijnen, want, zooals uit het bovenstaande blijkt, een beslissing dienaangaande is nog verre. We zullen hier echter de meest opval lende vermelden. De firma Vermoolen schreef in met een tête a queue en een Vroolijk Had, de bekende gebroeders Hommerson met een emotiebaan, een autoscooter en een „Monster van Loch Ness"... Voorts hebben enkele fir manten ingeschreven met draaimolens, fiets- molens e.d., maar voor velen zal het een teleurstelling zijn, dat de „stoom" dit jaar niet zal komen. Voor zoover wij kunnen nagaan, zijn als nieuw te beschouwen „Open golfbaan" van A. RoelVale, de Zwemattractie en de Waggelkamer van V. de Veen. Op de laatste l^ermissen ontbrak dikwijls de oude roman tiek, die een tijd van feëif Barnum en Bailey kenmerkte. Wellicht, dat die ouderwetsche sfeer er dit paar weer eens zal zijn, als het „Vlooientheater" komt of een of meerdere variété-theaters, waarvan er naar we meenen een-3-tal zijn ingeschreven! Verschillende oude bekenden troffen we on der de sollicitanten aan, zooals De Boer met z'n „Friesche Kop" en een Mul met z'n koek haktent... En de slagmachine, beter bekend onder den naam „Kop van Jut" hoopt straks ook weer een kleine plaats ingeruimd te krijgen... Maar, zooals men ziet, het aspect zal niet veel veranderen, en het is dus blijkbaar in deze branche al net zoo als in zooveel in het leven: gebrek aan variatie... We zijn echter benieuwd, hoe straks de kermis samengesteld zal zijn! Over de maand Januari 1937. Mannen. Aanbiedingen kwamen in van: 4 bakkers (2 ben. 18 jr.)1 bakschipper, 4 bankwerkers, 1 boekdrukker, 1 bottelaars- knecht, 5 chauffeurs, 1 colporteur, 2 conciër ges, 7 electriciens (3 ben- 18 jr.), 1 graniet werker, 14 grondwerkers, 1 huisknecht, 3 incasseerders, 4 kantoorbedienden (1 ben. 18 jr.), 3 kappers (1 ben. 18 jr.), 1 kellner, 1 kleermaker, 1 kraandrijver, 9 landarbeiders (1 ben. 18 jr.), 2 letterzetters, 2 loodgieters (1 ben. 18 jaar), 9 loopknechts (7 ben. 18 jr.), 6 machinisten, 1 magazijnbediende, 4 matro zen, 4 metselaars, 2 monteurs, 1 motordrijver, 4 opperlieden, 1 rijwielhersteller, 8 schilders (2 ben. 18 j.), 1 schipper, 3 slagers (1 ben. 18 jr.), 1 stoffeerder, 4 stokers, 1 straatmaker, 3 stucadoors, 2 stuurlieden, 15 timmerlieden (2 ben. 18 jr.), 53 tr.arbeiders, 4 tuinlieden, 1 vrachtrijder, 1 wachtsman, 54 werklieden (4 ben. 18 jr.), 1 winkelbediende. Totaal: 252 personen. Aanvragen kwamen in om: 1 electricien (ben. 18 jr.), 5 grondwerkers, 2 huisknechts, 2 kantoorbedienden, 1 kapper (ben. 18 jr.), 2 loopknechts (ben. 18 jr.), 10 schilders (3 ben. 18 j.), 1 smid, 4 timmerlie den (1 ben. 18 jr.), 8 transp. arb., 25 werk lieden (1 ben. 18 jr.). Totaal: 61 personen. Geplaatst werden: 1 electricien (ben. 18 jr.), 5 grondwerkers, 2 huisknechts, 2 kantoorbedienden, 1 kapper (ben. 18 jr.), 2 loopknechts (ben. 18 jr.), 10 schilders (3 ben. 18 jr.), 1 smid, 4 timmer lieden (1 ben. 18 jr.), 8 transp. arb., 25 werk lieden (1 ben. 18 jr.). Totaal: 61 personen. Op het einde der verslagmaand stonden in geschreven: 1 architect, 3 bakschippers, 17 bakkers (4 ben. 18 jr.), 39 bankwerkers (3 ben. 18 jr.), 6 betonwerkers, 1 boekbinder, 2 boekdrukkers, 12 bollenarbeiders, 1 brugwachter, 58 chauf feurs, 7 conciërges, 22 electriciens (5 ben. 18 jr.), 1 emballeur, 1 granietwerker, 118 grond werkers, 3 huisknechts, 12 incasseerders, 36 kantoorbedienden (4 ben. 18 jr.) 5 kappers (2 ben. 18 jr.), 11 kellners, 10 kleermakers, 2 koks, 1 koperslager, 1 kraandrijver, 154 landarbeiders (5 ben. 18 jr.), 10 letterzetters, 12 loodgieters (2 ben. 18 jr.), 41 loopknechts (29 ben. 18 jr.), 1 maaier, 14 machinisten, 6 magazijn bedienden (1 ben. 18 jr.), 5 matro zen, 27 metselaars (1 ben. 18 jr.), 1 meubel maker, 1 molenaar, 9 monteurs (2 ben. 18 jr.), 1 motordrijver, 36 opperlieden, 3 opzichters, 4 reizigers, 1 rijwielhersteller, 1 scheepmaker, 64 schilders (4 ben. 18 jr.), 1 schipper, 2 schoenmakers, 11 slagers (1 ben. 18 jr.), 5 smeden, 3 steenzetters, 5 stoffeerders, 15 sto kers, 9 straatmakers, 9 stucadoors, 1 stuur man, 95 timmerlieden (3 ben. 18 jr.), 1 touw slager, 196 transp. arb., 14 tuinlieden, 1 uur werkmaker, 1 verpleger, 6 visschers, 1 visch- knecht, 1 voerman, 2 vrachtrijders, 1 wachts man, 403 werklieden (18 ben. 18 jr.), 4 win kelbedienden. Totaal: 1548 personen. N atuurhtstorisch Museum. Elke week: eiken Woensdagmiddag van 36 uur, eiken Zaterdagavond van 7—10 uur, den eersten Woensdag van elke maand van 810 uur, den eersten Zondag van elke maand van 3—5 u. Donderdag 18 Maart. Casino, 8 u. Feestavond. Handelsschoolver- eeniging. Musis Sacrum, 8 u. Lezing met lichtbeel den. Voetbehandeling. Vrijdag 19 Maart. Zeevaartschool, 8 u. Heldersche Weer- en Sterrenkundige Kring. Spreker: H. Keyser. Onderwerp: Maritieme Meteorologie. Vrijdag 19 Maart. Casino, 8 u. Openbare vergadering Rijks personeel. Sprekers: Perdok en Steketee. Vrijdag 19, Zaterdag 20 en Zondag 21 Maart. Café „Prins Hendrik", Julianadorp. Fancy- fair ten bate Harmonie „Kunstzin", van 5—12 u. Zaterdag 20 Maart. Casino, 8 u. Uitvoering Marine Sportver- eeniging. Donderdag 18 Mrt18.36 uur 2 °/0 OBLIGATIES Vrouwen. Aanbiedingen kwamen in van: 7 aardappelschilsters, 23 dagdienstboden, 25 dagmeisjes, 13 dienstboden intern, 1 fröbel onderwijzeres, 1 hulp in de huishouding, 3 huishoudsters, 1 huisnaaister, 1 kookster, 1 kamermeisje, 1 noodh. dienstbode, 9 verkoop sters (6 ben. 18 jr.), 1 verpleegster, 1 wasch- vrouw, 12 werksters. Totaal: 100 personen. Aanvragen kwamen in om: 9 aardappelschilsters, 24 dagdienstb., 19 dagmeisjes, 3 dienstboden, 2 huishoudsters, 1 huisnaaister, 1 hulp in de huishouding, 1 kan- toorbed. (ben. 18 jr.), 1 meid-huishoudster, 2 noodhulp dienstboden, 3 verkoopsters (2 ben. 18 jr.), 7 werksters. Totaal: 73 personen. Geplaatst werden: 9 aardappelschilsters, 16 dagdienstboden, 18 dagmeisjes, 2 dienstboden intern, 1 kantoor- bed. (ben. 18 jr.), 2 noodhulp dienstboden, 1 huisnaaister, 2 verkoopsters (ben. 18 jr.), 7 werksters. Totaal: 58 personen. Op het einde der verslagmaand stonden in geschreven: 4 aardappelschilsters, 12 dagdienstboden, 20 dagmeisjes, 3 dienstboden intern, 1 fröbelon derwijzeres, 4 huishoudsters, 1 hulp in de huis houding, 1 kapster, 5 kantoorbed. (3 ben. 18 jr.), 4 huisnaaisters, 15 verkoopsters (10 ben. 18 j.), 2 verpleegsters, 1 waschvrouw, 16 werksters. Totaal: 89 personen. IX. Zaterdag, 27 Februari. Het laatste traject van de reis zullen we binnen eenige dagen achter den rug hebben: vanaf 2 Maart zullen we staan onder het opperbevel van den Gouverneur-Generaal, dan hebben we groote kans, dat aan ons alléén rond varen een einde komt en we nu, bijna 5 maanden na onze indienststelling, zullen worden toegevoegd aan het eskader in Indië. Het laatste traject onderscheid zich het meest van de vorige door de onvermijdelijke hitte van de steeds hooger komende zon. Ieder die opgewekt deze reis begon en zei: ,,In Hol land kon ik er ook zoo goed tegen", komt vaak bedrogen uit en moet aan den lijve ondervinden, dat deze hitte inderdaad iets an ders is, dan een vriendelijk zonnetje in mid den Juli boven het strand van Huisduinen. Het prettige van deze zon is, dat we ons steeds voldaan voelen: we kunnen niet het minste doen of de groote hoeveelheid lauw water, die wen den heelen dag door naar bin nen gieten, slaan ons aan alle kanten uit en „zweeten we weer van al het werk", dat we gedaan hebben. De belangstelling voor de mandikamers stijgt met den dag: ieder wil zich toch ten minste éénmaal per dag overgieten met wat verkoeling gevend zeewater. Ook dit is weer één van de voordeelen, die we gekregen heb ben, nu we Bombay weer verlaten hebben. In de baai van Bombay was het water zoo vuil en vies, dat mandiën met buitenboord water, om hygiënische redenen verboden werd, en daar we van het zoete water niet te veel mo gen gebruiken, was het mandiën practisch uitgesloten. De oorlogswachten zijn verscheidene malen betrokken geweest en duidelijk is dan ook al verschil met vlak na onze indienststelling te merken: ieder weet zijn plaats en wat hij daar zal moeten verrichten, zoodat de oefenin gen steeds vlotter verloop krijgen. Het aantal veldbedden is na Bombay zeer toegenomen: ieder kwam met vierkante pakken aan boord, wat dan vaak een in- Het achtste artikel werd opgenomen in het nummer van Dinsdag 16 Maart j.1. schuifbaar veldbed bleek te zijn, om nu 's avonds in plaats van in zijn kooi, daarin te gaan slapen. Slapen aan dek, zonder meer, is natuurlijk minder gezond, in verband met natte dekken. Wegens het naderend einde van de reis, werd gisteren door de bemanning een opvoering ge geven: 's ochtends al waren eenige balies naar het achterste gedeelte van het halfdek ge sleept, waren zeildoeken gespannen, van de balies werdl een tooneeltje opgetrokken, ver sierd met nationaliteits- en seinvlaggen: aan den voorkant van het tooneel de vlaggen van de landen, waar we deze reis geweest zijn, de Portugeesche-, Egyptische- en een Engelsche vlag. De belangstelling is groot: het pro gramma houdt van alles in en biedt vol-' doende variatie. Ieder zit voor het tooneel in een halve cirkel, meer naar achteren de officieren en onderofficieren. De muziek heeft zich aan bakboord opgesteld, de band die ook zal optreden zit aan stuurboord om de ge leende piano uit den longroom. De toko heeft een extra flesch bier verstrekt, waarmee ge wapend ieder dus heeft plaats genomen, een pakje shag komt te voorschijn, een strootje wordt snel gedraaid en in afwachting van de dingen die komen zullen, tijdelijk achter het oor gestoken. De conferencier, een konstabel, die binnen kort ook als Neptunus zal optreden, komt in zijn „politiekie' achter de vlagen te voorschijn, buigt netjes voor de verzamelde menigte, ver geet hierbij niet zijn zwarte bolhoedje diep af te nemen en leidt, zooals het een goed confe rencier betaamt, alle nummers in met de noodige verhaaltjes en grappen. Het succes is groot, hij begint er in den loop van den avond zelf steeds meer plezier in te krijgen, zoodat weldra het zweet de grimage van zijn gezicht doet smelten en in straaltjes neer loopen, met als gevolg, bloederige, roode neer hangende strepen bij de mondhoeken, zwarte vegen van zijn oogen af naar beneden. Hij vertelt maar, leidt maar in en springt in zijn veel te groot zwart jasje heen en weer over het tooneel. De muziek speelt de ,,Juliana"-marsch, de ,,Wilhelmina"-marsch, al die marschen die gedurende de reis zoo zijn ingestudeerd: de band treedt op; puur Hollandsche muziek en krontjongliedjes volgen in onafgebroken reeks elkander op. We zijn wat langzamer gaan varen: in het begin was weinig te verstaan door den wind, die we opliepen door de vaart van het schip en natuurlijk den verkeerden kant op gericht was. Zoo worden we ruim twee en een half uur bezig' gehouden totdat het „Wilhelmus" weerklinkt, ieder zijn leege fleschje bier onder den arm neemt, het wachtsvolk alles weer aan kant maakt en ieder die geen wacht heeft, zijn kooi heeft opgezocht. Maandag, 1 Maart. Zondag heeft weinig wetenswaardigs ge bracht: alleen dat voor het eerst, gedurende de reis, kerk aan dek werd gehouden, in plaats van in één van de verblijven beneden Onder den zonnetent voor op den bak waren de traditionale balies op elkaar gezet, de vlag erover en het spreekgestoelte was alweer klaar. Alles wat niet door wacht of bijzondere diensten verhinderd was, had een plaatsje ge zocht voor de kanons, om voor de laatste maal te luisteren naar den vlootgeestelijke, die van daag over een week het schip al weer ver laten zal hebben. De rest van den dag heeft ieder doorge bracht met aan dek luieren: voor de eerste maal na ons vertrek uit Alexandrië trekken zware regenwolken langs den hemel, is er een beetje deining ontstaan die het schip langzaam doet slingeren. Tot regen en storm is het anders niet gekomen, tot groote vreugde van allen die bij dergelijk weer zich minder prettig voelen. Hedenochtend was even na zeven uur de belangstelling aan dek, aan bakboord, zeer groot. Ieder die beneden nog niet op de hoogte was van het gedenkwaardig feit, wordt zoo mogelijk gewaarschuwd en spoedde zich naar dek om zich te scharen tusschen de groote drom aanwezigen die al een tijdje keken naar snel grooter wordende stip aan den horizon. Voor de tweede maal tijdens de reis zien we de „Marnix van St. Aldegonde", nu alweer op de terugreis, stamvol op alle dekken met wuivende, naar Nederland terugkeerende, menschen, die vanwege de vroegte voor het meerendeel nog in hun pyama's gekleed zijn. De zwemmers in het zwembad boven op den brug hebben zelfs het water verlaten en staan met de anderen mee te wuiven met handdoeken en badjassen. Een enkeling, die nu al niet meer weet waar hij zich moet stoppen tegen de warmte, zucht mismoedig: morgen pas in Sabang, morgen pas in het land waar hij drie jaar zal moeten doorzweeten tegen wil en dank en dan, net zooals dat schip dat nu alweer een eind voorbij is en zijn oude koers heeft her nomen, terug naar het koele Vaderland! EINDE.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 5