Maria van Roemenië De autoweg door de woestijn Proefvlucht G 1 ponderdag 18 Maart 1937 Derde blad Over 10 maanden een nieuwe Kantoeng DRIE MUSKETIERS 61. DE EERSTE HINDERNIS. Het invallen der duisternis maakte onze vier vrienden zwijgzaam, pas toen de mor gen aanbrak vonden ze, de een na de ander de spraak terug. Tegen acht uur bereikten ze zonder avonturen en in de beste stem ming het plaatsje Chautilly waar ze wilden ontbijten. De bedienden moesten echter alles voor een plotseling vertrek in gereedheid houden. Aan den disch kreeg Porthos ruzie met een edelman, die blijkbaar flink aange schoten was en weigerde op de gezondheid van den koning te drinken. En dat nog wel, terwijl even tevoren allen eenstemmig op het welzijn van den kardinaal hadden ge dronken. Beiden trokken den degen. Athos had nog gelegenheid Porthos in het oor te fluisteren: „Je hebt een domme streek uit gehaald, hoe het zij, dood den kerel en voeg je in Beauvais weer bij ons. We zullen daar op je wachten." 62. VERDACHTE WEGARBEIDERS. „Het is toch merkwaardig", merkte Ara mis op, toen ze al een heel eind verderop waren, „dat die man zich juist tot Porthos moest richten". „Ach kom", antwoordde d' Artagnan, „Porthos spreekt immers meer en luider dan wij drieën samen. Daarom heeft die man hem natuurlijk voor onzen aanvoerder gehouden". In Beauvais wachtten ze een uur, maar wie er kwam Porthos niet. De reis moest zonder hem worden voortgezet. Ruim een kilometer verder vernauwde het pad zich tot een hollen weg. Hier was een groep ar beiders, althans zoo te zien, bezig den weg te verbeteren. Geen van hen scheen er iets voor te voelen den ruiters gelegenheid te ge ven te passeeren. Integendeel, ze maakten allerlei stekelige opmerkingen. Athos vergat in zijn woede de voorzichtigheid en reed, zijn paard de sporen gevend, op hen in. EEN BEWONDERAAR VERTELT Door de berichten, die thans over de ziekte van Koningin Maria van Roemenië ver spreid worden, staat deze vrouw plotseling in de belangstelling der geheele wereld. Een bewonderaar schrijft over de vorstin: „De vorstin heeft een klein, doch trotsch hoofd, dat op een slanke hals staat, die ge makkelijk het gewicht van het groot e snoer parels draagt waarmede zij versierd is. Haar mooie blauwe oogen verraden haar Engel- sche afkomst. Als jong meisje heeft zij haar opvoeding in Engeland genoten. Zij 'bewoog zich met hetzelfde gemak in de bungalow als in de paleizen. Deze traditie heeft zij als koningin voortgezet. Nu eens houdt zij ver blijf in een paleis, dan weer in een „cotta ge". Heel Boekarest heeft zich gekleed en heeft gelachen als de vorstin. De etiquet te, door haar vader ingesteld, heeft zij aan den kant gezet. Inplaats daarvan heeft zij de dictatuur van de planten en dieren inge steld. De oude dennen der Hobenzollern heeft zij laten weghalen en vervangen door welriekende Engelsche siparren. Vaak kan zij zoo spontaan zijn, dat iemand uit haar omgeving haar moet toefluisteren: „Don 't be too funny"! Vorstelijkheid en vrouwelijkheid in één persoon vereenigd. Met vreugde herinner ik mij de weinige dagen, die ik bij de koningin heb doorge bracht te Baltic aan de Zwarte Zee. In dit Roemeensche dorpje, vlak bij de Bulgaar- sche grens, bezit de koningin een buiten verblijf met een grooten Engelschen tuin, die tot aan de zee afdaalt. De bloemen, die daar groeien, bloeien vijf of zes maal per jaar. Een beschrijving van deze kleuren te Reven, behoort tot de onmogelijkheden. Beneden mijn kamer strekte zich het park hit. Tusschen de hoornen ruischte het water en even verder klonk het geklater van een kleine waterval. Bij een perk begonia's zag ik de koningin staan. Geen enkele Euro- peesche vorstin heeft die houding, gelijk zij. Geen koningin verstaat de kunst de hand te reiken, gelijk zij. Geen vorstin vermag een adjudant een order te geven, op de wijze, waarop zij dit doet. Met een glim lach weet zij van iemand afscheid te nemen Duizenden vrouwen hebben getracht haar te imiteeren. Tevergeefs! De Koningin is zeer sportief. Onnoodig te zeggen, dat zij een uitstekend paardrijdster is. Men verhaalt van haar, dat zi.i eens een geheelen dag te paard zat, s avonds naar de schouwburg ging, 's nachts een bal bijwoonde, en op den gewonen tijd 's morgens weer aan het ontbijt verscheen. Zij kent geen vrees. Maria van Roemenië kent geen vrees of Valsche schaamte. Zij is trotsch, koningin te zijn. Zij leeft., zooals men haar op de poi- tretten ziet, met een kroon op het hoofd. Haar diadeems zijn in één woord prachtig. Zij heeft de grootste safier van de wereld. Zij heeft de kostbaarste parels, die er be staan en weet ze met 't grootste gemak te dragen. Aan de andere kant verschilt zij niet veel van de vrouwen van haar volk. Haar taal is ongekunsteld, en zij is zeer edelmoe dig. Zij houdt er niet van, dat men haar aan den oorlog herinnert, toen zij verpleeg ster bij de Regina- Maria-ambulance was. Zij heeft daar te vreeselijke dingen beleefd! Tot zoover deze bewonderaar van Koning in Maria van Roemenië, in zijn wat overdre ven betoog. Ondanks het feit, dat Koning Peter van Joego-Slavie met influenza te bed ligt, werd de dochter van koningin Maria, koningin weduwe van Joego-Slavië, dringend naar Boekarest ontboden; zij en koning Carol vertoeven voortdurend aan het ziekbed. Van de aankomst van Marie van Joego-Slavië werd slechts melding gemaakt, als zijnde een zuivere familie-aangelegenheid. De koningin lijdt aan vrij ernstige vergiftigings verschijnselen. Nog afgezien daarvan, lijdt zij aan een hartkwaal, maar deze, hoe ern stig ook, zou natuurlijk niet aanleiding ge geven hebben tot de strenge censuur. Of deze vergiftiging toevallig is geweest, dus een gevolg van het nuttigen van ongeschikt voedsel, kan bij de groote geheimzinnigheid welke betracht wordt, niet worden vastge steld, maar in de politieke kringen, waar men ondanks alle voorzorgsmaatregelen van het hof, iets van den toestand is te we ten gekomen, vat men de situatie zeer ern- Stig op. We hopen echter, dat de ziekte slechts van voorbij gaanden aard zal zijn, zoodat de geliefde koningin-moeder Marie yan Roemenië over eenige dagen weer het ziek bed zal mogen verlaten. GEEN GRATIE VOOR TOM MOONEY. De bommenwerper op San Fran- cisco. Er worden nog steeds pogingen gedaan om Tom Mooney, die volgens de overtui ging van velen ten onrechte veroordeeld is wegens het werpen van een bom vele jaren geleden in San Francisco, in vrijheid gesteld te krijgen. Eén der den laatsten tijd ondernomen pogingen is mislukt. De attor- nev General Webb heeft n.1. an den Senaat van Californië medegedeeld, dat de wetge vende vergadering van den staat niet de bevoegdheid heeft Mooney gratie te verlee- nen. STRATEGISCHE OPBOUW VAN HET IMPERIUM ROMANUM. MUSSOLINI'S BEZOEK AAN LYBIë. Mussolini heeft in een triomftocht over den grooten nieuwen weg door de woestijn gereden. Naast hem zat de gouverneur van Tripolis, maarschalk Balbo, de bouwer van dezen weg, welke zoowel in verkeerstech nisch als ook in economisch en strategisch opzicht van de grootste beteekenis is. Het Imperium Romanum, negen maanden gele den, na de verovering van Abessinië gepro clameerd, houdt op, een begrip te zijn en wordt tot een feit, waarmede niet slechts Italië, maar geheel Europa te rekenen heeft. En wij zullen meteen zien waarom en in welken vorm. Hoe de woestijnweg er uit ziet. De nieuwe verkeersweg, welke meer dan 1800 K.M. lang is en van de Egyptische grens dwars door Cirenaica, de Lybische Woestijn en Tripolitanië naar de grens van Fransch-Tunis loopt, zulks ongeveer even wijdig met de kust, beteekent op zichzelf een uiterst kundige technische prestatie. Een deel van den weg, die 7 M. breed is, werd reeds jaren geleden aangelegd, maar het moeilijkste deel, dat door de Lybische Woestijn leidt, werd in nauwelijks ander half jaar in gereedheid gebracht. Sinds eind 1935 werkten, hier 13000 Italiaansche arbeiders onder leiding van 20 hoofdin genieurs en eenige honderden assistenten. Tot Bengasi is het landschap schoon en vruchtbaar, maar dan begint de troostelooze Lybische woestijn Thans is de weg gereed. Hij begint bij het plaatsje Tobrouk, dat onmiddellijk aan de Egyptische grens ligt en op het oogenblik een belangrijk militair vliegveld bezit en loopt vandaar eerst naar Derna. In de ha ven van Derna ziet men op het oogenblik nog de resten van een versterking, welke de Amerikanen hier in 1801 bouwden. Hun vloot beoorloogde toen de daar gevestigde zeeschuimers. Vandaar gaat het verder naar Cyrene, de in de oudheid zoo beroemde stad. Tot Bengasi is het landschap schoon en vruchtbaar, maar dan begint de troostelooze Lybische woestijn en hier was ook het aan leggen van den weg bijwmder moeilijk. Ook in de toekomst zal het niet gemakkelijk zijn, dit traject in goede conditie te houden, daar het woestijnzand hier steeds weer den weg overdekken zal. De beteekenis van den weg voor het verkeer. De verkeerstechnische voordeelen van de zen 1800 K.M. langen autoweg midden door de woestijn liggen voor de hand. In de eerste plaats voor Lybië zelf. Zooals be kend bezat men tot roor kort een gouver neur van Cirenaica en een gouverneur van Tripolitanië. Men was n.1. genoodzaakt aan beide deelen van Lybië wegens de verkeers moeilijkheden een geheel op zichzelf staand bestuur te geven. Tusschen de beide kolo niën lag de woestijn, onoverwonnen. Bestuurstechnisch was de eenheid welis waar reeds tot stand gebracht, voordat de weg gereed was, maar zij bleef toch min of meer op papier staan. Thans echter is zij een feit geworden, want terwijl men vroeger van Trijoolis naar Bengasi of Derna steeds een lange scheepsreis moest maken, kan men thans den afstand met een auto in eenige uren afleggen. Marokko, Algerië, Tunis, Lybië en Egypte met elkaar verbon den. Maar dit is niet alles: de weg grenst, zoo wel in het westen als in het oosten aan andere verkeerswegen, zoodat men op het oogenblik inderdaad met de auto van Fez en Algiers uit over Tunis en Tripolis naar Alexandrië en Cairo kan rijden, Daarmede zijn de landen Marokko, Algerië, Tunis, Ly bië en Egypte, kortom geheel Noord-Afrika met elkaar verbonden. De zeeweg van den Atlantischen Oceaan door de Middelland- sche Zee naar het Suezkanaal en de Roode Zee wordt door dezen parallelloopenden au toweg aangevuld en verkort. Dit brengt groote economische gemakken met zich; Noord-Afrika vereuropeescht zich. De stad Tripolis. Dat ziet men reeds aan het feit, dat Tri- pyolis, de hoofdstad van Lybië, waar Musso lini op 18 Maart de groote Afrikaansche jaarbeurs zal openen, in de laatste jaren een dergelijke ontwikkeling ondergaan heeft als Tunis en Algiers. De stad telt op het oogenblik ongeveer 100.000 inwoners en be zit een aantal schitterende Europeesche woonwijken. Bovendien is de haven aan zienlijk uitgebreid. De nieuwe autoweg zal overigens aan het handelsverkeer van Tri polis zeer ten goede komen. Het strategisch programma van het Imperium Romanum. Men moet weten, dat de autoweg door de woestijn slechts een deel van het strategi sche programma vormt, dat het nieuwe Imperium Romanum in korten tijd ten uit voer wil brengen. Dezer dagen beginnen de groote vloot en luchtvloot manoeuvres bij Tripolis. Nu, tuschen Sicilië en Fransch- Tunis ligt het kleine Italiaansche eilandje Pantelleria. Tot nog toe diende het slechts als concentratiekamp voor politieke gevan genen. Dit behoort thans tot het verleden en het eiland wordt in een soort tweede Malta veranderd intusschen niet voor de Engelschen, in tegendeel. Malta beheerscht het centrum van de Middellandsche zee, 't Kosten grootendeels uit de as- surantiesom gedekt. Naar wij vernemen, zal men vrij spoedig met den bouw van den nieu wen tinbaggermolen gereed zijn. Een termijn van tien maanden ten hoogste is er mede gemoeid. Een voordeel bij het bouwen van de nieu we „Kantoeng" is, dat de schema's van de oude Kantoeng nog aanwezig zijn. Een gelukkige omstandigheid is voorts, dat de verzekeringsgelden van den verongeluk te molen de nieuwe bouwkosten grootendeels bestrijden zullen. De eerste aanbouw kostte een en een kwart millioen. De schuldvraag. Er zijn natuurlijk weer booze stemmen ge weest, die gezegd hebben, dat het ongeluk voorkomen had kunnen worden, als de mo len verscheept inplaats gesleept had gewor den en dat dit ook de officieele voorwaarde was. Wij kunnen echter mededeelen, dat het contract spreekt van de noodzakelijkheid den molen te sleepen. ligt in het bekken, dat in het zuiden door de kust van Tripolis begrensd wordt, dus in het hart van het nieuwe Imperium Roma num. Maar tusschen Sicilië en Tunis is de doorvaart slechts 50 zeemijlen breed. En in het midden van deze zeestraat ligt het eilandje Panteileria. Indien dit wordt, zoo als het worden moet, n.1. een vloot- en luchtvlootbasis, van den eersten rang, be heerscht Italië van hieruit de z.g. Straat van Sicilië en beschermt daarmede Tripolis en Lybië. Eerst in samenhang met Pantelleria waarover men op het oogenblik niet meer mag vliegen, want wat hier gebouwd wordt is streng geheim krijgt de autoweg door de Lybische Woestijn zijn volle strategische beteekenis. Deze weg is niet slechts voor Afrika van belang, maar hij zal ook een groote rol spelen in het geval, dat Italië op een of ander oogenblik zal worden verwik keld in een conflict, dat de Middellandsche Zee als tooneel heeft. De eerste vlucht van het nieuwe Fokkervliegtuig. Gistermiddag heeft het nieuwe Fokkervliegtuig Gl, waarmede Zon dagmiddag reeds als proef getaxied was, proef gevlogen boven het vlieg veld Welschap bij Eindhoven. Het toestel steeg na een korten start op, bleef gedurende dertien minuten in de lucht en landde ver volgens vlot. De piloot toonde zich uiterst tevreden over de machine. Het weder was zooals men het voor een eerste proefvlucht van een nieuwe type vliegtuig maar wenschen kan. Bovendien stond de wind prachtig over de langste af metingen van het groote vliegveld. In den morgen arriveerden uit Amster dam de heer van Tyen, onder-directeur der N.V. Ned. Vliegtuigenfabriek de heer Schatzky en ir. Vos, eveneens van Fokker, en kapitein van Weerden Poelman, com mandant van de jachtvliegtuigenafdeeling. Aan het stuur van het vliegtuig zat de Tsjechische piloot Manes. Nadat het vliegtuig in volle snelheid eenige malen het vliegveld over gerend had en terugkeerde naar den meest noordelijken hoek van het terrein en daar juist omkee- ren wilde om den eersten werkelijken start te maken, zakte een der wielen een eindje in den bodem. Om niets te riskeeren wer den de motoren tijdelijk stopgezet om met behulp van een paar auto's de zware ma chine weder op vasten grond te brengen, hetgeen in zeer korten tijd gebeurd was. Het groote oogenblik. En toen kwam het groote moment. In een daverenden ren stormde de G 1 vooruit en precies om 4 uur 35 verliet de machine den grond, om geleidelijk te stijgen en de eerste linker bocht in te gaan. Op een paar hon derd meter hoogte werd een volledige cirkel met groote straal om Welschap beschreven, terwijl alle aanwezigen met groote belang stelling de vlucht volgden. De vlieger Manes scheen den smaak beet te hebben, want in plaats van spoedig weer te landen, zette hij de vlucht op steeds grooter wordende hoogte voort, nu eens naar links, dan weder naar rechts zwenkend. Zoo zette de G I met volledige zekerheid haar eersten tocht voort totdat na ongeveer 12 minuten de piloot aanstalten ging maken om te landen. Langzaam daalde hij, op vrij grooten afstand ten noorden van Welschap ilet hij de landingskleppen omlaag, en alsof het de honderste landing was, die hij met deze splinternieuwe machine uitvoerde, zoo rustig en glad bracht Manes den luchtkrui- ser weder aan den grond. Juist 13 minuten had deze eerste vlucht geduurd. Een groot succes mag het heeten voor de Fokkerfabriek en de heer van Tyen had van alle kanten gelukwenschen in ont vangst te nemen. De serie proeven zal in de volgende weken op Welschap voltooid worden. VRIJDAG 19 MAART 1937. Hilversum I. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 AVRO. 4.00 VARA. 7.30 VPRO. 9.00 VARA. 10.40 VPRO 11.00 VARA. 8.00 Gramofoonplaten. 10.00 Morgenwijding. 10.20 Declamatie. 10.40 Gramofoonplaten. 11.15 Vervolg declamatie. 11.30 Gramofoonplaten. 12.00 Het Cantabilé-orkest en Gramofoonpl. 1.55 Orgelspel. 2.15 Muzikale dialoog. 3.15 Het AVRO-Dansorkest. 4.00 Gramofoonplaten. 4.30 Voor kinderen. 5.00 Orgelspel. 5.30 De Ramblers en gramofoonplaten. 6.30 Politiek radiojournaal. 6.50 Gramofoonplaten. 7.00 Causerie over de Nederl. Arbeiders!: ;w 7.20 Gramofoonplaten. 7.30 Berichten V. G. P. 7.35 Lezen in de Bijbel. 8.00 Viool en plano. 8.30 Letterkundige causerie. 9.00 Gramofoonplaten. 9.30 Intern, concert uit Cairo (Gram.opn.). 10.35 Berichten ANP. 10.40 Avondwijding. 11.00 Jazmuziek (Gr.pl.)'. 11.3012.00 Gramofoonplaten. Hilversum H. Algemeen Programma, verzorgd doo '~n KRO. 8.009.15 en 10.00 Gramofoonplaten. 11.30 Bijbelsche causerie. 12.00 Berichten. 12.15 De KRO-Melodisten, solist en grampl. 2.00 Gramofoonplaten. 2.20 KRO-Kamerorkest en gramofoonplaten. 4.00 Gramofoonplaten, 4.15 Zang en piano. 4.25 Gramofoonplaten. 4.40 Vervolg zang en piano. 4.50 Gramofoonplaten. 5.20 Orgelspel. (Om 6.00 Land- en Tuinbouw- halfuur.) 6.50 Gramofoonplaten. 7.00 Berichten. 7.10 Luchtvaartkroniek. 7.30 Egyptisch Omroeporkest (Uit Cairo). 8.05 Berichten ANP. 8.15 KRO-Kamerorkest. 8.45 Bela Kiss en zijn orkest. 9.15 KRO-Orkest. 9.45 P. Godwin's orkest. 10.30 Berichten ANP. 10.40 De KRO-Melodisten en solist. 11.3012.00 Gramofoonplaten.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 9