Abonneert II op dit blad
V isscherij
Brief voor Indië
Het welstandspeil in de
West-Friesche steden
waar gaan we heen?
nieuwe!
Een vergelijkend overzicht van inkomens en vermogens
Burgelijke Stand van Den Helder
Hoofdelijk inkomen in den Helder het hoogst
Stoomvaartberichten
Tijdschriften
en Weekbladen
Albert Verweij in „De Stem"
Visscherijberichten
Marineberichten
Plaatsing
Licht op voor alle voertuigen
Voetballen.
Voor de voetbalwedstrijden schreven 9 elf
tallen in. In de finale plaatsten zich de elftal
len: De Kooij, Amsterdam, De Mok en v.
Speijk.
Het kampioenschap werd Zaterdagmiddag
onder groote belangstelling gewonnen door
het elftal van het vliegkamp De Kooij met
32 tegen Amsterdam. Het elftal van Hr. Ms.
v. Speijk won den 3en prijs en het elftal van
de afdeeling Amsterdam den 2en prijs.
De boks- en worstelwedstrijden door de
M.S.V. Zeemacht georganiseerd, hadden de
volgende resultaten.
Boksen. Klasse A.
Ie prijs
A. J. J. Sprenkels,
Middengew.:
matr. 2e kl.
Zw. midd. gew.: Ie prijs matr. 2«> kl. F. v.
Leersum. 2e prijs mar. Ie kl. K. Rooding.
Boksen. Klasse B.
Licht gew.: Ie prijs matr. 3e kl. Lobbe.
L. midden gew.: Ie prijs stoker le kl. J. H.
Zegwaard.
Middengew.: le prijï lichtmatr. A. Riegel-
man.
Worstelen. Klasse A.
le prijs matr. 2e kl. J. G.
korp.-torp.maker J. F.
Middengew.:
Fragman.
Licht middengew.
Steidel le prijs.
Worstelen. Klasse B.
Licht gew.: le prijs 1.1. torp.m. P. v. Luyk.
2e pi ijs l.matr. H. J. Deetman.
L. midd. gew.: le prijs matr. 2e kl. E. Kort
hals.
Midden gew.: le prijs marn. 3e kl. C. J.
Bedorf.
Midd. zw. gew.: le prijs matr. 2e kl. A. J.
v. d. Gaag. 2e prijs mil.-matr. S. J. Ours.
Garnalenuitvoer naar België,
In België maakt men zich zeer bezorgd over
het besluit, dat er weer garnalen uit Holland
mogen worden ingevoerd. Men was gewoon
dezen invoer daar te beperken, zoodat dit als
geoorloofd werd beschouwd en waarop de vis
scherij zich daar geheel had ingesteld, hetgeen
natuurlijk tot schade was van de Hollandsche
garnaal, die zoo goed als niet meer in België
binnen kwam.
Echter bestond er een overeenkomst te dien
opzichte tusschen Holland en België, die de
Hollandsche garnaal wel moest toelaten. Aan
deze overeenkomst is blijkbaar herinnerd,
zoodat er mededeeling gedaan werd aan de
Belgische visscherij, dat de Hollandsche gar
naal tot 1 Mei weer zou worden toegelaten,
Nu loopt men in België, begrijpelijk, te hoop
en de garnaleninvoer is onderwerp van bespre
king geweest in de visscherskringen en zelfs
in het Parlement.
In elk geval wil men hiermee bereiken, dat
de overeenkomst in dat opzicht niet na 1 Mei
van kracht zal worden gemaakt. Vermoedelijk
zal dit dan ook wel gebeuren, maar daar
tegenover zullen dan ook wel andere facilitei
ten voor andere zaken worden verleend. Een
overeenkomst is nu eenmaal iets, waarbij
beide partijen belang hebben.
Voor onze garnalenvisscherij lijkt het nu
niet zoo'n best vooruitzicht. Klagen de Bel
gische visschers over slechten toestand in hun
garnalenbedrijf, de Hollandsche vakgenooten
hebben het zeker niet beter en kunnen noode
eenig afzetgebied missen.
De Duitsche visschersvloot.
Men gaat in Duitschland nog steeds voort
de visschersvloot uit te breiden met de meest
moderne vaartuigen. Zelfs acht men het niet
denkbeeldig, dht de uitbreiding zoo snel gaat,
dat men niet de directe beschikking over ge
schoolde bemanning zal hebben.
Ondanks deze uitbreiding is men toch nog
niet in staat aan de vischbehoefte door eigen
vloot te voorzien, zoodat er invoer van visch
nog steeds noodig is.
Aanvoer van visch door kustvisschers
te Rotterdam.
Het doet steeds goed te lezen, dat de „klap
perende" visch, aangevoerd door de kustvis
schers, bij de handelaars een zoo gewild arti
kel is. De overzichtschrijver van de „N.R.Crt."
wijst daar ook altijd op. En daarom wil het
ons voorkomen, dat de tijd der kustvisschers
nog lang niet voorbij is, zooals men soms
placht dat te suggereeren.
Juist deze aanvoer van nog levende visch,
die dus van niet te overtreffen kwaliteit is.
kan een factor zijn, dat men, bij een stevige
propaganda, meer aandacht aan deze visch
zal schenken, en waarvoor een bepaald soort
publiek belangstelling gaat toonen, terwijl deze
consumenten er gaarne een extra cent voor
over zullen hebben.
Het komt er op aan, dat er waarborgen zijn,
dat de consument dan ook werkelijk deze uit
stekende kwaliteitsvisch krijgt te koopen. Dit
wordt een kwestie van vertrouwen, maar heeft
men dat vertrouwen, dan zal de consument
het ook niet erg vinden als hij iets meer voor
deze soort visch moet betalen.
Is het mogelijk werkelijk deze visch ..klap
perend" aan de consumenten elders aan te
bieden? Het snelle autovervoer zal dat zeer
zeker mogelijk maken. Misschien dat er een
speciale inrichting in deze auto's zal moeten
worden aangebracht, maar dit lijkt ons geen
onoverkomenlijk bezwaar.
De kustvisscherij kan voor Den Helder ook
in deze richting nog van groot belang worden.
De doodsklok behoeft over het vischbedrijf te
dezer plaatse nog geenszins geluid te worden.
vaartuigen zal dan, behoudens dispensatie van
den Minister van Landbouw en Visscherij
slechts voor zooveel vaartuigen een aanvoer-
vergunning krijgen, als waarmede hij gedu
rende de teelt 1936 de haringdrijfnetvisscherij
mocht uitoefenen. Uitvaarbeurten e.d. zullen
daarbij op overeenkomstige wijze als in 1936
worden geregeld.
Met het oog op de haringtrawlvisscherij ligt
het voorts in de bedoeling, ten hoogste vijf-
en-twintig haringtrawlers in de gelegenheid
te stellen versche haring en een nader te be
palen aantal kantjes pekel- en steurharing aan
te voeren, terwijl tevens de mogelijkheid zal
worden opengelaten voor eveneens vijf-en-
twintig trawlers om steurharing, afkomstig
van de z.g. „Clydevisschery" aan te voeren.
Het verdient derhalve aanbeveling, alvorens
een vaartuig voor de uitoefening der haring-
visscherij aan te koopen of uit te rusten, zich
in gevallen van twijfel bij de Nederlandsche
Visscherijcentrale, (Juliana van Stolbergplein
-4, 's-Gravenhage) te vergewissen, of voor
dat vaartuig een aanvoervergunning kan wor
den verstrekt. Aanvraag-formulieren ter ver
krijging dezer vergunningen zullen t.z.t. op
nader bekend te maken plaatsen worden ver
krijgbaar gesteld.
van 20 Maart 1937.
OVERLEDEN: W. Prins (M.), 3 maan
den; wed. E. GroetSchager, 73 jaar.
HERMAN NYPELS'
KLEDINGMAGAZIJNEN DEN HELDER
Toonaangevend en niet duur.
Vraagt onze prijscouranten.
Vertegenwoordiger te ontbieden.
Beste Piet,
Het is met een „bloedend" hart dat ik je
dezen brief ga schrijven. Ronduit gezegd, om
maar meteen met de deur in huis te vallen
Ik houd met schrijven op. Deze dagen, nu er
hier in Holland zooveel bij de Marine omgaat,
nu er schepen naar Gibraltar gestuurd wor
den, nu de „O 16" in de Spaansche wateren
blijft, nu de zomer-divisie onderzeebooten ge
reed gemaakt wordt, nu voel ik hoe of ik in
Den Haag volkomen buiten het Nieuwediep
sche leven sta. Nu valt het me des te meer
op hoe of mijn brieven hier uit het Haagje
weinig meer op de Marine slaan en veel meer
den vorm van „Haagsche brieven" krijgen,
waar in Indië bij de Marine, uit den aard der
zaak natuurlijk veel minder behoefte bestaat.
Dit is dus de laatste brief van een serie/ welke
ik gedurende de laatste 4, 5 jaren geregeld
schreef, zij het dan ook voor het grootste deel
uit Indië. Ik vind het daarom zoo jammer,
omdat de brieven uit Indië, die tenslotte
product van overleg tusschen het Juttertje en
onderget. waren, hiermede eigenlijk eindigen,
want, beste kerel, dat moet mij van het hart...
jij schreef niet regelmatig, terwijl de „Indische
brieven" toch zoo op prijs gesteld werden.
Misschien zie je in dit laatste schrijven dan
ook de moreele verplichting om spoedig tot
regelmatiger schrijven over te gaan. Tenslotte
zijn wij beiden Jutters en weten hoeveel belang
men èn in Indië èn in Holland in onze corres
pondentie, speciaal de jouwe, stelde.
Zoodra ik weer in Nieuwediep kon, dan
hoop ik je nog eens een enkele keer te schrij
ven, maar zooals gezegd, hier in Den Haag
moet je alles wat de Marine betreft uit de
Heldersche Courant zelf halen en dan kun je
het net zoo goed zelf lezen.
Elke
Hoofdelijk inkomen in Den Helder
het hoogst.
De hoogte der inkomens en de grootte der
vermogens van de bevolking eener bepaalde
stad zijn geenszins uitsluitend van belang
voor wie dat inkomen geniet of dat vermo
gen bezit.
Ook voor de gemeentehuishouding is dit
alles van veel gewicht. Hoe grooter de ge
middelde welstand in een stad, des te lager
kunnen de belastingen zijn, eenerzijds omdat
bij een meer algemeenen welstand slechts
weinigen op steun van gemeentewege zijn
aangewezen, anderzijds omdat dan de op
brengst van een bepaald aantal belasting-
opcenten zooveel te grooter is en dientenge
volge met minder opcenten en dergelijke vol
staan kan worden.
Daarnaast is de welstand van de bevolking
uiteraard van de allergrootste beteekenis
voor den handeldrijvenden middenstand. Al
leen wie wat heeft, kan wat besteden en naar
mate de koopkracht van een stadsbevolking
grooter is, in die mate kan ook het debiet
van den winkelstand stijgen.
Wij laten hieronder een overzicht volgen
van den welstand van Den Helder, in verge
lijking met de vijf andere steden van West-
Friesland: Alkmaar, Hoorn, Enkhuizen, Me-
demblik en Schagen, en in vergelijking met
de gemiddelden van Noord-Holland en Neder
land, een en ander gebaseerd op de laatst be
kende officieele gegevens van de rijksbelas
tingen.
Een eerste maatstaf, waarin de welstand
tot uitdrukking komt, is het percentage in
gezetenen, dat in de rijksinkomstenbelasting
is aangeslagen. Hoe hooger dat percentage is,
des te algemeener is de welstand over de ge-
heele bevolking verdeeld. In Nederland be
draagt het percentage aangeslagenen 17.4
in Noord-Holland is het hooger en bedraagt
het 23.6
De zes genoemde steden hebben naar volg
orde de volgende percentages:
Den Helder
Alkmaar
Hoorn
Schagen
Enkhuizen
Medemblik
27.9%
23
21.7
20.5
20.4
16.1
deel der bevolking buiten den belastingplicht
vallen. Daarom is het goed, het totale belast
bare inkomen om te slaan over de geheele
bevolking en dus te berekenen, hoeveel het
belastbaar inkomen per hoofd bedraagt.
Voor Nederland is dit belastbaar inkomen
per hoofd 362.voor de provincie Noord-
Holland 519.Dit hooge provinciale cijfer
wordt vooral veroorzaakt door de forensen
gemeenten, zooals in het Gooi en Kennemer-
land. Rangschikken wij de zes steden in
West-Friesland weer naar volgorde, dan krij
gen wij:
week;
menschen daar in Indië, die er voor lang:er
als een gewone term zitten, zooals daar zlJ Natuurlnstorisch Museum.
de menschen op de werf, op het torpeao
atelier en op het Departement, maar zoodra
in Nieuwediep aangekomen, dan zal ik toch
nog wat van me laten hooien, hoor!
Ja, we zijn op het oogenblik één en al actie.
De „Java" passeerde Aden reeds, de „Hertog
Hendrik" is ter plaatse, de „O 16" sama
djoega. De oogen van van alles wat Neder- g uityoering H.B.S.-vereeniging
innpHr is 7.iin on het ooerenblik op de Marine j 6 g.
eiken Woensdagmiddag van 3—6 uur, eiken
Zaterdagavond van 7—10 uur, den eersten
Woensdag van elke maand van 8—10 Uur
den eersten Zondag van elke maand van'
3—5 u.
Dinsdag 28 Maart.
Woensdag 24 Maart.
lanedr is, zijn op het oogenblik op
gericht en het gemis aan snelle schepen voor
dit doel, het beschermen van den handel in
de Spaansche wateren, treedt op het oogen- Casino> 8 S0 M. Zesde Marine-concert,
blik wel erg op den voorgrond. Maar de
Marinestaf roeit met de riemen die ze heeft Militair Tehuis, Kanaalweg, 8.80 u. Lezing-
1. - 11 1 4 1 r\ a cl n Vl lil Ir PT1 I J. 1 1 J - TV n LT Ir\ I 1ama..
en hopelijk zal dat voldoende blijken.
Je hebt natuurlijk gelezen, dat Hr. Ms.
„Gelderland" en de „Gruno" ook weer in
dienst komen, maar je zult begrepen hebben
dat dat weer de opening beteekent van het
„Artilleristisch seizoen" en dat de opleiding
vuurleiders, afstandmeters en kanonniers
weer beginnen gaat. Ook heb je gelezen dat
overste Van Straelen commandant van de
„Gelderland" wordt. Het zal Z.H.E.G. toch
wel genoegen doen dit schip, waar hij zelf
artillerist op werd, waar hij jaren lang offi
cier der artillerie op was, waar hij het laatste
jaar als eerste officier op diende, nu onder
zijn bevelen te krijgen. Te meer waar het wel
één van de laatste jaren zal zijn dat het
schip als zoodanig dienst zal doen en ik
wensch Z.H.E.G. dan ook van harte toe, dat
hij ook ons nieuw te bouwen A.I.S. te com-
mandeeren zal krijgen.
Nu, kerel, dan eindig ik maar, voor het
laatst dus, je zult de menschen ift Den Helder
en ook mij een groot genoegen doen als je de
.Indische brieven" regelmatig wilt schrijven.
Saluut dus, en saluut „Klaas", „Lange" en
Jan", welke zoo dikwijls in den aanvang van
mijne brieven voorkwamen. Het ga jullie
allen goed.
HENK.
Den Helder
Alkmaar
Hoorn
Schagen
Enkhuizen
Medemblik
513—
483,—.
406—
384—
355—
259—
Hierbij neemt Den Helder dus weer de eer
ste plaats in. Hét inkomen per hoofd is bo
vendien bijna zoo hoog als het provinciaal ge
middelde en dus belangrijk méér dan het
rijksgemiddelde. Ten opzichte van den ver
mogenstoestand geven de vergelijkingscijfers
evenwel een geheel ander beeld. Zoowel van
geheel Nederland als van Noord-Holland is
2.2 der ingezetenen in de vermogensbelas
ting aangeslagen. De Westfriesche steden heb
ben naar volgorde de volgende percentages:
Schagen
Alkmaar
Hoorn
Enkhuizen
Den Helder
Medemblik
3.6%
3.2
2.3-%
2.2
1.3
1.2%
Waddenharing.
De grootere vangsten van haring blyven
aanhouden. De. prijzen dalen reeds belangrijk.
Maar de Waddenharing heeft den trek naar
dit watergebied nog niet opgegeven en we
hopen, dat de verwachtingen te dien opzichte
niet i. dwaarheid zullen worden.
AANVOER VAN HARING.
Van bevoegde zijde vernemen wij, dat het in
het voornemen ligt, in het Crisis-Haring-
besluit 1937 een bepaling op te nemen, krach
tens welke de aanvoer van haring zoowel
versche als gezouten, slechts zal t—fn toege
staan aan georganiseerden bij de Nederland
sche Visscherijcentrale in de groep „reeders
van haringdrijfnetvisschersvaartuigen", voor
zoover zij voor het vaartuig, waarmee de aan
voer beschiedt, in het bezit zijn van een aan
voervergunning.
Iedere reeder van haringdrijfnetvisschers-
Den Helder neemt in dit opzicht dus de
eerste plaats in, niet alleen onder de West
friesche steden, maar ook tegenover het rijks-
en provinciaal gemiddelde. Dit is dus héé' be
vredigend te achten. Een tweede factor, waar
mede rekening dient gehouden te worden bij
de beoordeeling van den welstand eener stad,
is het gemiddelde inkomen, dat iedere belas
tingplichtige heeft. Voor het geheele land is
dit gemiddelde inkomen per jaar 2105.
voor Noord-Holland 2193.
In de zes Westfriesche steden bedraagt het,
wederom in afdalende volgorde gerangschikt:
Alkmaar
Hoorn
Schagen
Den Helder
Enkhuizen
Medemblik
2094—
1900—
1875—
1862—
1742—
1607—
In vergelijking zakt Den Helder dus tot de
vierde plaats af. Echter komen in deze cijfers
twee omstandigheden niet voldoende tot hun
recht. Ten eerste kan een bepaalde stad een
grootere gemiddelde gezinssterkte hebben.
Dan moeten dooreen genomen dus méér ge
zinsleden van het inkomen van een aange
slagene leven, dan in een andere plaats ge
middeld het geval is. En bovendien kan, bij
voorbeeld door werkloosheid, een grooter
Het aantal ingezetenen, die een zeker ver
mogen bezitten, is in onze stad dus wel heel
wat lager dan in de overige steden in de om
geving, met uitzondering slechts van Medem
blik. Het gemiddeld vermogen van eiken aan
geslagene bedraagt in Nederland 64.000.
in Noord-Holland 74.000.—. Ook in dit op
zicht zijn het weer het Gooi en Kennemer-
land, die onze provincie aan een zoo hoog ge
middelde helpen. In de genoemde zes steden
bedraagt het gemiddelde vermogen van eiken
aangeslagene:
Alkmaar
Enkhuizen
Schagen
Den Helder
Hoorn
Medemblik
50.000—
48.000—
45.000—
39.000—
39.000—
28.000—
In dit ranglijstje moet Den Helder dus met
Hoorn de vierde en vijfde plaats deelen. Slaan
wij echter het belastbaar vermogen weer om
over de geheele bevolking, dan moeten wij
ook aan Hoorn nog voorrang verleenen. Voor
geheel Nederland is het belastbaar vermogen
per hoofd der bevolking 1382.voor Noord-
.lolland 1625.Voor de zes steden in onze
omgeving:
Stoomvaart Mij. Nederland.
Chr. Huygens, 19 Maart van Singapore.
Enggano, t., 19 Mrt. v. Colombo.
Johan de Witt, u., 19 Mrt. v. Southampton.
Singkep, pass. 20 Mrt. Galata.
Kon. Ned. Stoomboot My.
Achilles, 19 Mrt. te Amsterdam.
Bacchus, 19 Maart te Izmir.
Berenice, 20 Maart van Kopenhagen.
Boskoop ,u., pass. 19 Maart Dungeness.
Ceres, 20 Maart te Instanbul.
Deucalion, 19 Maart van Lefkandi.
Euterpe, 19 Maart van Bordeaux.
Ganymedes, 19 Maart van Kimassi.
Gisela L. M. Russ 20 Maart van Amsterdam.
Juno, 20 Maart te Rotterdam.
Merope, th., 20 Maart te Havre.
Nereus, 19 Maart van Lissabon.
Oranje Nassau, 19 Maart van Madeira.
Orestes 20 Maart van Amsterdam.
Perseus pass. 20 Maart Holtenau.
Rhea, pass. 20 Maart Finisterre.
Stuyvesant, 19 Maart van Madeira.
HollandAmerika Lijn.
Beemsterdijk, 19 Maart te New-York.
Binnendijk, 19 Maart te Philadelphia.
Damsterdijk, 17 Maart van Cristobal.
Dinteldijk, 18 Maart van Los Angelos.
Edam, 19 Maart te New-York.
Fermia 18 Maart te Bridgeport.
Maasdam, pass. 19 Maart Scilly.
Lochgoll, 18 Maart 9 u. 1 m. nam. 230 m.
W. v. Land's End.
Volendam, 19 Maart te New-York.
Stoomvaart Mij. Oceaan.
Achilles, 20 Maart van Yokohama.
Aeneas, pass. 19 Maart Wight.
Agamemnon 20 Maart van P. Said.
Neleus. 19 Maart van Batavia.
Sarpedon, 20 Maart van Penang.
HollandWest-Afrika Lijn.
Amstelkerk ,th„ 22 Maart te Havre verw.
Jaarstroom, th., 20 Maart te Hamburg verw.
Maaskerk, u., 19 Maart van Port Bouet.
Reggestroom, u., 19 Maart van Accra.
Kon. Paketv. Maatschappij.
Bontekoe, 17 Maart van Mahe.
Roggeveen, 19 Maart van Lourenzo Marqués.
Van Rees, 18 Maart te Batavia.
JavaNew York-Lijn.
Glaucus, 19 Maart van Kaapstad.
Kota Baroe, 19 Mrt. te Boston.
Tanimbare, 18 Maart te New Orleans.
Kotterdamsehe Lloyd.
Baloeran, u., pass. 20 Maart Perim.
Kota Nopan, u., pass. 19 Maart Gibraltar.
Kota Radja, th., pass. 20 Maart Ouessant.
Silver JavaPacific Lijn.
Mapia, 19 Maart te Port Natal.
Manoeran, 18 Maart van San Francisco.
Sembilan, 18 Maart van Port Natal.
Kon. Holl. Lloyd.
Amstelland. u.. 19 Mrt. te Santos.
Eemland, 20 Maart te Amsterdam.
HollandAfrika Lijn.
Heemskerk, th., 20 Maart van Zanzibar.
HollandAustralië Lijn.
Aagtekerk. t., 20 Maart te La Coubre.
RotterdamZuid-Amerika Lyn.
Alpherat, 20 Mrt. v. Rotterdam.
JavaChinaJapan Lyn.
Tjisadane, 18 Maart van Manilla.
met lichtbeelden, door Ds. F. Tollenaar.
Het Maart-nummer van „De Wandelaar",
Bij den uitgever A. G. Schoonderbeek te
Laren verscheen het Maart-nummer van „De
Wandelaar", geïllustreerd maandblad, gewijd
aan natuurstudie, natuurbescherming, geolo-
gie, folklore, buitenleven en toerisme, onder
leiding van A. V. Fey.
Al dekte nog kort geleden sneeuw de vel
den, dit neemt niet weg, dat de lente nabij is
en het zijn geuren en kleuren van deze ko
mende lente, die met deze aflevering in huis
komen. Daar is allereerst het artikel „Paschen
op de Veluwe", door Simon de Waard, een
met veel foto's en teekeningen van vogels,
torentjes, landschappen en menschen opgeluis-
de beschrijving van een Paaschvacantie met
fietstochten door eenzame heivlakten en
droomende bosschen* Ook Jul. Terlingen was
op de Veluwe en maakte een serie teekenin
gen van karakteristieke typen en hoekjes,
waarbij de redacteur een causerie schreef met
herinneringen aan sociale toestanden in het
laatst van de vorige eeuw, waarvan menig
een zal opkijken. J. W. M. van de Wall geeft
nieuwe bijzonderheden over „Valkerij in Ne
derland", terwijl van Menno Daalder's be
schouwingen over „Natuurreservaten in de
Sowjet-Unie" het slot werd opgenomen. Een
actueel verschijnsel is landverhuizing naar
Zuid-Afrika. Eén van deze landverhuizers, Dr.
G. J. Broekhuysen, begint in dit fiummer een
beschrijving van de reis. Een ander actueel
artikel in een tijd van abnormalen regenval
en overstroomingen is „Water", door J. H. de
Boer. Ornithologen onder de lezers krijgen hun
gading in de artikelen „De roerdompen", door
B. Sterkenburg en „De timmerman", door P.
J. Schenk. Dr. A. C. de Koek schrijft ditmaal
over „de afstanden der sterren" en F. G. over
Fotografeeren. Ten slotte vallen nog te noe
men de rubrieken gewijd aan tuinieren, ka
merplanten en „De korte wandeling" met no
tities over het natuurleven in Maart, Paasch-
folklore èn voorjaarsstormen, alles op de be
kende wijze verlucht met foto's en krabbels
in en buiten den tekst, met als frontispice een
teekening van Rein Stuurman: „Invallende
eenden."
Het Mei-nummer van „De Stem" zal geheel
gewijd zijn aan leven en werk van Albert
Verweij, waartoe van vele zijden medewerking
is toegezegd.
„Wilde Vaart"
Een Hollandsch boek.
20 Maart.
Aangebracht door korders:
Schageu
Alkmaar
Enkhuizen
Hoorn
Den Helder
Medemblik
1631—
1628—
1079—
927—
539—
354—
Den Helder is nu eenmaal geen „stad van
geld". D.w.z. dat de scherpe tegenstelling tus
schen grooten rijkdom en diepe armoede, die
in andere plaatsen van ons land soms zoo
schrijnend aan den dag kan treden, zich hier
niet afteekent. De welstand echter, dat laten
de cijfers over de inkomens duidelijk zien, is
hier gelijkmatig verdeeld en het bedrag, dat
per jaar en per hoofd verteerd kan worden,
steekt belangrijk boven dat van de omgeving
uit.
Tongen
P- kg
1.20-
-1.16
Slips
1.11-
-0.98
Schol le soort
p. kist
7.20—5.30
Schol 2e soort
5.00—4.40
Schar
2.30-
-1.80
Wijting
2.25—1.90
Door haringvisschers:
Haring
p. tal
3.30-
-2.90
Door garnalen visschers:
Levende garnalen
p. lit
1.35
Gekookte garnalen
P- kg
0.15
Bij beschikking van den minister van staat,
minister van defensie a.i. is kapitein-luitenant
ter zee P. Koenraad den 19en Maart geplaatst
bij het departement van defensie.
Maandag 22 Mrt. lg.46 uur
Bij H. P. Leopold's Uitgevers Maatschappij
N.V. te Den Haag (Noordeinde) verscheen
voor kort de in Nederland bekroonde roman
van Willem de Geus: „Wilde Vaart", en welke
roman ons land vertegenwoordigt bij den
internationalen litterairen kamp.
„Wilde Vaart"... wij hebben het boek gelezen
een boek, dat ons de zee schildert, zoo als zij
is. Ruw, wild, onbetrouwbaar. Een vijand,
waarmee de zeeman heeft te worstelen, die
hem belaagt, keer op keer. Naast de zee is
daar het zeemansleven. Het leven van de
wilde vaart, van vrachtstoomertjes, die over de
wereldzeeën crossen op zoek naar lading, die
zij, soms wel, en soms niet vinden. Reizen van
7, 8 en 9 maanden. Soms langer.
Het is een eenvoudig boek, dit werk van
Willem de Geus, maar het is op tal van
plaatsen aangrijpend van realiteit en vooral
hem, die de zee kent," zal dit avontuur van de
„Groote Beer" iets te zeggen hebben.
Bij lezing ontkomt men niet aan den indruk,
dat ons land nog steeds te weinig van dit
soort litteratuur bezit. Tenslotte is deze wilde
vaart ook iets echt-Hollandsch, en hoewel het
niet te ontkennen valt, dat met het stoom
wezen veel van de oude romantiek verdwenen
is, wij behooren nog steeds tot de prominente
zeevarende naties.
De schrijver van het boek heeft het boek
opgedragen aan „Mijn maats in de midscheeps
en voor- of achteruit, cheerio mannen" en uit
ieder detail blijkt dat Willem de Geus dit leven
aan den lijve ondervonden moet hebben. Dat
hij weet wat het zeggen wil, op deze kleine
scheepjes te varen, van zee tot zee, maanden
achtereen op de groote lap water, zonder eenig
vertier en zonder vreugd.
De Geus laat zijn verhaal spelen in dezen
ook, of beter JUIST voor den zeeman, zoo
moeilijken tijd, met zijn crisis, zijn gebrek aan
lading en de onzekerheid voor den dag van
morgen. Ook hier grijnst het spook „Opleggen"
aan den horizon met alle consekwenties daar
aan verbonden van armoede en wanhoop.
Willem de Geus heeft getracht van dit boek
een stuk realiteit te maken, een boek zonder
sentiment en zonder dichterlijke ontboezemin
gen en hij is er goeddeels in geslaagd ook En
daardoor werd het een stuk menschelijkheid.
Het schip werd levend en de menschen staan
voor ons ten voeten uit. Het is niet allemaal
even plezierig wat we lezen over dit schip en
zijn bemanning, doch ook de nota gaie ont
breekt niet.
Maar wie over de zee wil lezen, zooals zij
werkelijk is, en over de vaart, maar niet per
luxe mailstoomer, die leze dit bekroonde boek
van Willem de Geus.
^Een goed boek. Een echt Hollandsch boek.