Het voorloopig Ned erlandsch Elftal oefent Oxford wint met drie lengten van Cambridge De heerPlesman terug uit de Auto in de Broekervaart gereden Koninklijk bezoek aan het Juliana-kinderziekenhuis Vereenigde Staten Geen verhoogde werkloozensteun Vrijstelling van militairen dienst De Ncd» Non-interventiedienst De koelie-staking op Malakka Pief v- Kempen-Van Buggenhout winnen de Zesdaagsche van St. Etienne Nog geen beslissing inzake Ma nilla. Belangwekkende nieuwe constructies van Boeing. Met ïi^t Douglas-vliegtuig „Sperwer" is eisterenrniddag te ruim 12 uur de directeur der KI Nf-. de heer A- plesnlan> van zÜn reis naar de Vereenigde Staten teruggekeerd. Ruim «es weken geleden is hij naar Ame rika vertrokken in gezelschap van Jhr. Ren- dorp, die reeds verleden week in ons land ^De^heer"*Plesman arriveerde gisterenmor gen vroeg met de „Europa" te Cherbourg. waar de „Sperwer", bestuurd door piloot Sillevis en met de echtgenoote en de kin deren van den heer Plesman aan boord reeds eisteren in den namiddag aankwam. On Waalhaven werd de heer Plesman ver welkomd door den onderdirecteur der K.L.M., den heer Guillonard, den stationschef den heer Tolk, den stationschef van Schiphol Thomson, en verschillende andere chefs van diensten der K.L.M. t Het hoofddoel van de reis naar Amerika was. zooals men weet het voeren van be en rpkineen over de verlenging van de lucht lijn Batavia—Tarakan tot Manilla, waarover de Nederiandsche regeering met de regeerin gen der Vereenigde Staten en der Philippij- nen in onderhandeling is Aan de mededee- lingen di« de directeur der K.N.T.L.M., .Thr. Rendorp verleden week bij zijn terugkomst reeds deed, had de heer Plesman weinig toe te voegen. Ook hij had den indruk, dat de zaak wel in orde zou komen, omdat tenslotte alle partijen er voordeel van hadden, doch dat de beslissing mis schien nog wel eenigen tijd zou kun nen uitblijven in verband met de vele er aan verbonden formaliteiten, vooral tengevolge van den nog niet definifieven status der Fhilippijnen. Verschillende besprekingen met de Pan American Airways hadden bevredigende re sultaten opgeleverd en voor zoover nog ver dere technische détails geregeld moeten wor den, kan dat geschieden door den heer Nieu- wen'huis, hoofdvertegenwoordiger der K.N.I.L.M. in Ned.-Indië, die in Amerika is achtergebleven. De heer Plesman heeft geen tijd gehad om naar bet Westen der Vereenigde Staten te reizen, doch hoewel hij geen bezoek aan Santa Monica kon brengen, heeft hij con tact gehad met verschillende vertegen woordigers der Douglas-fabrieken en daar uit den indruk gekregen, dat de bestelde D.C. 3-toesfellen in het voorjaar op tijd ge leverd zullen worden. Met de plannen voor den bouw van een D.C. 4 schijnt men niet hard op te schieten, tengevolge van de steeds veranderende eischen der opdracht gevers. De Douglas-fabrieken hebben trou wens de handen vol met het bouwen der bestelde D.C. 3 vliegtuigen. In de geheele Amerikaansche vliegtuig industrie heerscht een reusachtige activiteit en bijna alle fabrieken van beteekenis ver dubbelen den omvang van hun bedrijf. De heer Plesman bezocht de Glenn Martin-fa brieken te Baltimore en de Boeing-fabrie- ken. Daar ll men bezig met den bouw van een nieuwe 4 motorige machine, welke diepen indruk op den heer Plesman heeft gemaakt. ITet is een landvliegtuig, een me talen laagdekker, en heeft een superchar- ging, waardoor het een bijzondere snelheid en actieradius krijgt. De Pan American Airways hebben er twee besteld, waarmee men het volgende jaar proefvluchten over den noordelijken Atlantischen Oceaan wil gaan maken. Het is opvallend, dat men voor deze proefvluchten geen vliegbooten gaat ge bruiken, maar weer tot het landvliegtuig terugkeert. De heer Plesman onthield zich van com mentaar daarop, doch het is voldoende he kend, dat hij zelf ook voor trans-atlantisch verkeer vooral in het landvliegtuig gelooft. United Airlines onderhandelen met Boeing over den bouw van acht van deze nieuwe vliegtuigen, T.W.A, hebben er zes besteld. Op de vraag of de K.L.M. ook plannen ten aanzien van deze nieuwe Boeings had, ant woordde de heer Plesman na eenige aar zeling tenslotte ontkennend. Dat de vliegboot nog niet voor goed ver laten wordt, blijkt trouwens wel uit het feit, dat Boeing tevens bezig is met den bouw van zes nieuwe vliegbooten^ voor de P.A A. ter vervanging van de Clippers op het traject over den Stillen Oceaan. Deze vliegbooten zullen worden uitgerust met vier Doublé Wright-motoren, elk met een capaciteit van 1550 p.k. De reusachtige booten die dus over een motorvermogen van meer dan 6000 p.k. beschikken, zullen op het langste Pacific-traject 10 passa giers kunnen vervoeren tusschen San Franeisco en Honolulu, en op de kleinere trajecten, Honolulu—Wake Island, Wake IslandGuam en Guam—Manilla, wan neer men met een kleinere actieradius kan volstaan, zelfs ruim zeventig passagiers. DE DRIE INZITTENDEN GERED. Dapper optreden van een 25-jari gen Amsterdammer. Bij het passeeren van een vracht auto is gisterenavond omstreeks ze ven uur tusschen Monnikendam en Broek, een personenauto, in de langs dien weg loopende vaart gereden. De drie inzittenden konden spoedig op het droge worden gebracht. De auto was een huurwagen uit Amsterdam en werd bestuurd door den chauffeur T. J. de Groot. Het ongeluk is waarschijnlijk te wijten aan het feit, dat de chauffeur, toen hij met den wagen op den zachten berm was ge komen, in plaats van te stoppen, vol gas heeft gegeven, waardoor hij den auto niet meer op den rechten weg kon krijgen, De auto verdween bijna geheel onder water; de chauffeur gooide tijdens den val de portieren open. Bij het zien van het ongeluk stopte de chauffeur van den vrachtauto onmiddellijk, waarop de naast hem gezeten 25-jarige As- sink uit Amsterdam te hulp schoot. Hij sprong gekleed te water en slaagde er in de drenkelingen uit den auto te trekken en op den kant te brengen. Het waren mej. Singer en de blinde dr. S. Langedijk, beidert uit Amsterdam. Het drietal is bij onwonen- den binnen gebracht en van droge kleeren voorzien. De auto is in den loop van den avond op den wal geheschen. Vragen van de Visser beantwoord Op de vragen van den heer De Visser betreffende verhooging van de steunuitkee- ringen aan werkloozen en de loonen m de werkverschaffingen en toekenning van een duurtetoeslag a*n de daarbi, bet.-kke.ien heeft de minister van Sociale Zaken ont- de schriftelijke en mondelinge behandeling van de begrooting van Sociale Zaken voor het dienstiaar 1937 in de Eerste Kamer zijn zienswpze te dien aanzien uitvoerig heeft uiteengezet verwijst de minister daarnaar kortheidshahe. De Regeering voorziet voor zoover moge- bik in de behoeften aan kleeding dekking en schoeisel. In het winterseizoen 1936- 1037 is met goedkeuring van de Staten Ge neraal voor den z.g. B-steun 1 millioen extra beschikbaar gesteld. Behoort niet te worden gehand haafd indien daarop geen prijs wordt gesteld. J. S., ingeschrevene voor den militairen dienstplicht voor de lichting 1938, uit Rot terdam, was door den Commissaris der Ko ningin in Zuid-Holland voorgoed vrijstelling van den dienstplicht verleend wegens broe- derdienst. S. kwam van deze beslissing in beroep bij de Kroon. Hij verzocht daarbij als ge woon dienstplichtige ingelijfd te mogen wor den. daarbij als reden opgevende, dat hij va derlandslievend is en vernomen heeft, dat men bij goed volbrachten diensttijd kan sol- liciteeren bij marechaussee of militaire po litie. Ten aanzien van dit beroep is thans bij Kon. besluit overwogen, dat de verleende vrijstelling, nu daarop geen prijs meer wordt gesteld, niet behoort te worden ge handhaafd en is de beslissing van den Com missaris der Koningin vernietigd. MICHIEL DE RUIJTER HERDACHT. Kranslegging op standbeeld te Vlissingen. Om half vier is gisterenmiddag ter herin nering aan zijn geboortedag, door een ver tegenwoordiger van de Zeevaartschool, een burger en een afgevaardigde van de Konink lijke Nederiandsche Vereeniging „Onze Vloot", een krans gelegd op het standbeeld van Michiel Adr. de Ruijter. Bij de plechtigheid waren o.m. tegenwoor dig de commandant van de marine en en kele officieren. Er waren vele belangstellenden. OP HET NIPPERTJE. Onze foto doet duidelijk uitkomen, dat de leerling-vlieger, die Dinsdagmiddag in de Wieringerwaard een noodlanding maakte ternauwernood aan een ernstig gevaar is ontsnapt. Zijn vliegtuig kwam slechts enkele meters voor een sloot tot stilstand. ORDERS In verband met het feit, dat de non-in ventiecommissie besloten heeft 30 Neder iandsche gezagvoerders en andere officie ren ter Koopvaardij aan te stellen als of ficier van toezicht en assistent-off. van toezicht. vernemen wij nog de volgende bijzonderheden. Schout bij nacht Olivier wordt bij het toe zicht op de zeecontrole geassisteerd door acht vlag-officieren van verschillende na tionaliteit, die als administrateurs zullen optreden in de controle-havens, welke elk schip, dat naar Spanje gaat, of uit dat land terugkeert, moet aandoen. Een schip, dat zich in een der controle havens meldt, krijgt een off. v. toezicht en een assistent-off. v. toezicht aan boord en moet zoolang deze ambtenaren aan boord zijn den wimpel van de non-interventie commissie voeren, welke dit schip doorgang zal verschaffen door de blokkade. De controleurs zullen aan boord acht ge ven op de lading, en bij het laden en los sen in de Spaansche havens toezicht hou den op de goederen, welke van boord gaan, alsmede op de bemanning, opdat niet een gedeelte daarvan in Spanje achterblijft. In totaal zijn er ongeveer 650 controle-offi cieren noodig, waarvan Nederland er 30 zal leveren, t.w. tien officieren van toezicht en 20 assistenten. Naar wij vernemen, hebben zich voor de bovenstaande functies reeds zeer veel ge gadigden aangemeld, en op het ingestelde bureau worden thans de verschillende aan vragen onderzocht en verwerkt. Hieruit zal dan een voordracht tot het benoodigde aantal worden opgemaakt, wel ke naar de administratie in Londen zal worden gezonden, waar verder de benoe ming zal worden beslist. Tot dusver is voor de plaatsing op de voordracht nog geen definitieve keuze ge daan. PAARD VALT IN KELDER. Gisteravond omstreeks zes uur gebeurde op den Groenenburgwal te Amsterdam een ongeluk, dat nog goed is afgeloopen. De bestuurder van een expeditiekar van de firma Van Gend en Loos, wilde met zijn voertuig de brug afrijden, doch plotseling zag hij, dat de weg was afgesloten. Hij poog de de versperring te ontwijken, waardoor het paard in een operistaanden kelder viel. Het dier kwam ongelukkig terecht, zoodat de brandweer ruim een uur noodig had voor het beest weer op den beganen grond stond. Het paard kwam er echter vrijwel zonder letsel af. De staking van de koelies breidt zich ver der uit. In de steenkoolmijnen zijn 4000 koe lies en 2000 tamils in staking gegaan, uit sympathie met de kolies op de plantages. Men vreest, dat wanneer de beweging aan houdt, ook de arbeiders in de tinmijnen het werk zullen neerleggen. De stakers weigeren afgevaardigden te benoemen om te onder handelen over een regeling, zoolang hun ge arresteerde kameraden niet zijn vrijgelaten. H. M. reikte persoonlijk pakjeg nit aan de jeugdige patiënten. H. M. de Koningin heeft gistermiddag te 's-Gravenhage door een langdurig bezoek aan het Juliana-kinderziekenhuis op de meest hartelijke wijze blijk gegeven van haar medeleven met de jeugdige patien tjes die daar in grooten getale worden ver pleegd. Wijlen Koningin Emma wier hooge belangstelling in het wel en wee der zie ken in alle oorden van het land zoo her haaldelijk tot uiting is gekomen, meerma len ook het Juliann-Kinderziekenhuis be zocht, Koningin Wilhelmina zet deze schoo- ne traditie voort. Te vier uur kwam Hare Majesteit per auto bij het aan den duinrand in de dr. van We- lylaan gelegen kinderziekenhuis aan, Uit handen van twee patientjes, een jon gen een een meisje, werden aan H. M. bij den ingang bloemen aangeboden. De Koningin werd bij haar bezoek door de verschillende zalen rondgeleid door Dr. Dicke en Zr. Stroink. Aan elk der verpleegd den reikte de Koningin persoonlijk een pak je uit, terwijl zij voor de kinderen, die niet in staat waren, zelf dit pakje te openen, deze taak overnam. Verder richtte de Ko ningin hartelijke woorden tot de jeugdige patiënten, die aan dit bezoek stellig de meest prettige herinneringen zullen bewa ren. Ook de jeugdige verpleegden in de in fectiezaal werden niet vergeten, al moesten deze patientjes dan ook de Koningin aan de andere zijde van den glaswand aanschou wen. Het bezoek duurde tot kwart voor zes. In de bestuurskamer werd aan de hooge be zoekster thee aangeboden. De Koningin deelde hier mede, dat zij reeds veel eerder het voornemen had, een bezoek aan dit kinderziekenhuis te brengen, doch dat zij door drukke bezigheden tot nu toe verhin derd was geweest, aan dit voornemen ge volg te geven. Bij het vertrek van de Koningin juichte een belangstellende menigte in de omgeving van de Dr. van Welylaan haar hartelijk toe. Met een schitterenden strijd heeft het Ne- derlandschBelgische koppel Piet van Kem penvan Buggenhout de Zesdaagsche ta St. Etienne gewonnen met puntenvoorsprong op Walthour-Crossley, MoutonBoucheron en PuetzfeldGoebel. En wint met 51 van Ipswich Town. Lungen scoort drie maal. Zijn er wijzigingen in de voorhoede van het nationale team op komst? In aansluiting op een bericht elders in dit nr., waarin wij reeds den uitslag ver melden, vernemen wij van den oefenwed strijd, die het voorloopig Nederlandsch elf tal gistermiddag te Rotterdam tegen een Engelsche ploeg speelde, nog het volgende: Men kan toch moeilijk blijven spreken van een oefenwedstrijd van 't Nederlandsch elftal, als dat elftal uitkomt met verscheide ne plaatsvervangers, ja zelfs met een geheel nieuwe linie, zooals dat hedenmiddag in de ontmoeting tegen Ipswich Town het ge val was. De middenlinie van het Nationale team was ditmaal geheel afwezig, terwijl in de achterhoede Weber vrij spoedig na het begin moest worden vervangen wegens een enkelblessure. Voor hem kwam de Utrech tenaar Van Asten in het veld, die Zondag j.1. ook in de districtswedstrijden te Gronin gen had meegespeeld. De spil Gabriels van A.G.O.V.V. was eveneens een vondst uit Groningen. We kunnen deze Groningsche vondsten verre van gelukkig noemen, daar voor was hun spel te matig. Al zouden we direct hieraan willen toevoegen, dat aan beider spel duidelijk merkbaar was, dat het milieu, waarin zij thans moesten optreden, hun nog volkomen vreemd was. Pellikaan en Longen, Mag men uit den wedstrijd tegen Ips wich Town onmiddellijk concludeeren, dat Van Asten, Gabriels en van Gooi nog niet rijp zijn voor de Nederiandsche elftalclub en misschien zelfs wel de capaciteiten daar voor missen, iets anders is het met Pelli kaan en Lungen. Pellikaan, de oud-international, ls thans in een vorm, dat de keuzecommissie hem gerust zal kunnen opstellen, indien de noodzaak zich zou voordoen. Zijn techniek is uitmuntend, zijn spelopvatting is uitste kend, en haperde het vroeger nog wel eens aan zijn uithoudingsvermogen, thans speelt hij tot de laatste minuut in hoog tempo. Maar één fout kleeft aan zijn spel: hij talmt te lang met het afgeven van den bal. Hij wil te veel tegenstanders voorbijkomen, waardoor hij zelf te veel werk doet, in plaats dat hij het den bal laat doen. Bovendien stelt hij daardoor de tegenpartij in de ge legenheid tijdig de juiste opstelling te vin den en mede hierdoor belanden zijn passes vaak bij den tegenstander. Maar belangrijker was het feit van het uitkomen van Lungen naast Bakhuys of beter gezegd Bakhuys naast den A.F.C.-er immers de H.B.S.-speler stond linksbinnen en Lungen midvoor. Lungen is een uitge sproken midvoor, zijn spel kan alleen op die plaats tot rijn recht komen, Bakhuys is een meer all-round-speler, die ditmaal linksbinnen stond, maar zeer zeker ook als rechtsbinnen zou kunnen spelen. Gezien het spel van dezen middag, het feit, dat Lungen enkele goals maakte, de uitstekende onzelfzuch tige samenwerking tusschen Bak huys en Lungen, waardoor er veel meer kracht en doorzettingsvermo gen van den aanval uitging, zou het ons niet verwonderen, of de keuze commissie zal onze voorhoede tegen België doen bestaan uit Wels', Bak huys, Lungen, Smit en v. Nellen. Mocht Smit niet kunnen spelen, dan zou Bakhuys als linksbinnen kunnen uitkomen en de Bock of van Spaendonck rechtsbin nen. Lungen heeft een goed schot en ver deelt het spel uitstekend, maar moet spe Iers naast zich hebben, die hem begrijpen, die zijn spel aanvoelen. Het spel van Bakhuys, Wels en van Nel len was uitstekend, terwijl van Spaendonck eerst tegen het einde liet zien, waartoe hij in vorm zijnde in staat is, daarvoor wekte zijn spel geen grootschen indruk. Caldenhove en Halle maakten wel foutjes, doch over het algemeen gaf hun spel toch het noodige vertrouwen. Voor de rust trapte een der Engelsche backs tegen van Nellen op, waardoor de hal in doel belandde. Met een kopbal maak te Sowerbv er 11 van, gevolgd, vlak voor de rust, door een prachtig doelpunt van Lungen uit een pass van Bakhuys. In de tweede helft voerden van Spaen donck en Lungen (tweemaal) den stand tot 5—1 op. Onder overweldigende belangstel ling is gisteren voor de 89ste maal de traditioneele roeiwedstrijd tus schen de achten van de universitei ten Oxford en Cambridge gehouden. Na sedert 1923 geen enkele over winning meer te hebben behaald, heeft Oxford thans na een schitte rende race met drie lengten gewon nen. De baan, welke van Putney naar Mortlake voerde over een afstand van i'A mijl, werd in den tijd van 22 min. 39 sec. afgelegd. Htt was prachtig lenteweer, toen ('s mor gens) tegen half twaalf de ploegen hun booten te water lieten. Er stond een lichte bries uit het Zuid-Westen, zoodat de roeiers den wind tegen hadden. Dit is dan ook on getwijfeld de oorzaak geweest, dat de tijd van den overwinnaar, 22 min. 39 sec., de slechtste is sedert 1877, toen de strijd in een dead heat eindigde in den tijd van 24 min. 6.5 sec. De boorden van de Theems leken een le vende haag, geen plaatsje was onbezet, een geweldige menigte was op de been om de roeiwedstrijd van het jaar te zien. En men heeft er geen spijt van gehad, want het is een uitermate spannende race geworden met twee uitstekend roeiende ploegen. De wedstrijd begon met een valschen start maar de tweede maal gingen de achten prachtig gelijk weg. Oxford, dat met lange re, krachtiger slagen begon, nam reeds spoe dig de leiding en bij de eerste mijl hadden de donkerblauwen een voorsprong van drie kwart lengte. Oxford roeide 30, Cambridge 32 slagen per minuut. De Cambridge ploeg legde er toen nog een schepje op, maar even voor de Hammersmitth Bridge Road had Oxford nog altijd de leiding met een halve lengte. De booten kwamen toen angstig dicht bij elkaar, maar een aanvaring werd het gelukkig niet. Cambridge bleef zijn ach terstand inloopen en nam zelfs, zij het dan, ook een zeer kleinen, voorsprong. Het was een uiterst spannende race, zooals men gedurende vele jaren niet tusschen beide universiteitsploe- gen had gezien. Oxford voerde toen liet tempo wat op en met 34 tegen 32 slagen per minuut heroverde het langzaam maar zeker het verloren terrein en had spoedig weer de lei ding veroverd. Prachtig roeide de Oxford ploeg, een fei len, keiharden afzet, een rustige krachtige slag, De boot schoot door het water. Steeds meer vergrootten de donkerblauwen den voorsprong, van een halve lengte op drie kwart lengte. En het publiek, dat hoopte op een Oxford overwinning, danste en schreeuwde en maakte op alle mogelijke manieren zoo veel mogelijk geluid. Na drie mijlen maakte Oxford licht tusschen de booten. De Cambridgeploeg kon het tempo niet bijhouden en zakte langzaam, maar onherroepelijk af. Bij de Barnes Bridge, toen er nog een halve mijl te roeien was, lag Oxford U/4 lengte voor en toen was aan een zege der donkerblauwen niet meer te twijfelen. Met een prachtigen eindspurt, waarbij de Oxford acht in een schitterende gelijkmatigheid 36 slagen per minuut sloeg vergrootte deze ploeg den voorsprong om tenslotte onder oorverdoovenden bijval als eerste de finish te passeeren met drie leng ten voorsprong op Cambridge. Van de 89 races heeft Cambridge er 47 en Oxford er 41 gewonnen, terwijl in 1877 de wedstrijd in een dead heat eindigde. De laatste dertien jaar had Oxford de overwin» ning steeds aan Cambridge moeten laten, maar voor gisteren was de Oxfordploeg favoriet en heeft dan ook aan de verwach tingen beantwoord. DE TRIUMPHEERENDE OXFORDPLOEG IN DE EINDSPURT,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 8