r De brievenbesteller van de Noordpool Het honderdjarig van Nijgh 6 Van N»V. Rotterdam bestaan Ditmar ©JGSf, Dinsdag 30 Maart 1937 Vierde blad n Van boekhandel tot uitgeverij. Op 2 April a.s. viert Nijgh Van Ditmar, te Rotterdam, haar eeuwfeest Wat is er in een naam? Omtrent het wezen van een on derneming zegt hij ons heel weinig, als wij niet tevens de geschiedenis kennen. De oprichter: H. NIJGH. 2 April zal het 100 Jaar geleden zijn, dat !H. Nijgh te Rotterdam een boekhandel ves tigde, waaraan reeds enkele jaren later een uitgeverij voor boeken en plaatwerken Werd verbonden. Een gouden tijd was het zeker niet, waarin hij met zijn scheepje van wal stak. Zoowel economisch als cultureel be leefde ons land een tijdperk van verval, waarin niettemin omstreeks dien tijd eenige kentering ten goede viel waar te nemen. H. Nijglh verstond zijn tijd en wist ideeën In daden om te zetten. Zijn eerste groote daad was de oprichting van de Nieuwe Rotterdamsche Courant, waarin de veran derde inzichten op cultureel en economisch- politiek gebied tot uiting konden komen. Nadat de krant echter eenmaal haar weg gevonden had, werd zij, eveneens onder zijn leiding, een zelfstandige onderneming, die nu ook reeds' bijna op een geschiedenis van een eeuw kan terugzien. Intusschen bleef H. Nijgh, die den boek handel reeds spoedig vaarwel had. gezegd, zich ook met kracht op de uitgeverij toe leggen, terwijl in dien tijd tevens de grond slagen werden gelegd van het advertentie bureau. Als uitgever zocht hij steeds naar het beste en zijn hooge opvatting van de taak van den uitgever deed hem niet zel den den financieelen kant uit het oog ver liezen. Wie iets te zeggen had en dit in voornamen stijl kon doen, kon op zijn me dewerking rekenen. Niet zelden ook nam hij het initiatief om de beste auteurs van zijn tijd aan te moedigen. Zoo heeft Multa- tuli getuigd in de inleiding tot zijn „Wijs mij de plaats waar ik gezaaid heb!", ge- schreven in 1861, naar aanleiding van de overstrooming in Nederlandsch-Indië, dat de heer Nijgh er in geslaagd was, hem over te halen, een propagandageschrift ten be hoeve van de noodlijdenden in het verre Insulinde te schrijven. Oprichting Grafische bedrijven. De uitgeverij gaf den stoot tot de oprich ting van de drukkerij, welker ontwikke ling gelijken tred hield met de uitbreiding van het fonds. Alle uitgaven worden nog steeds op de eigen drukkerij vervaardigd, welke tot een groot en modern bedrijf is gegroeid, met een talrijk personeel. Wij zouden niet volledig zijn, indien wij onder de technische afdeelingen niet noem den de chemigrafische inrichting, die op zichzelf tot de groote bedrijven in Neder land behoort. Als een bijzonderheid zij hier vermeld, dat aan de firma Nijgh Van Ditmar de eer toekomt op dit gebied baan brekend werk te hebben verricht. Zij was één der eersten, die, toen de houtsneden plaats maakten voor mechanische cliché's, een chemigrafische afdeeling in het leven riep. Vele Jonge begaafde letterkun. digen hebben bij haar gedebu teerd. Maar niet alleen de jongere garde, wij treffen de namen van Willem Schürmann, Louis Couperus, Aart van der Leeuw, Nes- cio, Arfciur van Sohendel, Herman Teir- linck, Karei van de Woestijne en tal van anderen. Zich hoofdzakelijk bepalende tot het uit geven van oorspronkelijke literatuur, heeft' men de voldoening mogen smaken, dat vele schrijvers, die hun werken bij Nijgh Van Ditmar hebben uitgegeven, met letter kundige prijzen werden onderscheiden. Wij noemen in dit verband o.a.: Antoon Cooicn Jan Slauerhoff Herman de Man Gerard Walschap Maurice Roelants Aart van der Leeuw Albert Helman, In het door Nijgh Van Ditmar opge- J. Th. PIEK, directeur. D. ZIJLSTRA, directeur. richte tijdschrift „Forum", vonden de Jonge ren de gelegenheid zich te uiten. Het tijd schrift „Filmliga", dat aan buitengewoon aesthetische eischen voldeed, was ongetwij feld het best uitgevoerde tijdschrift, ooit in ons land op dit gebied verschenen. Uit het voorafgaande moge duidelijk zijn geworden, dat hoewel er tusschen de Nieu we Rotterdamsche Courant en de firma Nijgh en Van Ditmar in het begin van de historie van beide ondernemingen wel eenige verwantschap heeft bestaan, zij na korten tijd geheel zelfstandig werden en geheel on afhankelijk van elkaar. Na den oprichter H. Nijgh, die zich in 1864 associeerde met W. N. J. van Ditmar, zijn firmant geweest de heeren J. C. Nijgh, N. M. A. van Ditmar en H. Nijgh J.Czn. 1 Jan. 1908 werd de firma in een vennootschap om gezet. Toen H. Nijgh J.Czn. in 1908 direc teur van de Nieuwe Rotterdamsche Courant werd, trad hij af als directeur van Nijgh en Van Ditmar N.V., terwijl J. Th. Piek, een schoonzoon van N. M. A. van Ditmar, tot directeur werd benoemd. Eenige jaren werd de N.V. door een éénhoofdige direc tie bestuurd; in die periode werden de ver schillende afdeelingen gesplitst in op zich zelf staande bedrijven. In 1921 volgde de be noeming tot Directeur van D. Zijlstra; de leiding van het bedrijf berust tot op den dag van heden in handen van J. Th. Piek en D. Zijlstra. Tentoonstelling 2—8 April. Bij gelegenheid van het honderdjarig be staan van de firma zal van 2 tot en met 8 April in den Rotterdamschen Kunstkring een tentoonstelling worden gehouden, „100 jaar Nijgh en Van Ditmar in Vogelvlucht", die retrospectief en representatief een beeld geeft van de prestaties van Nijgh en Van Ditmar op de verschillende door haar bestreken ge bieden. Daar zullen zoowel de Uitgeverij als de grafische bedrijven en het reclame-advies bureau vertegenwoordigd zijn. De Directie zal Vrijdag 2 April in het ge bouw Wijnhaven 113 te Rotterdam van half drie tot half vijf receptie houden. DE DRIE MUSKETIERS 79. „FORWARD" Den volgenden morgen om vijf uur land de d'Artagnan in de kleine visschershaven St. Valery. Hij ging regelrecht naar de eenige herberg van het plaatsje, stapte tus schen de gasten door op den waard af en fluisterde hem het woord „Forward" in het oor. Zonder een moment oponthoud bracht de waard hem door een kleine deur naar de binnenplaats, waar twee gezadel de paarden stonden. De tocht naar Parijs verliep zonder eenige onderbreking. Iedere waard, dien hij het wachtwoord toefluister de, wees hem den weg en noemde de plaat sen waar hij versche paarden kon krijgen. Om negen uur reed hij in vollen galop de binnenplaats van den heer De Tréville op. Hij had meer dan zestig mijl in twaalf uur afgelegd. 80. DE ONTVANGST OP DE RAADHUIS- TRAP. Kapitein De Tréville ontving d'Artag nan alsof de jongeman eerst een paar uur geleden was vertrokken. Hij drukte hem de hand en zeide, dat hij zich naar het Lou- vre kon begeven, waar de compagnie van den heer Des' Essarts de wacht 'had be trokken. Den volgenden dag stond geheel Parijs In het teeken van het groote feest. Overal hoorde men spreken over het bal, dat de magistraat ter eere van koning en koningin op het raadhuis zou houden. Volle acht da gen had men daar noodig gehad om allerlei voorbereidselen te treffen. Op het midder nachtelijke uur stond de geheele raad prachtig uitgedost op de trap van het raad huis, om den koning te ontvangen, die er wat moe en verdrietig uit zag. Hij trok zich dadelijk in het voor hem bestemde vertrek terug. DINSDAG 30 MAART. Hilversum I. AVRO-Uitzending. 8.00 Gramofoonplaten. 10.00 Morgenwijding. 10.15 Gramofoonplaten. 10.30 Kovacs Lajos' orkest. 11.00 Voor de nuisvronuw. 11.30 Ensemble Jonny Kroon. I.00 Omroeporkest. 3.00 Kniples. 4.00 Pianorecital. 4.30 Radiokinderkoorzang. 5.05 Kinderuurtje. 5.35 Aeolian-orkest. 6.45 Medische lezing. 7.00 Voor de kinderen. 7.05 AVRO-Dansorkest- 7.30 Engelsche les. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15 Gramofoonplaten. 8.30 Bonte Dinsdagavondtrein. 101 Renonva-kwintet. II.00 Berichten ANP, hierna AVRO-Dans- orkest. 11.4512.00 Gramofoonplaten. Hilversum H. KRO-uitzending. 8.00 Gramofoonplaten. 9.30 Gez. H. Mis. 10.30 Gramofoonplaten. 12.00 Berichten. 12.15 De KRO-Melodisten, solist en gram.pl. 2.00 Vrouwenuur. 3.00 Modecursus. 4.00 De KRO-Melodisten en solist. 4.505.00 Gramofoonplaten. 5.05 KRO-Orkest (Om 5.45 Felicitatiebezoek) 6.40 Esperantobezoek. 7.00 Berichten. 7.15 ,,De Katholiek en het spelen", causerie. 7.35 Sportpraatje. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15 KRO-Kamerorkest. 9.05 Gramofoonplaten. 9.20 KRO-Boys en solisten. 10 30 Berichten ANP. 10.40 P. Godwin's orkest. 11.3012.00 Gramofoonplaten. WOENSDAG 31 MAART, Hilversum I. Algemeen Programma, verzorgd door de VARA. 10.0010.20 v.m. VPRO, G.307.00 RVU. 7.30—8.00 VPRO. 8.00 Gramofoonplaten. 10.00 Morgenwijding. 10.20 Declamatie en gramofoonplaten. 11.20 Orgelspel. 12.00 Gramofoonplaten. 12.15—1.45 De Flierefluiters, solist en gr.pl. 2.00 ,,Melody Circle" en gramofoonplaten. 3.00 Voor de kinderen. 4.30 Gramofoqnplaten. 5.30 Orgel, harp en gramofoonplaten. 6.30 „Individu en gemeenschap." 7.00 Zang. 7.30 Literaire causerie. 8.00 Herh. SOS-Ber. 8.03 Berichten ANP. 8.10 Zang. 8.40 Gramofoonplaten. 9.00 „Morgen is het 1 April", gevar. pro gramma. 10.00 Berichten ANP. 10.05 VARA-Theaterorkest en solisten. 11.1012.00 Dansmuziek (Gr.pl.) Hilversum H. NCRV-uitzending. 6.307.00 Onderwijsfonds v. d. Scheepvaart. 8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde muziek (Gr.pl.) 8.30 Gramofoonplaten. 9.30 Gelukwenschen. 10.30 Morgendienst. 11.00 Ensemble v. d. Horst. 12.00 Berichten. Gramofoonplaten. 12.30 Vervolg concert. 1.30 Gramofoonplaten. 2.00 Orgelspel. 3.00 Chr. lectuur. 3.30 Het Arnhemsche Trio. 4.00 Gramofoonplaten. 4.254.45 Vervolg trio. 5.00 Kinderuur. 6.00 Landbouwhalfuur. 6.30 Causerie over het hlnnenaanvaringsre- glement en stoommachines. 7.00 Berichten. 7.15 Boekbespreking. 7.45 Reportage. 8.00 Berichten ANP en herh. SOS-Ber. 8.15 Uitzending v. d. Centrale voor Werk- loozenzorg. 9.45 Gramofoonplaten. IC.00 Berichten ANP. 10.05 Schaakles. 10.2011.30 Grampl. Hierna Schriftlezing. Dankbare Eskimo's en 900 kg. post Aan de ontwikkeling van de luchtvaart paart zich een regelmati ge uitbreiding der luchtvaartdien sten; een uitbreiding waarin thans zelfs de Noordpool is opgenomen. Kapitein Ivor Glyn Roberts heeft als eerste piloot een machine der Arctic Air Mail Service" boven de vlakten der Noordpool bestuurd en er post afgeleverd In het verre Noorden, in het onherberg zame gebied van de Noordpool is nog niet veel veranderd. Daar is de hondenslede nog altijd het voornaamste verkeersmiddel; paarden kan men er niet gebruiken omdat het transport van het voer en het onder brengen van de beesten gedurende de nach ten groote bezwaren opleveren. Dien tenge volge was b.v. hetb ezorgen van de post een steeds terugkeerend probleem. De luchtpost maakt haar entree. Het was het vliegtuig dat hierin voor het eerst verbetering kwam brengen. Een voor naam ding daarbij was het risico van een noodlanding en het is begrijpelijk dat zoo iets geen kleinigheid is. daar een noodlan ding in het Noordpoolgebied practisch den dood beteekent. wat dus weinig animeeren- de omstandigheden voor den „brievenbe steller van de Noordpool" zijn. Wij troffen dan ook alle denkbare voor bereidingsmaatregelen, vertelde kapitein GlynRoberts, die als eerste piloot een machine van de „Arctic Air Mail Service" over de ijsvlakten van de Noordpool be stuurde, in een persgesprek. „Benzinetanks werden met een vingerdikte bontbekleeding beschermd, de oliebuizen waren voorzien van een asbestmantel. Zware omhulsels voor het beschermen van de machine tij dens het overnachten in de open lucht moes ten speciaal gemaakt worden. Wij starten in Edmonton in Alberta en het weer was op den dag van vertrek al lesbehalve ideaal te noemen, het zicht was slecht en er hingen zware sneeuwwolken boven de stad. Het land van licht en duisternis. De temperatuur was ver beneden het nul punt. Ondanks deze ongunstige omstandig heden slaagden wij er in ons doel, de ne derzetting Aklavik in de Mackenzio-Delta. 500 K.M. binnen de Noordpoolcirkel, te bereiken. Daarmee was dus de eerste we zenlijke luchtpostbezorging in de Poolstre ken een feit geworden en het is dan ook op grond van deze vlucht geweest dat de nieuwe luchtlijn officieel werd opgericht ten einde regelmatige Noordpoolvluehten te onderhouden. Wij hadden niet minder dan 2.320 km. in de lucht afgelegd en dat is wel de verste afstand die ooit eenige machine in den winter aflegde, De brievenbesteller van de Noordpool. Dit land van licht en duisternis, van sneeuw, nevel en talrijke stormen scheen altijd wat te gevaarlijk als doel voor een vliegtocht. Wat nu de tocht van kapitein Ivor Glvn- Roberts betreft de ontvangst die den vlie gers te beurt viel was bijzonder vriendelijk. Eskimo's en blanken bereidden den vliegers een allerhartelijkste ontvangst. Een bisschop-postmeester De zakken met post werden naar den bisschop Geddes gebracht, aangezien deze geestelijke naast zijn religieuze plichten nog de functie van postmeester waarnam. De post had een gewicht van 900 kg. En dat behoeft geen verwondering te wekken want brieven en poststukken die sedert we ken en maanden waren opgespaard werden nu eindelijk na aankomst van het vliegtuig onder de geadresseerden verdeeld, wat niet weinig vreugde veroorzaakte. De bisschop vervulde de plechtigheid van het langzaam en hardop voorlezen der na men die op de stukken stonden, die dan ieder in ontvangst werden genomen door de gelukkigen die elk op hun beurt met stra lend gezicht hun post in ontvangst namen. Het zag er ongeveer uit als een kerst-uit- deeling. Alle Eskimo's die op dien tijd ge woonlijk onderweg op de jacht waren, had den zich naar Aklavik begeven om voor het eerst in hun leven een „Ting-meyurlok", dat is in de Eskimo-taal de naam voor een vliegmachine, te bewonderen. Hoe de Eskimo's hun dankbaar heid voor de ontvangen post uitten. Een schat van bontjassen en zelfvervaar digde snuisterijen en gebruiksvoorwerpen, vertelde de „brievenbesteller van de Noord pool", werd ons door de gelukkige Eskimo's aangeboden. En tot besluit van de {eestelijke gebeurtenis voerden de Eskimo's een van hun merkwaardige dansen voor ons uit, die onwillekeurig doen denken aan het dansen van een beer op het ijs. Spoedig waren wij in de gelegenheid de Noordpool-luchtpost- dienst uit te breiden tot aan de. nederzet tingen aan de „Groote-Beer-Zee" nog dich ter bij de Noordpool. In Fort Norman werd een 'radiostation opgericht, teneinde ons van dienst te kunnen zijn met het doorge ven omtrent de weersgesteldheid, die voor den dienst uiteraard van het grootste be lang zijn. Wat Mackenzie eens in 103 da gen had klaargespeeld, een reis naar deze onherbergzamen streken dat kunnen onze machines nu in 4 dagen volbrengen. Het zal zoo heel lang niet meer duren of de Noordpool-luchtpostdienst wordt uit gebreid tot een passagiersdienst. Niet weinig menschen zijn den laatstcn tijd tot de erkenning geraakt dat een ver blijf aan de Noordpool met zijn zuivere en prachtige luchtstreken een gezondheidskuur beteekent en in dien zin heeft een reisje naar de Noordpool dus meer beteekenis dan uitsluitend als reisje voor het genoegen. Voor de vliegmachine is geen terrein meer onbereikbaar en met deze pioniers-tocht naar de Noordpool is opnieuw luister bij gezet aan de mogelijkheden van de lucht vaart, 31 f- 11 Ir n b-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 11