WOENSDAGSCHE MIJMERIJ Vlootbouwprogramma van Japan geheim Slavenfoestanden in Sjanghai *0jtJ5S3?/ Het luchtschip „Hindenburg in 1940 naar Tokio De 0 16 op Vaderlandsche bodem Per auto van Assab naar Addis Abeba Een steen op den weg Moderne huwelijken en moderne flatjes. Een Zweedsch advocaat heeft de snelle stijging van het aantal echtscheidingen in zijn land toegeschreven aan de toe nemende gewoonte, om in kleine flats te wonen. Best mogelijk, dat hij gelijk heeft. Getrouwde menschen, die in kleine flats wonen, zullen elkaar natuurlijk nu en dan ontmoeten, en dat is fnuikend voor het huwelijk. Een van de twee kan thuisge komen zijn om zich te kleeden, terwijl de ander er nog is, of ze kunnen zelfs door louter onoplettendheid samen aan tafel verschijnen!Dat is natuurlijk meer dan eenig huwelijk kan verdragen. Het is buitengewoon hinderlijk, maar als men de scheidingen wat makkelijker maakt, is het niet zoo erg. Men spoedt zich dan naar een advocaat en zegt: „Ik heb die vrouw alwéér gezien u weet wel: mijn echt- genoote dat is van de week de tweede keer. Ik kan dit niet meer harden". Menschen, die in twintigkamerwoningen huizen, hebben in dit opzicht als we de redeneering van den Zweedschen advocaat volgen -veel vóór. Als meneer den nacht heeft verkaart en dientengevolge „het morgen" heeft, heeft mevrouw, zeven kamers verder of twee verdiepingen hooger, daar niet den minsten last van. Haar rozige humeur wordt er niet door bedorven en op haar beurt kan zij baden in Houbigant, zonder dat de migraine van haar echt genoot daarvan de schadelijke gevolgen ondervindt. Het leven van man en vrouw, zoo kan men in alle wijze romans lezen, bestaat in het wederzijds ontzien van elkanders gevoeligheden. Niets is dan ook fnuikender dan samen op een flatje te moeten zitten, elkaar pijpen- en sigaretten rook in het gezicht te moeten blazen, te moeten luisteren naar de voorkeur van den ènder op het gebied van radio, gramofoon en minder onschuldige muziekinstrumen ten, te moeten aanwezig zijn bij de ont vangst van vrienden, die het nooit verder hebben kunnen brengen dan tot de sym pathie van slechts een der beide huwelijks partners. Hoe minder man en vrouw elkaar zien en van elkaar merken dat heeft die Zweed uitstekend begrepen hoe minder aanleiding er is tot meeningsverschil, het geen dus in laatste instantie wil zeggen: tot scheiding. Maar als we ons dit eenmaal goed be wust worden, de traditie verbreken, dat man en vrouw elkaar regelmatig ont moeten? De meeste menschen hebben af wijkende opinies, neigingen en smaken. Ook echtgenooten; misschien vooral echt- genooten. Alles wat we hebben te doen, is dus: zorgen, dat deze meeningen en smaken niet met elkaar in botsing kunnen komen. Helaas, paleizen waarin we langs elkaar heen kunnen leven en waarin we ons huwelijk ongerept kunnen houden en het aan alle schadelijke invloeden kunnen ont trekken, doordat de echtgenooten elkander vol consideratie uit den weg gaan, een tactvol hotelleven leiden en het echtelijk verband slechts in stand houden door den estafettedienst van een voorbeeldig ge traind personeel kunnen we ons, als ge wone stervelingen, nu eenmaal niet, of slechts sporadisch, veroorloven. Er blijft dus maar één mogelijkheid over: dat de reden tot twist, n.1. het elkander regel matig zien, wordt weggenomen. Indien de formaliteit van de huwelijks sluiting noodzakelijk is, laten man en vrouw het dan tenminste daarbij laten blijven en niet aan dit hoogtepunt van hun leven de kroon ontnemen door het moment te willen rekken en ook daarnêi nog bij elkaar te willen blijven. Ze kunnen elkaar op ver jaardagen bezoeken, of als ze sterk in hun schoenen staan, ook op hun trouwdag. Ze zullen bij die gelegenheid misschien nieuwe gezichten leeren kennen, wat altijd belang wekkend is, en ze zullen ook in hun weder helften ieder keer nieuwe persoonlijkheden ontdekken een uitermate boeiend spel. Verder verloopt het huwelijk dan per correspondentie of per telefoon. Men zal deze nieuwe denkbeelden mis schien revolutionnair of zelfs onuitvoer baar vinden. Maar er bestaat toch heusch geen andere mogelijkheid dan: ze toe te passen, of: den Zweedschen advocaat in de boeien te slaan! ton met 6,1 duims kanonnen, voor vliegtuig moederschepen op 23.000 ton, torpedojagers op 1.850 ton en voor duikbooten op 2.000 ton. Japan speelt hoog spel. Het is echter, aldus de correspondent, duidelijk dat men zich alleen aan deze gren zen kan houden indien zij door alle voor aanstaande marines worden aanvaard. Door ze in haar «reheel te verwerpen, heeft Ja pan wellicht het doodvonnis van de vloot- beperking onderteekend en zoodoende het verdrag van 1036 waardeloos gemaakt. Er doen te Washington en Berl'in hard nekkige geruchten de ronde, dat Japan slag schepen op stapel zet, die aanzienlijk groo- ter zijn dan 35.000 ton, en kruisers van 9.000 tot 10.000 ton. Indien dit bevestigd wordt, zal waarschijnlijk onmiddellijk door de Vereenigde Staten een beroep worden ge daan op de beschermingsclausules van het vlootverdrag, aangezien dit land vastbeslo ten is, zijn verhoudingsgewijze sterkte in den Stillen Oceaan t" handhaven. Het eenige wat vaststat is, dat de Ja- pansche vlootbegrooting voor 1936'37, die ongeveer 270.000.000 gulden bedraagt di. 24 procent van de totale begrooting voor het nieuwe begrootingsjaar aanzienlijk hooger zal zijn, in hoofdzaak als gevolg van het uitgebreide vlootbouwm-ogramma, dat thans wordt uitgevoerd. Het doodvonnis der vlootbeper- king. De marinemedewerker van de Daily Te- legraph wijst op de geheimzinnigheid die de Japansche vlootpolitiek op het oogenblik kenmerkt. Sedert het najaar zijn alle ge bruikelijke kanalen, waardoor voor dien inlichtingen over den Japanschen vloot- bouw werden verkregen, gesloten. Niet al leen is den Japanschen bladen verboden, over dit onderwerp te spreken, doch ook is aan den Japanschen landdag medegedeeld, dat aan'de leden geen inlichtingen kunnen worden verstrekt omtrent aantal en type der in aanbouw zijnde oorlogsschepen of de vorderingen van den vlootbouw. Het valt te betwijfelen of buiten het ministerie van marine iemand te Tokio weet wat op de Japansche werven gebeurt of wat ook maar ten naaste bij de sterkte der Japansche vloot zal zijn over twee of drie jaar. Deze eigenaardige toestand kan ernstige politieke gevolgen hebben. Krachtens het verleden jaar tot stand gekomen vlootver drag hebben Engeland, de Vereenigde Sta ten en Frankrijk de kwalitatieve beper king hunner toekomstige oorlogsschepen aanvaard, en deze beperkingen zijn sedert dien eveneens door Italië, Duitschland en Rusland in beginsel aanvaard. Voor slagschepen is men gebonden aan een 'maximum' van 35.000 ton en het kaliher der kanonnen zou beperkt blijven tot 14 duim, ofschoon dit thans, in verband met de weigering van Japan, zich hieraan te houden, 16 duim geworden is. Voor krui sers werd de grens vastgesteld op 8.000 Daar de slaventoestanden die in Sjanghai bestaan, uitzonderlijk ernstig toeschenen aan de gedelegeerden ter anti-slavernij-conferen- tie te Bandoeng, zou de Chineesche stad binnenkort wel eens het centrum kunnen worden van een breed opgezette campagne tegen de slavernij, welke campagne op ini tiatief van een Volkenbond het Verre Oosten zal worden op touw gezet. De Chineesche delegatie, die uit Ban doeng te Sjanghai is teruggekeerd, heeft aanbevolen, dat in het Oosten een bureau van den Volkenbond zal worden gesticht ter in ontvangstneming van geregelde rapporten van alle landen die actief zijn terzake van de bestrijding van den handel in vrouwen en kindren. Tsjen Ho-tsjin, die optreedt als woordvoerder van de Chineesche delegatie, verklaarde, dat Sjanghai waarschijnlijk de zetel zou zijn van dat bureau. Vijf van de zes onderwerpen der dagorde van de con ferentie te Bandoeng hadden, volgens de N.R.Crt., betrekking op China en cle- Chi- neezen. De commissie van onderzoek had in zijn rapport duidelijk doen uitkomen, dat een nauwere samenwerking tusschen de Chinee sche autoriteiten der buitenlandsche neder zettingen in China en in het bijzonder te Sjanhai, dient te worden tot stand gebracht. Ter conferentie was zeer in het bijzonder ge wezen op het feit, dat de stedelijke regee ringen der drie afzonderlijke politieke ge deelten van Sjanghai niet één lijn trekken inzake de onderdrukking van den handel in vrouwen en kinderen. Tsjen onthulde, dat onder de belangrijke wènschen die in de resoluties der conferen tie waren, vervat, er ook een was welke de strekking had, dat onderzocht moest worden of niet een aantal vrouwelijke beambten moest worden te werk gesteld aan deze taak ter bescherming van vrouwen en kinderen. DE DRIE MUSKETIERS 93. HET WEERZIEN. Had d'Artagnan aanvankelijk den waard niet willen gelooven, iedere twijfel ver dween als sneeuw voor de zon, toen hij te midden van een stapel leege flesschen en met een vollen beker in de hand, zijn vriend in een toestand weerzag, welke maar al te duidelijk bewees dat hij niet veel, maar tè veel van den wijn had ge dronken. „Hé, d'Artagnan, kom jij me halen? En ik had het hier zoo goed! Hé waard, breng twee flesschen van den besten wijn!" En met een vingervlugheid, welke zon der weerga was, ontkurkte hij de langhal zen. 94. MEN WORDT VERTROUWELIJK. Slechts tegen hun wil waren gast en waard bij elkaar gebleven. Athos' beurs met de zestig als valsch aangemerkte dukaten was namelijk op het raadhuis beland en wat. daar eenmaal was binnengebracht, kwam er nooit weer uit. Terwijl de twee vrienden zoo bij elkaar zaten te drinken, werden ze meer en meer vertrouwelijk. Athos vertelde van zijn gevecht met den agent van den kardinaal, hetwelk snel was afgeloopen, toen ze ontdekten, dat ze niet d'Artagnan voorhadden. d'Artagnan ver telde van zijn liefdesavonturen met me vrouw Bonacieux en toen Athos bemerkte, dat. zijn vriend hier een onderwerp aanroer de, dat hem zeer veel verdriet deed, maak te hij een verwerpende handbeweging en riep: „Ach wat, liefdeszorgen? Ik ken wel iemand, die van dergelijke domheden gron dig genezen werd." Het luchtschip „Hindenburg" zal in 1940 ter gelegenheid van de Olympische spelen een reis naar Tokio maken Voor deze reis zijn reeds 50 van de 70 beschikbare plaatsen besproken. De Zeppelin-maatschappij verwacht dat zij tegen den tijd, dat de Hindenburg deze reis naar Tokio zal maken, behalve over de „Graf Zeppelin" over drie nieuwe lucht schepen de beschikking zal hebben voor de diensten op Noord en Zuid-Amerika. Volgens een bericht in de Times uit. Addis Abeba is dezer dagen met succes een reis per auto volbracht tusschen Assab aan de Roode Zee naar Addis Abeba. De reizigers bestaande uit vijf Italianen en zes dragers uit Jemen, reden in een auto en een vracht auto. Bij de doorkruizing van de Danakil- woestijn volgden zij het oude kameelenpad, dat thans al zoo versterkt is, dat de weg tijdelijk goed genoeg is voor autoverkeer. Langs het kameelenpad wordt de nieuwe groote autoweg aangelegd. De afstand van 175 mijl tusschen Assab en Dessië werd in vijf dagen afgelegd. Het gezelschap werd niet door gewapenden begeleid en moet overal door de inboorlingen vriendschap pelijk zijn bejegend. ZUID-AFRIKA EN DE DUITSCHE KOLO NIALE EISCHEN. Lord Clarendon, die na zes jaar gouver neur-generaal van Zuid-Afrika te zijn ge weest, in Engeland is teruggekeerd, ver klaarde zij zijn ankomst te Southampton, op de vraag hoe Zuid-Afrika dacht over de Duitsche koloniale eischen, dat hij zou aarzelen te zeggen, dat Zuid-Afrika tegen inwilliging van deze eischen is, doch dat het niet gaarne zou grenzen aan landen, welke door Duitschland bestuurd worden. Lord Clarendon, zeide verder, dat Zuid Afrika een periode van ongekenden bloei doormaakt, en dat de goudmijnindustrie er uitstekend voor staat. De uittocht van land bouwarbeiders naar de goudmijnen zou waarschijnlijk een verhooging der loonen in het landbouwbedrijf medebrengen, zoodat de landbouw even aantrekkelijk zou worden als gouddelven. ARGENTINIë SCHAFT INVOERRECHTEN OP BEPAALDE GOEDEREN AF. De regeering van Argentinië heeft een de creet gepubliceerd, waarbij de invoerrech ten op goederen uit het buitenland, welke worden gebruikt bij het vervaardigen van nationale levensbehoeften, worden afge schaft. HINDENBURG De commandant, J. J. van "U-'a- ning, geridderd. Gisterenmorgen even over negen is Hare Majesteits O 16 van haar wel zeer bijzonde re reis, een reis van storm en emoties in de Spaansche wateren, behouden in de haven van Nieuwediep aangekomen. Schout-bij-Nacht J. Th. Fürstner, chef van den marinestaf van het Dep. van Def., sprak een welkomstrede uit. De heer Fürst ner complimenteerde daarbij de comman dant en opvarenden der 0 16 met de paraat heid, waarvan zij met deze reis getuigenis hebben afgelegd. „Door rapporten uit het buitenland," zeide hij „weet ik nu, dat door Uw blijkbaar on middellijk kunnen omzetten van een weten schappelijke in een strategische opdracht de bewondering voor Uw prestatie in het buitenland in vakkringen niet weinig is verhoogd. „Het is met bijzonder genoegen, dat ik U voorlezing kan doen van het koninklijk besluit van 31 Maart 1937 waarbij de Luitenant ter Zee, le klasse J. J. W. van Waning be noemd is tot ridder dep Oranje Nassau!" Daarna spelde de marinechef comman dant van Waning de ridderorde op de borst en wenschte hem, alsook de beman ning van de O. 16 met deze onderscheiding hartelijk geluk. Te Den Dungen slaat motorrij der over den kop. Twee wisselloopers uit Oss, die te Ge- mert hun werkzaamheden hadden verricht, keerden vanmorgen per motorrijwiel huis waarts. Op een gegeven oogenblik wilde on der Den Dungen, A. van Hoorn naast zijn collega komen rijden. Hij kwam daarbij in aanraking met een grooten steen. Van Hoorn verloor daardoor de macht over zijn stuur en sloeg over den kop. Bewusteloos en zwaar gewond bleef het slachtoffer naast het rijwiel liggen. Zijn collega heeft onmiddellijk genees kundige hulp uit Den Dungen gehaald. Met een zware hersenschudding is van H. naar het ziekenhuis St. Joannes de Deo te Den Bosch overgebracht. Zijn toestand is zeer zorgwekkend. DONDERDAG 8 APRIL. Hilversum I. 8.00—9.15 KRO, 10.00 NCRV, 11.00 KRO, 2.00—11.30 NCRV. 8.009.15 en 10.00 Gramofoonplaten. 10.15 Morgendienst. 10.45 Gramofoonplaten. 11.30 Godsd. halfuur. 12.00 Berichten. 12.15 KRO-orkest en gramofoonplaten. 2.00 Handwerkcursus. 2.55 Gramofoonplaten. 3.00 Vrouwenhalfuur. 3.30 Gramofoonplaten. 3.45 Bijbellezing. 4.45 Cursus voor de jeugd. 5.155.45 Gramofoonplaten. 6.00 Cello en piano. 6.45 Causerie. 7.00 Berichten. 7.15 Journ. weekoverzicht. 7.45 Reportage. 8.00 Berichten ANP. Herh. SOS-berichten. 8.15 Reportage. 9.00 Gramofoonpl. 9.15 Orgelspel. 10.00 Berichten ANP. 10.0511.30 Gramofoonpl. Hierna: Schrift lezing. Hilversum H, AVRO-ultzending. 8.00 Gramofoonplaten. 10.00 Morgenwijding. 10.15 Gramofoonplaten. 10.30 Omroeporkest m.m.v. solist en decla matie. 12.30 De Octophonikers, 1.15 Orgelspel. I.30 De Octophonikers. 2.00 „Het leven in Hindoestan". 2.30 Zang. 3.00 Naai- en borduurcursus. 3.45 Gramofoonplaten. 4.00 Voor zieken en thuiszittenden. 4.30 AVRO-Dansorkest. 5.00 Radiotooneel voor kinderen. 5.30 AVRO-Aeolion-orkest. 6.30 Sportpraatje. 7.00 Voor de kinderen. 7.05 Zang. 7.30 Engelsche les. 8.00 Berichten ANP, mededeelingen, grampl. ^Concertgebouworkest. In de pauze; orgel- 10.30 Gramofoonplaten. II.00 Berichten ANP, hierna tot 12.00 AVRO Dansorkest,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 8