Prins Bernhard geïnstalleerd in den Raad van State Emotievolle reis van Hr* Ms* „Hertog Hendrik De G1 maakt zijn eerste overlandvlucht Tweede blad Onder groote belangstelling is het schip gisteren de haven van Nieuwediep binnengeloopen Wrak van Douglas D.C. 3 gevonden De „Hertog Hendrik" vaart de Marinewerf op De aanstaande verkiezingen Massa sollicitatie te Amsterdam Hr. Ms. „Hertog Hendrik" komt binnen. Men moet in Nieuwediep wonen om te be seffen wat dit wil zeggen voor de bevolking. Een oorlogsschip, weliswaar al vele jaren tot de oude garde behoorend, maar dan toch in ieder geval een oorlogsschip, dat meer dan 30 jaar de Nieuwediepsche haven aspect gaf. Hr. Ms. „Hertog Hendrik" behoort bij Nieu wediep, is er een deel van. Om 7 uur gistermorgen is zij op de ree gekomen. In de grijze ochtendnevels, die in den zwakken Zuid-Westerbries om het schip heendwarrelden. Op den Dijk var Den Helder, op de haven staan nu de honderden te kijken. Men ziet de „Hendrik", zooals zij populair genoemd wordt en men ziet ook de vuile zwarte vlekken op den romp. Hr. Ms. „Hertog Hendrik" is een vuile kolenlader en tijd om de boel aan den buitenkant schoon te maken is er niet ge weest. Eenige duizenden zijn aan den buitenkant verzameld. Velen zijn er bij, die familieleden aan boord van het schip hebben. Het ongeduld staat op hun gezichten te lezen, vooral nu de „Hertog Hendrik" reeds verscheidene uren zoo dicht bij is. Om half vier komt er beweging in den blauw-grijzen romp. Smook stijgt uit de pijp op, het schip draait en even later richt de neus zich op de haven van Nieuwediep. Een goede mijl varen is het. Met een flinke spurt komt zij aan, steeds Scherper teekenen zich haar con.ouren af. Fier wappert de driekleur op den bak. Zij kan fier zijn! Bij Wierhoofd, de oude plaats, die reeds zoovele schepen der vaderlandsche navy bin nen zag komen, is het zwart van de men- schen. Breed en waardig komt Hr. Ms. „Hertog Hendrik" binnen. Alle hens staan aangetreden op de dekken. Hoornsignalen schetteren naar den wal. De muziek speelt het volkslied. Op de brug zien wij den commandant: ko lonel Jolles. De man, die met dit schip ons land vertegenwoordigde, op een wijze die men alleszins eervol kan noemen. Het is een ontroerend moment, dit weder zien, dit stille voorbijvaren in het rimpellooze havenwater. Een vuil schip, maar een schip, dat op hoogen leeftijd iets gepresteerd heeft. De „Hertog Hendrik" neemt geen ligplaats In de haven, doch gaat direct naar de Marinewerf. Even wordt zij geassisteerd door de sleepboot „Utrecht". Nogeens zwenkt zij, dan boort de neus in de nauwe sluisopening en even later begint het karwei met matrozen en werklui om Hr. Ms. „Hertog Hendrik" een veilige ligplaats te bezorgen op de werf. Nog een paar uur en dan zijn de mannen Vrij. Er zal veel te vertellen zijn. Een onderhoud met den commandant. Direct na aankomst hadden wij het genoe gen een onderhoud te hebben met den com mandant van het schip, kolonel H. Jolles, Waaraan wij het volgende ontleenen: Ongeveer 3 maanden geleden, op 11 Januari, vertrok de „Hertog Hendrik" uit de haven van Nieuwediep, voor het houden van een normale oefenreis in de Middellandsche Zee. Aan boord bevonden zich, behalve een 30-tal eerstejaars-adelborsten, de gewone opleidin gen van matrozen, stokers en kwartiermees ters. De reis ging eerst naar Napels en daarna naar de haven van Port. St. Nicolo, bij Zea. Via de Dardanellen vertrok men naar Istan- boel. Het aandoen van deze havens was nood zakelijk vooor het oefenen der opvarenden met sloepen, voor het ankeren-leeren en wat dies meer zij. Zeer prettige herinneringen heeft men aan bijna al deze aanloophavens. Vooral aan het eiland Athos, waar zich het klooster Vatopedi, bewoond door Grieksche monnikken bevindt. Zoo ging het voorts naar de Moedrasbaai Dp Lemnos, en daar vandaan naar Delos. Hier kwam een kink in de kabel, zij het geen ern stige, door het breken van een ankerketting. Zooals men weet weet werd hierdoor de „Hertog Hendrik" op den wal gezet, doch al spoedig gelukte het met de hulp van een sleepboot het schip weer in de vaart te krij gen. Er was geen averij opgeloopen. Dan komen Piraeus, 5 dagen bezoek aan Athene en een sprookjesachtige terugtocht bij nacht, door het Kanaal van Corinthe. Zeer hartelijk was de ontvangst in Dubrov- nik in Yougo Slavië, waar gebunkerd werd en waarvandaan men vertrok, met bestem ming Bordeaux. Dan komt het bericht uit het Moederland uit de lucht vallen: een sensationeele order, die gelast, dat Hr. Ms. „Hertog Hendrik" zich full speed heeft te begeven naar de Spaan- sche wateren teneinde aldaar den patrouille- en convooidienst op zich te nemen. Er was geen sprake aan boord van een wanhoopsstemming. Men vond het allemaal heel gewoon en van een bijzondere reactie bjj de opvarenden was niets, maar dan ook niets te bespeuren. Vol lof is men in de longroom van de „Hertog Hendrik" over de opvarenden. Vol komen militairement heeft men de langere reis aanvaard en met het grootste élan heeft van hoog tot laag alles zich direct inge schoten op het uitstel. In Oran was het weer van bunkeren ge blazen. Zooveel mogelijk brandstof werd in geladen en dan zet het bejaarde battleship zijn reis op volle kracht naar het Zuidelijk deel van het Iberische schiereiland voort. Er hebben in Holland de wonderlijkste be richten gecirculeerd over de snelheid waar mede de „Hertog Hendrik" gevaren zou hebben. Deze heeft evenwel gemiddeld niet sneller geloopen dan 12 mijl, wat wel het uiterste is wat er op lange trajecten uitge haald kan worden. Het is waar, dat de Hendrik 15 a 16 mijl kan halen, doch men vergeet daarbij, dat dit tengevolge zou hebben dat het schip hoogstens binnen 2 dagen door haar brandstof heen zou zijn. Zoo arriveerde men na eenige dagen bij de Straat en oogenblikkelijk heeft men den con- voyeerdienst overgenomen, voor 14 dagen, waarna Hr. Ms. „Java" deze dienst op zich nam. Het aantal schepen dat men veilig door de gevaarlijke zóne heeft heengeholpen, bedraagt meer dan 30 en het is allemaal zeer vlot ver- loopen. Niet alle schepen werden voorzien van een convooy. Daar zijn bijv. de groote mailbooten van de bekende lijnmaatschappijen, de vaste pas- seerders in de Straat en zij hebben ook niets te vreezen, noch van Franco-aanhangers, noch van de regeeringsschepen. Men kent deze schepen en denkt er niet aan het hun lastig te maken. Alleen wanneer de Spanjaard er de lucht van krijgt dat zich ergens aan boord contra bande bevindt, dan is Holland in last. Wat het convooyen door de andere mogend heden betreft, hiervan bemerkt men niet veel. Practisch zijn het alleen Engeland en Holland die thans op zeer doeltreffende wijze hun koopvaardijvloot beschermen. Voor het Brit- sche rijk is dit des te gemakkelijker, omdat men in Gibraltar over een Marinebasis be schikt. Vanuit die basis regelt zij de geheele scheepvaart van haar land. Het convooien zelf gaat eenvoudig in zijn werk. Op grooten afstand meldt zich meestal het schip en hierna is het de „Hertog Hendrik" die een rendez-vous geeft. Komen de beide schepen bij elkaar, dan gaat een officier van het oorlogsschip over, onderzoekt de papieren, en controleert of er inderdaad sprake is van een bonafide schip. Is dat zoo, dan voer de „Hertog Hendrik" op een halve kilometer afstand achter de koopvaarder aan en geen enkele maal heeft men het beleefd, dat er last ondervonden werd van Spaansche oorlogsschepen of gewapende trawlers. Op de „Hertog Hendrik" was uit den aard der zaak alles gevechtsklaar. Men rekende op overlast en had een der kustscheepjes zich toch gewaagd aan een aanval op een Neder- landsch schip, dan had de „Hertog Hendrik" zeker zijn vuurmonden laten spreken. Van den strijd zelf heeft men weinig of niets gemerkt. Wel doken steeds de trawlers, voorzien van één kannonnetje op, doch geen enkele maal maakten die het ons lastig. Bij de Straat heeft men bezoek gehad van Hr. Ms. „Java". Aan boord hiervan bevonden zich een aantal opvarenden, die niet bij de normale equipage behoorden, een 40-man sterk, technisch personeel, de z.g. bovenrol. Zij zijn overgezet op de „Hendrik" en komen dus vrijwel op den vastgestelden tijd thuis. Voorts heeft men de „O 16" gezien, en voor kort Hr. Ms. „O 13" en „O 15". Het is be grijpelijk dat men ook draadloos bijna voort durend met elkaar in contact bleef. Wat de momenteele convooydienst betreft, deze is zoo, dat bonafide schepen voor geen enkele overlast te vreezen hebben. Wat de „Hendrik" aangaat, het schip heeft zich prachtig gehouden. Er wordt wel eens te gauw gezegd, dat dit schip niet meer mee kan met de moderne schepen, doch men ver geet daarbij, dat het tenslotte z'n gevechts- waarde behield, dat het zwaar gepantserd is, en over zwaar geschut beschikt. En dan... in de jaren 19141918 waren alle schepen toch van dit kaliber. Wat wel bewezen is, dat is de noodzakelijk heid dat Nederland over een voldoende vloot moet kunnen beschikken en dat ten allen tijde. Telkens weer blijkt het, dat er op de een of andere plaats in Europa geassisteerd dient te worden en hoe wil men dit kunnen doen, als de Hollandsche vloot niet over vol doende materiaal beschikt? Het is ten zeerste te hopen, dat de oogen van een deel van het Nederlandsche volk, door de laatste recente gebeurtenissen in Europa, de oogen geopend worden. In de berc/en van Arizona. Het wrak van een Douglas-vliegtuig D.C. 3, dat Donderdagavond is gevonden in het bergachtige gebied van Arizona, blijkt thans te zijn het voor de K.L.M. bestemde toestel. De K.L.M. is met de Douglas-fabrieken in onderhandeling omtrent een ander vliegtuig in de plaats van het verongelukte toestel. De tweede voor de K.L.M. bestemde D.C. 3 is te Cherbourg aangekomen en zal heden tusschen 11 en 3 uur op Schiphol aankomen H. M. de Koningin heeft gisteren middag om 2 uur in een buitenge wone zitting van den Raad van State Z. K. H. Prins Bernhard, wien, zooals men weet, zitting in dat college is verleend, geïnstalleerd Om kwart voor twee vertrokken de Ko- ningin, Prinses Juliana en Prins Bernhard uit het paleis „Huis ten Bosch" om zich per auto naar het gebouw van den Raad van State aan het Binnenhof te begeven. Prins Bernhard droeg voor deze plechtig heid het uniform van Ritmeester bij de blauwe huzaren. Er bestond van de zijde van het publiek groote belangstelling. Talrijke personen ston den voor het paleis en bij het hek om de Vorstelijke personen bij het vertrek toe te juichen. Via den Bezuidenhoutscheweg werd naar het binnenhof gereden. Hoewel het uur van installatie niet van tevoren bekend was gemaakt, waren er des middags toch een paar honderd belang stellenden tegen twee uur op het binnen hof verzameld. De politie zorgde ervoor, dat zij op geruimen afstand van den ingang van het gebouw van den Raad van State verwijderd bleven. Ook had de politie de ingangen tot het binnenhof bezet om het rijdend verkeer den doortocht te belemme ren. PRINS BERNHARD Precies twee uur reed in snellen vaart een motor met zijspan van de Haagsche politie, die uit de richting Plein naderde, het binnenhof op. Hierachter volgde de koninklijke auto, die voor den ingang van het gebouw van den Raad van State stil hield. De Koningin stapte het eerste uit. H. M. was in een grijzen mantel gekleed en droeg een groenen hoed. De Prinses was in het bruin fluweel ge kleed en de Prins droeg zooals reeds is ge zegd, de uniform van ritmeester van de blauwe huzaren. Aan den ingang van den Raad van State werden de vorstelijke personen ontvangen door den vice-presidet Jhr. mr. F. Beelaeris van Blokland, staatsraad C. J. Hasselman en den secretaris, Jhr. mr. dr. J. D. H. de Beaufort. Nadat de Koningin, de Prinses en de Prins waren binnengeleid en de leden en ambtenaren van den Raad hadden begroet, heeft de Koningin de vergadering geopend en aan den secretaris verzocht voorlezing te willen doen van het Koninklijk Besluit van 6 Januari 1937, no. 3 Hare Majesteit heeft daarop met een rede Prins Bernhard in het hooge college geïnstalleerd. Nadat deze rede door den Prins was beantwoord geworden, heeft de ice-president in een toespraak Hare Majesteit bedankt voor het voor recht, dat hoogst dezelve deze bui tengewone vergadering heeft willen voorzitten, en Prins Bernhard na mens de leden welkom geheeten in het college. In een kwartier van Eindhoven naar Amsterdam. Naar wij vernemen, heeft het nieuwste gevechtsvliegtuig, de G 1, gisterenmiddag zijn eerste groote overlandvlucht gemaakt. Het toestel is even voor drie uur op het vliegveld te Eindhoven opgestegen en reeds te kwart over drie was het boven de hoofd stad. Ongeveer tien minuten heeft het toe stel gecirkeld boven de Nederlandsche vlieg tuigfabriek van Fokker, waar het, zooals be kend, werd gemaakt. Het toestel voerde tal van manoeuvres in de lucht uit, welke zoowel bij het personeel der fabriek als van de bewoners van Am sterdam Noord, groote belangstelling trok ken. Op de wegen benoorden het IJ stap ten personen, die per auto passeerden, uit de wagens om het toestel gade te slaan. Bij de Nederlandsche vliegtuigenfabriek van Fokker vertoefde juist een officieele ma rinecommissie, welke de manoeuvres van het nieuwste gevechtsvliegtuig kon aanschou wen. Na ongeveer tien minuten boven de fa briek gecirkeld te hebben, vertrok de G 1 weer naar Eindhoven. Hare Majesteit heeft daarop de vergadering gesloten. Ongeveer kwart voor drie verlieten Ko ningin, Prinses en Prins weder het gebouw van den Raad van State. De Koninklijke auto reed langzaam langs de dichte haag van belangstellenden, die bij het passeeren, de vorstelijke personen weer hartelijk toejuichten. De belangstellenden, die zich voor het huis ten Bosch hadden opgesteld om de Kon. Familie te zien terugkomen, zagen hun geduld beloond want precies een uur nadat zij was uitgereden, om kwart vóór 3, reed de hofauto weer voor het paleis, ditmaal door den ingang aan den Benoor- denhoutscheweg. Datum officieel vastgesteld. De regeeringspersdienst meldt, dat nu de behandeling van de wetsvoordrachten tot verklaring, dat er grond bestaat tot het in overweging nemen van voorstellen tot verandering van de grondwet tot een einde is gebracht, de regeering er prijs op stelt, met betrekking tot de ontbinding van de Kamers der Staten-Generaal en de verkie* zing van nieuwe Kamers eenige tnededee lingen te doen. Het ligt in de bedoeling der Regeering, le bevorderen, de totstandkoming van een besluit tot ontbinding van de heide Ka mers der Staten-Generaal, hetwelk de dag teekemng van 17 April 1937 zal dragen. De datum van de candidaatstelling voor de verkiezing van de Tweede Kamer zal worden bepaald op Dinsdag 20 April, die van de stemming voor die verkiezing op Woensdag 20 Mei 1937, de datum voor de candidaatstellling van de Eerste Kamer zal worden bepaald op Maandag 3 Mei '37 en die van de verkiezing voor de Eerstel Kamer op Donderdag 27 Mei 1937. De regeering heeft gemeend reeds thans bovenstaande mededeelingen te moeten doen, opdat alle daarbij betrokken instan ties en belanghebbenden daarmede reke ning kunnen houden en een vlot verloop van bedoelde verkiezingen zooveel -e- lijk wordt bevorderd. Een vijftigtal werklooze handels- en kan toorbedienden te Amsterdam hebben zich gisterenmiddag vereenigd op het Thorbec- keplein rond de leiders van vier van hun organisaties. Daarna hebben zij een bezoek gebracht aan eenige groote bankinstellingen, tenein de, in verband met het vele overwerk, dat daar wordt verricht, zich voor een betrek king aan te bieden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 3