Een en ander over hu welij kszeden J Huwelijks gebruiken in den vreemde Ieder ras heeft zijn eigen traditie Als er bruiloft wordt gevierd voltrokken en beginnen de feestelijkhe den. Ondanks de groote verscheidenheid van huwelijksgebruiken door alle tijden en bij de verschillende volkeren, treft toch bijna overal een zekere overeenstemming in sommige symbolische handelingen, die het breken met de tot dusverre gevolgde le venswijze, het scheiden van den ouden fa miliekring en het binnentreden in een nieuw levensperk karakteriseeren. Hiertoe behooren de gewelddadige ontvoeringen van bruid of bruidegom, het vastbinden, het luiden bij de feesten, het zich verzetten en huilen van de bruid en het veranderen van de kleeding. Zoo moet in Engeland het bruidspaar voor den ingang van de kerk over een bank springen. Jonge man nen dragen de bruid over den drempel van het nieuwe huis. Uit deze zeden heeft zich het gebruik ontwikkeld, dat de bruidegom de bruid over de kerkdrempel heentilt. In Frankrijk krijgt het jonge paar pap te eten en wordt het huis van de bruid stormenderhand veroverd. In Japan wordt het bruidspaar 's mor gens door familieleden afgehaald en op een ossenwagen naar een in de nabijheid gelegen heuvel gereden. In een kostbare tent staat daar het beeld van den echtge noot. Voor dit beeld staande zegent de priester het huwelijk in. Elk der beide hu- welijkscandidaten draagt als bij de Grieken en de Romeinen een huwelijksfakkel in de hand, die aan het einde van de ceremonie wordt aangestoken. Het gejuich der gasten begeleidt deze symbolische handeling. Bij de Grieken haalde de bruidegom de bruid in een ver sierde bruidswagen onder gezang der gas ten en bij fakkellicht in zijn huis en bij de Romeinen was het gewoonte, dat de bruidegom de bruid over den drempel naar binnen droeg. Hier kreeg zij den huissleu tel. Bij de Mohammedanen komt het huwe lijk zonder verdere formaliteiten tot stand, door voor den kadi de huwelijksvoorwaar den overeen te komen. Hoewel er strenge voorschriften bestaan, waaraan men zich stipt houdt, viert men toch geen gezamenlijk feest. Anders is het weer in Iran, waar na de feestelijke hu welijksinzegening slechts de bruidegom naar de gasten terugkeert om gezamenlijk met hen te eten en te drinken. Bij de Arabieren daarentegen wordt het bruiloftsmaal door bruid en bruidegom bijgewoond. Het is overigens een dwaling te meenen, dat het koopen en rooven dgr bruid slechts bij wilde volkeren gewoonte is. Men kent deze gewoonten heden ten da ge ook nog in Oost Europa en vooral in den Balkan. Hoe hooger de beschaving van een volk, des te plechtiger zijn de huwelijksgebrui ken. Wij laten hier natuurlijk buiten be schouwing de gevallen van snobisme of sensatiezucht, zooals die af en toe voorko men. Een huwelijksvoltrekking in het water, zooals eenige jaren geleden tot vermaak van het publiek in Parijs plaats vond, de inzegening van een huwelijk in een vlieg tuig en andere excentriciteiten zijn niets anders dan een uiting van sensatiezucht. Zij hebben niets met oude gebruiken en heelemaal niets met beschaving te maken; eerder kan men het verschijnselen van ver val noemen. Daarentegen hebben zich in China de hu welijksgewoonten vrijwel weten te hand haven. Overeenkomstig de positie, die de vrouw in China inneemt, wordt zij door den priester aan den man verbonden, in tegenstelling met de gebruiken van het avondland, die de gelijkheid van man en vrouw in het huwelijk doen uitkomen, wordt hier de tweede plaats, die de vrouw inneemt, nog onderstreept. Toch is het eigenlijke huwelijksfeest, waarftan de fa len der ringen, tot in den Germaanschen tijd teruggaan, slechts met dit onderscheid, dat later de kerk de functie van het hoofd der familie heeft overgenomen. Vanzelfsprekend zijn de huwelijksge- woonten in elk land weer anders. Wij wil len enkele daarvan eens wat nader be schouwen en beginnen dan met de echte boerenbruiloft, zooals deze thans nog in verschillende landen van Europa wordt ge vierd. Hier heeft men namelyk de eeuwenoude gebruiken het zuiverst bewaard. Bij zoo n echte boerenbruiloft komt heel wat kijken; het is een plechtigheid die verscheidene da gen in beslag neemt. De eerste dag is de „trouwdag". Tegen elt uur roept feestelijk klokgelui de dorps bewoners naar de Godsdienstoefening, waar de geestelijke het huwelijk voltrekt; dit gebeurt onmiddellijk na de preek. Dan trek ken de bruiloftsgasten naar het bruilofts huis, waar een feestelijke maaltijd plaats heeft. De muziek speelt, en men eet heer- BIJ DE ILLUSTRATIES: van het dorp, spelen daar nog een vroo- lijke deun en de boerenbruiloft behoort weer tot het verleden. Vijf feestdagen nu, een verbond voor het leven, dat in den regel slechts harden arbeid en ernstige uren brengen zal, mag wel door langdurige feesten worden inge wijd. Wordt de boerenbruiloft bovendien in de plaatselijke kleederdracht gevierd, dan is ze eerst recht het aanschouwen waard. Waar men ook in de wereld rondkijkt, bij blanke of gekleurde cultuurvolkeren, of bij de ongecultiveerde zwarten, overal wordt het huwelijksfeest in uitgebreiden familie- of vriendenkring gevierd. Bij de Brahmanen in Bi;itsch-Indië wordt het bruidspaar voor de inzegeningsceremo nie bij het vuur gezet. Men bindt beiden met een zilveren koord aan elkaar vast en legt een gevouwen doek tusschen hen in. Een priester bedekt hun hoofd met palm bladeren en geeft hun den zegen. Is de band weer losgemaakt, dan is het huwelijk Links boven: In Londen mogen de Towerwachters, hun dochters, als zij de bruid zijn, in hun oude uniform naar de kerk leiden. Links: Bij vele boerenhuwelijken brengt de bid der voor het huwelijk een heilwensch uit op het jonge paar. Rechts boven: In Korea brengen de familieleden bruid en bruidegom eerst op den dag der huwe lijksvoltrekking in den tempel bij elkaar. Tot dat oogenblik kenden zij elkaar niet. Daaronder: Voordat bruid en bruidegom zich in China naar den feestdisch begeven, fluit een priester op een oud instrument een lied. Rechts: Een Slezisehe bruiloft. De bruidsmeisjes geven de bruid kleine bruidsbouquetten. milie als regel deelneemt, vol plechtigheid en wijding. Zooals ons het Verre Oosten over het al gemeen vreemd gebleven is, staan wij ook vreemd tegenover zijn zeden en gebruiken. Het gebruik in Korea, dat de bruidegom zijn bruid eerst kort voor het huwelijk aan de deur van den tempel leert kennen, waar ze naar hem toegebracht wordt, is voor on ze begrippen onaanvaardbaar. Ook het huwelijk bij de Lappen is heel merkwaardig. Op den trouwdag verzame len de familieleden zich bij den vader van de bruid en ontvangen van den bruidegom geschenken, in overeenstemming met zijn welstand. Hier doet zich dus het zeldzame geval voor, dat men op het huwelijk inplaats van cadeaux te krijgen, deze zelf geeft. Op weg naar de huwelijksvoltrekking moet de bruid een bedroefd gezicht trek ken, en aan het bruiloftsmaal moet iedere gast zijn eigen eten meebrengen. Bij de natuurvolkeren ontbreken de huwelijksce remoniën. Zoo is het huwelijk van een ne ger heel nuchter. Zoodra de huwelijkscan- didaten de toestemming van hun ouders hebben gekregen wat pas na het voldoen van den verlangden koopsom geschiedt, gaat het paar eenvoudig samen wonen. De neger beschouwt het huwelijk geheel als een zaak, die hem voordeel brengt. Waarmee echter niet gezegd wil zyn, dat zij de gelegenheid om feest te vieren on gebruikt voorbij laten gaan. Bij de natuur volkeren is het trouwen echter meer of minder een zaak, de man krijgt op deze wijze een goedkoope arbeidskracht. Zoo trouwen de volkeren, zoo wisselen zeden en gebruiken op den dag, waarop twee menschen den band voor het leven sluiten. GEBRUIKEN IN OOST-AFRIKA. Ten westen van het door Speke ontdekte Nijanza- ofwel Oekerewa-meer liggen de Sultanaten Karagoeh en Oeganda. Wan neer de Sultan van laatstgenoemd land zijn leger bijeenroept, moet ieder krijgsman een ei meebrengen en dit aan den vorst af staan. Zijne Majesteit alleen heeft het voorrecht het hoofdhaar in een smalle, rechtopstaande streep in den vorm van 'n hanekam te dragen. Dit na te volgen is ten strengste verboden, maar ook het ge- heele afscheren van het hoofdhaar mag op den gewonen Oegandiër niet worden toege past. In Karagoeh mogen alleen de vrouwen van den Sultan katoenen garens gebruiken. Aan de vrouwen, die buiten het Hof leven, is dit op straffe van dood verboden. Zij moeten te dien einde banaanvezels ge bruiken om hun kleeren te naaien. In geen land, bij geen volk ter wereld verloopt de huwelijksdag zonder feestelijk heid. Het huwelijk is naast de geboorte de gewichtigste gebeurtenis voor alle men schen, tegenwoordig en sinds onheugelijke tijden. Het is daarom geen wonder, dat de meest uiteenloopende gebruiken en cere moniën op dien gewichtigen dag plaats vinden. Het huwelijk immers geeft het le ven een nieuwe richting en een nieuwe beteekenis, het is omgeven met een glans van vreugde en verwachting voor de toe komst. Geen huwelijk zonder feestelijkheid, maar ieder trouwt anders. Het eene paar heeft genoeg aan den korten weg naar het stadhuis, het andere viert de bruiloft in den kring van familieleden en vrienden. Ieder volk en ieder ras heeft zijn eigen tra dities, die zich voor een groot deel tot op den huidigen dag hebben weten te hand haven. Laten wij eens even nagaan, hoe onze Germaansche voorouders den band voor het leven sloten. Ook bij de Germanen was de invloed der familie en het feest het grootst bij de trouwplechtigheid. Niet de priester wijdde den nieuwen band, maar op den dag der eigenlijke huwelijksvol trekking verscheen de bruidegom bij de ouders der bruid, die toentertijd het recht hadden het huwelijk desnoods met geweld, door te zetten. De vader sprak, nadat eerst de ringen waren gewisseld, een verbindingsformule uit, waarbij hij den schoonzoon op het hart drukte zijn dochter te eeren en lief te heb ben. Het naar huis voeren der bruid volg de gewoonlijk pas later, evenals het eigen lijke huwelijksfeest, waarop naar hartelust gesmuld, gedronken en pret gemaakt werd. We zien dus, dat de grondslagen van onze tegenwoordige huwelijksgewoonten oeroud zijn, dat zy met inbegrip van het uitwisse- MP lijke gerechten. De tweede dag is het „ge schenkendag". Dan brengen de bloedver wanten aan het jonge echtpaar hun ca deaux, en wordt de vrouw het zoogenaam de „sleutelgeld" ter hand gesteld. Men klinkt met elkaar en het feest wordt voort gezet. De derde dag geldt als „gekkendag". Al le gasten, die probeeren zich ergens te ver bergen om uit te rusten van het eten en drinken der voorafgaande twee dagen, wor den onder luid gejuich te voorschijn ge haald en met muziek en gejubel naar het bruiloftshuis terug gebracht. Is deze dag ten einde, dan zijn de feesten nog niet af- geloopen. Er volgt nog een vierde, de „moppen- dag". Bij het middagmaal krijgt men al leen gebraden vleesch, terwijl er steeds door allerlei grappen worden verteld, maar er wordt gelachen en gedanst als op de voorgaande dagen. Eindelijk komt de vijfde dag. Men noemt hem den „verdwijndag", omdat de eene gast na den andere de vermoeienis sen niet meer baas kan en naar huis wag gelt. ♦De muzikanten gaan mee tot het eind

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 7