Dr. Colijn over de ontwikkeling
van het Volkerenverkeer
„Ik weet de schat van
Kapitein Kidd
te vinden"
De „Sarkani" opgebracht
Postwisselverva!scher
veroordeeld
Vlootprobleem
Nr. 18
Alkmaarsche Kaasmarkt
Bevordering bevolkings
aanwas in Italië
Zaterdag 17 April 1937*
landbouwcrisismaatregelen
Duitsche belangstelling
voor den „Friezendag"
Ernstige aanmerking op de
Hilversumsche politie
Harold T. Wilkins verzekert
Rede op den jaardag van de
K. v. K. te Rotterdam. Prins
Bernhard onder de toehoorders.
ZULLEN MOETEN WORDEN IN
GEKROMPEN. ZUIZEL AFHAN
KELIJK VAN VRIJEN HANDEL.
GUNSTIGE PERSPECTIEVEN VOOR
DE INDUSTRIE
In tegenwoordigheid van Z.K.H.
Prins Bernhard heeft gisterenmid
dag de Kamer van Koophandel en
Fabrieken voor Rotterdam haar
jaardag gevierd met een buitenge
wone vergadering in de Groote
Doelenzaal te Rotterdam, in welke
vergadering de Minister-president,
Z.E. Dr. H. Colijn, een rede heeft
uitgesproken.
De vergadering werd geopend door den
voorzitter der Kamer, den heer W. A. Engel-
brecht, die de groote belangstelling van den
Prins voor 's lands economisch leven memo
reert en vervolgens de talrijke autoriteiten
welkom heet.
Vervolgens hield Di\ Colijn zijn rede over
„Wisselingen in het Wereldverkeer".
Dr. Colijn ging de ontwikkeling van het
volkerenverkeer na, vanaf het begin onzer
jaartelling.
Na een levendig onderling handelsverkeer
In de eerste eeuwen, ontstond, vanaf den
val van het West-Romeinsche rijk een ze
kere „autarkie", die echter pl.m. 1200, door
de opkomst der steden en de kruistochten
naar Palestina, weer een einde nam. Euro
pa kreeg contact met Afrika en Azië. De
Turken bewerkstelligden echter weer een
afzondering. Het vinden van den nieuwen
zeeweg naar Indië en de ontdekking van
Amerika openen het 400-jarig tijdvak, waar
in Portugal, Spanje, Engeland, Frankrijk,
Nederland, België, Duitschland en Italië,
zelfstandig handels- en koloniaal verkeer
verkrijgen met ons huidige Indië, Siam,
Canton, Formosa, Australië, Afrika en de
Vereen. Staten en Japan.
Bij den aanvang van de 20e eeuw
lag de geheele wereld open voor den
ondernemingsgeest van alle volken
der aarde, hoofdzakelijk de vrucht
van den kloeken zin van een vijftal
Europeesche Staten: Engeland,
Frankrijk, Nederland, Spanje en
Portugal.
Waren de diverse handelsondernemingen
tot nog toe van een monopolistischen geest
doortrokken, aan het einde der 18e eeuw
wijzigden zich de economische inzichten,
voornamelijk door het langzamerhand weg
vallen van de groote afstanden tusschen de
landen.
„God schiep een wereld met groote
verscheidenheid van productiemoge
lijkheden, maakte daardoor de lan
den van elkaar afhankelijk en dus
het ruilverkeer tot een noodzakelijk
heid. De mensoh in zijn waan wil
die gansche wereld, die nu 4 eeuwen
lang open ligt, weer zooveel moge
lijk in afgesloten hokjes gaan ver-
deelen", aldus spreker. „De vloek
van dit alles is dat de landen elkaar
op die wijze dwingen tot inkrimping
van den invoer.
Een ernstige vraag.
Welke moet, onder deze omstandigheden
de gedragslijn zijn van Nederland en zijn
overzeesche gewesten?
Het moet dwaasheid worden ge
acht alleen een politiek te willen
voeren die diametraal tegenover die
van nagenoeg de geheele wereld
staat.
Deden we dit dan haalden we in
zeer korten tijd den economischen
chaos binnen. Hoezeer we ook an
ders zouden willen, wij kunnen op
ons eentje de wereld niet hervormen.
De veranderingen in de wereld
economie zijn niet meer alle onge
daan te maken.
Industrie-landen produceeren thans b.v.
grondstoffen en bodemcultuurlanden indus-
trialiseeren zich.
De concurrentie op industriegebied heeft
geleid tot een uiterste rationalisatie in het
bedrijfsleven, welke op haar beurt een fac
tor in het werkloosheidsprobleem vormde.
Parallel hiermede liepen de ingrijpende
veranderingen der laatste 50 jaar op agra
risch gebied. Na een concurrentie-crisis tus
schen 1870 en '90 is het evenwicht tusschen
Europa en de overzeesche landen omtrent
1900 zoowat hersteld, doch stort tijdens den
wereldoorlog weer ineen.
Wij, In Nederland, hebben dan ook
de werelddepressie wel heel sterk ge
voeld en we hebben haar nog lang
miet achter ons.
Dat autarkie verdediging vindt op grond
van de overweging, dat een z.g. geleide na
tionale economie den voorrang toekomt bo
ven een vrije wereldeconomie, is voor mij
een der zonderlingste levenservaringen ge
weest, zegt minister Colijn.
Leiding der nationale economie
blijft echter onmisbaar. Steun aan
onzen akker- en tuinbouw zal, ze
ker bij sommige onderdeden er van,
nog niet gemist kunnen worden,
maar de bemoeizucht van de over
heid, met haar complex van crisis
maatregelen, zal eerlang belangrijk
ingekrompen moeten worden.
Bij den zuivel blijft de nood zakelijk V
van een zeer belangrijken uitvoer tegen niet
loonende prijzen ons kwellen en de moge
lijkheden om daarin afdoende verandering
te brengen, zijn nog door niemand aan
gewezen.
Voor onze industrie ben ik minder
beizorgd. Haar aaaipassingsvermo
gen is zeer groot gebleken en de in
ternationale beweging gaat voor
haar in de goede richting. Er is, wat
de landman noemt, werking in de
lucht.
De Oslo-besprekingen zijn het toeken van
nieuw beraad. De Amerikaansche minister
van staat, Cordell Huil, is een onvervaard
kampioen voor een vrijer handelsverkeer.
Ik ben voor het industrieels goederenver
keer geenszins zoo pessimistisch als som
migen, die meenen, dat de autarkische stre
vingen het voor altijd gewonnen hebben.
Vast staat, onomstootelijk vast,
dat alleen terugkeer tot een stelsel
van vrijer handelsverkeer tot groo-
tere weivaart voeren kan. En even
zeer. dat alleen langs dien weg ook
het werkloosheidsprobleem aanmer
kelijk kan worden verzacht.
Indien onze productie haar afzet
naar buiten niet herwinnen kan
en zij in de mate, als de laatste ja
ren het geval was, gebonden blijft
aan het nationale consumptievermo
gen, is de verdwijning der werk
loosheid een onoplosbaar probleem.
Ook onze fabrieken en arbeiders
hebben voorheen in ruime mate ge
arbeid ter voorziening in de behoef
ten van anderen dan het Nederland
sche volk. Wij zullen dat moeten
blijven doen.
Eindoordeel over den toestand.
Moet men een eindoordeel geven
over den toestand en de verwach
tingen, hier zoowel als in Indië, dan
kan men zeggen, de veeren van den
vogel hebben wel geleden, maar zijn
slagpennen zijn ongedeerd. In In
dië zijn de veeren alweer aan het
bijgroeien en ook hier mag men
dit als geen onverwachte nieu
we storingen optreden tegemoet
zien.
De krachten van het land zijn niet ge
broken, de ontzaggelijke werelddepressie
heeft voorts ook wel goede gevolgen ge
had. In dien zin dan, dat de veel gesmade
aanpassing menig bedrijf in de positie
heeft gebracht, dat het thans weer met ver
trouwen op de wereldmarkt kan verschij
nen. Het zal nog zeer de vraag zijn of daar,
waar alleen maar gedevalueerd" werd en
niet aangepast, de positie uiteindelijk even
goed zal blijken als bij ons het geval is.
Meer dan een land heeft moeilijkheden
ontweken, die wij hier moedig hebben
doorstaan.
Het is de onverzettelijke energie
van den Nederlandschen industrieel
en den Nederlandschen koopman
geweest die de conclusie heeft aan
vaard, welke onvermijdelijk was.
Het zijn de Nederlandsche arbei
ders geweest die de noodzakelijk
heid er van bij meer dan een gele
genheid hebben erkend en aanvaard.
Dat zijn de voornaamste lichtpunten te
midden van veel dat nog donker is. Daarop
rust ook het vertrouwen op een betere toe
komst, De regeering zal, in hare sfeer, het
mogelijke hebben te doen voor verruiming
van het handelsverkeer, voor het wegnemen
ook van alle onnoodige belemmeringen,
'binnenslands, voorwaarde voor een welva
rend Nederland en een voorspoedig Indië.
Maar daarnaast blijft ook waar het oude
adagium, dat de mensch op Gods hulp al
leen hopen mag, indien hij zich zelf tot het
uiterste inspant.
Spr. besloot zijn rede met de Kamer het
goede toe te wenschen voor het komende
werkjaar.
De „Java" heeft zich tegen op
brenging van de Sarkaniniet
verzet.
De marinestaf ontving van den
commandant van Hr. Ms. Kruiser
„Java" bericht, dat hij convooi ge
weigerd heeft aan het s.s. „Sarkani"
kapitein Gidts, reeder van het Ne
derlandsche bevrachtingskantoor te
Amsterdam, bestemd voor Alicante.
De „Sarkani" is bij een poging
om ongeconvoyeerd door straat
Gibraltar te stoomen, gisterenmor
gen in de vroegte door een Spaansch
Oorlogsschip aangehouden en opge
bracht naar Ceuta.
Het s.s. „Sarkani" is het bekende „smok-
kelschip" waarvan in de Nederlandsche
pers herhaaldelijk melding is gemaakt.
Daar de Nederlandsche Marine slechts
convooi verleent aan die schepen, waar
van de lading met zekerheid geen wapenen
en geen munitie voor Spanje bevat en
waar geën vrijwilligers voor deelneming
aan den Spaanschen burgeroorlog aan boord
zijn, heeft de commandant van Hr. Ms.
„Java" zich tegen opbrenging van dit ver
dachte schip niet verzet.
Duitsche Friezen krijgen speci-
alle deviezenfaciliteiten.
Zooals men weet, vindt van 29 tot 31 Ju
li a.s. in Hoorn een „Friezendag" plaats.
Ook Duitsche Friezen, in de eerste plaats
de bewoners van Sleeswijk, zullen er in
groot aantal heengaan. De Duitsche regee
ring staat sympathiek tegenover het cultu-
reele streven, de Friezen in één beschavings
gebied te brengen en de Friesche taal te
bevorderen. Men ziet in de Friesche actie
geen politieke strooming, maar een echte
volksche beweging. De congressisten zullen
bij de „Deviezenstelle" van het „Landes-
finanzamt" te Bremen, Hamburg en Kiel de
noodige guldens tegen inwisseling van
marken kunnen krijgen. De Duitsche
Friesche organisatie beveelt den deelnemers
aan de „Friezendag" aan van te voren lo
gies te bespreken door tusschenkomst van
den heer De Goede, oud-burgemeester te
Wijdenes.
De ten onrechte
slagersjongen.
beschuldigde
Eenigen tijd geleden arresteerde de Hil
versumsche politie een jeugdigen slagers-
bediende onder verdenking, dat deze een
portemonnaie zou hebben gestolen. De jon
gen bekende, doch kort daarna werd de
portemonnaie door iemand gevonden en nu
heerscht de meening, dat de jongen onder
dwang een bekentenis zou hebben afgelegd.
Het geval veroorzaakte heel wat opschud
ding onder de Hilversummers.
Het gemeenteraadslid N. Nathans, heeft
nu tot den burgemeester o.a. over deze
kwestie de volgende vragen gericht:
Is U niet van meening dat het antwoord
van den wnd. commissaris van politie op
een onkiesche wijze de gezinsverhoudingen
van het betrokken knaapje publiekelijk in
het geding brengt?
Acht U het, gezien de beteekenis van het
voorgevallene, een gelukkig optreden der
politie, dat zij na de gebleken onschuld
van den jongen (die oorspronkelijk „op
den openbaren weg" was aangehouden)
ermee volstond de betreffende mededeeling
bij de buren af te geven toen het niet mo
gelijk was de ouders daar aan de telefoon
te krijgen?
Is het U bekend dat er onder de burgerij
berichten rondgaan omtrent andere geval
len van onjuist geachte wijze van onder
zoeken en verhooren door de politie?
Lijkt het U daarom niet gewenscht, ter
geruststelling van de ingezetenen, de politie
het betrachten van alle noodige omzichtig
heid in gevallen als dit, aan te bevelen, en
speciaal voor jeugdige personen te bevor
deren, dat zoo maar eenigszins mogelijk
steeds ouders gelegenheid krijgen ook bij
een eerste verhoor aanwezig te zijn?
De zgn. „verlamde" A. de V.
tot 5 jaar veroordeeld.
De Amsterdamsche rechbank veroordeel
de gisteren den postwisselvervalscher A. de
V. den hoofddader van het complot ver-
valschers, dat onlangs terecht heeft ge
staan wegens het gebruik maken van val-
sche geschriften en wegens valschheid in
geschrifte meermalen gepleegd, tot vijf jaar
gevangenisstraf.
De officier had zes jaar gerequireerd.
De tweede verdachte de koopman, J. B.
werd isteren wegens poging tot medeplich
tigheid aan het gebruik maken van valsche
geschriften veroordeeld tot drie jaar ge
vangenisstraf met aftrek van den tijd in
voorarrest doorgebracht (1 jaar).
De derde bij deze zaak betrokken ver
dachte de handelsreiziger P. P. is reeds
eenigen tijd geleden tot 2'A jaar met af
trek van voorarrest veroordeeld.
REUSACHTIGE AMERIKAANSCHE
MANOEUVRES IN DEN STILLEN
OCEAAN. PBY-1 BOMMENWER
PERS VOOR SOVJET-RUSLAND
EEN VLOOTBASIS OP DUTCH
HARBOR? HET EILAND SAN
CLEMENTE WOORDT „OORLOGS
LABORATORIUM."
De groote manoeuvres, welke de Ameri
kaansche vloot dit jaar in den Stillen Oce
aan zal houden, beginnen heden en eindigen
28 Mei. De verschillende handelingen zullen
zich afspelen in den reusachtigen driehoek
CaliforniëAlaskaHawaii. Aan de oefe
ningen wordt deelgenomen door 165 oor
logsschepen, 440 vliegtuigen en ongeveer 50
duizend zeelieden. Bovendien zal, naar hier
wordt verteld, voor de eerste maal het op
Hawaii gestationeerde leger ter sterkte van
26.000 man in de operaties worden betrok
ken.
Om Japansche protesten te voorkomen,
heeft ook dit jaar het ministerie van mari
ne te Washington bepaald, dat de westelijke
grens van het manoeuvregebied door de
180ste meridiaan gevormd zal worden. De
manoeuvres staan onder leiding van admi
raal Arthur Hepburn, opperbevelhebber, ad
miraal Claude Bloch, bevelhebber van de
slagvloot en vice-admiraal William Tarrant,
chef van de lichte eskaders.
Eskader Nr. 11 vloog naar Hawaii
Als vooroefening liet men gisteren het es
kader luchtkruisers Nr. 11 in de oorlogsha
ven van San Diego starten voor een tocht
naar Pearl Harbor op de Hawaii-eilanden.
De 12 bommenwerpers van het type PBY-1
zijn door de firma „Consolidated Aircraft"
in San Diego gebouwd; zij hebben twee mo
toren met een vermogen van 1100 P.K. elk
en intrekbare pontons. Reeds eenige weken
geleden waren 12 van dergelijke nieuwe wa
tervliegtuigen naar Hawaii gevlogen; daar
bij werd het traject, dat 2553 mijlen lang is,
in 21. uren en 48 minuten afgelegd.
Naar verluidt, zouden in het kader van
de groote manoeuvres twee in Honoloeloe
gestationeerde luchteskaders de enorme
tocht van Hawaii naar de Aleoeten via
French Frigate Shoals ondernemen. Van dit
bericht kon intusschen tot nog toe geen
officieele bevestiging verkregen worden.
Twaalf andere „Consolidated"-luchtkrui-
sers hebben bevel gekregen, eind Mei een
vlucht van San Diego naar Coco Solo-Pa
nama te ondernemen en zulks zonder tus-
schenlanding. In deze plaats zullen de
vliegtuigen gestationeerd worden.
Amerikaansche ingenieurs naar
Siberië.
Zeven vliégtuigconst-ructeurs van de „Con
solidated Aircraft Companv" te. San Diego
bevinden zich op weg naar Taganrog aan de
Asowsjenzee, om daar voor de Sovjetregee-
ring watervliegtuigen van het nieuwe type
PBM-1 te bouwen. In Juni van dit jaar zul
len nog zes andere ingenieurs van dezelfde
firma naar Siberië vertrekken. Deze kun
nen op het oogenblik nog niet gemist wor
den, daar de Amerikaansche marine bij
deze onderneming nog een aantal vlieg
tuigen heeft besteld, welke met den mees
ten spoed afgeleverd moeten worden.
Een delegatie van het Sovjet-Russische mi
nisterie van luchtvaart vertoefde dezer da
gen in San Diego, om met de Amerikaan
sche marine-autoriteiten en de „Consolidated
Aircraft Companv" te onderhandelen. Het
model van een PBY-1 watervliegtuig als
mede belangrijke onderdeelen bevinden zich
reeds op weg naar de Sovjet-Unie.
Een vlootbasis in Alaska?
Steeds dringender worden de eischen van
de Amerikaansche marine-autoriteiten tot
den aanleg van een vlootsteunpunt te
Dutch llarbor (Alaska). De vlootdeskundi-
gen kunnen dezen eisch thans met des te
D« hoogste markt was f 17.dat
is niet minder dan f 1.50 lager dan
de vorige week. De verklaring daar
van Is echter gelegen in het feit,
dat er ditmaal niet voor een enkele
stapel een prijs werd betaald, die
enkele guldens boven de rest uitstak.
Wel was de verkoop stug, maar de
gang lag toch niet meer dan een hal
ve gulden beneden die van Vrijdag
j.1. Voor f 16.— gingen verschillende
stapels van de hand, terwijl de
meesten f 15.— ad f 15.50 wisten te be
dingen. De gang kan daarom gerust
worden gesteld op f 15.50 voor goede
kaas.
De aanvoer was zeer groot en over
het algemeen hebben degenen, die
spoedig tot verkoopen konden be
sluiten, de beste markt gehad.
Muziek zat er nog niet in van
daag. Dit wordt voornamelijk toege
schreven aan het uitblijven van de
speculatie. De handel schijnt geen
winstperspectieven te zien en is
slechts bereid de kaas op te slaan
voor een zacht prijsje.
Het eenige lichtpunt schijnt te zijn,
dat in Friesland langzamerhand be
langrijk minder kaas wordt ge
maakt, terwijl de markt daar ook
wat vaster wordt genoemd, al lig
gen de prijzen er lager dan hier.
meer nadruk stellen, wijl het Vlootver-
drag van Washington, waarbij Amerika
zich verplicht had, Alaska niet te verster
ken. kort geleden is afgeloopen.
„Millioenen en nog eens millioenen zijn
voor de versterking van Hawaii uitgegeven,
hoewel deze eilandengroep meer dan 3400
mijlen van Japan verwijderd ligt, terwijl
de afstand van het noordelijkste punt van
Japan tot de meeste westelijke groep der
Aleoeten slechts 696 mijlen bedraagt",
verklaarde en lid van de marinecommissie
dezer dagen te San Pedro (Californië).
Men heeft nu voorgesteld, van Dutch Har
bor een soort Singapore van het noordelijke
gedeelte van den Stillen Oceaan te maken.
Een congrescommissie voor marine-aange
legenheden houdt zich op het oogenblik te
Washington bezig met een wetsvoorstel, dat
den aanleg van een vlootsteunpunt op de
Aleoeten mogelijk moet maken. Dit steun
punt zal voorzien worden van bomvrije ka
zernes. onderaardsche 'bergplaatsen, vlieg
tuighangars, droogdokken, pieren, een elec-
trische centrale, een waterleiding, vliegvel
den, kortom van alles, wat tot de uit
rusting van een moderne vlootbasis be
hoort.
De Italiaansche Ministerraad heeft in zijn
gisteren gehouden vergadering verschillen
de maatregelen genomen, die ten doel heb
ben den bevolkingsaanwas gunstig te beïn
vloeden.
Zoo werd o.a. 'besloten dat de Staat den
Fascistischen Bond van kinderrijke gezin
nen jaarlijks met een bedrag van 500.000
lire zal steunen. Aan jonggehuwden beneden
den leeftijd van 26 jaar zullen huwelijks-
leeningen van 1000 tot 300 lire worden ver
strekt. Met de terugbetaling moet 12 maan
den na het huwelijk een aanvang worden
gemaakt, doch indien in den tusschentijd
een kind wordt geboren, wordt den ouders
10 procent van het bedrag kwijtgescholden
en achtereenvolgens bij de geboorte van de
volgende kinderen nog eens 20, 30 en 40
procent.
Verder worden de belastingen voor de
hoofden van kinderrijke gezinnen vermin
derd.
Voor officieren komt, de verplichting, bii
hun huwelijk een bruidsschat mede te bren
gen, te vervallen.
Het geheim van den ouden pi
raat Avontuurlijke jacht op
een zeekaart.
Eind April verlaat Harold T.
Wilkins met zijn motorschip de
haven van Portsmouth, om in den
Stillen Oceaan de schatten van den
ouden zeeroover Kidd te zoeken.
Wilkins beweert, dat hij door een
toeval nauwkeurige geografische
gegevens over de ligging van het
schateiland van kapitein Kidd heeft
gekregen. Het is echter de vraag,
of deze schat nog aanwezig zal zijn
want reeds 235 jaren lang zochten
avonturiers naar dit eiland.
Er bestaat nauwelijks een document
over verloren gegane schatten of verborgen
millioenen, dat Harold T. Wilkins niet
onderzocht heeft. Oorspronkelijk bestudeer
de hij dergelijke papieren, om stof voor zijn
romans te vinden. Hij schreef eenige boe
ken over millioenen, die in holen, oude kas-
teelen en scheepswrakken verborgen lagen
Op het oogenblik is hij „Kidd-specialist".
In weinige woorden omschrijft hij de ge
schiedenis. - Ike hij uit de papieren van
kapitein Kidd heeft leeren kennen:
„Blijf van die kist af!"
Op een dag van de maand Mei in het
jaar 1701 zat kapitein Kidd in de beruchte
doodscel van Wapping en wachtte op Jack
vetch, den beul, die het door de admirali
teit over Kidd gevelde vonnis moest vol
trekken Slechts 24 uren had hij nog te
leven Hij stuurde een van de bewakers uit
om zijn ouden vriend Ned Ward, die vroe
ger een paar tochten met hem had gemaakt
en nu als koopman in Londen woonde, te
halen. In zijn cel vermaakte Kidd aan Ned
ward zijn zeemanskist. Weliswaar was het
f°Hd de diamanten, die de kist oorspron
kelijk inhield, door de Engelsche officieren
gestolen, maar ook de kist zelf zou een
grote waarden hebben Ward mocht hem
onder geen voorwaarde kapot slaan, en
deed hij het toch, dan zou de oude Kidd
uit de hel komen, om hem het aardsche le
ven te vergallen.
Ward nam afscheid van Kidd, die den
volgenden dag met een vloek op de lippen
over de ondankbaarheid van den koning
aan den galg stierf.
De zeemanskist schonk Ward aan zijn
vrouw, om er de wasch in te bewaren
Een eeuw lang bekommerde niemand
zich om de kist, die tenslotte in het bezit
kwam van kapitein T. M. Hardy, bekend
uit den zeeslag van Trafalgar, waar Nel-
versloeg. Tot het
amiiL li f dc klst m het bezit v»n de
familie Hardy, om daarna aan een hande
laar verkocht te worden.
De kist met den dubbelen bodem
Na nog verschillende malen ge- en
\ei ,oc it te zijn,, kwam de oude zeemans-
vist eindelijk in het bezit van een verzame
laar van antiquiteiten. Deze nieuwe eige-
naai was klaarblijkelijk een nieuwsgierig
?an- HiJ onderzocht de kist zeer nauwkeu-
ei?. yond tenslotte twee nagels, welke
zich heten verschuiven en het slot van
een dubbelen bodem voor het oog verborgen
Tusschen den dubbelen bodem lag... een
zeekaar of liever gezegd bet gedeelte van
een zeekaart, welke kennelijk in vier stuk
ken was geknipt,
Waar ligt het eiland?
In de laatste vier jaren heeft men nu
een interessante jacht op de drie andere
deeien van de kaart van kapitein Kidd ge
maakt. In het jaar 1933 vond men het
tweede stuk. Een verzamelaar deelde Wil
der® tn mede' dat hi> het derde deel
r k art gevonden had. En het laatste
stuk bi acht een zeekapitein, die bij den
komenden tocht van Wilkins een groote
ménZadatPhetn' mt,de- Men zou aanne-
yinden van de schat nog
slechts een kleinigheid zou zijn. Maar de
afiemhad een nadeel; zij gaf weliswaar
alle mogelijke bijzonderheden over het ei~
v-tn umaar £?f niet aan' in welk deel
zoeken d men het eif?enlijk moest
zoeken. Noch de naam van een zee, noch
gevenft a breedte graad waren aange-
tén t' flart zaK men hechts, dat
en in wnMVani eiland een k°raalbank
en in het Noorden een lagune lag
zich" het hl^dennVa? „het eiland sirekte
zien net „Dal des Doods uit.
Schatgravers trekken er op uit...
„En toen vertelde een kapitein mij op ze
keren dag aldus verklaart Wilkins,dat hii
gedurende den wereldoorlog op een" Engel-
san*^ bulpkruiser over den Stillen Oce
aan had gezworven. Daarbij heeft hij een
met" h °,ntdekt. dat geheel overeenkwam
™et d? teekeningen, welke ik in ,jn be-
hfnrt n'v *6n °Ude kaart stond het ei"
"d m«t een Latijnschen naam aan-
den hi e" ln j1 0ostAziatische haven hoor
den hij eens dat zeelieden een liedj over
apitein Kidd zongen, waarin deze La-
ter"dS vmorkwL.21'' 6enigszins verbaa"
Deze kapitein, die mij ook het vierde deel
van de kaart bezorgde, heeft mij nu nauw
keurige voorstellen gedaan. Nu trekken
WiifterH.P Uit °m ,hei ei,and te zoeken. Het
blijft de vraag, of de schat er nog ligt
Maar misschien bewijzen wij een goeden
dienst aan de geschiedenis...