Dr. Colijn over de ontwikkeling van het Volkerenverkeer „Ik weet de schat van Kapitein Kidd te vinden" De „Sarkani" opgebracht Postwisselverva!scher veroordeeld Vlootprobleem Nr. 18 Alkmaarsche Kaasmarkt Bevordering bevolkings aanwas in Italië Zaterdag 17 April 1937* landbouwcrisismaatregelen Duitsche belangstelling voor den „Friezendag" Ernstige aanmerking op de Hilversumsche politie Harold T. Wilkins verzekert Rede op den jaardag van de K. v. K. te Rotterdam. Prins Bernhard onder de toehoorders. ZULLEN MOETEN WORDEN IN GEKROMPEN. ZUIZEL AFHAN KELIJK VAN VRIJEN HANDEL. GUNSTIGE PERSPECTIEVEN VOOR DE INDUSTRIE In tegenwoordigheid van Z.K.H. Prins Bernhard heeft gisterenmid dag de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Rotterdam haar jaardag gevierd met een buitenge wone vergadering in de Groote Doelenzaal te Rotterdam, in welke vergadering de Minister-president, Z.E. Dr. H. Colijn, een rede heeft uitgesproken. De vergadering werd geopend door den voorzitter der Kamer, den heer W. A. Engel- brecht, die de groote belangstelling van den Prins voor 's lands economisch leven memo reert en vervolgens de talrijke autoriteiten welkom heet. Vervolgens hield Di\ Colijn zijn rede over „Wisselingen in het Wereldverkeer". Dr. Colijn ging de ontwikkeling van het volkerenverkeer na, vanaf het begin onzer jaartelling. Na een levendig onderling handelsverkeer In de eerste eeuwen, ontstond, vanaf den val van het West-Romeinsche rijk een ze kere „autarkie", die echter pl.m. 1200, door de opkomst der steden en de kruistochten naar Palestina, weer een einde nam. Euro pa kreeg contact met Afrika en Azië. De Turken bewerkstelligden echter weer een afzondering. Het vinden van den nieuwen zeeweg naar Indië en de ontdekking van Amerika openen het 400-jarig tijdvak, waar in Portugal, Spanje, Engeland, Frankrijk, Nederland, België, Duitschland en Italië, zelfstandig handels- en koloniaal verkeer verkrijgen met ons huidige Indië, Siam, Canton, Formosa, Australië, Afrika en de Vereen. Staten en Japan. Bij den aanvang van de 20e eeuw lag de geheele wereld open voor den ondernemingsgeest van alle volken der aarde, hoofdzakelijk de vrucht van den kloeken zin van een vijftal Europeesche Staten: Engeland, Frankrijk, Nederland, Spanje en Portugal. Waren de diverse handelsondernemingen tot nog toe van een monopolistischen geest doortrokken, aan het einde der 18e eeuw wijzigden zich de economische inzichten, voornamelijk door het langzamerhand weg vallen van de groote afstanden tusschen de landen. „God schiep een wereld met groote verscheidenheid van productiemoge lijkheden, maakte daardoor de lan den van elkaar afhankelijk en dus het ruilverkeer tot een noodzakelijk heid. De mensoh in zijn waan wil die gansche wereld, die nu 4 eeuwen lang open ligt, weer zooveel moge lijk in afgesloten hokjes gaan ver- deelen", aldus spreker. „De vloek van dit alles is dat de landen elkaar op die wijze dwingen tot inkrimping van den invoer. Een ernstige vraag. Welke moet, onder deze omstandigheden de gedragslijn zijn van Nederland en zijn overzeesche gewesten? Het moet dwaasheid worden ge acht alleen een politiek te willen voeren die diametraal tegenover die van nagenoeg de geheele wereld staat. Deden we dit dan haalden we in zeer korten tijd den economischen chaos binnen. Hoezeer we ook an ders zouden willen, wij kunnen op ons eentje de wereld niet hervormen. De veranderingen in de wereld economie zijn niet meer alle onge daan te maken. Industrie-landen produceeren thans b.v. grondstoffen en bodemcultuurlanden indus- trialiseeren zich. De concurrentie op industriegebied heeft geleid tot een uiterste rationalisatie in het bedrijfsleven, welke op haar beurt een fac tor in het werkloosheidsprobleem vormde. Parallel hiermede liepen de ingrijpende veranderingen der laatste 50 jaar op agra risch gebied. Na een concurrentie-crisis tus schen 1870 en '90 is het evenwicht tusschen Europa en de overzeesche landen omtrent 1900 zoowat hersteld, doch stort tijdens den wereldoorlog weer ineen. Wij, In Nederland, hebben dan ook de werelddepressie wel heel sterk ge voeld en we hebben haar nog lang miet achter ons. Dat autarkie verdediging vindt op grond van de overweging, dat een z.g. geleide na tionale economie den voorrang toekomt bo ven een vrije wereldeconomie, is voor mij een der zonderlingste levenservaringen ge weest, zegt minister Colijn. Leiding der nationale economie blijft echter onmisbaar. Steun aan onzen akker- en tuinbouw zal, ze ker bij sommige onderdeden er van, nog niet gemist kunnen worden, maar de bemoeizucht van de over heid, met haar complex van crisis maatregelen, zal eerlang belangrijk ingekrompen moeten worden. Bij den zuivel blijft de nood zakelijk V van een zeer belangrijken uitvoer tegen niet loonende prijzen ons kwellen en de moge lijkheden om daarin afdoende verandering te brengen, zijn nog door niemand aan gewezen. Voor onze industrie ben ik minder beizorgd. Haar aaaipassingsvermo gen is zeer groot gebleken en de in ternationale beweging gaat voor haar in de goede richting. Er is, wat de landman noemt, werking in de lucht. De Oslo-besprekingen zijn het toeken van nieuw beraad. De Amerikaansche minister van staat, Cordell Huil, is een onvervaard kampioen voor een vrijer handelsverkeer. Ik ben voor het industrieels goederenver keer geenszins zoo pessimistisch als som migen, die meenen, dat de autarkische stre vingen het voor altijd gewonnen hebben. Vast staat, onomstootelijk vast, dat alleen terugkeer tot een stelsel van vrijer handelsverkeer tot groo- tere weivaart voeren kan. En even zeer. dat alleen langs dien weg ook het werkloosheidsprobleem aanmer kelijk kan worden verzacht. Indien onze productie haar afzet naar buiten niet herwinnen kan en zij in de mate, als de laatste ja ren het geval was, gebonden blijft aan het nationale consumptievermo gen, is de verdwijning der werk loosheid een onoplosbaar probleem. Ook onze fabrieken en arbeiders hebben voorheen in ruime mate ge arbeid ter voorziening in de behoef ten van anderen dan het Nederland sche volk. Wij zullen dat moeten blijven doen. Eindoordeel over den toestand. Moet men een eindoordeel geven over den toestand en de verwach tingen, hier zoowel als in Indië, dan kan men zeggen, de veeren van den vogel hebben wel geleden, maar zijn slagpennen zijn ongedeerd. In In dië zijn de veeren alweer aan het bijgroeien en ook hier mag men dit als geen onverwachte nieu we storingen optreden tegemoet zien. De krachten van het land zijn niet ge broken, de ontzaggelijke werelddepressie heeft voorts ook wel goede gevolgen ge had. In dien zin dan, dat de veel gesmade aanpassing menig bedrijf in de positie heeft gebracht, dat het thans weer met ver trouwen op de wereldmarkt kan verschij nen. Het zal nog zeer de vraag zijn of daar, waar alleen maar gedevalueerd" werd en niet aangepast, de positie uiteindelijk even goed zal blijken als bij ons het geval is. Meer dan een land heeft moeilijkheden ontweken, die wij hier moedig hebben doorstaan. Het is de onverzettelijke energie van den Nederlandschen industrieel en den Nederlandschen koopman geweest die de conclusie heeft aan vaard, welke onvermijdelijk was. Het zijn de Nederlandsche arbei ders geweest die de noodzakelijk heid er van bij meer dan een gele genheid hebben erkend en aanvaard. Dat zijn de voornaamste lichtpunten te midden van veel dat nog donker is. Daarop rust ook het vertrouwen op een betere toe komst, De regeering zal, in hare sfeer, het mogelijke hebben te doen voor verruiming van het handelsverkeer, voor het wegnemen ook van alle onnoodige belemmeringen, 'binnenslands, voorwaarde voor een welva rend Nederland en een voorspoedig Indië. Maar daarnaast blijft ook waar het oude adagium, dat de mensch op Gods hulp al leen hopen mag, indien hij zich zelf tot het uiterste inspant. Spr. besloot zijn rede met de Kamer het goede toe te wenschen voor het komende werkjaar. De „Java" heeft zich tegen op brenging van de Sarkaniniet verzet. De marinestaf ontving van den commandant van Hr. Ms. Kruiser „Java" bericht, dat hij convooi ge weigerd heeft aan het s.s. „Sarkani" kapitein Gidts, reeder van het Ne derlandsche bevrachtingskantoor te Amsterdam, bestemd voor Alicante. De „Sarkani" is bij een poging om ongeconvoyeerd door straat Gibraltar te stoomen, gisterenmor gen in de vroegte door een Spaansch Oorlogsschip aangehouden en opge bracht naar Ceuta. Het s.s. „Sarkani" is het bekende „smok- kelschip" waarvan in de Nederlandsche pers herhaaldelijk melding is gemaakt. Daar de Nederlandsche Marine slechts convooi verleent aan die schepen, waar van de lading met zekerheid geen wapenen en geen munitie voor Spanje bevat en waar geën vrijwilligers voor deelneming aan den Spaanschen burgeroorlog aan boord zijn, heeft de commandant van Hr. Ms. „Java" zich tegen opbrenging van dit ver dachte schip niet verzet. Duitsche Friezen krijgen speci- alle deviezenfaciliteiten. Zooals men weet, vindt van 29 tot 31 Ju li a.s. in Hoorn een „Friezendag" plaats. Ook Duitsche Friezen, in de eerste plaats de bewoners van Sleeswijk, zullen er in groot aantal heengaan. De Duitsche regee ring staat sympathiek tegenover het cultu- reele streven, de Friezen in één beschavings gebied te brengen en de Friesche taal te bevorderen. Men ziet in de Friesche actie geen politieke strooming, maar een echte volksche beweging. De congressisten zullen bij de „Deviezenstelle" van het „Landes- finanzamt" te Bremen, Hamburg en Kiel de noodige guldens tegen inwisseling van marken kunnen krijgen. De Duitsche Friesche organisatie beveelt den deelnemers aan de „Friezendag" aan van te voren lo gies te bespreken door tusschenkomst van den heer De Goede, oud-burgemeester te Wijdenes. De ten onrechte slagersjongen. beschuldigde Eenigen tijd geleden arresteerde de Hil versumsche politie een jeugdigen slagers- bediende onder verdenking, dat deze een portemonnaie zou hebben gestolen. De jon gen bekende, doch kort daarna werd de portemonnaie door iemand gevonden en nu heerscht de meening, dat de jongen onder dwang een bekentenis zou hebben afgelegd. Het geval veroorzaakte heel wat opschud ding onder de Hilversummers. Het gemeenteraadslid N. Nathans, heeft nu tot den burgemeester o.a. over deze kwestie de volgende vragen gericht: Is U niet van meening dat het antwoord van den wnd. commissaris van politie op een onkiesche wijze de gezinsverhoudingen van het betrokken knaapje publiekelijk in het geding brengt? Acht U het, gezien de beteekenis van het voorgevallene, een gelukkig optreden der politie, dat zij na de gebleken onschuld van den jongen (die oorspronkelijk „op den openbaren weg" was aangehouden) ermee volstond de betreffende mededeeling bij de buren af te geven toen het niet mo gelijk was de ouders daar aan de telefoon te krijgen? Is het U bekend dat er onder de burgerij berichten rondgaan omtrent andere geval len van onjuist geachte wijze van onder zoeken en verhooren door de politie? Lijkt het U daarom niet gewenscht, ter geruststelling van de ingezetenen, de politie het betrachten van alle noodige omzichtig heid in gevallen als dit, aan te bevelen, en speciaal voor jeugdige personen te bevor deren, dat zoo maar eenigszins mogelijk steeds ouders gelegenheid krijgen ook bij een eerste verhoor aanwezig te zijn? De zgn. „verlamde" A. de V. tot 5 jaar veroordeeld. De Amsterdamsche rechbank veroordeel de gisteren den postwisselvervalscher A. de V. den hoofddader van het complot ver- valschers, dat onlangs terecht heeft ge staan wegens het gebruik maken van val- sche geschriften en wegens valschheid in geschrifte meermalen gepleegd, tot vijf jaar gevangenisstraf. De officier had zes jaar gerequireerd. De tweede verdachte de koopman, J. B. werd isteren wegens poging tot medeplich tigheid aan het gebruik maken van valsche geschriften veroordeeld tot drie jaar ge vangenisstraf met aftrek van den tijd in voorarrest doorgebracht (1 jaar). De derde bij deze zaak betrokken ver dachte de handelsreiziger P. P. is reeds eenigen tijd geleden tot 2'A jaar met af trek van voorarrest veroordeeld. REUSACHTIGE AMERIKAANSCHE MANOEUVRES IN DEN STILLEN OCEAAN. PBY-1 BOMMENWER PERS VOOR SOVJET-RUSLAND EEN VLOOTBASIS OP DUTCH HARBOR? HET EILAND SAN CLEMENTE WOORDT „OORLOGS LABORATORIUM." De groote manoeuvres, welke de Ameri kaansche vloot dit jaar in den Stillen Oce aan zal houden, beginnen heden en eindigen 28 Mei. De verschillende handelingen zullen zich afspelen in den reusachtigen driehoek CaliforniëAlaskaHawaii. Aan de oefe ningen wordt deelgenomen door 165 oor logsschepen, 440 vliegtuigen en ongeveer 50 duizend zeelieden. Bovendien zal, naar hier wordt verteld, voor de eerste maal het op Hawaii gestationeerde leger ter sterkte van 26.000 man in de operaties worden betrok ken. Om Japansche protesten te voorkomen, heeft ook dit jaar het ministerie van mari ne te Washington bepaald, dat de westelijke grens van het manoeuvregebied door de 180ste meridiaan gevormd zal worden. De manoeuvres staan onder leiding van admi raal Arthur Hepburn, opperbevelhebber, ad miraal Claude Bloch, bevelhebber van de slagvloot en vice-admiraal William Tarrant, chef van de lichte eskaders. Eskader Nr. 11 vloog naar Hawaii Als vooroefening liet men gisteren het es kader luchtkruisers Nr. 11 in de oorlogsha ven van San Diego starten voor een tocht naar Pearl Harbor op de Hawaii-eilanden. De 12 bommenwerpers van het type PBY-1 zijn door de firma „Consolidated Aircraft" in San Diego gebouwd; zij hebben twee mo toren met een vermogen van 1100 P.K. elk en intrekbare pontons. Reeds eenige weken geleden waren 12 van dergelijke nieuwe wa tervliegtuigen naar Hawaii gevlogen; daar bij werd het traject, dat 2553 mijlen lang is, in 21. uren en 48 minuten afgelegd. Naar verluidt, zouden in het kader van de groote manoeuvres twee in Honoloeloe gestationeerde luchteskaders de enorme tocht van Hawaii naar de Aleoeten via French Frigate Shoals ondernemen. Van dit bericht kon intusschen tot nog toe geen officieele bevestiging verkregen worden. Twaalf andere „Consolidated"-luchtkrui- sers hebben bevel gekregen, eind Mei een vlucht van San Diego naar Coco Solo-Pa nama te ondernemen en zulks zonder tus- schenlanding. In deze plaats zullen de vliegtuigen gestationeerd worden. Amerikaansche ingenieurs naar Siberië. Zeven vliégtuigconst-ructeurs van de „Con solidated Aircraft Companv" te. San Diego bevinden zich op weg naar Taganrog aan de Asowsjenzee, om daar voor de Sovjetregee- ring watervliegtuigen van het nieuwe type PBM-1 te bouwen. In Juni van dit jaar zul len nog zes andere ingenieurs van dezelfde firma naar Siberië vertrekken. Deze kun nen op het oogenblik nog niet gemist wor den, daar de Amerikaansche marine bij deze onderneming nog een aantal vlieg tuigen heeft besteld, welke met den mees ten spoed afgeleverd moeten worden. Een delegatie van het Sovjet-Russische mi nisterie van luchtvaart vertoefde dezer da gen in San Diego, om met de Amerikaan sche marine-autoriteiten en de „Consolidated Aircraft Companv" te onderhandelen. Het model van een PBY-1 watervliegtuig als mede belangrijke onderdeelen bevinden zich reeds op weg naar de Sovjet-Unie. Een vlootbasis in Alaska? Steeds dringender worden de eischen van de Amerikaansche marine-autoriteiten tot den aanleg van een vlootsteunpunt te Dutch llarbor (Alaska). De vlootdeskundi- gen kunnen dezen eisch thans met des te D« hoogste markt was f 17.dat is niet minder dan f 1.50 lager dan de vorige week. De verklaring daar van Is echter gelegen in het feit, dat er ditmaal niet voor een enkele stapel een prijs werd betaald, die enkele guldens boven de rest uitstak. Wel was de verkoop stug, maar de gang lag toch niet meer dan een hal ve gulden beneden die van Vrijdag j.1. Voor f 16.— gingen verschillende stapels van de hand, terwijl de meesten f 15.— ad f 15.50 wisten te be dingen. De gang kan daarom gerust worden gesteld op f 15.50 voor goede kaas. De aanvoer was zeer groot en over het algemeen hebben degenen, die spoedig tot verkoopen konden be sluiten, de beste markt gehad. Muziek zat er nog niet in van daag. Dit wordt voornamelijk toege schreven aan het uitblijven van de speculatie. De handel schijnt geen winstperspectieven te zien en is slechts bereid de kaas op te slaan voor een zacht prijsje. Het eenige lichtpunt schijnt te zijn, dat in Friesland langzamerhand be langrijk minder kaas wordt ge maakt, terwijl de markt daar ook wat vaster wordt genoemd, al lig gen de prijzen er lager dan hier. meer nadruk stellen, wijl het Vlootver- drag van Washington, waarbij Amerika zich verplicht had, Alaska niet te verster ken. kort geleden is afgeloopen. „Millioenen en nog eens millioenen zijn voor de versterking van Hawaii uitgegeven, hoewel deze eilandengroep meer dan 3400 mijlen van Japan verwijderd ligt, terwijl de afstand van het noordelijkste punt van Japan tot de meeste westelijke groep der Aleoeten slechts 696 mijlen bedraagt", verklaarde en lid van de marinecommissie dezer dagen te San Pedro (Californië). Men heeft nu voorgesteld, van Dutch Har bor een soort Singapore van het noordelijke gedeelte van den Stillen Oceaan te maken. Een congrescommissie voor marine-aange legenheden houdt zich op het oogenblik te Washington bezig met een wetsvoorstel, dat den aanleg van een vlootsteunpunt op de Aleoeten mogelijk moet maken. Dit steun punt zal voorzien worden van bomvrije ka zernes. onderaardsche 'bergplaatsen, vlieg tuighangars, droogdokken, pieren, een elec- trische centrale, een waterleiding, vliegvel den, kortom van alles, wat tot de uit rusting van een moderne vlootbasis be hoort. De Italiaansche Ministerraad heeft in zijn gisteren gehouden vergadering verschillen de maatregelen genomen, die ten doel heb ben den bevolkingsaanwas gunstig te beïn vloeden. Zoo werd o.a. 'besloten dat de Staat den Fascistischen Bond van kinderrijke gezin nen jaarlijks met een bedrag van 500.000 lire zal steunen. Aan jonggehuwden beneden den leeftijd van 26 jaar zullen huwelijks- leeningen van 1000 tot 300 lire worden ver strekt. Met de terugbetaling moet 12 maan den na het huwelijk een aanvang worden gemaakt, doch indien in den tusschentijd een kind wordt geboren, wordt den ouders 10 procent van het bedrag kwijtgescholden en achtereenvolgens bij de geboorte van de volgende kinderen nog eens 20, 30 en 40 procent. Verder worden de belastingen voor de hoofden van kinderrijke gezinnen vermin derd. Voor officieren komt, de verplichting, bii hun huwelijk een bruidsschat mede te bren gen, te vervallen. Het geheim van den ouden pi raat Avontuurlijke jacht op een zeekaart. Eind April verlaat Harold T. Wilkins met zijn motorschip de haven van Portsmouth, om in den Stillen Oceaan de schatten van den ouden zeeroover Kidd te zoeken. Wilkins beweert, dat hij door een toeval nauwkeurige geografische gegevens over de ligging van het schateiland van kapitein Kidd heeft gekregen. Het is echter de vraag, of deze schat nog aanwezig zal zijn want reeds 235 jaren lang zochten avonturiers naar dit eiland. Er bestaat nauwelijks een document over verloren gegane schatten of verborgen millioenen, dat Harold T. Wilkins niet onderzocht heeft. Oorspronkelijk bestudeer de hij dergelijke papieren, om stof voor zijn romans te vinden. Hij schreef eenige boe ken over millioenen, die in holen, oude kas- teelen en scheepswrakken verborgen lagen Op het oogenblik is hij „Kidd-specialist". In weinige woorden omschrijft hij de ge schiedenis. - Ike hij uit de papieren van kapitein Kidd heeft leeren kennen: „Blijf van die kist af!" Op een dag van de maand Mei in het jaar 1701 zat kapitein Kidd in de beruchte doodscel van Wapping en wachtte op Jack vetch, den beul, die het door de admirali teit over Kidd gevelde vonnis moest vol trekken Slechts 24 uren had hij nog te leven Hij stuurde een van de bewakers uit om zijn ouden vriend Ned Ward, die vroe ger een paar tochten met hem had gemaakt en nu als koopman in Londen woonde, te halen. In zijn cel vermaakte Kidd aan Ned ward zijn zeemanskist. Weliswaar was het f°Hd de diamanten, die de kist oorspron kelijk inhield, door de Engelsche officieren gestolen, maar ook de kist zelf zou een grote waarden hebben Ward mocht hem onder geen voorwaarde kapot slaan, en deed hij het toch, dan zou de oude Kidd uit de hel komen, om hem het aardsche le ven te vergallen. Ward nam afscheid van Kidd, die den volgenden dag met een vloek op de lippen over de ondankbaarheid van den koning aan den galg stierf. De zeemanskist schonk Ward aan zijn vrouw, om er de wasch in te bewaren Een eeuw lang bekommerde niemand zich om de kist, die tenslotte in het bezit kwam van kapitein T. M. Hardy, bekend uit den zeeslag van Trafalgar, waar Nel- versloeg. Tot het amiiL li f dc klst m het bezit v»n de familie Hardy, om daarna aan een hande laar verkocht te worden. De kist met den dubbelen bodem Na nog verschillende malen ge- en \ei ,oc it te zijn,, kwam de oude zeemans- vist eindelijk in het bezit van een verzame laar van antiquiteiten. Deze nieuwe eige- naai was klaarblijkelijk een nieuwsgierig ?an- HiJ onderzocht de kist zeer nauwkeu- ei?. yond tenslotte twee nagels, welke zich heten verschuiven en het slot van een dubbelen bodem voor het oog verborgen Tusschen den dubbelen bodem lag... een zeekaar of liever gezegd bet gedeelte van een zeekaart, welke kennelijk in vier stuk ken was geknipt, Waar ligt het eiland? In de laatste vier jaren heeft men nu een interessante jacht op de drie andere deeien van de kaart van kapitein Kidd ge maakt. In het jaar 1933 vond men het tweede stuk. Een verzamelaar deelde Wil der® tn mede' dat hi> het derde deel r k art gevonden had. En het laatste stuk bi acht een zeekapitein, die bij den komenden tocht van Wilkins een groote ménZadatPhetn' mt,de- Men zou aanne- yinden van de schat nog slechts een kleinigheid zou zijn. Maar de afiemhad een nadeel; zij gaf weliswaar alle mogelijke bijzonderheden over het ei~ v-tn umaar £?f niet aan' in welk deel zoeken d men het eif?enlijk moest zoeken. Noch de naam van een zee, noch gevenft a breedte graad waren aange- tén t' flart zaK men hechts, dat en in wnMVani eiland een k°raalbank en in het Noorden een lagune lag zich" het hl^dennVa? „het eiland sirekte zien net „Dal des Doods uit. Schatgravers trekken er op uit... „En toen vertelde een kapitein mij op ze keren dag aldus verklaart Wilkins,dat hii gedurende den wereldoorlog op een" Engel- san*^ bulpkruiser over den Stillen Oce aan had gezworven. Daarbij heeft hij een met" h °,ntdekt. dat geheel overeenkwam ™et d? teekeningen, welke ik in ,jn be- hfnrt n'v *6n °Ude kaart stond het ei" "d m«t een Latijnschen naam aan- den hi e" ln j1 0ostAziatische haven hoor den hij eens dat zeelieden een liedj over apitein Kidd zongen, waarin deze La- ter"dS vmorkwL.21'' 6enigszins verbaa" Deze kapitein, die mij ook het vierde deel van de kaart bezorgde, heeft mij nu nauw keurige voorstellen gedaan. Nu trekken WiifterH.P Uit °m ,hei ei,and te zoeken. Het blijft de vraag, of de schat er nog ligt Maar misschien bewijzen wij een goeden dienst aan de geschiedenis...

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 9