Binnenland
Buitenland
Nieuw record zweef
vliegen
Nederlandsch sportvlieger
vermist
De T.B.C -bestrijding onder
het rundvee
11
Het binnenloopen van de
De Poolsch-RoemeenscSie
toenadering
Zaterdag 24 April 1937*
Derde blad
Brand gesticht in een hooiberg
Waar de hoofdstad voor
gespaard bleef
De was van de Maas
Brand op motorschip tc Groningen
Aanrijding met doodelijken
afloop
Verduistering van f 200.-
s®
Consumptie-melk
regeeringscontract
Actie tegen de 40-urige
werkweek in Frankrijk
Amerikaansche onderscheiding
Windmolens voor de opwekking
van electriciteit
Bestrijding van Boschbrand
in Rusland
iV
drie Britsche schepen in Bilbao
Hoekstra heeft Neyenhof's re
cord geslagen. Hij bleef 7 uur
en 13 minuten in de lucht.
De bekende Nederlandsche zweefvlieger
Hoekstra is gisterochtend met zijn toestel
van Ypenburg gestart om een poging te
doen het duurrecord van zweefvliegen op
zijn naam te brengen.
Dit record stond nog op naam van van
Neyenhof, die 5 uur en 44 minuten met een
zweefmachine in de lucht is gebleven.
Gisterochtend om 10.51 uur is Hoekstra's
toestel losgelaten boven de duinen tusschen
Scheveningen en Katwijk.
De wind was zeer gunstig. Er stond een
krachtige Noordwester, welke tegen de dui
nen blaast en dan loodrecht omhoog stijgt.
Hoekstra's toestel werd daardoor op een
hoogte van 25 tot 40 meter in de lucht ge
houden.
Toen de Grunav Baby van Hoekstra om
10 min. over half 5 uit de richting Scheve
ningen voor de zooveelste maal, even voor
de duinenrij van den Wassenaarschen Slag
voorbijgleed, kon de bestuurder in het zand
lezen, dat hij Van Neyenhof's record verbe
terd had.
Steeds werden door belangstellenden be
neden pogingen ondernomen om tijdens het
passeeren van den zweefvlieger iets over
zijn plannen te vernemen, doch het geraas
van wind en zee maakten het geluid van
zijn woorden vrijwel onverstaanbaar. Doch
tegen zessen werd duidelijk van uit de
hoogte gehoord, dat Hoekstra „zes uur" riep
en allen maakten zich gereed om de landing
bij te wonen.
Tegen zessen bleef Hoekstra in de buurt
van den Wassenaarschen Slag rondzweven,
blijkbaar nog niet wetend hoe te dalen.
„Hoe is de wind?" hoorde men hem tij
dens het passeeren vragen.
Prompt stelden alle aanwezigen zich op
het strand in de windrichting op en na nog
even doorgevlogen te hebben, keerde de
Grunay Baby weer om met de bedoeling om
te landen. Even later streek het lichte toe
stel in een fraaie glijvlucht op het strand
neer.
Het was vier minuten over zes;
Hoekstra was dus zeven uur en
dertien minuten in de lucht ge
weest en had het record van Van
Neyenhof verbeterd met een uur en
29 minuten.
Heb je het niet koud?, zoo luidde de
algemeene vraag.
Niet erg, zeker niet kouder dan jul
lie, lachte Hoekstra de verkleumde ge
zichten van de omstanders bekijkend.
Ben je ook niet stijf geworden op het
houten bankje, vroeg men weer.
Eerst wel een beetje, ik heb vergeten
een kussentje mee te nemen, maar na een
uur of drie wende het wel.
Hoekstra werd uit de nauwe cabine ge
tild en op de schouders van zijn bewon
deraars het strand af gedragen.
Het begin was nogal vervelend, ver
telde Hoekstra, maar na een uur of drie,
toen er meer belangstellenden op het strand
kwamen werd het gezelliger. Duidelijk kon
ik de letters lezen, die zij in het zand had
den geschreven. Op een gegeven oogenblik
hoorde ik vlak bij mij een ontzettenden
knal. Ik dacht, dat er wat met het toestel
gebeurd was, maar het bleek alleen maar
de dop van het fleschje Coca-Cola geweest
te zijn, dat ik bii me had en dat er af was
gesprongen. Ik ben maar om zes uur ge
land, want het werd voor jullie zoo ver
velend. Wat mij betreft had ik wel den
geheelen nacht kunnen doorvliegen.
Met het vestigen van dit record heeft
Hoekstra niet alleen van Neyenhofs record
geslagen, maar thans ook aan twee voor
waarden, welke voor het zilveren C-brevet
vereischt zijn, voldaan Zweefvliegers kunnen
n.1. 4 brevetten halen, a. b, c en het zilveren
c-brevet. Dit laatste brevet heeft in ons land
nog niemand gehaald. Er wordt een hoogte
vlucht van 100 M. (boven de startplaats)
voor geëischt, een afstandsvlucht van 50 K.
M. en een duurvlucht van 5 uur.
Het record van gister wordt op een barro-
graaf in het toestel geregistreerd en een
officieele erkenning van dit record zal bij
de Kon. Ned. Ver. voor Luchtvaart worden
aangevraagd.
Sinds Zondag J.I. uit Pisa vermist.
Er heerscht groote ongerustheid over het
lot van den Nederlandschen sportvlieger
Proost, die met de „Zacharias Sais", een
Zuid-Afrikaansch vliegtuig, op weg was van i
Pisa naar Marseille. J.I. Zondag startte
Proost des morgens van Pisa en sindsdien
heeft men niets meer van hem vernomen.
Merkwaardig is, dat Marseille geen enkel
bericht van het luchtstation te Pisa heeft
ontvangen, in verband met de aankomst al
daar van den sportvlieger, waaruit men op
map*,.- dat Pisa niets wist van deze route.
P- fanii'ie, te Amserdam, die een telegram
had f ..i i dat Proost reeds Maandag j.1. bij
fco z„u komen, verkeert begrijpelijkerwijs
in de grootste ongerustheid. Via de Ned. con
sulaten in Noord-Italië en Marseille hebben
zij echter bereikt, dat de route Pisa—Mar
seille thans afgezocht wordt door Fransche
en Italiaansche militaire vliegers. Tot heden
echter zonder resultaat.
Zwerver tot vijf jaar gevange-
nisstraf veroordeeld.
De rechtbank te Zutphen veroordeeld
gisteren A. P., 77 jaar, zwerver, wegens
brandstichting in een hooiberg te Zutphen i
gepleegd, waarbij een groote voorraad hooi
verloren ging, terwijl groot gevaar was
duchten voor de belendende behuizing, tot
vijf jaar gevangenisstraf,
ND.-HOLLAND NEEMT KRACHT
DADIG DEEL AAN DEN STRIJD
REGEERINGSSTEUN IS ECH
TER NOODIG.
De ha$r 't Hoofd, inspecteur in algemeenen
dienst van den Yeeartsenij-kundigen dienst,
heeft Vrijdagmiddag in het ..Landbouwhuis
te Alkmaar, in tegenwoordigheid van Mi
nister Deckers en tal van deskundigen op het
gebied van de rundveefokkerij en vele fok
kers, die ter gelegenheid van de provinciale
stierenkeuring, welke des morgens plaats
had, naar Alkmaar waren gekomen, een rede
gehouden over de t.b.c.-bestrijding onder het
rundvee.
De heer 't Hooft begon zijn rede met er op
te wijzen, dat in 1927 de tegenwoordige di
recteur van den Veëartsenijkundigen dienst,
prof. Berger, meende, dat voor de bestrij
ding der tuberculose onder het rundvee an
dere wegen moesten worden ingeslagen en
hoofdzakelijk door de veehouders zelf ter
hand moest worden genomen, terwijl de re-
geeringstaak zou moeten zijn voorlichting
en steun, ook financiëelen steun.
De Voorstellen van prof. Berger werden
in een Kon. Besluit van Mei 1928 en een
ministerieele beschikking van September
van dat jaar vastgesteld.
De financieele steun van het Rijk bestond
m 50 cent per rund en per jaar als tegemoet
koming in de kosten van het verplichte jaar-
1 viksche onderzoek en 25 gulden voor elk, tij
dig afgeslacht aan den open vorm van t.b.c.-
lijdende rund. Deze bijdragen werden in 1934
verminderd tot resp. 40 cent en 20 gulden.
De Prov. Centrale Vereeniging tot bestrij
ding der T.BUC. in Noord-Holland en de Ver.
Zuid-Nederland, werkende over de provin
cies Noord-Brabant en Zeeland, waren de
eerste organisaties, die de nieuwe voorschrif
ten van het Rijk aanvaardden en de be
strijding volgens Rijksvoorschriften ter
hand namen. In Noord-Holland was de
animo voor de T.B.C.-bestrijding direct vrij
groot, en op dit oogenblik zijn er ongeveer
4000 veehouders met 82.000 runderen die
aan de T.B.C. bestrijding in de provincie
Noord-Holland deelnemen. In Nederland zijn
in totaal 24.000 veehouders bij de Rijks-
bestrijding aangesloten met 320.000 runderen
waaruit blijkt, dat Noord-Holland een zeer
voorname plaats inneemt in deze T.B.C. be
strijding. Er zijn in Nederland echter 175000
veehouderijbedrijven, zoodat een zeer be
langrijk percentage de T.B.C. bestrijding
nog niet ter hand heeft genomen.
Vooral springt het in het oog, wanneer
men bedenkt, dat in Denemarken onze
grootste concurrent op de wereldmarkt bij
een afzet van vee en veeproducten, thans
bijna 50 procent van de veehouders bij de
eveneens vrijwillige bestrijding zijn aange
sloten, dank evenwel, zij de zeer groote bij
dragen yan de Deensche regeerjng.
Vooral in verband met de maatregelen
der Nederlandsche Zuivelcentrale is hier te
lande een groot aantal consumptiemelkers
toegetreden, onder welke veestapels de T.
B.C. het sterkst is verbreid en waar reactie
percentages van 70 procent regel zijn en
percentages van 90100 procent geen zeld
zaamheid.
Ondanks de groote toename is hun gemid
delde reactiepercentage het laatste jaar ge
daald van 23.6 tot 21,3 procent.
Er is dus veel bereikt en een groo
te vooruitgang kan worden gecon
stateerd. Terschelling is bijvoorbeeld
al eenige jaren geheel T.B.C^ vrij
en Texel thans nagenoeg. Zuidelij
ker nog, zijn de volgende cijfers:
het aantal T.B.C.-vrije bedrijven in
Noord-Holland steeg van 344 in
1929 tot 1331 in 1935'36, terwijl de
ze stallen 27 procent van het totaal
onderzochte stuks vee bevatten.
De heer 't Hooft eindigde zijn rede met
een woord tot minister Deckers, waarin hij
de hoop uitsprak dat de regeering in het
eerstvolgende jaar een grootere bijdrage
voor de T.B.C.-bestrijding beschikbaar zou
willen stellen, omdat daarmede het belang
der veefokkerij, de export en de volksge
zondheid ten zeerste gediend zijn.
De keurmeesters van den Amsterdamschen
dienst heben in de maand Maart 1937,
13065 inspecties gehouden in winkels, ma
gazijnen, op markten en bij rondrijdende
wagens. Daarbij hebben zij 100 partijen
waren die in ondeugdelijken toestand ver
keerden, aan de consumptie onttrokken,
o.a. 7S10 stuks sinaasappelen; 27 stuks hoen
ders; 7 stuks eenden; 251.8 kg. chocolade;
260 L. melk; 582 kg. pruimen; 5598 stuks
gemar. haring.
De keurmeester, belast met het toezicht
op de broodbakkerijen, heeft in Amsterdam
7240 brooden gewogen, daarbij bleken er
795 te licht te zijn, d.i. vermoedelijk te wei
nig droge stof te bevatten.
Onder de 2339 in het laboratorium onder
zochte monsters meslk waren er 11 waaraan
water was toegevoegd, terwijl aan 45 ver
moedelijk vet was onttrokken, 3 monsters
vertoonden beide afwijkingen.
Aan den eisch der Amsterdamsche veror
dening wat betreft 't vetgeh. voldeden 76
monsters niet; melk van uierziek vee af
komstig werd 37 maal aangetroffen.
Nadat de was van de Maas bij Venlo
gisteren 53 c.m. bedroeg, bleek de stijging
van het rivierwater ook overdag nog aan
te houden.
Gisterenavond om acht uur gaf de peil
schaal een stand aan van 15,94 meter plus
N.A.P. De doorvaart onder de Maasbrug is
thans opnieuw zoo klein geworden, dat
gisteren tal van ledige Rijnaken met een
inhoud van 1500 tot 2500 ton welke op weg
waren naar het Zuidlimburgsche mijngebied
niet meer de brug konden passeeren en
voor anker zijn gegaan.
Kinderen en brandwacht nau
welijks den dood ontsnapt.
In de machinekamer van het Neder
landsche m.s. „Vertrouwen" (schipper Slob
ben) is gistermorgen, terwijl het schip tus
schen brug 8 en 9 in het Eemskanaal bij
Overschild te Groningen voer, brand uitge
broken.
De „Vertrouwen" die 140 ton meet. was
met een lading vlas aan boord op weg van
Delfzijl naar België.
Door de brandbare lading was in enkele
oogenblikken het schip een vuurzee gewor
den. Juist op tijd had men twee kinderen,
van drie en twee jaar, in veiligheid kunnen
brengen. De brandweer uit Appingedam be
streed het vuur krachtig. Zij kon evenwel
niet verhinderen, dat de lading geheel door
het vuur werd verteerd. Het schip brandde
gedeeltelijk uit.
Tijdens de blussehingswerkzaamheden is
eep der brandwachts ternauwernood aan
den dood ontsnapt, töëii een mVsf neer
stortte. Gèr'uimèn tijd heeft de brandweer
werk gehad met het dooven der laatste
vuurresten.
Gisteravond om half zeven heeft op den
hoek van het Groot-Weezenland en de De-
venterstraat te Zwolle een aanrijding plaats
gehad, waarvan de afloop doodelijk was.
Door tot dusverre onopgehelderde oorzaak
kwam in de voor het verkeer zeer moeilijk
gelegen bocht de wielrijder A. B. met een
vrachtauto in botsing. De man kreeg het
achterwiel over het hoofd en was vrijwel
op slag dood.
Het stoffelijk overschot is naar de R.K.
Ziekenverpleging overgebracht.
Dader meldt zich bij de
sche politie.
Delft-
In den afgcloofien nacht meldde zich bij
de politie te Delft een 19-jarig jongmensch
uit Rotterdam, dat door zijn patroon was
ontslagen wegens verduistering van f 200.
De jongen durfde niet naar huis terug te
keeren en was gevlucht. Hij werd naar het
hoofdbureau van politie te Rotterdam over
gebracht.
Nederlandsche Zuivelcentrale, 25 April tm
1 Mei 1937 consumptiemelk regeeringscon
tract, taxegedcelte 5.25 cent, eventueel ver
hoogd met premie of verminderd met kwali
teitsafdracht, Ovennelk regeeringsminimuni-
prijs 4.40 cent.
Afdracht bij levering in consumptie van
andere dan taxemelk 2.50 cent.
Van 25 April tot nader aankondiging mi
nimum-klein verkoopprijs consumptiemelk
los 9 cent, in flesschen 11 cent, vermenigvul
digingsfactor voor berekening minimum-ver
koopprijs voor room 2.15.
Hotel- en caféeigenaars dreigen
met sluiting.
De eigenaars van hotels, café's en restau
rants in het departement Seine-et-Oise heb
ben op een te Versailles gehouden verga
dering besloten dat zij, indien de 40-urige
werkweek in hun bedrijf wordt toegepast,
hun zaken voor den tijd van een maand
zullen sluiten. Dit besluit is het antwoord
op het dreigement van hun bedienden, in
staking te zullen gaan als de 40-urige werk
week niet wordt toegepast.
Het sluiten van de hotels en restaurants
in de prachtige boschrijke omgeving van
Parijs, die in het voorjaar en in den zomer
eiken Zondag door groote drommen Parij-
zenaars wordt bezocht, zou zoowel voor de
Parijzenaars als de hoteleigenaren een ramp
beteekenen. Ook zou het een tegenvaller
beteekenen voor bezoekers van de wereld
tentoonstelling, die waarschijnlijk uitstap
jes zullen willen maken naar Versailles,
St. Germain, Fontainebleau, Rambouillet en
andere mooie plekjes in het departement
Seine-et-Oise.
Voor Nederlandsche redder.
De inspecteur-generaal voor de scheep
vaart te 's-Gravenhage de heer P. S. van
't Haaff, heeft aan den heer H. J. C. Zind-
ler, oud gezagvoerder van het s.s. „Hercu
les" van de Koninklijke Nederlandsche
Stoomboot Maatschappij, te Amsterdam, de
gouden medaille uitgereikt, welke de presi
dent van de Vereenigde Staten van Noord
Amerika den heer Zindler heeft toegekend
in verband met de redding der opvarenden
van den Amerikaanschen schoener „Augus-
ta G. Hilton" op 18 Augustus 1933 op den
Atlantischen Oceaan.
Grootsche plannen voor Mands-
joekwo.
De regeering van Mandsjoekwo zal in
de afgelegen deelen des lands reusachtige
windmolens laten bouwen voor het opwek
ken van electriciteit. Het ontbreken van
electriciteit beteekent namelijk een ernstig
beletsel voor de ontwikkeling van den land
bouw, en men hoopt, dat de molens dit be
zwaar zullen ondervangen. Zij zullen groot
genoeg zijn om electriciteit te leveren
voor het drijven van een korenmolen, een
rijstpellerij en voor de verlichting van een
klein dorp. Men verwacht, dat dg plan
nen tegen het najaar tot uitvoering kunnen
worden gebracht.
Met behulp van parachutesprin
gers.
Te Leningrad wordt een troep parachute
springers opgeleid voor de bestrijding van
boschbranden.
Deze vliegende brandweerlieden zullen
met hun vliegtuigen boven de bosschen
patrouilleeren en, zoodra zij een brand
ontdekken, met hun valscherm uit de ma
chine springen om maatregelen te nemen.
Met behulp van speciale vracht-parachutes
zal brandbluschmateriaal worden neergela
ten.
9 i
- MÜB
»*s\ M WMftjTMMHW
- wibs&K, ifeljjisiil
V' V'::
T *•-
V 'IV
- - Wk
'1' MÊZ*Ê*kL°' J
v v V .v-yA;. s
Een tentenkamp in Kensington Garden, een park in Londen, waar 1
sche troepen bivakkeeren, welke straks aan de Kroningsfeesten hun
dewerking zullen verleenen.
De Britsche admiraliteit deelt mede, dat
de drie Britsche koopvaardijschepen, welke
Donderdagavond uit Saint Jean de Luz zijn
vertrokken, geladen met levensmiddelen, on
gehinderd de haven van Bilbao zijn binnen-
g loopen.
i Het slagschip „Hood" dat na de koop-
i v arders was uitgevaren, heeft de schepen
n.et geconvoyecrd, hoewel het schip wel
in de nabijheid bleef.
De indruk in Londen.
Het bericht, dat de „Hamsterley", de
„Mac Gregor" en de „Stanbrook" De blok-
i kade aan de Baskische kust hebben verbro
ken en zonder schade te Bilbao zijn binnen-
geloopen, heeft te Londen voldoening ge-
i wekt, die bij sportieve, nationale overwin-
I ningen gebruikelijk is. Het publiek heeft
er onmiddellijk een soort vergoeding in ge
zien voor de wederwaardigheden van „Aard
appel Jones" De lezing, volgens welke
Britsche oorlogsschepen de drie vrachtsche
pen vergezelden buiten de territoriale wa
teren, tot het oogenblik, waarop de regee-
Het Duitsche schoolschip „Silezië" loopt na
een buitenlandsch verblijf van zes maanden
in Wilhelmshaven binnen.
ringsschepen van Biskaje en Guipuzcoa hun
bescherming overnamen binnen deze wate
ren, wordt hier beschouwd, als tegelijker
tijd bevredigend voor de positie der regee
ring en voor de vrijheid der verbindingen
onder Engelsche vlag. In scheepvaartkrin-
gen verwacht men, dat dit voorbeeld ge
volgd zal worden en dat andere schepen
spoedig Bilbao zullen aandoen.
„Wij beleven een evolutie naar
nieuwe politieke methodes."
Aan een den Poolsclien minister van bui-
tenlandsche zaken aangeboden diner heeft
Antonescoe een redevoering uitgesproken,
waarin hij wees op de nauwe en in vertrou
wen uitgevoerde samenwerking, die ten
grondslag ligt aan de RoemeenschPoolsche
betrekkingen.
„Onze bondgenootschap, zoo zeide hij, vindt
zi.fh redenen in onze gehechtheid aan den
vrede en in de eerbiediging onzer onaantast
bare grenzen. Deze zuiver defensieve allian
tie is tegen niemand gericht en sluit geen
enkele vriendschap uit. Zij wordt geïnspi
reerd door een wensch van breede interna
tionale samenwerking en een gevoel van
trouw jegens den Volkenbond. Zij past zich
aan bij de bondgenootschappen en vriend
schappen van elk onzer, want deze hebben
allen hetzelfde doel; de verdediging van den
vrede en de bevestiging van een Europeesch
bestaan, dat beschermd is tegen alle verras
singen".
BECK.
Verder verklaarde Antonescoe, dat de vei
ligheid slechts kan voortvloeien uit een
duurzame regeling der internationale betrek
kingen door samenwerking van alle volke
ren.
In zijn antwoord-redevoering zeide Beek
o.m.: „Wanneer ik de huidige besprekingen
zou moeten rechtvaardigen, zou ik ook als
motief kunnen noemen, dat wij in Europa
een evolutie waarnemen naar nieuwe poli
tieke methodes, met het doel den vrede te
beveiligen. Ik zou zelfs geneigd zijn te zeg
gen, dat het hier gaat om een herziening
van de thans geldende diplomatieke metho
des. Ik denk, dat de oorlogsgeneratie mis
schien een te groot optimisme heeft getoond
ten aanzien van verschillende internationale
systemen, evenals zij vaak .een zenuwachtig
heid en een onrust toonde, die schadelijk zijn
voor de stabiliteit der economie en der poli
tiek van ons vaderland.
Ik ben dicht bij de objectieve waarheid,
wanneer ik constateer, dat de Poolsch—
Roemeensche regelingen, die van kracht zijn
op schitterende wijze beantwoorden aan
realistische voorwaarden.
Onze samenwerking, aldus vervolg Ie Beek
is met het gevolg van een tijdelijke atmos
feer maar een duurzame noodzakelijkheid.
1 Li versterkinK van deze samenwerking
hebben wij zeker 't belang van onze landen
op het oog, maar ik ben er van overtuigd
dat er overigensin de samenwerking, die
in zekeren zin egoistisch is, geen element
voorkomt, dat een groote internationale
ontspanning zou kunnen belemmeren. Ik
zal Boekarest verlaten met de overtuiging,
dat ik daar een volledig begrip voor de
ontwikkeling van onze vreedzame samen
werking heb ondervonden."