Binnenland Buitenland Nieuw record zweef vliegen Nederlandsch sportvlieger vermist De T.B.C -bestrijding onder het rundvee 11 Het binnenloopen van de De Poolsch-RoemeenscSie toenadering Zaterdag 24 April 1937* Derde blad Brand gesticht in een hooiberg Waar de hoofdstad voor gespaard bleef De was van de Maas Brand op motorschip tc Groningen Aanrijding met doodelijken afloop Verduistering van f 200.- s® Consumptie-melk regeeringscontract Actie tegen de 40-urige werkweek in Frankrijk Amerikaansche onderscheiding Windmolens voor de opwekking van electriciteit Bestrijding van Boschbrand in Rusland iV drie Britsche schepen in Bilbao Hoekstra heeft Neyenhof's re cord geslagen. Hij bleef 7 uur en 13 minuten in de lucht. De bekende Nederlandsche zweefvlieger Hoekstra is gisterochtend met zijn toestel van Ypenburg gestart om een poging te doen het duurrecord van zweefvliegen op zijn naam te brengen. Dit record stond nog op naam van van Neyenhof, die 5 uur en 44 minuten met een zweefmachine in de lucht is gebleven. Gisterochtend om 10.51 uur is Hoekstra's toestel losgelaten boven de duinen tusschen Scheveningen en Katwijk. De wind was zeer gunstig. Er stond een krachtige Noordwester, welke tegen de dui nen blaast en dan loodrecht omhoog stijgt. Hoekstra's toestel werd daardoor op een hoogte van 25 tot 40 meter in de lucht ge houden. Toen de Grunav Baby van Hoekstra om 10 min. over half 5 uit de richting Scheve ningen voor de zooveelste maal, even voor de duinenrij van den Wassenaarschen Slag voorbijgleed, kon de bestuurder in het zand lezen, dat hij Van Neyenhof's record verbe terd had. Steeds werden door belangstellenden be neden pogingen ondernomen om tijdens het passeeren van den zweefvlieger iets over zijn plannen te vernemen, doch het geraas van wind en zee maakten het geluid van zijn woorden vrijwel onverstaanbaar. Doch tegen zessen werd duidelijk van uit de hoogte gehoord, dat Hoekstra „zes uur" riep en allen maakten zich gereed om de landing bij te wonen. Tegen zessen bleef Hoekstra in de buurt van den Wassenaarschen Slag rondzweven, blijkbaar nog niet wetend hoe te dalen. „Hoe is de wind?" hoorde men hem tij dens het passeeren vragen. Prompt stelden alle aanwezigen zich op het strand in de windrichting op en na nog even doorgevlogen te hebben, keerde de Grunay Baby weer om met de bedoeling om te landen. Even later streek het lichte toe stel in een fraaie glijvlucht op het strand neer. Het was vier minuten over zes; Hoekstra was dus zeven uur en dertien minuten in de lucht ge weest en had het record van Van Neyenhof verbeterd met een uur en 29 minuten. Heb je het niet koud?, zoo luidde de algemeene vraag. Niet erg, zeker niet kouder dan jul lie, lachte Hoekstra de verkleumde ge zichten van de omstanders bekijkend. Ben je ook niet stijf geworden op het houten bankje, vroeg men weer. Eerst wel een beetje, ik heb vergeten een kussentje mee te nemen, maar na een uur of drie wende het wel. Hoekstra werd uit de nauwe cabine ge tild en op de schouders van zijn bewon deraars het strand af gedragen. Het begin was nogal vervelend, ver telde Hoekstra, maar na een uur of drie, toen er meer belangstellenden op het strand kwamen werd het gezelliger. Duidelijk kon ik de letters lezen, die zij in het zand had den geschreven. Op een gegeven oogenblik hoorde ik vlak bij mij een ontzettenden knal. Ik dacht, dat er wat met het toestel gebeurd was, maar het bleek alleen maar de dop van het fleschje Coca-Cola geweest te zijn, dat ik bii me had en dat er af was gesprongen. Ik ben maar om zes uur ge land, want het werd voor jullie zoo ver velend. Wat mij betreft had ik wel den geheelen nacht kunnen doorvliegen. Met het vestigen van dit record heeft Hoekstra niet alleen van Neyenhofs record geslagen, maar thans ook aan twee voor waarden, welke voor het zilveren C-brevet vereischt zijn, voldaan Zweefvliegers kunnen n.1. 4 brevetten halen, a. b, c en het zilveren c-brevet. Dit laatste brevet heeft in ons land nog niemand gehaald. Er wordt een hoogte vlucht van 100 M. (boven de startplaats) voor geëischt, een afstandsvlucht van 50 K. M. en een duurvlucht van 5 uur. Het record van gister wordt op een barro- graaf in het toestel geregistreerd en een officieele erkenning van dit record zal bij de Kon. Ned. Ver. voor Luchtvaart worden aangevraagd. Sinds Zondag J.I. uit Pisa vermist. Er heerscht groote ongerustheid over het lot van den Nederlandschen sportvlieger Proost, die met de „Zacharias Sais", een Zuid-Afrikaansch vliegtuig, op weg was van i Pisa naar Marseille. J.I. Zondag startte Proost des morgens van Pisa en sindsdien heeft men niets meer van hem vernomen. Merkwaardig is, dat Marseille geen enkel bericht van het luchtstation te Pisa heeft ontvangen, in verband met de aankomst al daar van den sportvlieger, waaruit men op map*,.- dat Pisa niets wist van deze route. P- fanii'ie, te Amserdam, die een telegram had f ..i i dat Proost reeds Maandag j.1. bij fco z„u komen, verkeert begrijpelijkerwijs in de grootste ongerustheid. Via de Ned. con sulaten in Noord-Italië en Marseille hebben zij echter bereikt, dat de route Pisa—Mar seille thans afgezocht wordt door Fransche en Italiaansche militaire vliegers. Tot heden echter zonder resultaat. Zwerver tot vijf jaar gevange- nisstraf veroordeeld. De rechtbank te Zutphen veroordeeld gisteren A. P., 77 jaar, zwerver, wegens brandstichting in een hooiberg te Zutphen i gepleegd, waarbij een groote voorraad hooi verloren ging, terwijl groot gevaar was duchten voor de belendende behuizing, tot vijf jaar gevangenisstraf, ND.-HOLLAND NEEMT KRACHT DADIG DEEL AAN DEN STRIJD REGEERINGSSTEUN IS ECH TER NOODIG. De ha$r 't Hoofd, inspecteur in algemeenen dienst van den Yeeartsenij-kundigen dienst, heeft Vrijdagmiddag in het ..Landbouwhuis te Alkmaar, in tegenwoordigheid van Mi nister Deckers en tal van deskundigen op het gebied van de rundveefokkerij en vele fok kers, die ter gelegenheid van de provinciale stierenkeuring, welke des morgens plaats had, naar Alkmaar waren gekomen, een rede gehouden over de t.b.c.-bestrijding onder het rundvee. De heer 't Hooft begon zijn rede met er op te wijzen, dat in 1927 de tegenwoordige di recteur van den Veëartsenijkundigen dienst, prof. Berger, meende, dat voor de bestrij ding der tuberculose onder het rundvee an dere wegen moesten worden ingeslagen en hoofdzakelijk door de veehouders zelf ter hand moest worden genomen, terwijl de re- geeringstaak zou moeten zijn voorlichting en steun, ook financiëelen steun. De Voorstellen van prof. Berger werden in een Kon. Besluit van Mei 1928 en een ministerieele beschikking van September van dat jaar vastgesteld. De financieele steun van het Rijk bestond m 50 cent per rund en per jaar als tegemoet koming in de kosten van het verplichte jaar- 1 viksche onderzoek en 25 gulden voor elk, tij dig afgeslacht aan den open vorm van t.b.c.- lijdende rund. Deze bijdragen werden in 1934 verminderd tot resp. 40 cent en 20 gulden. De Prov. Centrale Vereeniging tot bestrij ding der T.BUC. in Noord-Holland en de Ver. Zuid-Nederland, werkende over de provin cies Noord-Brabant en Zeeland, waren de eerste organisaties, die de nieuwe voorschrif ten van het Rijk aanvaardden en de be strijding volgens Rijksvoorschriften ter hand namen. In Noord-Holland was de animo voor de T.B.C.-bestrijding direct vrij groot, en op dit oogenblik zijn er ongeveer 4000 veehouders met 82.000 runderen die aan de T.B.C. bestrijding in de provincie Noord-Holland deelnemen. In Nederland zijn in totaal 24.000 veehouders bij de Rijks- bestrijding aangesloten met 320.000 runderen waaruit blijkt, dat Noord-Holland een zeer voorname plaats inneemt in deze T.B.C. be strijding. Er zijn in Nederland echter 175000 veehouderijbedrijven, zoodat een zeer be langrijk percentage de T.B.C. bestrijding nog niet ter hand heeft genomen. Vooral springt het in het oog, wanneer men bedenkt, dat in Denemarken onze grootste concurrent op de wereldmarkt bij een afzet van vee en veeproducten, thans bijna 50 procent van de veehouders bij de eveneens vrijwillige bestrijding zijn aange sloten, dank evenwel, zij de zeer groote bij dragen yan de Deensche regeerjng. Vooral in verband met de maatregelen der Nederlandsche Zuivelcentrale is hier te lande een groot aantal consumptiemelkers toegetreden, onder welke veestapels de T. B.C. het sterkst is verbreid en waar reactie percentages van 70 procent regel zijn en percentages van 90100 procent geen zeld zaamheid. Ondanks de groote toename is hun gemid delde reactiepercentage het laatste jaar ge daald van 23.6 tot 21,3 procent. Er is dus veel bereikt en een groo te vooruitgang kan worden gecon stateerd. Terschelling is bijvoorbeeld al eenige jaren geheel T.B.C^ vrij en Texel thans nagenoeg. Zuidelij ker nog, zijn de volgende cijfers: het aantal T.B.C.-vrije bedrijven in Noord-Holland steeg van 344 in 1929 tot 1331 in 1935'36, terwijl de ze stallen 27 procent van het totaal onderzochte stuks vee bevatten. De heer 't Hooft eindigde zijn rede met een woord tot minister Deckers, waarin hij de hoop uitsprak dat de regeering in het eerstvolgende jaar een grootere bijdrage voor de T.B.C.-bestrijding beschikbaar zou willen stellen, omdat daarmede het belang der veefokkerij, de export en de volksge zondheid ten zeerste gediend zijn. De keurmeesters van den Amsterdamschen dienst heben in de maand Maart 1937, 13065 inspecties gehouden in winkels, ma gazijnen, op markten en bij rondrijdende wagens. Daarbij hebben zij 100 partijen waren die in ondeugdelijken toestand ver keerden, aan de consumptie onttrokken, o.a. 7S10 stuks sinaasappelen; 27 stuks hoen ders; 7 stuks eenden; 251.8 kg. chocolade; 260 L. melk; 582 kg. pruimen; 5598 stuks gemar. haring. De keurmeester, belast met het toezicht op de broodbakkerijen, heeft in Amsterdam 7240 brooden gewogen, daarbij bleken er 795 te licht te zijn, d.i. vermoedelijk te wei nig droge stof te bevatten. Onder de 2339 in het laboratorium onder zochte monsters meslk waren er 11 waaraan water was toegevoegd, terwijl aan 45 ver moedelijk vet was onttrokken, 3 monsters vertoonden beide afwijkingen. Aan den eisch der Amsterdamsche veror dening wat betreft 't vetgeh. voldeden 76 monsters niet; melk van uierziek vee af komstig werd 37 maal aangetroffen. Nadat de was van de Maas bij Venlo gisteren 53 c.m. bedroeg, bleek de stijging van het rivierwater ook overdag nog aan te houden. Gisterenavond om acht uur gaf de peil schaal een stand aan van 15,94 meter plus N.A.P. De doorvaart onder de Maasbrug is thans opnieuw zoo klein geworden, dat gisteren tal van ledige Rijnaken met een inhoud van 1500 tot 2500 ton welke op weg waren naar het Zuidlimburgsche mijngebied niet meer de brug konden passeeren en voor anker zijn gegaan. Kinderen en brandwacht nau welijks den dood ontsnapt. In de machinekamer van het Neder landsche m.s. „Vertrouwen" (schipper Slob ben) is gistermorgen, terwijl het schip tus schen brug 8 en 9 in het Eemskanaal bij Overschild te Groningen voer, brand uitge broken. De „Vertrouwen" die 140 ton meet. was met een lading vlas aan boord op weg van Delfzijl naar België. Door de brandbare lading was in enkele oogenblikken het schip een vuurzee gewor den. Juist op tijd had men twee kinderen, van drie en twee jaar, in veiligheid kunnen brengen. De brandweer uit Appingedam be streed het vuur krachtig. Zij kon evenwel niet verhinderen, dat de lading geheel door het vuur werd verteerd. Het schip brandde gedeeltelijk uit. Tijdens de blussehingswerkzaamheden is eep der brandwachts ternauwernood aan den dood ontsnapt, töëii een mVsf neer stortte. Gèr'uimèn tijd heeft de brandweer werk gehad met het dooven der laatste vuurresten. Gisteravond om half zeven heeft op den hoek van het Groot-Weezenland en de De- venterstraat te Zwolle een aanrijding plaats gehad, waarvan de afloop doodelijk was. Door tot dusverre onopgehelderde oorzaak kwam in de voor het verkeer zeer moeilijk gelegen bocht de wielrijder A. B. met een vrachtauto in botsing. De man kreeg het achterwiel over het hoofd en was vrijwel op slag dood. Het stoffelijk overschot is naar de R.K. Ziekenverpleging overgebracht. Dader meldt zich bij de sche politie. Delft- In den afgcloofien nacht meldde zich bij de politie te Delft een 19-jarig jongmensch uit Rotterdam, dat door zijn patroon was ontslagen wegens verduistering van f 200. De jongen durfde niet naar huis terug te keeren en was gevlucht. Hij werd naar het hoofdbureau van politie te Rotterdam over gebracht. Nederlandsche Zuivelcentrale, 25 April tm 1 Mei 1937 consumptiemelk regeeringscon tract, taxegedcelte 5.25 cent, eventueel ver hoogd met premie of verminderd met kwali teitsafdracht, Ovennelk regeeringsminimuni- prijs 4.40 cent. Afdracht bij levering in consumptie van andere dan taxemelk 2.50 cent. Van 25 April tot nader aankondiging mi nimum-klein verkoopprijs consumptiemelk los 9 cent, in flesschen 11 cent, vermenigvul digingsfactor voor berekening minimum-ver koopprijs voor room 2.15. Hotel- en caféeigenaars dreigen met sluiting. De eigenaars van hotels, café's en restau rants in het departement Seine-et-Oise heb ben op een te Versailles gehouden verga dering besloten dat zij, indien de 40-urige werkweek in hun bedrijf wordt toegepast, hun zaken voor den tijd van een maand zullen sluiten. Dit besluit is het antwoord op het dreigement van hun bedienden, in staking te zullen gaan als de 40-urige werk week niet wordt toegepast. Het sluiten van de hotels en restaurants in de prachtige boschrijke omgeving van Parijs, die in het voorjaar en in den zomer eiken Zondag door groote drommen Parij- zenaars wordt bezocht, zou zoowel voor de Parijzenaars als de hoteleigenaren een ramp beteekenen. Ook zou het een tegenvaller beteekenen voor bezoekers van de wereld tentoonstelling, die waarschijnlijk uitstap jes zullen willen maken naar Versailles, St. Germain, Fontainebleau, Rambouillet en andere mooie plekjes in het departement Seine-et-Oise. Voor Nederlandsche redder. De inspecteur-generaal voor de scheep vaart te 's-Gravenhage de heer P. S. van 't Haaff, heeft aan den heer H. J. C. Zind- ler, oud gezagvoerder van het s.s. „Hercu les" van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, te Amsterdam, de gouden medaille uitgereikt, welke de presi dent van de Vereenigde Staten van Noord Amerika den heer Zindler heeft toegekend in verband met de redding der opvarenden van den Amerikaanschen schoener „Augus- ta G. Hilton" op 18 Augustus 1933 op den Atlantischen Oceaan. Grootsche plannen voor Mands- joekwo. De regeering van Mandsjoekwo zal in de afgelegen deelen des lands reusachtige windmolens laten bouwen voor het opwek ken van electriciteit. Het ontbreken van electriciteit beteekent namelijk een ernstig beletsel voor de ontwikkeling van den land bouw, en men hoopt, dat de molens dit be zwaar zullen ondervangen. Zij zullen groot genoeg zijn om electriciteit te leveren voor het drijven van een korenmolen, een rijstpellerij en voor de verlichting van een klein dorp. Men verwacht, dat dg plan nen tegen het najaar tot uitvoering kunnen worden gebracht. Met behulp van parachutesprin gers. Te Leningrad wordt een troep parachute springers opgeleid voor de bestrijding van boschbranden. Deze vliegende brandweerlieden zullen met hun vliegtuigen boven de bosschen patrouilleeren en, zoodra zij een brand ontdekken, met hun valscherm uit de ma chine springen om maatregelen te nemen. Met behulp van speciale vracht-parachutes zal brandbluschmateriaal worden neergela ten. 9 i - MÜB »*s\ M WMftjTMMHW - wibs&K, ifeljjisiil V' V':: T *•- V 'IV - - Wk '1' MÊZ*Ê*kL°' J v v V .v-yA;. s Een tentenkamp in Kensington Garden, een park in Londen, waar 1 sche troepen bivakkeeren, welke straks aan de Kroningsfeesten hun dewerking zullen verleenen. De Britsche admiraliteit deelt mede, dat de drie Britsche koopvaardijschepen, welke Donderdagavond uit Saint Jean de Luz zijn vertrokken, geladen met levensmiddelen, on gehinderd de haven van Bilbao zijn binnen- g loopen. i Het slagschip „Hood" dat na de koop- i v arders was uitgevaren, heeft de schepen n.et geconvoyecrd, hoewel het schip wel in de nabijheid bleef. De indruk in Londen. Het bericht, dat de „Hamsterley", de „Mac Gregor" en de „Stanbrook" De blok- i kade aan de Baskische kust hebben verbro ken en zonder schade te Bilbao zijn binnen- geloopen, heeft te Londen voldoening ge- i wekt, die bij sportieve, nationale overwin- I ningen gebruikelijk is. Het publiek heeft er onmiddellijk een soort vergoeding in ge zien voor de wederwaardigheden van „Aard appel Jones" De lezing, volgens welke Britsche oorlogsschepen de drie vrachtsche pen vergezelden buiten de territoriale wa teren, tot het oogenblik, waarop de regee- Het Duitsche schoolschip „Silezië" loopt na een buitenlandsch verblijf van zes maanden in Wilhelmshaven binnen. ringsschepen van Biskaje en Guipuzcoa hun bescherming overnamen binnen deze wate ren, wordt hier beschouwd, als tegelijker tijd bevredigend voor de positie der regee ring en voor de vrijheid der verbindingen onder Engelsche vlag. In scheepvaartkrin- gen verwacht men, dat dit voorbeeld ge volgd zal worden en dat andere schepen spoedig Bilbao zullen aandoen. „Wij beleven een evolutie naar nieuwe politieke methodes." Aan een den Poolsclien minister van bui- tenlandsche zaken aangeboden diner heeft Antonescoe een redevoering uitgesproken, waarin hij wees op de nauwe en in vertrou wen uitgevoerde samenwerking, die ten grondslag ligt aan de RoemeenschPoolsche betrekkingen. „Onze bondgenootschap, zoo zeide hij, vindt zi.fh redenen in onze gehechtheid aan den vrede en in de eerbiediging onzer onaantast bare grenzen. Deze zuiver defensieve allian tie is tegen niemand gericht en sluit geen enkele vriendschap uit. Zij wordt geïnspi reerd door een wensch van breede interna tionale samenwerking en een gevoel van trouw jegens den Volkenbond. Zij past zich aan bij de bondgenootschappen en vriend schappen van elk onzer, want deze hebben allen hetzelfde doel; de verdediging van den vrede en de bevestiging van een Europeesch bestaan, dat beschermd is tegen alle verras singen". BECK. Verder verklaarde Antonescoe, dat de vei ligheid slechts kan voortvloeien uit een duurzame regeling der internationale betrek kingen door samenwerking van alle volke ren. In zijn antwoord-redevoering zeide Beek o.m.: „Wanneer ik de huidige besprekingen zou moeten rechtvaardigen, zou ik ook als motief kunnen noemen, dat wij in Europa een evolutie waarnemen naar nieuwe poli tieke methodes, met het doel den vrede te beveiligen. Ik zou zelfs geneigd zijn te zeg gen, dat het hier gaat om een herziening van de thans geldende diplomatieke metho des. Ik denk, dat de oorlogsgeneratie mis schien een te groot optimisme heeft getoond ten aanzien van verschillende internationale systemen, evenals zij vaak .een zenuwachtig heid en een onrust toonde, die schadelijk zijn voor de stabiliteit der economie en der poli tiek van ons vaderland. Ik ben dicht bij de objectieve waarheid, wanneer ik constateer, dat de Poolsch— Roemeensche regelingen, die van kracht zijn op schitterende wijze beantwoorden aan realistische voorwaarden. Onze samenwerking, aldus vervolg Ie Beek is met het gevolg van een tijdelijke atmos feer maar een duurzame noodzakelijkheid. 1 Li versterkinK van deze samenwerking hebben wij zeker 't belang van onze landen op het oog, maar ik ben er van overtuigd dat er overigensin de samenwerking, die in zekeren zin egoistisch is, geen element voorkomt, dat een groote internationale ontspanning zou kunnen belemmeren. Ik zal Boekarest verlaten met de overtuiging, dat ik daar een volledig begrip voor de ontwikkeling van onze vreedzame samen werking heb ondervonden."

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 9