Veiligheid vóór alles! Een fietsjongen „opgehangen De verraderlijke foto Een automatisch kalender uurwerk Beleediging van minister Colijn 1 Radioprogramma Gewelddadige berooving te Amsterdam Inbraak in een fabriekskantoor te Barneveld Het honderdste schip geconvoieerd WAT TE DOEN TEGEN INDU- STRIËELE EN VERKEERSON GEVALLEN? Stemmen uit de internationale Veiligheidsconferentie te Am sterdam. Op het Internationale Veiligheidscongres dat gisteren te Amsterdam werd gehouden, sprak ir. Scholte, hoofdinspecteur van den Arbeid, over de coördinatie van veiligheid en hygiëne. Op voorbeeld van Groot-Brittannië aldus spr., ging ook onze Regeering tot wet telijke bemoeiing met de veiligheid in de in- dustriebedrijven over. Ondanks dien strijd gevoerd tegen onge vallen in industrie en ambacht gedurende een halve eeuw of langer, zijn de aantallen ongevallen nog steeds groot; van verminde ring is weinig of niets te bemerken. Vandaar dat het Amerikaansche systeem van „Sa- fety first", dat een bestrijding van ongeval len door opvoeding en propaganda beoogt, toenemende belangstelling vindt. Blijkens de ondervinding van de Zwitser- Sche Rijksverzekeringsbank waren sommige industrieele ongevallen, zoo duur, dat zij daartegen bijzondere maatregelen geboden achtte, welke met name de cirkelzagen en fraismachines voor houtbewerking en de sfempelpersen golden, alsmede de oogonge- yallen. Toen in den loop der jaren voorts bleek, dat het voor het verkrijgen van gunstige resultaten met de beveiliging van cirkelzaag en frais noodzakelijk was het gebruik van die beveiligingen in de werkplaats zelf te doen onderrichten door bekwame vaklieden, is zij hiertoe overgegaan. Dit systeem heeft men sinds 1931 ook in Nederland gevolgd. Hoewel de Nederland- sche organisatie niet toelaat het Zwitsersche systeem geheel te volgen, heeft onze Arbeids inspectie toch bereikt, dat goede toestellen verkrijgbaar zijn. Zonder dwingend gezag was een dergelijk resultaat niet te verkrij gen. Productie vóór veiligheid? De heer W. H. Cameron, bestuurslid van den Nationalen Veiligheidsraad te Chicago, sprak hierna over het werk van dezen raad. In deze organisatie komt o.m. de stelling naar voren, dat de productie met veiligheid ten zeerste gediend is. Degenen, die zouden meenen, dat productie vóór veiligheid gaat, slaan de plank mis. Langdurige ervaring bewijst, dat voorlie den en opzichters van de onderneming de be langrijkste factoren zijn om ongelukken te voorkomen. Hun voorbeeld en hun toezicht moeten de werklieden tot veilig werken op voeden. De heer C. Bakker, politie-commissaris te Amsterdam, chef van de afd. Verkeerswezen aldaar, krijgt vervolgens het woord. Spr. zegt dat het economisch (voor zakendoeleinden noodzakelijk) autoverkeer aan een snelheid van 50 K.M. per uur voldoende heeft. Waar toe is het dan noodzakelijk in het stadsver keer hoogere snelheden te ontwikkelen? De Europeeschen steden zijn nu eenmaal niet in schaakbordindeeling gebouwd. Zij zijn uitingen van een oude cultuur en met dit feit heeft ook het moderne verkeer reke ning te houden. De Verkeersongevallenstati stiek spreekt helaas boekdeelen en het is dus plicht der Overheid naar middelen te zoeken, die de verkeersveiligheid kunnen bevorde ren. De reactie-tijd van den bestuur der. Wanneer over automobielverkeer wordt gesproken, mag niet enkel aan de auto wor den gedacht, maar óók aan deszelfs bestuur der, die menschelijke eigenschappen bezit als ieder ander mensch. Ook bij hem vergaat eenigen tijd, alvorens hij van het oogen- blik der waarneming tot een bepaalde han deling overgaat. Deze reactie-tijd is, blijkens psycho technische onderzoekingen, op een gemiddelde van 1.2 seconde te stellen, hetwelk beteekent, dat een bestuur der van een motorrijtuig, rijdende met een snelheid van 50 K.M. per uur, een plotselinge hindernis op zijn weg waarnemende, een reactie- weg van 17 M. aflegt, alvorens hij daadwerkelijk tot de remmende handeling overgaat. Hieruit volgt, dat een goed afgesteld motorrijtuig, hetwelk dan binnen een remweg van 25 M. tot stilstand moet komen, 42 M. noodig heeft, om van het oogenblik van eerste waarneming door den bestuurder, tot stilstand te komen. Bij een snelheid van 60 K.M. per uur bedraagt deze afstand 56 M. en bij 'n snelheid van 70 K.M. per uur 72 M. En nu kan de auto techniek nóg zulke groote vorde ringen maken en de remorganen nóg zoo volmaakt construeeren, aan den menschelijken reactietijd valt ech ter niets te wijzigen. Dit feit alléén verplicht de Overheid een maximum-snelheid vast te leggen, waarbo ven niet mag worden uitgegaan. Het elastische artikel 22 van ons Motor en Rijwielreglement geeft voor de handha ving van een veilig snelverkeer ten eenen- male onvoldoende waarborgen, dep ractijk is daar om zulks te bewijzen. Mij lijkt het zaak, aldus spr., dat aan de bestuurders van motorrijtuigen met een snel heid van 150 K.M. of meer hoogere lichame lijke en geestelijke eischen moeten worden gesteld dan de tot nu toe geldende en dat deze auto's niet aan de hand van jeugdigen en grijsaards mogen worden toevertrouwd. Op z.g. „bewaakte" kruispunten is het aan te bevelen, dat voetgangersovergangen wor den aangelegd en wel op zoodanige wijze dat de voetgangers als het ware gedwongen worden hiervan gebruik te maken. De ervaring heeft geleerd, dat op kruisin gen, onttrokken aan het oog der politie, de meeste verkeersongevallen voorkomen. Het absolute toeterverbod heeft geleerd, dat dit de veiligheid van het verkeer niet bevor dert. Het moet den motorrijtuigbestuurders toegestaan zijn in n o o d g e v a 11 en een kort doch bescheiden signaal te geven. Chauffeurs „onder invloed". Over „den invloed van alcoholgebruik bij snelverkeer" sprak ir. F. A. Brandt, die op merkte, dat alcoholgebruik: ook het gering ste voor den gebruiker van een modernen snelverkeersweg gelijk staat met alcohol misbruik. Spr. bepleitte het invoeren van zeer strenge straffen bij veroorzaken van onge vallen door drankgebruik. Spr. zou liefst zien, dat in de dienstvoor- waarden van beroepsbestuurders van motor rijtuigen bepaald werd, dat gedurende de diensturen en ook een aantal uren daar voor (ten minste 6 uur) het gebruik van al cohol verboden is. Duizenden brachten reeds vrijwillig het of fer van het drankgenot in het belang van de gemeenschap, doch tienduizenden wach ten nogl Verplichte ongevallenverzekering. Wij memoreeren voorts iets uit de toe spraak van den heer Nico Drukker over „Wettelijke vrijwillige verzekering". Het overlaten van het sluiten eener onge vallenverzekering aan het oordeel van den autorijder, zou aanleiding geven tot den misstand, dat naar schatting tien tot twintig pet. van de autorijders onverzekerd zou blijven. Met het oog op het feit, dat deze niet-ver- zekerden bijna uitsluitend tot de categorie niet-eigenaars behooren en bijgevolg in tal van gevallen, dat een ongeluk geschiedde, de betrokkenen niet financieel zouden kun nen worden schadeloos gesteld, moet de on gevallenverzekering verplicht worden ge steld. Op alle referaten volgde een levendige discussie. Te Ben Haaii inbreker gearres teerd, die zoo dom was bewifsje voor een van hem gemaakte fo to achter te laten. Zondag ontdekte de heer O., wonende aan de I-Ianenburglaan te 's-Gravenhage toen hij te ongeveer half 12 's morgens uit de kerk thuis kwam, dat ongenoode gasten een bezoek aan zijn woning hadden ge bracht. Kamers en kasten bleken te zijn door zocht, terwijl in de woonkamer aan de straatzijde 2 laden van een schrijfbureau waren opengebroken. De heer O. vermiste een bedrag van on geveer f 50.- aan geld en, sieraden ter waarde van ongeveer f 100.- De recherche, die in de woning een onder zoek instelde, vond daar een genummerde quitantie van een fotozaak te Amsterdam, welke niet van den heer O. afkomstig was. Onmiddellijk stelde men zich met Amster dam in verbinding, en wat bleek? De betrokken fotograaf verklaarde op Zondag 8 April j.1. te Amersfoort, op straat, een foto te hebben genomen van een man, zittende in een auto. Hij had van deze foto nog de plaat benevens een afdruk in zijn bezit. Op de foto was het nummer met letter van de auto zichtbaar, welk nummer bleek te zijn afgegeven aan een autoverhuurinrichting aan den Loosduin- scheweg. Uit de verklaringen van den betrokken autoverhuurder bleek, vervolgens dat de betreffende auto op Zondag 18 April j.1. werd verhuurd aan den 24-jarigen F. K., wonende aan de Troelstrakade te 's-Gra venhage, iemand die reeds eerder met po litie en justitie in aanraking was geweest. Toen dan ook K. gisteravond laat thuis .kwam vond hij daar de recherche op zich wachten. Hij ontkende aanvankelijk iets af te we ten van den inbraak bij den heer O., doch spoedig viel hij door de mand. Bij een onderzoek, in zijn woning inge steld, werd een aantal valsche sleutels ge vonden, waarvan er een paste op het be wuste perceel aan den Hanenburglaan. Het geld werd op K. gevonden. De man is in bewaring gesteld. 's-Nachts tusschen 12 en 2 uur geschiedt automatisch de kalen derverzetting. Het maken van een uurwerk, hetzij klok of horloge, dat naast den juisten tijd ook den juisten ddïtum aangeeft, heeft door de eeuwen heen voor de technici problemen opgeleverd. Ingewikkelde systemen werden uitgebracht, al of niet met resultaat. En slaagde men er werkelijk in een klok te maken die de juisten datum aangaf, dan was het werk zoo kostbaar geworden, dat deze uurwerken voor den handel van &»en waarde waren. Thans echter is de heer P. J. Paauwe te Amsterdam na eenige jaren van hard wer ken er in geslaagd een dergelijk uurwerk te construeeren, dat door zijn eenvoudige samenstelling weinig duurder behoeft te zijn dan gewone uurwerken, die alleen den tijd aangeven. Gisterenmorgen heeft de heer Paauwe voor de pers een demonstratie van zijn vinding gegeven. Het uurwerk, dat hij ge construeerd had bleek werkelijk uitstekend te zijn. Geheel automatisch geschiedt des nachts tusschen twaalf en twee de kalender verzetting, en zelfs aan het einde der maand, ook niet als de maand, zooals Fe bruari 28 dagen telt, behoeft het uurwerk te worden bijgesteld. Alleen op schrikkelja ren is de vinding niet berekend De vinding, waarop reeds Nederlandsch octrooi en Engelsch patent is verkregen, is thans zoover geperfectionneerd, dat tot fa bricatie kan worden overgegaan. In den nacht van Zaterdag op Zondag kwam bij het politiebureau Raampoort te Amsterdam een metaalbewerker melden, dat hij in een woning in de Borgerstraat door eenige mannen was aangevallen, die hem van zijn portemonnaie inhoudende on geveer dertig gulden hadden beroofd. De metaalbewerker was met eenige mannen, waarmede hij in een café kennis had ge maakt. naar de woning van één dezer ge gaan. Toen hij echter iaat in den nacht naar huis wilde gaan, hield men hem tegen. Hij rukte zich los, maar in het trapportaal greep men hem opnieuw beet. Gedurende een korte worsteling wisten zijn aanvallers zijn portemonnaie te bemachtigen, waarna de metaalbewerker zich kon bevrijden. De politie ging onmiddellijk op onder zoek uit, met het gevolg dat eenige uren later de bewoner van het huis in de Borger straat. een 25-jarige bakker, werd gearres teerd. In den loop van den Zondag werd een 27-jarige* bakker, die eveneens in de Bor gerstraat woonde, aangehouden, verdacht van medeplichtigheid. 800 verduisterd. In den nacht van Zondag op Maandag is te Barneveld een inbraak gepleegd in het kantoor van de metaalwarenfabriek van de firma R. van Schothorst. Men heeft zich toegang verschaft door het uitzagen van een raamsluiting, waarna in het kan toor een stalen archiefkast werd opengebro ken. Een bedrag van naar men meent acht honderd gulden is ontvreemd. In de kast was voor een groot bedrag aan zegels ge borgen, de dieven hebben deze onaange roerd gelaten. De politie heeft een onderzoek ingesteld, waarbij zij gebruik maakt van een politiehond uit Amersfoort. De Hooge Raad zal het beslissen. De Hooge Raad te 's-Gravenhage behan delde gisteren een cassatieberoep van H. J. F. A. S.. wien ten laste is gelegd het ver spreiden te Wormerveer van een geschrift, beleedigend voor dr. H. Colijn. Het betrof hier het overnemen van een plaat uit „De Notenkraker", waarop de heer Colijn met bebloede handen was afgebeeld en die be trekking had op de wijze, waarop de muite rij op „De Zeven Provinciën" was onder drukt. Boven de plaa^ stond: „Christelijke gezagshandhaving" en eronder: „Mijn God is een God der wrake en daar houd ik mij aan." De politierechter te Haarlem zoowel als in hooger beroep het gerechtshof te Am sterdam veroordeelden S. tot f25.boete. Mr. A. J. van Vessem uit Utrecht lichtte gisteren voor den Hoogen Raad een cassa- tiemiddel toe. Hij betoogde, dat uit de ten lastelegging in deze zaak een groote ver warring van begrippen blijkt. Immers, de strekking van de betreffende publicatie was juist, de vroegere verspreiding af te keuren. De inhoud was niet gerirht tegen den heer Colijn, maar tegen de S.D.A P. De advocaat-generaal, mr. Van Lier, zal conclusie nemen op 10 Mei. WOENSDAG 28 APRIL. Hilversum I. NCRV uitzending. 6.307.00 Onderwijsfonds v. d. Scheepvaart. 8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde muziek Gramof oonplat en 8.30 Gramofoonmuziek. 9.30 Gelukwenschen. 10.30 Morgendienst. 11.00 Ensemble v. d. Horst. 12.00 Berichten. Gramofoonmuziek. 12.30 Vervolg concert. I.30 Gramofoonmuziek. 2.00 Sopraan en piano. 3.00 Kerkdienst van de Stichting „Alle-Dag- Kerk". 3.30 Orgelspel. 4.30 Gelukwenschen. 4.455.45 Kinderuur. 6.00 Landbouwhalfuur. 6.30 Causerie over het Binnenaanvaringsregle- ment en stoommachines. 7.00 Berichten. 7.15 Causerie over diaconale zorg. 7.30 Gramofoonmuziek. 7.45 Reportage. 8.00 Eerichten ANP, herh. SOS-Ber. 8.15 Arnhemsche Orkest-vereeniging. (Om 8.25 Gramofoonmuziek, en om 8.55 Voor jonge menschen. 10.25 Schaakcursus. 10.40 Berichten ANP. 10.4511.30 Gramofoonplaten, hierna schrift lezing. Hilversum H. VARA-uitzending. 10.0010.20 v.m. VPRO. 6.307.00 RVU. 7.30—8.00 VPRO. 8.00 Gramofoonplaten. 8.05 Propagandistische causerie. 8.10 Gramofoonplaten. 9.30 Keukenwenken. 10.00 Morgenwijding. 10.20 Causerie over de geschiedenis der Ned. Arbeidersbeweging (opname), en gramo foonmuziek. II.30 „De bestrijding der blijvende werkloos heid", causerie. 12.00 VAR A-Orkest. 12.45 Orgelspel. I.151.45 Vervolg Orkestconcert. 2.00 Gramofoonplaten. 2.30 Voor de vrouw. 3.00 Voor de kinderen. 5.30 ,,De Flierefluiters", m.m.v. solist. 6.30 „Gedachten-complexen uit dezen tijd," causerie. 7.00 Zang. 8.00 Herh. SOS-Ber. 8.03 Berichten ANP, VARA-Varia. 8.20 Ramblers. 8.50 Declamatie. 9.00 VARA-Groot-orkest, m.m.v. soliste. 10.00 Berichten ANP. 10.05 Orgel en viool. 10.30 „Melody Circle", en gramofoonmuziek. II.30 -12.00 Gramofoonplaten. Eigenaardige samenloop van om standigheden. Trambestuurder staat terecht. Op een mooien zomerdag van het vorige jaar fietste een boodschappenjongen vroolijk fluitend langs den straatweg te Hillegers- berg. Geïnteresseerd sloeg hij het werk gade, dat verricht werd door werklieden van het gemeentelijk electriciteitsbedrijf, die name lijk bezig waren lichtmasten te verplaatsen. Mogelijk viel het den jongeman zelf reeds op, dat die werkzaamheden op erg primitieve wijze gebeurden, doch dat hij er bijna het slachtoffer van zou worden, kon hij op dat moment in de verste verte niet vermoeden. Rond iederen mast plaatsten de werklie den drie van boven met elkaar verbonden palen, die tot steun moesten dienen van den gedeeltelijk ontgraven lichtmast. Met behulp van touwen werd het gevaarte dan vervol gens opgeheschen en verplaatst. De werk zaamheden vorderden erg langzaam, want om de vijf minuten moest het werk gestopt worden om een tramwagen de gelegenheid te geven te passeeren. Toen nu op een gegeven oogenblik weer een tram naderde, kwam de beugel ongeluk kigerwijze in aanraking met één der trou wen, dat werd meegetrokken. Het zou allemaal nog zoo erg niet zijn ge weest, ware het niet, dat de wild-slingeren- de lus van het touw precies om het hoofd van onzen fluitenden fietsjongen- terecht kwam. Tegen wil en dank werd de hevig verschrikte jongeman van zijn fiets ge sleurd en in de lucht getild. Gelukkig kon hij, nadat de tram was gestopt, uit zijn benarde positie worden gered zonder ernstige ver wondingen te hebben gekregen. Alleen zijn halsspieren waren een beetje verrekt. Met eenige dagen rust kwam dat echter weer in orde. Tegen den 43-jarigen trambestuurder, Th. W. II. M. werd proces verbaal opgemaakt wegens het veroorzaken van lichamelijk letsel. In de dagvaarding werd hem „hoogst roekeloos, onvoorzichtig, lichtvaardig en on achtzaam rijden" venveten, hetgeen de be stuurder voor de Rottcrdamsche rechtbank ten stelligste ontkende. De Rotterdamsche rechtbank echter oor deelde den bestuurder schuldig. Hij werd veroordeeld tot f 45 boete. In hooger beroep vroeg de procureur-generaal bij het Haagsche Dof onlangs bevestiging van dit vonnis. Het hof, dat gisteren uitspraak deed, acht te de tenlastelegging echtern iet bewezen en sprak den bestuurder vrij. Sedert den aanvang van den convooi- dienst door Nederlandsche oorlogsschepen in de Straat van Gibraltar op 17 Maart j.1. is, naar wij vernemen, op 24 April 't honderd ste schip door de in de Spaansche wateren gestationneerde Nederlandsche scheeps macht door de Straat van Gibraltar gecon voieerd. Van deze 100 schepen werden 31 door Hr. Ms. „Hertog Hendrik", '67 door Hr. Ms. „Java' en 2 door onderzeebooten bege leid. In deze periode werd tweemaal con- vooi geweigerd voor schepen, waarvan niet met volkomen zekerheid vaststond, dat zij een onschuldige lading voerden. DE DRIE MUSKETIERS 128. IN STORMPAS. „Dat is bepaald zijn schrift niet," zeide Athos, „ik ken zijn hand nauwkeurig, want ik heb samen met hem zijn boeken na gezien, voor we afreisden." „De brief is een vervalsching," verklaar de Porthos, „want we hebben geen huis arrest gehad." „d'Artagnan," zeide Aramis op verwijten den toon, „hoe heb je toch kunnen geloo- ven, dat we zoo'n lawaai hadden gemaakt? d'Artagnan werd bleek en een krampach tige siddering doorvoer zijn leden. „Je doet me schrikken!" zei Athos. „Wat is er aan de hand?" „Kom dadelijk mee vrienden, we moeten ons haasten!" antwoordde dArtagnan. r is een vreesclijke verdenking in mij opge komen! Zou het alweer een wraakneming van die vrouw zijn?" Nu was het Athos die verbleekte. - tagnan echter snelde naar de cantine. e drie musketiers en de beide gardisten volg den hem in stormpas. 127. OPGEPAST? „Welnu, als er geen champagne en cliambertin is, kan men zich tevreden stel len met mijn wijn." „Zoo, je hebt dus wijn uit Anjou laten komen! Je schijnt een kenner te zijn, d'Ar tagnan," zeide Porthos. „Ach nee, het is immers, zooals ik reeds zeide, den wijn, dien jullie mij gestuurd hebben." „Wij?" riepen de drie musketiers als uit één mond. „Zeker, nauwkeurig gezegd, jullie kas telein, Godeau, de kastelein der hoeren mus ketiers." „Nu ja, het komt er niet op aan. waar hij vandaan komt, als hij maar goed is. Is het een goed wijntje, dan wordt er gedron ken". „Neen',, verklaarde Athos met nadruk, ..wij drinken den wijn niet. alvorens wij weten, waar hij vandaan komt." „Je hebt gelijk, Athos," zeide d'Artagnan. „Dus niemand van jullie heeft den kaste lein opdracht gegeven mij wijn te zenden?" „Neen, niemand. Maar heeft hij den wijn dan in opdracht van ons gezonden?" „Hier is de brief," zeide d'Artagnan en overhandigde het papier aan zijn kamera den.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 3