dagblad voor den helder en hollands noorderkwartier
„Hindenburg" in vlammen
opgegaan
Nog geen orde
in Barcelona
Bijna honderd
opvarenden verbrand
De „Kievit" maakt
noodlanding
400 dooden,
1000 gewonden
Builenlandsch
Overzicht
Amerikaansche studenten
onder de slachtoffers
De dreigende mijnstaking
in Engeland
REIST PER WACO
V R IJ D A G
7 MEI 1937
65e JAARG. No. 7994
64 personen gered
SPANJE
En zij zullen zeggen vrede,
vrede en geen gevaar
autobusdiensten
naar HOORN, EDAM, AMSTERDAM
en GEHEEL WEST-FRIESLAND
HELDERSCHE COURANT
UITGAVE. N.V. DRUKKERIJ EN UITGEVERIJ V/H C. DE BOER JR„ KONINGSTRAAT 78, DEN HELDER. TELEFOON 50 EN 412. POSTGIROREKENING 16066
Het luchtschip „Hindenburg", dat met 39 passagiers en
61 leden der bemanning op weg was naar New York, is gis
terenavond bij het ankeren op het Amerikaansche vlieg
veld Lakehurst in brand geraakt en ontploft.
HET EINDE VAN EEN MOEILIJKE REIS.
De geheele reis van het luchtschip Hindenburg is bijzon
der moeilijk geweest wegens de ongunstige atmospherische
gesteldheid.
De „Hindenburg" was te elf uur pl. tijd met twaalf uur
vertraging boven Boston aangekomen.
Om drie uur gisterenmiddag vloog de luchtreus boven
New-York voor hij zich naar zijn basis begaf.
DOOR STORM OVERVALLEN
In het gezicht van Lakehurst werd de „Hindenburg" over
vallen door een hevig onweer, dat met ontzettende regens
gepaard ging. De „Hindenburg" moest nog een uur in de
lucht blijven aleer het luchtschip tot de landingsma
noeuvres kon overgaan.
MAX PRUSS EN ERNST LEHMANN AAN BOORD.
De „Hindenburg" stond deze reis onder bevel van kapi
tein Max Pruss. Kapitein Ernst Lehmann, die verleden jaar
het bevel voerde en een der grooten van de Duitsche civiele
en militaire luchtvaart was, bevond zich eveneens aan
boord.
Naar het Duitsche Nieuwsbureau meldt, heeft de „Hin
denburg" een uur lang boven de luchthaven van Lakehurst
gekruist, totdat het weer wat opklaarde. Toen het lucht
schip langzaam tegen den landingsmast daalde, deed zich
een ontploffing voor. Een geweldige vlam schoot uit het
luchtgevaarte, dat na enkele minuten vernietigd was.
Slechts een vernield en verbogen geraamte was van het
eens zoo trotsche luchtschip over.
Volgens ooggetuigen speelden zich ontzet
lende tafreelen af. De catastrophe voltrok
zich in enkele minuten. Afgrijselijke kreten
van menschen in doodsangst vermengden
zich met het loeien der vlammen. De toege
schoten helpers moesten handenwringend
toezien, hoe het trotsche luchtschip in vlam
men opging en als een vormelooze massa
aluminium en staal ter aarde stortte
12 geredden?
Naar verluidt zijn tot nu toe in het geheel
12 personen, die, naar het schijnt, niet doo-
delijk gewond waren, door de reddingsman
schappen naar het ziekenhuis overgebracht.
De Amerikaansche landingsmanschappen
waren 43 man sterk. Van hen is als door
een wonder, niemand gedeerd.
Eenige studenten aan boord?
Te New York heeft men het laatst de pas
Sagiers van de „Hindenburg", waaronder
zich verscheidene studenten bevonden, die
naar de Vereenigde Staten terugkeerden, ge
zien. Het luchtschip passeerde er de State
Building, vanwaar door tal van belangstel
lenden de passagiers aan boord van den
luchtreus, die voor de vensters zichtbaar wa
ren, konden worden waargenomen.
Een zware slag voor de Duitsche
luchtschepenindustrie.
De ondergang van het Duitsche luchtschip
«Hindenburg", dat op zoo noodlottige wijze
bij zijn landing te Lakehurst tengevolge van
een ontploffing in brand is gevlogen, is een
zware slag voor de Duitsche luchtvaart, ie
daardoor plotseling in diepen rouw wor
gedompeld. Terwijl ongetwijfeld de geheele
internationale luchtvaartwereld meetJfU1^
om deze ramp, die een zoo plotseling
heeft gemaakt aan de succesvolle
vluchten, welke de op de Zeppelmwerf te
Friedrichshafen gebouwde luchtschepen ge
durende een reeks van jaren hebben ge-
""Hef'scheen, dat de beide DuUscheluchL
schepen „Graf Zeppelin en '•hindenburg
alle bezwaren reeds weerlegd hadde"
de tegenstanders van dp"IaneP af-
voor het maken van vluchten over
standen. Terwijl allerwege «eexBe"^e"teef
wordt met landvliegtuigen en vliegbooten
voorbereiding van liet trans-oceamsche pas
sagiersvetvoejr, l«eL het, ol men w Duitecii
land reeds de oplossing had gevonden, dank
zij het levenswerk van Dr. Eckener, den
grooten Duitschen constructeur, naar wiens
notwerpen in de laatste jaren te Friedrichs
hafen de luchtschepen werden gebouwd, die
stormen en noodweer succesvol doorstonden
en waarvan de „Graf Zeppelin" vele honder
den malen over den oceaan en eenige malen
rondom de wereld kruiste.
Voor Dr. Eckener is deze ramp dan ook
een bijzonder zware slag, al kan men, zoo
lang de oorzaken van het ongeluk niet nauw
keurig zijn vastgesteld, hem nog geen ver
wijten maken, omdat de mogelijkheid zelfs
zeer groot is, dat de ontploffing is ontstaan
door een ongelukkige samenloop van om
standigheden, welke niets afdoet aan de
groote beteekenis van het pionierswerk van
Dr. Eckener op het gebied \an den lucht-
schepenbouw.
Bizonderheden over de „Hinden
burg".
Het stroomlijnige scheepslichaam van de
„Hindenburghad een lengte van 248 meter
en de grootste middellijn bedroeg 41.2 me
ter, waardoor het gevaart een minder slanke
indruk maakte dan de „Graf Zeppelin". De
gasinhoud bedroeg 190.000 kubieke meter
en het gas was verdeeld over zestien cellen.
Aanvankelijk lag het in de bedoeling, he
lium als draaggas te gebruiken, en waterstof
als manoeuvreergas, doch de levering van
heliumgas, dat slechts in Amerika gewon
nen kan worden, stuitte op zoodanige moei
lijkheden, en de ervaringen, die dr. Eckener
met waterstof had opgedaan, waren zoo gun
stig, dat men tenslotte besloot uitsluitend
waterstofgas te gebruiken.
Het luchtschip werd voortbewogen door
in vier buiten den romp opgehangen gon
dels gemonteerde dieselmotoren van Dairn-
ler-Benz motorenfabriek te Stuttgart, die
een gezamenlijke topprestatie hadden van
4200 P.K. en die het schip een gemiddelde
snelheid van 125 K.M. per uur konden ge
ven, die bij gunstigen wind aanzienlijk
hooger kon zijn, doch bij straffen tegen
wind tot onder de honderd kilometer per
uur kon dalen.
De „Hindenburg" kon 60.000 kilogram
stookolie meevoeren en had dan een ac
tieradius van 14.000 K.M. waarbij dan
nog ruimte was voor het meenemen van
19.000 K.G. nuttige lading aan vracht en
passagiers.
DE „HINDENBURG".
Volgens de laatste berichten uit Londen
zijn bij de ramp van de „Hindenburg" 64
opvarenden gered, n-1. twintig van de 36
passagiers en 44 van de zestig leden van de
bemanning.
Toestel liep averij op. Beman
ning ongedeerd.
Bij de K.L.M. is bericht ontvangen
dat de Kievit, gezagvoerder Moll, on
geveer 20 K.M. vóór Athene, een
noodlanding heeft uitgevoerd, daar
het vliegveld van Athene niet be
reikt kon worden ten gevolge van
zeer slecht weer.
Bij deze noodlanding heeft het
vliegtuig ernstige averij opgeloopen,
doch passagiers en bemanning ble
ven ongedeerd.
De Kievit, die op 1 Mei van Ba
tavia is vertrokken, was Woensdag
morgen te Bagdad opgestegen.
Het K.L.M.-toestel „Sperwer" is gisteroch
tend met gezagvoeder Frijns naar Athene
vertrokken om de passagiers van de „Kie
vit" naar Nederland te brengen.
Tiet ligt voorts in de bedoeling ook de
postzakken van de „Kievit" mede te nemen.
Aan boord van den „Sperwer" bevinden
zich nog de technische experts van de K.L.M.
de heeren Verhagen en Fransen om een on
derzoek naar de mogelijkheid tot reparatie
van den „Kievit" in te stellen.
De „Sperwer" zal hedenavond met de be
manning op Schiphol terugkeeren.
Een wolkbreuk de oorzaak van
de landing.
De bestuurder van het K.L.M.-vliegtuig
Kievit, de heer J. J. Moll, heeft, aldus Reu
ter, na de noodlanding, welke hij met goed
gevolg met dit vliegtuig heeft uitgevoerd,
verklaard, dat de oorzaak van deze landing
te wijten is aan een geweldige wolkbreuk,
welke zich boven het vliegveld van Athene
uitstortte.
Het zicht ontbrak dientengevolge volko
men. Het was niet mogelijk, ondanks her
haalde pogingen, het vliegveld te hereiken,
daar men in letterlijken zin geen meter voor
uit kon zien. De bestuurder was daardoor
gedwongen naar een landingsterrein in den
omtrek iiit te zien. Het vliegtuig, dat een
lange réis achter den rug had, had echter
slechts weinig brandstof meer, zoodat, na
korten tijd de benzine verbruikt was. De
eenige keuze die overbleef, was terstond te
landen. De bestuurder koos daarvoor een
smal vlak terrein, dat echter bij de landing
zeer moerassig bleek te zijn. Bij zijn uitloop
wierp de Kievit eenige boompjes, die het
toestel op zijn weg ontmoette omver, kwam
met een der vleugels in aanraking met een
huis en kwam tenslotte in een tuin tot stil
stand. Gelukkig was de cabine onbeschadigd
en bleven de passagiers, twaalf in getal, en
de vier leden der bemanning, ongedeerd.
Een der vleugels van het vliegtuig en één
der motoren zijn vernield. De inzittenden
zijn naar Athene vertrokken, waar zij in een
der hotels hun intrek hebben genomen.
Verslag van één der passagiers.
Een Britsche passagier, die den vlucht
van de „Kievit" meegemaakt heeft, vertelt
omtrent de noodlanding:
-Van Alexandrië tot Athene hadden
wij een voortreffelijken overtocht.
Bij de Grieksche hoofdstad echter
ontmoetten wij een verschrikkelijk
noodweer. De beide bergen van
Athene verdwenen uit het gezicht
en wij cirkelden ongeveer een half
uur rond. aangezien wij niet be
schikten over voldoende brandstof
om terug te vliegen tot Rhodes.
De gezagvoerder van de „Kievit" moest
toen het moeilijke besluit nemen in de lucht
te blijven zoolang de brandstofvoorraad dit
gedoogde, in de hoop, dat inmiddels eeni
ge opklaring zou ontstaan en er een rno
ment van voldoende helderheid in de lucht
zou komen om het vliegveld te bereiken, of
wel een noodlanding ten uitvoer te leggen.
De piloot koos het laatste en slaagde er
in op uitmuntende wijze in den grond te
bereiken. Weliswaar werd het toestel be
schadigd, maar alle inzittenden waren in
veiligheid gebracht, zonder dat zich ook
maar één oogenblik iets dat op een paniek
leek onder de passagiers had voorgedaan.
Wij konden alleen door de gewone deur
der cabine het vliegtuig verlaten, aangezien
deze volkomen in tact was gebleven. Al
leen de mecanicien verliet het toestel dooi
den nooduitgang".
De bemanning van de Kievit bestond uit
gezagvoerder J. J. Moll, den tweeden be
stuurder Bos, de radio-telegrafist Hirdes en
den boordwerktuigkundige Spaans. Er be
vonden zich zeven passagiers aan boord.
Vernomen wordt, dat de telegrafi
sche en telefonische verbindingen
tusschen Barcelona en het Catalaan-
sche binnenland, die Woensdag her
steld waren, gisteren opnieuw zijn
verbroken, naar men gelooft, ten
gevolge van nieuwe onlusten.
Met het oog daarop of wegens den
toestand aan gene zijde van de grens
heeft de Spaansche consul den Fran-
schen, die zich naar Spanje willen
begeven, aangeraden niet verder dan
Figucras te gaan. De treinen zouden
reeds bij Gerona stoppen. Drie toe
stellen van de Air France zijn gis
termiddag te Perpignan aangeko
men met slechts de bemanning aan
boord. Zij waren van Valencia en
Alicante gekomen zonder Barcelona
aan te doen. De bemanning kon geen
nauwkeurige mededeelingen over
den toestand in Catalonië doen.
Volgens de enkele inlichtingen, die men
door middel van den radio-omroep kan ver
krijgen, is het de generaliteit niet gelukt, de
overhand te krijgen bij de straatgevechten
van Woensdag. Des avonds werd de bevol
king per radio opgeroepen zich bjj het Roode
Kruis te vervoegen en den op straat liggende
slachtoffers hulp te brengen. De directeur
van het blad „Solidaridad Obrera" zeide in
een rede, dat een zeker aantal leden van de
civiele garde en van de Guardia de Asalto
gemepne zaak hadden gemaakt met de link-
schc opstandelingen. De beweging schijnt
voorbereid te zijn. De anarchistische en
uiterst linksche elementen hebben zich wa
pens verschaft en trachtten hier en daar de
troepen der generaliteit te ontwapenen. Het
grootste deel der gewapende macht is de re
geering trouw gebleven. Sese, raadsheer voor
justitie in den voorloopigen Raad en ver
tegenwoordiger van de U.G.T. is vervangen
door zijn partijgenoot Vidiella.
„Het is genoeg".
De generaliteit van Catalonië heeft door
middel van den omroep medegedeeld, dat
generaal Pozas. die benoemd is tot com
mandant van de Catalaansche legers, be
last is met de functie van raadsheer voor
de defensie. De U.G.T. heeft de telefonisten
per radio opgeroepen hun posten in de tele
fooncentrale weer te betrekken om de ver
bindingen te herstellen. Bovendien werd
medegedeeld, dat de onlusten der laatste
dagen vier honderd dooden hebben ge-
eischt, terwijl meer dan duizend menschen
gewond zijn. De radiospreker zeide: „Dat
is genoeg". Hij spoorde de bevolking aan de
kalmte te bewaren.
Valencia grijpt in.
Dinsdag heeft de centrale Spaansche re-
geenng ingegrepen en door het zenden
van troepen getracht de orde in Barcelona
te herstellen. Volgens de laatste, hierboven
vermelde berichten, is haar dit blijkbaar
ïuet .geheel gelukt.
We moesten onwillekeurig denken
aan dit bijbelwoord toen we kennis
namen van het onderhoud dat de
Italiaansche en Duitsche ministers
van Buitenlandsche Zaken te Rome
hebben gehad. Aan een gemeen-
schappelijken maaltijd hebben zij
opnieuw van hun liefde voor den
vrede gewaagd. Natuurlijk zou men
zich over een dergelijke uitlating
moeten verheugen, alleen weet men
niet in hoeverre daarmee ook den
oprechten wensch tot vrede geuit
wordt. Heeft de vriendschap tus
schen Italië en Duitschland de ern
stige bedoeling den vrede te bevor
deren of is het de bedoeling van
beide landen, zich sterk te maken
tegenover Frankrijk en Engeland,
om straks ongestoord hun expansie
drift te bevredigen?
Ciano, de Italiaansche minister, heeft
verklaard, dat de politiek van vriendschap
tusschen de beide landen zal worden voort
gezet in een waarlijk oprechten geest van
vrede, daar zij (Italië en Duitschland dus)
ernaar verlangen met alle andere mogend
heden samen te werken en ervan overtuigd
zijn, dat iedere moeilijkheid of oppositie
tegen deze samenwerking, kan worden
overwonnen, indien de vaste wil bestaat,
zich met elkander te verstaan. De Duitsche
minister Von Neurath heeft op deze be
tuiging het volgende geantwoord:
„De samenwerking, waarover de
Italiaansche minister heeft gespro
ken, moet niet slechts het belang
dienen van onze volken, maar voor
al dat van de handhaving en waar
borging van den algemeenen vrede.
Ook de Duitsche regeering is van
meening, dat de moeilijkheden
welke een vertrouwelijke samen
werking van alle volken nog belem
meren, uit den weg geruimd kun
nen worden."
't Klinkt alles mooi, te mooi om waar
te zijn en het Hbl. vraagt dan ook, in een
beschouwing over deze woorden: „Sierlijke
tafeltoasten of ernst?
Heeft de internationale politieke positie
van Europa den laatsten tijd zoodanige
wijziging ondergaan, dat er redelijke kans
is op de vertrouwelijke samenwerking, die
de beide genoemde staatslieden thans be
pleiten? vraagt het blad.
Wat is de politieke strekking van de
„as-RomeBerlijn", en wat zijn haar po
litieke verschieten? Is het de bedoeling van
den Duce en den Fuhrer, in deze as
slechts een sterk tegenwicht te zien tegen
de geconcentreerde politiek van Londen en
Parijs en aldus in de Europeesche politiek
een Ausgleich te verkrijgen of is zij
voorbestemd om zich verder te ontwikke
len tot een formeel DuitschItaliaansch
bondgenootschap? Blombergs aangekon
digde bezoek aan Rome heeft aanleiding
gegeven tot laatstgenoemde opvatting, maar
te Rome spreekt men uitdrukkelijk tegen,
dat er sprake zou zijn van de voorbereiding
van een militair bondgenootschap en ves
tigt men er de aandacht op, dat de as Ro
meBerlijn slechts een „Europeesche orga
nisatie" vertegenwoordigt, waaraan ande
re staten kunnen deelnemen.
Duitschland en Italië zullen eerst moeten
toonen, uit hun verder diplomatiek hande
len, dat 't hun ernst is met hun verzekering
van den vrede, voordat de wereld waarde
kan hechten aan hun betuigingen.
Baldwin dringt aan op regeling,
In het Britsche lagerhuis' is Woensdag
middag de dreigende staking in de mijnen
ter sprake gekomen. Minister-president
Baldwin zeide in een rede. die waarschijn
lijk zijn laatste lagerhuisrede is geweest: Ik
doe een beroep op een handjevol menschen
waarvan vrede of oorlog afhangt, om op
het tegenwoordige oogenblik het beste
geschenk te geven en iets te doen, dat het
hart van allen, die ons vaderland liefheb
hen, zou verblijden, namelijk de zwarte
wolk, die zich boven ons heeft samenge
pakt te verscheuren en te verdrijven, en
aan alle volkeren ter wereld te toonen dat
onze democratie tenminste nog in een wan
ordelijke wereld, de kunst van den vrede
kan beoefenen.
Stemming ten aanzien van mijn-
conflict optimistisch.
„P? .sternminp ten aanzien van het con
flict in de mijnbouwindustrie was gister
avond veel optimistischer. Algemeen gelooft
men, dat de toestand zich binnenkort in
gunstigen zin zal ontwikkelen.
Inlichtingen WACO,
Kanaalw. 137, Den Helder, tel. 773