VERLICHTING N.V. I D E C O Aqenda Stadsnieuws £te commandant imn Uk. ÏÏló. „%ana" v4AJteU De H.W.N.hijscht vlag en wimpel Vrijdag 7 Mei 1937 Het schip na 12 jaar weer terug in Nieuwediep In totaal niet minder dan 95 schepen gecon» voyeerd Een pracht prestatie van den kruiser en zijn 330 opvarenden Heldersche Courant Tweede Blad MODERNE Burgemeester Ritmeester verricht de jaar- lijksche plechtigheid Als vanouds weinig zon en veel kou Geen wedstrijden op het Amstelmeer Licht op voor alle voertuigen Reisplan Hr* Ms* „Hertog Hendrik" Muziekavond „Huize Parkzicht" Vanmorgen half 7. Als een lichtgrijs slank silhouet komt Hr. Ms. „Java" de ree op. Een vage rookpluim sliert uit een der schoorsteenen; er is nauwelijks een voor van het kielzog te zien, zóó langzaam komt de kruiser aandrijven. Na 12 jaar terug in Holland, een eeuwigheid in de tropen en een korte, maar zeker niet de minst spannende episode in de Spaansche wateren. Nóg is de zon niet geheel opgegaan over het in duizenden kleuren zich spiegelende Marsdiep, of een snelle barkas brengt ons naar de ree. Op de brug, aan de reeling, op den bak staan de Jantjes. De Nieuwediepers, waarvan er velen zich weer verzadigen aan alle bekende contouren van den buitenkant. Hartelijke ontvangst. Terug in Holland, is het wonder, dat ze vooral na het intermezzo daar in het Zuiden, blij zijn straks weer een Hollandschen wal te kunnen betreden. Aan boord worden we hartelijk verwelkomd door den commandant, overste J. J. A. van Staveren. Hij is direct bereid ons een onder houd toe te staan, doch niet dan nadat door een gedienstigen hofmeester koffie en ciga- retten gebracht zijn. En de commandant vertelt, nu eens ernstig, dan weer vroolijk lachend, bij aardige her inneringen aan de Spaansche periode, waarbij het nu niet altijd even „Spaansch" toeging. Hij vertelt, hoe men 3 Maart uit Soerabaia vertrok en 6 Maart d.a.v. uit Tandjong Priok. Men krijgt een telegram 6 dagen later vernam men datgene, wat door den Minister was gezegd in de Kamer met betrekking tot het noodzake lijk assistentie zenden voor de Holland- sche vloot en men rekende er maar direct op, dat de terugkeer in het vaderland wel het noodige oponthoud zou ondervinden. En inderdaad, aldus commandant van Sta veren, onze voorgevoelens bleken juist te zijn, want nog in den loop van den dag arriveerde het verwachte telegram, dat ons opdroeg naar Spanje op te stoomen. Hoe de bemanning reageerde? Wel, hoe ZOU zij gereageerd hebben. Men begreep van hoog tot laag, dat deze hulp hardnoodig was, dat er hier nuttig werk door een Nederlandsch oorlogs schip was te verrichten en dat was vol doende voor onze menschen om geen enkele klacht te uiten, ook niet nu voor velen de lange torn nog voor onbepaal- den tijd geprolongeerd werd. Volle kracht naar de „Straat". Met een 22-mijlsvaart zijn we toen eerst naar Colombo gerund, en noch hier, noch in Aden en Port Saïd was natuurlijk voor onze menschen practisch eenige gelegenheid zich te vertreden aan den wal. Voorenkelen kon er een krappe 4 uur af, maar daar bleef het ook bij. Dan ging het weer, volle kracht er vandoor. Ja, lacht commandant Van Staveren, het was wel heel snel, zóó snel, dat ik niet eens den tijd meer had m'n hemden en boorden eens behoorlijk te kunnen laten wasschen 15 Schepen In 5 weken! Op 27 Maart waren wij bij Gibraltar en namen daar den dienst over van Hr. Ms. „Hertog Hendrik", om zelf den convooidienst te verzorgen. In totaal hebben wjj 5 weken doorge- gebracht in en hij de Straat en aldaar 95 schepen in convooi gehad. Zooals U ziet, een aantal wat er nogal mag zjjn. Het was al buitengewoon prettig, vervolgt de geïnterviewde zijn betoog, dat men onze „Java" zoo op prijs stelde. Trouwens, dat ver diende hij, want wat bij andere naties en an dere schepen nogal het geval is, bij ons had den de schepen in geen enkel opzicht eenig oponthoud. Integendeel, het ging er direct vandoor en uit den aard der zaak waardeert de Nederlandsche zeeman zoo iets. Toestand voor onze koopvaardij rustig. Hoe is Uw meening over den toestand? Ik kan daar weinig van zeggen. Ten slotte kan men slechts een deel en dan nog een klein deel, overzien, zoodat ik daar liever mijn meening niet over geef, doch wat betreft de positie van de Ne derlandsche koopvaardijvloot aldaar, kart ik U wel de verzekering geven dat die niet anders dan rustig te noemen is. De Spaansche autoriteiten weten welke Maatregelen de Nederlandsche Regeering ge troffen heeft ten aanzien van de smokke larij (een sprekend voorbeeld hiervan is wel de Sarkani-affaire), en in dit besef handelen zij ook. Nee, overbodige vrees voor onze sche pen behoeft men hier zeker momenteel niet te hebben. Veel en prettig contact. Was er veel contact met de Hollandsche en andere oorlogsschepen? Ja, zeker, zeer veel. Met name met de Belgische marine en dan natuurlijk met onze eigen schepen, de „Hendrik en de O-booten. Het was allemaal even prettig, trouwens, vooral den laatsten tijd voelden we ons als het ware bij Gibraltar thuis.. Beleefde Spanjaarden! Heeft U last van de Spanjaarden onder vonden Integendeelz\j waren uiterst beleefd tegen ons en het is aardig te weten, dat als wij elkander des morgens voor het eerst in de Straat tegenkwamen er van beide kanten op de brug beleefd gesalueerd werd. Spannende momenten? Enkeleen dan met name als er Hollandsche schepen uit Spaansche havens kwamen stoomen. W« zelf wisten, dat ze bone-fide waren, doch men moest tenslotte afwachten wat de heeren op de Spaansche schepen zou den doen. Maar ook dit is geen enkele maal tot een conflict gekomen. De gewapende trawlers. Kunt U nog iets vertellen over de ver maarde „gewapende trawlers" Ochhet zijn kleine schuitjes, met niet bijster geweldig materiaal. Wat ze voor ge schut voeren is nogal uit elkaar loopend. De een bezit een mitrailleur en de ander weer een 3.7 cm kanonnetje. Kunt U nog bijzonderheden geven over den ondergang van de „Espana"? In geen enkel opzicht. Wij hebben er niets van gemerkt en daar wij na den ondergang van het schip niet meer in Gibraltar geweest zijn en dus niet meer konden informeeren in het Roek-Hotel, is mij er niets van bekend. De „Sarkani". En van de „Sarkani"? Ja, ik hoorde van den heer Krol, den chief observer van de Non In terven tion Commission te Gibraltar, dat de schuit in de haven van Ceuta lag. Daar wordt ze vastgehouden. Later heb ik haar daar zelf trouwens nog gezien. De bemanning zit gevangen ergens dicht In de buurt. Bijzonderheden over haar weet ik helaas niet. De commandant vervolgt zijn gesprek, een rustig offigier van de Nederlandsche marine, die hier achter z'n bak snelvuur, zoo kalm als was hij juist van huis gekomen, ons vertelt hoe het daar geweest is bij het land, waar een bevolking zich zelf uitroeit en waar in zee ieder oogenblik een conflict geboren kan worden Compliment aan onze koopvaardij. Waar ik wel speciaal de aandacht op vestigen wil, aldus overste van Staveren, dat is het feit, dat de Nederlandsche koopvaardijvloot een welgemeend com pliment toekomt voor de wijze, waarop men bij het convoyeeren „volgt". Daar heb ik waarlijk magnifieke staaltjes van meegemaakt. Bij voorbeeld met een schip van de Lloyd, dat al bijzonder mooi post hield. Aan boord zat een marine-reserve officier en toen ik hem een telegrammetje van hulde zond, seinde hij terug: „dat hij niet voor niets jaren bij onzen torpedodienst gevaren had..." En het I S moeilijk, want ik geef het U te doen, met een 16-mijls vaart op 300 meter met een vrachtschip te manoeuveeren. Nee, daar is keurig werk geleverd. Er zijn daarbij ook heel veel bedankjes van kapiteins door ons ontvangen. Men waardeert ons. Maar overigensneen, veel aardige momenten heeft het niet gegeven. Het was hard aanpakken en doorloopend „business". Kranige prestatie. Hoeveel bent U nu later binnen dan aanvankelijk berekend was? In totaal 1 maand, en ik maak van de gelegenheid gebruik er op te wijzen, dat zoowel schip als opvarenden zich kranig gehouden hebben. Men moet er niet te lichtvaardig over denken: in 2 maanden tijds een reis van Indië naar Holland en daartusschen door nog 5 weken bjj de „Straat". „En nu", zegt Overste Van Staveren opge ruimd, „nu gaat de bemanning tot a.s. Maan dag met verlof. Ze hebben het verdiend. Het schip wordt daarna klaargemaakt voor de vlootrevue in Spithead, en daarna komt het langverwachte tropenverlof". Er staan eenige officieren voor de hut te wachten en wij meenen niet langer beslag te mogen leggen op den tijd van den comman dant. Even een kort afscheid en dan staan we weer op het dek, dat in zijn properheid ligt te blikkeren onder de voorjaarszon. De bemanning staat naar den wal te staren Nog een paar uur, dan zijn ze thuis, de 330 Hollanders die op zulk een kranige wijze de Nederlandsche belangen in den vreemde hebben behartigd. Een warm compliment is hiervoor zeker op zgn plaats. (Zie verder volgende pagina.) VOOR KANTOOR.WINKEL, WERKPLAATS, ENZ. CYLINDER BALLON -t CHROOM PENDEL \.,v KEIZERSTRAAT 117 - DEN HELDER - TEL. 7S2 Gisteren zijn op de jachthaven van de H.W.N. vlag en wimpel geheschen en alle bange voorgevoelens van zeilend Nieuwediep zijn volkomen bewaarheid: weer was het koud als in Februari en winderig als op een recalcitranten Maart dag, kortom, het was een klassieke Hol landsche Hemelvaartsdag, die goeddeels weer goedgemaakt zal moeten worden door de Pinksterdagen. Reeds vroeg in den morgen waren ze haven- waarts getogen, de vele zeil-, motor- en cano- enthousiasten, gebogen over fietssturen en met moeite optornend tegen schrikbarend sterke windvlagen. In de jachthaven lag de vloot: keurig ge schilderd, vroolijk gepavoiseerd en klaar om over enkele uren de blauwe Amstelmeergolven te gaan klieven... Weinig verwachting. Maar de kanaalwateren kolkten verdacht onder de vlotten, en de motorbooten lagen zenua^htig te schokken en te trekken aan de lijntjes. Veelbelovend was het niet: het weer glas stond op: zeven dagen slecht weer en evenzoo de gezichten van de vroegkomers. Nee, veel viel er niet te verwachten. Maar zeilers zrjn beroeps-optimisten en dus werden de dekzeiltjes opgeborgen, de vlagge- jes omhooggehaald en alles in gereedheid gebracht voor de eventueel komende dingen. Het bekende gezelschap. Tegen negenen kwam het bezoek: alle plaat selijke watersportprominenten waren aanwe zig, van voorzitter Bot tot den heer Coolhaas en van den heer Middendorp tot overste Van Asbeck. Eveneens zagen wij burgemeester Ritmeester, die zich bereid verklaard had vlag en wimpel te hijschen en niet te vergeten den heer Langerak met een warme jas en paar- sche kou-wangen... Er werd beraadslaagd, er werd gegist en er werd naar de lucht gekeken. Velen meenden, dat het onverantwoordelijk was er op uit te gaan en weer anderen voor spelden dat er over eenige uren geen aasje wind meer zou staan. Het bestuur confereerde. Ook hier keek men naar de lucht, waar de grauwe wolkenbanken als horden buffels elkaar achterna stoven en besloot men in pricipe maar vast het program ma op het Amstelmeer geen doorgang te doen vinden. Appèl. Om kwart over negen trompetterde de heer Langerak (die een 18-karaats slecht- weerstem bezit) het volk bij elkaar, en verzamelde zich het bonte gezelschap van zeevaarders, oude en jonge H.W.N.-leden, en in een schilderachtig zeilhabijt gesto ken jongedames, om het bestuur. De heer Bot sprak woorden van hartelijk welkom tot burgemeester Ritmeester, tot over ste Van Asbeck (als vertegenwoordiger van den vice-admiraal, tot den heer Middendorp en den heer Bottema, ook iemand, die zelden of nooit ontbreekt. De heer Bot releveerde de slechte weers omstandigheden en het feit, dat het bestuur nog geen difinitieve beslissing inzake het dag programma genomen had. Men voelt er even wel niets voor eenig risico te loopen, hoewel met de zeilers nog van gedachten gewisseld zou worden. Het is het achtste jaar, dat men bijeenge komen is voor het hijschen van vlag en wim pel en ook in dit jaar is de toestand van de vereeniging vrijwel stabiel gebleven. Enkele schepen verdwenen uit de jachthaven, doch er waren weer andere, die er bij kwamen. Zoo doende woog dit tegen elkaar op. Doo- de omstandigheid, dat de adelborsten een eigen haven betrokken, stond men voor enkele onkosten. Men beschikt door eenige veranderingen thans echter over een grootere ligruimte, zoodat de berging der vloot niets te wenschen overlaat. Na nog eenige interne wenken gegeven te hebben over het programma verzoekt de heer Bot burgemeester Ritmeester de eigenlijke plechtigheid te verrichten. Vlag en wimpel gaan omhoog. Deze voldoet hieraan en even later schuiven de bekende wimpel en de even bekende vlag langs den mast omhoog, om daar fel wapperend in den Noord-Noord- Wester te gaan hangen. Het seizoen is geopend. In 't kanaal. Daar bij voorbaat wel vaststond dat er van zeilen op het Amstelmeer nie's zou komen, hebben wij de gelegenheid te gaat genomen! een paar baantjes te nemen in het kanaal, Velen dachten er hetzelfde over en binnen 10 minuten was het al een gezellig gekrioel op de kanaalwateren van zeilers, cano's en een enkele buitenboord-motorboot. We waren scheep gegaan op de „Greet" van den heer Roovers en het bleek, dat ook in het kanaal een allerbehoorlijkst stuk wind stond om de aangename sensatie van deze watersport te ondergaan. Noord-Noord-West stond de wind en met prachtige bogen vlogen we in het kanaal op en neer. Het ging schuin, zóó schuin, dat het groen- grauwe kanaalwater angstig dicht het boord naderde en je steeds met de heele equipage van bak- naar stuurboord klauterde. De wind zeefde in het grootzeil, het vaan tje stond te rukken en te trillen aan de mast, alsof het er liefst zoo gauw mogelijk vanaf wilde en als een vluchtende vogel ging het laveerend door het kanaal. Er is wellicht geen sport, die een mensch zoo zeer het besef van „leven" geeft. Geen sport, die zoo opwindend is, waar bij het elkaar begrijpen zoo noodzakelijk is, als juist het zeilen. Je voelt je laatste moeheid uit de winter- sche body verdwijnen, je voelt weer dat won derlijke contact met het water, den wind en een boot, die voor den wind uitvliegt. Toch was het verstandig, dat er niet ge- amstelmeerd werd, want reeds in de haven was er heel wat navigatiekunst noodig om geen brokken te maken. Het was een prettig gezicht, de ranke BM-ers te zien kruisen, met opgebolde zeilen, en wegrennend In den straffen wind. Soms kon je bijkans onder de kiel doorzien. Het oude spel. Cano's dobberden vroolijk tegen de golfjes in met hun blauwneuzige en roodwangige pas sagiers en een enkele motorboot stoomde waardig verderop. De Greet had er plezier in. Het was weer als vanouds: het spel van schoot en grootzeil en van het ijlings roer omgooien. Met de kla terende havengolven onder de boeg en met de zeilen als trommelvliezen zoo gespannen in den Noordwester. Inmiddels was een programma voor den ver deren dag door het bestuur gemaakt en schre ven de deelnemers voor de diverse courses in. Natuurlijk kon er van een 100 juiste ver deeling dit keer geen sprake zijn, maar toch werd zooveel mogelijk klasse bij klasse inge deeld, en om even over 10 uur knalde reeds het eerste startschot. Geen mlshikte dag! Er knalden dien dag nog vele start schoten over het water, en vooral toen in den loop van den dag het zonnetje over de Binnenhaven en het Kanaal kwam scheeren bleek, dat er zeker niet van een mislukte seizoenopening gesproken mocht worden. Integendeel, er is behoorlijk ge zeild en gecano-ed, terwijl de stemming niets te wenschen overliet. Het was verstandig van de verantwoorde lijke instantie om niet naar het Amstelmeer te trekken. Want cok n u nog kwamen diverse zeilers er met een nat pak ai, terwijl een enkele jol en een BM-er omsloegen. Brokken werden er evenwel niet gemaakt, zoodat deze malheur weinig om het lijf had en de slacht offers alleen een droog pak kostte. Om half 5 verzamelde het complete gezel schap zich dien dag voor de tweede maal om den heer Bot en zijn mede-bestuurderen, om de beloóning voor geleverde prestaties in ont vangst te nemen. De voorzitter hield een speechje en waarbij hij den nadruk legde op het nuttige effect dat deze dag nog voor de zeilers gesorteerd had. Eveneens richtte hij woorden van dank tot den heer Zegel, die als vanouds zijn heelen dag aan het waterfestijn gegeven had, aan Mej. van Triet en aan de wedstrijdcommissie, die onder leiding van den heer Langerak voor de organisatie zorg gedragen had. Na een laatste uitnoodiging gedaan te heb ben voor de aanstaande Pinkstertocht naar het Alkmaardermeer en medegedeeld was, dat den eersten Zaterdag na Pinksteren de perio dieke zeilwedstrijden wederom een aanvang zullen nemen, volgde de uitreiking der be haalde prijzen. De prijswinnaars, tjjden en prijzen luiden als volgt: mmw "Www#; ».t.iïT"rt"w 1 M 2. Otter Xk&ngerak) opgegeven» Vrijdag 7 Mei. R.K. Volksbond, 8 uur. - Feestavond R.K, Militairenver. „Stella Maris". Zaterdag 8 Mei. Casino, 8.90 u. Slotbal. Dansinstituut Mouton. Vrijdag 30 Mei 20.08 uur HERMAN NIJPELS" KLEDINGMAGAZIJNEN DEN HELDER Gemaakte Heren- en Kinderkleding Grote verscheidenheid. Niet duur Gemengde klasse. 1. Groot met „Windekind", 1 u. 19 min, bronzen medaille. 2. Barends met „Bets", 2 u. 3 min., petin- singe. Sloepen Zeevaartschool. 1. Mens in 1 u. 11 min., medaillekan den directeur der Zeevaartschool en eigaretten voor de bemanning. Kleine BM-klasse. 1. M. Kruyff met „Pechvogel", 1 u. 10% min., zilveren medaille. 2. Jonkman met „Tjisalak", 1 u. 13 min, bronzen medaille. 3. Veenstra met 1 u. 13% min., man- chetknoopen. Bij deze laatste 3 uitslagen zij nog opge merkt, dat de „Jutter" van P. Bot de baan had Eifgelegd in 1 uur en 8% min. en dat deze het had klaargespeeld het heele rak te zeilen zonder slagen te maken. Evenwel, de „Pech vogel" had geprotesteerd en het gevolg was dat de „Jutter" gediskwalificeerd werd. Groote BM-ers. 1. Van Marle met „Peddemook" (adel borsten roei- en zeilvereeniging), 1 u. 10% m, bronzen medaille. 2. Roovers met „Greet", 1 u. 13% min, petinsigne. Regelmatigheidwedstrijd voor cano's. (2x de baan varen met zoo weinig mogelijk tijdsverschil). 1. Schreuder. Verschil 4 seconden. Petin signe. 2. Vermeulen. Verschil 5 seconden. Choco lade. Flesch-oppikwedstryd. 1. Hans Helder 9 flesschen in 1 min. 54 sec. petinsigne (1-pers. cano). 2. Vermeulen, petinsigne (2-pers. cano). Snelheidswedstrijd cano's. 1. Hans Helder (juniores), dasspeld. 2. Kooyman (senioren), chocolade. GESLAAGD: de heer Nanning Dekker, alhier, voor eindexamen 2-jarige Landhouw- winterschool, te Schagen, voor het examen voor Melkoontroleur en voor het toelatings examen Ned. Heidemaatschappij te Arnhem. 's-Gravenhage, 5 Mei. Hr. Ms. „Hertog Hen drik" verliet op 3 Mei Gibraltar en zal daar 27 Mei terugkeeren. Daarna luidt het reisplan als volgt: 29 Mei vertrek van Gibraltar, 4 Juni aan komst te Ponta Delgada, 10 Juni vertrek, 18 Juni aankomst te Horta, 24 Juni vertrek, 2 Juli aankomst te FunchaJ, 7 Juli vertrek, 14 Juli aankomst te Bordeaux, 19 Juli vertrek, 23 Juli aankomst te Den Helder. In „Huize Parkzicht", het zoo mooi en in vriendelijke omgeving liggende Rusthuis aan den Huisduinerweg, werd den bewoners j.1. Woensdagavond, in dit seizoen voor de derde maal, een gezellig avondje aangeboden. Deze avond waren het de heer Preus en de dames Brouwer en De Groot, die zoo wel willend waren voor dit doel hun medewerking te verleenen, de heer Preus viool, mej. Brou wer piano en mej. De Groot cello. Om acht uur precies heette de directeur de aanwezigen hartelijk welkom en verzocht h\j den heer Preus en de beide dames een aan vang te willen maken. Tot negen uur werd door dit trio zeer verdienstelijk en tot groot genoegen van de bewoners eenige stukjes ten beste gegeven, waarna een kwartier werd ge pauzeerd, en een kopje thee werd geserveerd. Na de pauze volgde meer lichtere muziek en getuigde het appiaudissement wel van de ingenomenheid der luisteraars. Toen om kwart voor elf het laatste stukje was gespeeld, en de directeur met een paar toepasselijke woor den het trio namens de huisgenooten had be dankt, bleef men nog een half uurtje onder het genot van een kopje koffie bij elkander, Het was een zeer geslaagde avond. HOUDT ZICH GOED ONDANKS ZI JN 70 JAAR. Een® hopeloos door rheumatiscJie pijnen. Een oude man vrijwaart zich voor goed van rheumatische pijnen: „Mijn vader gebruikt Kruschen Salts reeds gedurende een paar jaren en zou er voor geen geld ter wereld buiten willen. Vroeger was hij beslist hulpeloos door de rheumatische pijnen, doch ik kan ge rust beweren, dat Kruschen Salts een nieuwe man van hem gemaakt heeft. Hij is bijna 70 jaar en dat hij kras is nou, dat beloof ik U." Kruschen Salts is een mengsel van zes minerale zouten, waarvan elk een directe of indirecte werking heeft bij de bestrijding van rheumatische aandoeningen. Een enkele fla con Kruschen Salts zal U overtuigen, dat rheumatische pijnen eenvoudig niet bestaan kunnen in een lichaam dat zijn „kleine dage- l(jksche dosis" krijgt. Kruschen Salts is ver krijgbaar bij alle apothekers en erkende dro gisten 4 0.40, 0.75 en 1.60 per flacon. Let op, dat op het etiket op de flesch, zoowel als op de buitenverpakking de naam Rowntree Handels Mij., Amsterdam, voorkomt. (Adv 4

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 5