Het Londensche bus-
personeel blijft staken
Denemarken's Koning jubileert
Een mislukt avontuur
van twee stow-aways
Thans rust in
Barcelona
Boter uit steenkool
Nederlandsche zeelieden te
Ferrol gevangen
DOOR
N AUTICUS
De „Hindenburg" volledig
verzekerd
Chineezen overvallen een
Mandsjoerijsche grenspost
De haven van Varna in de Zwarte Zee heeft
de „Mercurius" weer eenige dagen een vei
lige ligging verstrekt.
Het geraas der laadwinchen is eindelijk ver
stomd. De lading, grootendeels bestaande uit
granen, pruimen en balen tabak is ingenomen
en wordt het schip zeeklaar gemakat.
Het wachten is nu nog op de „uitklaring"
en de benoodigde scheepspapieren voor de
verdere reis.
De Mercurius moet volgens het reisplan
der Reederij na Varna op weg naar Amster
dam eerst nog Istanbul (het vroegere Con-
stantinopel) aanloopen en vervolgens nog
eenige plaatsen in de Grieksche Archipel, be
ter bekend onder de zeelieden als den Griek-
schen Krententuin.
De havenpolitie komt aan boord en wordt
op last van deze Bulgaarsche autoriteiten het
geheele schip nog eens extra doorzocht, om
ongewenschte passagiers, de z.g. Stow-aways
of Verstekelingen, zooals de Nederlandsche
Wet deze personen noemt, te beletten de reis
op de voor hun goedkoope manier mee te
maken. Geen verdachte personen worden ech
ter aangetroffen. Een half uur daarna ver
trekt de „Mercurius", uitgeleide gedaan op
de kade door een deel van de gemoedelijke
Bulgaarsche bevolking en dra stooomt de Mer
curius onder volle stoom de haven uit op weg
naar Istanbul. De zeewacht wordt ingedeeld.
Het rustige leven, wat toch altijd alleen
gedurende het varen heerscht, krijgt weer de
overhand, na het drukke havengedoe wascht
de bootsman met zijn matrozen de dekken en
worden de laatste herinneringen aan Varna
weer buitenboord gespoeld.
's Nachts half drie.
Op de brug loopt de stuurman zijn Honden
wacht (124 uur). Reeds het grootste deel
van de wacht is verstreken. Bijna recht voor
uit, even op S.B. en B.B. boeg komen de
lichten door van Rumili en Anatóli, die den
ingang van de Bosporus den zeeman 's nachts
kenbaar maken, terwijl aan S.B. zijde dwarsop,
het licht van Kara Burnu met regelmatige
tusschenpoozen van 5 sec. zijn lichtbundels
over Mercurius schijnen laat. Het wachten is
nu nog op de lichtbrulboei eenige mijlen van
de Bospirus verwijderd en door den kijker
wordtde kim afgezocht om deze laattse ver
kenning vast te stellen. De boei laat echter
nog op zich wachten en wordt de wandeling
in het donker voorloopig op de brug voort
gezet. Wat zijn dat voor donkere gedaanten
op het sloependek? Een schrille snerp van het
stuurmansfluitje verscheurt de nachtelijke
stilte. Een matroos komt op de brug orders
vragen en keert daarna terug op de brug,
vergezelt van twee Bulgaren. Volle kracht
Btoomende op den ingang van de Bosporus af,
wordt het eerste verhoor door den wachtheb-
benden stuurman afgenomen, vragende en
onderwijl navigeerende, blijkt uit het weinige
Fransch door een der Bulgaren gesproken,
dat zij zich ergens verscholen hadden. Zij
wilden dienst nemen aan het Spaansche front
en dachten de reis tot Oran mede te kunnen
maken als blinde passagiers. Het zijn kerels
van om en nabij de 30 jaar, hetgeen blijkt uit
de paspoorten, die zij aan den stuurman
overhandigen moesten. Voor de rest is er
weinig iut deze menschen te halen, doch too-
nen zij zich zeer vergenoegd dat tot dusver
hun plannen gelukt zijn.
De tijd en de gelegenheid ontbreken echter
voor verdere navraag en worden de beiden
stow-aways voorloopig opgeborgen. Onder-
tusscken is het licht van de lichtboei zicht
baar gekomen en zijn de lichtflikkeringen
evenzooveel waarschuwingen in den donkeren
nacht. Een veilige navigatie eischt verder den
geheelen persoon van den man op de brug.
Den volgenden morgen halftien meert de
„Mercurius", na de doorvaart door de Bospo
rus met zijn weelderige paleizen aan den
waterkant, onder aanwijzing van een Mos-
limsche loods, op de boeien in de wondermooie
Gouden Hoorn van Constantinopel. Onder de
schaduw als het ware van de tallooze mina-
rets, trotsche overblijfselen van vergane
glorie.
Het schip wordt ingeklaard, en zooals reeds
door den gezagvoerder gevreesd werd, mogen
de stow-aways niet per andere bootgelegen
heid van Istanbul teruggezonden worden.
De Turksche autoriteiten zijn nu eenmaal
zeer streng in hun voorschriften. Een speciale
politiebewaking op kosten van het schip ziet
toe dat de verstekelingen zich niet van het
schip verwijderen kunnen. Zeer tot genoegen
van de beide Bulgaarsche heeren, die nu zeker
weten dat zij goedkoop op hun bestemming
f komen.
Het bijladen neemt maar eenige uren in
beslag en in den namiddag vertrekt het scntp
weer van Istanbul met bestemming Limni m
de Grieksche Archipel.
Mijl na mijl wordt door de „Mercurius"
verslonden. De zee van Marmora vernauwt
zich bij Gallipoli tot de Dardanellen als begin
en aan het andere einde bij Kaap Helles ziet
men onafzienbare kerkhoven. Treurige herin
nering aan den laatsten wereldoorlog. Het
schip bevindt zich nu weer buiten de Turk
sche wateren.
Gevreesd wordt door de scheepsleiding, dat
de geheele verdere reis de blinde passagiers
aan boord gehouden moeten worden met alle
narigheid daaraan verbonden.
De radio brengt echter uitkomst.
Het stoomschip „Uranus" van de zelfde
Maatschappij is op weg van Salonica via
Smyrna naar Varna als laatste haven. De
beide Gezagvoerders van de „Uranus" en
„Mercurius" wisselden telegrammen en dra is
al door de lucht beklonken, temeer daar het
weer zich goed houdt, om op open zee bij cape
Sigri Zuid-West van het eiland Myteleni per
roeiboot de stow-aways van de „Mercurius"
naar de „Uranus" over te brengen.
Den volgenden dag, op den voormiddag
wordt op de brug scherpen uitkijk gehouden,
radiografisch wordt gemeenschap onderhou
den en tegen half elf ontmoeten beide sche
pen elkaar op de aangegeven plaats.
De beide verstekelingen, tewerk gesteld door
den bootsman, zijn druk aan het dekzwabbe-
ren, tevreden dat zij eindelijk geslaagd zijn op
goedkoope manier te reizen.
Het gereedmaken van een der reddingbooten
ontgaat hun in hun ijver, evenals het heime
lijk lachen der equipage.
Plotseling doet het gerinkel der scheeps-
telegraaf en daarna het stoppen der machines,
hun toch opkijken.
Dan zien zij het andere schip met eenzelfde
schoorsteenmerk en beseffen alles.
Het strijken der boot is het werk van een
oogenblik.
De beide „passagiers" nemen gelaten plaats
in de roeiboot, zien dan het humoristische er
van in en grijpen lachend naar een riem om
mede teroeien.
Even later staan zij onwennig op het dek
van de „Uranus", terwijl de stuurman de pas
poorten aan den Gezagvoerder overdraagt.
Als daarna de „Uranus" en de „Mercurius"
beiden met verschillende bestemming zich
weer verwijderen, wordt even later op de
„Uranus" het dek weer gezwabberd, echter
met veel minder ijver, door de stow-aways.
Volgens hun zeggen was dit de vijfde mis
lukte poging. Een week daarna werden zij aan
de Bulgaarsche autoriteiten te Varna uitge
leverd.
Volgens niet te controleeren berichten,
moet het de zesde maal op een Engelsch
schip, eenige dagen daarna, gelukt zijn.
Volgens een mededeeling van den leider
der „Reichsgi'uppe Versicherungcn" is het
luchtschip „Hindenburg" bij een Vennoot
schap, welke alle vooraanstaande Duitsche
verzekeringsmaatschappijen omvat, volle
dig verzekerd. -
De verzekeringswaarde van het luchtschip
zelf bedraagt zes millioen Rijksmark. Voor
de passagiers bestaat een ongevallenverze
kering tot een totaal van 2,4 millioen
mark, zoowel in geval van overlijden als
van invaliditeit, en voor de bemanning een
ongevallenverzekering tot een bedrag van
1.06 millioen mark in geval van overlijden
en van 2.12 millioen mark in geval van in
validiteit.
ZIJNE MAJESTEIT DE LEEUW.
Militairen uit Valcncia hand
haven de orde.
Het leven heeft zijn normalen loop her
nomen. Banken, bioscopen en schouwburgen
zijn weer open.
Men is begonnen de barricades af te bre
ken. Het verkeer is weer normaal. Luit.
kolonel Emile Torres en Jose Diaz Cebal-
los, een functionaris van het ministerie van
binnenlandsche zaken, zijn uit Valencia
gekomen en hebben de functies op zich ge
nomen van chef der politie te Barcelona en
commissaris-generaal der prefectuur. Tevens
zijn 5000 guardias de asalto en twee gemo
toriseerde compagnieën uit Valencia aange
komen; Torres heeft een bezoek gebracht
aan Companys en heeft na het onderhoud
verklaard, dat het vraagstuk der openbare
orde snel tot oplossing zou komen. Compa
nys heeft tegenover journalisten uiting ge
geven aan zijn voldoening over de thans
heerschende rust en den wensch te kennen
gegeven, dat' alle anti-fascistische krachten
in eenheid zouden samenwerken.
Morgen zal de teraardebestelling geschie
den van don secretaris generaal der U. G.
T. Antonio Sese, die tijdens de botsingen,
waartusschen hij toevallig geraakte, gedood
is.
Een nieuw voedingsmiddelin
Duitschland.
Generaal Goering heeft gisteren de ten
toonstelling „Schaffendes Volk" geopend
met een rede, waarin hij hulde bracht aan
den Fuehrer en het vierjarenplan besprak.
Wij maken geen „Ersatz" zoo zeide Goe
ring, „maar een absoluut nieuw product,
t.w. Duitsche grondstoffen. Men zegt ons,
dat het beter zou zijn de wereldhuishou
ding te herstellen, ik antwoord daarop, dal
men ons tot dezen stap gedwongen heeft.
Men vindt het natuurlijk, dat andeien
grondstoffen bezitten en koloniën en ons
weigert men ze. Wij waren tot samenwei
king bereid, maar men wilde niet. Anuerc
volken hebben koloniën, grondstoffen en
goud.
Het vierjarenplan brengt een re
volutie teweeg en vormt het begin
van een nieuw tijdperk in de tech
niek. Groote denkbeelden, komen
voort uit den nood.
Indien wij koloniën hadden, Indien wij
konden deelnemen aan den wereldhandel,
zouden wij niet op zoek gaan naar nieuwe
grondstoffen.
Onze scheikundigen doen ons bijna aan
het onmogelijke gelooven. Men kan tegen
woordig boter maken, getrokken uit steen
kool en die boter is goed.
Het vierjarenplan, zoo besloot Goering,
rust op twee fundamenten: Steenkool en
onze intelligentie en beide kennen geen
grens.
De tentoonstelling van Dusseldorf zal de
geheele wereld toonen, dat het vierjaren
plan, hetwelk do Duitsche eer waarborgt,
het uitgangspunt bctcckent van een nieu
wen geweldigen vooruitgang der techniek.
Zonderlinge optocht door de
straten der hoofdstad.
De afgevaardigden der chauffeurs en con
ducteurs der autobussen hebben Zaterdag
avond van half tien tot 's nachts half één
vergaderd. Zij hebben het verslag vernomen,
dat de secretaris der transportarbeidersver-
eeniging, Bevin, hun uitbracht. Er werd
geen enkele beslissing genomen. Do volgen
de bespreking is vastgesteld op hedenavond
zeven uur.
Na afloop der vergadering verklaar
de Bevin, dat de gedelegeerden gis
teren en heden overleg zouden ple
gen met de afdeelingen, die er over
zullen beslissen of zij op de door de
Board voorgestelde basis in onder
handeling zullen treden of wel de
staking zullen voortzetten om een
werkdag van 7x/2 uur te verkrijgen,
een punt, waarover de Board niet
wenscht te onderhandelen.
Optocht van stakend autobusper-
soneel in Londen.
Duizenden stakende autobuschauffeurs
en conducteurs en personen, die met hen
sympathiseeren, hebben gistermiddag
optocht gehouden, welke werd vooraf
zaan door een doodkist, waarop een
en een wit hemd. zooals door het autobu,
personeel wordt gedragen. Zij trokken naar
Trafalgar Square, waar een bijeenkomst
werd gehouden, met het doel de griev
der stakers aan het publiek uiteen te zet.
ten.
Werk in de provincie hervat
Eenige incidenten.
Niet zonder eenige incidenten is het wert
gister in zekere autobusgarages in de nrn.
vincie hervat. In Norfolk te Cromer p.,
Sheringham is de werkhervatting ged 'l
teüjk en trachten de stakers zonder er h
te slagen, te beletten, dat de autobussen
die bestuurd worden door hun collega','
die het werk hervat hebben, togen te h0u
den. In Gillingham in Kent zijn 600 ar!
beiders weer in staking gegaan na eerst
het werk te hebben hervat, daar naar hun
zeggen de directie eenigen hunner getrei
terd had.
Het lot der bemanning van het
s.s. „Hordena".
Bij het Departement van Buitenlandsche
Zaken is thans het bericht ontvangen dat de
Nederlandsche opvarenden van het onder
Panameesche vlag varende s.s. „Hordena"
zich gevangen te Ferrol (Portugal) bevin
den. Het zijn, volgens de N.R.Ct.: C. Barels
kapitein, J. A. Sundquest, R. Driessen ter
Meulen, B. Brongers, L. Handel, P. Van
Stein, P. Bravenboer, P. Schinkels, A. Boe.
rendonk, A. van der Meer, G. Pieck, J. Lam
ge, L. Roelsen, J. O. Kleeft, II. de Jager.
Deze personen bevinden zich in goeden
welstand en ontvangen een goede behande
ling van de autoriteiten. Pogingen worden
thans in het werk gesteld om deze in vrij.
heid te laten stellen om naar Nederland te
rug te keeren.
Post, die eerst was bezet, later
weer prijsgegeven.
Uit Peking wordt gemeld, dat een hom
derdtal gewapende Chineezen op 1 Mei een
aanval hebben gedaan op een politiepost
van Mandsjoekwo te Ta Tjang Hoe, een
grensstad in Noord-China. De post werd be
zet. Op 4 Mei deden de troepen van
Mandsjoekwo een tegenaanval. Bij dezen
aanval werden drie Chineezen gedood, de
overigen moesten zich terugtrekken.
Zeven Mandsjoekwo-politiemannen, waar,
onder een Japansch officier, werden gedood,
drie andere politiemannen en een Japansch
Officier zijn verdwenen.
bt-L'.ifö:'-:
BIJ 'T 25-JARIG REGEERINGSJUBILEUM
VAN CHRISTIAAN X.
DE VORST, DIE DAGELIJKS ZIJN
VOLK BEGROET.
Terwijl de wereld vol spanning de
Engelsche kroningsplechtigheid tege
moet ziet, bereidt het Deensche volk
zich met groote geestdrift voor op het
25-jarig regeeringsjubileum van zijn
Koning. Onze Kopenhaagsche cor
respondent geeft in onderstaand ar
tikel een beeld van het leven van
Koning Christiaan X, die in waren
zin een „Vorst des Volks" is.
Morgenstilte ligt. over Amaliënborg. De
schildwachts met hun karakteristieke hooge
berenmutsen en witte bandeliers stappen
voor het Koninklijk Slot op en neer. Van de
naburige haven klinkt het geloei van den
misthoorn. Ergens slaat een klok: 8 uur! Op
dit oogenblik staan de schildwachts stram,
het geweer gepresenteerd. Nog trilt de laat
ste slag door de morgenlucht, daar gaat
de kleine muurpoort open. Een paar bak
kersjongens springen van hun fietsen,
schoolkinderen komen vlug aanhollen, twee
auto's houden in: de Koning komt! Christi
aan X rijdt op zijn groot zwart paard, Black,
de kleine muurpoort uit, iederen morgen
stipt om 8 uur!
Goeden morgen Majesteit!
„Goeden morgen, Majesteit!" Een
van de bakkersjongens heeft het ge
roepen, de schoolkinderen wenken.
„Goeden morgen!", roept de Koning
vroolijk terug. Hij rijdt geheel alleen,
zonder eenig gevolg. Reeds is „Black"
in de richting van Langelinie ver
dwenen.
„Goeden morgen, Majesteit!" De
CHRISTIAAN X en ALEXANDRINE
van Denemarken.
kreet plant zich voort. Hij snelt door
de straten van de ontwakende hoofd
stad. „Goeden morgen, Majesteit!"
„Goeden morgen!" De Koning
lacht, hij groet ieder, die voorbijgaat
en ieder heeft het gevoel: „Mijn Ko
ning wenscht mij goeden morgen!"
Deze dagelijksche morgenrit van een ko-
nmg> geheel alleen, is een unicum in de ge
heele wereld. Het is geen stijve hofceremonie
geen eeuwenoude traditie neen, het is heel
iets anders. Het wil zeggen: Uw Koning is
de eerste, die u 's morgens zijn groet biedt
Uw Koning is ook reeds wakker nu
kunt ge aan den arbeid gaan!
Stopseinen zijn er ook voor
den Koning!
De Koning rijdt niet iederen morgen den-
zelfden weg. Hij is ook niet gewend, dat men
langs den weg gaat staan om hem op te
wachten neen, hij wil liefst niet de min
ste storing verwekken. De Koning rijdt mid
den door het gewone verkeer, midden tus-
schen auto's en fietsen in. „Black" moet
stoppen als ieder ander, als het verkeerssein
op rood staat. Dan staat de Koning als elk
rechtgeaard burger met bestelauto's, school
kinderen, en kantoorjuffertjes in de file.
Vroolijk klinken de groeten over en weer
niet oververtrouwelijk en zonder respect
doch zoo natuurlijk en vanzelfsprekend, zoo
geboren uit het gevoel: zoo hoort 't.
Het is een heel gewoon iels, als een Ko
penhaagsche moeder tot haar kinderen zegt:
„Maar nu moeten jullie vlug naar school toe,
de Koning is al voorbij!" Het behoort tot de
dagelijksche gebeurtenissen, dat typistes en
ateliermeisjes naar het raam snellen, als bui
ten hoefslagen weerklinken. Ieder wil dan
weten, of het, „de Lange" is. Want dezen
naam heeft de Koning onder het volk. Ko
ning Christiaan is namelijk in den meest
letterlijken zin de „hoogste" persoonlijkheid
van het land hij is bijna twee meter lang!
Voor het eerst filmster.
Koning Christiaan heeft zich, naar aanlei
ding van zijn 25-jarig regeeringsjubileum be
reid verklaard, voor de eerste maal als „film
speler" op te treden. Twee Deensche film
ondernemingen draaien beide een film. De
een moet een overzicht geven van 's Konings
regeeringsperiode, de ander wil den Koning
van thans uitbeelden. Natuurlijk mag de
morgenrit van den Koning daarbij niet ont
breken. Dezer dagen kon men Koning Chris
tiaan dan ook, gevolgd door een filmrepor
tage-auto door de straten zien rijden. Daar
deze jubileumfilm heel de wereld rond zal
gaan, heeft de Koning de gelegenheid waar
genomen, om van zijn rijtoer een „propa-
gandarit" voor de Deensche hoofdstad te ma
ken. Hij is door de voornaamste straten en
over de mooiste pleinen gereden, zoodat de
buitenlandsche toeschouwer tegelijk een
prachtig beeld van Kopenhagens steden
schoon krijgt. Natuurlijk worden ook de
plechtigheden en festiviteiten op den jubi
leumdag op de film vastgelegd: de gods
dienstoefening in de Domkerk, de fakkelop
tocht van de studenten, het volksfeest op
Kongens Nytorv. Den 15den Mei, 's middags
om kwart over twaalf vertrekt er een spe
ciaal vliegtuig van het Kopenhaagsche
vliegveld^ Kastrup met het filmnegatief naar
Parijs, dit wordt daar om 5 uur in de ex
pres naar Cherbourg verladen, waar het om
8 uur aan boord van de „Bremen" komt,
die de film in 3 dagen naar Amerika zal
brengen. In Sandy Hook wordt de film per
vliegtuig van de „Bremen" naar New York
gebracht en den 20sten Mei loopt Dene
marken's jubileumfilm tegèlijk met de En
gelsche kroningsfilm in alie bioscooptheaters
van New York.
Een gulden tijd voor de Deensché
vlaggenf abrieken.
Met koortsachtige haast wordt er
in de Deensche vlaggenfabrieken ge
werkt. Tienduizenden „Danebrogs"
moeten er vervaardigd worden, want
den 15den Mei wil heel Denemarken
een zee van vlaggedoek zijn. Op
Amaliënborg zullen dien dag drie
vlaggen met koninklijke wapens
wapperen: de vanen van Denemar
ken, Zweden en Noorwegen. Koning
Gustaaf van Zweden en Koning Haakon
van Noorwegen hebben hun bezoek
aangekondigd: drie koningen zul
len elkaar op Amaliënborg ontmoe
ten!
Voor de vijfde maal zal men op dezen dag
ook Christiaan X, Koning van Denemarken
en I Jsland, door de radio kunnen hooren
en deze toespraak zal door alle groote lan
den van de wereld worden lier-uilgezonden.
Denemarken bereidt zich voor op zijn ju
bileumfeesten; het zal natuurlijk minder
gióotsch zijn dan in Londen, er zullen geen
gouden koetsen door de straten rijden en
geen fluweelen gewaden met hermelijn afge
zet zullen het oog van den toeschouwer be
koren doch een heel volk zal met zijn
Koning feest .vieren.