Het Londensche bus- personeel blijft staken Denemarken's Koning jubileert Een mislukt avontuur van twee stow-aways Thans rust in Barcelona Boter uit steenkool Nederlandsche zeelieden te Ferrol gevangen DOOR N AUTICUS De „Hindenburg" volledig verzekerd Chineezen overvallen een Mandsjoerijsche grenspost De haven van Varna in de Zwarte Zee heeft de „Mercurius" weer eenige dagen een vei lige ligging verstrekt. Het geraas der laadwinchen is eindelijk ver stomd. De lading, grootendeels bestaande uit granen, pruimen en balen tabak is ingenomen en wordt het schip zeeklaar gemakat. Het wachten is nu nog op de „uitklaring" en de benoodigde scheepspapieren voor de verdere reis. De Mercurius moet volgens het reisplan der Reederij na Varna op weg naar Amster dam eerst nog Istanbul (het vroegere Con- stantinopel) aanloopen en vervolgens nog eenige plaatsen in de Grieksche Archipel, be ter bekend onder de zeelieden als den Griek- schen Krententuin. De havenpolitie komt aan boord en wordt op last van deze Bulgaarsche autoriteiten het geheele schip nog eens extra doorzocht, om ongewenschte passagiers, de z.g. Stow-aways of Verstekelingen, zooals de Nederlandsche Wet deze personen noemt, te beletten de reis op de voor hun goedkoope manier mee te maken. Geen verdachte personen worden ech ter aangetroffen. Een half uur daarna ver trekt de „Mercurius", uitgeleide gedaan op de kade door een deel van de gemoedelijke Bulgaarsche bevolking en dra stooomt de Mer curius onder volle stoom de haven uit op weg naar Istanbul. De zeewacht wordt ingedeeld. Het rustige leven, wat toch altijd alleen gedurende het varen heerscht, krijgt weer de overhand, na het drukke havengedoe wascht de bootsman met zijn matrozen de dekken en worden de laatste herinneringen aan Varna weer buitenboord gespoeld. 's Nachts half drie. Op de brug loopt de stuurman zijn Honden wacht (124 uur). Reeds het grootste deel van de wacht is verstreken. Bijna recht voor uit, even op S.B. en B.B. boeg komen de lichten door van Rumili en Anatóli, die den ingang van de Bosporus den zeeman 's nachts kenbaar maken, terwijl aan S.B. zijde dwarsop, het licht van Kara Burnu met regelmatige tusschenpoozen van 5 sec. zijn lichtbundels over Mercurius schijnen laat. Het wachten is nu nog op de lichtbrulboei eenige mijlen van de Bospirus verwijderd en door den kijker wordtde kim afgezocht om deze laattse ver kenning vast te stellen. De boei laat echter nog op zich wachten en wordt de wandeling in het donker voorloopig op de brug voort gezet. Wat zijn dat voor donkere gedaanten op het sloependek? Een schrille snerp van het stuurmansfluitje verscheurt de nachtelijke stilte. Een matroos komt op de brug orders vragen en keert daarna terug op de brug, vergezelt van twee Bulgaren. Volle kracht Btoomende op den ingang van de Bosporus af, wordt het eerste verhoor door den wachtheb- benden stuurman afgenomen, vragende en onderwijl navigeerende, blijkt uit het weinige Fransch door een der Bulgaren gesproken, dat zij zich ergens verscholen hadden. Zij wilden dienst nemen aan het Spaansche front en dachten de reis tot Oran mede te kunnen maken als blinde passagiers. Het zijn kerels van om en nabij de 30 jaar, hetgeen blijkt uit de paspoorten, die zij aan den stuurman overhandigen moesten. Voor de rest is er weinig iut deze menschen te halen, doch too- nen zij zich zeer vergenoegd dat tot dusver hun plannen gelukt zijn. De tijd en de gelegenheid ontbreken echter voor verdere navraag en worden de beiden stow-aways voorloopig opgeborgen. Onder- tusscken is het licht van de lichtboei zicht baar gekomen en zijn de lichtflikkeringen evenzooveel waarschuwingen in den donkeren nacht. Een veilige navigatie eischt verder den geheelen persoon van den man op de brug. Den volgenden morgen halftien meert de „Mercurius", na de doorvaart door de Bospo rus met zijn weelderige paleizen aan den waterkant, onder aanwijzing van een Mos- limsche loods, op de boeien in de wondermooie Gouden Hoorn van Constantinopel. Onder de schaduw als het ware van de tallooze mina- rets, trotsche overblijfselen van vergane glorie. Het schip wordt ingeklaard, en zooals reeds door den gezagvoerder gevreesd werd, mogen de stow-aways niet per andere bootgelegen heid van Istanbul teruggezonden worden. De Turksche autoriteiten zijn nu eenmaal zeer streng in hun voorschriften. Een speciale politiebewaking op kosten van het schip ziet toe dat de verstekelingen zich niet van het schip verwijderen kunnen. Zeer tot genoegen van de beide Bulgaarsche heeren, die nu zeker weten dat zij goedkoop op hun bestemming f komen. Het bijladen neemt maar eenige uren in beslag en in den namiddag vertrekt het scntp weer van Istanbul met bestemming Limni m de Grieksche Archipel. Mijl na mijl wordt door de „Mercurius" verslonden. De zee van Marmora vernauwt zich bij Gallipoli tot de Dardanellen als begin en aan het andere einde bij Kaap Helles ziet men onafzienbare kerkhoven. Treurige herin nering aan den laatsten wereldoorlog. Het schip bevindt zich nu weer buiten de Turk sche wateren. Gevreesd wordt door de scheepsleiding, dat de geheele verdere reis de blinde passagiers aan boord gehouden moeten worden met alle narigheid daaraan verbonden. De radio brengt echter uitkomst. Het stoomschip „Uranus" van de zelfde Maatschappij is op weg van Salonica via Smyrna naar Varna als laatste haven. De beide Gezagvoerders van de „Uranus" en „Mercurius" wisselden telegrammen en dra is al door de lucht beklonken, temeer daar het weer zich goed houdt, om op open zee bij cape Sigri Zuid-West van het eiland Myteleni per roeiboot de stow-aways van de „Mercurius" naar de „Uranus" over te brengen. Den volgenden dag, op den voormiddag wordt op de brug scherpen uitkijk gehouden, radiografisch wordt gemeenschap onderhou den en tegen half elf ontmoeten beide sche pen elkaar op de aangegeven plaats. De beide verstekelingen, tewerk gesteld door den bootsman, zijn druk aan het dekzwabbe- ren, tevreden dat zij eindelijk geslaagd zijn op goedkoope manier te reizen. Het gereedmaken van een der reddingbooten ontgaat hun in hun ijver, evenals het heime lijk lachen der equipage. Plotseling doet het gerinkel der scheeps- telegraaf en daarna het stoppen der machines, hun toch opkijken. Dan zien zij het andere schip met eenzelfde schoorsteenmerk en beseffen alles. Het strijken der boot is het werk van een oogenblik. De beide „passagiers" nemen gelaten plaats in de roeiboot, zien dan het humoristische er van in en grijpen lachend naar een riem om mede teroeien. Even later staan zij onwennig op het dek van de „Uranus", terwijl de stuurman de pas poorten aan den Gezagvoerder overdraagt. Als daarna de „Uranus" en de „Mercurius" beiden met verschillende bestemming zich weer verwijderen, wordt even later op de „Uranus" het dek weer gezwabberd, echter met veel minder ijver, door de stow-aways. Volgens hun zeggen was dit de vijfde mis lukte poging. Een week daarna werden zij aan de Bulgaarsche autoriteiten te Varna uitge leverd. Volgens niet te controleeren berichten, moet het de zesde maal op een Engelsch schip, eenige dagen daarna, gelukt zijn. Volgens een mededeeling van den leider der „Reichsgi'uppe Versicherungcn" is het luchtschip „Hindenburg" bij een Vennoot schap, welke alle vooraanstaande Duitsche verzekeringsmaatschappijen omvat, volle dig verzekerd. - De verzekeringswaarde van het luchtschip zelf bedraagt zes millioen Rijksmark. Voor de passagiers bestaat een ongevallenverze kering tot een totaal van 2,4 millioen mark, zoowel in geval van overlijden als van invaliditeit, en voor de bemanning een ongevallenverzekering tot een bedrag van 1.06 millioen mark in geval van overlijden en van 2.12 millioen mark in geval van in validiteit. ZIJNE MAJESTEIT DE LEEUW. Militairen uit Valcncia hand haven de orde. Het leven heeft zijn normalen loop her nomen. Banken, bioscopen en schouwburgen zijn weer open. Men is begonnen de barricades af te bre ken. Het verkeer is weer normaal. Luit. kolonel Emile Torres en Jose Diaz Cebal- los, een functionaris van het ministerie van binnenlandsche zaken, zijn uit Valencia gekomen en hebben de functies op zich ge nomen van chef der politie te Barcelona en commissaris-generaal der prefectuur. Tevens zijn 5000 guardias de asalto en twee gemo toriseerde compagnieën uit Valencia aange komen; Torres heeft een bezoek gebracht aan Companys en heeft na het onderhoud verklaard, dat het vraagstuk der openbare orde snel tot oplossing zou komen. Compa nys heeft tegenover journalisten uiting ge geven aan zijn voldoening over de thans heerschende rust en den wensch te kennen gegeven, dat' alle anti-fascistische krachten in eenheid zouden samenwerken. Morgen zal de teraardebestelling geschie den van don secretaris generaal der U. G. T. Antonio Sese, die tijdens de botsingen, waartusschen hij toevallig geraakte, gedood is. Een nieuw voedingsmiddelin Duitschland. Generaal Goering heeft gisteren de ten toonstelling „Schaffendes Volk" geopend met een rede, waarin hij hulde bracht aan den Fuehrer en het vierjarenplan besprak. Wij maken geen „Ersatz" zoo zeide Goe ring, „maar een absoluut nieuw product, t.w. Duitsche grondstoffen. Men zegt ons, dat het beter zou zijn de wereldhuishou ding te herstellen, ik antwoord daarop, dal men ons tot dezen stap gedwongen heeft. Men vindt het natuurlijk, dat andeien grondstoffen bezitten en koloniën en ons weigert men ze. Wij waren tot samenwei king bereid, maar men wilde niet. Anuerc volken hebben koloniën, grondstoffen en goud. Het vierjarenplan brengt een re volutie teweeg en vormt het begin van een nieuw tijdperk in de tech niek. Groote denkbeelden, komen voort uit den nood. Indien wij koloniën hadden, Indien wij konden deelnemen aan den wereldhandel, zouden wij niet op zoek gaan naar nieuwe grondstoffen. Onze scheikundigen doen ons bijna aan het onmogelijke gelooven. Men kan tegen woordig boter maken, getrokken uit steen kool en die boter is goed. Het vierjarenplan, zoo besloot Goering, rust op twee fundamenten: Steenkool en onze intelligentie en beide kennen geen grens. De tentoonstelling van Dusseldorf zal de geheele wereld toonen, dat het vierjaren plan, hetwelk do Duitsche eer waarborgt, het uitgangspunt bctcckent van een nieu wen geweldigen vooruitgang der techniek. Zonderlinge optocht door de straten der hoofdstad. De afgevaardigden der chauffeurs en con ducteurs der autobussen hebben Zaterdag avond van half tien tot 's nachts half één vergaderd. Zij hebben het verslag vernomen, dat de secretaris der transportarbeidersver- eeniging, Bevin, hun uitbracht. Er werd geen enkele beslissing genomen. Do volgen de bespreking is vastgesteld op hedenavond zeven uur. Na afloop der vergadering verklaar de Bevin, dat de gedelegeerden gis teren en heden overleg zouden ple gen met de afdeelingen, die er over zullen beslissen of zij op de door de Board voorgestelde basis in onder handeling zullen treden of wel de staking zullen voortzetten om een werkdag van 7x/2 uur te verkrijgen, een punt, waarover de Board niet wenscht te onderhandelen. Optocht van stakend autobusper- soneel in Londen. Duizenden stakende autobuschauffeurs en conducteurs en personen, die met hen sympathiseeren, hebben gistermiddag optocht gehouden, welke werd vooraf zaan door een doodkist, waarop een en een wit hemd. zooals door het autobu, personeel wordt gedragen. Zij trokken naar Trafalgar Square, waar een bijeenkomst werd gehouden, met het doel de griev der stakers aan het publiek uiteen te zet. ten. Werk in de provincie hervat Eenige incidenten. Niet zonder eenige incidenten is het wert gister in zekere autobusgarages in de nrn. vincie hervat. In Norfolk te Cromer p., Sheringham is de werkhervatting ged 'l teüjk en trachten de stakers zonder er h te slagen, te beletten, dat de autobussen die bestuurd worden door hun collega',' die het werk hervat hebben, togen te h0u den. In Gillingham in Kent zijn 600 ar! beiders weer in staking gegaan na eerst het werk te hebben hervat, daar naar hun zeggen de directie eenigen hunner getrei terd had. Het lot der bemanning van het s.s. „Hordena". Bij het Departement van Buitenlandsche Zaken is thans het bericht ontvangen dat de Nederlandsche opvarenden van het onder Panameesche vlag varende s.s. „Hordena" zich gevangen te Ferrol (Portugal) bevin den. Het zijn, volgens de N.R.Ct.: C. Barels kapitein, J. A. Sundquest, R. Driessen ter Meulen, B. Brongers, L. Handel, P. Van Stein, P. Bravenboer, P. Schinkels, A. Boe. rendonk, A. van der Meer, G. Pieck, J. Lam ge, L. Roelsen, J. O. Kleeft, II. de Jager. Deze personen bevinden zich in goeden welstand en ontvangen een goede behande ling van de autoriteiten. Pogingen worden thans in het werk gesteld om deze in vrij. heid te laten stellen om naar Nederland te rug te keeren. Post, die eerst was bezet, later weer prijsgegeven. Uit Peking wordt gemeld, dat een hom derdtal gewapende Chineezen op 1 Mei een aanval hebben gedaan op een politiepost van Mandsjoekwo te Ta Tjang Hoe, een grensstad in Noord-China. De post werd be zet. Op 4 Mei deden de troepen van Mandsjoekwo een tegenaanval. Bij dezen aanval werden drie Chineezen gedood, de overigen moesten zich terugtrekken. Zeven Mandsjoekwo-politiemannen, waar, onder een Japansch officier, werden gedood, drie andere politiemannen en een Japansch Officier zijn verdwenen. bt-L'.ifö:'-: BIJ 'T 25-JARIG REGEERINGSJUBILEUM VAN CHRISTIAAN X. DE VORST, DIE DAGELIJKS ZIJN VOLK BEGROET. Terwijl de wereld vol spanning de Engelsche kroningsplechtigheid tege moet ziet, bereidt het Deensche volk zich met groote geestdrift voor op het 25-jarig regeeringsjubileum van zijn Koning. Onze Kopenhaagsche cor respondent geeft in onderstaand ar tikel een beeld van het leven van Koning Christiaan X, die in waren zin een „Vorst des Volks" is. Morgenstilte ligt. over Amaliënborg. De schildwachts met hun karakteristieke hooge berenmutsen en witte bandeliers stappen voor het Koninklijk Slot op en neer. Van de naburige haven klinkt het geloei van den misthoorn. Ergens slaat een klok: 8 uur! Op dit oogenblik staan de schildwachts stram, het geweer gepresenteerd. Nog trilt de laat ste slag door de morgenlucht, daar gaat de kleine muurpoort open. Een paar bak kersjongens springen van hun fietsen, schoolkinderen komen vlug aanhollen, twee auto's houden in: de Koning komt! Christi aan X rijdt op zijn groot zwart paard, Black, de kleine muurpoort uit, iederen morgen stipt om 8 uur! Goeden morgen Majesteit! „Goeden morgen, Majesteit!" Een van de bakkersjongens heeft het ge roepen, de schoolkinderen wenken. „Goeden morgen!", roept de Koning vroolijk terug. Hij rijdt geheel alleen, zonder eenig gevolg. Reeds is „Black" in de richting van Langelinie ver dwenen. „Goeden morgen, Majesteit!" De CHRISTIAAN X en ALEXANDRINE van Denemarken. kreet plant zich voort. Hij snelt door de straten van de ontwakende hoofd stad. „Goeden morgen, Majesteit!" „Goeden morgen!" De Koning lacht, hij groet ieder, die voorbijgaat en ieder heeft het gevoel: „Mijn Ko ning wenscht mij goeden morgen!" Deze dagelijksche morgenrit van een ko- nmg> geheel alleen, is een unicum in de ge heele wereld. Het is geen stijve hofceremonie geen eeuwenoude traditie neen, het is heel iets anders. Het wil zeggen: Uw Koning is de eerste, die u 's morgens zijn groet biedt Uw Koning is ook reeds wakker nu kunt ge aan den arbeid gaan! Stopseinen zijn er ook voor den Koning! De Koning rijdt niet iederen morgen den- zelfden weg. Hij is ook niet gewend, dat men langs den weg gaat staan om hem op te wachten neen, hij wil liefst niet de min ste storing verwekken. De Koning rijdt mid den door het gewone verkeer, midden tus- schen auto's en fietsen in. „Black" moet stoppen als ieder ander, als het verkeerssein op rood staat. Dan staat de Koning als elk rechtgeaard burger met bestelauto's, school kinderen, en kantoorjuffertjes in de file. Vroolijk klinken de groeten over en weer niet oververtrouwelijk en zonder respect doch zoo natuurlijk en vanzelfsprekend, zoo geboren uit het gevoel: zoo hoort 't. Het is een heel gewoon iels, als een Ko penhaagsche moeder tot haar kinderen zegt: „Maar nu moeten jullie vlug naar school toe, de Koning is al voorbij!" Het behoort tot de dagelijksche gebeurtenissen, dat typistes en ateliermeisjes naar het raam snellen, als bui ten hoefslagen weerklinken. Ieder wil dan weten, of het, „de Lange" is. Want dezen naam heeft de Koning onder het volk. Ko ning Christiaan is namelijk in den meest letterlijken zin de „hoogste" persoonlijkheid van het land hij is bijna twee meter lang! Voor het eerst filmster. Koning Christiaan heeft zich, naar aanlei ding van zijn 25-jarig regeeringsjubileum be reid verklaard, voor de eerste maal als „film speler" op te treden. Twee Deensche film ondernemingen draaien beide een film. De een moet een overzicht geven van 's Konings regeeringsperiode, de ander wil den Koning van thans uitbeelden. Natuurlijk mag de morgenrit van den Koning daarbij niet ont breken. Dezer dagen kon men Koning Chris tiaan dan ook, gevolgd door een filmrepor tage-auto door de straten zien rijden. Daar deze jubileumfilm heel de wereld rond zal gaan, heeft de Koning de gelegenheid waar genomen, om van zijn rijtoer een „propa- gandarit" voor de Deensche hoofdstad te ma ken. Hij is door de voornaamste straten en over de mooiste pleinen gereden, zoodat de buitenlandsche toeschouwer tegelijk een prachtig beeld van Kopenhagens steden schoon krijgt. Natuurlijk worden ook de plechtigheden en festiviteiten op den jubi leumdag op de film vastgelegd: de gods dienstoefening in de Domkerk, de fakkelop tocht van de studenten, het volksfeest op Kongens Nytorv. Den 15den Mei, 's middags om kwart over twaalf vertrekt er een spe ciaal vliegtuig van het Kopenhaagsche vliegveld^ Kastrup met het filmnegatief naar Parijs, dit wordt daar om 5 uur in de ex pres naar Cherbourg verladen, waar het om 8 uur aan boord van de „Bremen" komt, die de film in 3 dagen naar Amerika zal brengen. In Sandy Hook wordt de film per vliegtuig van de „Bremen" naar New York gebracht en den 20sten Mei loopt Dene marken's jubileumfilm tegèlijk met de En gelsche kroningsfilm in alie bioscooptheaters van New York. Een gulden tijd voor de Deensché vlaggenf abrieken. Met koortsachtige haast wordt er in de Deensche vlaggenfabrieken ge werkt. Tienduizenden „Danebrogs" moeten er vervaardigd worden, want den 15den Mei wil heel Denemarken een zee van vlaggedoek zijn. Op Amaliënborg zullen dien dag drie vlaggen met koninklijke wapens wapperen: de vanen van Denemar ken, Zweden en Noorwegen. Koning Gustaaf van Zweden en Koning Haakon van Noorwegen hebben hun bezoek aangekondigd: drie koningen zul len elkaar op Amaliënborg ontmoe ten! Voor de vijfde maal zal men op dezen dag ook Christiaan X, Koning van Denemarken en I Jsland, door de radio kunnen hooren en deze toespraak zal door alle groote lan den van de wereld worden lier-uilgezonden. Denemarken bereidt zich voor op zijn ju bileumfeesten; het zal natuurlijk minder gióotsch zijn dan in Londen, er zullen geen gouden koetsen door de straten rijden en geen fluweelen gewaden met hermelijn afge zet zullen het oog van den toeschouwer be koren doch een heel volk zal met zijn Koning feest .vieren.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 2