IDECO STANDAARDRIJWIEL Stadsnieuws IDECO? 5 jaar garantie Het auto-ongeluk nabij de Vlotbrug lag L3 Mei er 1937 Helderschc Courant Tweede Blad Overweg, Luchtbrug, Tunnel Oxfordsamenkomsten in Utrecht Wocpgffcig Don^pfdag Vrijdag Zaterdag l^^JVL e i ei 14 Mei 15 Mei Nog verkoopuren JFBEEMfTERBOEft VRAAGT STEEDS EEN KEIZERSTRAAT 117 TELEFOON 732 DEN HELDER Nadere bijzonderheden Monument Ned» Reddingswezen Eigenaardige mentaliteit M ussolini houdt er een eigenaardige men taliteit op na, dat heeft hij deze week gede monstreerd, door alle Italiaansche correspon denten uit Londen terug te roepen, omdat hjj verontwaardigd was over de Engelsche be richtgeving inzake het Spaansche conflict en de Engelsche houding ten opzichte van den Abessijnschen roof. We hebben daar in ons overzicht van Dinsdag over geschreven. Ita lië is nog steeds diep gegriefd, dat het, in hoofdzaak door de Engelsche houding, voor de wereld als verdragsschenner aan de kaak is gesteld. Nederlandsche Reisvereeniging Dit waren in 1923 de objecten, die ik van de toenmalige Commissie om een kortere ver binding te verkrijgen naar de nieuwe wijken achter den Polderweg, overnam. Deze com missie bestond uit raadsleden en particulie ren. De bedoeling was om van uit het centrum der stad, de verlengde Spoorstraat naar om en nabij de Hertzogstraat, een kortere ver binding te verkrijgen. Het toenmalige College van Burg. en Weth., aan wien ik deze zaak voorlegde, gaf mij machtiging om met den toenmaligen Directeur van Gemeentewerken deze aangelegenheid verder uit te werken. Het verkrijgen van een overweg, aanslui tend van de verlengde Spoorstraat tot den polderweg, zou niet alleen het minst kost bare zijn, doch zeker ook het meest prac- tische. Edoch, het Hoofdbestuur der Ned. Spoor wegen, had tegen dit denkbeeld zooveel be zwaren, dat dit object, jammer genoeg van de verlangens moest worden afgevoerd. Dan het object: de luchtbrug. Het onprac- tische van zoo'n verkeersaansluiting, heeft zooveel bezwaren, omdat ze eigenlijk maar dienst kan doen voor voetgangers, en die heb ben spoedig hun bekomst, wanneer ze eenige meters moeten klimmen, soms nog met de fiets aan de hand. Ziet naar andere gemeen ten, waar dergelijke obstakels zijn, hoe wei nig er gebruik van gemaakt wordt, hetgeen te verklaren is. Wij meenden dan ook, dit ob ject niet als aanbevelenswaardig te moeten voorstellen. Doch nu de tunnel, dat is wat anders, hiervoor waren wij meer geïnteresseerd, wetende, dat dit in dezen toestand de meest practische en beste oplossing van deze verkeersverbinding kon zijn. Immers, de tunnel, zooals hij door den Directeur van Gemeentewerken was gepro jecteerd, gaf niet alleen gelegenheid voor voetgangers en rijwielen, doch ook voor kin deren en handwagens, dus kleine voertuigen, dit zou de meest verlangde oplossing kunnen brengen. Het Hoofdbestuur der Ned. Spoorwegen had, gezien teekening enz., geen bezwaar te gen een tunnel. Tot zoover zou het plan in kannen en kruiken zijn. Doch nu kwam de financieele kant. De gemeente was in die Jaren financieel zwaar belast, en ook daar mede rekening houdende, viel de kostprijs nog al mee, ongeveer 67.000.Er zijn voor eenigen tijd terug in den raad hoogere cijfers genoemd, doch die waren niet juist. Reclame in den tunnel zou de verlichtings- kosten (de verlichting moet ook overdag plaats hebben) zeker ten goede komen. De tunnel-aangelegenheid kwam bij den raad in behandeling, doch kon toen jammer genoeg geen meerderheid verkrijgen, en alzoo ligt het tunnelplan thans nog opgeborgen. Volgens mijne meening zijn er thans betere perspectieven om dit tunnelplan weer eens naar voren te brengen, en wel hoofdzakelijk om redenen, waarop het plan in 1924 niet werd aangenomen door den Raad, n.L het financieele gedeelte. Immers, nu kunnen gemeenten bij het Werkfonds aankloppen. Bij ondervinding, als burgemeester van Bovenkarspel, heb ik voor twee jaren terug gelden uit het Werkfonds gekregen, hoewel het bedrag lang niet zoo groot was als voor dezen tunnel. Mij dunkt, als burgemeester en wethouders een aanvraag bij het Werkfonds deden, om voor dit tunnelplan gelden te verkrijgen, zou 't niet worden afgewezen, omdat dit werk onder werkverruiming gerangschikt kan wor den. Deze oplossing heeft nog dit voordeel, om dat het Werkfonds de gelden op langen ter mijn beschikbaar stelt, 40 of 50 jaar voor aflossing, en alzoo de komende generatie ook wat mee kan betalen voor deze verkeersver- betering. Ik meende goed te doen, nu er den laatsten tijd meermalen over een kortere verbinding tusschen het centrum der stad en de nieuwe wijken wordt geschreven, deze kwestie eens naar voren te moeten brengen, zooals ze wer kelijk is en is behandeld. Het wil mij voorkomen, dat de Raad, wan neer de gelden uit het Werkfonds te verkrij gen zijn, zijn medewerking aan het tunnel plan niet onthouden zal. W. C. v. BREDA. Oud-Weth. van Publieke Werken. Goedkoope dagretours. In een advertentie in dit nummer wordt meegedeeld, dat zij, die de groote samenkom sten van de Oxford-groep in Utrecht willen bezoeken, in de gelegenheid gesteld worden, gebruik te maken van goedkoope dagretours van de Ned. Spoorwegen. Men kan een één- daags retour bekomen voor 2.69, een meer daags voor 3.30. Voor het verkrijgen van deze biljetten kan men zich hedenavond, tus schen 7 en 9 uur, vervoegen bij den heer Oskamp, Oostslootstraat 64. Zooals men weet worden deze conferenties, waarover men elders in dit blad bizonderheden vindt, door duizenden belangstellenden be zocht, zoowel uit ons land als uit het buiten land. De slotsamenkomsten worden Zondag en Maandag gehouden. Men zie voorts de advertentie. aifn te onzer beschikking. Mocht U nog geaarzeld hebben, wacht dan niet langer meer, want wie het onderste uit de kan wil hebben, valt op de neus. Zoo verging het reeds velen, laat dit ook U niet overkomen. Het is alsof U droomt, wanneer U onze prijzen ziet en toch is het werkelijkheid, alles is tooverachtig goedkoop en dan zulke mooie en waardevolle dingen, b.v. Een massief gouden Damesring, normale prijs f 12.—, restantprijs f 3.84 Een massief gouden Kettingbroche, normale prijs f 9.75, restantenprijs f 2.98 Een gouden diamanten Dasspeld, normale prijs f 18.—, restantprijs f 6.80 2 echt zilveren Vleeschvorkjes, normale prijs f 9.75, restantprijs f 3.24 Nog enkele dz. echt zilveren Theelepels en Taartvorkjes voor 3 van den normalen prijs. Alle nog oonMuqe mtohUn moeten we§, wegetó weïdïocM oon %&h*n. Uitsluitend verkoop contant. JUWELIER-HORLOGER-DEN HELDER Geen zicht- zendingen Alle artikelen mogen binnen acht dagen worden geruild De dames Holsderber en Van Kuyck aan den dood ontsnapt Omtrent het ongeluk, dat gistermorgen nabij de vlotbrug De Kooy heeft plaats gevonden, waarbij de auto van den heer W. J. Walraven in het water reed, doch de 5 inzittenden gelukkig gered konden worden, vernemen wij nog de volgende bijzonderheden. Ongeveer kwart over negen was het gezel schap, bestaande uit de dames Holsderber, v. d. Vaart (de echtgenoote van den wet houder van Finantiën dezer gemeente) en Van Kuick en de heeren W. J. Walraven en J. H. de Nijs, oud gemeenteraadslid en directeur van de Coöperatie in de Koning straat, alhier, uit Den Helder vertrokken met bestemming Amsterdam. De heer Walraven, de eigenaar van de „Wecon", waarmede het ongeluk plaats had, zat achter het stuur. Hij reed met de matige snelheid van tusschen de 40 en 50 kilometer per uur. Nabij de vlotbrug stond rechts van den weg een auto geparkeerd. Mede met het ook op den bocht, welke den weg daar maakt, besloot de besturder om wat bij te remmen. Op het gedeelte van den Rijksweg daar, be vindt zich geen grint, waardoor de weg daar glad is. Reeds meerdere malen is op het gevaar, dat het snelverkeer hier loopt, ge wezen. Door het remmen slipte de Wecon en vloog naar het linkergedeelte van den weg. De besturder schrok danig en heeft daardoor blijkbaar vergeten den voet van de voetrem te halen. Was dit geschied en had hij tegen den z.g. slip in gestuurd, de wagen zou zeker niet in het water beland zrjn. Hij remde echter uit alle macht in de hoop den wagen nog tot stilstand te kunnen brengen. Dat was echter niet meer mogelijk, de auto was intusschen via een paal, welke daar staat, op den berm terechtgekomen, welke schuin naar het kanaal loopt. De wagen was nu niet meer te houden en schoot voorover in het koude water. Wat zich toen in den auto heeft afgespeeld laat zich begrijpen. Een panische schrik maakte zich van alle inzittenden meester. De auto liep snel vol, zoodat in een minimum van tijd de inzittenden geheel in het water zaten. Het was een vierdeursauto en 3 der inzittenden hebben getracht een deur open te krijgen, hetgeen echter, door den druk van het water, niet gelukte. Daarop heeft de heer Walraven zich door het raampje van de linkervoordeur naar buiten begeven om zich naar den kant te spoeden. Hij bezon zich echter en dacht er met schrik aan, dat stellig zrjn medepassagiers zouden verdrinken. Hij wilde dus terug gaan, maar op het zelfde moment zag hij, dat het den heer De Nijs gelukt was uit den auto te komen, terwijl mevr. v. d. Vaart eveneens door deze uit den wagen was gered. Ook zag hij, dat een matroos, die later de stoker 1ste klasse N. de Vries bleek te zijn, bezig was de beide andere dames te redden. Hij is toen door in middels toegeloopen omwonenden op het droge gehaald, evenals de 4 overige in zittenden. De kranige redder. Speciaal dient de aandacht nog eens gevestigd te worden op het kranige werk van den matroos De Vries, van Hr. Ms. „Java", aan wien het ongetwijfeld te danken is, dat er geen slachtoffers bij dit ongeluk te betreuren zijn. Hij stond op de bus naar Leeuwarden te wachten, om te gaan genieten van een vierdaagsch verlof. Hij zag het ongeval voor zijn oogen gebeuren en toen h(j den auto in het water zag storten is hij deze on middellijk nagesprongen. Voor een juist begrip van zaken ,doen wij thans het beste mevrouw Holsderber, die wjj korten tijd na het ongeluk spraken, aan het woord te laten. Een der slachtoffers vertelt. „Wij zaten nog met z'n tweeën, mevr. Van Kuyck en ik, achterin den auto, welke geheel volgeloopen was met vuil en koud water. Slechts een heel klein stukje van den kap stak nog boven water en wij konden onze hoofden nog juist in dit kleine plekje boven water houden, zoodat wij nog adem konden halen. Wij verkeerden natuurlijk in doods angst, er zou slechts lucht voor korten tijd zijn! Gelukkig konden wij zien hoe iemand naast den wagen in het water lag en pogingen in het werk stelde om de deur te openen. Het duurde even, voor dat dit gelukte seconden, die wij ons heele leven niet meer zullen vergeten! en toen ging de deur, goddank, open. De matroos, want die bleek het te zijn, haalde eerst mijn vriendin, die er erger aan toe was dan ik, uit de auto en daar na mij. O, wat zijn wij dezen kranigen matroos dankbaar, hij heeft ons het leven gered." Inderdaad, zoo was het. Hulde aan De Vries, die zich zoo onversaagd te water heeft be geven om 2 onder water opgesloten dames het leven te redden. Driewerf hulde! Dankbaar zijn de geredden ook gestemd jegens dokter Barrels van Julianadorp, die zeer spoedig ter plaatse was en de eerste hulp verleende. Mevr. Van Kuyck werd door de zorgen van den heer Ruitenburg naar het Marinehospitaal vervoerd, want dr. Barrels oordeelde het noodzakelijk, dat een wonde, welke zij nabij het oor had opgeloopen, ge kramd werd. De overigen konden zich allen naar huis begeven. Het gelaat van mevr. Holsderber ging, toen wij haar en den heer Walraven bibberend van de kou en... de zenuwen in het huis van omwonenden aan troffen, vrijwel geheel schuil achter een groot verband. Dit was gelegd door dr. Barrels, die een overigens niet ernstige oogwonde geconstateerd had. De vriendelijke menschen, die de beide geredden zoo gastvrij ontvingen, schonken een warme kop koffie voor beiden, welke naturlijk heerlijk smaakte en hen een weing halmeerde. Drijfnat maar dolgelukkig, dat zij er tenslotte nog zoo goed afgekomen waren kwamen zij ongeveer 11 uur thuis, na een uitstapje, dat zoo veel be loofde, doch dat bijna een tragisch einde had genomen. Bekende beiaardiers zullen wor den uitgenoodigd. Gisteren is ten Raadhuize alhier, onder voorzitterschap van den Burgemeester dezer gemeente, een vergadering gehouden, met be trekking tot het Monument Ned. Redding wezen en het Carillon. Teneinde een deel der gehouden besprekin gen eenigszins toe te lichten, moet even wor den gereleveerd de wijze van totstandkoming van dit Monument. Zooals bekend is, zijn de gelden, die voor den bouw van dit Monument benoodigd wa ren, over geheel Nederland ingezameld en hebben ook zeer vele, in het buitenland woon achtige Nederlanders, een bijdrage geschon ken. Toen met den bouw kon worden begonnen waren vele autoriteiten in het binnenland er tegen gekant om het Monument in Den Hel der te plaatsen, omdat zij van oordeel waren dat onze gemeente te ver uit het centrum van het land gelegen is. Niettegenstaande deze tegenkanting is het Monument toch in onze stad gebouwd, hetgeen van groot belang is te achten. Onze gemeente toch, die betrekkelijk weinig bezienswaardigheden bezit, is hiermede een bouwwerk rijk geworden, dat zeer vele vreemdelingen tot zich trekt. Dat dit vooral voor den Middenstand baten geeft, hehoeft geen betoog: het is echter tevens voor de geheele gemeente van belang. Hiertegenover staat echter de plicht om ervoor te waken, dat de belangstelling voor het Monument niet vermindert. Met dit doel heeft zich een Comité gevormd, dat zal trachten een klein fonds te vormen, waardoor het mogelijk wordt om, b.v. door het laten bespelen van het Carillon door be kende beiaardiers, telkens weer de aandacht op het Monument te vestigen. Voorts ligt het in de bedoeling om concer ten door middel van de radio te doen uitzen den en om bjj belangrijke gebeurtenissen op het gebied van het Reddingwezen, het Monu ment, dat als een hulde van het geheele Ne- derlandsche Volk is te beschouwen, wederom onder de aandacht te brengen. Bovendien zal worden getracht om ook in deze gemeente de internationale beiaardier wedstrijden te doen houden. Teneinde nu het vreemdelingenverkeer, door een doelmatige propaganda, zooveel mogelijk naar deze gemeente te leiden, heeft zich een Comité gevormd, beslaande uit de volgende personen: C. J. baron van Asbeck, commandant Kon. Instituut; L. Bandsma, directeur sociale za ken; C. Bot, schipper „Dorus Rijkers"; J. Bijlsma, redacteur Heldersche Courant; Tj. J. Dito, stadsbeiaardier; H. J. P. Egner, hoofd bestuurslid „Dorus Rijkersfonds"; A. J. van der Hoeven, commissaris van politie; M. H. Klerk, directeur Twentsche Bank; H. Nijpels voorzitter V.V.V. „Helders Belang"; G. Rit meester, burgemeester van Den Helder; W. Velthuys, directeur Verkeersbureau. Tot voorzitter werd benoemd de heer G. Ritmeester, tot secretaris de heer L. Bandsma tot penningmeester de heer H. J. P. Egner. Eerste concert op den verjaardag van Z. K. H. Prins Bernhard. In principe werd besloten het eerste concert te geven op den verjaardag van Z.K.H. Prins Bernhard, 29 Juni a.s. Met een beiaardier van buiten zullen onder handelingen worden aangeknoopt, terwijl voorts getracht zal worden dit concert per radio uit te zenden. Bizonderheden over het programma, dat niet alleen uit een beiaardconcert zal bestaan, zullen te zijner t(jd nader worden bekend ge- 2T1SI&.K t. BuüwJtcmdAcfi Qju^eA^icfit Italië uit zyn boosheid op Enge land, door de kroning te negeeren. De Duce, die het, zooals in alle landen waar de dictatuur haar intrede heeft gedaan, voor het zeggen heeft, heeft de pers verbo den eenige aandacht te schenken aan de kro ningsplechtigheid in Engeland. Men heeft dit wereldgebeuren genegeerd en het met een be richt van elf regels, onder de gemengde be richten vermeld. Van geestelijke vrijheid ge sproken! Natuurlijk hadden de bladen gaarne pa pina's aan dit gebeuren gewijd. De lezers vra gen er om en dan heeft de redactie te ge hoorzamen. Maar, er is in Italië een mach tiger stem dan de stem des volks en dat is... de stem van Mussolini. Als die spreekt zwijgt de massa, zwijgt de pers..* Italië doet er geen goed aan, Engeland tegen zich in het harnas te jagen. Na tuurlijk zal men in Engeland de Italiaan sche houding met een schouderophalen voorbijgaan, zooals men het terugroepen van de correspondenten voor kennis geving heeft aangenomen, maar toch, diep in het volk en ln de regeering, groeit de wrok tegen een dergelijke mentaliteit En dan moet men lezen wat Gayda, de spreektrompet van Mussolini, dezer dagen in de Giornale d'Italia schreef: „Het is geen en kel land geoorloofd, dat iemand op een an dere dan de eerbledigste wijze, spreekt over fascistisch Italië." Hoe kan Mussolini dat eischen, als hijzelf die wetten van het internationale fatsoen met voeten treedt? Hoe kan hij eerbied vragen, als hij de menscheltjke wetten van recht en billijkheid vertrapt? Hoe kan hij denken, dat er sympathie zal komen voor een Leider, die meent, dat hij het alleen voor het zeggen heeft en die, met ijzeren vuist, alle geeste lijke vrijheid onderdrukt? Mussolini heeft voor Italië veel gedaan, waarvoor land en volk hem dankbaar moet zijn. Hij heeft het Italiaansche volk uit zijn indolentie geschud. Hij heeft het iets terug gegeven van zijn oude glorie. Hij heeft de historie doen herleven uit opgravingen en herstellingen van oude bouwwerken. Hij heeft onvruchtbare vlakten in bloeiend land her schapen, maar hij heeft ook gespeeld met het leven van duizenden van zijn onderdanen. Waanzinnige hoogmoed heeft den Italiaan- schen dictator tal van menschenleven ten offer doen brengen op het altaar van roem en eer, voor zichzelf. Mussolini is, in internationaal opzicht, een gevaar geweest en dat blijft hij, zoolang hij zijn droom blijft droomen van het machtige Italiaansche imperium, dat zijn grenzen tot ver buiten Europa wil zien. De N. R. V.#organlseert 2en Pinksterdag een prachtige autotocht langs de bollenvelden, door de Wieringermeer de bloeiende Bangert, verder door de bloeiende Beemster naar de bloembollententoonstelling op het landgoed Marquette; terug over Bergen aan Zee. Het belooft een mooie tocht te worden, waaraan ook niet-leden, tot een beperkt aan tal, kunnen deelnemen. Zie voor bijzonderheden de advertentie. VjiMdh&iij, Ansjovis. Oe vangsten blijven zich nog bepalen tot enkele kilo's ansjovis. De totaal-aanvoeren te Wieringen en te Harlingen beloopen niet meer dan een paar honderd kilo's per dag, zoodat eigenlijk van vangst zoo goed als niet kan worden gesproken. De prijs is daardoor niet aan den lagen kant, hoewel er uit blijkt, dat men toch ook niet bereid is een prijs te besteden, die hoop geeft voor het geval, dat, bij grootere aan voeren er een loonende prijs zal worden be taald. Nu kan het zijn, dat de ansjovis dit jaar wat later zal komen dan andere jaren, zooals het ook dit jaar het verschijnsel is geweest met de haring. Maar het laat zich niet bijster gunstig aanzien. Voor Den Helder zal de visscherij op ansjo vis wel van heel weinig beteekenis zijn, omdat men daar met dezelfde tegenslag heeft te kampen als met de haringtrekkerij. Verleden jaar werd er b.v. maar 60 kilo ansjovis aangebracht; in 1935 bedroeg dit kwantum nog 9.332 kilo. De totaalaanvoer in de Waddenzee was ver leden jaar 21.058 kilo en in 1935 272.087 kilo Op de Zeeuwsche stroomen werd verleden *nSJOvi3 ^gevoerd 48.083 kilo en itMO 37.000 kilo. Nu dit jaar klaagt men ook in Zeeland over ,totfal niet voorkomen van ansjovis, de0Sit°0besS. WeÜÜg VerWacht*S omtrent

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 5