Te vroeg gestarte vliegers Mei. Goedkoop toeren over den Afsluitdijk Geraffineerde oplichters en een snuggere loopjongen Radioprogramma Pioniers van de Luchtvaart Uitbreiding van het Olympisch stadion te Amsterdam Ongeluk bij schietoefening Zoo oud het verlangen der mensch- heid is, zich als een vogel te verhef fen, zoo lang bestaan er overmoe- digen en waaghalzigen, die hun leven in de waagschaal legden om tot verwezenlijking hunner droo- men te komen. Deze menschen, pioniers der luchtvaart, verdienen dat hun naam aan de vergetelheid wordt ontrukt. Se „gevleugelde" monnik. Wie denkt heden ten dage nog aan den overmoedigen monnik Oliver Malmesbury, die rond het jaar 1060 den moed bezat de yogels na te doen, in het luchtruim te zwe iven. Hij was op de gedachte gekomen de oplossing te zoeken voor. het vliegprobleem der menschheid. Lange jaren zocht hij naar deze oplossing en het gelukte hem-'n paar zqpderling geconstrueerde vleugels te ma ken, waarmee hij vanaf 'n hoogte op den aardbodem wilde neerstrijken. Malmesbury, aangemoedigd door zijn eerste successen, werd steeds overmoediger en waagde het tenslotte van een toren af te springen. Daar bij brak een der vleugels, de „vliegende mensch" stortte neer en brak beide beenen en eenige ribben. Aan de bekomen verwon dingen overleed hij, De „toren-toovenaar". Ongeveer terzelfdertijd poogde een Sara- ceensch toovenaar prestaties te leveren op het gebied der luchtvaart. De vleugels, wel ke hij hierbij benutte, onderscheidden zich 'n weinig van die, welke Malmesbury had gebruikt. Zij bestonden uit geweven stoffen welke stijf waren gemaakt en aan latwerk getimmerd. Ook de Saraceen had aanvankelijk succes. Hij kondigde op een dag aan, dat hij vanaf de toren van de Sint Blasius in Constantino- pel zou springen en deze aankondiging bracht begrijpelijkerwijze heel wat nieuws gierigen op de been. Het meerendeel der toeschouwers beschouwde den Saraceen als een toovenaar, anderen zagen in hem nie mand meer dan een duivel in menschelijke gedaante. Ondanks dat was de toeloop der bevolking, door nieuwsgierigheid gedreven, groot. De demonstratie had echter een noodlot- figén afloop. De waaghalzige Saraceen stort te neer en werd, deerlijk verminkt, opgeno men. Enkele minuten na het ongeluk stierf hij. De kronieken uit dien tijd. schreven van den „toren-toovenaar": „Hij is dood, maar niemand betreurt hem!" Velen zagen in het ongeval een wraak des hemels. Allah is groot, en duldt niet, dat zijn onderdanen zich .van den aardbodem verheffen! Dante op het kerkdak. Vol overmoed was ook de mathematicus, Dante, uit Perugia, die in de 14e eeuw vlieg- proeven ondernam over het Trasminisch- Meer in Italië. Toen de Venetiaansche Ge neraal Alviano in het huwelijk trad. bood Dante aan luchtdemonstraties te geven ter opluistering van het feest. Hij zou een „vogelvlucht" uitvoeren. Geheel Venetië stroomde leeg naar de plaats, waar de luchf- oefeningen zouden plaats vinden. Helaas had Dante tegenspoed. Nauwelijks was hij afgesprongen, toen een zijner vleugelen brak. Dante viel neer op het dak van de San Ma rino. Hij brak een been en van toen af kon hij zich slechts in theorie met de vliegsport bezig houden. De gemeenteraad van Venetië die Dante's moedige luchtpogingen waar deerde, gaf hem een aanstelling als hoog leeraar in de methematiek aan de Univer siteit van Venetië. Da Vinct's luchtpogingen. Wie zich verdiept in de eerste po gingen der menschheid om zich door middel van vleugels van den aardbodem te verheffen., zal ver scheidene malen den naam van Leonardo da Vinei, den grooten Italiaanschen kunstenaar, tegenko men. Da Vinei had eigenhandig een vliegtuig geconstrueerd, waarvan het geraamte er vrij modern uitzag. Wanneer wij de eerste hoofdstuk ken lezen van de geschiedenis der luchtvaart, dan komen ons de po gingen van de luchtvaarders uit die eerste tijden vrij waaghalzig en overmoedig voor, omdat hun po gingen van alle wetenschappelijke grondstellingen ontbloot waren en men zoo bitter weinig technische ervaringen had opgedaan. Ir. Blanchard uitgelachen. Eerst tegen het einde van de 18e eeuw trad. hierin een merkbare wijziging! Een der meest bekende constructeurs der vlieg machines was indertijd de Parijsche me chanicus, Ir. Blanchard, die zijn leven meermalen op het spel zette. Hij had eens een zweefvliegapparaat ge bouwd, hetwelk zeer primitief was-en waar in niet velen'een vlucht zouden durven on dernemen. Blanchard zou zijn proefvluchten met dit tocstpl zeker met den dood heb ben moeten bekoopen, vvare het niet, dat de pers zich met het geval bemoeid had. Op een dag verscheen in de „Journal de Paris" een scherp artikel van een auto riteit op wetenschappelijk gebied, die Blan chard voor een „onnoozel menschen en een domkop" hield. „Men moet In onze moder ne tijden toch reeds lang weten, dat het zich van den. aardbodem verheffen door middel van vleugels onmogelijk is!" zoo schreef deze krant. „Zoovelen vóór ons heb ben dit gepoogd en zij allen moesten hun waaghalzige tochten met den dood bejcoQ- pen. De ofimogelijkheidj zich meit vleugels in. de lucht te begeven, moest nu, toch eindelijk ééns als een uitgemaakte zaak worden beschouwd en zeker door een „lucht vaartexpert" als onze Ir. Blanchard zich noemt" Het gevolg van dit schrijven was een stroom van schimpscheuten en spotprenten op Blanchard, die hierop, ontmoedigd, zijn primitief toestel in de schuur zette en zich in den vervolge slechts bezighield met zijn ballonvluchten, waarmede hij meer succes mocht behalen. De plezierreis van de smalle gemeent« gaat niet door. De strijd tusschen Spoorwegen en Auto busdiensten is nog niet uitgestreden. Beide partijen laten zich niet gaarne een vracht je ontglippen en. zooals de witkielen bij het tourniquet van een station, tuk op de kof fers der reizigers, de hand al aan de pet, en het verplichte tarief in gedachten met een royale fooi verhoogend, staan de .plei ters voor „Staatsvervoer" op wacht, overal waar de karavanen reizigers zich in een autobus dreigen te wringen Alzoo mr. Bierman dezer dagen tijdens een vergadering te Groningen van de Rijks verkeersinspectie, op welke vergadering tal van autobusondernemers hun belangen be pleitten. Eén, de heer P. Offeringa te Gro ningen, had den euvelen moed, een ver zoek in te dienen' tot het uitoefenen van een autobusdienst op Maandag, Woensdag en Zaterdag van Groningen over Leeuwar den. den Afsluitdijk, Alkmaar en 'Zaandam na.r Amsterdam. Voor deze .goedkoope lijn op Noord-Hol land waren uit dep rovincié Groningen niet minder dan 1000 adhaesiebetuigingen inge komen een één der voorstanders betoogde, aldus het Niquwsbl. van het Noorden, dat men de oogon niet moest sluiten voor het nieuwe vervoer dat groeiende is, het ver voer der smalle gemeente, voor wie de derde klasse spoor nog een bezwaar is. De Ned. Spoorwegen, bij monde van mr. Bierman, voelden echter.niets voor deze vierde klasse buiten haar tpedoen. Wij meencn inderdaad, dat het moeilijk is, een meubileering voor de coupé's te vinden, welke goedkooper is dan de houten derde- klassebanken. Want er moet toch een on derscheid bestaan tusschen derde- en vierde klas appartementen. Men zou wagons met stdénplaatsen kunnen inrich ten; de leus „méér staanplaatsen" is heusch zoo gek niet; in verband met de platte beurzen van het meerendeel der voet balliefhebbers werd deze kreet onlangs nog aangeheven Maar, laat ons tot den ernst van 's hoe ren Bicrman's argumenten weerkeeren. Mr. B. zeide dan tot, den vermetclon smalle- grmeente-beschermheer, dat er volgens de Kroon aan bedoelde voordeelige verbindin gen geen behoefte bestaat. Het is geen kunst adhaesiebetuigingen te verzamelen! Bovendien hebben de Spoorwegen voor de verbinding Groningen—Amsterdam goedkoo pe dagretourtjes en dito treinen ingelegd. Met deze opmerking werd de autobus- endernemer naar huis gestuurd. En zullen de treinen van Groningen naar Amsterdam denderen met een vaart, of zij werkelijk een wedrace hielden met de gele bus-rivalen over den Afsluitdijk. De kap van de Marathontrlbune gaat omhoog. Dezer dagen is besloten de kap van de Marathontribune van het Olympisch Sta dion niet minder dan 5% meter omhoog te brengen. Met de werkzaamheden, hieraan DE DRIE MUSKETIERS 161. NAAR PARPAILLOT. „Wij waren ook ergens, waar het nu niet bepaald kalmpjes toeging", zei Porthos, terwijl hii zijn knevel krulde op een ma nier zooals hij dat alleen kon. „Stil!" zei Atihos. „Aha", riep d'Artagnan, toen hij het ge- fronsde voorhoofd van Athos zag, „er is blijkbaar wat bijzonders." „Aramis", zei Athos, „heb jij eergisteren niet 'bij Parpaillot ontbeten? Was het in die herberg rustig"? „Ik ben er niet gestoord. Er was vrijwel niemand. Ik geloof, dat het een geschikte plaats is om te zeggen, wat je t.e zeggen hebt." „Welnu, dan gaan we naar Parpaillot", zeide Athös ernstig, „want hier hebben de muren ooren." d'Artagnan merkte nu, dat, er werkelijk iets bijzonders aan de hand was. Twee aan twee verlieten ze het. kwartier, Porthos als laatste die het vertrek verliet, blies de lamp uit. 162. BIJ PARPAILLOT. Het tijdstip was echter niet gelukkig ge kozen. Het was 7 uur. De réveille was juist geblazen en spoedig daarna vulde zich de gelagkamer der herberg met soldaten, die zich door een glaasje tegen de koude ochtendlucht wilden beschutten. Dragon ders. Zwitsers, musketiers en gardisten los ten elkaar met een snelheid af. welke onze vrienden nu juist niet te stade kwam voor de onthulling van hun geheim. Slechts met tegenzin antwoordden ze op hen gestelde vragen. „Neen", zei Athos, „dat gaat hier zoo niét langer. Straks halen we ons nog een ste vige ruzie op den hals. Vertel jij daarom maar eerst, wat jij vannacht hebt be leefd, d'Artagnan, dan kunnen wij onze zaken later nog wel eens afhandelen." „Vertel op!, riepen allen, die in de nabij heid stonden, en d'Artagnan kwam los en vertelde uitvoerig van de inname van het fort Saint-Gervais, dat men eerst had kun nen veroveren, nadat ruim een ton kruit onder een hoek van het bastion tot ontplof fing was gebracht. In tegenwoordigheid van koning Boris III wijdde te Sofia de aartsbisschop oen nieuw tehuis voor Bulgaarsche reserve-officieren in. Men ziet hier den bisschop tijdens de plechtige handeling; rechts van hem staat d« koning. verbonden, is reeds een aanvang gemaakt. De Marathontribune ligt tusschen de. door de uitbreiding noodzakelijk geworden, ver hoogde zijtribunes in. Om alle toeschouwers op de nieuwe tribunes een vrij uitzicht over het geheele stadion te garandeeren, niet alleen op het speelveld en de athletiek- baan, maar ook op de wielerbaan, is het noodzakelijk gebleken, de kap der Mara thontribune omhoog te brengen, daar deze kap naar verhouding tot de hooge nieuwe tribunes te laag is gemonteerd. Overigens vorderen de uitbreidingswerk zaamheden snel. Begin Juni hoopt men de laatste hand aan verschillende onderdeelen te leggen. Men,is thans reeds bezig de oude zijtribunes schoon te maken en van een nieuwen verflaag te voorzien. Op 20 Juni, den Olympischen dag, zal men zich dus in een uitgebreid en geheel gerestaureerd sta dion bevinden. Twee jongemannen, een expeditieknecht en een los-werkman, die den laatsten tijd hun brood als orgeldraaiers verdienden, stonden gisteren voor de Rechtbank te Am sterdam terecht, verdacht van een geraffi neerde oplichting. Op 12 Febr. bestelde de expeditieknecht bij een banketbakker in de van Baerlestraat voor ruim f 2.- taartjes. Zijn ouders zoo vertelde, hij 'tegen de winkeljuffrouw vierden hun zilveren bruiloft en hij wilde ze eens verrassen. De loopjongen moest er voor zorgen, dat hij wisselgeld meenam, want hij had thuis „alleen maar groot geld", en hij'wilde lie ver contant betalen. Korten tijd latei* verscheen de loopjongen met de bestelde taartjes en voorzien van kleingeld om een bankje van f 25.- te wis selen. Voor het huis stond de man, die de taartjes besteld had: „Geef mij alvast die f 23.- wisselgeld maar, ik moet nog even een boodschap doen." De loopjongen, die het buskruit blijkbaar niet had uitgevonden, dacht een oogenblik diep na en aarzelde „Je kunt het gerust geven, daar in de deur staat mijn broer, die zal je 't geld boven geven." De jongen liet zich overtuigen en gaf de f 23.- af. De „broer" nam toen de regie over: „ga maar naar boven, móéder weet er alles van en ze zal je het briefje van f 25.- wel ge- si VGÜ. De opgegeven naam stond inderdaad op de deur en vol moed beklom de bakkers jongen de drie hoo'ge trappen. De bewoners Als de groene boomen Langs de wegen staan, En de bloesem-droomen Kleurig opengaan, AU de madelieven Bloeien in de wei, Dan is 't weer lente, Dan is het Mei! Als de zilv'ren plassen Lokken naar het licht, Waar de bootjes deinen, Zonnig ver-gezicht! Als de wereld wijd Over bosch 'en hei, Dan is 't weer lente, Dan is het Mei! Als de Mei-toiletjes In den zonneschijn Van den lichten morgen Tot een feestkleed zijn, Als we, écht genieten, Vreugd' en allerlei, Dan is 't weer lente, Dan is het Mei! Als een late jongen Door den avond gaat, 'n Dartel wijsje fluitend Langs de stille straat 'n Wijsje van verlangen, Jubelend en blij, Dan is 't weer lente, Dan is het Mei! En als in de klaarheid Van den lente-nacht Sprookjes-boomen rijzen In hun bloesem-pracht, Gaat een heel teer wonder Dicht aan ons voorbij, Dan is 't weer lente, Dan is het Mei! Mei 1937, kroes (Nadruk verboden.) van de derde etage wisten echter van niets en toen de jongen met zijn taartjes weer buiten kwam, waren de beide „broers" ver dwenen. De politie had het tweetal echter spoedig opgespoord. De winkeljuffrouw «n de loop jongen herkenden hen direct. Ter zitting legden zij een bekentenis af. Zij waren het er echter niet over eens van wien het geraffineerde plannetje was uitge gaan. De officier van Justitie, mr. Wassenbergh, vorderde tegen den expeditieknecht zes maanden gevangenisstraf met aftrek van de voorloopige hechtenis. Tegen den los-werk man eischte hij drie maanden. De verdedigers mrs. Duitz en Vergnes pleitten clementie. Vonnis 2 Juni. Rijksveldwachter te Schaeeberg door kogel getroffen. Tijdens' schietoefeningen van de rijksveld- wacht op de banen van de burgerwacht te Sohaesberg (bij Heerlen) is Dinsdag een ongeluk gebeurd, dat nog goed is afgeloo- pen. De revolver van een der veldwachters weigerde af te gaan, doordat de kogel in den loop bleef steken. Toen men pogin gen in het werk stelde om de fout te' her stellen. ging plotseling het schot af, met het gevolg, dat de rijksveldwachter Waarden burg uit Eygelshoven, die in de nabijheid stond, boven in het dijbeen werd getroffen. De kogel ging recht door het been heen. Nadat geneeskundige hulp was ingeroepen; is W. naar zijn woning vervoerd. Zijn toe stand is redelijk wel. VRIJDAG 21 MEI 10S7. Hilversum I, Algemeen programma verzorgd door de NCRV. 8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde mu ziek (Gr.pl.). 8.30 Gramofoonmuziek. 9.30 Gelukwenschen. 9.45 Gramofoonplaten. 10.30 Morgendienst. 11.00 Gramofoonplaten. 11.15 Pianovoordracht. 12.00 Berichten. 12.15 Gramofoonplaten. 12.30 Ensemble Van der Horst en gramfoon- muziek. 2.00 Gramofoonmuziek. 2.30 Christel, lectuur. 3.00 Sopraan en piano. 4.00 Orgelspel. 5.00 Piano en declamatie. 6.25 Tuinbouwpraatje. 7.00 Berichten. 7.15 Literair halfuur. 7.45 Reportage. 8.00 Berichten ANP. Herh. SOS-Berichten. 8.15 Arnhemsche Orkestvereenlging, Toon kunst-Dameskoor, en soliste. 9.00 Literaire causerie. 9.30 Vervolg concert (10.00 Berichten ANP), 10.3012.00 Gramofoonmuz. Hierna Schrift» lezing. Hilversum 13. 8.00 VARA. 10.00 VPRO. 10.20 VARA. 12.0(1 AVRO. 4.00 VARA. 7.30 VPRO. 9.00 VARA, 10.40 VPRO. 11.00 VARA. 8.0 Gramofoonplaten, 10.00 Morgenwijding. 10.20 Declamatie. 10.40 De Flierefluiter* en solist. 11.10 Vervolg declamatie. 11.30 Vervolg concert. 12.00 Kovacs Lajo's orkest en gramofoon muziek. 2.00 Causerie „De tuin in Mei". 2.30 Gramofoonmuziek. 2.40 P. Hespe's dameskoor. 3.00 Gramofoonmuziek. 3.15 AVRO-Dansorkest. 4.00 Melody Circle", 5.00 Kinderuurtje. 5.30 „Fantasia". 6.30 Politiek radiojournaal. 6.50 Gramofoonmuziek. 7.00 Juridische lezing. 7.20 Gramofoonmuziek. 7.30 Berichten V.G.P. 7.35 „Lezen in den Bijbel", causerie. 8.00 VPRO-Dubbelkwartet. 8.15 „De psalmen", lezing. M.m.v. het VPRO- Dubbelkwartet. 8.45 Vervolg concert. 9.00 Komische voordracht. 9.30 VARA-Orkest en solisten. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Avondwjjding. 11.00 Jazzmuziek (Gr.pl.)'. 11.30—12.00 Gramofoonmuziek.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 10