5loS nooit! etÜnf 't HOEKJE Het laatste school- kwartaal KAuióuuwJidkaadóel Overgangstijd is veelal zorgentijd n Schoonheidsverzorging die weinig kost Wenken VOOR DE LEVENSKUNST. Concentreert U op het mooie en Uw leven zal mooier worden. Wat doen wij, menschen maar al te dik wijls? Het mooie in ons leven vergallen, door steeds te klagen omdat dit of- dat weer voorbij is. Wij hebben een prettig bezoek gehad van iemand die ons lief is, en onmiddellijk na dit bezoek denken wij: „nu is hij of zij weer weg nu zijn we weer alleen". Of wij hebben een meevallertje gehad en ons een en ander kun nen aanschaffen. Dan vergallen we weer onmiddellijk onzer vreugde door te denken: „nu is het extra-geld weer op, en dit of dat had ik óók nog zoo graag gehad". We zijn zoo gulzig wat het geluk betreft, we zijn nooit tevreden en willen altijd weer meer. Als we maar eens wilden inzien, dat het geluk van onze beste momenten grootendeels daarin bestaat, dat het maar momenten zijn Iemand die een geheel leven door steeds gelukkig zou zijn, zou zijn geluk niet meer beseffen, want het zou iets gewoons worden. Is er nog iemand, die brood als een bizon- dere tractatie beschouwt? Neen, niet waar. Hoe komt dat? Wel, doordat wij het eiken dag een of tweemaal eten. En wat is geluk? Iets, dat juist verschilt van het gewone, van het alledaagsche. Iets, dat wij graag hebben, waarnaar wij lang verlangd hebben, vóór wij het kregen, geeft ook maar tijdelijk geluk als we het eenmaal hebben, na korten wordt het gewoon. Wij zouden het niet graag meer willen missen, maar wij genieten er toch niet langer bewust van, dat wij dit nu hebben en het vroeger misten. Geluk is ook weieens iets, dat wij graag wilden geven, wanneer ons eindelijk de gele genheid wordt geschonken, om het te kunnen geven. Misschien is dat het hoogste geluk. Hoe dan ook, het meeste geluk bezitten wij slechts bij momenten, en laat ons afleeren om over die momenten weer onmiddellijk een schaduw te werpen, door te gaan treuren, zoodra ze voorbij zijn. Wanneer U gelukkig is geweest door iemands tegenwoordigheid, blijft er dan lieve over na- mijmeren hoe prettig U het gehad heeft, en hoe welkom een volgend samenzijn zal worden. Heeft U zich door een onverwacht voordeel tje het een en ander kunnen aanschaffen, be kijkt het dan nog eens, bedenkt hoe prettig het is, dat U het onverwachts nu al heeft kunnen aanschaffen en laat r.a, het vriendelijk noodlot dat U dit in den schoot wierp te tarten door te betreuren dat het niet nog meer was. Concentreert Uw aandacht op het goede en mooie en het goede en mooie zal meer invloed krijgen op Uw leven. Begint alles, met de hoop en het vertrouwen dat U er iets goeds van zult maken. Wanneer U b.v. naar kennissen toegaat met het idee dat het er wel vervelend zal zijn, dan zult U het er ongetwijfeld dien dag vervelend vinden. Gaat U er echter heen met de gedachte: „Het kan er gezellig worden, wat kan ik daar eens toe bijdragen, wat heb ik voor aardigs of voor vermakelijks te vertellen?" dan zult U het gezellig hebben, alleen al door de sfeer die U zelf meebracht. Geniet ten volle van ieder goed moment. Vraagt niet „voor hoe-lang?" maar weest voluit gelukkig en weert onaangename gedach ten over dingen, die buiten het oogenblik lig gen. Het ligt zooveel aan onszelf, hoeveel geluk wij uit het leven weten te halen. Wendt Uw gezicht naar de zon, en de schaduwen zullen achter U vallen. Dr. JOS DE COCK. Niet alleen de leerlingen, doch ook vele ouders beleven gedurende de laatste maanden vóór de wisseling van klassen veel zorg en onrust, in dien de rapport-cijfers niet al te gunstig ge weest zijn over het derde kwartaal. Er zijn vele kinderen, die een sterk ontwikkeld eergevoel hebben en alleen al bjj de gedachte, niet be vorderd te zullen worden, een geestelijke de pressie hebben. Hoe vaak hoort men niet van leerlingen van middelbare scholen, die niet slagen den moed misten om verder te leven. Het is volstrekt niet altijd, omdat zij gedreven werden door angst voor de ouders, doch in de meeste geval len achtervolgde hen de gedachte, dat zij het gewenschte doel wellicht nimmer zouden be reiken. Scholieren, die volstrekt niet zwaar moedig van aanleg zijn, worden vaak zoozeer terneer gedrukt en overvallen door een gevoel van twijfel aan zichzelf en aan hun prestaties, dat zij niet in staat zijn, datgene te doen wat van hen geëischt wordt. Niet alle ouders kennen hun kinderen vol doende om hen op het juiste oogenblik terzijde te kunnen staan. Vele moeders begrijpen niet, waarom haar kind de laatste maanden, vóór de groote vacantie aanbreekt, zoo dikwijls ge drukt is en dit wordt dan zonder meer aan het vele huiswerk geweten. Zij nemen echter geen deel aan het zieleleven van haar kind, want dan zouden zjj zeker wel aanvoelen wat diep in zijn hart wortelt. Het kind voelt, dat hjj niet begrepen wordt, steeds grooter wordt de depressie, totdat tenslotte een zenuwoverspan ning onvermijdlijk is. Meer dan ooit moeten ouders in het laatste kwartaal van het school jaar aandacht schenken aan de psyche van hun kind, vooral indien dit overgevoelig is. Natuur lijk zijn er kinderen met de meest uiteenloo- pende karakters en het is nimmer goed te praten, indien zij zich luchthartig afmaken met de gedachte: „Word ik dit jaar niet ver hoogd, dan maar een volgend jaar". Veel ernstiger zijn kinderen eraan toe, die het blijven zitten als een groote straf beschou wen, als een zwart spook, dat zij meer en meer zien naderen en in dergelijke gevallen is het de taak van de ouders om hen bemoedigend tegemoet te komen en een tegenwicht te vor men. Veelal voelen kinderen het als een schande aan, wanneer zij het nieuwe leerjaar moeten aanvangen met jongere klassegenoo- ten, terwijl die van hun eigen jaar verder gaan, doch de steun der ouders kan zoo ontzettend veel goeds uitwerken. Indien de overgang vrijwel uitgesloten is en men bemerkt, dat het kind lichamelijk en geestelijk achteruit gaat, omdat hij wéét den strijd niet te zullen winnen, is het veel ver standiger hem in overleg met zijn leeraar tijdelijk niet naar school te laten gaan, doch na de groote vcantie weer met nieuwen moed te laten beginnen. De rustige tijd, warin het kind thans komt zal hem veel krachtiger ma ken en het kleine zaadje van gebrek aan zelf vertrouwen, zal niet niet tot ontkieming ko men. Naarmate de kinderen ouder worden zal men meer op verstandige wijze met hun kun nen spreken en hen voorhouden, dat het zitten blijven hun kennis zal vergrooten, omdat het geleerde veel meer hun eigendom zal worden, doordat het een herhaling is. Het" drijven en jagen van vele ouders, om er hun kinderen toch maar te doen komen, desnoods met dreigementen, is dan ook be droevend te noemen. Inderdaad is het voor 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 «28 29 30 31 32 33 34 35 Horizontaal. 1. Uitoefening van een burgerplicht (zeer actueel) 10 letters. 7. Lijdster aan een bepaal de ziekte (10 letters). 10. Ongeveer (afk.). 11. Volgens den regel (10 letters). 12. In houdsmaat. 13. Welaan. 14. Land uit den tijd der aartsvaders. 15. Voegwoord. 17. Meisjes naam. 19. De geheele hoeveelheid. 21. Leeuw. 23. Stad in het Zuiden van Frankrijk. 25. Algemeene Transport Onderneming. 26. Als 15. 27. Voertuig. 28. Werkplaats op scheeps- bouwwerf (10 letters). 29. Gids. 30. Waar neming (10 letters). 34. Bewijsstuk ingevolge de arbeidswet (10 letters). 35. Insectenetend zoogdier, Verticaal. 1. Ververscher (10 letters). 2. Heldendicht ((4 letters). 3. Het Romeinsche Rijk (Lat. afk., 2 letters). 4. Luchtvaartmaatschappij. 5. Vorm van werkwoord zitten (2e en 3e letter verwis selen). 6. Versiersel van een kleedingstuk (10 letters). 8. Water (Fransch). 9. Land in Euro pa (6 letters). 13. Vorm. Fatsoen (4 letters). 15. Lengtemaat (2 letters). 16. 'Tegenstroom (4 letters). 18. Als 15 Hor. 19. Meisjesnaam. 20. Roem. Aanzien (3 letters). 21. Dun en smal stuk hout (3 letters). 22. Bovendien (3 letters). 24. Scheikundige formule voor Cal cium (2 letters). 26. Als 15. 27. Afscheids groet- 28. Insect. 28a. Vorm van werkwoord Eten. 31. En (Latijn). 32. Voorzitter (afk. 33. Als 15. OPLOSSING LETTERRAADSEL. En een ontvleesde hand breekt steen. 1. b e e d i gen 2. s n i b b i g 3. v a r t r o e t e 1 e n 4. k a n m e r k e n d 5. k n e v e 1 a r ij 6. t O tok 7. o n u i t s taanbaar 8. e t i q u e t t e 9. e v e 1 i n e 10. k 1 e t t e ren 11. m e d e d o ogen 12. g e 1 d e r mal s e n 13. O 8 tent a t i e f 14. a d miss i e 15. P 1 O t 0 16. t h e b e 17. r a k k e r 18. i n c o n g r u e n t Staring. De prijs werd toegekend aan: P. DE LEEUW, Jan in 't Veltstraat 27. CORRESPONDENTÏE. M. F. R. De rectificatie in het no. van 17 Mei is u zeker ontgaan. A. L. 2 X ton is in het no. van 18 Mei gerectificeerd. Galaga was ook een drukfout. Het door U gevraagde woord met „f" kunt gg vinden in Van Dale's Groot Woordenboek. P. de L. Als er tegen het zetten geen technische bezwaren bestaan, zal het klok- raadsel t.z.t. geplaatst worden. Wij vestigen er nogmaals de aandacht op dat oplossingen uiterlijk Donderdagmiddags 12 uur in ons bezit moeten zijn. In Grieksch Macedonië zijn de welgestelde boerinnen in bijzondere drachten gekleed en dragen onder haar japonneD ettelijke rokken. Men beweert zelfs van27 en de traditie wil, dat iedere rok een ander patroontje heeft. Booze tongen vertellen, dat deze rokken in doorsnee één maal in de10 jaren gewas- schen worden. ouders een teleurstelling, indien zij bemerken, dat de kinderen niet meer kunnen en brengt het dubbele schoolgeld betalen een vermeer dering van zorgen met zich mede. Men mag echter niet uit het oog verliezen, dat er een groot verschil is tusschen niet künnen en niet willen, en dat men kinderen in het eerste ge val niet hard mag vallen, doch dat in het tweede geval alleen door veel geduld, tact en begrijpende liefde iets bereikt kan worden. Vaak is oogenschijnlijke luiheid een gevolg van een minder gunstige gezondheidstoestand of wel van de organische veranderingen, die zich in de puberteitsjaren voltrekken en van grooten invloed zijn op de psyche van het ouder-wordende kind. Geen verkeerde ouder- trots mag er toe leiden hen te dwingen tot werken om er toch maar te komen ten koste van de grootste schat de gezondheid. Een feit is, dat vele ouders zich pas reali- seeren, dat de verhooging zeer dubieus is, met het voorlaatste rapport, inplaats reeds van den aanvang van het schooljaar af zich op de hoogte te blijven stellen. Contact tusschen ouders en leeraren kan veel teleurstellingen voorkomen en het toezicht van de ouders kan de kinderen steunen, zonder dat zij zich dit wellicht bewust zijn. Het laatste vooral is noodig voor kinderen, die gauw afgeleid zijn. De tijd van de verhooging nadert! Ouders, houdt de oogen open en slaat uwe kinderen aandachtig gade. Tracht hun vertrouwen te winnen en reikt hen de helpende hand en ziet gij, dat het niet gaat, kwel hen dan niet met verwijten, want de straf van het zittenblijven is reeds groot genoeg. G. C. MeyerSchwencke. Zondag. Tomatensoep. Biefstuk. Andijvie. Aardappelen. Gemalen rijst pud ding. Maandag. Rollade. Spinazie. Aardappelen. Ommelet soufflé. Dinsdag. Koud vleesch. Gestoofde prei. Aardappelen. Beschuit met bes sensap. Woensdag. Rijst crème soep. Karbonade. Stoofsla. Aardappelen. Donderdag. Schelp met ragout. Rijst met champignons en kerrysaus. Vrijdag. Slaschotel. Brusselsch lof. Aard appelen. Gebruinde boter, Marme lade pudding. Zaterdag. Runderlappen, Postelein. Aard- Aardappelen. Gort met rozijnen. Gemalen rijst pudding. liter melk, 45 gram gemalen rijst, 30 gram boter, 50 gram suiker, 1 dessertlepel vanille-custardpoeder, citroenschil of essence. 1 dl melk aan de kook brengen met de citroenschil, en de suiker er in oplossen. Daarna de gemalen rijst en custardpoeder droog vermengen en aanmaken met het ach tergehouden kopje melk, bij de kokende melk voegen en steeds roerende laten doorkoken gedurende enkele minuten, het citroenschille tje verwijderen. Indien een of andere essence gebruikt wordt, voegt men deze eerst toe, nadat de rijst gaar gekookt is en de pan van het vuur genomen is. Met de garde wordt de pudding flink opgeklopt, waarbij men telkens een deel van de boter met de pudding ver mengt. De massa, die nu goed luchtig is, wordt overgebracht in een met koud water omgespoelden steenen vorm of in een glazen kom. Serveeren desgewenscht met gestoofde vruchten. Rjjst crème soep. 3 ons kalfspoulet, 1 liter water, 1 dl room, 2 flinke eetlepels gemalen rijst, 1 dl melk, 2 eierdooiers, zout en peper, kruiden enz. Het kalfsvleesch opzetten met 1 liter koud water en een takje peterselie of selderij, laurierblad, klein i itje en een of twee wor teltjes en zachtjes laten trekken totdat het vleesch gaar is. Gemalen rijst aanmaken tot een dik papje met de melk en door de bouillon, nadat deze eerst gezeefd is, roeren, peper en zout naar smaak toevoegen en de soep 10 minuten zachtjes door laten koken, eier dooiers kloppen en langzaam de room erdoor mengen, daarna lepelsgewijze de soep toevoe gen om te voorkomen, dat de dooiers schiften, later meer tegelijk. Het vleesch van de poulet moet voor schel pen gebruikt. Het gewichtige van den maaltijd is niet alleen, dat hij goed smaakt, doch ook goed verteerd wordten voldoende voeding geeft voor den tijd, waartoe hij moet reiken. De taak van de huisvronuw is dan ook, de verschillende gerechten zóó te kiezen, dat de huisgenooten zich na korten tijd hongerig gevoelen. Wij laten hieronder enkele voedingsmiddelen vol gen en geven tevens den duur aan, die zij noodig hebben om van de maag uit in den darm gevoerd te worden. 12 uren. Een glas water, thee of koffie, bier wijn, bouillon, chocolade en zacht ge kookte eieren. 23 uren. liter zure melk, gekookte melk, koffie met melk, aardappelen, aard- appelpurée, bloemkoo:l, gekookt als sla, ker sen, wittebrood, beschluit, rauwe en hard ge kookte eieren, roereieren, ommelet, schelvisch, snoek, karper, stokvisch en worst. 34 uren. Zwart roggebrood, ham, knol raap, wortelen, spinazie, komkommersla, ap pelen. rijst, jong gevogelte, rundvleesch, kalfs vleesch. semthee, terwijl men aan het badwater droogde planten kan toevoegen als bv mille, lindebloesem, verbena's, die een Vele vrouwen, die buiten wonen, doch zich gaarne op de hoogte houden van alles, wat de modebladen te lezen geen op het gebied van de schoonheidsverzorging, zullen het wellicht betreuren, dat de aangeprezen cosmetische artikelen voor haar moeilijk aan te schaffen zijn. Schoonheids-instituten, uiterst bekwame coiffeurs, buitengewone sorteeringen van allerlei crèmes, enz. enz. hebben alleen vol doende aftrek in groote steden. Voor het eerst in haar leven zullen zij, die regelmatie in groote steden vertoeven, wellicht het gemis aan dit alles gevoelen, indien zij buiten gaan wonen. Zij vergeten echter, dat haar gezond heid door de zuivere buitenlucht veel zal win nen, hetgeen van grooten invloed zal zijn op haar uiterlijk aanzien. Natuurlijke schoon heidsmiddelen staan haar nu ten dienste, doch zij, die buiten wonen, zijn zich dit niet altijd bewust. Wat is de hoogte-zon, die in groote steden in instituten wordt toegepast, anders dan „ersatz" van de zon, waarvan men buiten in ruime mate kan genieten, véél meer dan de werkende vrouwen in de stad! Buitenmen- schen hebben lang niet die behoefte aan gym nastische oefeningen, omdat zij meer in be weging zijn dan vrouwen, die een zittend leven leiden en ten overvloede nog van trams ge bruik maken om naar haar werk te gaan. Voor de verzorging van het gelaat is rauwe melk zéér aan te bevelen om de huid zacht en soepel -te houden, verder komkommersap om deze schoon te maken en om de poriën samen te doen trekken, terwijl het opbrengen van los geklopt eiwit eveneens uitstekend werkt. Iedere veretien dagen is een grondige reini ging gewensch, waartoe men de huid licht in vet en daarna met het gelaat boven een kom met kokende kamillenthee gaat zitten. Om de damp niet te laten ontsnappen, dekt men het hoofd af met een groote handdoek; daar na brengt met het los geklopte eiwit op het gelaat en gaat 510 minuten rustig met ge sloten oogen op bed of op een divan liggen, waarna het masker weer wordt afgenomen met koude melk of lauw regenwater. Vermoeide oogen verzorgt men op de beste wijze door compressen van lauwe lindebloe- stekend om het haar mede te wasschen t wijl men aan het water, waarmede mén er' ..li-oftvolrnnl 1 d» frisschende geur geven. Regenwater is zeep uitspoelt een aftreksel van kajnilw-.05 toevoegt voor blond haar. Frissche buitenlucht, die niet zooals in steden bezwangerd is door vuil en stof, is h beste om de circulatie van het bloedte h vorderen, terwijl diepe ademhalingsoefer, 6" gen de werking der inwendige klieren bevT' deren, terwijl diepe ademhalingsoefening' de werking der inwendige klieren bevorder en het beginnende vetlaagje doet verdwijn» Vruchten en groentensappen zijn de beste ik grediënten voor reinigingskuren, die ali« slakken uit het lichaam helpen verdwijn» Een milde regen is de meest natuurlijke huiri" massage, terwijl het werken in den tuin d» spieren aan het werk zet. Onkruid uithalen is b.v. door de voortdurend bukkende en otü gaande beweging een bijzonder goede oeft ning, evenals het plukken van vruchten, die uit het bereik hangen. Het best kan men lichte, luchtige kleeding drageii bfj al deze werkjes, die de armen vrijlaat, terwijl ook geen kousen gedragen worden, doch b.v. alleen oskjes. De natuurlijke, door de zon gebruinde kleur, die vrouwen, die buiten leven, krijgen is zelfs niet door de meest kostbare crèmes en poeders aan te brengen, terwijl licht, lucht en zon reserve krachten vormen, die zelfs nog in de zonlooze maanden nawerken. Inder- daad het meest ideale voor iedere vrouw zijn den atuurlijke schoonheidsmiddelen, die haar weinig of geen geld kosten en zoodoende binnen ieders bereik vallen. Indien men een of ander kleedingstuk heeft te knippen en het patroon is van vloeipapier, dan legt men dit op het materiaal en strijkt luchtig over de patroondeelen met een warm, doch niet te heet ijzer. Men behoeft dan geen spelden te gebruiken omdat het vloei zich aan de stof hecht. Wanneer zijden japonnen of onderjurken te droog zijn om te strijken, houdt men ze even boven de stoom van een ketel, ze zullen dan vochtig genoeg zijn. lil. Er zijn ouders, die vandaag hun kind over dreven koesteren en streelen en morgen in het andere uiterste vervallen: het zwaar straffen voor kleine vergrijpen, het thuis houden van een reis of iets dergelijks, enz. enz. Een leerling van me verkeerde in een der gelijk geval: de jongen kreeg van alles, dikwijls meer, dan de ouders, gezien hun financieele omstandigheden, missen konden. Hij mocht meesparen voor een schoolreis, iets wat vader noch moeder in hun jeugd hadden gekund. Een dag voor de laatste schoolreis werd den knaap een werkje opgedragen. De jongen maakte het niet af en toen zijn vader des avonds thuis kwam, kreeg hij de volgende straf: Hij mocht niet mee met de schoolreis en behoefde in geen drie maanden iets voor zijn ouders te doen! Alle pogingen werden aangewend, den vader op zijn uitgesproken straf terug te doen komen Niets en ook niets hielp. De jongen bleef thuis! Deze straf was te zwaar! Het vergrijp van den jongen was bovendien niet eens zóo ernstig. Zeker, hij had zijn werk moeten maken, doch er stond tegenover, dat de opgelegde taak voor dezen knaap ook te moeilijk was. Het wonder lijke is nu dit: de beide ouders leggen zich als het ware-krom voor hun kinderen. Zij ontzien zich allerlei genoegens en stellen alle pogingen in het werk hun kinderen goed gekleed te doen gaan. Maar niettegenstaande deze lofwaardige dingen is de opvoedingsmethode ongeschikt en zullen de kinderen niet die liefde hebben en niet die dankbaarheid gevoelen, welke de ouders mogelijk verwachten... Inconsequentie in de opvoeding wreekt zich bijna steeds! Het doen opvoeden van kinderen door groot ouders is over het algemeen niet aanbevelens waardig: de afstand tusschen grootvader en kleinkind is te groot! Daarnaast worden kinds kinderen hopeloos verwend! Wanneer het eenigszins mogelijk is, moeten de ouders zich zelf met de opvoeding hunner kinderen belas ten. Geen vreemden! Ik geef toe, dat het dik wijls onmogelijk is het kind zelf op te voeden, doch ouderliefde kan nimmer vervangen wor den. Als de ouders tenminste liefde bezitten voor het mooist in hun leven: het kind! Er zijn helaas gevallen, dat ouders zich weinig of niets bekommeren om het kind, het als een ongewenschte gast beschouwen. Wij behoeven elkaar niets te verbloemen, niet waar? We kennen allen wel gezinnen, waar de komst van het kind niet begroet wordt met die vreugde, welke verondersteld mag worden. Kinderloozé echtparen en ouders met eerbied en liefde voor het leven kunnen zich dergelijke dingen' niet indenken. Dit probleem is een der tragische dingen in het leven! Wie zelf kinderen heeft, van zijn kinderen houdt en dat moet toch als iets zeer ge woons beschouwd worden kan zijn kleinen niet afstaan, hoe goed zij het ook elders zou den hebben. Het komt voor, dat kinderen, buitenshuis opgevoed, van de ouders geheel en al vervreemden! Later zit men met de moei lijkheden! 4. Kinderen hebben behoefte aan speel kameraadjes. Het spelen van broertjes en zus jes onder elkaar, gaat meestal niet vlot! Er zijn herhaaldelijk kibbelpartijtjes aan de orde! Het opdringen van bepaalde speelkameraadjes leidt tot negatieve resultaten. Een kind wil gaarne zelf kiezen. Natuurlijk hebben de ouders het laatste woord bij deze keuze, doch men weigere een kind nimmer het spelen met een kameraadje, zonder uiteenzetting tegenover het kind, waarom hij of zij met diè niet mogen spelen. Totaal af valt de houding van hen, die bij deze keuze zich laten leiden door overwegingen van standsverschil, bijv, Ik ken kinderen van notarissen, burgemees ters, en andere notabelen, die in hun school jaren spelen met eenvoudige arbeiderskinde ren. Men lette alleen op dingen als: zindelijk heid, eerlijkheid, enz. 5. Uit de houding van het kind tegenover zijn kameraadjes valt eenigszins zijn karak ter af te leiden. Het bestudeeren van het kind, terwijl het met zijn kameraadjes speelt, valt dan ook aan te bevelen. 6. Reeds op school geven sommige kinderen al blijk van een bepaalde studiezin. Verschil lende vakken hebben wel of niet hun belang stelling. Bij het maken van een beroepskeuze kan men aan deze gegevens wel iets hebben. 7. Frederik van Eeden was op school een „droomer" en Michiel de Ruyter had een zoo danige belangstelling voor de zee, dat er van zijn leeren op school niets terecht kwam. Te dikwijls worden kinderen voor dom gehouden, die later blijk geven van een goed en begaafd verstand. De school alleen kon dit niet ont dekken... In dergelijke gevallen hebben meestal met belangstellingsconflicten te doen, welke van het allergrootste gewicht zjjn! Door het ontdekken van dit conflict is reeds menig HBS-er bijv. van mislukking gered. Heel wat leerlingen zijn op HBS, Lycea of Gymna sium, terwijl zij beter thuis zouden zijn op een Ambachtschool, Nijverheidsschool, Vakschool* Kantoor of wat dan ook. 8 en 9. Jeugdliefhebberijen, knutselwerk en de wijze, waarop een kind zijn vrijen tijd door brengt, geven den geroutineerden adviseur in beroepskeuze herhaaldelijk de gegevens, waar op hij zijn advies baseert! Een jongen met lust voor handwerk en met tegenzin voor intellec- tueelen arbeid, mislukt meestal op de middel bare scholen, welke gericht zijn op intellec- tueele ontwikkeling. 10. Angstgevoelens zijn een ernstige rem ming bij de studie! De aard dezer gevoelens en de oorzaken er van loopen natuurlijk ver uiteen en het is niet mogelijk, zonder een voorafgaand onderzoek te zeggen, aan welke angstgevoelens een bepaald kind lijdt, maar dit valt wel te zeggen: Angst gevoelens tengevolge van huiselijke scènes, waarvan een kind getuige was, zijn in hun remmenden invloed op de studie zeer te duch ten. Ik heb hier voorbeelden van gezien, welke mij bewezen hoe ontzettend de invloed hiervan is! Oorr«ftj>ondent.ie: Aan „Een Moeder, <B« antwoord wacht". Uw schrijven in dank ontvangen! Uw mede- deelingen zijn inderdaad van te persoonlijk aard om ze hier te behandelen. Indien U zul wenscht, zal ik U schriftelijk -antwoorden e advies verstrekken. Het komt mij voor, in dit geval nog heel wat te redden valt. wacht, dan ook op Uw postadres.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 12