5loS nooit!
etÜnf
't HOEKJE
Het laatste school-
kwartaal
KAuióuuwJidkaadóel
Overgangstijd is veelal
zorgentijd
n
Schoonheidsverzorging
die weinig kost
Wenken
VOOR DE
LEVENSKUNST.
Concentreert U op het mooie en Uw
leven zal mooier worden.
Wat doen wij, menschen maar al te dik
wijls? Het mooie in ons leven vergallen, door
steeds te klagen omdat dit of- dat weer voorbij
is.
Wij hebben een prettig bezoek gehad van
iemand die ons lief is, en onmiddellijk na dit
bezoek denken wij: „nu is hij of zij weer weg
nu zijn we weer alleen". Of wij hebben een
meevallertje gehad en ons een en ander kun
nen aanschaffen. Dan vergallen we weer
onmiddellijk onzer vreugde door te denken:
„nu is het extra-geld weer op, en dit of dat
had ik óók nog zoo graag gehad".
We zijn zoo gulzig wat het geluk betreft,
we zijn nooit tevreden en willen altijd weer
meer.
Als we maar eens wilden inzien, dat het
geluk van onze beste momenten grootendeels
daarin bestaat, dat het maar momenten zijn
Iemand die een geheel leven door steeds
gelukkig zou zijn, zou zijn geluk niet meer
beseffen, want het zou iets gewoons worden.
Is er nog iemand, die brood als een bizon-
dere tractatie beschouwt? Neen, niet waar.
Hoe komt dat? Wel, doordat wij het eiken
dag een of tweemaal eten.
En wat is geluk? Iets, dat juist verschilt
van het gewone, van het alledaagsche.
Iets, dat wij graag hebben, waarnaar wij
lang verlangd hebben, vóór wij het kregen,
geeft ook maar tijdelijk geluk als we het
eenmaal hebben, na korten wordt het gewoon.
Wij zouden het niet graag meer willen missen,
maar wij genieten er toch niet langer bewust
van, dat wij dit nu hebben en het vroeger
misten.
Geluk is ook weieens iets, dat wij graag
wilden geven, wanneer ons eindelijk de gele
genheid wordt geschonken, om het te kunnen
geven. Misschien is dat het hoogste geluk.
Hoe dan ook, het meeste geluk bezitten wij
slechts bij momenten, en laat ons afleeren
om over die momenten weer onmiddellijk een
schaduw te werpen, door te gaan treuren,
zoodra ze voorbij zijn.
Wanneer U gelukkig is geweest door iemands
tegenwoordigheid, blijft er dan lieve over na-
mijmeren hoe prettig U het gehad heeft, en
hoe welkom een volgend samenzijn zal worden.
Heeft U zich door een onverwacht voordeel
tje het een en ander kunnen aanschaffen, be
kijkt het dan nog eens, bedenkt hoe prettig het
is, dat U het onverwachts nu al heeft kunnen
aanschaffen en laat r.a, het vriendelijk noodlot
dat U dit in den schoot wierp te tarten door te
betreuren dat het niet nog meer was.
Concentreert Uw aandacht op het goede en
mooie en het goede en mooie zal meer invloed
krijgen op Uw leven.
Begint alles, met de hoop en het vertrouwen
dat U er iets goeds van zult maken. Wanneer
U b.v. naar kennissen toegaat met het idee
dat het er wel vervelend zal zijn, dan zult U
het er ongetwijfeld dien dag vervelend vinden.
Gaat U er echter heen met de gedachte: „Het
kan er gezellig worden, wat kan ik daar eens
toe bijdragen, wat heb ik voor aardigs of voor
vermakelijks te vertellen?" dan zult U het
gezellig hebben, alleen al door de sfeer die U
zelf meebracht.
Geniet ten volle van ieder goed moment.
Vraagt niet „voor hoe-lang?" maar weest
voluit gelukkig en weert onaangename gedach
ten over dingen, die buiten het oogenblik lig
gen. Het ligt zooveel aan onszelf, hoeveel
geluk wij uit het leven weten te halen. Wendt
Uw gezicht naar de zon, en de schaduwen
zullen achter U vallen.
Dr. JOS DE COCK.
Niet alleen de leerlingen, doch ook vele ouders
beleven gedurende de laatste maanden vóór de
wisseling van klassen veel zorg en onrust, in
dien de rapport-cijfers niet al te gunstig ge
weest zijn over het derde kwartaal. Er zijn vele
kinderen, die een sterk ontwikkeld eergevoel
hebben en alleen al bjj de gedachte, niet be
vorderd te zullen worden, een geestelijke de
pressie hebben.
Hoe vaak hoort men niet van leerlingen van
middelbare scholen, die niet slagen den moed
misten om verder te leven. Het is volstrekt
niet altijd, omdat zij gedreven werden door
angst voor de ouders, doch in de meeste geval
len achtervolgde hen de gedachte, dat zij het
gewenschte doel wellicht nimmer zouden be
reiken. Scholieren, die volstrekt niet zwaar
moedig van aanleg zijn, worden vaak zoozeer
terneer gedrukt en overvallen door een gevoel
van twijfel aan zichzelf en aan hun prestaties,
dat zij niet in staat zijn, datgene te doen wat
van hen geëischt wordt.
Niet alle ouders kennen hun kinderen vol
doende om hen op het juiste oogenblik terzijde
te kunnen staan. Vele moeders begrijpen niet,
waarom haar kind de laatste maanden, vóór
de groote vacantie aanbreekt, zoo dikwijls ge
drukt is en dit wordt dan zonder meer aan het
vele huiswerk geweten. Zij nemen echter geen
deel aan het zieleleven van haar kind, want
dan zouden zjj zeker wel aanvoelen wat diep
in zijn hart wortelt. Het kind voelt, dat hjj
niet begrepen wordt, steeds grooter wordt de
depressie, totdat tenslotte een zenuwoverspan
ning onvermijdlijk is. Meer dan ooit moeten
ouders in het laatste kwartaal van het school
jaar aandacht schenken aan de psyche van hun
kind, vooral indien dit overgevoelig is. Natuur
lijk zijn er kinderen met de meest uiteenloo-
pende karakters en het is nimmer goed te
praten, indien zij zich luchthartig afmaken
met de gedachte: „Word ik dit jaar niet ver
hoogd, dan maar een volgend jaar".
Veel ernstiger zijn kinderen eraan toe, die
het blijven zitten als een groote straf beschou
wen, als een zwart spook, dat zij meer en
meer zien naderen en in dergelijke gevallen is
het de taak van de ouders om hen bemoedigend
tegemoet te komen en een tegenwicht te vor
men. Veelal voelen kinderen het als een
schande aan, wanneer zij het nieuwe leerjaar
moeten aanvangen met jongere klassegenoo-
ten, terwijl die van hun eigen jaar verder gaan,
doch de steun der ouders kan zoo ontzettend
veel goeds uitwerken.
Indien de overgang vrijwel uitgesloten is en
men bemerkt, dat het kind lichamelijk en
geestelijk achteruit gaat, omdat hij wéét den
strijd niet te zullen winnen, is het veel ver
standiger hem in overleg met zijn leeraar
tijdelijk niet naar school te laten gaan, doch na
de groote vcantie weer met nieuwen moed te
laten beginnen. De rustige tijd, warin het
kind thans komt zal hem veel krachtiger ma
ken en het kleine zaadje van gebrek aan zelf
vertrouwen, zal niet niet tot ontkieming ko
men.
Naarmate de kinderen ouder worden zal
men meer op verstandige wijze met hun kun
nen spreken en hen voorhouden, dat het zitten
blijven hun kennis zal vergrooten, omdat het
geleerde veel meer hun eigendom zal worden,
doordat het een herhaling is.
Het" drijven en jagen van vele ouders, om
er hun kinderen toch maar te doen komen,
desnoods met dreigementen, is dan ook be
droevend te noemen. Inderdaad is het voor
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
«28
29
30
31
32
33
34
35
Horizontaal.
1. Uitoefening van een burgerplicht (zeer
actueel) 10 letters. 7. Lijdster aan een bepaal
de ziekte (10 letters). 10. Ongeveer (afk.).
11. Volgens den regel (10 letters). 12. In
houdsmaat. 13. Welaan. 14. Land uit den tijd
der aartsvaders. 15. Voegwoord. 17. Meisjes
naam. 19. De geheele hoeveelheid. 21. Leeuw.
23. Stad in het Zuiden van Frankrijk. 25.
Algemeene Transport Onderneming. 26. Als
15. 27. Voertuig. 28. Werkplaats op scheeps-
bouwwerf (10 letters). 29. Gids. 30. Waar
neming (10 letters). 34. Bewijsstuk ingevolge
de arbeidswet (10 letters). 35. Insectenetend
zoogdier,
Verticaal.
1. Ververscher (10 letters). 2. Heldendicht
((4 letters). 3. Het Romeinsche Rijk (Lat. afk.,
2 letters). 4. Luchtvaartmaatschappij. 5. Vorm
van werkwoord zitten (2e en 3e letter verwis
selen). 6. Versiersel van een kleedingstuk (10
letters). 8. Water (Fransch). 9. Land in Euro
pa (6 letters). 13. Vorm. Fatsoen (4 letters).
15. Lengtemaat (2 letters). 16. 'Tegenstroom
(4 letters). 18. Als 15 Hor. 19. Meisjesnaam.
20. Roem. Aanzien (3 letters). 21. Dun en
smal stuk hout (3 letters). 22. Bovendien (3
letters). 24. Scheikundige formule voor Cal
cium (2 letters). 26. Als 15. 27. Afscheids
groet- 28. Insect. 28a. Vorm van werkwoord
Eten. 31. En (Latijn). 32. Voorzitter (afk.
33. Als 15.
OPLOSSING LETTERRAADSEL.
En
een
ontvleesde hand breekt
steen.
1.
b e
e d i
gen
2.
s n
i b b i
g
3.
v a
r t r o
e t e 1 e n
4.
k a
n m e r
k e n d
5.
k n
e v e 1
a r ij
6.
t O
tok
7.
o n
u i t s
taanbaar
8.
e t
i q u e
t t e
9.
e v
e 1 i n
e
10.
k 1
e t t e
ren
11.
m e
d e d o
ogen
12.
g e
1 d e r
mal s e n
13.
O 8
tent
a t i e f
14.
a d
miss
i e
15.
P
1 O t 0
16.
t h
e b e
17.
r a
k k e r
18.
i n
c o n g
r u e n t
Staring.
De prijs werd toegekend aan:
P. DE LEEUW,
Jan in 't Veltstraat 27.
CORRESPONDENTÏE.
M. F. R. De rectificatie in het no. van
17 Mei is u zeker ontgaan.
A. L. 2 X ton is in het no. van 18 Mei
gerectificeerd. Galaga was ook een drukfout.
Het door U gevraagde woord met „f" kunt
gg vinden in Van Dale's Groot Woordenboek.
P. de L. Als er tegen het zetten geen
technische bezwaren bestaan, zal het klok-
raadsel t.z.t. geplaatst worden.
Wij vestigen er nogmaals de aandacht op
dat oplossingen uiterlijk Donderdagmiddags
12 uur in ons bezit moeten zijn.
In Grieksch Macedonië zijn de welgestelde
boerinnen in bijzondere drachten gekleed en
dragen onder haar japonneD ettelijke rokken.
Men beweert zelfs van27 en de traditie
wil, dat iedere rok een ander patroontje heeft.
Booze tongen vertellen, dat deze rokken in
doorsnee één maal in de10 jaren gewas-
schen worden.
ouders een teleurstelling, indien zij bemerken,
dat de kinderen niet meer kunnen en brengt
het dubbele schoolgeld betalen een vermeer
dering van zorgen met zich mede. Men mag
echter niet uit het oog verliezen, dat er een
groot verschil is tusschen niet künnen en niet
willen, en dat men kinderen in het eerste ge
val niet hard mag vallen, doch dat in het
tweede geval alleen door veel geduld, tact en
begrijpende liefde iets bereikt kan worden.
Vaak is oogenschijnlijke luiheid een gevolg
van een minder gunstige gezondheidstoestand
of wel van de organische veranderingen, die
zich in de puberteitsjaren voltrekken en van
grooten invloed zijn op de psyche van het
ouder-wordende kind. Geen verkeerde ouder-
trots mag er toe leiden hen te dwingen tot
werken om er toch maar te komen ten koste
van de grootste schat de gezondheid.
Een feit is, dat vele ouders zich pas reali-
seeren, dat de verhooging zeer dubieus is,
met het voorlaatste rapport, inplaats reeds
van den aanvang van het schooljaar af zich op
de hoogte te blijven stellen. Contact tusschen
ouders en leeraren kan veel teleurstellingen
voorkomen en het toezicht van de ouders kan
de kinderen steunen, zonder dat zij zich dit
wellicht bewust zijn. Het laatste vooral is
noodig voor kinderen, die gauw afgeleid zijn.
De tijd van de verhooging nadert! Ouders,
houdt de oogen open en slaat uwe kinderen
aandachtig gade. Tracht hun vertrouwen te
winnen en reikt hen de helpende hand en ziet
gij, dat het niet gaat, kwel hen dan niet met
verwijten, want de straf van het zittenblijven
is reeds groot genoeg.
G. C. MeyerSchwencke.
Zondag. Tomatensoep. Biefstuk. Andijvie.
Aardappelen. Gemalen rijst pud
ding.
Maandag. Rollade. Spinazie. Aardappelen.
Ommelet soufflé.
Dinsdag. Koud vleesch. Gestoofde prei.
Aardappelen. Beschuit met bes
sensap.
Woensdag. Rijst crème soep. Karbonade.
Stoofsla. Aardappelen.
Donderdag. Schelp met ragout. Rijst met
champignons en kerrysaus.
Vrijdag. Slaschotel. Brusselsch lof. Aard
appelen. Gebruinde boter, Marme
lade pudding.
Zaterdag. Runderlappen, Postelein. Aard-
Aardappelen. Gort met rozijnen.
Gemalen rijst pudding.
liter melk, 45 gram gemalen rijst, 30
gram boter, 50 gram suiker, 1 dessertlepel
vanille-custardpoeder, citroenschil of essence.
1 dl melk aan de kook brengen met de
citroenschil, en de suiker er in oplossen.
Daarna de gemalen rijst en custardpoeder
droog vermengen en aanmaken met het ach
tergehouden kopje melk, bij de kokende melk
voegen en steeds roerende laten doorkoken
gedurende enkele minuten, het citroenschille
tje verwijderen. Indien een of andere essence
gebruikt wordt, voegt men deze eerst toe,
nadat de rijst gaar gekookt is en de pan van
het vuur genomen is. Met de garde wordt de
pudding flink opgeklopt, waarbij men telkens
een deel van de boter met de pudding ver
mengt. De massa, die nu goed luchtig is,
wordt overgebracht in een met koud water
omgespoelden steenen vorm of in een glazen
kom.
Serveeren desgewenscht met gestoofde
vruchten.
Rjjst crème soep.
3 ons kalfspoulet, 1 liter water, 1 dl room,
2 flinke eetlepels gemalen rijst, 1 dl melk, 2
eierdooiers, zout en peper, kruiden enz.
Het kalfsvleesch opzetten met 1 liter koud
water en een takje peterselie of selderij,
laurierblad, klein i itje en een of twee wor
teltjes en zachtjes laten trekken totdat het
vleesch gaar is. Gemalen rijst aanmaken tot
een dik papje met de melk en door de bouillon,
nadat deze eerst gezeefd is, roeren, peper en
zout naar smaak toevoegen en de soep 10
minuten zachtjes door laten koken, eier
dooiers kloppen en langzaam de room erdoor
mengen, daarna lepelsgewijze de soep toevoe
gen om te voorkomen, dat de dooiers schiften,
later meer tegelijk.
Het vleesch van de poulet moet voor schel
pen gebruikt.
Het gewichtige van den maaltijd is niet
alleen, dat hij goed smaakt, doch ook goed
verteerd wordten voldoende voeding geeft voor
den tijd, waartoe hij moet reiken. De taak van
de huisvronuw is dan ook, de verschillende
gerechten zóó te kiezen, dat de huisgenooten
zich na korten tijd hongerig gevoelen. Wij
laten hieronder enkele voedingsmiddelen vol
gen en geven tevens den duur aan, die zij
noodig hebben om van de maag uit in den
darm gevoerd te worden.
12 uren. Een glas water, thee of koffie,
bier wijn, bouillon, chocolade en zacht ge
kookte eieren.
23 uren. liter zure melk, gekookte
melk, koffie met melk, aardappelen, aard-
appelpurée, bloemkoo:l, gekookt als sla, ker
sen, wittebrood, beschluit, rauwe en hard ge
kookte eieren, roereieren, ommelet, schelvisch,
snoek, karper, stokvisch en worst.
34 uren. Zwart roggebrood, ham, knol
raap, wortelen, spinazie, komkommersla, ap
pelen. rijst, jong gevogelte, rundvleesch, kalfs
vleesch.
semthee, terwijl men aan het badwater
droogde planten kan toevoegen als bv
mille, lindebloesem, verbena's, die een
Vele vrouwen, die buiten wonen, doch zich
gaarne op de hoogte houden van alles, wat de
modebladen te lezen geen op het gebied van
de schoonheidsverzorging, zullen het wellicht
betreuren, dat de aangeprezen cosmetische
artikelen voor haar moeilijk aan te schaffen
zijn.
Schoonheids-instituten, uiterst bekwame
coiffeurs, buitengewone sorteeringen van
allerlei crèmes, enz. enz. hebben alleen vol
doende aftrek in groote steden. Voor het eerst
in haar leven zullen zij, die regelmatie in
groote steden vertoeven, wellicht het gemis
aan dit alles gevoelen, indien zij buiten gaan
wonen. Zij vergeten echter, dat haar gezond
heid door de zuivere buitenlucht veel zal win
nen, hetgeen van grooten invloed zal zijn op
haar uiterlijk aanzien. Natuurlijke schoon
heidsmiddelen staan haar nu ten dienste, doch
zij, die buiten wonen, zijn zich dit niet altijd
bewust. Wat is de hoogte-zon, die in groote
steden in instituten wordt toegepast, anders
dan „ersatz" van de zon, waarvan men buiten
in ruime mate kan genieten, véél meer dan de
werkende vrouwen in de stad! Buitenmen-
schen hebben lang niet die behoefte aan gym
nastische oefeningen, omdat zij meer in be
weging zijn dan vrouwen, die een zittend leven
leiden en ten overvloede nog van trams ge
bruik maken om naar haar werk te gaan.
Voor de verzorging van het gelaat is rauwe
melk zéér aan te bevelen om de huid zacht en
soepel -te houden, verder komkommersap om
deze schoon te maken en om de poriën samen
te doen trekken, terwijl het opbrengen van
los geklopt eiwit eveneens uitstekend werkt.
Iedere veretien dagen is een grondige reini
ging gewensch, waartoe men de huid licht in
vet en daarna met het gelaat boven een kom
met kokende kamillenthee gaat zitten. Om
de damp niet te laten ontsnappen, dekt men
het hoofd af met een groote handdoek; daar
na brengt met het los geklopte eiwit op het
gelaat en gaat 510 minuten rustig met ge
sloten oogen op bed of op een divan liggen,
waarna het masker weer wordt afgenomen
met koude melk of lauw regenwater.
Vermoeide oogen verzorgt men op de beste
wijze door compressen van lauwe lindebloe-
stekend om het haar mede te wasschen t
wijl men aan het water, waarmede mén er'
..li-oftvolrnnl 1 d»
frisschende geur geven. Regenwater is
zeep uitspoelt een aftreksel van kajnilw-.05
toevoegt voor blond haar.
Frissche buitenlucht, die niet zooals in
steden bezwangerd is door vuil en stof, is h
beste om de circulatie van het bloedte h
vorderen, terwijl diepe ademhalingsoefer, 6"
gen de werking der inwendige klieren bevT'
deren, terwijl diepe ademhalingsoefening'
de werking der inwendige klieren bevorder
en het beginnende vetlaagje doet verdwijn»
Vruchten en groentensappen zijn de beste ik
grediënten voor reinigingskuren, die
ali«
slakken uit het lichaam helpen verdwijn»
Een milde regen is de meest natuurlijke huiri"
massage, terwijl het werken in den tuin d»
spieren aan het werk zet. Onkruid uithalen
is b.v. door de voortdurend bukkende en otü
gaande beweging een bijzonder goede oeft
ning, evenals het plukken van vruchten, die
uit het bereik hangen. Het best kan men
lichte, luchtige kleeding drageii bfj al deze
werkjes, die de armen vrijlaat, terwijl ook
geen kousen gedragen worden, doch b.v. alleen
oskjes. De natuurlijke, door de zon gebruinde
kleur, die vrouwen, die buiten leven, krijgen
is zelfs niet door de meest kostbare crèmes
en poeders aan te brengen, terwijl licht, lucht
en zon reserve krachten vormen, die zelfs
nog in de zonlooze maanden nawerken. Inder-
daad het meest ideale voor iedere vrouw zijn
den atuurlijke schoonheidsmiddelen, die haar
weinig of geen geld kosten en zoodoende
binnen ieders bereik vallen.
Indien men een of ander kleedingstuk heeft
te knippen en het patroon is van vloeipapier,
dan legt men dit op het materiaal en strijkt
luchtig over de patroondeelen met een warm,
doch niet te heet ijzer. Men behoeft dan geen
spelden te gebruiken omdat het vloei zich aan
de stof hecht.
Wanneer zijden japonnen of onderjurken te
droog zijn om te strijken, houdt men ze even
boven de stoom van een ketel, ze zullen dan
vochtig genoeg zijn.
lil.
Er zijn ouders, die vandaag hun kind over
dreven koesteren en streelen en morgen in het
andere uiterste vervallen: het zwaar straffen
voor kleine vergrijpen, het thuis houden van
een reis of iets dergelijks, enz. enz.
Een leerling van me verkeerde in een der
gelijk geval: de jongen kreeg van alles, dikwijls
meer, dan de ouders, gezien hun financieele
omstandigheden, missen konden. Hij mocht
meesparen voor een schoolreis, iets wat vader
noch moeder in hun jeugd hadden gekund. Een
dag voor de laatste schoolreis werd den knaap
een werkje opgedragen. De jongen maakte het
niet af en toen zijn vader des avonds thuis
kwam, kreeg hij de volgende straf: Hij mocht
niet mee met de schoolreis en behoefde in geen
drie maanden iets voor zijn ouders te doen!
Alle pogingen werden aangewend, den vader
op zijn uitgesproken straf terug te doen komen
Niets en ook niets hielp. De jongen bleef thuis!
Deze straf was te zwaar! Het vergrijp van den
jongen was bovendien niet eens zóo ernstig.
Zeker, hij had zijn werk moeten maken, doch
er stond tegenover, dat de opgelegde taak voor
dezen knaap ook te moeilijk was. Het wonder
lijke is nu dit: de beide ouders leggen zich als
het ware-krom voor hun kinderen. Zij ontzien
zich allerlei genoegens en stellen alle pogingen
in het werk hun kinderen goed gekleed te doen
gaan. Maar niettegenstaande deze lofwaardige
dingen is de opvoedingsmethode ongeschikt en
zullen de kinderen niet die liefde hebben en
niet die dankbaarheid gevoelen, welke de
ouders mogelijk verwachten... Inconsequentie
in de opvoeding wreekt zich bijna steeds!
Het doen opvoeden van kinderen door groot
ouders is over het algemeen niet aanbevelens
waardig: de afstand tusschen grootvader en
kleinkind is te groot! Daarnaast worden kinds
kinderen hopeloos verwend! Wanneer het
eenigszins mogelijk is, moeten de ouders zich
zelf met de opvoeding hunner kinderen belas
ten. Geen vreemden! Ik geef toe, dat het dik
wijls onmogelijk is het kind zelf op te voeden,
doch ouderliefde kan nimmer vervangen wor
den. Als de ouders tenminste liefde bezitten
voor het mooist in hun leven: het kind! Er zijn
helaas gevallen, dat ouders zich weinig of
niets bekommeren om het kind, het als een
ongewenschte gast beschouwen. Wij behoeven
elkaar niets te verbloemen, niet waar? We
kennen allen wel gezinnen, waar de komst van
het kind niet begroet wordt met die vreugde,
welke verondersteld mag worden. Kinderloozé
echtparen en ouders met eerbied en liefde voor
het leven kunnen zich dergelijke dingen' niet
indenken. Dit probleem is een der tragische
dingen in het leven!
Wie zelf kinderen heeft, van zijn kinderen
houdt en dat moet toch als iets zeer ge
woons beschouwd worden kan zijn kleinen
niet afstaan, hoe goed zij het ook elders zou
den hebben. Het komt voor, dat kinderen,
buitenshuis opgevoed, van de ouders geheel en
al vervreemden! Later zit men met de moei
lijkheden!
4. Kinderen hebben behoefte aan speel
kameraadjes. Het spelen van broertjes en zus
jes onder elkaar, gaat meestal niet vlot! Er
zijn herhaaldelijk kibbelpartijtjes aan de orde!
Het opdringen van bepaalde speelkameraadjes
leidt tot negatieve resultaten. Een kind wil
gaarne zelf kiezen. Natuurlijk hebben de
ouders het laatste woord bij deze keuze, doch
men weigere een kind nimmer het spelen
met een kameraadje, zonder uiteenzetting
tegenover het kind, waarom hij of zij met diè
niet mogen spelen. Totaal af valt de houding
van hen, die bij deze keuze zich laten leiden
door overwegingen van standsverschil, bijv,
Ik ken kinderen van notarissen, burgemees
ters, en andere notabelen, die in hun school
jaren spelen met eenvoudige arbeiderskinde
ren. Men lette alleen op dingen als: zindelijk
heid, eerlijkheid, enz.
5. Uit de houding van het kind tegenover
zijn kameraadjes valt eenigszins zijn karak
ter af te leiden. Het bestudeeren van het kind,
terwijl het met zijn kameraadjes speelt, valt
dan ook aan te bevelen.
6. Reeds op school geven sommige kinderen
al blijk van een bepaalde studiezin. Verschil
lende vakken hebben wel of niet hun belang
stelling. Bij het maken van een beroepskeuze
kan men aan deze gegevens wel iets hebben.
7. Frederik van Eeden was op school een
„droomer" en Michiel de Ruyter had een zoo
danige belangstelling voor de zee, dat er van
zijn leeren op school niets terecht kwam. Te
dikwijls worden kinderen voor dom gehouden,
die later blijk geven van een goed en begaafd
verstand. De school alleen kon dit niet ont
dekken... In dergelijke gevallen hebben
meestal met belangstellingsconflicten te doen,
welke van het allergrootste gewicht zjjn!
Door het ontdekken van dit conflict is reeds
menig HBS-er bijv. van mislukking gered. Heel
wat leerlingen zijn op HBS, Lycea of Gymna
sium, terwijl zij beter thuis zouden zijn op een
Ambachtschool, Nijverheidsschool, Vakschool*
Kantoor of wat dan ook.
8 en 9. Jeugdliefhebberijen, knutselwerk en
de wijze, waarop een kind zijn vrijen tijd door
brengt, geven den geroutineerden adviseur in
beroepskeuze herhaaldelijk de gegevens, waar
op hij zijn advies baseert! Een jongen met lust
voor handwerk en met tegenzin voor intellec-
tueelen arbeid, mislukt meestal op de middel
bare scholen, welke gericht zijn op intellec-
tueele ontwikkeling.
10. Angstgevoelens zijn een ernstige rem
ming bij de studie!
De aard dezer gevoelens en de oorzaken er
van loopen natuurlijk ver uiteen en het is niet
mogelijk, zonder een voorafgaand onderzoek te
zeggen, aan welke angstgevoelens een bepaald
kind lijdt, maar dit valt wel te zeggen: Angst
gevoelens tengevolge van huiselijke scènes,
waarvan een kind getuige was, zijn in hun
remmenden invloed op de studie zeer te duch
ten.
Ik heb hier voorbeelden van gezien, welke
mij bewezen hoe ontzettend de invloed hiervan
is!
Oorr«ftj>ondent.ie: Aan „Een Moeder, <B«
antwoord wacht".
Uw schrijven in dank ontvangen! Uw mede-
deelingen zijn inderdaad van te persoonlijk
aard om ze hier te behandelen. Indien U zul
wenscht, zal ik U schriftelijk -antwoorden e
advies verstrekken. Het komt mij voor,
in dit geval nog heel wat te redden valt.
wacht, dan ook op Uw postadres.