Incident in Panama De Teekenfilm jubileert Pionier Cohl leeft in hei Armenhuis Fred verstaat geen Spaansch en vergeet zijn rol Uw vrouw te koop? JZZ De geschiedenis der luchtvaart Avontuur van Henry Wilcoxon te Cairo Walt Disney in de rij der onsterfelijke Amerikanen Be teekenfilm, die de geheele we reld veroverd heeft, viert in deze maand Juni zijn dertigjarig jubi leum. Be pionier op dit gebied is Emile Cohl, een Franschman, die in Juni van het jaar 1907 de eerste teekenfilm van zijn hand tot stand bracht. Thans leeft hij geheel vergeten in een Parijsch armenhuis en niemand denkt er aan; hem een huldeblijk te doen toekomen. Maar zelfs drie kameelen en een heele harem waren niet voldoen de ui t Henry Wilcoxon Is naar de meening van sheik Feisal El Kadir een koopman van niksde acteur weigerde namelijk, zijn vrouw te verkoopen tegen een vorstelijke betaling! De heer en mevrouw Wilcoxon maakten een vacantiereis door Egypte en in Cairo had het vermakelijke incident plaats. In een brief aan Henry Hathaway, die Wilcoxon in de Paramount-film „Souls at sea" regisseer de, vertelde de acteur over zijn gebrek aan commercieel inzicht in Cairo kwamen we in contact met een sheik, een zekeren Feisal El Kadir van de Ageylen, een Arabische stam. De groote heer had het blijkbaar op Sheila begrepen en alsof het de gewoonste zaak van de we reld was is het voor hem natuurlijk ook! vroeg hij me, wat ik voor de dame moest hebben. Ik vertelde hem, dat de dame niet te koop was en de sheik dacht waarschijnlijk, dat ik niet heelemaal bij m'n hoofd was, zoo keek hij tenminste! Hij begon te bieden: tien Engelsche ponden, drie kameelen toen ik bleef weigeren, ging hij door en vermeerderde zijn bod met een met juweelen bezette dolk en een bidkleedje uit zijn pa leis in Mecca. Dit was blijkbaar het record aanbod van aardsche goederen, want toen ik ook hier niet op inging, begon hij Bedouïnenschoonen aan te bieden... totdat ik zijn heele harem kon krijgen! Toen hij tenslotte wegging, leek hij me nogal verbitterd over het feit, dat zijn heele rijkdom niet voldoende was om één blanke vrouw te koopen Een kijkje achter de schermen bij de opnamen van „Swing high, swing low." Wie van Hollywood naar de tropische Pa nama kanaalzone wil, moet passage boeken op een kustboot of een bananenschip en in beide gevallen is hij verzekerd van een hoo- gelijk eentonige en saaie reis. Ik ben er dezer dagen gemakkelijker ge komen, schrijft de journalist Luis Alonso, ik ben eenvoudig door de dubbele deuren van de Paramountstudio no. 8 gewandeld... dat was alles. Natuurlijk is er een speciale vergunning voor noodig maar wie haar krijgt, is ook in een paar stappen in Pana ma-City. Een straat In Panama. Ik' gjng dus naar binnen en toen was ik hoe paradoxeal het ook klinkt buiten. Ik liep door een straat in Panama; een hoofdstraat, compleet met winkels, lawaaiige café's, auto's handwagens en karren. De be volking is een curieuze mengelmoes van prachtige inlandsche typen in alle tinten en....... maar laat ik U eerst vertellen, waar we in werkelijkheid zijn: in de studio, waar opnamen gemaakt worden voor „Swing high, swing low". Regisseur Michelij Leisen en zijn technische staf maken de straat min of meer onveilig; tientallen kabels, enonme lampen en camera's staan in bonte wanorde op de trottoirs als je het stoffige looppad nog zoo mag noemen. Vandaag wordt er een interieuropname gemaakt. In een van de gebouwen aan de straat bevindt zich een kleine, primitieve rechtszaal. Fred Mc Murray wordt er door den politiechef ter verantwoording geroe pen wegens het vechten in een café. Dat Fred zich voor Carole Lombard In den strijd stortte, maakt blijkbaar niet den minsten indruk op de magistraat. „Plaats nemen, beveelt Leisen, MOac Murray, in een gescheurd bruin linnen pak en versierd met een baard van een paar dagen, posteert zich achter het „hekje". Carole Lombard is in de rechtszaal geko men, om haar vechtersbaas moreelen steun te geven. In een verfomfaaid Palm Beach-pak is Charles Butterworth naar de rechtzaal ge togen. Hij is MacMurray's kameraad, een beetje dom, zoo nu en dan een beetje niet- lekker, ma-ar goedhartig en vol voornemens, zijn vriend uit de handen van de justitie te houden. Regiseur Leisen laat beginnen. „Draai en! camera's actie!" Talrijke lamp-en beschijnen het tooneel. Er heerscht een broeiende atmosfeer. Een cipier in kh-aki-u-niform ontsluit, de deur, die MacMu-rray gevangen) houdt. Carole loopt op hem toe om hem te begroeten. Charles Butterworth achter het houten hek, dat de „tribune" afsluit, tracht de aandacht van beklaagde en getuige te trekk-en. „Psst!" fluistert hij. „Kijk es hierheen!" Fred en Carole draaien zich om, maar schijnen zijn aanwezigheid niet op prijs te stellen. „Hee! zie je me?" roept Charles, „Ik ben het!" Met haar neus in de lucht keert Carole zich weer naar Fred. „Praat maar niet eens tegen hem", zegt ze met nadruk. Dan wordt Fred door den agent voor den rechter geleid. Carole volgt hem op den voet. Butterworth begrijpt er niets van; hij hangt half over het hek, als hij Fred ver De sprekende schaduw Fred MacMurray en Carole Lom bard in „Swing high Swing low." Zarah Leander, die men beschouwt als de opvolgster van Greta Garbo, in de nieuwe Ufa-film Verbannen GEORGE GERSHWIN BIJ RKO RADIO. George Gershwin, een van Amerika's meest moderne componisten, o.a. van „Rhapsodie in Blue" en „Concerto in F.", heeft zes Walt Bisney en Mickey liedjes gecomponeerd samen met zijn broe- Mouse, teekenen een der Ira, voor de nieuwe R.K.O. Radio dans- contract met R.K.O. film „Shall We Dance", waarin Fred Astaire Radio. en Ginger Rogers optreden. Een historische vlieg-film. Cecil Lewis, een Engelsche schrij ver en vlieger, en MacDonald, ro man- en scenario-schrijver, heb ben voor Paramoun-t een scenario voltooid, dat „Men with wings" ge titeld is. Deze film wordt een „stan daardwerk" der luchtvaart: ver bonden door een handeling van groote dramatische kracht worden alle belangrijke phases der inter nationale vliegerij in beeld ge bracht. William Wellman, die de regie van „Wings" voerde, zal naar alle waarschijnlijkheid ook deze lucht vaartfilm regisseeren. -derden kunstenaars dag in dag uit bezi» zijn volgens Disney's ideeën te teekenen en te musiceeren. In een recent boek „Our America" van den schrijver Irving R. Melbo, dat gepubliceerd werd bij Bobbs Merrill Company, worden Walt Dis ney en zijn carrière gelijktijdig besproken met de onsterfelijke Amerikanen Benjamin Fran-klin, Daniël Boon-e, Thomas Alva Edison, Commander Richard E. Bird, Theo- dore Roosevelt en vele anderen. Bij de muziek hebben de z.g. „stemartis- ten" wel een zeer zonderling beroep. De een bromt, de ander fluit, terwijl een derde kraait, blaft of gromt. Al deze geluiden wor den als bij iedere geluidsfilmopname, op een loopende film geteekend, zonder plaat jes. Tenslotte maakt men, dat de plaatjes met de muziek overeenstemmen. Thans is het werk nog ingewikkelder geworden, om dat alle teekenfilms gekleurd zijn, maar het eigenlijke principe is natuurlijk gehand haafd gebleven. wijtend toefluistert: „Ik wil je toch immers helpen!" De rechter begint een lang verhaal in het Spaansch af te steken. Halverwege blaast de „property man", die naast de camera staat, op een fuit met een diepe brommende toon. Carole vergeet alle rechts- zaal-etiquette en valt den magistraat in de rede. „Dat is mijn boot!" schrikt ze op. „Hij vertrekt al." Het is Spaansch voor Fred weet m'n rol niet verder" „Stop!" roept Leisen. „Dat is je geluk', Fred, de rechtbank wou je juist vijftig dol lar boete geven". „Oh", zegt Fred, „Zei-die ddt?" De rechter, Enrique de Rosas, die even goed Engelsch als Spaansch spreekt, ant woordt: „Dat zei ik en als je nog eens je roi vergeet, geef ik je gevangenisstraf'. „Wat ik zeggen wil," vraagt Fred veelbe- teekend. „Hoe weten wij, of jij je rol goed afdraait in die wervelstorm van Spaansch abracadabra?" „Aha daar zit je toch naast, Senor MacMurray*\ lacht De Rosas. „Daarvoor hebben we Senor Harlan hier!" Hij wijst naar Richard Harlan, die speci aal als regisseur voor de Spaansche dialoog optreedt. Eén-nul voor jou", geeft Fred toe, 1 Cohl, de eerste man, die een geteekende film maakte, teekende eien film van slechts dertig meter. Deze bestond uit 1872 plaatjes en duurde bijna 2 minuten, wat even goed toch vrij jjehoorlijk was, wanneer men bedenkt, dat die slechts door één persoon geteekend waren. De titel van deze korte film luidde „Phantasmagoria" en werd In Juni 1907 voor de eerste maal afgedraaid in het Parijsche Théatre Gymnase. Het succes was betrekkelijk groot, zoodat Cohl daarin een aanmoediging vond, om in den loop der volgende vier Jaar nog driehonderd dergelijke teekenfilmpjes te maken. Het hoogste honorarium, dat hij voor één film ontving, bedroeg 80 dollar. Na den oorlog gaf Ciohl het maken van dergelijke films echter op; men besteedde niet ge noeg aandacht aan zijn werk, en mis schien miste hij ook wel de gave, om ze voor het publiek zoo aantrekkelijk te ma ken, als de tegenwoordige teekenaars dit kunnen. Er was ©en Walt Disney noodig, om de teekenfilm die populariteit te ver schaffen, welke hij thans bezit. Iedereen kent Mickey Mouse en lacht er om. Hij is een zeer bijzondere figuur, ontsproten aan het brein van Walt Disney, die hem over het doek laat Ioopen, huppelen of sprin gen. al naar gelang hem dat in den zin komt. Maar niet alleen Mickey Mouse heeft het witte doek en het publiek ver- Maar de rechter gaat verder met het af- dreunen van zijn tirade en Fred raakt ken nelijk van zijn stuk. Hij wil wat zeggen. Het lukt niet. Dan, ten einde raad, draait hij zich naar Charles om. „Kun jij me misschien helpen, Gharlie", zegt hij met een uitgestreken gezicht, „Ik Hij wordt met dit uitgelezen gezel schap in een adem genoemd, omdat zooals de titel van het ^hoofdstuk over Disney zegt „hij de kunst verstaat om millioenen menschen te doen lachen." Geraffineerde techniek, overd, ook Betty Boop en Popeye the Sai- lor spreken een belangrijk woordje mee. Mickey kon geen emplooi vinden. Miaar Walt Disney heeft toch wel ©en zeer aanstekelijke manier om te lachen. Zijn eerste, vele jaren geleden geteekende film, verkocht hij voor 15 cent per meter; thans vraagt hij ongeveer honderd keer zoo veel. Nog geen tien jaar geleden verdiende de kunstenaar in Hollywood zijn brood met het teekenen van reclames. Toch was hij daarenboven nog onafgebroken bezig de bewegingen van honden, katten en muizen te bestudeeren, wat hij gebruikte voor de films, welke hij teekende. De eerste Mickey- film werd echter overal geweigerd, totdat de geluidsfilm kwam. Toen kon Mickey Mouse de wereld ge makkelijk veroveren, zoodat thans hon- Cohl maakte zijn werk alleen, maar bij Dis ney is voortdurend een staf van tientallen vakkundige teekenaars aan het werk om Mickey steeds maar weer nieuw leven in te blazen. 8 10.000 teekeningen moeten ge- middeld voor één teckenfilm gemaakt wor- den en alles moet precies met elkaar klop. pen! Het resultaat ziet er zoo gemakkelijk uit, maar er is ontzaglijk veel werk voor noodig, om de figuurtjes de juiste bewegin gen te laten maken en om de muziek daarbij weer te laten aansluiten, om als het ware de bewegingen te accentueeren. Moet Betty Boop bijvoorbeeld een wals van Strausz dan sen, dan moet in het plan iedere afzonder lijke beweging in overeenstemming gebracht worden met de maten der muziek. Zoo hebben honderden menschen werk, Speciale menschen bedenken het verhaaltje; de „animators" teekenen de omtrek van de figuren op doorschijnend papier, waarbij ieder volgend beeldje maar heel weinig van het voorgaande verschilt. Vrouwelijke tee kenaars ontwerpen daarbij de achtergrond. De zoo ontstane beeldenseries worden dan in de juiste volgorde, beeldje voor beeldje, gefotografeerd. Technische hulpmiddelen kunnen het proces echter wel wat vereen voudigen. Zoo worden de beweeglijke achter gronden maar één keer geteekend, telkens een eindje verschoven achter het op te ne men figuurtje en mee-gefotografeerd. Voor meerdere gelijktijdige, maar in snel heid verschillende bewegingen kunnen eeni- ge doorschijnende folio's over elkaar gelegd worden en ieder afzonderlijk verschoven worden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 8