Per sleepboot over de
wereldzeeën
Jtqvndci
Brief voor Indië
Een prachtig examen
Onze Jeugdherberg
Voetbal
Dinsdag 15 Juni 1937
Heldersche Courant
Tweede Bla d
Uit het bewogen leven van kapitein Moerman
De excursie van morgen
Haast U
Beleediging
Diefstal
Tc hard gereden
HERMAN NYPELS'
Oprichting van dc stichting
Nationaal luchtvaartlaboratorium
Uitslag aanbesteding
Neutrale Bijzondere Kweekschool
Examen leerling-verpleegster
K.VtD.H.-comb— E.LtT.O,comb»
In dienst van de liefdadigheid
Reizen van 14 en 15 maanden - 24.000 zeemijl op één reis
In het vorige artikel hebben wij geschreven
over de jeugd en de eerste jongelingsjaren
van den heer Moerman, thans Wijsmüller's ver
tegenwoordiger in Den Helder; wij eindigden,
toen hij naar de Vlissingsche Zeevaartschool
ging, om aldaar den derden rang te halen.
Daarna was het wéér de zee, die begon te
trekken en nauwelijks afgestudeerd, of de
jonge stuurman tracht een baan te vinden.
Maar ook toen waren de tijden niet roos
kleurig en bij de koopvaardij viel voor een
derde rang weinig te verdienen.
Bij de sleepvaart.
Geen nood... geen koopvaardij, dan was
daar nog wel een andere branche van de Ne-
derlandsche scheepvaart, waarin lauweren te
behalen vielen en zoo zien we hem voor het
eerst in dienst treden bij den sleepdienst. Hij
werd aangenomen door L. Smit Co.'s
sleepdienst in Rotterdam en wel als stuurman
op de „Rotterdam", een der kleinste schuiten
van de toenmalige vloot van Smit.
Het was geen gemakkelijk leven, maar
i hij wist wat werken was en deed daar zijn
j voordeel mee. En daarbij... het sleepboot-
leven trok hem. Het gaf hem, ondanks het
pezen, een groote mate van bevrediging.
i De jaren bij L. Smit Co.
Na de „Rotterdam" volgden respectievelijk
de „Gouwzee", de „Oostzee" (die later op een
mijn üep en verging), de „Poolzee", en de
„Roode Zee".
De heer Moerman bleef zoo 6 jaren bij Smit.
6 Jaren, waarin hij zijn kennis verrijkte, zeer
veel practische ervaring opdeed en... zijn liefde
voor de zee behield, waaraan hij zijn hart
verpand had.
Toen besloot hij vaartijd te gaan halen om
zijn 2den rang te halen bij de koopvaardij en
monsterde op de „Wieldrecht" van Van
Ommeren,
Naar Wijsmüller.
Hierop voer hij evenwel niet lang; de
sleepdienst trok hem te sterk en in 1914,
het jaar dat de reederij Wijsmüler haar
sleepbedrijf aanving, kwam de heer
Moerman als kapitein op het eerste schip,
de „Holland".
En dat werd een mooie tijd voor den jongen
kapitein; reis na reis werd gemaakt, ieder
jaar bracht nieuwe sensaties en groote reizen
en al spoedig was zijn naam als all round
sleepbootkapitein gevestigd. Een naam. waar
van men nog dikwijls zou hoorén in den lande.
Kapitein op tal van booten.
Daar waren veel booten, die aan zijn leiding
werden toevertrouwd: om er enkelen te noe
men, de „Zeeland", de „Limburg"', de „Gel
derland", en de „Willem Barents". Alle in de
periode van 1914 tot 1925.
De laatste reis werd gemaakt in 1926, en
dan wordt de heer Moerman door zijn ree
derij als walkapitein in IJmuiden geplaatst,
om deze functie aldaar te blijven bekleeden
tot Mei '35. In dat paar komt hij naar Den
Helder als vertegenwoordiger van de reederij.
Het is de moeite waard hem te hooren
vertellen van de zee, van de avonturen die
hij op bijna alle wereldzeeën heeft beleefd.
Hjj vertelt er van op sobere wijze, Zon
der ophef en met een merkwaardige rust.
Hij, de man die een belangrijk deel heeft
bijgedragen aan de vestiging van Neêrlands
naam als eerste sleepvaart^natie, die over
alle oceanen trok met de meest uiteen-
loopende sleepen.
Ervaringen op alle zeeen ter wereld.
Hij vertelt van zijn eerste reis met de
„Holland" in Juli '14, vlak voor het uitbreken
van den wereldbrand. Het ging uit IJmuiden
naar Odessa, en waar bij terugkeer de Darda-
nellen gesloten bleken. Er was geen andere
kans: de „Holland" moest verkocht worden.
Het was niet de eerste keer, dat de heer
Moerman zonder schip thuis kwam. Het ge
beurde hem wederom met de „Limburg die
in Londonderry door de Engelsche marine ge-
requireerd werd, (iets wat in de oorlogsjaren
tot de ton scheen te behooren).
Lange reizen werden gemaakt: van R dam
naar Batavia en Soerabaia, reizen van maan
den en maanden lang. Reizen, waarop men in
weken geen land zag. Niets dan de voorbijrui-
schende oceaan.
15 Maanden uit en thuis!
Er zrjn toen reizen gemaakt...
Bijvoorbeeld: die met de „Friesland
Rotterdam met baggermateriaal naar Bata
via, van Batavia door naar Shanghai en van
Shanghai driemaal heen en weer naar Beia-
wan-Deli. Maanden en maanden duurde de reis
en op den terugweg nam men en passant no^
een slooper mee van Venetië naar Nap
Het was een reis van... 15 maanden uit en
thuis. Een stuk werk dat men alleen dan kan
begrijpen, als men weet wat daar op c
schepen gepresteerd moet worden, wil me
sleep behouden op de plaats van bestemming
krijgen.
Geridderd na een reis van 14 maanden.
Niet lang daarna is daar de reis met de
i,Willem Barents", een cruise van 14 lange
maanden en waarvoor de heer Moerman
Bidder in de Ordé' van Oranje Nassau be
noemd werd.
Als de heer Moerman van de J?*
rents" spreekt is het of hij 't ov®.r..ri v,eeft
zeer na aan 't hart liggend famiheli
Het is zijn liefste schip geweest en^hil^
nunmer vergeten^» -
En hij vertelt van die titanen-reis: van de
„Willem Barentsz", samen met de „Vlaande
ren". Een droogdok sleepen van IJmuiden
naar Sabang; een eindelooze reis, dwars door
de tropenzeeën. Van werelddeel tot wereld
deel. De halve- globe om.
24000 mijl over zee!
Van Sabang ging het los naar Soerabaia
en vandaar met baggermateriaal naar Mel-
bourne. Vandaar los naar Adelaide en met
een beschadigd stoomschip van 7000 ton naar
Rotterdam terug. Naar huis...
Een ongehoorde daad, ook in het zee
sleepwezen, maar die kapitein Moorman
volbracht, zonder een enkele averij. Een
pracht staaltje van Hollandsche navigatie-
kunst. 24000 zeemijl sleepen, zonder rust
bijna
Gelukkig waren de zeer bijzondere ver
richtingen van kapitein Moerman den desbe
treffende autoriteiten niet ontgaan en bij
zijn terugkomst in het land werd hem de eer
aangedaan tot Ridder in de Orde van Oranje
Nassau benoemd te worden.
We hooren bijzonderheden over deze excur
sies op de globe: van het harde leven aan
boord, maar ook van de vriendschap der be
manning onderling. Als men al die lange maan
den op elkaar is aangewezen.
Minder prettige ervaringen.
Toch kregen leden der bemanning er wel
eens op die manier schoon genoeg van en na
men in de een of andere bunkerhaven de
beenen. En verdwijnen dan voor altijd uit de
geschiedenis van de Nederlandsche zeevaart.
Meestal zijn het niet de sterkste broeders...
Zoo kon het gebeuren, dat er bij die laatste
reis met de „Willem Barentsz" een paar in
Australië drosten en men terugkeerde met 1
Schot en 2 Noren als aanvulling...
Op de reis met de „Friesland" waren
er eveneens opvarenden, die er de brui
aan gaven. Het niet konden bolwerken.
Door deserteeren en ziekte voer men bin
nen met 2 Italianen, 1 Japannees en... 2
Somalinegers. Met den Japanner staat tot
op den huidigen dag de heer Moerman
nog in correspondentie en bij het laatste
Kerstfeest stuurde hij nog aardige Ja-
pansche snuisterijen...
Het was ook een behoorlijk karwei, aldus
onze zegsman. Met de Friesland waren we
o.a. 58 dagen aan een stuk op zee, sleepende
2 kolentransporteurs van Aden naar Straat
Soenda. Dan wordt het wel eens précair, vooral
met de voedselvoorziening. Het is blik en het
blijft blik en dan wordt er heel wat van de
menschen gevergd.
Het is een bewogen leven geweest, dat
van kapitein Moerman. Een leven, dat goed
deels doorgebracht werd op de golven van
alle wereldzeeën en bij het daveren der sleep
boot-machines.
Thans is daarin rust gekomen. Tenminste...
als het daar buitengaats ook kalm is. Want
krijgen de „meneeren met wit voor" het op
hun zenuwen, en tracht de Noordwester een
aanval te wagen op de voorbijvarende schepen
aan onze kust, dan rinkinkelt de telefoon op
het kantoor aan 't Ankerpark en staat de
heer Moerman in verbinding met hen, die bij
het eerste sein de trossen losgooien en naar
zee vertrekken.
Dan volgt Wijsmüller's Nieuwediepsche ver
tegenwoordiger in gedachten en radiografisch
alle bewegingen van zijn menschen, die daar
het bedrijf uitoefenen, waaraan hij zijn leven
gegeven heeft: het Nederlandsche sleepvaart-
bedrijf ter zee.
Een man die er in niet geringe mate toe
heeft bijgedragen onze internationale reputatie
op dit gebied te bestendigen.
dool Ge, als U xich op 't examen alles
kunt herinneren, wal Ge eens geleerd hebl.
Ge sijt helder en geconcentreerd, rustig
en kalm als Ge soo'n „AKKERTJE neemt
Natuurhistorisch Museum. Elke week:
eiken Woensdagmiddag van 35 uur, eiken
Zaterdagavond van 710 uur, den eersten
Woensdag van elke maand van 810 uur,
den eersten Zondag van elke maand van
3—5 u.
Donderdag 17 Juni.
Casino, 8.15 u. „De Privéverpleegster" Too-
neelvereeniging „T.A.V.E.N.U.",
r
1
Barometerstand Den Helder:
764.2
Temperatuur zeewater:
16.6
Temperatuur lucht:
12.6
Hoogste temperatuur lucht
gisteren:
15.3
Hoogwater (heden)
0.35
Laagwater
6.20
19.20
Hoogwater (Woensdag)
1.35
13.30
Laagwater
7.05
22.10
Licht op:
21.53
V
Voor de deelnemers van Julianadorp zal
een bus langs den nieuwen weg over
Julianadorp rijden. Den Julianadorpers
verzoeken we dus om pl. m. 8.10 u. mor
genochtend voor het dorpsplein te zjjn.
„Casino" wordt Donderdagavond
uitverkocht, Vanmiddag nog
plaatsbespreken van 3 tot 5 uur.
De kaartverkoop voor Donderdagavond vol
doet volkomen aan de verwachtingen. Wie
dezen avond van ontspanning nog bij wil wo
nen, kan niet lang meer wachten met het
koopen van een programma, tevens bewijs
van toegang, anders zal hij teleurgesteld
worden.
Hedenmiddag van 3 tot 5 uur zal er ge
legenheid zijn plaatsen te bespreken. Alleen
aan de „Casino"-zaal zijn nog plaatskaarten
verkrijgbaar. Laat geen plaats onbezet blij
ven. Steunt het goede doel en bezorgt u zelf
een avond van prettige ontspanning.
Een bewoonster van de Bassingracht deed
aangifte, dat zij wordt belasterd door een
andere bewoonster van deze gracht.
Op het hoofdbureau werd aangifte gedaan,
dat een rijwielbelastingplaatje van een fiets
was gehaald.
Een dezer dagen vond in de Jeugdherberg
in de Breedwarsstraat de Algemeens verga
dering plaats van de Stichting Heldersche
Jeugdherberg „Noordkaap". Ondanks de zeer
geringe opkomst van donateurs en leden had
de vergadering een prettig verloop.
Het bestuur van de Jeugdherberg heeft het
laatste jaar een ontzettend verlies geleden
door het overlijden van twee bestuursleden,
n.L den heer Meyer en mevr. De Boer
Jongkees.
De tegenwoordige voorzitter, de heer Roo-
vers, herdacht bij de opening van de verga
dering de overledenen en het vele werk, dat
zij voor de Jeugdherberg gedaan hebben.
Bestuursverkiezing.
Door het overlijden van genoemde be
stuursleden en door bedanken van enkele
anderen, bestond het bestuur slechts uit drie
leden.
Het doel van deze vergadering was dan
ook in de eerste plaats om het bestuur weer
voltallig te maken. Vier nieuwe leden werden
gekozen, zoodat het bestuur thans weer uit
7 leden bestaat, n.1.: H. Roovers, voorz.; C.
de Stigter, secr.; mevr, v. d. LaagAmers
foort, penningmeesteresse; mej. M. Barten,
mej. J. Verboog, M. Leemans en P. Plas-
meyer.
Verder was het ook de bedoeling van deze
vergadering de begunstigers wat meer op de
hoogte te brengen van het Jeugdherbergwerk.
Het aantal trekkers, dat onze Jeugdher
berg jaarl\jks bezoekt, is achteruitgaande.
De oorzaak hiervan ligt voornamelijk in
de nieuwe Jeugdherberg, die te Wieringen
is gesticht. Toch heeft de Jeugdherberg
hier ter sede wel recht van bestaan, daar
er het vorige jaar nog tusschen de twee-
en driehonderd trekkers zjjn geweest.
Verbeteringen.
Het gebouw van de Jeugdherberg heeft de
laatste jaren eenige verbetering ondergaan.
Zoo werd een nieuwe waschgelegenheid voor
de jongens bijgebouwd, daar deze waschgele
genheid vroeger in het dagverblijf was, wat
wel eens moeilijkheden opleverde.
Hierdoor werd tevens het dagverblijf rui
mer, terwijl het ook gezelliger werd ingericht.
Ook door deze verbeteringen hoopt men het
aantal trekkers in de komende jaren te ver-
grooten. De maaltijden van Vader en Moeder
Geerling, de herbergouders, zijn beroemd!
In de pauze werd door de aanwezigen een
rondgang door de Jeugdherberg gemaakt.
Te elf uur werd de vergadering gesloten.
Het is de bedoeling ook hier in Den Helder
weer belangstelling voor het werk van de
Jeugdherberg op te wekken.
Een wielrijder deed aangifte, dat toen hrj
in de Krugerstraat nabij de Van Speykstraat
reed, bijna door een auto was aangereden. De
autobestuurder zou zoo hard hebben gereden,
dat de veiligheid van verkeer in gevaar was.
KLEDINGMAGAZIJNEN,DEN HELDER
Maatkleding. Moderne, goed passende
snit. Eigen coupeur en ateliers.
Beste Piet,
Belofte maakt schuld en gezien schulden
maken bij de marine imperatief is verboden,
zoo rust op mij thans den plicht je het één
en ander uit Nieuwediep te vertellen, nu ik
hier weer voor eenigen tijd geplaatst ben. Ik
doe dit met des te meer genoegen, omdat ik
na welhaast zeven jaar uit de „stelling" weg
geweest te zijn, zoovele nieuwe indrukken op
deed, dat het me oplucht er eens eenige aan
de marinemenschen in de Oost te kunnen
kwijtraken. Uit den aard der zaak zullen deze
epistels dus voor de menschen in Den Helder
weinig nieuws geven, maar zijn ze bij uitstek
voor jullie daar aan de Oedjong, op Darmo,
Goebeng of Ketabang bestemd.
Zondag j.1. vertrok ik per „laatste gelegen
heid" naar de Jutterij en alras bleek me een
groote verandering, dat deze laatste trein
geen weergalooze boemel meer is, maar dat
je na Alkmaar met pijllooze snelheid op den
langen Jan afgaat. Zoo snel gaat het, dat het
zelfs de moeite niet meer loont om een „slaap-
coupé" in te richten, waardoor eveneens de
kans is verkeken, dat je, in den Helder aan
gekomen, door het treinpersoneel gepord be
hoeft te worden.
Wat nog wel hetzelfde was, was het biertje
in Haarlem en ook de run naar den uitgang
van het station bij aankomst. Taxi's zijn er
echter thans in overvloed, zoodat de Nieuwe
diepsche straten 's Zondagsnachts niet meer
dreunen van het geloop der scheefbekofferde
marineverlofgangers, maar van het snorren
der auto's. Zóó druk is het bij den uitgang,
bij dien laatsten trein, dat de van den eersten
rit met reizigers terugkeerende taxi's nog een
tweede lading kunnen opnemen. Aangezien ik
mijn „kooiezak" bij me had, liet ik het
nachtelijk Nieuwediep zooals het was en
spoedde me naar het wachtschip toe. Slechts
even overweldigde me op het havenplein het
gemis van het peperhuisje en de nieuwe oprit
naar den „buitenkant" toe. Iets wat ik nog
niet gezien had. En eenmaal aan den haven
kant aangeland, stond ik troes tegenover de
„Java". Het schip waarop we zoovele voet
stappen hebben staan. Maar daarover later.
Op het wachtschip was alles nog bij het oude.
Tot zelfs de theepot en de porlijst lagen nog
op de plaats van 8 jaar geleden. De verlof
gangers maakten nog evenveel hoos in de
„katakombe" als destijds en evenals toen
werden de menschen, die om 7 uur op de
Kooy moeten zijn of om kwart voor zeven
met het Mok-bootje meemoeten, 's ochtends
verwenscht als ze de trappen naar het dek
bestijgen, terwijl ieder ander nog bezig is met
wakker worden.
Bij daglicht viel me al direct op de verlaten
heid der buitenhaven. Maar vrijwel alles wat
de aan varende Marine hier hebben was ook
in het buitenland, zoodat de levendigheid
moest komen van de roeiende opleiding kwar
tiermeester- of kaderschool.
De Hoofdgracht is bijna niet meer terug te
vinden. De hekjes voor onze vaderlijke huigen
zijn opgeruimd en ik vraag me af, waar nu
de jongens „borstwaarts om" leeren trekken
en kopje duikelen, als ze het niet meer aan
de stijlen van de hekken kunnen doen. Zeker
er is nog een stoepje voor de huizen, maar
de weg waar wij dertig jaar geleden plachten
te wandelen, daar is nu een fietspad gekomen,
waar je niet meer op loopen mag en wat me
reeds bijna een bekeuring kostte. De boomen
langs het toenmalige fietspad langs het
water die met regelmatige tusschenpoozen
op onze daken vielen, zijn verdwenen en
er zullen heel wat jaartjes overheen moeten
gaan, aleer in het Nieuwediepsche klimaat de
nieuwe aanplant dezelfde waardigheid heeft
gekregen als hun voorgangers.
De heele Hoofdgracht baadt thans in een
zee van licht, hetgeen de huizen schier onher
kenbaar maakt met vroeger, maar wat ook
duidelijk doet uitkomen, dat net als steeds de
voorgevels wel een verfje behoeven.
De muziektent tegenover de club is ver
dwenen. Die staat thans aan den overkant
van het water. Waardoor het thans mogelijk
is, tijdens de muziekuitvoeringen op het platje
van de club ook je verstaanbaar te maken.
Maar hoe het geval is opgelost van dien
ouwen baas, die altijd een stoeltje verstrekt
kreeg van Hartogh om de muziek van vlakbij
te genieten, dat is me nog niet duidelijk.
Enfin, de eerste volgende muziekuitvoering
zal ik er eens op letten.
Als je de naamplaatjes op de huizen van
de Hoofdgracht leest, merk je, dat er nog
vele oude bekenden zijn. De tandartsen Trot-
senburg en Ansing, wethouder Breda, Kolster
e.a. De naam Van Dok kon ik er niet meer
terugvinden, evenmin als die van kleermaker
Meyer. De vele Marine-namen, die je er nog
leest, bewijzen wel, dat de „Singelbuurt" nog
niet alle marinemenschen tot zich trekt.
Trouwens de traditie vereischt toch ook, dat
er officieren op Havenplein en Hoofdgracht
wonen.
De straatlantaarns zijn eveneens gemoder
niseerd. Misschien wel stijlvol, maar erg mooi
vond ik ze niet.
Piet, nu ben ik nog maar pas op de Hoofd
gracht en m'n ruimte in de krant is reeds
gevuld. Ik hoop je echter van mijn zwerf
tochten langs de Heldersche straten na
vast werken nog meer te vertellen. Er is
zooveel wat mijn oude Jutterhart wel en wee
doet, dat ik je kan voorspellen, dat ik de
correspondentie weer eenige weken hoop te
hervatten.
De reparatie van de „Java" is in vollen
gang. We garandeeren je een gemoderniseer-
den kruiser over een poosje in de Oost hoor.
Voorloopig is het marshuisje er al af (terwijl
Van Gunsteren het er destijds met zooveel
moeite in Soerabaja met den bok had op
gezet).
Saluut hoor.
HENK.
Installatie van het bestuur.
Gistermiddag heeft in het Departement van
Waterstaat de oprichting plaats gehad van de
Stichting „Nationaal Luchtvaartlaborato
rium". Deze stichting is in het leven geroepen
krachtens de wet van 31 Mei 1937 door het
Rijk, in samenwerking met de K.L.M., de
K.N.I.L.M., de Vereeniging van Nederlandsche
Vliegtuigfabrikanten en de Koninklijke Neder
landsche Vereeniging voor de Luchtvaart.
Deze stichting zal worden belast met het
beheer van den vroegeren Rijksstudiedienst
voor de luchtvaart.
Uitslag van de op Maandag 14 Juni j.1.
door C. Kleiman in het Kegelhuis gehouden
aanbesteding van het bouwen van een win
kelhuis met bovenwoning aan de Koning
straat 22 te Den Helder.
R. Bot, Alkmaar, f 8.973.—
W. F. Labout 8.700.
P. Boerdijk 8.625.—
P. Lolkema, Berlikum, 8.600.
R. Noppert en -G. Oord 8.593.-m
J. Steeman 8.567.—
Fa. Minneboo en Walboom 8.563.
fa. C. Quack 8.500.—
fa. Gebr. Riemers 8.495.—
M. C. v. d. Plas 8.480.—
Reijers en Vlaming 8.390.—
P. Vermeulen en W. Ran 8.280.—
J. P. van Os 8.250.
J. Roomeijer 8.200.
P. Tuin, 't Zand, 8.195.—
A. Smit, 8.070.—
Gebr. Kersbergen 8.055.
D. de Graaff, Koegras, 8.000.—
G. Groot 7.935.
M. Schippers, Schagerbrug, 7.900.
G. H. Geus 7.900.
Modder en Cuperus 7.800.—
C. Bot 7.785.—
G. v. d. Wal 7.700.—
K. Venema 7.650.—
H. W. Freeke 7.450.—
C. Th. Kwak 7.440.—
L. Plaatsman 7.410.
H. Doorn 7.300.—
Waar geen plaatsnaam brj vermeld, zijn
Heldersche aannemers.
Geslaagd de heeren G. Bak en H. B. Noot,
te Den Helder. De examens zijn afgeloopen.
In totaal zijn twintig candidaten geëxami
neerd, die allen geslaagd zijn.
Voor het Zaterdag j.1. in het Marine-
Hospitaal gehouden examen ter verkrijging
van het diploma ziekenverpleging, slaagden
de leerling-verpleegsters E. P. Vallekoop, G.
Tigchelaar en G. J. Langedijk en de sergean
ten-ziekenverpleger T. Prijn, J. F. Willemse
en J. Luidinga.
Afgewezen 2 candidaten.
Waensdag a.s., aanvang 8 uur n.m., vangt
de medaille-wedstrijd aan tusschen K.V.D H -
comb. en ELTO-comb., terrein Kemphaan
straat.
Eindigde de eerste ontmoeting voor deze
medaille (welke beschikbaar is gesteld door
het Centraal Bestuur Speeltuin-Ver. Den Hel
der, in een gelijk spel, ook ditmaal zal de uit
slag onzeker zijn, daar beide ploegen vrijwel
tegen elkaar opgewassen zijn.
Hopende, dat dit weer een sportieve en
prettige wedstrijd zal worden en dat de sterk
ste moge winnen.
Rest nog te vermelden, dat de entrée vrij is.
Door het Dorus Rijkers-fonds is wederom
een poging gedaan om een voetbalwedstrijd
te organiseeren ten bate van zijn kas. Nsar
aanleiding daarvan vindt a.s. Vrijdagavoüd^e
7 uur in het Alg. Mil. Tehuis een bespreking
plaats tusschen vertegenwoordigers van de
v.v. H.R.C., Helder, Succes en Watervogels.
De besprekingen zullen gehouden worden
onder leiding van den heer R. Th. Luyckx.