Texel
VlUcAehij,
Wat kunnenwij doen':
Indien Alkmaar eens
zou worden
gebombarbeerd
Zesde en laatste
lammerenmarkt
Den Hoorn
Publieke verhuring
De Waal
Een groote hoos waargenomen
Mailverzending
Hr. Ms. „Hertog Hendrik
Hr. Ms. „Van Meerlandt"
SUCCES IN ZAKEN
Wantrouwen
Verslag Gemeentelijke
Arbeidsbeurs
Haven van Nieuwediep
Doordat de aanvoer van lammeren aan de
markt gisteren zeer tegenviel (er waren on
geveer 1000 stuks minder aangevoerd dan
vorig jaar op de laatste lammerenmarkt) en
de vraag naar Texelsche lammeren blijkbaar
nog zeer groot is, had de handel zulk een
snel verloop, dat enkele partijen niet eens
afgeladen werden. De hoogste prijs bedroeg
15.75, del aagste 11.Er is geen vee
onverkocht gebleven. De prijs van de schapen
viel niet mee, de beste brachten 22.50 op.
Rundvee was er heel weinig, alleen enkele
kalveren; gras- en fokkalveren bracht 25.
tot 40.op, nuchtere kalveren gemiddeld
13.—.
Varkens op de boerderij doen 23% 24%
ct. p. pond, een goede big kocht men op de
markt voor 3.i
De eierenprijs aan de markt was slechts
iets hooger dan vorige week.
Hiermede zijn de gro-te lammerenmarkten
dus geëindigd, de aanvoer is op de zes mark
ten in totaal geweest 23865, (in 1936 werden
op die markten in totaal aangevoerd 25265).
Was de aanvoer vrij wat minder, de prijzen
daarentegen waren belangrijk hooger dan
vorig jaar. Thans werden betaald prijzen van
10.75 tot 18.terwjl in 1936 van 5
tot 11.25 werd gegeven.
Waren we in de laatste jaren gewoon, dat
op de laatste markten de laagste prijzen ge
geven werden, dit jaar het verloop gunsti
ger geweest, de prijzen op de drie eerste
markten liepen nog steeds op, met de vierde
markt kwam plotseling een inzinking, waar
door toen wel ongeveer 2.50 per stuk min
der werd geboden, doch daarna liep de prijs
weer op, zoodat op de laatste markt nog
flinke prijzen golden en bizonder vlot gehan
deld werd.
Veemarkt:
4 paarden 180—370; 4 graskalveren
2540; 6 nuchtere aklveren 1016; 8
biggen 1214; 1352 lammeren, 12.25
25.50; 25 schapen 16—24.
Eierenveiling.
Aangevoerd 69000 eieren;.. 58—62 kg
f 2.65—3.00, 62—64 kg 2.85—3.10, 66—70
kg 3.103.50, 50—56 kg 2.30—2.65, alles
per 100 stuks; oude hanen (vorige veil.) per
kg 40 cent; jonge hanen (rood) per kg 45 ct.
v Door Notaris Mulder werd Zaterdagavond
in ,,Loodsmans Welvaren" te Den Hoorn,
voor deiy heer H. Schoenmaker publiek ver
huurd van 20 Juni 1937 tot 20 Maart 1938;
Een boerenwoning met pl.rn. 6% ha wei- en
bouwland, met daarop staande velogewas-
sen te Den Hoorn. Huurder was de, heer Joh.
F. Zijm voor 288.
Voor de Diaconie der Ned. Herv. Gemeente
te De Waal werd verhuurd „Robben Neeltje",
weiland, groot 0.99.30 ha. Hurder de heer Th.
Bakker Wz. voor 75.per jaar, voor den
tijd van 3 jaren.
Jongens van hier, die bjj Hoeve Ruysdael
aan het visschen waren, hebben Zondagmid
dag, tijdens het onweder, niet ver van den
wal een zware hoos waargenomen. De hoos
zoog geweldige hoeveelheden water uit de
zee. Een zeiljacht, dat nabij de hoos in zee
werd gezien, was genoodzaakt alle zeilen te
strijken, en verkeerde eenigen tijd in gevaar.
In- en uitvoer van aal en paling.
De maandstatistiek wijst uit, dat de invoer
van paling gedurende de eerste vijf maanden
heeft bedragen 89.000 kg. tegen in het vorige
jaar 123.000 kg.
De uitvoer bedroeg over dezelfde tijdvakken
in 1937 62.000 kg. in 1936 60.000 kg.
Deze cijfers wijzen dus voordeel aan ten
opzichte van onze aal- en palingvisscherij.
Ansjovis.
Ook met ansjovis houden zoowel de Nw.
Rott. Crt. als De Telegraaf zich bezig. Beide
beschouwingen komen hierop neer, dat men
geen optimisme aan den dag legt omtrent het
in de toekomst in groot kwantum voorkomen
van de ansjovis in de Waddenzee.
Werd in De Telegraaf het aantal ingezouten
ankers dit jaar geschat op 10.000 stuks, de
Nw.Rt.Crt. vermeldt, overeenkomstig de ans-
jovis-verkoop-vereeniging te Amsterdam, een
aantal van 4500 stuks ankers.
Van beide kanten acht men de teelt als mis
lukt, hoewel de hooge prijzen aan enkele vis-
schers nog wel wat baten heeft gebracht. De
prijs liep de laatste dagen zelfs tot boven de
50 cent. Een wel zeer hooge prijs.
Invoer gepelde garnalen in België.
Men weet, dat er in België al heel wat te
doen is geweest over den invoer in welken
vorm dan ook van garnalen uit Holland.
Het liefst zouden de belanghebbenden daar
allen invoer willen zien opgeheven.
Nu lezen we, dat aan Nederland is toege
staan per jaar een hoeveelheid van 100.000 kilo
gepelde garnalen in België te mogen invoeren,
hetgeen gelijk wordt gesteld met een hoeveel
heid van 350.000 kilo ongepelde garnalen.
Aan de Belgische importeurs zal, gerekend
naar de basisjaren 1932—1933 vergunning tot
den invoer worden gegeven.
Het is begrijpelijk, dat men deze regeling als
fnuikend voor hun eigen bedrijven gevoelt.
Men heeft daar te lande de garnalenvisscherij
zeer uitgebreid en heeft er tevens veel pellerijen
gevestigd, hetgeen voorheen niet het geval
was.
Men ziet het nu zelfs zoo, dat er de pelle
rijen in gevaar zullen komen.
Voor de Hollandsche garnalenvisscherij is
deze regeling echter van gunstige beteekenis,
ofschoon onze invoer naar België nooit meer
die hoogte zal bereiken, welke deze vroeger
had.
Aalvisscherij in het IJselmeer.
De aanvoeren zijn over het geheel weer wat
beter geworden in het IJselmeer. Per vaartuig
wordt gemiddeld 150 pond per reis aangebracht
en, omdat de prijs voor aal thans wat hooger
noteert, zijn de besommingen tamelijk bevredi
gend.
Bot wordt er in zeer gering kwantum aan
gebracht.
Een belangrijke beslissing,
Door den Minister van Sociale Zaken is per
1 Juni j.1. beslist, dat, in afwijking van vroeger
genomen beslissingen, besloten is, dat werk
loozen (en/of hun gezinsleden), die op 1 Juni
in het bezit waren van een groote vischacte,
met behoud hiervan niettemin voor steun in
aanmerking mogen worden gebracht.
Dit geldt echter niet voor vischacten, die na
1 Juni nog worden uitgereikt..
Arbeiders, die na dezen datum een groote
vischacte verkrijgen, k\ nnen niet in de steun
regeling worden opgenomen, c.q. gehandhaafd
blijven, alvorens zij die acte hebben ingeleverd.
Hieruit blijkt dus, dat werkloozen niet tege
lijkertijd mogen visschen en steuntrekken.
Vischprij/.en te IJmuiden.
Maandag waren er weer heel wat loggers
aan de markt en een vijftal trawlers. De be
sommingen vielen niet tegen. Vooral de schol-
prijzen waren weer hoog en ook de rond-
vischprijs toonde een goed beeld.
Frankeering met buitenlandsch tarief.
Er is een wijziging gekomen in de verzen
ding van post voor Hr. Ms. „Hertog Hendrik".
De verzending wordt;
24 Juni naar Funchal, laatste buslichting
aan het hoofdpostkantoor 18.20 u. en 20.55 u.
30 Juni naar Gibraltar, laatste buslichting
aan het hoofdpostkantoor 16.15 u.
12 t/m 16 Juli naar Bordeaux, laatste bus
lichting aan het hoofdpostkantoor 16.15.
Alleen stukken, welke volledig gefran
keerd zijn volgens het buitenlandsch tarief
worden in deze verzendingen opgenomen.
Blijkens aan het Departement van Defensie
ontvangen berichten is Hr. Ms. van „Meer
landt" 21 Juli van Southampton vertrokken.
r -«O
fe--4ocm-- »v«
Naast den autobestuurder moet voor elke
persoon minstens 40 cm ruimte beschik
baar zijn (voor kinderen tot 12 joar:
30 cm) Op banken, die over den rug
gemeten smaller zijn dan 140 cm, mogen
dus geen 3 volwassenen zitten.
van
(Bij de „Zonnestraal-collecte
a.s. Zaterdag).
Wij kunnen al het leed niet keeren,
Al willen wij het ook probeeren,
Toch kan men 't o ..oo veel verzachten,
Ach, concentreert slechts U wgedachten,
Eens e'ven op den grooten strijd,
Dien duurt toch al zoo'n langen tijd.
En zou men vragen met succes?
Het antwoord luidt dan zeker „Yes".
Wij komen nu al elf jaren,
En kunnen U gerust verklaren,
Dat „Zonnestraal" deed al dien tijd,
Wat noodig was, voor hem die lijdt.
Maar daar is zeer veel geld voor noodig,
En het is dus niet overbodig,
Dat een beroep weer wordt gedaan,
Op U, zult g(j ons laten staan?
Natuurlijk niet, het is gebleken,
Gij zijt nog nooit terugggeweken,
Wanneer wjj kwamen met de bussen,
En ,,Zonnestraal"-speldj-,s op het kussen.
Dan gaaft gij wat gij maar kondt missen,
Wij zullen ons wel niet vergissen,
Wanneer wij zeggen ook dit jaar,
Komt het weer zeker voor elkaar.
Uw hand zal glijden in Uw zakken,
De „Sterken" zijn er voor de Zwakken",
Ook nu doet iedereen weer mee,
Bestrijdt met kracht, de T.B.C.
Jan Mens.
De oplossing van het probleem van H<ward
is 1 Tfl. Er dreigt dan Pb4, Ke5, De8T of
Pb4, Kc4, Telt. Na a5 volgt Db5; na b5 Dd4,
na Ke6 Pd8 en na Kc 5 Tel.
D, oplossing van het probleem van Eerkes
is l Tg8. Er dreigt nu Pe7j. De varianten e-
treffen een ontpenning op de diagonaal
gla7, tevens interferentie van Lel, Pe3, De4
cn Te3, Df6.
M. Ilavel.
Prochaska Memorial 1936.
Ie prijs.
In zaken kan men niet direct op alles „ja"
zeggen. Een nuchtere bedachtzaamheid is ook
hier op haar plaats, dikwijls zelfs ook een
zeker wantrouwen.
Dit wantrouwen is echter, om het zoo eens
uit te drukken, een positief wantrouwen.
Want het vloeit voort uit zekere gewaarwor
dingen en uit de ervaring: „Zal er werkelijk
iets van dit of dat terecht komen?"
„Heeft de ervaring tot nu toe werkelijk aan
getoond, dat...?"
Doch geheel anders i3 het wantrouwen van
een tweede soort, die zijn uitdrukking steeds
vindt in „Daar zit iets -achter!" „Let op
je woorden, want vroeg of laat pakt hij je
erop".
Een reclametekst is hier of daar wel eens
wat gedwongen, onnatuurlijk, omdat het wan
trouwen wordt gevreesd van hen, die er
anders iets in zouden lezen, wat niet wordt
gezegd.
Een zakenbrief eischt een zekere koelheid,
omdat hij, die hem schrijft bang is, dat de
ander de zaak te licht opvat.
Wantrouwen! En wel van de ergste soort.
Het remt den arbeid en staat het succes in
den weg. En waarom altijd die angst, daar
er toch betrekkelijk weinig menschen zijn,
tegen wie een dergelijk wantrouwen gerecht
vaardigd is.
Zichzelf vrij maken van dit negatieve wan
trouwen. Openhartigheid en eerlijk gegeven
vertrouwen zijn nog altijd peilers voor het
soliede zakenleven.
Onaangename brieven.
Zakenmenschen hebben dikwijls de neiging
brieven en boodschappen, welke hen onaan
genaam stemmen, onbeantwoord te laten. Dit
is natuurlijk glad verkeerd! Want komt er
ooit een rechtskwestie, dan kan de rechter
aannemen, dat wie een brief niet beant
woordt het met den inhoud eens is! Onaan
gename brieven en boodschappen moeten dus
nooit onbeantwoord blijven.
Wit begint en geeft mat in drie zetten.
Wit: Khl, Df6, Tg5, Lh5, Pel.
Zwart: Kd2, Pa6, pi a3, a2, b3, c6, h4 en h3.
Ondergeteekende speelde met den heer Van
der Kamp een kleine wedstrijd van 3 partijen
om de tweede plaats in den winterwedstrijd.
Hier volgt de derde partij.
Eischen, waaraan onze weermacht
moet beantwoorden.
De maritieme medewerker van het Hbl.
schrijft o.m.:
Het onverwachte bombardemennt van Al-
meria door de „Deutschland", die gedurende
5 uur vrijwel ongestoord een paar honderd
granaten kon afvuren, deed ons afvragen wat
onzen eigen weermacht zou kunnen doen in
het volkomen denkbeeldige geval, dat een of
andere buitenlandsche mogendheid het noo
dig oordeelt om als vergeldingsmaatregel bijv.
de stad Alcmaria oftewel Alkmaar, van zee
uit met indirect vuur te bombardeeren (d.i.
zonder het doel zelf rechtstreeks voor oogen
te hebben).
Gezien onze betrekkelijk korte kustlijn zou
een vijandelijk oorlogsschip, dat de opdracht
heeft een dergelijk bombardement uit te voe
ren, ernstig gevaar kunnen loopen indien wij
over oorlogsschepen beschikten, die als ge
vaarlijke tegenstanders moeten worden be
schouwd. Dit is echter niet het geval: het
bombardeerende oorlogsschip zal toch op zijn
minst 20 of 28 cm geschut aan boord hebben,
zoodat het van onze lichte bovenwaterstrijd
krachten niets hoeft te vreezen. Anders is
het gesteld met het onderzeebootwapen. Een
oorlogsschip, dat met indirect vuur een in het
binnenland gelegen stad bombardeert, zal óf
moeten stil liggen dan wel een vasten koers
moeten sturen om kans op succes te hebben.
Wij mogen aannemen, dat de marineleiding
er voor gezorgd heeft, dat onze onderzeeboot-
vloot grootendeels) buitengaats is. Een bombar
dement is immers niet in vollen vredestijd te
verwachten en zoodra de spanning tusschen
mogendheid X en Nederland zoodanige afme
tingen heeft aangenomen, dat daden van ge
weld niet uitgesloten moeten worden geacht,
zal het van wijs beleid getuigen de dislocatie
van het eenige offensieve element waarover
onze zeemacht in Nederland thans nog be
schikt, t.w. de onderzeebootvloot, zoodanig te
regelen, dat het kustgedeelte, waar vijande
lijke oorlogsbodems kwam kunnen doen, goed
bewaakt wordt.
Juist waar het bombardeeren met in
direct vuur slechts mogelijk is bij stilliggend
schip of bij het varen met eenzelfden koers
zullen de aanvalskansen der onderzeebooten
v/d Kamp F. Kuiper.
1. c4 Pf6
Engelsch. Ik wilde
echter niet op de ge
wone varianten in
gaan. (e5 enz.)
2. Pc3 g6
3. d4 d6
4. Pf3 Lg7
5. e4 0—0
Een bekende stel-
.ing uit hei konings-
indisch.
6. Le2 c5
Normaal is Pbd7 en
e5
7. dc5: dc5:
8. 0—0 Pc6
Ook kon Dd8:, Td8:.
9. Le3 b6
10. Del e5
Beter lijkt Lb7.
11. Lg5 Le6
12. Tfdl Dc8
13. Lf6: Lf6:
Hier was Pd5 beter.
14. Pd5 Lg6
15. b3 h6
b3 is zwak. Zwart
had nu f5 moeten
spelen.
16. Tbl f5
17. Ph4 Kh7
18. ef5: Lf5:
19. Pf5: Df5:
Door het aarzelend
spel van wit heeft
Dr.
21.
22.
23.
24.
zwart een aanval ge
kregen.
20. f3 e4
Khl Pd4
fe4: De4:
Ld3 Dh4
Tel Tae8
Het is moeilijk voor
wit. Le5 dreigde.
25. Dd2 Le5
26. Te5: Te5:
Na g3, Dh5 dreigt
Pf3! Le4, Lg3:!
27. g3 Dg4
28. g3 Dg3t
29. Dg2 Tf4:
30. Lg6:t Kg6:
Na gf4:, ,Dd3:
krijg); wit 2 stukken
voor den toren. Dit
gebeurt nu ook.
31. gf:t Dg2:t
32. Kg2: Te2f
33. Kg3 Ta2:
Laatste poging.
kenmeisjes, 1 keukcnwerkjnelsje, 2 naaisters, 4 noodhmn
dienstboden. 2 verkoopsters, 11 werksters. «nuip.
Totaal: 69 personen.
Geplaatst werden:
13 dagmeisjes, 13 dagdienstboden, 4 dienstboden
noodhulp-dienstbode, 1 kamermeisje, 1 keukenmei.i.' J
keukenwerkmeisje, 1 naaister, 11 werksters. 1
Totaal: 45 personen.
Aan het einde der verslagmaand stonden ingeschreven:
5 aardappelschilsters, 8 dagdienstboden. 8 dsgmelsie.
1 dienstbode. 3 huishoudsters, 2 hulp in de huishoudin*
4 kantoorbedienden (1 ben. 18 J.J, 5 verkoopsters 14 ben
18 J.5 werksters.
Totaal: 38 personen.
34.
35.
36.
37.
b4
Tb4:
Kg2
c5
Wanhoop!
38. Tb7
Tf7f
Tc7
Tc6
h4
39.
40.
41.
42.
cb4:
Ta3f
Kf5
bc5:
Kf4:
Kg5
Pe6
Kf6
h5
opgegeven.
P. Feenstra Kuiper.
vrij hoog zijn en hun aanwezigheid zal voor
den vijand ernstig risico beteekenen.
Taak der vliegtuigen.
Behalve de onderzeeboot kan ook het
vliegtuig een belangrijke rol spelen in het
verjagen van vijandelijke oorlogsbodems,
die de eene na de andere granaat in of
vlak bij Alcmaria doen belanden.
Te hooge verwachtingen mag men echter
van de luchtstrijdkrachten niet koesteren. De
Spaansche burgeroorlog heeft duidelijk be
wezen, dat het niet eenvoudig is een varend
oorlogsschip met vliegtuigbommen te raken.
Ondanks het feit, dat 450 moderne Rus
sische vliegtuigen en vrijwel evenveel Ita
liaan en Duitsche vliegtuigen in den Spaan-
schen oorlog worden gebruikt is het nog niet
geluk één varend oorlogsschip te treffen.
Helaas beschikt onze Marineluchtvaart
dienst nu niet bepaald over veel bommenwer
pers. De taak van den dienst is in hoofdzaak
de opleiding van de zeevliegers, die in Indië
moeten dienst doen. Voor dit doel zal hier te
lande altijd een opleiding moeten zijn en het
zou zeker aanbeveling verdienen den Marine
luchtvaartdienst in snel tempo van moderne
bommenwerpers en torpedovliegtuigen te
voorzien. Wij meenen, dat het aantal marine
vliegtuigen in Nederland, dat ingericht is voor
het medevoeren van een torpedo op het oogen-
blik wel zéér gering is.
Het gebruiken van landmacht-bommenwer
pers uit Soesterberg voor het werpen van
bommen op een snelvarend oorlogsschip heeft
zeer weinig nut, aangezien het den luchtstrijd
krachten van het Leger aan oefening op dit
gebied ontbreekt.
Wij komen dus tot de conclusie, dat bij ge
brek aan slagschepen het voornamelijk de
onderzeebooten en marinevliegtuigen zullen
zijn, die tegen den hypothetischen bombardeur
van „Alcmaria" zullen moeten optreden.
Zooals men weet is de regeering van plan
pecuniae causa de tien ondqrzeebooten voor de
Nederlandsche defensie (de O-klasse) te laten
uitsterven. Wel zullen er hier enkele Indi
sche K-booten voor opleiding van het per
soneel gestationneerd worden, doch het is de
bedoeling de maritieme defensie van Neder
land op den duur te beperken tot mijnversper-
ringen en bewakingsvaartuigen. Een zuivere
statische defensie dus, die offensieve opera
ties uitsluit.
Wij hebben hiertegen reeds ernstige be
zwaren geopperd, aangezien wij een dergelijke
verzwakking van de preventieve en repres
sieve werking, die van de zeemacht, be
stemd voor de maritieme defensie van Neder
land, kan uitgaan, ontoelaatbaar achten.
over dc maand Mei 1937.
Mannen.
Aanbiedingen kwamen in van:
3 bakkers (1 ben. 18 J.), 8 bankwerkers <3 ben. 18 j.),
18 bollenarbeiders.-! 13 ben. 18 J.), 1 brugwachter. 8 chauf
feurs, 2 colporteurs, 45 conciërges, 8 electriciens (1 ben.
18 j.25 grondwerkers, 1 incasseerder, 6 kantoorbedien
den. 1 kapper ben. 18 j., 2 kellners, 2 kleermakers, 2 koks,
20 landarbeiders, 3 letterzetters, 3 loodgieters (1 ben. 18
j.). 9 loopknechts (7 ben. 18 J.), 4 machinisten, 10 met
selaars (1 ben. 18 j.), 1 meubelmaker, 6 opperlieden, 2
reizigers, 3 scheepmakers (2 ben. 18 J.). 19 schilders (4
ben. 18 j.», 1 schipper, 3 slagers, 1 smid, 1 steenzetter.
2 stoffeerders (1 ben. 18 J.i, 3 stokers, 3 straatmakers.
5 stucadoors, 1 stypeur, 1 stuurman, 32 timmerlieden, 53
transportarbeiders, 5 tuinlieden (1 ben. 18 J.), 1 voerman,
60 werklieden (1 ben. 18 Jj,
Totaal: 384 personen.
Aanvragen kwamen in om:
2 bakkers ben. 18 j., 30 bollenarbeiders (15 ben. 18 j.),
1 brugwachter, 1 chauffeur, 1 colporteur. 42 conciërges,
4 electriciens, 6 grondwerkers, 4 kantoorbedienden, 2 kap
pers (1 ben. 18 j.), 2 kleermakers (1 ben. 18 J.), 30 land
arbeiders H ben. 18 j), 13 loopknechts (12 ben. 18 J.),
1 machinist, 1 magazijnbediende ben. 18 j.. 2 metselaars.
2 monteurs <1 ben. 18 j.), 14 schilders i3 ben. 18 J.i, 1
stoffeerder ben. 18 j., 1 timmerman, 44 transp.arb., 3
tuinlieden, 1 wachtsman, 34 werklieden tl ben. 18 J.),
1 winkelbediende.
Totaal 243 personen.
Geplaatst werden:
2 bakkers ben. 18 J., 26 bollenarbeiders tl4 ben. 18 J.,
3 in Anna Paulowna), 1 brugwachter, 1 chauffeur. 1 col
porteur, 42 conciërges. 3 electriciens, 6 grondwerkers,
4 kantoorbedienden, 1 kellner op Texel, 1 kleermaker uit
Amsterdam. 30 landarbeiders (1 ben. 18 j.i, 10 loop
knechts ben. 18 j., 1 machinist, 1 magazijnbediende ben
18 j.. 2 metselaars, 2 monteurs (1 ben. 18 1.), 9 schilders
(3 ben. 18 j.) 1 stoffeerder ben. 18 J.. 1 timmerman, 44
transportarbeiders, 3 tuinlieden, 1 wachtsman, 34 werk
lieden (1 ben. 18 j.). cu
Totaal: 227 personen.
Aan het einde der verslagmaand stonden ingeschreven:
1 architect, 1 bakschipper, 8 bakkers f2 ben 18 J 27
ïkwerkers (7 ben. 18 j.), 4 betonwerkers. 1 brugwach-
9 bollenarbeiders, 42 chauffeurs, 10 conciërges 19
ectriciens i3 ben. 18 j.)t 1 granietwerker. 86 grondwer-
e:s, 1 huisknecht, 5 incasseerders, 29 kantoorbedienden
-2 ben. 18 J.), 3 kappers (2 ben. 18 J.i, 8 kellners 5
.:le.ermakers, 3 koks, 1 koperslager, 1 kraandrijver,75
lanaarbeiders. 4 letterzetters, 10 loodgieters (1 ben 18
J 8 loopknechts <3 ben. 18 j.), 16 machinisten, 4 maga
zijnbedienden, 2 matrozen, 24 metselaars, 2 monteurs 1
musicus. 22 opperlieden, 2 opzichters, 5 reizigers 1 rii-
SS 3 scheePmakers (2 ben. 18 j i 1 schipper
dienden!8"' 2 vrachlr«d^. =80 werklUn/ 3 winkel
Totaal: 1043 personen.
Vrouwen.
Aanbiedingen kwamen in van:
^dlens^bo^en^'l^ben'.' ?8
de huishouding. 1 kfntoorbedi'endl 1 k,mera"is?e ko!,"
Totaal: 83 personen. 8 J'J' 13 werkste's.
Aanvragen kwamen in om:
STOOMV. MAATSCH. NEDERLAND.
Bintang, u., 21 Juni te Banjoewangi.
Enggano, u., 19 Juni v. Singapore.
Johan de Witt. u., 18 Juni v. Genua.
Poelau Laut, u., 18 Juni v. Suez.
Poelau Tello, t., 18 Juni v. Marseille.
Salabangka, t., 18 Juni v. Aden.
Soemba, t., 19 Juni v. Batavia.
Tawali, u., 19 Juni v. Suez.
KON. NED. STOOMB. MAATSCHAPPIJ
Achilles. 20 Juni te Alexandrië.
Ajax, pass. 20 Juni Lydd.
Alwine Russ, 19 Juni v. Stettin.
Amazone, 18 Juni v. New York.
Ariadne. 18 Juni v. Gibraltar.
Aurora, 19 Juni v. Oran.
Baarn, t., 20 Juni v. Crlstobal.
Barneveld, u., 17 Juni op 300 m(]l Noord van de Azoren
Bennekom. u., 17 Juni te Cristobal.
Berenice, 19 Juni v. Susak.
Bodegraven, u., 18 Juni v. Callao.
Boskoop, 18 Juni te Antwerpen.
Breda. 21 Juni te Antwerpen.
Calypso, 18 Juni te Malta.
Ceres, 16 Juni v. Chimbote.
Costa Rica, 20 Juni te Amsterdam.
Cottica, 21 Juni te Plymouth verwacht.
Crijnssen, 17 Juni v. Curagao.
Deucalion, pass. 20 Juni Dungeness.
Euterpe, pass. 20 Juni Dungeness.
Flora, 18 Juni v. Maracaibo.
Ganymedes. pass. 21 Juni Lydd.
Hebe, 18 Juni v. Kopenhagen.
Hercules, 20 Juni v. Candia.
Hermes, 20 Juni te Piraeus.
Ino, 19 Juni v. Cristobal.
Juno, 21 Juni v. Constanza.
Mars, 20 Juni v. Istanboul.
Merope, pass. 21 Juni Holtenau.
Midas, 18 Juni v. Kingston.
Nereus, 16 Juni te Gdynia.
Oberon, 18 Juni te Amsterdam.
Odysseus, 17 Juni v. Cadiz.
Orestes. pass. 20 Juni Dungeness.
Orion. 18 Juni te Amsterdam.
Orpheus, 21 Juni te Kopenhagen.
Perseus, 19 Juni te Genua.
Pluto. 21 Juni te Amsterdam.
Poseidon, 20 Juni te Hamburg.
Rhea, 20 Juni te Palermo.
Saturnus, 18 Juni v. Rotterdam.
Simon Bolivar, 18 Juni v. Curagao.
Stella. 18 Juni te Pyli.
Stuyvesant, u., 19 Juni v. Dover, pass. 20 Juni Ouessant
Telamon, 20 Juni v. Tunis.
Theseus, 20 Juni v. Tunis.
Tiberius. 19 Juni te Rotterdam.
Titus, 19 Juni v. Rotterdam.
Trajanus, 18 Juni te Amsterdam.
Triton, pass. 20 Juni Dungeness.
Ulysses. 18 Juni v. Malta.
Venezuela, 20 Juni te Amsterdam.
Venus, 20 Juni v. Sfax.
Vesta, 18 Juni te Syracuse.
Vulcanus, 20 Juni te Aarhus.
KON. HOLL. LLOYD.
Eemland, 19 Juni v. Amsterdam.
Montferland, t., 18 Juni v. Rio Janeiro.
Zaanland, u., pass. 19 Juni Ouessant.
HOLLANDAMERIK A-LIJN.
Blommersdijk, 16 Juni v. New Orleans.
Beemsterdfjk, 19 Juni, 5 u. 50 m. n.m. 225 mijl Z.W.
Valentia.
Boschdijk, pass. 20 Juni Dungeness.
Breedijk. 19 Juni v. Rotterdam.
Burgerdijk. 19 Juni te Antwerpen.
Damsterdijk, 17 Juni v. Swansea.
Delftdijk, 19 Juni v. Glasgow.
Edam, 19 Juni v. New York.
Lochgoil, 18 Juni te Liverpool.
Spaarndam. 19 Juni v. New York.
Statendam. 19 Juni v. Southampton, pass. 20 Juni Liz-ard.
Veendam, 20 Juni v. Plymouth.
Volendam, pass. 18 Juni Cape Race.
HOLLAND—WEST-AFRIKA-LIJN.
Amstelkerk. u., 19 Juni te Accra verw.
Jaarstroom. t., 18 Juni a.d. Ivoorkust.
Maaskerk. 19 Juni te Rotterdam.
Reggestroom, t., 19 Juni te Havre.
JAVA—NEW-YORK-LIJN.
Kota Inten. pass. 17 Juni Kaap de Goede Hoop.
Kota Pinang, 18 Juni v. New York.
Kota Nopan, 19 Juni v. New York
Kota Radja, 17 Juni v. Singapore.
Kota Tjandi, pass. 19 Juni Mauritius.
Madoera, 21 Juni v. Dakar.
Tapanoeli, 21 Juni v. Sabang.
ROTTERDAMSCHE LLOYD.
Baloeran, u., 21 Juni te Belawan.
Blit.ar, u., pass. 17 Juni Perim.
Buitenzorg, t., pass. 19 Juni Perim.
Dempo, t., 20 Juni v. Sabang.
Garoet, t., 19 Juni v. Sabang.
Indrapoera. u., pass. 20 Juni Finistterre.
Kedoe, u., pass. 20 Juni Kaap Bon.
Kertosono. 20 Juni v. Rotterdam.
Kota Agoeng. t.. pass. 19 Juni Perim.
Modjokerto, t., 19 Juni v. Port Said.
Palembang, u.. pass. 21 Juni iSagres.
Sibajak, t., pass. 21 Juni Finisterre, 22 Juni nam. 5 u, të
Southampton en 23 Juni v.m. 10 u. te Rotterdam verw.
Sitoebondo. 17 Juni te Bintang.
Weltevreden, 20 Juni v. Rotterdam.
ROTTERDAM—ZUID-AMERIKA-LIJN.
£!Sh£a,xt" pass 18 Juni Palma.
Aldabi, t., 20 Juni v. Buenos Aires.
Alphacca, t., 20 Juni v. Bahia.
STOOMVAART MIJ. OCEAAN.
Agamemnon. 17 Juni v. San Juan,
Aeneas. 18 Juni v. Yokohama.
Alcinous, pass. 20 Juni Dungeness.
Antenor, 18 Juli v. Rotterdam.
Ajax. pass. 18 Juni Gibraltar.
Calchas. 20 Juni te Manilla.
Euryades. 19 Juni v Singapore.
Eurybates. 17 Juni te Suez.
Menestheus. 20 Juni te Singapore.
Menones, 20 Juni 10 u. 5 m. v.m. 330 mijl Z.W. v. T?"'"s
End.
M.vrmidon. 16 Juni te Batavia.
Polydorus, 19 Juni te Amsterdam.
Polyphemus, pass. 20 Juni Mumbles.
kon. paketvaart maatschappij
Houtman. 17 Juni v. Mombassa.
Maetsuycker, 16 Juni v Singapore.
Ombilin. 17 Juni te Saigon.
Nieuw Zeeland, 17 Juni v. Singapore.
Roggeveen. 18 Juni te Kohsichang.
Sidajoe. 18 Juni te Batavier
Swartenhondt. 18 Juni v. Port Elisabeth.
Tasman, 18 Juni v. Batavia.
SILVER-JAVA FACIFIC-I.IJN
Hoegh Silverlight, 17 Juni te Soerabaja.
Sllverwillow, 17 Juni v. Lourenzo Marqués.
Tos&ri, 18 Juni te Bombay.
EMZETCO LIJN.
Jonge Anthony, pass. 18 Juni Madelra.
Jonge Elisabeth, 19 Juni te Rotterdam.
Jonge Johanna, 18 Juni te Aarhus.
JAVA—CHINA—JAPAN-LIJN.
TJibadak, 16 Juni v. Batavia.
TJlkandi. 17 Juni v. Padang.
TJinegara, 17 Juni v. Shanghai.
TJisaroea, 16 Juni v. Manilla.
vereenigde nederl. scheepv. mij.
(HollandAfrika LUn.)
Bloemfontein, u., 21 Juni v. Durban.
Boschfontein, u„ 20 Juni v. Dover.
Jagersfontein, t.. 21 Juni v. Port Said.
Mellskerk, u., 20 Juni nam. 10 u. v. Antwerpen.
Springfontein, 20 Juni te Hamburg.
(HollandAustralië LUn).
Saleier, u., 18 Juni v. Suez.
(HollandOost-Azië LUn).
Orootckerk. t., 20 Juni v. Datren.
Helen Moller, u., 19 Juni v. Shanghai.
Serooskerk, t.. 20 Juni te Genua.
Streefkerk, u., 18 Juni Vllssingen gep.
21 Juni 1937.
Aangekomen van Londen en
.JLMHH v„ vertrok**
naar Harlingen het Engelsche s.s. „F&1C0