indeeling tweede klassers T m. mm. Rome voldaan DE EIMELIJKE Verhooging prijs faxemelk Voetbal Radioprogramma STRIJD Nieuwe KJLM.-vogels H.R.C. en Alcmaria Victrix bij Z.F.C. en D.W.V. as Uit onze omgeving ^MARKTBERICHTEN |kü, door Michael Corvin De breuk tusschen Engeland en Duitschland dient de Italiaansche belangen. Men heeft in Rome met een zekere arg waan het bezoek van den Duitschen minis ter van buitenlandsche zaken, von Ncu- rath, aan Londen tegemoet gezien en ver heelt thans nauwelijks de vreugde over het uitstel dezer reis, waarvan men blijkbaar hoopt dat zij voorloopig niet zal plaatsvin den. Wel heeft de Romeinsche pers tot in den trcure betoogd dat de as Rome—Berlijn richting zou blijven geven an de politiek der beule dictatoriale staten en het contact tusschen Londen en Berlijn van geenerlei belang was, maar tusschen de regels door las men toch in alle perscommentaren een zekere bezorgdheid. Men vreesde blijkbaar dat Ber lijn de Britsche vriendschap zou stellen boven die van Italië. Het incident met de „Leipzig" wordt dan ook ten volle uitgebuit en het is duidelijk, dat men in Rome gaarne in elk opzicht het Duitsche initiatief ondersteunt. Vooral opvallend is, dat men in, meestal goed ingelichte kringen te Rome met een glimlach spreekt over het „Leipzig" inci dent en het laat voorkomen, dat de reis van Von Neurath minder daarom is af gesprongen danwel tengevolge van een ze kere Italiaansche pressie op Hitier. Met voldoening wijst men er op, dat ook ditmaal weer de as RomeBerlijn voor treffelijk heeft gewerkt. IN DE BERGEN OMGEKOMEN. Vier Turijnsche studenten, die een poging hadden ondernomen een bergwand van den berggroep „Groot Paradijs" in Italië te be klimmen, zijn omlaag gestort en te pletter gevallen. De lijken zijn nog niet geborgen. De Buizerd, de Emoe en de Gier. Drie nieuwe vogels zullen binnenkort op de Amsterdamsche luchthaven neerstrijken, de drie nabestelde Douglas D.C.3 's, die zich als de Buizerd, de Emoe en de Gier op Schiphol zullen nestelen. Hun registratie- teekens luiden: PH—ARB, PH—ARE en PH—ARG. MET 1 CENT. Men deelt ons van bevoegde zijde het vol gende mede. Wegens do onjuiste verhouding tuschen de zuivclwaardc der melk en den prijs der op rcgeeringscontract verkochte taxemelk, die o.a. tot uiting kwam in de door de Ne- derlandsche Zuivelcentrale over deze ver houding aangehouden rekening-courant, werd in April j.l. de pijs der taxemelk met 1 cent verlaagd. Van veehouderszijde zijn toen t.a.v. het saldo dezer rekening-courant aanmerkingen gemaakt, naar aanleiding waarvan door den minister van landbouw en visscherij een uitgebreid onderzoek is ingesteld. Aangezien intusschen de zuivel- waarde van de melk is gestegen, heeft het dagelijksch bestuur van de Nederlandsche Zuivelcentrale het voorstel gedaan, den prijs der op regeeringscontract geleverde taxe melk van 5,25 tot 6,25 cent te ver- hoogen. Hoewel het onderzoek naar het saldo van de rekening-courant nog niet geheel beëindigd is, kan toch reeds worden gecon cludeerd dat om deze reden een verhooging niet zal behoeven te worden tegengehou den. De Minister van Landbouw en Visscherij heeft derhalve goedgevonden dat met ingang van Zondag 27 Juni a.s. de prijs der op re geeringscontract verkochte taxemelk wordt verhoogd van 5,25 tot 6,25 cent per liter, eventueel verhoogd met premie of vermin derd met kwaliteitsafdracht. Als uitvloeisel hiervan zal de minimum verkoopprijs voor consumptiemelk in hel z. g. wettelijk angewezen gebied in het Wes ten des lands eveneens met 1 cent worden verhoogd. ALLE ZAANSCHE ELFTALLEN BIJEEN. Zondagmorgen vergaderden de Be sturen van de 2e klas K.N.V.B.-ver- eenigingen (afd. I) te Amsterdam. Op deze vergadering, welke werd ge leid door het Bestuur van de Ver. van 2e, 3e en ie klassers, werd de indeeling voor het a.s. seizoen aan een bespreking onderworpen. Het resultaat was, dat aan het Bestuur van den K.N.V.B. de volgende in deeling ter goedkeuring zou wor den voorgelegd: 2e Klasse A: O.S.V.; D.W.V.; H.R.C.; W.F.C.; Z.V.V.; Z.F.C.; De Ivcnnemers; West-Frisia; De Spartaan; Alc. Victrix. 2e Klasse B: A.F.C.; Zeeburgia; Hilversum; Velox; D.O.S.; H.V.C.; E.D.O.; H.F.C.; R.C.H.; B.F.C. Alhoewel deze indeeling dus een voorloo- pige is, worden geen wijzigingen verwacht. VRIJDAG 35 JUNI 1937. Hilversum I. Algemeen Programma, verzorgd door den KRO. 8.009.15 en 10.00 Gramofonmuziek. 11.30 Bijbelsche causerie. 12.00 Berichten. li.15 De KRO-Melodisten en solist. 12.50 Causerie over de training voor de T.T.-Races. 1.10 Gramofoonmuziek. Postduivenberichten. I.15 KRO-Orkest. 2.00 Orgelconcert. 3.00 Gramofoonmuziek. 4.00 De KRO-Melodisten. 4.00 De KRO-Melodisten en solist. 4.45 Gramofoonmuziek. e 5.15 KRO-Kamerorkest. 6.00 Land- en Tuinbouwcauserie. 6.20 KRO-Orkest. 7.00 Berichten. 7.15 Geschiedenis en ontwikkeling van de po litie in ons land, causerie. 7.35 Musica catholica. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15 Revue-programma. 9.45 De KRO-Melodisten en solisten. 10.30 Berichten ANP. 10.40 P. Godwin's orkest. II.3012.00 Gramofoonmuziek. Hilversum H. 8.00 VARA, 10.00 VPRO, 10.20 VARA, 12.00 AVRO. 4.00 VARA. 7.30 VPRO. 9.00 VARA. 10.40 VPRO. 11.00 VARA. 8.00 Gramofoonmuziek. 10.00 Morgenwijding. 10.20 Declamatie. 10.40 Gramofoonmuziek. 11.15 Vervolg declamatie. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.00 Kovacs Lajos' Orkest en orgelspel. 2.00 Gramofoonmuziek. 2.30 Lyra-Trio. 3.15 AVRO-Dansorkest. 4.00 Orgel en saxofoon. 4.20 Pianorecital. 4.40 Orgel en saxofoon. 5.00 Voor de kinderen. 5.30 „Fantasia". 6.30 Politiek radiojournaal. 6.50 Gramofoonmuziek. 7.00 De Sing-Sing-gevangenis. causerie. 7.20 Gramofoonmuziek. 7.30 Berichten V. G. P. 7.35 Lezen in den Bijbel. 8.00 Zang en piano. 8.30 Kerk, Volk, Staat, causerie. 9.00 VARA-Orkest en soliste. 9.45 Declamatie. 10.00 Vervolg concert. 10.30 Berichten ANP. 10.40 Avondwijding. 11.0012.00 Gramofoonmuziek. DE DRIE MUSKETIERS 219. OP DE BINNENPLAATS VAN HET SLOT. „Geen mensch doet u geweld aan, Mylady" antwoordde de officier rustig, niet zonder een min of meer milden toon in zijn stem, „Wat hier gebeurt is slechts een uitvloei sel van de gewone zekerheidsmaatregelen, welke we tegen ieder, die momenteel zijn voet aan Engelschen wal zet, moeten ne- men." Na ongeveer een uur hield het rijtuig voor een gesloten traliehek stil. Van daaruit voerde een holle weg naar een groot, som ber slot. Ze passeerden nog weer twee poor ten en hielden eindelijk op een donkere vierhoekige binnenplaats halt. Het portier werd aan den buitenkant geopend en di rect sprong de officier uit het rijtuig, ter wijl hij Mylady wederom zijn hand aan bood. „Ik ben dus nog steeds een gevangene", zei Mylady zuchtend, terwijl ze den jon gen officier een lieflijken blik toewierp. „Ik ben er echter zeker van, dat deze ge vangenschap niet lang meer zal duren» Zoowel uw ridderlijkheid als mijn zuiver geweten ^taan. me daarvoor borg." 220. GAST OF GEVANGENE? De officier antwoordde in 't geheel niet op deze vleierijen, blies daarentegen drie maal luid op een kleine zilveren fluit en op dit teeken verschenen direct meerdere mannen die de paarden uitspanden en hot rijtuig in een koetshuis trokken. Uiterst kalm bood de officier daarop My lady zijn arm aan. Ze vatte deze terwijl ze lief glimlachte en trad met hem het slot binnen. Zo bleven een oogenblik voor een zware eiken deur staan, welke de officier spoe dig met een sleutel geopend had en nu 'kon Mylady de kamer opnemen, welke haar tot verblijfplaats was aangewezen. De meubileering en inrichting kon even goed op een gevangenis als op een logeer kamer van toepassing zijn. Tocli ~eleek het geheel meer op een gevangenis, want voor liet raam waren ijzeren staven aangebracht en aan de deur meerdere grendels. Mylady had zich in een leunstoel laten vallen en hekeek van daaruit aandachtig de kamer. Ze zat daar met gebogen hoofd en de armen over elkaar, terwijl de mannen on der toezicht van den officier haar bagage binnenbrachten, zonder ook maar ccn woord te spreken. ANNA PAULOWNA BREEZAND. Het hulp P.T.T. kantoor te Breezand is met ingang van 1 Juli 1937 op werkdagen opengesteld: a. voor post- en telegraaf 8V&HV2, li15, 18—19. b. voor telefoon 821. c. op Zon- en feestdagen 8—9. WIETtINGEN Wijziging Noorder-Oeverdijk aanbesteed. Vanwege den Rijkswaterstaat is gisteren aanbesteed het wijzigen van het buiten- beloop van een gedeelte van den Noorder- Oeverdijk alhier. Laagste inschrijver was C. de Wit te Alk maar voor f 24500. Aanbesteding. Vrijdag 11 Juli a.s. zal worden aanbesteed de aanleg van de aardebaan van een ge deelte van bet wegdek StolpenVeerburg van den Rijksweg no. 9, gedeelte Stolpen— van Ewijcksluis) en liet maken van een brug van gewapend beton in dat wegge deelte, met bijkomende werken onder de gemeente Zijpe. Vleeschkeuring. De aandacht wordt er op gevestigd dat voortaan op varkensvieesch afkomstig van ongemerkte varkens, geen goedkeuiings- stempel voor de consumptie meer kan wor den verkregen. Jaarverslag vleeschkeuring. Blijkens het jaarverslag van den Keu ringsdienst voor Vee en Vleesch over het jaar 1935 werden in de gemeente Wieringen gedurende dat jaar geslacht 287 runderen (in 1934 315), 34 graskalvercn (65); 41 vet- kalveren (34); 334 nucht. kalveren (219); 14 paarden (3); 579 varkens (758), 152 scha pen (131); Niet in een slachterij geslacht: 1 rund, 1 graskalf, 5 nuch-tcre kalveren, 37 varkens en 6 schapen. Afgekeurd: 6 runderen. 2 gr. kalveren, 2 vette kalveren, 72 nuchtere kalveren, 3 veu lens, 8 varkens en 43 schapen. Voorwaardelijk goedgekeurd het vleescli van 7 runderen, 3 nr. kalveren, 6 schapen, 1 vet kalf cn 1 paard. Gesteriliseerd bet vleesch van 1 rund. Naar vervverkingsin- richting Schagen 25 runderen, 2 paarden, 4 varkens en 1 nuchter kalf. Tweemaal moest tegen de slagers een proces-verbaal worden opgemaakt, SCIIAGEN, 24 Juni. 6 gcldekoeien (magere) f 120160, 63 id. (vette) f 200—310. 2 kalfkoeicn f 200—240, 74 nuchtere kalveren f 1018, 38 vette schapen f 24—31.50, 58 lammeren f 10—15, 5 bokken en geiten f 3—10, 13 vette varkens per Kg. 49—50 ct.. 44 biggen f 10—15. ko nijnen f 0.30—1, kippen f 0.75—1, haantjes 30—80 ct. NOORDSCHARWOUDE, 24 Juni. Aanvoer: 117600 Kg. aardappelen: Schot- schc muizen 44.30. grooten 4.—, drielin gen f 2->-2.90. kleine f 1.30—1.80, 85 stuks bloemkool f 9. BROEK OP LANGENDIJK, 24 Juni. Aanvoer: 420.000 aardappelen: Schotsche muizen 44.40, drielingen 2.503.70, kleine 1.60-2.30. 600 Kg. peen 6.20-6.60. 12000 Kg. tomaten: A 20.90—23.20, B 19.60—19.70, C 22.50. CC 10.90. AMSTERDAM, 23 Juni. Ter veemarkt waren heden aangevoerd: S21 vette kalveren, waarvan de prijzen wa ren: le kw. 5864 ct.. 2e kw. 4856 ct., 3e kw. 4046 ct. per Kg. levend gewicht; 103 nuchtere kalveren f 712 per stuk, 110 var kens: vleeschvarkens, wegende van 90110 Kg. 5859 ct.. zware varkens 5758 ct., vette varkens 5556 ct. per Kg. slachtgew. Overzicht: Vette kalveren ruime aanvoer, vlugge handel, hoogcre prijzen. Er werd ook voor schcepsprovisie gekocht. Nuchtere kalveren minder aanvoer, vlugge handel en hoogcre prijzen. Varkens zeer geringe aanvoer, handel gedrukt, prijzen onveran derd. ALKMAAR, 23 Juni. Aardappelen 25.20, aardbeien 1652, aalhessen 814, andijvie 0.602.30. bloem kool I 817. II 35, doperwten 6.5O---9.50, kropsla 1.10—3.20. komkommers 36.50, peterselie 2.803.00, perziken 9.postelein 0 30—0.56, peulen 1221.50. rabarber 1.80 4.10. selderie 0.602, spinazie 5694, snij- boonen 2031. dubbele spercieboonen 20— 21 tuinboonen 3 50—4.50, tomaten 8—13, uien 3.80—4.60. wortelen 3.50—8.50. TAXEGEDEELTE CONSUMPTIEMELK. Nederlandsche Zuivelcentrale, 27 Juni t. m. 3 Juli 1937. Consumntiemelk regeerings contract, taxegedeelte 6.25 cent, eventueel verhoogd met premie of verminderd met kwaliteitsafdracht. Ovcrmelk regeerings- minimumprijs 4.80 cent. Afdracht bij leve ring in consumptie van andere dan taxe melk 2.50 cent. 41. Daar kwam een man aangeslenterd, die in het voorbijgaan niets anders zei als: „Naam Esther fluisterde sidderend haar naam, waarop de man met zijn duim een open, als renwagen gebouwde auto aanwees. „Daar in, maar vlug! We hebben met veel tijd." Esther kéerde zich om en liep naar den wagen. Op hetzelfde oogenblik verscheen er een tweede man, dien zij nog niet opgemerk had. Hij schoot tusschen de andere wagens uit en riep haar toe: „Halt, Esther Raleigh! In naam..." Als versteend was zij blijven staan, toen plotseling de roeper ter zijde vloog en over zpn hoofd duikelde. Het volgende oogenblik stond de vrager naar haar, pakte haar ste\ g de hand en rukte haar naar den renwagen. Z j zat nog niet eens, of de man, die zoo de gedachte scheen te kunnen han e reeds gas en vrijwel onmiddellijk had b reeds een groote snelheid. Omkï|ken g Esther den gevallene naar het hotel w Ademloos en stamelend zeide zij tot ff leider, die zich ondanks de woeste vaart va den wagen een valhoed over het h ]f en haar meteen een anderen voor aanwees: „Hij telefoneert! Om 's hemelswi kunnen niet ver komen!" en Maar de man naast haar gromde slechts en schoot toen met een waarlijk helsche bocht van den rijweg af dwars het veld in naar een telegraafleiding met vele draden. Met een harden schok stond de wagen naast een der telegraafpalen stil. De man sprong er uit, verbond een loshangende leiding met een anderen draad, dien hij uit een kistje haalde, dat hij aan een riem om het middel droeg, her haalde deze zelfde manoeuvre met nog twee andere telegraafdraden en haalde toen uit het kistje een microfoon te voorschijn, die hij aan zijn oor hield. Hij was geen minuut te vroeg geweest. Esther hoorde een zacht schellen uit het kistje en zag. dat haar geleider begon te grijnzen. Het volgende oogenblik diende hij zich aan als „hoofdbureau", maakte een vreemd knarsend geluid en wenkte Esther, aan wie hij den horen overhandigde. „U verbindt hem nu vanuit den centrale met afdeeling P van Scotland Yard." Esther nam den horen aan en hoorde een heesche stem, die onmiddellijke aansluiting met de afdeeling P van Scotland Yard ver zocht. „Ambtelijk gesprek, Dringend." Stereotiep en op den toon, zooals zij dien duizendmaal van de telefoonjuffrouwen ge hoord had, herhaalde zij de opgave en gaf toen de horen weder aan haar gids, die nu blijkbaar van een rapport kennis nam en be loofde dadelijk alle posthuizen en gemeenten op de hoogte te doen brengen. De wegen zouden onmiddellijk afgezet worden. Of het nummer van de auto bekend was? De man aan het andere eind van de lijn antwoordde en Esther's geleider toonde zich zeer voldaan en beëindigde het gesprek. Hij maakte de draden weer los en haalde uit het achterstuk van de carosserie een paar klim- iizers te voorschijn, waarop hij in den paal klom om de vooraf losgemaakte leiding weder te herstellen. Esther Raleigh wachtte huive rend en angstig en trachtte vergeefs te raden, hoe de man van haar vlucht gehoord kon heb ben om zoo ter rechter tijd de leiding der politie te kunnen afkoppelen. De chauffeur kwam reeds weder naar beneden, wierp de klim ijzers weer in de berg plaats en verwisselde nu de nummerplaat van zijn wagen. Dat alles samen nam nog geen drie minuten in beslag en toen raasden zij weder over den weg in de richting van Londen. Inspecteur Symes, de man, die door Esther's redder ter aarde geslagen was, verliet op dit oogenblik bedaard het hotel, waar hij getele foneerd had en maakte Jver het algemeen niet veel haast. De wagen der vluchtelinge was ge signaleerd en kon onmogelijk meer ont snappen. Hij reed in zijn eigen auto naar het directiegebouw van de mijn, waar hij den be waker afhaalde, die nog steeds trouw voor Esther's verlaten kamer zat en aan geen kwaad gedacht had, tot Symes hem met hoffe lijke woorden duidelijk maakte, welk een ezel hij was. Beiden informeerden zij nog, of men denhertog en diens gezelschap reeds bereikt had en reden toen, nadat men hen de gerust stellende verzekering had gegeven, dat het spoedig zoover zou zijn, met een normaal gangetje langs den weg, dien zij gekomen waren, naar Londen terug. e Eerst na verloop van een geruimen tijd was Esther in staat haar geleider epkele vragen te stellen. „U komt van...?" „Juist. Ik had op u gewacht. Ik hoorde van een kennis, dat u gered was en in uw kamer in bed lag. Toen hoorde ik, dat onze vriend Symes dat is de man, die u wilde arre steeren dat hij ons een sergeant op den hals geschoven had. Dat was genoeg. Mijn kennis stond op wacht, om te zien, wat er zou gebeuren en ik hield wij gereed. Hij kwam verbaasd aangerend en vertelde mij, dat u onderweg naar The Crown was. Hij ging toen dadelijk naar onzen telegraaf paal, waar hij de draden, die we reeds vooraf uitgezocht hadden, losmaakte. Hij verdween weer zoo gauw mogelijk, want hij had nog meer te doen en we hebben hem hier in dit stadje dringend noodig. Ik verwachtte u dus. Natuurlijk had mijn wagen de aandacht ge trokken van Symes, die een paar uur geleden aangekomen was, en die dus op de loer ging liggen. Al het overige is u verder reeds bekend." „En gaan we nu naar Londen?" „Wij rijden zou gauw mogelijk naar South- ampton. Daar gaat u aan boord van de „Bal tic". Uw hut is al besproken." Esther staarde den man naast haar aan, maar kon niets anders ontwaren als zijn val hoed en een paar schrikaanjagend doode brillenoogen. Zoo was dus een vlucht, waarbij het op leven of dood ging. Zij' had er geen idee van, wie haar geleider was, dien Selfride gezonden had, maar zij was sterk geïmpo neerd door de energieke maatregelen van de United Service. Waar moest zij nu heen? Southampton dat zeide haar volstrekt niets. Ging die boot naar Frankrijk? Naar Duitschland, Neder land, of Amerika? Zij had het gevoel, dat zij van den man aan haar zijde geen verdere in lichtingen zou krijgen. Hij had de opdracht haar aan boord van de „Baltic" te brengen en daarmee uit. Al het verdere zou zij dan later wel vernemen. De renwagen suisde met een gelijkmatige, maar krankzinnige snelheid over den weg. Het werd avond en het werd nacht en zij reden om steden heen, wier lichten een on- heilspellenden rossigen schijn tegen den he mel wierpen. De chauffeur scheen alle wegen in dezen omtrek uitstekend te kennen en bij geen enkelen zijweg aarzelde hij ook maar een seconde. De reactie na de ongehoorde inspanningen en aandoeningen der laatste uren hulde Es ther in een mantel van lood. In een soort halven slaap zat hij in haar hoekje wegge doken en merkte nauwelijks iets van den ijzigen wind, die haar in het niet bedekte ge deelte van haar gezicht sneed. Eindelijk ma tigde de chauffeur de snelheid en reden zij voor het eerst sedert het begin van hun tocht een stad binnen. De wagen bleef voor een vrij afgelegen huis staan en de chauffeur hielp Esther uitstijgen, daar zij door de koude letterlijk geheel verstijfd was. Voor het huis verscheen een vrouw, die miss Raleigh eerbiedig groette en haar naar binnen voerde. Toen Esther, voor zij binnentrad nog eens omkeek, zag zij nog juist den renwagen om een hoek in de verte verdwijnen. Willoos Het zij zich naar een gezellige kamer brengen, waar de welgedane vrouw haar eerst een glas warmen wijn of iets dergelijks liet drinken en haar toen handig en voorzichtig begon te ver- kleeden. Na een half uurtje was Esther van een meisje, dat er uitzag als een sportgirl, veran derd in een elegante gepoederde en ge schminkte jongedame, die zichzelf verbaasd bekeek. De vrouw snelde de kamer uit en keerde, dadelijk terug met een klein hand koffertje, dat zij aan Esther gaf. In deze vanity case vond zij behalve een modieus handtaschje, haar koffersleutels, een porte feuille met papiergeld en een paspoort. Ver wonderd opende zij dit boekje en las naast haar portret den naam Jessie Haynes. De vrouw verzocht haar onder de foto dien zelf den naam te schrijven; in het handtaschje was wel een vulpenhouder. Half wezenloos plaatste Esther de verlang de handteekening en werd eerst weer oplet tender, toen de vrouw haar zeide, dat naar auto wel dadelijk voor zou komen, om haar naar de Baltic te brengen. De hut van miss Maynes was gisteren reeds in orde gebracht, haar bagage was reeds aan boord en de din gen, die zij dadelijk noodig zou kunnen heb ben, zou zij in de kast en de laden in de hut gemakkelijk kunnen vinden. (Wordt vervolgd

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 7