De officiëele opening van T exel's vliegveld WRIGLEY V. Maandag 28 Juni 1937 Tweede Bied Schitterend geslaagd feest, dat door 5000 personen werd bijgewoond. - Demonstratie van luchtacrobatiek van den eersten rang. - 400 Texelaars de lucht in op één dag! üülliP^ iiiiiiifiiiic JNA ELKEN MAALTIJDj. Van Bosman tot K.L.M. Een Zaterdagmorgen uit de lucht genomen opname van het vliegveld Texel ging Zaterdag de lucht in. WW j Amsterdam-T exel25 minuten Eerst was er de dienst „Bosman" Later de T.E.S.O. En nu: aangevangen op dien gedenk- waardigen 26sten Juni van het jaar 1937, heeft de K.L.M. haar vleugelwydte vergroot door ook ons belangrijkste Waddeneiland in de dagelijksche dien sten op te nemen. Texel zal dezen dag in de annalen opteekenen en tot in lengte van jaren zal men hén bljjven gedenken, die eens den moed hadden op dit eiland te propageeren voor dit vervoersmiddel. De K.L.M. vliegt naar Texel!... Zjj brengt de vacantiegangers in een goed half uur van de hoofdstad naar het vogeleiland en ongetwijfeld zal hier- door de uitermate gunstige naam, die dit wonderlijk mooie stukje Nederland reeds bezit, nog in belangrijke mate aan klank winnen. Op dezen dag, waarop de oogen van een groot deel van Nederland gericht waren op Texel, past ons een woord van harteljjken gelukwensch, niet alleen jegens hen, die thans de vruchten zul len plukken van deze inkrimping van afstand, doch ook aan hen, die reeds geruimen tijd geleden het initiatief namen voor deze belangrijke stap. Op Schiphol. Begon op Texel de bedrijvigheid zich reeds in de vroege ochtenduren te ont wikkelen, ook Schiphol stond toen voor een deel in het teeken van het eiland. Diverse autoriteiten waren reeds vóór half elf present, teneinde den eersten tocht mede te maken. Zij vertrokken met de groote Douglas „Koetilang", welke, zooals wij reeds eer der schreven, bestuurd werd door den oud-Texelaar Montfoort, een door de eilanders natuurlijk hoogelijk geappre cieerde K.L.M.-geste. Per Fokker naar Texel. Wij zelf hadden het genoegen ten tocht mede te maken met de Fokker PH.AEB, welke om 10 minuten over half elf de lucht inging. Van Schiphol naar Texel... 300 meter boven het Noordhollandsch landschap, dat daar lag te stralen en blinkeren in de zomersche zon en als een traag zich af- wikkeld filmlint voortkroop. Over de Zaanstreek, waar men de molens als groteske stukjes uit een kinderbouwdoos ziet klapwieken, waar de weilanden zich aan eenrijen als de deelen van een merkwaardige maquette. Verderweg ligt het IJselmeer. Een fonkelend bekken vloeibaar zilver. Voor ons neemt de tocht 40 minuten in beslag, maar het schijnt minder dan 40 seconden. Het is niet meer dan een sprong. Een sprong over de landen, die in honderdvoudige kleurscha- keering onder ons liggen. Den Helder en het Marsdiep. De Afsluitdijk strekt zich: een miniatuur dammetje, waar je om zit te lachenJe lacht ook, als je voorbij Den Helder komt. Daar staat Lange Jaap, een kinderwijsvingertje, dat als een potlood uit den grond steekt... Imposant is het Marsdiep en verderop de zee. Het Marsdiep, met zijn bevende schuim- riggels en breede zonneplekken. Ais eeni stalen spiegel waarover de schaduw van de r vliegt. Verderop de Noordzee: een oneindig heid, waarboven het licht en de nevel s a te trillen. Boven Texel. Texel...een stuk geel-groen !and, met honderdduizend puistjes: dat zijn de gen. Beneden ons vluchten de vogels. Ze ke nen deze nieuwe variëteit nog niet. haar groot en lawaaiig. Texel, uit de lucht duistere kreken tusschen wittig-glinsterende plassen, stuk ken zwart-groen bosch. Op den achter grond een rozig wolkenfond waarvan zon een machtig-mooie pastel maakt. We dalen... meeuwen scheren weg... vjjf paarden, bruine kolossen, galoppeere weg, wuivende manen waaiende staar ten... en de bonken Texelsche aarde wegkijlend met hun in de zon schitteren e hoeven. Een korte stoot... dan taxieen lililllllili w PER PAKJE 5 CT. F DE VOLMAAKTE KAUWGOM MR-74 we op vliegveld Texel, waar 5000 koppen in stille verbazing dit neerstrijken van K.L.M.-vogels aanschouwen. De duizenden komen. Omstreeks tien uur begonnen geleidelijk enkelen zich reeds naar 't Vliegveld te be geven; voortdurend groeide de drukte op den ouden Postweg aan, om tegen elf uur een omvang aan te nemen, ongekend voor den Polder Eierland. Toen wij even over elf uur op het nieuw aangelegde, nu voor den vlieg- vaart geheel gereedgekomen terrein, aankwa men, waren reeds duizenden van alle dorpen van het eiland ter plaatse aanwezig. Ook be vonden zich heel wat niet-Texelaars hier, waaruit duidelijk bleek, dat het aantal vreem delingen dat zich nu reeds in de gemeente bevindt grooter is dan andere jaren. Wie er waren. Reeds waren verscheidene vliegtuigen aangekomen; we bemerkten tal van mili taire vliegmachines van het vliegveld „De Kooy", en verschillende Fokkertoestellen van de K.L.M. In het bijzonder werd de aandacht getrokken door een auto-giro, waarmede piloot v. d. Velde naar het eiland was gekomen en welk vliegtuig zooals men weet, door zijn draaiende propeller boven op, in de lucht een won derlijke verschijning is. Verder werd onze aandacht getrokken door het bijzonder typische vliegtuig „De Scheldemusch", waarmede constructeur Slot een wereld reputatie heeft verworven. Ook was een klein Pandervliegtuig present en verschil lende Koolhoventoestellen, kortom men zag er met uitzondering van de groote moderne Indië-vliegtuigen, al de types waarover men voortdurend hoort spreken. In de lucht naderde op dat moment in de bekende V-vorm, rustig vliegend, een vijftal vliegtuigen van Soesterberg, het nieuwe ter rein, om daarboven gekomen, blijkbaar op een teeken van den eskader-commandant, plotse ling uiteen te vallen. Een pracht demonstra- tie Voortdurend arriveerden nu vliegtuigen en ook groeide regelmatig de menige aan. die ge tuige wilde zijn van de officieele ingebruik name van het terrein. De Douglas arriveert. Tegen 11.15 uur werd met spanning de aan komst van het moderne verkeersvliegtuig, de Douglas II verwacht, die verschillende offi cieele persoonlijkheden zou aanbrengen. En kele minuten voor den aangegeven tijd kwam de zilver-glanzende luchtreus in het zicht om met een prachtige glijvlucht nabij het station netje neer te strijken. Hooge belangstelling. De vliegtocht met de Douglas was zoo als later de heer J. Drijver, secr. van de Ver- eeniging tot Beh. v. Natuurmonumenten die de reis had medegemaakt, ons mede deelde, in circa 25 minuten van Schiphol naar hier volbracht. De vlucht werd medegemaakt door 14 personen, o.m. door den vertegen woordiger van den Minister van Waterstaat den heer Eden v. d. Pais. Mr. van Tienhoven, voorzitter v. d. Ver. t. Beh. v. Natuurmon.; de heer J. Drijver, Baron van Kraaijenhof. v. d A.N.V.V. de heer D. G. Draaijer D. Gen. Werkversch. de heer Meijer de Vries Hoofd- Inspect. Werkverschaffing,; de heer D. v. Veel jonge menschen, maar eveneens velen van de oude garde, waarvan men verwacht zou hebben, dat zij zich /niet meer wilden wagen aan het meeSt mo- deriic verkeersmiddel. Oud-Texel in de snelle K.L.M.-vogels en van hen zij met eere genoemd oud- j wethouder Dijt, die reeds 77 jaren telt i J en het oud-raadslid Kikkert, een 70-er. Had de Texelsche luchtvaart zich een beter brevet van vertrouwen kunnen wenschen Maaswinkel v. d. Heidemaatschappij; Burgem. Bloemers van Arnhem, vertegenw. v. d. A.G.N.W. en enkele personen van de K.L.M., o.a. den adj.-directeur, den heer Guillonard. Ook merkten wij op het terrein op de com mandanten van de militaire vliegkampen, ko lonel v. Aller, van ,,De Mok"; Commandant Pitlo van ,,De Kooij" en de heer v. Heijst van Soesterberg. Feest, ja dat was het: mede dank zij de prestaties van Texelsch fanfarekorps, dat on der leiding van zijn bekwamen dirigent, den heer Joh. Dol, voor pittige marschmuziek zorgde en zich herhaaldelijk van zijn beste zijde deed kennen. Voorts was daar een geluidsinstallatie, die eveneens de noodige muziek bracht en ver zorgd werd door de heeren De Zeeuw uit Den Helder en De Wilde van Texel. Kort na aankomst werd met het officieele gedeelte reeds een aanvang gemaakt. Hierbij bewees het versterkingsapparaat van den heer Vonk goede diensten. Als eerste der sprekers werd het woord gevoerd door Texels eersten burger, burgemeester Kamp. Burgemeester Kamp spreekt. Deze richtte een welkomstwoord tot alle officieele persoonlijkheden, reeds genoemd bij aankomst der Douglas, tot den heer Bomans, vertegenwoordiger van den Commissaris der Koningin in N.-H., den heer Spitsen, verte genwoordiger van den Min. van Binnenland- sche Zaken, en in het bijzonder tot de heeren van de K.L.M. Zonder de K.L.M., zei spr., hadden wij hier een vliegveld maar niet een vliegterrein in den waren zin des woords; dit wordt echter alleen echt, wanneer de KLM er haar stempel op drukt; en nu op ons veld al direct met de instelling van een vasten dienst op Amsterdam, liefst tweemaal per dag aangevangen wordt. Ook richtte spr. een bizonder woord van welkom tot Mr. Oort, oud-burgemeester van Texel, die zoo veel tot de tot stand- koming van de Texelsche vlieghaven heeft verricht en tot de beide oud-wethouders de heeren J. S. Dijt en R. P. Keijscr Cz., die lange jaren een werkzaam aandeel hebben gehad in het bestuur dezer ge meente en zooveel hebben helpen tot stand brengen. Verder deelde Mr. Kamp mede, dat het hem zeer veel genoegen deed, dat de heer Kolf, de voorz. van de Aeroclub, naar hier was gekomen omdat daarmede het bewijs werd geleverd, dat de sportvliegers belang stellen in de opening van dit vliegstation. 5000 Belangstellenden. Het aantal personA, dat hier thans aan wezig was, schatte spreker op circa 5000, waarmede wel een oewijs wordt geleverd, dat men belangstelling- heeft in de vliegsport, 't Is onzen wensch, vervolgde de heer Kamp, dat de talrijke niet-Texelaars hier thans aan wezig en de velen, die naar wij hopen, hier zullen landen, niet alleen kennis zullen ma ken met onzen Vlieghaven, maar ook met 't vele moois, dat dit eiland heeft aan te bieden. Texelaars zijn hartelijke menschen, die zeer welwillend zijn tegenover vreemde lingen en met genoegen toezien, wanneer men geniet van al 't moois dat Texel heeft te bieden. Spr. sprak er verder zjjn bijzonder genoegen over uit, dat de Militaire auto riteiten belangstelling toonden bjj de ope ning van het Vliegstation, 't geen bljjkt uit de aanwezigheid van drie comman danten van Militaire Luchtvaartterrei nen, w.o. kolonel v. Aller als vertegen woordiger van Vice-admiraal Kruijs. Spr. eindigde met de mededeeling, dat de heer Slot, de bestuurder van de Schelde- musch, weder de leiding der Luchtdemonstra- tie op zich zou nemen en gaf, nadat een drie werf hoera was uitgebracht op de gasten en de K.L.M., het woord aan den heer H. Ch. E. van Ede van der Pais, die namens den Minister van Waterstaat (die persoonlijk ver hinderd was aanwezig te zijn) officieel het Luchtveld zou openen. De heer Ede vd. Pais: Hoewel de rede reeds in een deel van onze vorige editie opgenofen werd,zij nog ver meld, de spr. na enkele woorden gezegd te hebben met betrekking tct het binnenland- sche luchtverkeer, wees op de noodzakelijk heid van de verbinding voor Texel. Hij roemde de nuttige samenwerking tusschen Rijk en Gemeente en bracht hulde aan de voortva rende mannen, die het initiatief genomen hadden; en als eerste onder hen oud-burge meester Oord. Spr. besloot zijn woorden met het uitspreken van den wensch dat de nieuwe verbinding moge bijdragen tot den bloei van het schoone eiland. Nadat de officieele openingsrede was uit gesproken, verzocht de heer v. d. Pais de Nederlandsche driekleur op 't terrein te hij- schen. Hierna viel Texel's Fanfarecorps in met „Het Wilhelmus". De heer Guillonard van de K.L.M. De rede van den adj.-dir. van de K.L.M. was tot onzen spijt voor ons en voor een groot deel der aanwezigen slechts gedeelte lijk verstaanbaar, omdat juist op dat moment verschillende vliegtuigen met geweldig mo torgeronk voortdurend laag over de verza- Texels veteraan, de heer J. 8. Dijt, die ook een vlucht meemaakte. melde menigte heentrokken. De heer Guillo nard deelde o.m. mede, dat de K.L.M., wan neer deze proefneming met een dienst op Texel slaagt, voornemens is ook in den zomer van 1938 dezen dienst te bestendigen. Ook bracht de heer Guillonard hulde aan het Ge meentebestuur van Texel voor de krachtige wijze waarop ze de voorbereiding van deze luchthaven heeft ter hand genomen en voor de prettige wijze, waarop de K.L.M. in de tot standkoming van de luchtlijn met de ge meente heeft kunnen samenwerken. De lunch op De Koog. Hierna stelde burgemeester Kamp voor, dat zich de genoodigden gezamenlijk naar bad hotel „Prinses Juliana" zouden begeven, al waar de lunch, aangeboden door het gemeen tebestuur, gebruikt zou worden. Wethouder Kager was zoo vriendelijk ons in zijn auto naar De Koog te vervoeren, al waar bij aankomst het gezelschap, bestaande uit ca. 120 personen, reeds present was. Het speechen werd, gezien den reeds ge vorderden tijd, tot een minimum beperkt. Burgemeester Kamp sprak nog een kort wel komstwoord, waarin hij opmerkte, dat deze lunch niet geoffreerd werd omdat men op Texel zoo royaal met de gelden omsprong, in tegendeel, ingevolge den wensch van den Mi nister, wordt de grootst mogelijke soberheid betracht. Spr. wijst er op, dat hier slechts weinig Texelaars aanwezig z\jn, doch 2 catego rieën zjjn er wél: n.1. de leden van den Gemeenteraad, die het mogelijk maakten, Texels burgermeestersche, mevr. Kamp Neudeckereen der eerste vrouwelijke passet giers boven Texel. dat Texel zijn vliegveld kreeg, en voorts: het T.E.S.O.-bestuur. De aanwezigheid hiervan stellen wij ten zeerste op prijs, gezien de permanent prettige verhouding tusschen Gemeentebestuur en TESO. In het bijzonder den heer Lap, de president- commissaris. U heet ik speciaal welkom, aldus spr., omdat wij, zonder een enkel protest Uwerzijds, feitelijk een concur reerenden passagiersdienst in het leven hebben geroepen. Tenslotte spreekt de burgemeester de hoop uit, dat allen die hier aanwezig zijn, vrienden van het eiland zullen worden. De heer Eden v. d. P !s. Ook de heer Eden v. d. Pais voerde nog even het woord: deze merkte op, dat hij er steeds naar streefde een goed ambtenaar te zijn, doch dat hij dit niet zou wezen, indien hij den even snedigen als charmanten burge meester niet wees op een onjuistheid in z:'n betoog. Hij heeft namelijk gezegd, dat hij hoopte, dat men vrienden van Texel en de Texelaars zou worden, doch dat kan niet meer: de vriendschap is er reeds! Spr. meende verder de tolk van allen te zijn, wanneer hij het Gemeentebestuur dank brengt voor de hartelijke ontvangst en bracht den wensch uit, dat het nieuwe luchtvaartterrein vele nieuwe gasten aan het schoone eiland zou bezorgen. Voortswijdde men zich met kennelijk genot aan den lunch, die een waarlijk copieus karakter droeg. Het lucht-program. Later op den middag vertrok men weer naar het vliegterrein, alwaar een voortzetting gegeven werd van de ook vóór den lunch reeds gebrachte vliegdemonstraties en plezier- vluchten. Hier werden staaltjes ten beste gegeven, die de Texelaars met stomme verbazing ver vulden. Daar was dan ook inderdaad een luchtacrobatiek, die enkele malen zeker hooge-school allures aannam. Er werd geduikeld en gevlogen in alle stan den; ook zag men in snelle vaart in spiraal vormige wendingen vliegtuigen naar omlaag schieten. De beruchte zware toer, de „feui'le mort", zag men zonder de minste moeilijk heden herhaaldelijk verrichten. Somtijds waren vier of vijf vliegtuigen tegelijk in de lucht bezig met de zwaar ste toeren zonder dat bij iemand de ge dachten opkwam, dat een botsing ernstig gevaar kon opleveren. Allen bleken im mers meesters in hun vak, 't behoeft geen betoog, dat hierbij de militaire vliegers een zeer voorname rol speelden. Zeer ook tot het genoegen van het publiek taxiede zoo nu en dan „de Scheldemusch" over het veld om zich telkens in de onmiddel lijke nabijheid van het publiek op bizonder typische wijze van den grond te ver heffen, terwijl de heer Post met zijn lage vluchten over de menigte telkens weer bewees op welk een voortreffelijke wijze hij zijn klein vliegtuig in zijn macht heeft. Ook het vliegen van den heer v. d Velde met zijn auto-giro werd met de grootste be langstelling gevolgd. Zoo nu en dan stond dit vliegtuig geheel stil in de lucht; het landen met zulk een vliegmachine is op zeer klein terrein mogelijk. De grootste belangstelling ging echter uit naar het prachtig verkeers vliegtuig, de Douglas II, waarmede echter aanvankelijk niet werd gevlogen. Texel vliegt. Intusschen werd de gelegenheid opengesteld om korte vluchten boven het eiland te maken, aanvankelijk alleen met twee Fokkers, de P.H.A.C.T. en de P.H.A.E.B. Een der eersten, die den vliegdoop onderging, was Mevr. Kamp, hetgeen zoo gewaardeerd werd, dat haar bloe men werden aangeboden namens het vlieg veld Ipenburg. Ook maakten verscheidene raadsleden den eersten pleiziervliegtocht mee. Nu was verder „het hek van den dam". Voort durend nam het aantal aanvragen voor een luchtreisje toe. De toeloop werd zelfs zóó groot, dat men ook de Douglas D.C. II voor de plei- ziervluchten inschakelde; met dit vlieg tuig gingen 20 personen tegelijk de lucht in (met de beide andere vliegmachines 8), doch toen de Douglas ging vliegen, werd de toeloop nog grooter. Men schat het aantal personen, dat deelnam op onge veer 400.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 5