Met het zweefvliegtuig de lucht in! Groote Ophefliogsuitverkoop bg GERARD WORM nare Hoofdpijn De Heldersche zweefvliegers krijgen een Grünau-baby Vrijdag 2 Juli 1937 Heldersche Courant Vierde blad Uitstekende vorderingen maken zij op «De Kooi" Voortgaande groei wordt belemmerd Een Grünau-Baby op komst! De Heldersch Courant wordt nauwkeurig gelezen. - Daarom is Uw advertentie dubbel en dwars haar geld waard! Zeilen Zeilwedstrijden te Kiel Wandelsport Marsch van „Vlug en Vaardig, Raadpleeg onze advertentie kolommen voor uw inkoopen Postduivensport Hollands Noordpunt Postduivenvereen. „HetNoorden' Burgerlijke Stand van Den Helder NIET TE GELOOVEN ZOO GOEDKOOP NU ALLES IS De nieuwste en mooiste goederen worden verkocht met 30 tot 60 procent korting op den normalen prijs Ennu het reisseizoen gaat beginiYen, eerNpracht gelegenheid Uwe garde robe aan te vullen tegen een belachelijk lagen prijs Oieden wedeïom hondeïdtallen nieuwe hoopje* Brengt daarom onverwijld een bezoek aan de Onze kwaliteit is bekend Voor deze prijzen koopt U nooit meer Alles moet weg DEN HELDER Geen zichtzendingen Verkoop uitsluitend contant De heer Jimmink gereed om in de lucht getrokken te worden. Zondagmorgen... De uitgestrekte gras mat van het vliegkamp „De Koog" ligt daar te blakeren in de warme Juni-zon. Kust alom... het geronk van de Kokkers en Koolhovens is voor één dag verstomd, zij staan in de groote hangars uit te rus ten van de luchtuitstapjes in de afgeloo- pen week. De typische windwijzer aan de hooge mast laat zich schommelen in het koele ochtendwindje, een schildwacht loopt in militairen pas op den Rijksweg heen en weer en waakt ervoor, dat geen onbe voegden tot het militaire terrein door dringen. Onbevoegden? Zijn die burgers, die zich daar in de verte op het terrein met êen klein laag vliegtuigje en een open auto bezig hou den, dan geen onbevoegden? We zullen er ons van overtuigen, passeeren met onze machtige „perskaart" den ingang en steken dwars het vliegveld over, op weg naar dat clubje menschen, naar dat vliegtuigje en naar den auto..4 Het zijn zweefvliegers. De geachte lezer (es) zal begrepen hebben, dat wij op weg zijn naar de zweefvliegers. Inderdaad, het zijn enkele prominenten van de Heldersche Zweefvlieg Club, voorzitter Ter Horst, die tevens de leiding van de oefening op zich genomen heeft, sergeant Tol, even eens instructeur, secretaris C. Trap en voorts enkele andere „werkende" leden. De heeren zijn druk doende om het zweefvliegtuig, waarin een der leden van de H.Z.C. plaats genomen heeft, de lucht in te krijgen. In den auto staat de leider, c.q. de heer Ter Horst, die al roepende zijn aanwijzingen aan dén aanstaanden aviateur geeft. De auto is met het vliegtuigje verbonden door een langen kabel en verplaatst zich met een gangetje van niet meer dan 25 Kilometer per uur. Ge hoorzaam volgt het vliegtuigje, waarvan de bestuurder alle moeite heeft om het precies in het „vaarwater" van het motorvehikel te houden. Een geslaagde „vlucht". Dan plotseling vótheft het toestelletje zich eenige meters van den grond, de be stuurder heeft de sliphaak losgegooid, waardoor de verbinding met den auto verbroken werd en daar zweeft het ranke vliegtuigje door het luchtruim. Er staat niet veel wind, de lucht is strakblauw, geen enkel cumuluswolkje verraadt de aanwezigheid van een thermischen, een „stijg"-wind. Slechts kort duurt het vluchtje dan ook maar, misschien niet langer dan een halve een heele minuut. De jonge zweefvlieger zag echter kans in deze korte spanne tijds een flinken afstand af te leggen niet alleen, maar een keurige S-bocht in zijn vjucht te ver werken. Rustig en veilig zette hg daarna de „Zöglin" met den neus in den wind op het terrein neer. Dit was één van de vele geslaagde vlucht jes die door de leden van de Heldersche Zweefvliegclub de laatste weken gemaakt worden. Dit wijst dus wel op een grooten vooruitgang. Inderdaad, de club i s vooruit gegaan, met sprongen; niet alleen dat er regelmatig 's Zaterdagmiddags en 's Zondag morgens geoefend wordt, maar men is orga niek zoo sterk gegroeid, dat zjj momenteel niet verder kan. Hoe dat komt, zullen we dadelijk mededeelen. Het zijn niet vele leden van de club, die we op het vliegveld ontmoeten. Er schijnt altijd een vaste kern te zijn, een kern van jonge menschen, voor wien de zweefvliegerij méér is gaan beteekenen dan een avontuurtje m de lucht alleen. Het zijn de menschen, waarvan de aviatiek het moet hebben; die baar het vliegveld gaan, omdat zij er een roeping vinden. Z ij zijn het, die in de toekomst de vliegerij dragen, zij zijn het, die de roem van de Nederlandsche aviatiek, die reeds door zoo vele dappere mannen naar bulten uit gedragen is, zullen moeten besten digen. Jammer is 't, dat die kern maar zoo klein is. Mogen deze regelen er toe bijdragen, dat de belangstelling van de jongemannen voor het zweefvliegen, de wipplank voor de motor vliegerij, zal toenemen en dat wij bij ons vol gend bezoek een grooter aantal enthousias ten zullen mogen aantreffen! Gebreveteerde vliegers. Welk een genot anders die jonge kerels met dat ranke vliegtuigje in actie te zien. Dat hebben ze zelf gebouwd; als het defect is, repareeren ze het zelf, ze kennen al zijn nukken en neigingen. En met welk een vreugde wordt elke vordering in het vliegen begroet! Die vorderingen gaan niet snel; nóg zijn enkelen niet verder dan de oefeningen op den grond, waarbij aangeleerd moet worden om de „Zöglin" rechtstandig en in den koers van den auto te houden. Maar er zijn ook H.Z.C.-ers, die al menige goede prestatie op hun naam hebben staan. Zoo zijn er 4, die in het bezit zijn van het A-brevet, terwijl er niet minder dan 8 zich verheugen in het bezit van het brevet B, waarvoor zij de volgende pres taties hadden te verrichten: 5 vluchten van minstens 60 seconden, met in elke vlucht een voorgeschreven S-bocht (bij handstart) of een volledige cirkel volgens opgave (bij mechanische start). Voorts een landing met een nor maal verloop, terwijl gevlogen moest wor den in een van te voren aangewezen richting. De beteekenis van het B-brevet. Dat het B-brevet geen non-valeur, geen waardeloos vodje papier is, moge uit het vol gende bljjken. Eenigen tijd geleden is door eenige industrieelen in ons land een instituut opgericht, waaraan zij den naam van het „Fokkerfonds" hebben gegeven. Dit Fokker fonds dient om jongelui, die opgeleid willen worden tot bestuurder van een sportvliegtuig, finantieel te steunen. De bedoeling, die hier mee voorzit is duidelijk: men wil op deze manier de luchtvaart helpen aan goede vlie gers. Nu geldt o.m. als eisch bij de beoordee ling of een aanvrage voor steun uit het Fonds in aanmerking komt, dat de adspirant in het bezit is van het B-brevet voor zweefvlieg tuigen. Hiermede is dus wel aangetoond, wat de groote beteekenis van dit brevet is! Een avontuur in de lucht. Natuurlijk „beleven" onze zweefvliegers zoo nu en dan het een en ander. Zoo b.v. eenige weken terug. Er werd wederom een leerling middels den auto en den 100 meter langen kabel de lucht in getrokken. Het vliegtuigje bereikte een hoogte van naar schatting 100 meter. Op een gegeven mo ment gebeurde er iets met het vliegtuigje, dat de toeschouwers met ontzetting vervulde. Het maakte een vrille van 2 slagen en kwam met groote snelheid naar beneden. Maar de leerling was iemand, die zijn posi tieven goed bjj elkaar hield,, hij wist den stuurknuppel rechtstandig in het midden te houden en door eenig gemanouvreer kreeg hg zijn toestel ongeveer 15 meter van den grond weer „te pakken", zooals het heet. Zelfs wist hq nog een fraaie bocht uit te voeren, waarna hö het toestelletje keurig netjes met den kop tegen den wind op de grasmat neer zette! „Brokken". Dat liep dus èn voor den bestuurder èn voor het vliegtuigje goed af, maar het ge beurt natuurlijk ook wel eens, dat er „brok- k?k°®i'Uwdag niet te vergallen. Neem een AKKERTJE en Ge zijt er af. Bovendien, Ge proeft nietsI Prettig en makkelijk innemenl AKKER - CACHETS verdrijven spoedig Hoofdpijn, Kiespijn, Zenuwpijn, Spierpnn. Overal verkrijgbaar! 52 cent per 12 stuks. ken" gemaakt worden. B.v. als het taxieënde vliegtuigje een molshoop ontmoet en op de punt van een vleugel geworpen wordt Daar kunnen de zgspan ten niet tegen en dan kan het gebeuren, dat de „Zöglin" een paar we ken gedwongen rust krijgt. Zoo'n „kraakje" is niet leuk, maar... het herstellen van de aver-g is daarentegen weer leerzaam, want dat doen de H.Z.C-ers natuurigk zelf. Overigens z\jn het spannende dagen voor de H.Z.O., want er staat een blijde gebeurtenis te wachten, n.L de komst van een baby, de „Grünau-Baby". Deze baby is een uitstekend prestatievliegtuig van een moderner type dan de bjj de H.Z.C. in gebruik zgnde „Zöglin". Dat wordt dan ook een aanwinst voor de Hel dersche zweefvliegers en geen wonder dus, dat zy de komst met spanning tege moet zien. Het zal nog een paar weekjes duren en dan Is het groote moment daar..4 Het doet ook goed aan te vernemen, hoe "men aan dit nieuwe vliegtuig komt. Een van de leden, die het blijkbaar wel missen kan, heeft uit liefde voor de zweefvliegsport ge zegd: Hier heb je 300,zie dat je er 600 bgkrijgt en koop een Grünau Baby! Nu is het mogeigk, om uit het Rijkssubsidiefonds een bedrag van 600,te ontvangen voor den aanschaf van een prestatie zweef-vlieg- tuig, mits... de ontbrekende 3Ó0,op an dere wijze verkregen worden. Dit is thans geschied en dus mogen we den komst van het slanke, soepele, maar sterk gebouwde Grünau-kind tegemoet zien. Een nieuwe be langrijke stap in de goede richting dus! f Niet alles- optimisme, Konden we dit artikel tot nu toe vrij» wel in majeur honden, thans is het moment gekomen om ook iets in mineur te zeggen. En nu komen we ook aan het punt, dat slaat op de in den beginne gebruikte zinsnede, dat „zij (de H.Z.C.) momenteel niet verder kan". Men krijgt eerst een goed begrip van de kosten, waarvoor de H.Z.C. staat, als men weet, dat elke start, waarbij het zweefvlieg tuig met behulp van een motorvliegtuig in de lucht getrokken wordt (en dht is eigenlijk het ware!) ongeveer 2.50 (aan benzine en olie) kost. Dat is voor de arme H.Z.C. een voudig niet te betalen! Zoodat we thans den volgenden scheeven toestand zien: Allerwege heeft de zweegvliegclub medewerking. Vooral van den comman dant van Hr. Ms. Vliegkamp „De Kooij", kolonel K. van Aller. De H.Z.C. is hem zeer verplicht, hg staat haar immers voortdurend met raad en daad bij. Het is ook goeddeels zijn werk, dat de zweef vliegclub de beschikking kan krijgen over een verouderd motorvliegtuig, te gebrui ken voor de starts. Maar de zweefvlie gers moeten het toestel in de hangar laten staan, omdat zg geen geld hebben om hun vliegtuig daarmee in de lucht te laten trekken! Kijk, dat is iets dat erg jammer is en dat in een marinestad als de onze, welke nota bene omgeven is door 2 vliegkampen, niet mocht voor komen. Velen zullen het met ons eens zijn, dat de zweefvliegsport van zeer groote beteekenis is, maar dan moet zij ook tot vollen wasdom komen. Welnu, dat is tot nu toe hier ter stede onmogelijk gebleken, omdat men de zweefvliegers te veel aan hun lot heeft over gelaten. Eiken finantieelen steun moesten zij ontberen! Reeds geruimen tijd zijn zij aan het punt gekomen, dat zij gaarne voort zouden gaan met het „veroveren van de lucht", maar... het gebrek aan dubbeltjes verhindert dat. Laat ons hopen, dat deze artikelen er toe bijgedragen mogen hebben om de belang stelling voor de zweefvliegsport te vergroo- ten en dat er velen zullen zgn, die zich als lid dan wel als finantieel medewerker van de H.Z.C. zullen aanmelden. Het ga de Heldersche Zweefvlieg Club wel! Tijdens de groote luchtjeesten, welke dezer dagen op het Berlijnsche vliegveld gehouden werden, demonstreerde de constructeur Hans Grade met een machine uit het jaar 1910. Tien duizenden toeschouwers volgden met groote be langstelling zijn vlucht met dit toestel uit de kinderjaren der luchtvaart. Gisteren zgn de zeilwedstrijden der z.g. Kieler Woch beëindigd. In de laatste race van dien dag had onze landgenoot Bob Maas langen tijd de leiding, doch hij moest deze ten slotte afstaan aan een Duitschen rivaal. Deze werd tevens winnaar van de Kieler Woche, terwijl onze landgenoot in het totaal-klasse ment als vierde eindigde. .-"GLit Het Bestuur van P.W.C. „Vlug en Vaardig" verzoekt ons mede te deelen, dat zij op Za terdag 17 Juli a.s. „de le Patrimonium- marsch" organiseert, over 25 en 35 km. Daar deze marsch de laatste training is voor de „Vierdaagsche" zal hij een bijzonder karakter dragen. Er is n.1. gezorgd voor zeer fraaie plaquet tes, groepsprijzen en waardevolle extra-prijzen voor burger- en militaire groepen. Voorts zullen alle deelnemers getracteerd worden op Chocomel, Fyffes-bananen, muziek van de Fyffes-geluidsauto enz. De deelname staat open voor personen van af 14 jaar en de start heeft plaats vanaf ge- bouw -..Mareantl'-', Jan van Galenstraat 10, Amsterdam West, 's middags te resp. 2.30 en 3.30 uur. Alle inlichtingen verstrekt gaarne de voor zitter-secretaris E. J. Roelofsen, Griftstraat 22, Amsterdam Zuid. De negende buitenlandsche wedvlucht, die de liefhebbers van bovengenoemde vereeni- ging j.1. Zondag organiseerden was van het Fransche station Creil. 441 km. Het startsein viel voor de 74 vogels, die ditma. 1 in het strijdperk waren, met een Westenwind om 10.15 uur. De 8772, een bekende tweejarige vogel van den heer Scholten, ging met een snelheid van 1002 meter per minuut, bg een W.N.W. wind van 4 meter per seconde om 17.35.49 uur als eerste door de finish, daarmede tevens beslag leggende op den len prijs in H.C.C. De 15e of laatste prgsvlieger ging om 18.4.33 over het eindpunt. De pigzen en punten kwamen aan de vol gende liefhebbers, t.w.: F. Scholten le, 8e, 14e pr. met 40 pt.; H. Rietveld 2e, 6e, 11e, 15e pr. met 46,40 pt.; R. F. Mulder 3e, 4e, 7e pr. met 54,40 pn.; J. Riemers 5e, 13e pr. met 22,40 pt.; A. Fel- kers 9e, 12e pr. met 19.20 pt.; P. v. d. Nieu- wenhuizen 10e pr. met 9.60 pt. Zondag a.s. Compiègne, 417 km, de vlucht met de uitgeloofde kermisattracties, tevens dien dag de africhtingsvlucht jonge duiven Schagen. Bovengenoemde vereeniging hield Zondag j.1. een wedvlucht vanaf Chateauroux, 718 km. In concours waren 77 duiven. De eerste duif bereikte haar hok Zondagsavonds om 7.12.3. De 20e Maandagmorgen om 7.11.9. De eerste dag bereikten 13 duiven haar hok, waarvan de heer J. Buis er 6 had, C. Bontes 4, G. Schot- ting 2, Holtz 1. De prijzen werden door de volgende leden verdiend: J. Buis 1, 2, 3, 6, 8, 12, 15, 17, 18; C. Bontes 4, 5, 9, 11, 14; G. Schotting 7, 10, 16; K. Holtz 13; Limonard 19; P. Dirks 20. De stand tot de 600 km luidt: J. Buis 433 p., tevens kampioen. Van deze plaats af felicitee- ren wij hem met het behalen van het kam pioenschap. De heer W. Pronk feliciteeren wg ook met zgn mooie prestatie, n.1. de tweede plaats met 269 p. en de heer C. Bontes met 237 p. en de heer C. Koger met 226 p.; de an dere leden zijn beneden de 200 p. van 1 Juli 1937. GETROUWD: D. Bruin en E. de Wolf; H. Gerritsen en M. van der Heide; F. W. Wissel en A. C. Meilink. BEVALLEN: J. MaagdeleijnNebbeling, d.; L. H. KorrelboomBreeuwsma, d. komt men kijken en koopen

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 11