Met het zweefvliegtuig
de lucht in!
Groote Ophefliogsuitverkoop
bg
GERARD WORM
nare Hoofdpijn
De Heldersche zweefvliegers krijgen een
Grünau-baby
Vrijdag 2 Juli 1937
Heldersche Courant
Vierde blad
Uitstekende vorderingen maken zij op «De Kooi"
Voortgaande groei wordt belemmerd
Een Grünau-Baby
op komst!
De Heldersch Courant
wordt nauwkeurig
gelezen. - Daarom
is Uw advertentie
dubbel en dwars
haar geld waard!
Zeilen
Zeilwedstrijden te Kiel
Wandelsport
Marsch van „Vlug en Vaardig,
Raadpleeg onze advertentie
kolommen voor uw inkoopen
Postduivensport
Hollands Noordpunt
Postduivenvereen. „HetNoorden'
Burgerlijke Stand van Den Helder
NIET TE GELOOVEN ZOO GOEDKOOP NU ALLES IS
De nieuwste en mooiste goederen
worden verkocht met 30 tot 60
procent korting op den normalen prijs
Ennu het reisseizoen gaat beginiYen,
eerNpracht gelegenheid Uwe garde
robe aan te vullen tegen een
belachelijk lagen prijs
Oieden wedeïom hondeïdtallen nieuwe hoopje*
Brengt daarom onverwijld een bezoek aan de
Onze kwaliteit is bekend
Voor deze prijzen koopt U nooit meer
Alles moet weg
DEN HELDER
Geen zichtzendingen
Verkoop uitsluitend contant
De heer Jimmink gereed om in de lucht getrokken te worden.
Zondagmorgen... De uitgestrekte gras
mat van het vliegkamp „De Koog" ligt
daar te blakeren in de warme Juni-zon.
Kust alom... het geronk van de Kokkers
en Koolhovens is voor één dag verstomd,
zij staan in de groote hangars uit te rus
ten van de luchtuitstapjes in de afgeloo-
pen week. De typische windwijzer aan de
hooge mast laat zich schommelen in het
koele ochtendwindje, een schildwacht loopt
in militairen pas op den Rijksweg heen en
weer en waakt ervoor, dat geen onbe
voegden tot het militaire terrein door
dringen.
Onbevoegden? Zijn die burgers, die zich
daar in de verte op het terrein met êen klein
laag vliegtuigje en een open auto bezig hou
den, dan geen onbevoegden? We zullen er ons
van overtuigen, passeeren met onze machtige
„perskaart" den ingang en steken dwars het
vliegveld over, op weg naar dat clubje
menschen, naar dat vliegtuigje en naar den
auto..4
Het zijn zweefvliegers.
De geachte lezer (es) zal begrepen hebben,
dat wij op weg zijn naar de zweefvliegers.
Inderdaad, het zijn enkele prominenten van de
Heldersche Zweefvlieg Club, voorzitter Ter
Horst, die tevens de leiding van de oefening
op zich genomen heeft, sergeant Tol, even
eens instructeur, secretaris C. Trap en voorts
enkele andere „werkende" leden. De heeren
zijn druk doende om het zweefvliegtuig,
waarin een der leden van de H.Z.C. plaats
genomen heeft, de lucht in te krijgen. In den
auto staat de leider, c.q. de heer Ter Horst,
die al roepende zijn aanwijzingen aan dén
aanstaanden aviateur geeft. De auto is met
het vliegtuigje verbonden door een langen
kabel en verplaatst zich met een gangetje
van niet meer dan 25 Kilometer per uur. Ge
hoorzaam volgt het vliegtuigje, waarvan de
bestuurder alle moeite heeft om het precies
in het „vaarwater" van het motorvehikel te
houden.
Een geslaagde „vlucht".
Dan plotseling vótheft het toestelletje
zich eenige meters van den grond, de be
stuurder heeft de sliphaak losgegooid,
waardoor de verbinding met den auto
verbroken werd en daar zweeft het ranke
vliegtuigje door het luchtruim. Er staat
niet veel wind, de lucht is strakblauw,
geen enkel cumuluswolkje verraadt de
aanwezigheid van een thermischen, een
„stijg"-wind. Slechts kort duurt het
vluchtje dan ook maar, misschien niet
langer dan een halve een heele minuut.
De jonge zweefvlieger zag echter kans
in deze korte spanne tijds een flinken
afstand af te leggen niet alleen, maar een
keurige S-bocht in zijn vjucht te ver
werken. Rustig en veilig zette hg daarna
de „Zöglin" met den neus in den wind
op het terrein neer.
Dit was één van de vele geslaagde vlucht
jes die door de leden van de Heldersche
Zweefvliegclub de laatste weken gemaakt
worden. Dit wijst dus wel op een grooten
vooruitgang. Inderdaad, de club i s vooruit
gegaan, met sprongen; niet alleen dat er
regelmatig 's Zaterdagmiddags en 's Zondag
morgens geoefend wordt, maar men is orga
niek zoo sterk gegroeid, dat zjj momenteel
niet verder kan. Hoe dat komt, zullen we
dadelijk mededeelen.
Het zijn niet vele leden van de club, die
we op het vliegveld ontmoeten. Er schijnt
altijd een vaste kern te zijn, een kern van
jonge menschen, voor wien de zweefvliegerij
méér is gaan beteekenen dan een avontuurtje
m de lucht alleen. Het zijn de menschen,
waarvan de aviatiek het moet hebben; die
baar het vliegveld gaan, omdat zij er een
roeping vinden.
Z ij zijn het, die in de toekomst de
vliegerij dragen, zij zijn het, die de roem
van de Nederlandsche aviatiek, die reeds
door zoo vele dappere mannen naar bulten
uit gedragen is, zullen moeten besten
digen.
Jammer is 't, dat die kern maar zoo klein
is. Mogen deze regelen er toe bijdragen, dat
de belangstelling van de jongemannen voor
het zweefvliegen, de wipplank voor de motor
vliegerij, zal toenemen en dat wij bij ons vol
gend bezoek een grooter aantal enthousias
ten zullen mogen aantreffen!
Gebreveteerde vliegers.
Welk een genot anders die jonge kerels
met dat ranke vliegtuigje in actie te zien.
Dat hebben ze zelf gebouwd; als het defect
is, repareeren ze het zelf, ze kennen al zijn
nukken en neigingen. En met welk een
vreugde wordt elke vordering in het vliegen
begroet! Die vorderingen gaan niet snel; nóg
zijn enkelen niet verder dan de oefeningen op
den grond, waarbij aangeleerd moet worden
om de „Zöglin" rechtstandig en in den koers
van den auto te houden. Maar er zijn ook
H.Z.C.-ers, die al menige goede prestatie op
hun naam hebben staan.
Zoo zijn er 4, die in het bezit zijn van
het A-brevet, terwijl er niet minder dan
8 zich verheugen in het bezit van het
brevet B, waarvoor zij de volgende pres
taties hadden te verrichten:
5 vluchten van minstens 60 seconden,
met in elke vlucht een voorgeschreven
S-bocht (bij handstart) of een volledige
cirkel volgens opgave (bij mechanische
start). Voorts een landing met een nor
maal verloop, terwijl gevlogen moest wor
den in een van te voren aangewezen
richting.
De beteekenis van het B-brevet.
Dat het B-brevet geen non-valeur, geen
waardeloos vodje papier is, moge uit het vol
gende bljjken. Eenigen tijd geleden is door
eenige industrieelen in ons land een instituut
opgericht, waaraan zij den naam van het
„Fokkerfonds" hebben gegeven. Dit Fokker
fonds dient om jongelui, die opgeleid willen
worden tot bestuurder van een sportvliegtuig,
finantieel te steunen. De bedoeling, die hier
mee voorzit is duidelijk: men wil op deze
manier de luchtvaart helpen aan goede vlie
gers. Nu geldt o.m. als eisch bij de beoordee
ling of een aanvrage voor steun uit het Fonds
in aanmerking komt, dat de adspirant in het
bezit is van het B-brevet voor zweefvlieg
tuigen.
Hiermede is dus wel aangetoond, wat de
groote beteekenis van dit brevet is!
Een avontuur in de lucht.
Natuurlijk „beleven" onze zweefvliegers
zoo nu en dan het een en ander. Zoo b.v.
eenige weken terug. Er werd wederom een
leerling middels den auto en den 100 meter
langen kabel de lucht in getrokken. Het
vliegtuigje bereikte een hoogte van naar
schatting 100 meter. Op een gegeven mo
ment gebeurde er iets met het vliegtuigje,
dat de toeschouwers met ontzetting vervulde.
Het maakte een vrille van 2 slagen en
kwam met groote snelheid naar beneden.
Maar de leerling was iemand, die zijn posi
tieven goed bjj elkaar hield,, hij wist den
stuurknuppel rechtstandig in het midden te
houden en door eenig gemanouvreer kreeg hg
zijn toestel ongeveer 15 meter van den grond
weer „te pakken", zooals het heet. Zelfs wist
hq nog een fraaie bocht uit te voeren, waarna
hö het toestelletje keurig netjes met den
kop tegen den wind op de grasmat neer
zette!
„Brokken".
Dat liep dus èn voor den bestuurder èn
voor het vliegtuigje goed af, maar het ge
beurt natuurlijk ook wel eens, dat er „brok-
k?k°®i'Uwdag niet te vergallen. Neem een
AKKERTJE en Ge zijt er af. Bovendien, Ge
proeft nietsI Prettig en makkelijk innemenl
AKKER - CACHETS verdrijven spoedig
Hoofdpijn, Kiespijn, Zenuwpijn, Spierpnn.
Overal verkrijgbaar! 52 cent per 12 stuks.
ken" gemaakt worden. B.v. als het taxieënde
vliegtuigje een molshoop ontmoet en op de
punt van een vleugel geworpen wordt Daar
kunnen de zgspan ten niet tegen en dan kan
het gebeuren, dat de „Zöglin" een paar we
ken gedwongen rust krijgt. Zoo'n „kraakje"
is niet leuk, maar... het herstellen van de
aver-g is daarentegen weer leerzaam, want
dat doen de H.Z.C-ers natuurigk zelf.
Overigens z\jn het spannende dagen
voor de H.Z.O., want er staat een blijde
gebeurtenis te wachten, n.L de komst
van een baby, de „Grünau-Baby". Deze
baby is een uitstekend prestatievliegtuig
van een moderner type dan de bjj de
H.Z.C. in gebruik zgnde „Zöglin". Dat
wordt dan ook een aanwinst voor de Hel
dersche zweefvliegers en geen wonder
dus, dat zy de komst met spanning tege
moet zien. Het zal nog een paar weekjes
duren en dan Is het groote moment
daar..4
Het doet ook goed aan te vernemen, hoe
"men aan dit nieuwe vliegtuig komt. Een van
de leden, die het blijkbaar wel missen kan,
heeft uit liefde voor de zweefvliegsport ge
zegd: Hier heb je 300,zie dat je er
600 bgkrijgt en koop een Grünau Baby! Nu
is het mogeigk, om uit het Rijkssubsidiefonds
een bedrag van 600,te ontvangen voor
den aanschaf van een prestatie zweef-vlieg-
tuig, mits... de ontbrekende 3Ó0,op an
dere wijze verkregen worden. Dit is thans
geschied en dus mogen we den komst van
het slanke, soepele, maar sterk gebouwde
Grünau-kind tegemoet zien. Een nieuwe be
langrijke stap in de goede richting dus!
f
Niet alles- optimisme,
Konden we dit artikel tot nu toe vrij»
wel in majeur honden, thans is het moment
gekomen om ook iets in mineur te zeggen.
En nu komen we ook aan het punt, dat slaat
op de in den beginne gebruikte zinsnede, dat
„zij (de H.Z.C.) momenteel niet verder kan".
Men krijgt eerst een goed begrip van de
kosten, waarvoor de H.Z.C. staat, als men
weet, dat elke start, waarbij het zweefvlieg
tuig met behulp van een motorvliegtuig in de
lucht getrokken wordt (en dht is eigenlijk
het ware!) ongeveer 2.50 (aan benzine en
olie) kost. Dat is voor de arme H.Z.C. een
voudig niet te betalen!
Zoodat we thans den volgenden scheeven
toestand zien:
Allerwege heeft de zweegvliegclub
medewerking. Vooral van den comman
dant van Hr. Ms. Vliegkamp „De Kooij",
kolonel K. van Aller. De H.Z.C. is hem
zeer verplicht, hg staat haar immers
voortdurend met raad en daad bij. Het
is ook goeddeels zijn werk, dat de zweef
vliegclub de beschikking kan krijgen over
een verouderd motorvliegtuig, te gebrui
ken voor de starts. Maar de zweefvlie
gers moeten het toestel in de hangar
laten staan, omdat zg geen geld hebben
om hun vliegtuig daarmee in de lucht te
laten trekken! Kijk, dat is iets dat erg
jammer is en dat in een marinestad als
de onze, welke nota bene omgeven is
door 2 vliegkampen, niet mocht voor
komen.
Velen zullen het met ons eens zijn, dat de
zweefvliegsport van zeer groote beteekenis
is, maar dan moet zij ook tot vollen wasdom
komen. Welnu, dat is tot nu toe hier ter
stede onmogelijk gebleken, omdat men de
zweefvliegers te veel aan hun lot heeft over
gelaten. Eiken finantieelen steun moesten zij
ontberen! Reeds geruimen tijd zijn zij aan het
punt gekomen, dat zij gaarne voort zouden
gaan met het „veroveren van de lucht",
maar... het gebrek aan dubbeltjes verhindert
dat. Laat ons hopen, dat deze artikelen er
toe bijgedragen mogen hebben om de belang
stelling voor de zweefvliegsport te vergroo-
ten en dat er velen zullen zgn, die zich als
lid dan wel als finantieel medewerker van de
H.Z.C. zullen aanmelden.
Het ga de Heldersche Zweefvlieg Club wel!
Tijdens de groote luchtjeesten, welke dezer
dagen op het Berlijnsche vliegveld gehouden
werden, demonstreerde de constructeur Hans
Grade met een machine uit het jaar 1910. Tien
duizenden toeschouwers volgden met groote be
langstelling zijn vlucht met dit toestel uit de
kinderjaren der luchtvaart.
Gisteren zgn de zeilwedstrijden der z.g.
Kieler Woch beëindigd. In de laatste race
van dien dag had onze landgenoot Bob Maas
langen tijd de leiding, doch hij moest deze ten
slotte afstaan aan een Duitschen rivaal. Deze
werd tevens winnaar van de Kieler Woche,
terwijl onze landgenoot in het totaal-klasse
ment als vierde eindigde.
.-"GLit
Het Bestuur van P.W.C. „Vlug en Vaardig"
verzoekt ons mede te deelen, dat zij op Za
terdag 17 Juli a.s. „de le Patrimonium-
marsch" organiseert, over 25 en 35 km.
Daar deze marsch de laatste training is
voor de „Vierdaagsche" zal hij een bijzonder
karakter dragen.
Er is n.1. gezorgd voor zeer fraaie plaquet
tes, groepsprijzen en waardevolle extra-prijzen
voor burger- en militaire groepen.
Voorts zullen alle deelnemers getracteerd
worden op Chocomel, Fyffes-bananen, muziek
van de Fyffes-geluidsauto enz.
De deelname staat open voor personen van
af 14 jaar en de start heeft plaats vanaf ge-
bouw -..Mareantl'-', Jan van Galenstraat 10,
Amsterdam West, 's middags te resp. 2.30 en
3.30 uur.
Alle inlichtingen verstrekt gaarne de voor
zitter-secretaris E. J. Roelofsen, Griftstraat
22, Amsterdam Zuid.
De negende buitenlandsche wedvlucht, die
de liefhebbers van bovengenoemde vereeni-
ging j.1. Zondag organiseerden was van het
Fransche station Creil. 441 km. Het startsein
viel voor de 74 vogels, die ditma. 1 in het
strijdperk waren, met een Westenwind om
10.15 uur.
De 8772, een bekende tweejarige vogel van
den heer Scholten, ging met een snelheid van
1002 meter per minuut, bg een W.N.W. wind
van 4 meter per seconde om 17.35.49 uur als
eerste door de finish, daarmede tevens beslag
leggende op den len prijs in H.C.C.
De 15e of laatste prgsvlieger ging om
18.4.33 over het eindpunt.
De pigzen en punten kwamen aan de vol
gende liefhebbers, t.w.:
F. Scholten le, 8e, 14e pr. met 40 pt.; H.
Rietveld 2e, 6e, 11e, 15e pr. met 46,40 pt.;
R. F. Mulder 3e, 4e, 7e pr. met 54,40 pn.; J.
Riemers 5e, 13e pr. met 22,40 pt.; A. Fel-
kers 9e, 12e pr. met 19.20 pt.; P. v. d. Nieu-
wenhuizen 10e pr. met 9.60 pt.
Zondag a.s. Compiègne, 417 km, de vlucht
met de uitgeloofde kermisattracties, tevens
dien dag de africhtingsvlucht jonge duiven
Schagen.
Bovengenoemde vereeniging hield Zondag
j.1. een wedvlucht vanaf Chateauroux, 718 km.
In concours waren 77 duiven. De eerste duif
bereikte haar hok Zondagsavonds om 7.12.3.
De 20e Maandagmorgen om 7.11.9. De eerste
dag bereikten 13 duiven haar hok, waarvan
de heer J. Buis er 6 had, C. Bontes 4, G. Schot-
ting 2, Holtz 1.
De prijzen werden door de volgende leden
verdiend:
J. Buis 1, 2, 3, 6, 8, 12, 15, 17, 18; C. Bontes
4, 5, 9, 11, 14; G. Schotting 7, 10, 16; K. Holtz
13; Limonard 19; P. Dirks 20.
De stand tot de 600 km luidt: J. Buis 433 p.,
tevens kampioen. Van deze plaats af felicitee-
ren wij hem met het behalen van het kam
pioenschap. De heer W. Pronk feliciteeren wg
ook met zgn mooie prestatie, n.1. de tweede
plaats met 269 p. en de heer C. Bontes met
237 p. en de heer C. Koger met 226 p.; de an
dere leden zijn beneden de 200 p.
van 1 Juli 1937.
GETROUWD: D. Bruin en E. de Wolf;
H. Gerritsen en M. van der Heide; F. W.
Wissel en A. C. Meilink.
BEVALLEN: J. MaagdeleijnNebbeling, d.;
L. H. KorrelboomBreeuwsma, d.
komt men kijken
en koopen