Een kapitein die „wit" werd
Het hachelijk avontuur
der „Sarkani'
Het congres danst niet
Nieuw mailschip op
stapel gezet
Poolsche luchtverkenners
op Ypenburg
De mishandeling
van 11+ Aalders
Budge wereldkampioen
tennis enkelspel
Het schaaktournooi te
Kemeri
Van negen meter hoogte
gevallen
Doodelijke aanrijding fc Venlo
Alberf van Schendel
naar voren
Raichenbach blijft wereld
kampioen
De Nederlanders zijn de
makelaars van Europa
Drie arbeiders vallen
van een steiger
De Poolsche padvinderij kan
bogen op een prachtige ploeg
piloten, waarvan een delegatie
aan de Wereldjamboree zal
deelnemen.
Gistermorgen tegen 12 uur arriveerden
op Ypenburg een Poolsch sportvliegtuig de
SP-BiN, waarmee drie Poolsche padvin
dersleiders een bezoek aan ons land kwa
men brengen voor het voeren van bespre
kingen met het bestuur der Wereldjambo
ree in verband met de komst van 750
Poolsche padvinders naar Vogelenzang.
Het waren de heeren Derengowski, com
mandant, Nebelski, adjunct-hoofdverkenner
en Borowiecki, chef-piloot van de afdeeling
luchtverkenners der Poolsche padvinderij.
Zij werden op Ypenburg ontvangen door
den heer St. Sroczynski, attaché van de
Poolsche legatie te 's Gravenhage.
De Poolsche padvinderij is een der
weinige groepen in de internatio
nale padvindersbeweging, die een
aparte afdeeling luchtverkenners
heeft, waarvoor, zooals in dezen
tijd begrijpelijk is, bij de Poolsche
jeugd groote belangstelling bestaat.
De op Ypenburg gearriveerde lei
ders dezer afdeeling vertelden, dan
ook, dat de groep luchtverkenners
verscheidene honderden leden heeft
waaronder circa 100 gebreveteerde
piloten.
De afdeeling bestaat uit piloten, leerling
vliegers, zweefvliegers, een afdeeling vlieg
tuigbouw, modellenbouw en een radio-af-
deeling .Zij beschikt over vier eigen motor
vliegtuigen en ongeveer 15 zweeftoestellen,
terwijl in haar afdeeling vliegtuigbouw op
het oogenblik een door de leden zelf ont
worpen en geheel uitgevoerd sportvliegtuig
in aanbouw is, dat binnen een maand ge
reed moet zijn, zoodat men zelfs nog hoopt,
ermee op de Jamboree in Nederland te
kunnen komen.
Zelfs het parachutespringen wordt door
de Poolsche luchtverkenners beoefend.
De Poolsche luchtverkenners vertelden,
dat ongeveer 750 Poolsche padvinders ko
men, waarvan 20 per fiets, 20 per kano, en
40 per motorjacht, terwijl 25 luchtverken
ners meekomen, vermoedelijk met alle 4
motorvliegtuigen waarover deze afdeeling
beschikt, terwijl hgt in de bedoeling ligt,
een tiental zweeftoestellen per trein naar
ons land te doen vervoeren.
De heer Albarda vraagt onder
zoek en maatregelen.
Het Tweede Kamerlid Albarda heeft aan
den minister van buitenlandsche zaken a.
i. Dr. Colijn de volgende vragen gesteld:
Heeft de minister kennis genomen van
de mededeelingen van den Nederlandschen
reserve-luitenant G. Aalders betreffende ern
stige mishandelingen, die men hem in
Duitschland heeft doen ondergaan teneinde
hem tot bekentenissen in een strafproces
te dwingen?
Heeft de minister reeds aanleiding gevon
den of is hij alsnog bereid omtrent de in
de eerste vraag bedoele feiten inlichtingen
in te winnen bij de Duitsche regeering-
Indien uit die inlichtingen of op andere
wijze blijkt, dat de mededeelingen van den
heer Aalders juist zijn, vindt de minister
dan daarin aanleiding tot verdere stappen
en zoo ja, tot welke?
Miniatuur-burgeroorlog in IJmui-
den's haven.
Aan de binnenzijde van de groote schut
sluis te IJmuiden liggen op het oogen
blik twee Spaansche stoomschepen gemeerd
de „Marie Elvira" en de „Sendaje."
Deze schepen lagen beide bij het hoog-
ovenbedrijf te Velsen in lossing ten tijde
van den val van Bilbao. Uit deze stad ver
trokken toen zij nog in handen van de Bas-
kischc regeering was, behoorden de sche
pen aan deze regeering.
Na de bezetting van Bilbao door
de troepen van Franco echter ver
klaarde de kapitein van het stoom
schip „Sendeja" dat hij „wit" gewor
den was en als consequentie daar
van weigerde hij zijn vroeger gekre
gen opdracht uit te voeren om naar
Archangel te gaan. Hij vreesde daar
geen al te hartelijk onthaal te zul
len vinden en wenschte daarom naar
Bilbao terug te keeren.
De scheepsofficieren sloten zich bij hem
aan, doch de bemanning bleef „rood" en
heeft daarop aan boord geweigerd eenigen
dienst te verrichten. De kok weigert zelfs te
koken.
Een vertegenwoordiger van de Baskische
regeering heeft zelfs aan den levensmidde
lenleverancier te IJmuiden verboden, levens
middelen aan de officieren te leveren. Dit
mocht alleen voor de bemanning geschieden.
De moeilijkheden werden nog groo-
ter toen de kapitein van de „Marie
Elvira" door de Baskische regeering
werd benoemd tot kapitein van het
stoomschip „Sendeja". De „witte"
kapitein van laatstgenoemd schip
weigert van boord te gaan en tegelij
kertijd zijn collega van het de Bas
kische regeering trouw gebleven
schip aan boord te laten.
Hij heeft de hulp van de politie der ge
meente Velsen ingeroepen zoodat gisteren
eenige politiebeambten bij het schip zijn ge
plaatst, die voor het handhaven van de orde
moeten waken.
De levensmiddelenkwestie is door den
agent der reederij, aan welke de schepen
behooren, voorloopig opgelost.
Jongen te Groningen ernstig ge
wond.
Gisterenmiddag was de zeventienjarige
loopjongen A. K. Staal in een perceel aan
de Bloemstraat te Gorningen bezig met het
aanbrengen van een antennedraad buiten
tegen een zolderkamertje.
Plotseling verloor hij het even
wicht en viel van negen meter
hoogte naar beneden.
De jongen kreeg o.m. een bovenbeen
breuk en een bekkenfractuur en is in
hoogst ernstigen toestand naar het acade
misch ziekenhuis te Groningen overgebracht
Gistermiddag is te Venlo de 24-jarige ar
beider van B. uit Venlo bij het oversteken
van den Tegelschen weg door een passee-
rende auto van den heer H. P. uit Tegelen
gegrepen. De aangeredene bekwam een sche-
delbasisfractuur en was op slag dood.
Waarschijnlijk treft den bestuurder geen
schuld.
Eerste kielplaat voor Indiëvaar-
der van de Mij. „Nederland" te
Amsterdam gelegd.
TWEE JAAR WERK VOOR TWAALF
HONDERD ARBEIDERS.
Gisterochtend even voor elf uur is
op de werf van de Nederlandsche
Scheepsbouwmaatschappij aan den
noordelijken oever van het IJ, de
eerste kielplaat gelegd voor het
nieuwe mailschip van de Stoom
vaartmaatschappij „Nederland", dat
over twee jaar in de vaart zal
worden gebracht. Directeuren van
de reederij en de werf woonden de
ze gebeurtenis bij.
Eenige dagen geleden is het personeel
van de Ned. Scheepsbouw Mij. begonnen
helling 3 van de werf te Amsterdam voor
den bouw van de „N.S.M. 270", zooals het
schip voorloopig heet, gereed te maken.
Het nieuwe schip, dat een lengte krijgt
van 192 M., zal het grootste van de Am-
sterdamsche vloot worden.
Cijfers.
Ongeveer 10 millioen kg. staal zullen
noodig zijn om, met ruim 28 millioen klink
nagels, den romp van het schip te vormen.
Gedurende 2 jaren zullen gemiddeld 1200
k 1300 arbeiders aan den bouw van het
schip werkzaam zijn.
Volledigheidshalve volgen hier nog de
voornaamste bijzonderheden van het te bou
wen passagiersschip vermeld:
Dienstvaart: 21 mijl, waarvoor 27.000
A.P.K. noodig zijn.
Het schip wordt ingericht voor 513 pas
sagiers le en 2e klasse, 148 passagiers 3e
klasse en 52 passagiers 4e klasse.
De constructie van het schip en de in
richting der passagiersinrichtingen zal vol
gens moderne opvattingen geschieden. Het
schip wordt o.a. voorzien van een zwembad
en 3 liften.
Met deze scheepsbouworder is een bedrag
van 12 a 13 millioen gulden gemoeid.
Een naam is voor het schip nog niet vast
gesteld.
Millioenenwerk begonnen.
Vijf minuten voor elf gistermorgen kwam
de kraan in beweging Vier kettingen daal
den boven de eerste kielplaat, aldus het
Hdbld. Arbeiders schoten toe om de plaat
eraan te bevestigen. De voorman hief zijn
rechter hand:
Omhoog!
De gesprekken verstomden; allen
ontblootten hun hoofden. De kraan
kwam weer in beweging en hief het
stuk staal van den bodem. Dit was
het eerste groote oogenblik in de
historie van het nieuwe schip
Langzaam draaide de kraan de
plaat tot boven de blokken. De ket
tingen hingen slap en werden losge
schroefd. Een groot karwei, dat 12 k
13 millioen gulden zal kosten en ge
durende twee jaren aan 1200 1300
arbeiders werkgelegenheid zal bie
den, was begonnen. Directeuren
drukten elkander de hand.
Dè arbeiders waren te hoop ge-
loopen.
Even staakten zij hun werk om getuige
te zijn van deze gebeurtenis, die ook voor
hen van groote beteekenis is. Zij houdt de
belofte in van een betere toekomst, een toe
komst met minder stempelaars.
Schip, waaraan convooi werd ge
weigerd, terug to Rotterdam.
Bemanning bevindt zich in goe
den welstand.
Gistermiddag hebben wij een on
derhoud gehad met den kapitein
van het s.s. „Sarkani" van het Neder-
landsch Bevrachtingskantoor, dat
door een schip van de Franco-partij
was opgebracht en geruimen tijd in
Ceuta is vastgehouden. De „Sarkani"
is gistermorgen te Rotterdam aange
komen.
Kapitein .T. A. Gitz zeide ons, dat hij op
8 April uit de Rotterdamsche haven was
vertrokken. Het schip geladen m. levensmid
delen, z.a. erwten, boonen, tarwe, vischcon-
serven, koffie. Voordat met inladen te Rot
terdam was begonnen, had de kapitein zich
naar het Ministerie van Defensie te 's-Gra-
venhage begeven, om voor zijn schip convooi
aan te vragen. Daarbij deelde hij mede, dat
het schip met levensmiddelen zou worden
geladen.
Op het ministerie werd gezegd, dat het
convooi vermoedelijk wel in orde zou komen.
De lading moest onder toezicht van de
douane geladen worden eri de reederij moest
bewijzen overleggen, wat geladen werd.
DE TOUR DE FRANCE.
Nog slechts 9 minuten achter
bij den leider. Hij eindigt op de
vijfde plaats in de derde étappe.
De Italiaan Generati wint.
Kint (België) drager van de lei
derstrui.
De Tour de France werd gisteren voortge
zet met de étappe CharlevilleMetz (161
K.M.). Deze derde étappe heeft wederom een
verrassend resultaat gehad: de Italiaan Ge
nerati, te Charville 78e in het algemeen klas
sement, werd winnaar met ongeveer een
halve minuut voorsprong op een kleine
groep achtervolgers, waarin zich ook onze
landgenoot Albert van Schendel bevond, die
bewezen heeft, dat hij in schitterenden vorm
is. Daar achter lag een groote groep renners,
geleid door Danneels, welke groep 6 minuten
achterstand had.
Voor ons land is het meest verheugende
feit, dat Albert van Schendel zich weer ver
scheidene plaatsen naar boven heeft ge
werkt. Thans bezette hij de 22e plaats met
slechts ongeveer 9 minuten achterstand op
den leider Marcel Kint.
De andere Nederlandsche renners rijden
rustig en verstandig.
De uitslag was:
1. Generati (Italië) tijd 4 uur 13 min. 2
sec., na aftrek tijdvergoeding 4 uur 11 min.
32 sec. 2. Fréchaut (Frankrijk) individueel,
4 u. 13 min. 36 sec., na aftrek tijdvergoe
ding 4 uur 12 min. 51 sec. 3. Marcel Kint
(België), 4 u. 13 min. 36 sec. 5. Albert van
Schendel (Nederland), zelfden tijd. 28e.
Braspenning (Nederland), 4 u. 20 min. 52
sec. 31e. Middelkamp (Nederland), Anton
van Schendel iNederland) en talrijke an
dere renners, allen in den tijd van 4 u. 20
min. 52 sec. 75e. Van der Ruit (Ncderlandi
4 u. 23 min. 8 sec.
Stand algemeen klassement.
1. Marcel Kint België) 16 u. 33 min. 25
sec. 2. Majerus (Luxemburg), 16 u. 36 min.
15 sec. 3. Archambaud (Frankrijk), 16 u.
36 min. 19 sec. 22e. Albert van Schendel,
16 u. 42 min. 39 sec. 51e. Anton van Schen
del, 16 u. >9 min. >8 sec. 53e. Braspenning
(Nederland) li u. .>0 sec., 57e Van der Ruit
(Nederland) 17 u. 3 min. 5 sec., 58e, Mid
delkamp (Nederland) 17 u. 5 min. 3 sec.
Von Cramm stelt te Wimbledon
teleur.
Donald Budge, de jonge Amerikaansche
tennisspeler, die reeds dadelijk na het over
gaan van den vorigen Wimbledon-kampioen,
Fred Perrv, naar het bcroepstennis genoemd
werd als de toekomstige officieuze wereld
kampioen, heeft ten volle aan de verwachtin
gen beantwoord.
DiillWli» UHWOMfl-IBrtii.
BUDGE.
In drie sets, met 6—3. 6—4, 6—2 heeft de
Amerikaan, die in prachtigen vorm was,in
den eindstrijd zijn meerderheid over von
Cramm getoond, en geen oogenblik was zijn
overwinning in gevaar.
Petrov op de tweede plaats.
Land au verliest wederom.
Gisteren werd de dertiende ronde ge
speeld van het tournooi te Kemeri. Onze
landgenoot Landau verloor van Stahlberg.
De stand luidt thans:
1. Reshevski, 10 punten plus 1 afge.br. partij;
2. Petrov, 9% punt;
3. Flohr, 9 punten;
4. Aljechin, 8V2 punt;
5. Keres 7% punt plus een afgebr. partij;
6. en 7. Fine en Tartakower, ieder 7y2 pt.;
8. Steiner, 7 pt., plus twee afgebr. partijen;
9. en 10. Apschenek en Stahlberg ieder 7 p.;
11. Mikenas 6Vi punt;
12. Boeoek 5Vi punt;
13. Berg 5 punten;
14. Rellstab 4% p., plus een afgebr. partij;
15. Feigin 4 punten;
16. Landau 3Vé punt;
17. Osols 3 punten;
18. Hasenfuss IV2 punt plus afgeb. partij.
DAMMEN.
De drie en twinstigste partij re
mise.
De drie en twintigste partij, te
Amsterdam gespeeld tusschen Rai
chenbach en Springer om het we
reldkampioenschap dammen eindig
de na 57 zetten in remise. Het pun-
tenaantal van Raichenbach, 25, kan
Springer in de resteerende twee par
tijen niet meer inhalen, zoodat dp
Franschman zijn titel1 van wereld
kampioen heeft behouden»
Geladen onder toezicht der douane.
De „Sarkani" is vervolgens geladen, on
der toezicht van de douane. Het schip ver
trok, als gezegd op 8 April, met bestemming
naar Alicante.
Op den 15den April, voordat men
de Straat van Gibraltar bereikte,
werd op de „Sarkani" een oproep
van de „Java" ontvangen, bestemd
voor schepen die convooi wenschten.
Toen is geantwoord, dat men tot Gi
braltar convooi verzocht, terwijl ook
de lading en de bestemming werd
opgegeven. De bedoeling was, dat in
Gibraltar een officier van de niet-
inmengingscommissie aan boord zou
komen.
De „Java" seinde terug, dat geen
convooi kon worden gegeven. Op de
vraag, waarom, kwam ten antwoord,
dat de weigering geschiedde volgens
bevel van het Ministerie van De
fensie.
Den volgenden morgen is de „Sarkani"
door een kanonneerboot van de Franco
partij aangehouden. Een officier kwam aan
boord, die naar de lading en bestemming
kwam informeeren. Toen deze officier weer
naar zijn oorlogsschip terug was, telegra
feerde de „Sarkani" aan de „Java" om as
sistentie.
Opgebracht.
De officier van de kanonneerboot kwam
spoedig weer aan boord van de „Sarkani"
en gaf order naar Ceuta op te stoomen,
waar men de lading wilde visiteeren. In-
tussehen was de „Java", die twee schepen
begeleidde, in zich gekomen.
Nog eens werd naar de „Java" ge
seind, waarop deze antwoordde, dat
wel de reederij convooi had aange
vraagd, maar dat het ministerie dit
had geweigerd, zoodat de „Java"
dus niet tusschenbeide kon komen.
Toen de „Sarkani" in Ceuta kwam, ge
beurde er de eerste maand weinig of niets.
Daarna is de lading gelost. De reederij heeft
over de inbeslagneming van de lading een
claim ingediend, maar hierop is nog niets
vernomen.
Goede behandeling.
De kapitein zeide ons, dat de behandeling
in Ceuta goed was. De eerste dagen mocht
de bemanning hun hutten niet verlaten,
terwijl er een gewapende 'macht aan boord
bleef. Daarna volgden drie weken, dat men
niet van boord mocht. En tenslotte mocht
men zich overdag en 's avonds vrij 'aan
wal begeven. Wel bleef het schip natuur
lijk steeds onder bewaking.
Bij ondervragingen, die door de autori
teiten te Ceuta geschiedden, informeerde de
kapitein wel, naar de reden van de inbe
slagname van lading en schip, maar op
zijn vragen werd geen antwoord gegeven.
De bemanning mocht wel naar haar fami
lieleden schrijven. Ook mocht, er met de
reederij gecorrespondeerd worden. Antwoor
den uit het vaderland bleven ^doorgaans
lang uit. De Nederlandsche gezant te Tan-
ger, de heer Gerth van Wijck, is een keer
aan boord van de „Sarkani" gekomen, waar
hij naar de behandeling informeerde. Meer
kon de gezant op dat oogenblik niet doen.
Drie weken geleden kreeg men aan boord
do medodeeling dat het schip zou worden
vrijgegeven.
Behouden terug.
Het schip is, toen het mocht, varen, eerst
naar Tanger gegaan, omdat de papieren
niet waren teruggegeven, Ook ontbrak een
belangrijk onderdeel van de radio. Op het
gezantschap te Tanger kreeg men het. jour
naal terug en ook het onderdeel van de ra
dio, terwijl voorts werd medegedeeld, dat
het schip zonder verdere papieren naar Ne
derland kon stoomen.
De leden van de bemanning zijn in goe
den welstand te Rotterdam aangekomen.
Het zijn de 22 Nederlanders, een Pool en
een Wit-Rns.
Gedurende het verblijf te C.eufa kreeg men
per man en per dag 3.25 peseta, waarvoor
levensmiddelen werden gekocht.
De kapitein verklaarde ons nog, dat hij
op de uitreis naar Spanje geen tusschenha-
vens had aangedaan.
Namens de reederij zeido men ons, dat
men nog in onderhandeling was met de re
geering over het geweigerde convooi, omdat
men de reden daarvan niet begreep.
CONGRES VAN DE INTERNA
TIONALE KAMER VAN KOOP-
HANDEL.
„Men kan
praten."
met de Duitschers
(Van onzen eigen correspondent).
Men kan niet zeggen, dat de af
gevaardigden voor het Congres van
de Internationale Kamer van Koop
handel te Berlijn voor hun genoegen
naar Berlijn zijn gekomen. Het con
gres heeft b.vnog geheel niet
gedanst! Hoewel toch een groot aan
tal der 1600 congressisten met hun
echtgenooten naai Berlijn is geto
gen. Met de dames moet men wer
kelijk meelij hebben!
Een zeer belangrijke zitting had Donder
dagochtend plaats. In de groep „muntpoli-
tiek" een der belangrijkste afdeelingen
van dit congres! sprak onze landgenoot
Dr. R. Mees uit Rotterdam, lid van de fir
ma R. Mees en Zoonen en president van de
Nederlandsche landsgroep der Internatio
nale Kamer van Koophandel.
De heer Mees sprak over het geld. Geld
heeft steeds een belangrijke plaats in onzen
gedachtengang ingenomen. Over geld
wil eigenlijk iedereen meepraten. Toch ver
leent „de man in de straat" een te grooten
invloed aan het geld.
De muntpolitiek is intusschen op het
oogenblik als het ware de olie in de machi
ne. ponder deze olie loopt de machine niet!
De ware muntpolitiek is dus de ware olie
voor de economische machinerie. Met de
muntpolitiek houden we ons allemaal be
zig: economisten, politiekers en staatslie
den. Wij zoeken naar een monetaire maat,
naar een monetaire basis. Van de muntpoli
tiek hangt het af, of wij onze maatschappij
ruineeren of redden. Wij zijn er allen getui
gen van geweest, dat in een of ander land
de begrooting niet sloot. Dan was er bewe
ging op de wisselmarkten. Het geneesmid
del was vaak: verdere depreciatie! Meer
olie in de machine! Het is echter duidelijk,
dat dit middel op den langen duur niet
kan worden toegepast.
Des namiddags hoorden wij den heer Mees
ten tweeden male. Dat was op het noen
maal van de Deutsch-Niederlandische Ge-
sellschaft, waartoe o.a. alle 60 Nederland
sche gedelegeerden waren uitgenoodigd. In
het geheel waren 150 personen in de roode
veranda der „Festsale am Zoo" vereenigd.
Aan het hoofd van de eerste tafel was
Hertog Adolf Friedrich van Mecklenburg,
eere-voorzitter der Vereeniging, gezeten,
rechts van hem zat FI.M.'s Gezant Zijne
Exc. Mr. C. Ridder van Rappard. links van
hem de heer Gottfrieü H. Crone, voorzitter
van de K. v. K. te Amsterdam. De tweede
tafel werd gepresideerd door Staatsrat
Ilelferich, voorzitter der vereeniging, naast
hem zaten de heeren Fentener van Vlissin-
gen en Dr. R. Mees.
De Hertog von Mecklenburg sprak een
eersten groet, waarbij hij vooral de Neder
landers welkom heette.
Dan sprak Staatsrat Helfferieh, die als
oud-planter zooals vanzelf spreekt, ook het
grondstoffen-probleem aanroerde. Hij hul
digde de Nederlanders om hun onderne
mingsgeest en talenkennis, en meende in
verband hiermee de gevolgtrekking te mo
gen maken, dat de Nederlanders de make
laars van Europa zijn.
De laatste spreker was Dr. Mees. Hij was
vol geestdrift over de' ontvangst te Ber
lijn. Spr. geloofde, dat alle Nederlanders,
die thans te Berlijn zijn vergaderd, bij hun
terugkomst zullen zeggen: die Duitschers
zijn werkelijk zoo verschrikkelijk niet; men
kan met hun praten! Zeker, spr. weet, dat
het grondstoffen-probleem, hetwelk Staats
rat Helfferieh aanroerde, hiermee nog niet
opgelost is. Er zijn nog moeilijkheden ge
noeg. Maar er is toch ook reden tot verheu
genis op stoffelijk en op geestelijk gebied.
De volkeren leeren elkaar juist door een
congres als dit beter kennen. Zij krijgen
„Verstiindnis" voor Duitschland. Maar
Duitschland krijgt „Verstandnis" voor de
andere landen. En dit is sprekers algemee-
ne indruk: de economisten der wereld heb
ben elkaar te Berlijn teruggevonden!
Spr. bereikte zoo juist de heugelijke tij
ding, dat Holland thans 40 pet. meer naar
Duitschland kan uitvoeren, omdat Holland
door de betere conjunctuur 40 pet. meer in
Duitschland heeft kunnen koopen, wat in
een beteren stand van de clearing tot uiting
komt. Zoo moet het voortgaan!
Wij vonden nog gelegenheid, met verschil
lende Nederlandsche congressisten te spre
ken. Zoo vernamen wij van den heer Crone,
den voorzitter van de K. v. K. te Amster
dam, dat hij het congres als geslaagd be
schouwd, niet, om hol tastbare dat bereikt
is, maar omdat deze internationale ontmoe
ting van de wereld-zakenlieden de lucht
gezuiverd heeft en den goeden wil tot sa
menwerking heeft versterkt.
Ook de afgetreden voorzitter van de In
ternationale Kamer van Koophandel, de hrv
bentcner van Vlissingcn, verklaarde ons,
J ™et het congres tevreden is. Het zal
stellig rijke vruchten dragen. Vooral de re
laties, die op dit congres zijn aangeknoopt,
zijn van niet te onderschatten waarde.
Verkeerde constructie de oorzaak
Op het terrein van de glasfabriek Leer
dam zijn gistermiddag drie werklieden van
een vijf meter boven den grond gelegen
RoUeerdfmVal E-en ll,lnner- Broekman uit
Rotterdam kreeg inwendige kneuzingen en
is in ernstigen toestand naar het ziekenhuis
derrstekaC»t- Minri°r .ernsti* was de arbei-
oé fifr ,eveneens U,t Botterdam, eraan
oe, doch hij is eveneens in het ziekenhuis
opgenomen De derde, zekere Borg uit Leer-
ziekenImfs 1lic''t gewond en is na In het
nml verv J a andeld te Zijn' naat' z'Jn WO-
ning vervoerd.
Het ongeluk is waarschijnlijk toe te
den'itehre^f6" y.?.'kpordfi constructie van
iiigestekf PoBhe heeft een onderzoek