Een kapitein die „wit" werd Het hachelijk avontuur der „Sarkani' Het congres danst niet Nieuw mailschip op stapel gezet Poolsche luchtverkenners op Ypenburg De mishandeling van 11+ Aalders Budge wereldkampioen tennis enkelspel Het schaaktournooi te Kemeri Van negen meter hoogte gevallen Doodelijke aanrijding fc Venlo Alberf van Schendel naar voren Raichenbach blijft wereld kampioen De Nederlanders zijn de makelaars van Europa Drie arbeiders vallen van een steiger De Poolsche padvinderij kan bogen op een prachtige ploeg piloten, waarvan een delegatie aan de Wereldjamboree zal deelnemen. Gistermorgen tegen 12 uur arriveerden op Ypenburg een Poolsch sportvliegtuig de SP-BiN, waarmee drie Poolsche padvin dersleiders een bezoek aan ons land kwa men brengen voor het voeren van bespre kingen met het bestuur der Wereldjambo ree in verband met de komst van 750 Poolsche padvinders naar Vogelenzang. Het waren de heeren Derengowski, com mandant, Nebelski, adjunct-hoofdverkenner en Borowiecki, chef-piloot van de afdeeling luchtverkenners der Poolsche padvinderij. Zij werden op Ypenburg ontvangen door den heer St. Sroczynski, attaché van de Poolsche legatie te 's Gravenhage. De Poolsche padvinderij is een der weinige groepen in de internatio nale padvindersbeweging, die een aparte afdeeling luchtverkenners heeft, waarvoor, zooals in dezen tijd begrijpelijk is, bij de Poolsche jeugd groote belangstelling bestaat. De op Ypenburg gearriveerde lei ders dezer afdeeling vertelden, dan ook, dat de groep luchtverkenners verscheidene honderden leden heeft waaronder circa 100 gebreveteerde piloten. De afdeeling bestaat uit piloten, leerling vliegers, zweefvliegers, een afdeeling vlieg tuigbouw, modellenbouw en een radio-af- deeling .Zij beschikt over vier eigen motor vliegtuigen en ongeveer 15 zweeftoestellen, terwijl in haar afdeeling vliegtuigbouw op het oogenblik een door de leden zelf ont worpen en geheel uitgevoerd sportvliegtuig in aanbouw is, dat binnen een maand ge reed moet zijn, zoodat men zelfs nog hoopt, ermee op de Jamboree in Nederland te kunnen komen. Zelfs het parachutespringen wordt door de Poolsche luchtverkenners beoefend. De Poolsche luchtverkenners vertelden, dat ongeveer 750 Poolsche padvinders ko men, waarvan 20 per fiets, 20 per kano, en 40 per motorjacht, terwijl 25 luchtverken ners meekomen, vermoedelijk met alle 4 motorvliegtuigen waarover deze afdeeling beschikt, terwijl hgt in de bedoeling ligt, een tiental zweeftoestellen per trein naar ons land te doen vervoeren. De heer Albarda vraagt onder zoek en maatregelen. Het Tweede Kamerlid Albarda heeft aan den minister van buitenlandsche zaken a. i. Dr. Colijn de volgende vragen gesteld: Heeft de minister kennis genomen van de mededeelingen van den Nederlandschen reserve-luitenant G. Aalders betreffende ern stige mishandelingen, die men hem in Duitschland heeft doen ondergaan teneinde hem tot bekentenissen in een strafproces te dwingen? Heeft de minister reeds aanleiding gevon den of is hij alsnog bereid omtrent de in de eerste vraag bedoele feiten inlichtingen in te winnen bij de Duitsche regeering- Indien uit die inlichtingen of op andere wijze blijkt, dat de mededeelingen van den heer Aalders juist zijn, vindt de minister dan daarin aanleiding tot verdere stappen en zoo ja, tot welke? Miniatuur-burgeroorlog in IJmui- den's haven. Aan de binnenzijde van de groote schut sluis te IJmuiden liggen op het oogen blik twee Spaansche stoomschepen gemeerd de „Marie Elvira" en de „Sendaje." Deze schepen lagen beide bij het hoog- ovenbedrijf te Velsen in lossing ten tijde van den val van Bilbao. Uit deze stad ver trokken toen zij nog in handen van de Bas- kischc regeering was, behoorden de sche pen aan deze regeering. Na de bezetting van Bilbao door de troepen van Franco echter ver klaarde de kapitein van het stoom schip „Sendeja" dat hij „wit" gewor den was en als consequentie daar van weigerde hij zijn vroeger gekre gen opdracht uit te voeren om naar Archangel te gaan. Hij vreesde daar geen al te hartelijk onthaal te zul len vinden en wenschte daarom naar Bilbao terug te keeren. De scheepsofficieren sloten zich bij hem aan, doch de bemanning bleef „rood" en heeft daarop aan boord geweigerd eenigen dienst te verrichten. De kok weigert zelfs te koken. Een vertegenwoordiger van de Baskische regeering heeft zelfs aan den levensmidde lenleverancier te IJmuiden verboden, levens middelen aan de officieren te leveren. Dit mocht alleen voor de bemanning geschieden. De moeilijkheden werden nog groo- ter toen de kapitein van de „Marie Elvira" door de Baskische regeering werd benoemd tot kapitein van het stoomschip „Sendeja". De „witte" kapitein van laatstgenoemd schip weigert van boord te gaan en tegelij kertijd zijn collega van het de Bas kische regeering trouw gebleven schip aan boord te laten. Hij heeft de hulp van de politie der ge meente Velsen ingeroepen zoodat gisteren eenige politiebeambten bij het schip zijn ge plaatst, die voor het handhaven van de orde moeten waken. De levensmiddelenkwestie is door den agent der reederij, aan welke de schepen behooren, voorloopig opgelost. Jongen te Groningen ernstig ge wond. Gisterenmiddag was de zeventienjarige loopjongen A. K. Staal in een perceel aan de Bloemstraat te Gorningen bezig met het aanbrengen van een antennedraad buiten tegen een zolderkamertje. Plotseling verloor hij het even wicht en viel van negen meter hoogte naar beneden. De jongen kreeg o.m. een bovenbeen breuk en een bekkenfractuur en is in hoogst ernstigen toestand naar het acade misch ziekenhuis te Groningen overgebracht Gistermiddag is te Venlo de 24-jarige ar beider van B. uit Venlo bij het oversteken van den Tegelschen weg door een passee- rende auto van den heer H. P. uit Tegelen gegrepen. De aangeredene bekwam een sche- delbasisfractuur en was op slag dood. Waarschijnlijk treft den bestuurder geen schuld. Eerste kielplaat voor Indiëvaar- der van de Mij. „Nederland" te Amsterdam gelegd. TWEE JAAR WERK VOOR TWAALF HONDERD ARBEIDERS. Gisterochtend even voor elf uur is op de werf van de Nederlandsche Scheepsbouwmaatschappij aan den noordelijken oever van het IJ, de eerste kielplaat gelegd voor het nieuwe mailschip van de Stoom vaartmaatschappij „Nederland", dat over twee jaar in de vaart zal worden gebracht. Directeuren van de reederij en de werf woonden de ze gebeurtenis bij. Eenige dagen geleden is het personeel van de Ned. Scheepsbouw Mij. begonnen helling 3 van de werf te Amsterdam voor den bouw van de „N.S.M. 270", zooals het schip voorloopig heet, gereed te maken. Het nieuwe schip, dat een lengte krijgt van 192 M., zal het grootste van de Am- sterdamsche vloot worden. Cijfers. Ongeveer 10 millioen kg. staal zullen noodig zijn om, met ruim 28 millioen klink nagels, den romp van het schip te vormen. Gedurende 2 jaren zullen gemiddeld 1200 k 1300 arbeiders aan den bouw van het schip werkzaam zijn. Volledigheidshalve volgen hier nog de voornaamste bijzonderheden van het te bou wen passagiersschip vermeld: Dienstvaart: 21 mijl, waarvoor 27.000 A.P.K. noodig zijn. Het schip wordt ingericht voor 513 pas sagiers le en 2e klasse, 148 passagiers 3e klasse en 52 passagiers 4e klasse. De constructie van het schip en de in richting der passagiersinrichtingen zal vol gens moderne opvattingen geschieden. Het schip wordt o.a. voorzien van een zwembad en 3 liften. Met deze scheepsbouworder is een bedrag van 12 a 13 millioen gulden gemoeid. Een naam is voor het schip nog niet vast gesteld. Millioenenwerk begonnen. Vijf minuten voor elf gistermorgen kwam de kraan in beweging Vier kettingen daal den boven de eerste kielplaat, aldus het Hdbld. Arbeiders schoten toe om de plaat eraan te bevestigen. De voorman hief zijn rechter hand: Omhoog! De gesprekken verstomden; allen ontblootten hun hoofden. De kraan kwam weer in beweging en hief het stuk staal van den bodem. Dit was het eerste groote oogenblik in de historie van het nieuwe schip Langzaam draaide de kraan de plaat tot boven de blokken. De ket tingen hingen slap en werden losge schroefd. Een groot karwei, dat 12 k 13 millioen gulden zal kosten en ge durende twee jaren aan 1200 1300 arbeiders werkgelegenheid zal bie den, was begonnen. Directeuren drukten elkander de hand. Dè arbeiders waren te hoop ge- loopen. Even staakten zij hun werk om getuige te zijn van deze gebeurtenis, die ook voor hen van groote beteekenis is. Zij houdt de belofte in van een betere toekomst, een toe komst met minder stempelaars. Schip, waaraan convooi werd ge weigerd, terug to Rotterdam. Bemanning bevindt zich in goe den welstand. Gistermiddag hebben wij een on derhoud gehad met den kapitein van het s.s. „Sarkani" van het Neder- landsch Bevrachtingskantoor, dat door een schip van de Franco-partij was opgebracht en geruimen tijd in Ceuta is vastgehouden. De „Sarkani" is gistermorgen te Rotterdam aange komen. Kapitein .T. A. Gitz zeide ons, dat hij op 8 April uit de Rotterdamsche haven was vertrokken. Het schip geladen m. levensmid delen, z.a. erwten, boonen, tarwe, vischcon- serven, koffie. Voordat met inladen te Rot terdam was begonnen, had de kapitein zich naar het Ministerie van Defensie te 's-Gra- venhage begeven, om voor zijn schip convooi aan te vragen. Daarbij deelde hij mede, dat het schip met levensmiddelen zou worden geladen. Op het ministerie werd gezegd, dat het convooi vermoedelijk wel in orde zou komen. De lading moest onder toezicht van de douane geladen worden eri de reederij moest bewijzen overleggen, wat geladen werd. DE TOUR DE FRANCE. Nog slechts 9 minuten achter bij den leider. Hij eindigt op de vijfde plaats in de derde étappe. De Italiaan Generati wint. Kint (België) drager van de lei derstrui. De Tour de France werd gisteren voortge zet met de étappe CharlevilleMetz (161 K.M.). Deze derde étappe heeft wederom een verrassend resultaat gehad: de Italiaan Ge nerati, te Charville 78e in het algemeen klas sement, werd winnaar met ongeveer een halve minuut voorsprong op een kleine groep achtervolgers, waarin zich ook onze landgenoot Albert van Schendel bevond, die bewezen heeft, dat hij in schitterenden vorm is. Daar achter lag een groote groep renners, geleid door Danneels, welke groep 6 minuten achterstand had. Voor ons land is het meest verheugende feit, dat Albert van Schendel zich weer ver scheidene plaatsen naar boven heeft ge werkt. Thans bezette hij de 22e plaats met slechts ongeveer 9 minuten achterstand op den leider Marcel Kint. De andere Nederlandsche renners rijden rustig en verstandig. De uitslag was: 1. Generati (Italië) tijd 4 uur 13 min. 2 sec., na aftrek tijdvergoeding 4 uur 11 min. 32 sec. 2. Fréchaut (Frankrijk) individueel, 4 u. 13 min. 36 sec., na aftrek tijdvergoe ding 4 uur 12 min. 51 sec. 3. Marcel Kint (België), 4 u. 13 min. 36 sec. 5. Albert van Schendel (Nederland), zelfden tijd. 28e. Braspenning (Nederland), 4 u. 20 min. 52 sec. 31e. Middelkamp (Nederland), Anton van Schendel iNederland) en talrijke an dere renners, allen in den tijd van 4 u. 20 min. 52 sec. 75e. Van der Ruit (Ncderlandi 4 u. 23 min. 8 sec. Stand algemeen klassement. 1. Marcel Kint België) 16 u. 33 min. 25 sec. 2. Majerus (Luxemburg), 16 u. 36 min. 15 sec. 3. Archambaud (Frankrijk), 16 u. 36 min. 19 sec. 22e. Albert van Schendel, 16 u. 42 min. 39 sec. 51e. Anton van Schen del, 16 u. >9 min. >8 sec. 53e. Braspenning (Nederland) li u. .>0 sec., 57e Van der Ruit (Nederland) 17 u. 3 min. 5 sec., 58e, Mid delkamp (Nederland) 17 u. 5 min. 3 sec. Von Cramm stelt te Wimbledon teleur. Donald Budge, de jonge Amerikaansche tennisspeler, die reeds dadelijk na het over gaan van den vorigen Wimbledon-kampioen, Fred Perrv, naar het bcroepstennis genoemd werd als de toekomstige officieuze wereld kampioen, heeft ten volle aan de verwachtin gen beantwoord. DiillWli» UHWOMfl-IBrtii. BUDGE. In drie sets, met 6—3. 6—4, 6—2 heeft de Amerikaan, die in prachtigen vorm was,in den eindstrijd zijn meerderheid over von Cramm getoond, en geen oogenblik was zijn overwinning in gevaar. Petrov op de tweede plaats. Land au verliest wederom. Gisteren werd de dertiende ronde ge speeld van het tournooi te Kemeri. Onze landgenoot Landau verloor van Stahlberg. De stand luidt thans: 1. Reshevski, 10 punten plus 1 afge.br. partij; 2. Petrov, 9% punt; 3. Flohr, 9 punten; 4. Aljechin, 8V2 punt; 5. Keres 7% punt plus een afgebr. partij; 6. en 7. Fine en Tartakower, ieder 7y2 pt.; 8. Steiner, 7 pt., plus twee afgebr. partijen; 9. en 10. Apschenek en Stahlberg ieder 7 p.; 11. Mikenas 6Vi punt; 12. Boeoek 5Vi punt; 13. Berg 5 punten; 14. Rellstab 4% p., plus een afgebr. partij; 15. Feigin 4 punten; 16. Landau 3Vé punt; 17. Osols 3 punten; 18. Hasenfuss IV2 punt plus afgeb. partij. DAMMEN. De drie en twinstigste partij re mise. De drie en twintigste partij, te Amsterdam gespeeld tusschen Rai chenbach en Springer om het we reldkampioenschap dammen eindig de na 57 zetten in remise. Het pun- tenaantal van Raichenbach, 25, kan Springer in de resteerende twee par tijen niet meer inhalen, zoodat dp Franschman zijn titel1 van wereld kampioen heeft behouden» Geladen onder toezicht der douane. De „Sarkani" is vervolgens geladen, on der toezicht van de douane. Het schip ver trok, als gezegd op 8 April, met bestemming naar Alicante. Op den 15den April, voordat men de Straat van Gibraltar bereikte, werd op de „Sarkani" een oproep van de „Java" ontvangen, bestemd voor schepen die convooi wenschten. Toen is geantwoord, dat men tot Gi braltar convooi verzocht, terwijl ook de lading en de bestemming werd opgegeven. De bedoeling was, dat in Gibraltar een officier van de niet- inmengingscommissie aan boord zou komen. De „Java" seinde terug, dat geen convooi kon worden gegeven. Op de vraag, waarom, kwam ten antwoord, dat de weigering geschiedde volgens bevel van het Ministerie van De fensie. Den volgenden morgen is de „Sarkani" door een kanonneerboot van de Franco partij aangehouden. Een officier kwam aan boord, die naar de lading en bestemming kwam informeeren. Toen deze officier weer naar zijn oorlogsschip terug was, telegra feerde de „Sarkani" aan de „Java" om as sistentie. Opgebracht. De officier van de kanonneerboot kwam spoedig weer aan boord van de „Sarkani" en gaf order naar Ceuta op te stoomen, waar men de lading wilde visiteeren. In- tussehen was de „Java", die twee schepen begeleidde, in zich gekomen. Nog eens werd naar de „Java" ge seind, waarop deze antwoordde, dat wel de reederij convooi had aange vraagd, maar dat het ministerie dit had geweigerd, zoodat de „Java" dus niet tusschenbeide kon komen. Toen de „Sarkani" in Ceuta kwam, ge beurde er de eerste maand weinig of niets. Daarna is de lading gelost. De reederij heeft over de inbeslagneming van de lading een claim ingediend, maar hierop is nog niets vernomen. Goede behandeling. De kapitein zeide ons, dat de behandeling in Ceuta goed was. De eerste dagen mocht de bemanning hun hutten niet verlaten, terwijl er een gewapende 'macht aan boord bleef. Daarna volgden drie weken, dat men niet van boord mocht. En tenslotte mocht men zich overdag en 's avonds vrij 'aan wal begeven. Wel bleef het schip natuur lijk steeds onder bewaking. Bij ondervragingen, die door de autori teiten te Ceuta geschiedden, informeerde de kapitein wel, naar de reden van de inbe slagname van lading en schip, maar op zijn vragen werd geen antwoord gegeven. De bemanning mocht wel naar haar fami lieleden schrijven. Ook mocht, er met de reederij gecorrespondeerd worden. Antwoor den uit het vaderland bleven ^doorgaans lang uit. De Nederlandsche gezant te Tan- ger, de heer Gerth van Wijck, is een keer aan boord van de „Sarkani" gekomen, waar hij naar de behandeling informeerde. Meer kon de gezant op dat oogenblik niet doen. Drie weken geleden kreeg men aan boord do medodeeling dat het schip zou worden vrijgegeven. Behouden terug. Het schip is, toen het mocht, varen, eerst naar Tanger gegaan, omdat de papieren niet waren teruggegeven, Ook ontbrak een belangrijk onderdeel van de radio. Op het gezantschap te Tanger kreeg men het. jour naal terug en ook het onderdeel van de ra dio, terwijl voorts werd medegedeeld, dat het schip zonder verdere papieren naar Ne derland kon stoomen. De leden van de bemanning zijn in goe den welstand te Rotterdam aangekomen. Het zijn de 22 Nederlanders, een Pool en een Wit-Rns. Gedurende het verblijf te C.eufa kreeg men per man en per dag 3.25 peseta, waarvoor levensmiddelen werden gekocht. De kapitein verklaarde ons nog, dat hij op de uitreis naar Spanje geen tusschenha- vens had aangedaan. Namens de reederij zeido men ons, dat men nog in onderhandeling was met de re geering over het geweigerde convooi, omdat men de reden daarvan niet begreep. CONGRES VAN DE INTERNA TIONALE KAMER VAN KOOP- HANDEL. „Men kan praten." met de Duitschers (Van onzen eigen correspondent). Men kan niet zeggen, dat de af gevaardigden voor het Congres van de Internationale Kamer van Koop handel te Berlijn voor hun genoegen naar Berlijn zijn gekomen. Het con gres heeft b.vnog geheel niet gedanst! Hoewel toch een groot aan tal der 1600 congressisten met hun echtgenooten naai Berlijn is geto gen. Met de dames moet men wer kelijk meelij hebben! Een zeer belangrijke zitting had Donder dagochtend plaats. In de groep „muntpoli- tiek" een der belangrijkste afdeelingen van dit congres! sprak onze landgenoot Dr. R. Mees uit Rotterdam, lid van de fir ma R. Mees en Zoonen en president van de Nederlandsche landsgroep der Internatio nale Kamer van Koophandel. De heer Mees sprak over het geld. Geld heeft steeds een belangrijke plaats in onzen gedachtengang ingenomen. Over geld wil eigenlijk iedereen meepraten. Toch ver leent „de man in de straat" een te grooten invloed aan het geld. De muntpolitiek is intusschen op het oogenblik als het ware de olie in de machi ne. ponder deze olie loopt de machine niet! De ware muntpolitiek is dus de ware olie voor de economische machinerie. Met de muntpolitiek houden we ons allemaal be zig: economisten, politiekers en staatslie den. Wij zoeken naar een monetaire maat, naar een monetaire basis. Van de muntpoli tiek hangt het af, of wij onze maatschappij ruineeren of redden. Wij zijn er allen getui gen van geweest, dat in een of ander land de begrooting niet sloot. Dan was er bewe ging op de wisselmarkten. Het geneesmid del was vaak: verdere depreciatie! Meer olie in de machine! Het is echter duidelijk, dat dit middel op den langen duur niet kan worden toegepast. Des namiddags hoorden wij den heer Mees ten tweeden male. Dat was op het noen maal van de Deutsch-Niederlandische Ge- sellschaft, waartoe o.a. alle 60 Nederland sche gedelegeerden waren uitgenoodigd. In het geheel waren 150 personen in de roode veranda der „Festsale am Zoo" vereenigd. Aan het hoofd van de eerste tafel was Hertog Adolf Friedrich van Mecklenburg, eere-voorzitter der Vereeniging, gezeten, rechts van hem zat FI.M.'s Gezant Zijne Exc. Mr. C. Ridder van Rappard. links van hem de heer Gottfrieü H. Crone, voorzitter van de K. v. K. te Amsterdam. De tweede tafel werd gepresideerd door Staatsrat Ilelferich, voorzitter der vereeniging, naast hem zaten de heeren Fentener van Vlissin- gen en Dr. R. Mees. De Hertog von Mecklenburg sprak een eersten groet, waarbij hij vooral de Neder landers welkom heette. Dan sprak Staatsrat Helfferieh, die als oud-planter zooals vanzelf spreekt, ook het grondstoffen-probleem aanroerde. Hij hul digde de Nederlanders om hun onderne mingsgeest en talenkennis, en meende in verband hiermee de gevolgtrekking te mo gen maken, dat de Nederlanders de make laars van Europa zijn. De laatste spreker was Dr. Mees. Hij was vol geestdrift over de' ontvangst te Ber lijn. Spr. geloofde, dat alle Nederlanders, die thans te Berlijn zijn vergaderd, bij hun terugkomst zullen zeggen: die Duitschers zijn werkelijk zoo verschrikkelijk niet; men kan met hun praten! Zeker, spr. weet, dat het grondstoffen-probleem, hetwelk Staats rat Helfferieh aanroerde, hiermee nog niet opgelost is. Er zijn nog moeilijkheden ge noeg. Maar er is toch ook reden tot verheu genis op stoffelijk en op geestelijk gebied. De volkeren leeren elkaar juist door een congres als dit beter kennen. Zij krijgen „Verstiindnis" voor Duitschland. Maar Duitschland krijgt „Verstandnis" voor de andere landen. En dit is sprekers algemee- ne indruk: de economisten der wereld heb ben elkaar te Berlijn teruggevonden! Spr. bereikte zoo juist de heugelijke tij ding, dat Holland thans 40 pet. meer naar Duitschland kan uitvoeren, omdat Holland door de betere conjunctuur 40 pet. meer in Duitschland heeft kunnen koopen, wat in een beteren stand van de clearing tot uiting komt. Zoo moet het voortgaan! Wij vonden nog gelegenheid, met verschil lende Nederlandsche congressisten te spre ken. Zoo vernamen wij van den heer Crone, den voorzitter van de K. v. K. te Amster dam, dat hij het congres als geslaagd be schouwd, niet, om hol tastbare dat bereikt is, maar omdat deze internationale ontmoe ting van de wereld-zakenlieden de lucht gezuiverd heeft en den goeden wil tot sa menwerking heeft versterkt. Ook de afgetreden voorzitter van de In ternationale Kamer van Koophandel, de hrv bentcner van Vlissingcn, verklaarde ons, J ™et het congres tevreden is. Het zal stellig rijke vruchten dragen. Vooral de re laties, die op dit congres zijn aangeknoopt, zijn van niet te onderschatten waarde. Verkeerde constructie de oorzaak Op het terrein van de glasfabriek Leer dam zijn gistermiddag drie werklieden van een vijf meter boven den grond gelegen RoUeerdfmVal E-en ll,lnner- Broekman uit Rotterdam kreeg inwendige kneuzingen en is in ernstigen toestand naar het ziekenhuis derrstekaC»t- Minri°r .ernsti* was de arbei- oé fifr ,eveneens U,t Botterdam, eraan oe, doch hij is eveneens in het ziekenhuis opgenomen De derde, zekere Borg uit Leer- ziekenImfs 1lic''t gewond en is na In het nml verv J a andeld te Zijn' naat' z'Jn WO- ning vervoerd. Het ongeluk is waarschijnlijk toe te den'itehre^f6" y.?.'kpordfi constructie van iiigestekf PoBhe heeft een onderzoek

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 2