De Brabantsche Brief van Dré EIMELIJKE DE' STRIJD door Michael Corvin Ulvenliout, 1 Juli 1937 Aniico, Ge mot eerst 'nen dokter 'ns over kwakzalvers en 'nen kwakzalver over doktere hoo- ren praten, om goed aan den weet te komen, wa 'n groot geluk 't is, gezond te zijn! Ge mot rechters over deskundigen en deskundigen over rechters hoo- ren spreken, om 't Recht zorgvul dig te leeren vermijen! Ge mot belastingbetaalders over den Fis cus en den Fiscus over de belastingbetaal ders hooren uitpakken, om 'n sjuust oor deel te krijgen over de rechtschapenheid van oew medeschepsels! Terwijl er ook nog wel leering te puren is uit 't oordeel van het Huis van Bewaring over advocaten en van advocaten over de H. v. B.-cliëntèle. Waarmee ik maar zeggen wil, dat er aan en alles minstens twee kanten zijn. Minstens twee en gemiddeld... tweeduu- zend. 't Leert er maar sjuust aan, aan welken kant of ge gaat staan, bij 't oordeelen. En als ge nagaat, dat g'om elk ding of iederen mensch 'nen circel kunt trekken, dat eiken circel 360 graden hee en elke graad 60 minuten, dus eiken circel 60X360= 21600 meetbare punten waarop ge kunt gaan staan, dan is er zoo nog al keus in 't be palen van oew standpunt, van waar ge mensch of ding zult bekijken en beoordeelen. Zoodra 'k hier, ongewild en per ongeluk wiskundig bewezen heb, dat de kunst van 'n verdediging pro èn contra van 'n ding (boekj, schilderij, tooneelspel, enz.) of mernsch, 'n heel, héél klein kunstje is! Want 't zijn maar twee nuances van 't gamma van de 21600 kleuren, licht naar donker, die iederen mensch en elk ding van natu re bezit. Maar daar Is méér bewezen. O. a. de waar heid van 't spreekwoord, dat de kunst moei lijk en de critiek makkelijk is. De kunst is 't vaststaand ding. De critiek één van de 21600 manieren van kijken naar dat ding. De kunst is de vaststaande zon. De critiek de eerde, die in 'nen „circel" om de zon wentelt. Een al of gin licht en wermte van de zon krijgt, al naar gelang ze d'r tronie van de zon af, of naar de zon toe keert. Ge kimt deus, neeë ge mot deus reken kundig filosofieke nog 'ns mee 21600 ver menigvuldigen, om de Groote Grap van de Critiek te deurgronden! Want Zoo goed als de eerde zomer en winter kent al navenant ze op heur standpunten in den circel staat; zoo goed als de eerde dag en nacht kent, al navanant ze 't aange zicht of den rug naar de zon keert (en zoo zijn er ook 21600 meetbare mengelijkhe» dens) even goed kan den criticus mee z'n front of mee z'nen rug naar den kunstenaar gaan staan op dieën denkbeeldigen circel, op die zonnebaan. Zoo hee den criticus dus al I ij 21600X21600= 466.560.000 omtrent 'n half milliard men- gelijkheden om 'z'n standpunt ten opzichte van den kunsteneer in te nemen en zoo z'n afstralend manelichtje te laten schijnen over z'n (geabonneerde) evennaasten. En ge mot eigenlijk sterrenkijker van oewen stiel zijn, gewend aan de milliardencijfers Uit 't heeal, ons de verhouding van mensch tot mensch, van „heelalleke" tot „heelal- leke", eenigszins te kunnen bepalen. Maar ook: ge mot gezegend zijn mee 'nen gèèven klats menschelijke oppervlakkigheid, om van critiek oew ambacht te maken. „Gezegend", ja! Want 't is veul gemakke lijk in 't leven, als ge, nog veur oew H. doopsel den profanen doop ontving in den Naam der Oppervlakkigheid der Onver schilligheid en der Gemakkelijkheid, Amen. Terwijl de zeldzame uitzondering (die I ook nog onder de critici bestaat) geacht mot worden, als groote wijsheid, die pries terlijk en weldoende rondgaat onder 't Menschdom, gesteld als die is: tusschen God'sbegenadigde kunst en God's kinders. Uiteraard is de kunst de Vlam en de critiek den (noodwendig) donkeren bril, om in die vlam te kunnen zien. Maar daarmee is nie gezeed, dat er naar de „zon" gekeken mot worden in den nacht van den 21sten December, d.i. op 't on- meugelijkste moment van de 21600X21600 (meetbare) meugelijkheden! Ja ge mot eigenlijk sterrenkundige van oew vak zijn, gewend dus aan de milliarden cijfering mee lichtjaren b.v. om de houdin gen en verhoudingen tusschen de zielen on derling eenigermate te kunnen bepalen. Want 't half milliard van daarsjuust is nog meer 't meetbare cijfer van houdingen die éénen mensch kan aannemen teugenover éénen anderen mensch En 't slotliedeke is weer, sjuust als altij wanneer ge perbeert wat dieper in te gaan op 'n onderdeeltje van de schepping, 't slotliedeke is als altij: Onbegrensd. Endeloos Bovennatuurlijk. Bovennatuurlijk is 't ennigst woord, dat 't fijne mekaniek van schepping en Schep sels eenigszins kan aanduien. En als we aan de vruchten den boom kennen, dan kennen we aan de Scheppings vruchten toch zekereden Schepper! „Kennen"? Veur zoowijd ja als we kennis hebben van 'n „millioen lichtjaren", We kunnen zo'n cijfer op 'n vel papier zette en er naar kijken tot we duizelen. Dan kunnen we naar den hemel zien enzoo nietig worden lijk 'n stofke. Dan .kennen" we den Schepper. JajaKennen! Den Schepper! Veur Wien deuze weareld mee-ongenaakbare- grootheden 'n stofke is, op Zijnen „pantof fel'. Jaja En toch d'n mensch, mee z'n zielement van milliarden millicrons aan ondervedee- lingen, hij is, hij mót geschapen zijn naar Gods beeld en gelijkenis. En wéér duizelt oe deuzen „toestand" van ontzagwekkende meugelijkheden, gelegen in de kleinheid van 'n stofke! 'n Stofke! Jawel. Maar twee duuzend millioen van die menschstofkes, verzameld als onzichtbare microben op 'nen knikker, de weareld is dan maar weer 'n zon- nestofke in 't Heelal. Waarmee ik meer zeggen wil, dat ge lijdt aan veul hoogmoeds waanzin als g'oew gestaan in den Cosmos de „grootte" toekent van 'n vliegen schep te1 En waarmee ik ook wil zeggen, dat 't de kinderlijkste, idiootste, onrederijkste zaak ter wereld is, om God te loochenen! Zoude denken, amico. dat 'n donderbeestje (zo'n heel klein vliegske, dat veur 't on weer in oew oogen vliegt) zoude denken amico, dat zo'n donderbeestje, als 't op 'n oogenblik verwaait Op 't acherend van 'nen olifant, dat zo'n donderbeestje dan denkt, dat 't zit op den ir.g van 'n mede-onredc- lijk-Schepsel-Gods? 't Donderbeestje „denkt" minstens, dat 't zit op den Koepel van den Sint Pieter in Rome! Zo'n verwaand donderbeestje Maar neeë 't dingske is nie verwaand! t' Hee ommers gin... harsenpanneke! Gin... menschelijk inzicht...! Als 't dat had, rian dan zou 't iever- ans.in de donderbeestjesweareld rondver tellen, dat 't boven o p'nen olifant gezeten had en dieën ermen olifant had getrapt mee alle zes z'n pootjes, tot den olifant getemd en gedresseerd was en 't donderbeestje 'm gerejen had in de Hoogeschool! Ja nou lacht ge efken.s, om dat donder beestje, zoo „groot'' als één van deuze let- terkens. Nou 't is ook belachelijk, deus olifantcn-dompteurke! 't Is krankzinnig, deus fabel-donderbeestje. Net zoo krankzinnig is deus verwaande donderbeestje, dit kleine ongedierteke als... MENSCHEN, die Godloochenaar beweren te zijn. „Beweren", zeg ik, amico. Want binnenin zijn ze 't nie Binnenin zijn 't van die verwaande don- derbeestjes, die oe veur 'n oorlogsbui, och- neeë onweersbui in oew oogen waaien! Binnenin zijn ze 't nie, deus Bolsjewisti sche donderbeestjes, deus werlend onge dierte, want't zijn redelijke schepsels, in al hun onredelijkheid. Redelijke schepsels, die hersens hebben om 'nen Cosmos 'n bietje na te cijferen, al is 't dan mee belachelijk groote fouten. Die oogen hebben om daarna naar den hemel te zien. Die besef hebben cm dus den Schepper te herkennen uit Zijn Werken en Werkstuk ken. Mensch-zijn, wat wil 't anders zeggen, dan: God kennen. Minstens: God-beseffen. Allerminst: den Goddelijken boom hérken- nen aan de vruchten. Z'n eigen tot God-looze „verheffen" wil zeggen: z'n menschelijkheid trachten te vernederen tot nietig ongedierte, T r a c h te n! Want lukken zal 't nooit. 't Lee niet in onze Macht. Wij kunnen ons als dieren, als beesten aanstellen. Maar we kunnen 't nie worden! Wij kunnen God's Wetten nie breken. Die zégt 't te kunnen, is zoo belachelijk en verachtelijk als dat gefantaseerde don derbeestje (God's donderbeestjes zijn zoo nie!) als dat gefantaseerde donderbeestje, dat vertellen kwam, dat ie 'nen olifant ge dresseerd had. Deuze menschen zijn Gód's critici! 't Was in Spanje lest. Weer was 'nen bedetempel in vuur gezet. En braven mannen wierd verhinderd 't vuur te blusschen. „Dat moestGod eigens maar doen!" tierden Spaansche Bolsjewieken, „want Hij kon toch alles!" Amico! Deuzen heiligschennenden kreet is in z'n diepte 'nen kreet naai- God! 'Nen smartelij- ken kreet naar 'n duidelijk teeken Gods, van ongelukkigen, wier zielement vergiftigd is, mee den stank der Hel, gestookt deur de duuvelknechten Stalin en z'n medeplichti gen! Zulken Godsschennis bewijst 't bestaan van God. Bewijst 't in de rampzalige mach teloosheid van eerdsche machthebbers, wier ennigst verschil mee „geloovigen" is: dat ze God nie bidden om hulp, maar vloekend die hulp van God eischen. E i s c h e n! De zes ragfijne, trappelende pootjes op den fabel-olifant Ocherme! God's critici! Die in den nacht van 21 December mee den rug naar de piek der zon gaan staan en dan zeggen: „ziet ge wel daar is gin zon!" Die van 't half milliard meugelijkheden (ik heb er aanstelltrig-geleerd 'n wiskun dige filosofie van gemaakt, maar dat half milliard is reine flauwe kul, maar wat dóet ge in 'n intellectueele weareld, waarin gevoel en kunst 'n zaak van geleerdheid is geworden? Maar b.v. „schoone letteren" 'n zaak van perfesters en nie van kunstenèèrs is!) ik zeg: van 't halt milliard meugelijk heden om de zon te zien, 't aller ongeluk kigste moment uitkiezen en dan bezweren: „er is geen zon!" dat is: Critiek! Critiek op alles wat van God en Goddelij ken oorsprong is. 't Leidt naar de Godsschennis, lijk in deu ze weareld te ervaren is! Deuze weareld, die stinkt van critiek en die gebukt gaat onder de Regie van Gadloozen En nou, amico,'schei ik er af. De zon is aan 't ondergaan. En deus „avondgebed" wil ik meebidden, van begin tot. end! Ook boeren zijn. menschen! Net weinig-intellectueel genoeg, om hui- liën arbeid naar de zon te regelen, sjuust als 't nietigste madelieveke den heslen Gods- ganschelijken dag z'n kopke meedraait mee de zon! En nie er van af, lijk veul weareldbestuur- ders, geleerden en critici, die de zon willen zien mee huiliënrug, ten middernach- te 21 December! Daarom: ik schel er af, mee veul groeten van Trui en m'ncn „compagnon" en als altij, gin horke minder van oewen t.a.v. DRé. ZONDAG 4 JULI 1937. Hilversum I, 8.55 VARA. 10.00 VPRO. 12.00 AVRO. 5.00 VARA. 8.0012.00 AVRO. 8.55 Gramofoonmuziek. 9.00 i'ostduivennieuws. 9.05 Tuinbouwpraatje. 9.30 Orgelspel. 9.45 Lezing „Van Staat en maatschappij". 10.00 Zondagsschool. 10.30 Doopsgezinde Kerkdienst. 12.00 Orgelconcert. 12.10 Filmpraatje. 12.35 Omroeporkest. i.15 Prijsvraag (Gr.opn.). I.30 Kovacs Lajos' orkest. 2.00 Boekbespreking. 2.30 „Die Loreley", opera. 3.00 Residentie-orkest en solist In de pauze: Schilderij-Bespreking. 4.30 Sportpraatje. 5.00 „Fantasia". 5.30 Meisjeskoor „De Jonge Stem" en Gra mofoonmuziek. 6.00 Sportuitzending. 6.15 Sportnieuws ANP. 6.20 Vervolg „Fantasia". 6.35 Mannenkoor „G.E.W.A." 7.00 „Tusschen Zeven en Acht". 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15 Residentie-orkest en soliste. 8.50 Radojournaal. 9.05 Frans Musette-programma. 9.35 Radiotooneel. 10.00 AVRO-Dansorkest en pianoduo. II.00 Berichten ANP. Hierna tot 12.00 Gra- mofoonmuzek. Hilversum n. 8.30 KRO. 9.80 NCRV. 12 15 KRO. 5.05 NCRV. 7.45—11.00 KRO. 8.30 Morgenwijding. 9.30 Gereformeerde Kerkdienst. Hierna: Ge reformeerd Evang. Zangkoor en Orgel. 12.15 KRO-Orkest (Om 1.00 Boekbespreking) 2.00 Godsdienstonderricht voor ouderen. 2.30 De KRO-Melodisten en solist. 3.15 Causerie over het openluchtspel „Peerke Donders". 3.30 Sportreportage. 3.32 Vervolg KRO-Melodisten. 4.00 Ziekenlof. 4.555.00 Gramofoonmuzek. 5.05 Gewijde muziek (Gr.pl.). 5.50 Nederd. Herv. Kerkdenst. Hierna: Ge wijde muziek (Gr.pl.). 7.50 Causerie „Moederschapszorg in de Mis sie". 8.10 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.25 KRO-orkest en solisten. 9.45 Gramofoonmuziek. 10.00 KRO-orkest. 10.30 Berichten ANP. 10.4011.00 Epiloog. MAANDAG 5 JULI 1 87. Hilversum I. Algemeen Programma, verzorgd door de VARA. 10.00—10.20 v.m. VPRO. 8.00 Gramofoonmuziek. 10.00 Morgenwijding. 10.20 Declamatie. MIDDAGRUST IN DEN DIERENTUIN. 10.40 „Melody Circle". 11.10 Vervolg declamatie. 11.30 Vervolgt concert. 12.001.45 „De Flierefluiters'", solist en gramofoonmuziek. 2.00 Gramofoonmuziek. 2.30 Zang, piano en gramofoonmuziek. 3.00 Declamatie. 3.15 Gramofoonmuziek. 4.„0 „Les Ménétiers". 5.45 Reportage. 6.00 Orgelspel: 6.30 Muzikale causerie. 7.00 Pianoduetten. 7.10 Gramofoonmuziek. 7.20 Vervolg pianoduetten. 7.30 „De Roodborstjes". 8.05 Herhaling SOS-Berichten. 8.07 Berichten ANP. 8.15 VARA-Groot-orkest en solist. 9.00 Gramofoonmuziek, 9.25 Vervolg concert. 10.00 Berichten ANP. 10.05 „Fantasia" en gramofoonmuziek. 11.0012.00 Reportage wereldkampioenschap dammen. Hilversum H. NCRV-Utzending. 8.00 Schriftlezing, meditatie, gewijde muziek (gr.pl). 8.30 Gramofoonmuziek. 9.30 Gelukwenschen. 11.00 Christ. lectuur. 9.45 Gramofoonmuziek. 10.30 Morgendienst. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.00 Berichten. Gramofoonmuziek. 12.30 Orgelconcert. 2.00 Sopraan en piano. 3.00 Causerie voor tuinliefhebbers. 3.40 Gramofoonmuziek. 3.45 Bijbellezing. 4.45 Gramofoonmuziek. 5.00 Viool, cello en plano. 6.00 Gramofoonmuziek. 6.30 Vragenuur. 7.00 Berichten. 7.15 Vragenuur. 7.45 Reportage. 8.00 Berichten ANP. Herhaling SOS-Berichten 8.15 NCRV-Orkest. 9.00 Hoe dieren sterven, causerie. 9.30 Vervolg concert m.m.v. solist (Om 10.00 Berichten ANP). In de pauzes van het avondprogramma: Reportage Damwedstrijd, 10.45 Gymnastiekles. 11.0012.00 Gramofoonmuz. Hierna: Schrift lezing. Op 'n drogen weg moet uw auto bij 40 km per uur binnen 16 meter kunnen stoppen. Maar bij 80 km per uur Is die remweg niet 32, maar 64 meter! 49. Onder het lezen van dit schrijven hield Es- ther zichzelf voor, dat de heer Selfride haar precies behandelde, zooals men het een schaakstuk doet. Het waren droog militaire bevelen, aanwijzigingen, die geen tegenspraak duldden, daar zij die niet verwachtten. Zij vernietigde den brief evenals alle soortgelijke mededeelingen, gaf in haar hotel de noodige aanwijzigingen en ging, om den tijd te ver drijven, zelf haar spoorkaartje koopen. Na het middagmaal, dat zij in een klein restaurant niet ver van de Groote Markt gebruikt had, ging zij naar het hotel terug en zeide den portier, dat zij in de leeskamer bleef en daar voor eventueele bezoekers te spreken was. De aangekondigde bode verscheen tegen drie uur en overhandigde haar een vrij groot pakket, zonder zich over den inhoud, dien hij zelf niet scheen te kennen, uit te laten. Zij wilde den man eerst naar Selfride vragen, maar bedacht zich toen weder en vroeg slechts, of de heer Hardley te Londen was. Het antwoord van den man, dat Mr. Hardley in Soho vermoord was, was zoo verbluffend, dat Esther zich niet kon onthouden verder te vragen, of dan het bericht over zijn gevan genneming, dat zij gehoord had, niet juist was. De bode haalde de schouders op, wilde nergens op ingaan en nam afscheid van de nog hevig geschokte Estjjer. Dus was Hardley dood. Zonderling. En kort te voren had men hem gearresteerd. Hoe was dat te rijmen? Zij wilde met alle geweld vermijden aan een samenhang tusschen deze beide gebeurtenisen te gelooven, hoewel dit denkbeel zich hoe langer hoe sterker aan haar opdrong en haar als een ontzettend visioen voor den geest stond. Had Selfride Hardley uit den weg laten ruimen? Hoe meer zij zich inspande om onschuldige, althans verklaarbare gronden voor den plot- selingen dood van Hardley onder zoo raadsel achtige omstandigheden te vinden, des te sterker werd in haar het gevoel, dat dit het werk van de United Service was, om een misschien onbruikbaar geworden medewerker onschadelijk te maken. Zrj ging voor het laatst nog even naar haar kamer, waar men haar bagage reeds afgehaald had, en opende hier het zoo juist ontvangen pakje. Tot haar verbazing bevatte het een aantal witte blaadjes en een klein fotografie-album, zooals men die voor het bewaren van amateurkiekjes gebruikt. Zij vond eenige Engelsche en Belgische opnamen van landschappen en stadsgezichten, alle zeer mooi t-i door en door onbeduidend. Het laatst van alles kwam haar het begeleidende schrij ven in handen, dat tusschen de witte blaadjes gelegen had. Zij vernam in Selfride's drogen stijl, dat dit onbeschreven papier aanteeke- ningen bevatte, die door een bepaalde be handeling het gemakkelijk begrijpbare recept was eveneens vermeld zichtbaar zouden worden; en dat onder de fraaie ama teurfoto's opnamen van Poolsche vestingwer ken en strategische spoorwegen verborgen waren, die aan het daglicht zouden komen, wanneer men de foto's aan een warme oplos sing van een bepaald zuur blootstelde. De voorzichtigheidsmaatregel om haar dit ma teriaal de aanteekeningen bevatten het Poolsche mobilisatieplan met de allernauw keurigste opgave van sterkte, verdeeling en tijd, -venals alles aangaande de gelijktijdig voorbereide sabotage-actie in Duitschland in een zoo geheimzinni£:en vorm toe te ver trouwen, was gemakkelijk te doorgronden. Bij het verlaten van België en het betreden van Duitschland moest zij een nauwlettend douane-onderzoek doorstaan, dat nu door deze camouflage van het materiaal volkomen ongevaarlijk gemaakt was. Esther pakte de papiertjes, welker ontzet tende belangrijkheid duidelijk was, met ge wilde zorgloosheid tusschen haar andere be zittingen en wachtte toen, na nog een wande ling door de stad, aan het station den tijd van haar vertrek af. De contróle van den nachtsneltrein in Herbesthal werd zoowel van Belgische als van Duitsche zijde snel en voor de reizigers zonder bijzondere chicanes verricht en tegen den middag steeg Esther aan het station Zoologischen Garten te Ber lijn uit. Op straat gekomen haalde zij diep adem en keek zij gretig om zich heen. Nu was zij weer in Berlijn. Hoe, kort was zij slechts weg geweest en welke eeuwigheden lagen er niettemin tusschen haar vertrek uit deze stad en haar terugkomst op dezen dag. Het was een geheel andur mensch, die hier nu bij de Hardenbergerstrasse naar het van ouds bekende verkeer van het Berlijnsche Westen stond te kijken. Zij overlegde, wat zij nu eerst zou moeten doen en nam het besluit niet naar de woning van haar moeder in Steglitz te gaan, maar hier ergens in de buurt een ka mer in een hotel te nemen, omdat zij niet kon weten, hoe lang zij te Berlijn zou blijven, noch of het gewenscht zou zijn, dat haar familie iets van haar verblijf hier zou vernemen. Zij ging naar Hotel Hassler en nam daar een kleine kamer, die meer op een kabinet geleek, maar alle grootere waren reeds bezet. Zij liet haar bagage afhalen en pakte met uitzondering van de gewichtige documenten haar kleine handkoffer uit, waarop zij een taxi nam om naar de redactie te gaan. Zon der een van haar collega's ontmoet te hebben bereikte zij de gang, waar» haar oude kamer lag, toen zij een lichte kreet hoorde en juf frouw Cohen voor zich zag staan, die haar als een spook aanstaarde voor zij haar zonder ook maar een enkel woord gezegd te hebben, om den hals viel. Esther was in het eerste oogenblik ook niet tot spreken in staat en streelde slechts het haar van haar kleine, mismaakte vriendin, wie de dikke tranen over het gezicht liepen. Toen gingen zij samen naar Burg's voorvertrek. Burg zelf zat als gewoonlijk in zijn hol verschanst, maar dezen keer was juffrouw Cohen, die zich anders van bescheidenheid haast niet durfde verroeren, als herboren en zonder er om te geven, of zrj den ouden Burg soms in een zwaarwichtige meditatie, of in zijn nog zwaarwichtiger spijs vertering stoorde, rukte zij zijn deur open en riep zij haar knorrig overeind komenden chef toe: „Esther Raleigh! Esther Raleigh is er, mijnheer Burg!" Dadelijk kwam Burg's kolossale gestalte den leuningstoel uitgewenteld en rolde h\j als een schip in den storm op de deur toe, waarbij hij juffrouw Cohen als een kleine sloep op z(jde drong en had hij Esther, die met lachende oogen in het midden van de kamer stond, haast overvaren. Siegfried Burg sprak geen woord. Hij tikte Esther slechts zachtjes op de wangen, vatte haar voorzichtig aan en schoof l.aar als een klein kind voor zich ui. zijn kamer in. Hier wees hij gebiedend op den stoel voor de be zoekers en Esther gehoorzaamde, precies zooals zij eerst eenige weken geleden als kleine volontaire gehoorzaamd had. Burg smeet met een slag de deur achter zich dicht, ging zitten, waarbij zijn stoel een vervaarlijk gekraak liet hooren en heen en weer waggelde en trok zijn zakdoek or- zich voor alles met de woede van een vulkaan den neus .e snulten. Hij kon met het reinigen en oppoetsen van dit onderdeel van zijn gezicht maar haast niet aan een eind komen en Esther wist, dat de vochtigheid, die hem daarbij in de oogen kwam, niet uitsluitend aan de ruwe behan deling, waar hij zijn reukorgaan aan onder wierp. toegeschreven kon worden. Toen hy eindelijk begon te spreken, was zijn stem hee.ch en moest hij zich voortdurend de keel schrapen. - - - „Dus weer terug hm zeer snel gegaan, mijn kind. Iets niet in orde, hè? Kan mij alles wel voorstellen, alles. Zitten ze je al na? Die vervloekte bende!" Esther viel hem in de rede. „Neen, neen. hier niet. Niemand zit mij hier na. Maar een poosje zag het er wel akelig uit, mijnheer Burg Hebt u er al iets van gehoord?" „Niet veel, maar voor mij was het voldoen de. Het bericht over de ontploffing in de Gold Gate heeft door de heele pers de ronde gedaan. Overigens, als het je interesseert, de hertog, Larker en or.ze drie directeuren zijn deze morgen vroeg gered. Van jou gelooft men weet je, dat men je als Russische agente verdacht?" Esther keek hem aan zonder te antwoor den. „Dat was natuurlijk de een of andere onzin. De Engelsche politie heeft dat bericht trou wens reeds tegengesproken en officieel mede gedeeld, dat men gelooft, dat je in een aanval van geestelijke omsluiering ten gevolge van den doorgestanen angst eenvoudig wegge- loopen bent. Op het oogenblik zoekt men je overal." Esther knikte en meende droog: „Dat klopt en aan dat belangstellende zoeken naar mij heb ik mij slechts ternauwernood kunnen onttrek ken. Is het erg, dat ik mijn post daar ginds verlaten heb en hier weer ben komen op duiken?" „Onzin, kind. Maak je daar maar geen zorgen over. Je hebt toch mijn brief ontvan gen? Nu, dan behoeven we de dingen ook niet anders te noemen, dan zij heeten. De diensten, die je" hij maakte een korte pauze „ons hier geleverd hebt, zijn groot genoeg om een eigenmachtige handeling van jouw kant te rechtvaardigen. Maar in ieder geval, hemel, wat ben ik blij, dat je weer hier bent! Ik zal Mersheim zeggen, dat ik je hier dringend noodig heb. Onmisbaar, zie je volkomen onmisbaar." Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 3