Met de jongens van de Heldersche Zeevaartschool op reis Verlost van hevig SPIT IN DEN RUG KLOOSTERBALSEM in „de Toelast" gedurende de Kermis Waarom Wei bel-Boorden Herman Nypels' r Zaterdag 3 Juli 1937 Tweede Blad /tqarula Genoegelijke dagen aan boord van de Prinses Juliana Een zweefvliegtuig étalage in V öD's Legerberichten Leveringen Op- en ondergang van Zon en tijd van hoog- en laag water Ontsierende Zomersproeten Bezoek van den Chineeschen minister van marine aan onze stad Burgerlijke Stand van Den Helder DANK ZIJ KLOOSTERBALSEM „Ziezoo, dat is achter den rug. van mi|n SPIT ben ik fijn af I AKKERS ORIGINEEL TER INZAGE FransGoemans' Oud-Hollandsche Poffertjeskraam Radiotelefoonverkeer met Indië in Juni Cabaret in de Koningstr, Tegen voetklachten Leger des Heils Non-interventie-politiek in critiek stadium We Vischafslag Den Helder alleen nog Het motor-zeilschip Prinses Juliana We zagen ze dezer dagen weer door de Spoorstraat flaneeren, de jongens van de Zee vaartschool met hun buitenmodelletje aan en de witte pet branieachtig op het blozende jongensachtige gelaat... Zij hadden als altijd de attentie van het vrouwelijk geslacht en lieten zich dat welgevallen, hoogstens even de mond, waarin een sigaret schuin en bru taal de wereld instak, tot een lachje krullend. De eene hand in den zak, de andere hand losjes „langszij". Zoo liepen zij voort en ze hadden het zeer druk, zeer druk... en toen we hen zoo zagen passagieren en hun verha len hoorden, moesten we onwillekeurig terug denken aan die reis met de „Prinses Juliana", waarop we diezelfde jongens eenige dagen hebben meegemaakt en van dichtbij gade geslagen. Toen waren hun houding en ge sprekken even anders. Ja, de jongens van de Zeevaartschool heb ben weer een zeereis gemaakt. Dat is niets bijzonders, want ze doen het elk jaar, d.w.z. de leerilngen van de jongste klasse. Tien dagen varen! Het is een welkome af wisseling in het schoolleven van allen dag en het wordt zeer door de jongens gewaardeerd, hetgeen zich laat begrijpen. Het is dan ook een pretje, zooals wij zelf hebben kunnen zien. Maar dat is het niet alléén, want het nuttige van een practische les wordt hier ge combineerd met het aangename, dat een reis over IJselmeer en Noordzee ongetwijfeld biedt. De „Prinses Juliana". Deze oefenreis wordt gemaakt op de Prin ses Juliana", het vlaggeschip van de Stichting „Het Onderwijsfonds voor de Scheepvaart", een instelling, welke zich vooral ten doel stelt schipperskinderen een model-opleiding als ma troos te verschaffen. De „Prinses", zooals zij kortweg genoemd wordt, is een motor-zeil schip, dat de eigenaardige sensatie meege maakt heeft met 6 meter te zijn verlengd. Het schip werd door H. K. H. te water ge laten. Dat was in Groningen in het jaar 1931. Sindsdien is het schip met een tijdelijke onderbreking voor de verlengingskuur steeds in de vaart geweest en heeft het ette lijke honderdtallen jongelieden, wie de eerste beginselen van het zeemansvak nog moesten leeren kennen, aan boord gehad. Zoo wordt de bemanning gevormd door twaalf jongens van 1416 jaar, die als leerling-matroos onder leiding van den stuurman, in blauwe, wit- afgebiesde pakjes de gewone boordwerkzaam- heden verrichten en een jaar den tijd hebben om zich tot een volleerd matroos te laten kneden. Het is een algemeen bekend feit, dat de matrozen, die van de „Juliana" komen, gaarne aan boord van de maatschappij-booten genomen worden! "T"; De officieren. Kapitein J. Salomons is de gezagvoerder in woord en daad. Hij is den geheelen dag op de brug te vinden en verlaat die alleen om zijn maaltijden te gebruiken. En hij leidt zijn schip op voortreffelijke wijze. Niet alleen, dat de navigatie zijn voortdurende aandacht vraagt, htf heeft ook gelegenheid en lust om op alle vragen van den opvarenden antwoord te ge ven. En dat doet hij altijd even smakelijk. Kapitein Salomons is een vriendelijk, joviaal en hartelijk mensch, een man, die geknipt is voor zijn baantje. Hij heeft trouwe en be kwame helpers in de heeren A. Wassing, den leeraar; E. Bakker, den stuurman, en J. Piersma, den machinist. Zij vormen de staf van het schip en behooren tot de vaste be manning, tot welke ook de kok, het type van den Amsterdamschen „fluitist en zanger" be hoort. Voorts zijn de opvarenden leerlingen, in ons geval de twaalf jongens van de matro- zenopleiding en de twaalf van de eerste klasse der Heldersche Zeevaartschool. De eerste indrukken. Op den avond van den achtsten dag sinds de jongens van de tweede ploeg der Helder sche zeevaartschool aan boord gekomen wa ren, meerde de „Prinses Juliana" in het Noordzeekanaal vlak voor IJmuiden. De vlet werd naar den kant gestuurd. Een mansper soon liet zich daarmee naar het schip bren gen. Hij trok zich binnen boord en werd ver volgens vriendelijk ontvangen door kapitein Salomons en zijn officieren. Die nieuw aan gekomene was een verslaggever van de Hel dersche Courant, die de twee laatste dagen Van de trip ging meemaken om het leven aan boord van het opleidingsschip van nabij gade te slaan. Dien avond zou er niet meer gevaren worend, zoo werd hem verteld. Zoo kreeg hij een prachtige gelegenheid om het schip van onder tot boven te bekijken. Hij werd op even voorkomende als desukndige wijze voor gelicht door den heer De Klerk, den leider van de ploeg Heldersche zeevaartscholieren. Deze maakte hem vertrouwd met de vele at tributen, welke des kaartenkamers zijn, liet hem een sextant in de ietwat beverige en onhandig trillende vingeren nemen, deed hem bij gebrek aan zon een maantje schieten, ver telde hem van deviatie en miswijzing, van plaatsbepaling en azimuth. We leerden be grijpen, hoe moeilijk het vak des stuurmans en nog meer van den verantwoordelijken ka pitein is. Na anderhalf uur theorie, waarin mijnheer De Klerk een volledig bestek ont wikkelt en in kaart gezet had, was onze eerste nautische les gedaan. Kap. Salomons en twee van zijn officieren kwamen de kaar- tenkamer in, waarop de verdere avond in het schijnsel van de geschoten maan genoegelijk werd doorgebracht met gezellige kout. Het was laat dien avond, toen we het in- tusschen geheel nautisch georiënteerde hoofd ter ruste legden op het kussen van het bed, datin de ziekenboeg stond. Ons was n.1. het beste plekje van het schip als recreatie verblijf toegewezen: onze zeevastheid werd dus kennelijk niet hoog aangeslagen! Om 6 uur den volgenden dag werden wij door een oorverdoovend geraas uit een zoeten sluimer gerukt. Verbaasd en lichtelijk uit onze „hum" lagen wij wat na te soezen en begrepen alras wat er aan de hand was. De ziekenboeg van de „Prinses" bleek n.1. pal naastde machinekamer gelegen te zijn, hetgeen ons op dat moment, en ook nu nog niet, erg practisch voorkwam. We zouden het- wel eens een ernstige zieke willen zien uit houden in dit heidensch lawaai! Intusschen zat er niet anders op dan op dit voor ons ongewoon vroege uur de pyama te verwisselen tegen het voor deze gelegenheid, op advies van een goeden kennis, meege brachte „kraak-pakje". Een half uur later stonden we aan dek en maakten de sensatie mede van zeevaartscholieren aan den arbeid te zien. „Psalm zingen". De heeren waren aan het „psalm-zingen", onder welke technische benaming dek-zwab- beren verstaan wordt. Het ging niet van harte, dat was hun wel aan te zien. De meesten trokken een vrij ontstemd gezicht, terwijl anderen het op hun gemakje probeer den te doen. Daarmee, moesten zij echter voorzichtig zijn. Als de stuurman, die zelf de slang hanteerde, hen in de gaten kreeg, dan konden zij er vast van op aan de straal water op de beenen te krijgen. Het is bij „recidivis ten" voorgekomen, dat de straal pardoes op het verschrikte gezicht gericht werd, hetgeen naar wij vernamen, probaat moet hebben ge holpen Het dek gezwabberd en het koper gepoetst zijnde, ging het geheele gezelschap om half acht aan tafel. Tafelpresident bij de Zee vaartscholieren was de kapitein, bij de ma troosjes de stuurman. Weer een half uur later werden „de trossen losgesmeten" en was de tocht van dien dag begonnen. Het was een stemmig begin, die kalme vaart door het Noordzee-kanaal, het schutten dooor de kleine sluizen en de ontmoeting met de „Springfontein", die wij vriendelijk met onze vlag groetten. Even later waren we „buiten". „Welkom, op zee", wendde kapitein Salomons zich tot ons, daarmee een goede oude zeegewoonte nakomende. We gaan naar Terschelling, zoo voegde hij er aan toe. Bij V. D. ziet men dezer dagen een recla me, die niet minder dan tweemaal doel treft. In de voornamelijk aan bad- en reisartikelen gewijde étalage in de Spoorstraat aan schouwt men een grasmat, met er op diverse vliegtuigen. Het meest in het oogloopende toestel is een zweefvliegtuig, hetwelk ver vaardigd werd door den heer C. Steeman, lid onzer plaatselijke zweegvliegclub. Het is een pracht stuk werk, dat zeker de noodige belangstelling zal trekken. Aldus: een reclame voor V. D. en tevens... voor de Zweefvliegclub, die zeker nog wel iets aan bekendheid mag winnen. Gedurende het stookseizoen 1937/38 is de levering van de voor de Landmacht be- noodigde brandstoffen opgedragen aan de N.V, Ver. Brandstoffenhandel te Alkmaar. Natuurhistorisch Museum. Elke week: eiken Woensdagmiddag van 35 uur, eiken Zaterdagavond van 710 uur, den eersten Woensdag van elke maand van 810 uur, den eersten Zondag van elke maand van 35 u. Opgenomen om 8 uur hedenmorgen. Barometerstand Den Helder 764.0 Temperatuur zeewater 17.7 Temperatuur lucht 30.4 Hoogste temperatuur lucht gisteren 19.9 Minimum temperatuur lucht gisteren 15.3 Hoogwater (heden) 3.30 14.40 Laagwater (heden) 8.10 31.05 Hoogwater (Zondag) 3.45 16.00 Laagwater (Zondag) 9.20 32.20 ^Licht op: (heden en Zondag) 21.54 LICHT OP VOOR ALLE VOERTUIGEN Zaterdag 3 Juli 21.55 uur Zondag 4 21.55 uur Zomertijd. Zon Juli op: ond.: Hoogwater Laagwater Z 4 4.44 21.25 3.45 16.00 9.20 22.20 M 5 4.45 21.24 5.05 17.30 10.55 23.40 D 6 4.46 21.23 6.30 18.45 12.20 24.50 W 7 4.47 21.22 7.20 19.55 0.35 D 8 4.48 21.21 8.15 20.50 1.55 14.40 V 9 4.49 21.21 9.05 21.45 2.45 15.35 Z 10 4.50 21.20 9.50 22.30 3.35 16.20 APOTHEKEN. Van hedenavond 10 uur tot Maandagmorgen is alleen geopend de apotheek van W. H. Kingma, Kanaalweg. Van Maandag 5 Juli tot 12 Juli wordt avond en Zondagsdienst waargenomen door H. J. Rootlieb, Binnenhaven. verdwijnen in korten tijd geheel door Sprutol Bij Apoth. en Drogisten Naar wij vernemen zal de minister van Marine der Chineesche republiek, admiraal Chen-Shao-Kwan, dezer dagen een bezoek aan ons land brengen. De minister heeft deel uitgemaakt van de Chineesche delegatie bij de kroning van Koning George van Engeland en maakt thans een reis door Europa. Zondagochtend wordt hij met den Berlijn- schen trein te 's-Gravenhage verwacht. Maan dag zal hij zijn Opwachting maken bij den mi nister van buitenlandsche zaken a.i., dr. Colijn. Om een uur zal de minister van kolo niën, de heer Weiter, bij verhindering van den minister van Defensie, den heer Van Dijk, hem namens de Nederlandsche regeering in het Kurhaus-hotel een noenmaal aanbieden. De gast van Vice-admiraal Kruys. Vervolgens zal de Chineesche minister naar Den Helder vertrekken, waar hij de gast zal zrjn van den Commandant der Marine te Willemsoord, vice-admiraal Kruijs, bij wien hij het middagmaal zal gebruiken en te wiens huize hij zal over nachten. Dinsdag zal hij een bezoek brengen aan den Onderzeedienst, het vliegkamp „de Mok" en den Afsluitdijk van het IJselmeer. Des avonds zal de Chineesche gezant te 's-Gravenhage, de heer Wunsz King hem een diner aanbie den, waarbij o.a. minister Colijn zal aanzitten. Ook de mat.rozenopleiding te Vlis- singen wordt bezocht. Woensdagochtend vertrekt de Chineesche minister per K.L.M.-vliegtuig van Waal haven naar Vlissingen, om aldaar de matro- zenopleiding, de werf „De Schelde" en de onderzeeboot „O 16" te bezichtigen. De chef van den marinestaf, schout-bij-nacht Fürstner biedt hem een lunch aan, waarna hij per vliegtuig naar Rotterdam zal terugkeeren. De datum van zijn vertrek is nog niet vastge steld. Gedurende zijn verblijf hier te lande is hem de sous-chef van den marinestaf, kapitein luitenant ter zee Termijtelen, toegevoegd. van 2 Juli 1937. Getrouwd: G. Biersteker en A. Kikkert. J. W. Pranger en A. Stoutenburg. BEVALLEN: A, Lobato de MesquitaIm- mel, z. G. A. GiermanSchmidt, d. was de verzuchting, die ik slaakte, toen ik na het gebuik van 2 potjes Kloosterbalsem finaal van mijn spit af was. Niet staan, niet zitten, niet liggen te kunnen en toch vooruit te moeten om de boterham te verdienen. Door de vreeselijke spit, die in mijn stuit begon en door mijn geheele rug trokwas ik hulpeloos als een klein kind. Vanaf het oogenblik, dat ik den geneeskrachtigen Kloosterbalsem aan wendde, begon mijn genezing. En nu heb ik in geen 8 maanden meer een aanval gehad." j Zw u „Geen goud zoo goed" Onovertroffen bij brand-en sn|jwonden Ook ongeëvenaard als wrljfmiddel bij Rheumatiek, spit en pijnlijke spieren Schroefdoos SC ct Potten: 62% ct. en 1.04 Hertogen en prinsen zaten hier aan. Of de komende dagen nu aangekondigd worden als „Kermis" dan wel als „Feest- week", het maakt weinig verschil: poffertjes en wafels behooren erbij. En zoo men verzekerd wil zijn van goede waar in een prettige zaak, dan kunnen wij zeker een wooord van aanbeveling doen hoo- ren ten aanzien van Franz Goemans' oud- Hollandsche poffertjeskraam, die van a.s. Maandag af haar poorten zal openen en wel op de standplaats vóór het stadhuis op de Kerkgracht. Frans Goemans' bedrijf is niet maar zoo'n gewoon. Integendeel: de eigenaar trekt er de wereldtentoonstellingen mee af en toonde ons vol trots de bewijzen, dat een groot aantal gekroonde hoofden in zijn zaak de geneugten der poffers en wafels kwamen ervaren. Nog slechts enkele maanden geleden waren het Prins Bernard en Prinses Juliana, die met Hun hofhoudingen een bezoek aan Goemans brachten en hoogelijk tevreden bleken. Voorts is Goemans regelmatig hofleverancier, zoodat het wel duidelijk is, dat hier, zoowel aan wafel als poffer bijzonderen zorg wordt besteed. Men kan het „proef-ondervindelijk gaan con- stateeren in deze dagen!" In Juni j.1. werden met Ned.-Indië in totaal 603 gesprekken gevoerd, waarvan 204 in Nederland en 399 in Indië werden aange vraagd, tegen in dezelfde maand van het vorige jaar resp. 191, 76 en 115. De stijging bedroeg derhalve in totaal ongeveer 216 percent. sS'» Onder verwijzing naar de desbetreffende adverentie vestigen wij de aandacht op het cabaret, dat tijdens de kermis in het perceel Koningstraat no. 17 gegeven wordt. Diverse artisten verleenen hun medewerking aan dit cabaret, hetwelk onder leiding staat van de bekende Jordaan-vertolkers Miep en Dick Scholten. Vanwege het Instituut Nivomas, Molijn- straat 6, te Haarlem, werd gisteravond in het Kegelhuis een lezing gehouden over voet klachten. Een klein aantal belangstellenden hebben deze lezing met interesse gevolgd. De meest voorkomende voet-afwijkingen en voet klachten zooals platvoet, knikvoet, voorvoet- doorzakking, enz., alsmede de middelen ter verhelping van deze euvels werden op duide lijke wijze door den spreker verklaard. Natuurlijk moest dit alles in een klein bestek gehouden worden en kon in de meeste geval len slechts met een algemeene wenk raad ge geven worden. Bij voetklachten in individueele beoordeeling eerste eisch. Uit de beantwoor ding van de gestelde vragen bleek, dat hier een zeer ter zake kundig vertegenwoordiger van het genoemd instituut aan het woord was. De meeste aanwezigen wilden zich dan ook nader met het instituut in verbinding stellen, omdat zij hier van een serieuze be handeling overtuigd waren. Naar we vernemen zal a.s. Zondag Kapitein de Oude van Amsterdam de bijeenkomsten leiden in de zaal aan de Spoorgracht. Des namiddags half vier zal er in het Julianapark een openluchtsamenkomst zijn, waar de kapitein enkele xylophoon-nummers met be geleiding van orgel ten gehoore zal brengen, afgewisseld door eenige nummers van de zangbrigade en muziekkorps. Bij ongunstig weer wordt de samenkomst gehouden in de zaal van het Leger des Heils. e hebben de vorige week het faillissement van de non-interventie-commissie reeds aan gekondigd en het begint er verdacht veel op te gelijken, dat het vandaag of morgen uit gesproken zal worden. Gisteren zouden de leden van de non-interventie-commissie bij elkaar komen om te zoeken naar een nieuw compromis. Door het niet meer deelnemen van Duitschland en Italië was de contróle tot een lamme hand geworden. Frankrijk en Engeland hebben daarom de taak, die Duitschland en Italië hebben laten varen, over willen nemen met hun schepen, waarop neutrale waarnemers zouden worden ge plaatst. Maar daarvoor voelden èn Duitsch land èn Italië niets. Het lijkt inderdaad of het hun bedoeling is het werk te verstoren om daardoor de kansen voor Franco te ver- grooten. Italië heeft het immers niet onder stoelen of banken gestoken dat het sympa thie heeft voor Franco en dat het een over winning van Franco zal beschouwen als een Italiaansche overwinning. Nu was er gisteren sprake van, dat wan neer Duitschland en Italië een compromis voorstel, dat van Engeland en Frankrijk uit zou gaan, niet zouden aanvaarden, Engeland de non-interventie als mislukt zou beschou wen en dus opgeven. Dat beteekent echter, dat beide partijen in Spanje vrij spel zouden krijgen en dat de regeering van Valencia zich het noodige materiaal en manschappen aan zou kunnen schaffen, die het noodig heeft, om eenigszins gelijkwaardig te worden aan de Franco-partij. Die consequentie durven Duitschland en Italië waarschijnlijk zelf niet aan, want ze zijn nu gisteren met een voor stel -gekomen, waarin de non-interventie ge handhaafd zou worden. Het voorstel van de beide landen vindt men elders in dit blad. De consequenties daar van zijn nog niet duidelijk, maar wat wel duidelijk is, is dat Duitschland en Italië toch vreezen voor het vrijgeven van het spel tusschen beide partijen in Spanje. Londen staat opnieuw voor een moeilijke keus. Het schijnt er zoo langzamerhand ge noeg van te krijgen om met zich te laten spelen en het verlangt geen non-interventie, die practisch geen beteekenis heeft. Welke beslissing zal het nemen? 2 Juli: Aangebracht door korders: Tongen per kg 0.960.92 Slips 0.81—0.78 Schol le soort p. kist 7.20—6.40 Schol 2e soort 3.502.70 Schar 1.801.60 Omdat deze met de fijnste llnnenstof overtrokken, van de duurste boorden niet te onderschel den zijn. Voor dezen prijs geen wasschen en strijken. De vuile boord wordt door een nieuwe ver vangen. Beter dan gewone papierboordenl In alle gewenschte modellen verkrijg baar. Vraagt Uwen winkelier. Alléén verkrijgbaar: Kledingmagazijnen - Den Helder-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 5