Het vraagstuk van de vischdistributie Wmr DE WEEK: k pretrihbüurttn Eenige mogelijkheid voor afzet van onze visch is: de grenzen open! Bij Examens en Openbaar Optreden W eekoverzicht Heldersche Visscheri/ VXóó(AeAJjmemw5 Zaterdag 3 Juli 1937 Heldersche Courant Derde blad Het buitenland beschermt eigen visscherij contingenteering en het binnenland kent onze visch niet door ft HW.ZEQEL IN FEITEN EN FAN T AS/E ËN Zondag 4 Juli 1937 WIJ KOOPEN Een vraag aan II Na het prettig en optimistisch geluid van den heer Stevenson, den voorzitter j van den Ned. Visschersbond, optimis- tisch voor zoover het betreft de licht- i punten, die hjj nog ziet voor onze visscherij, geven we vandaag het onder- houd met een man uit de practijk, den j heer J. Plaatsman. De heer Plaatsman, die van zijn jeugd af in den vischhandel zit, is zeer pessi- mistisch gestemd ten opzichte van de j mogelijkheden voor den afzet van onze j visch. IJet buitenland, waar de vis- schersvloot de laatste jaren vaak met meer dan honderd procent is toegeno- men, beschermt de eigen visscherij, het I binnenland bent onze visch niet en wenscht ze daarom niet. Een levensmogelijkheid ziet de heer Plaatsman nog in een puffabriek, mits het pufverbod niet als het zwaard van Damocles boven ons hoofd hing en in een garnalendrogerij, waardoor althans de overvangst van de garnalen gespuid zou kunnen worden. Uit het onderhoud met den heer Stevenson, opgenomen in ons nr. van Woensdag j.1., is duidelijk gebleken, dat een van de meest dringende vragen voor onze visscherij is: hoe raken we onze visch, die dagelijks aange voerd kan worden, kwijt. Eerst als die vraag haar oplossing heeft gevonden, zal de visscher- man weer geneigd zijn, zijn visch hier te markten. We hebben naar aanleiding hiervan een onderhoud gehad met den heer J. Plaatsman, die van zijn jongensjaren af in den visch handel zit en dus alle ups and downs in het bedrijf heeft meegemaakt. Erg optimistisch was de heer Plaatsman niet gestemd ten op zichte van de afzetmogelijkheden voor onze visch. Belemmerende bepalingen voor het buitenland. Daar zijn voor het buitenland allereerst alle mogelijke belemmerende bepalingen, hooge invoerrechten en sterke contingen teering. Om een voorbeeld te noemen, zoo zei de heer Plaatsman, ik verzond dezer dagen eenige kisten groote schol naar Engeland, waarvoor ik dertig gulden had betaald en die me, na aftrek van ver schillende rechten, pl.m. 20 gulden op brachten. We zijn in Den Helder altijd aangewezen op den uitvoer van onze visch naar het bui tenland, maar sinds de bescherming van de eigen visscherij, door Engeland, België en Frankrijk, is het armoe. In den oorlog en vooral vlak daarna is er goed verdiend, maar toen zijn de landen, hun eigen vloot gaan uit breiden, zoodat, om een plaats aan de Bel gische kust te noemen, Ostende momenteel een grooteren aanvoer heeft dan IJmuiden. Zeebrugge is een flinke visschersplaats ge worden en ook aan de Fransche kust worden visschersplaatsen van beteekenis gevonden, die hun groei in de laatste jaren hebben ge kregen. Voor IJmuiden gelden in dit opzich natuur lijk dezelfde moeilijkheden. Pessimisme ten opzichte van den binnenlandschen afzet. Maar wat is uw meening dan ten opzichte van de vischdistributie in eigen land, zoo vroegen wij den heer Plaatsman. Meent u niet, dat er met een goedgevoerde propa ganda iets te bereiken valt? 5TA JIJ ZELF TE KNOEIEN? IK £>REHG MIJN FILM Bü WEBNER CROrsE. De heer Plaatsman schudt wat mis troostig het hoofd. Ik ben zoo goed als al m'n klanten kwijt geraakt, vertelt hij. De visscherlui zijn zelf kooplieden gewor den en brengen hun visch daar, waar ze meenen betere prijzen te kunnen maken. Een vrachtauto is gemakkelijk gehuurd en het is een feit, dat in IJmuiden, waar de afzetmogelijkheden nu eenmaal groo- ter zijn dan ze hier ooit geweest zijn, op bepaalde dagen betere besommingen ge boekt kunnen worden dan in Den Helder. Een IJmuidensche handelaar, die voor een hotel een voorraad visch noodig heeft, zal daarvoor graag wat meer betalen, als de visch schraal aan de markt gebracht wordt. Natuurlijk gaat dat niet altijd op en het gebeurt ook genoeg, dat de visch hier min stens zooveel opbrengt als in IJmuiden. Het is me zelf gebeurd, dat ik met m'n vracht auto voor een visscherman een hoeveelheid visch naar IJmuiden moest brengen om ze te verhandelen, omdat hij er, naar hij meende, hier niet voldoende voor betaald kreeg. Mijn jongens, die ze markten, konden ze daar bil lijker koopen dan in Den Helder en kochten de visch dus terug, zoodat ze met dezelfde lading naar huis kwamen, En dat gebeurt niet ééns. Als handelaar kan ik op het oogenblik meer in IJmuiden verdienen dan hier. maar ja, je zit hier je heele leven, je bent gehecht aan alles en dan is het niet gemakkelijk om op te breken. Bovendien rijd ik nog puf en ijs en heb hier de garnalenvisscherij nog, maar anders Om een voorbeeld te noemen. Om tong naar Frankrijk uit'te voeren, moet ik een bepaalde hoeveelheid grove visch verzenden. Maar die grove visch, witte kool (een lid van de schelvisschenfamilie) en Hake, kan ik in Den Helder niet koopen, dus moet ik daarvoor naar IJmuiden en die grove visch moet ik met verlies aan Frankrijk leveren, om op de tong wat te kunnen verdienen. Een zoon van Kolster zit al jaren in IJmui den. De binnenlandsche markt verloren. De binnenlandsche markt is voor ons verloren. Vroeger verzond ik naar tal van plaatsen in ons land. Harderwijk, 's-Her- togenbosch, Tilburg en naar de visch- markten op verschillende plaatsen in het binnenland. In kisten werd de visch ver zonden. Maar nu komen commissionnairs naar IJmuiden en brengen hun visch met de auto voor de deur. IJmuiden is nu eenmaal gunstiger gelegen dan onze stad en heeft altijd visch, door zijn trawlervloot. Dat laatste is een factor van groote beteekenis. In den herfst wordt hier practisch geen visch aangevoerd, omdat de schepen met ruw weer niet uit kunnen varen. Het zijn alleen de twee Heldersche kotters van de gebr. Slot, die voor het ruwe weer niet uit zee terugkeeren, maar daarmee ne men ze een tamelijk groot risico op zich. Onze visschersschepen, ook de kotters, zijn nog te klein om in den herfst de vis scherij uit te oefenen, terwijl IJmuiden altijd schepen op zee heeft, trawlers en loggers, die ook bij ruw weer zeewaardig zjjn. De Texelaars visschen wel langer dan de Helderschen, doch ook zij zijn ge noodzaakt in den herfst aan den steiger te blijven. Schelvisch en kabeljauw, die in den herfst gevangen wordt, komt nooit aan onzen af slag en het zou dus tal van practische be zwaren opleveren om onze cliënten in dien tijd van visch te voorzien. Wat denkt u van een goed gevoerde propa ganda in het binnenland? zoo vroegen we. De visch is in het binnenland als consump tiemiddel te weinig bekend. Men zou de men- schen eerst eenigen tijd gratis visch moeten laten eten om daardoor vraag te krijgen. Maar dat is niet eenvoudig. De eenige mogelijkheid die ik zie is: de grenzen open, maar dat gebeurt niet, omdat men eigen handel beschermt. Levensvatbaarheid voor ten visch- meelfabriek. Als we ervan verzekerd konden zijn, dat er geen pufverbod kwam, dan zou een vischmeelfabriek hier wel levensvat baarheid hebben, meent de heer Plaats man. Puf is nog altijd een gewild voedsel voor eenden, kippen en varkens. De mo gelijkheid van een pufverbod is echter te groot dan om daar momenteel geld in te steken. Er blijft tenslotte nog over: een garnalen- drogerij. Gedroogde garnalen zijn een geliefd pluimveevoer. De overvangst van garnalen kan hier verwerkt worden. Er zijn garnalen genoeg en buiten de gemeente is zeker een stukje land te vinder, waar een fabriekje bljjft men krflm en helder door het gebruik van Mijnhardt's Zenawtabletten. Glazen buisje 75 ct. De heer J. Plaatsman. van bescheiden omvang een plaats zou kun nen krijgen. De techniek is ver genoeg ge vorderd, om den stank, die nu eenmaal aan zoo'n drogerij verbonden is, tot een minimum te beperken. Maar reeds tweemaal diende ik een aanvraag in bij het gemeentebestuur en nog steeds wacht ik op een beslissing. Het eerste verzoek, met teekening, ging reeds in December in zee. Ik zou het met een garnalendrogerij hier nog willen wagen, alleen om m'n personeel aan den gang te houden, want eenvoudiger en goedkooper zou het zijn het personeel te be danken, m'n auto's te verkoopen en me uit sluitend te bepalen tot den uitvoer van m'n contingent visch naar het buitenland. Is uw oordeel over deze vraagstukken ook het oordeel van de andere vischhandelaren ter plaatse, zoo wilden we weten. Ik geloof van wel? Wacht, daar gaat juist een andere handelaar, vraagt u ook hem maar eens. De heer P .Tol, eenige jaren ge leden nog een van de grootste vischkoopers ter plaatse, werd binnengeroepen. Zijn oordeel was vrijwel eenstemmig aan dat van den heer Plaatsman. De han del is dood voor ons. Ik kocht vroeger in 1 uur meer visch, dan thans in een heel jaar, zoo zei de heer 'Tol. M'n huishuur kan ik niet meer betalen en ik ben vrij gesteld van belasting betalen. Dat zegt genoeg. Dit weinig opwekkende beeld werd ons door een tweetal bekende vischhandelaren ge geven. Wij hadden nog graag de meening van den heer M. A. Kolster gehoord. Het was ons echter niet mogelijk, in verband met een bui- tenlandsche reis, hem binnenkort te spreken. We zullen -ons oor nu eens te luisteren leg gen bij eenige andere instanties, om dan nog eens de distributie van de visch onder het oog te zien. Er moet een mogelijkheid voor onze stad gevonden worden om dit vraagstuk op te lossen. Het is van te groote beteekenis. CINE-EN FOTOHANDÉL KONINQ3TEAAT 73, TELEFOON 2Z9. ONTWIKKELEN- AFDQUKKEN- vecqGOOTEN Door het ongestadige weer kon in de af- geloopen week niet alle dagen worden ge- vischt, wel spijtig, want de vangsten waren heel bevredigend. Ook de markt liet zich goed aanzien. Voor tongen en tarbot werd evenals voor schol en schar etc. een goede prijs betaald. Maar de aanvoer had grooter moeten zijn: b.v. zooals Zaterdag 1.1. toen de drukte aan de Gem. Vischafslag herinneringen opriep uit het ver leden. Er waren een aantal kotters van Texel en Den Helder, botters van Wieringen, Texel, onze eigen vloot, kortom er was leven en bedrijvigheid aan den Afslag, er ging wat om, want er was een flinke vischaanvoer, welke tegen hooge prijzen vlot werden om gezet. Hieruit bleek o.i., dat men met een flinke vischaanvoer ook thans nog niet met de han den in het haar zit, maar er nog uitstekend weg mee weet. En tevens, dat bij groote aanvoer, mits de kwaliteit goed is, de prijzen er niet onder behoeven te lijden. Eén zwaluw echter maakt nog geen lente; maar toch geeft het moed. We hebben gezien, dat Den Helder als aan- voerhaven voor visch, nog beteekenis kan hebben. Wij hopen dan ook, dat de visschers, ook van elders weer spoedig den weg naar onzen vischafslag mogen terugvinden, opdat de aloude drukte en bedrijvigheid mag terug keeren. We hebben gezien dat het kan, dus moed houden. Geringe vischaanvoer. Vrijdag was er geringe vischaanvoer te IJmuiden. Trawlers noch loggers waren er aan de markt, zoodat de aanvoer zich slechts bepaalde tot de visch der kleinere kustvis- schers. De prijzen waren redelijk goed, Tarbot bleef op ongeveer dezelfde hoogte (of laagte) en tong ging iets naar omlaag, maar kwam toch ten hoogste op 1.40 per kilo. De scholprijzen waren goed, evenals de bot- prijs, zoodat de besommingen wel niet zullen zijn tegengevallen. Waarom nu toch een pufverbod? In verschillende bladen wordt aandacht ge schonken aan de brochure, uitgegeven door de Vereeniging van belanghebbenden bij de schol- en scharvisscherij, welke irtimers een pleidooi houdt om niet tot het uitvaardigen van een pufverbod te komen, hetgeen dan door kracht van argumenten wordt betoogd. Vermoedelijk zal de brochure nog al wat stof doen opwaaien, omdat de voorstanders van een pufverbod niet stil zullen zitten, ge steund in deze waarschijnlijk door de onder teekenaars van de conventie te Londen, waar internationaal deze overeenkomst is gesloten, behalve dan door Frankrijk. Uitkomsten treil visscherij door loggers. In het eerste halfjaar werd door Katwijk- sche en Scheveninger loggers aangebracht aan versche visch voor een waarde van 881.331 tegen in dat tijdvak verleden jaar voor een bedrag van 832.136. De gemiddelde opbrengst per reis was ver leden jaar 491, tegen dit jaar 600. Een belangrijke verhooging dus, ook al moet in aanmerking genomen worden, dat, door verhooging van allerlei materialen, de werkelijke verbetering een heel stuk lager komt te liggen. Aalvangsten in het IJselmeer. De vangsten van aal in het IJselmeer zijn nog steeds ruim voor de kuilers. Wel wordt steeds geklaagd over de kwaliteit; weinig dikke aal wordt gevangen, zoodat het finan- cieele resultaat niet evenredig is aan de soms groote vangsten. Omdat er zoo weinig dikke aal voorkomt, is er een toenemend verzet merkbaar onder de IJselmeervisschers om de minimummaat der aal te gaan verhoogen. Van Weeshuis tot Lyceum. Wie had dat een jaar of tien geleden kunnen denken...?? Wie had ooit durven bevroeden, dat die oude Handelsschool, waarvoor de gemeente inder tijd het ongebruikte Weeshuis aan het Dijkje als onderdak aanwees, uit zou groeien tot een Lyceum! Welk een carrière... welk een vlucht! Wij hebben er van in het raadsverslag ge lezen. Van datgene wat dr. Feenstra Kuyper en Mr. Mulder, de onderwijsmannen, gezegd hebben. En onze gedachten gingen terug: terug naar die jaren, toen het nog maar een Handelsschooltje was zonder-meer. Toen... ja, toen was alles anders; alleen één ding veran derde in al die jaren niet. De prachtige geest die door deze school waait, de merkwaardig vriendschappelijke verhouding tusschen leera ren en leerlingen onderling en wederzijds. Er is géén andere M.O. inrichting in deze stad waar die geest zóó frappant is en waar tevens de zakelijke uitkomsten eveneens dermate gunstig zijn. Daar zijn leeraren op die Handelsschool, die reeds ons begrepen, 10 jaar geleden. En ik wil U wel verklappen, dat wij zéér moeilijk te be grijpen waren! Wij hadden namelijk tal van vreemdsoortige complexen, waarmede zelfs het tamste leeraren-bloed wild en oproerig gemaakt moest worden. Dat snap je trouwens pas later, als je de complexen-leer gaat be- studeeren.... Maar ze hebben ons geleid en we werden goede leden der oude maatschappij en thans zijn we al zóó oud dat we aan 't filosofeeren slaan over dat Lyceum, voorheen M. O.-wees- huis. Herinneringen aan de Grootheden onder dat voortreffelijke leeraar-team. Bijv. aan dien reeds lang vertrokken dr. P. van Vliet, die een gekke nickname had, maar die voor ons een soort machtig evenbeeld van Cagliari was, zooals hij met getallen goochelde. Hoe hij hekste met algebraïsche en meetkundige mysteries, en hoe hij met zijn lange beenen op een ongelooflijk hooge fiets zat, als een een groteske steltlooper uit de Provence. Maar knap was hij. Ongelooflijk knap en juist dezer dagen hoorde ik dat hij de professors-bul al haast in z'n zak heeft. Herinneringen... ook aan dien Duitschen leeraar, de man, die de kurfst verstond en ver staat (hij is er nóg!) ons naast het gort-droge van versjes-voorzetsels en rijtjes-uitzonderin gen mee te voeren naar de hoogte van een Siegfried, een Werther. Die ons vertelde de schoone sproke van Nathan der Weise, zoodat we die nóóit en te nimmer meer kunnen ver geten. We hingen aan zijn lippen en vonden hem een groot man. Hetgeen hij ook is. En dan... de leeraar in de aardrijkskunde. Een merkwaardig mensch, me^r bereisd dan Roel zelve, en die over zijn ervaringen in de jungle realistische en fantastische beschouwin gen leverde en gros. Een man die eens vocht met tijgers en jaguars, die bergen beklom en oliebronnen ontdekte, die de globe van het dak tot het sousterrain bewandelde en ons hiervan ver telde, zóó suggestief, dat onze monden open vielen en we hem als een tweede Lavarède aanstaarden. We gelóófden weliswaar niet alles, maar de aardrijkskunde-lessen lééfden! En dat was de kunst... We zouden door kun nen gaan: Hun allen een beurt geven; van den zwart-gesnorden en grimmig kijkenden boek- houdleeraar (die zoo kwaad niet was!) tot den ouden stenograaf: Meester Jansen. En van wijlen conciërge Ruhland, die eens de claxon zoo wonderschoon kon bespelen. Het zal den outsider allemaal niet zoo bijster interesseeren, wél echter hem, die eens de Handelsschool bezocht en daar een geluk kig stuk van z'n leven sleet. Het moet ons van het hart: nu... bij die ver heffing tot Lyceum van onze Handelsschool. Wij wenschen je toe: een jong enthousiasme, maar.... den ouden geest. Dan zal het goed gaan en blijven gaan! Ned. Herv. Gem. (Nw. Kerk, Weststraat); Geen dienst Westerkerk, (Helden der Zeeplein). 's Morgens 10.30 uur, Ds. F. W. J. v.d. Poel Geref. Kerk. (Julianapark). 's Morgens 8.30 uur, Cand. A. v.d. Berg, van Voorburg. 's Morgens 10.30 uur, Ds. Tollenaar Bevestiging ambtsdragers. 's Avonds 5.30 uur, Ds. Meflnen Geref. Kerk (Rehoboth-Kerk). 's Morgens 10 uur, Ds. Mejjnen Bevestiging ambtsdragers 's Avonds 5.30 uur, Cand. A. v. d. Berg Oud Geref. Kerk (Hoogstraat). 's Morgens 10 uur en 's avonds 5.30 uur Leesdienst. Chr. Geref. Kerk (Steengracht). 's Morgens 10 uur en 's avonds 5 uur de heer J. Rebel. Herst. Evang. Luth. Gem. (Weezenstr.). 's Morgens 10.30 uur, Ds. W. J. F. Meiners Doopsgezinde Gemeente (Kerkgracht). 's Morgens 10 uur, Ds. P. J. Smidts Extra-collecte voor de Hutersche Broeders Oud-Katholieke Kerk (Langestraat 76) 's Morgens 10 uur, kerkdienst. Evangelisatie (Palmstraat). 's Morgens 10 uur, Cand. J. B. Oskamp Collecte voor de behoeftigen. Gebouw Middenstraat 117. Zondagavond van 7—9 uur Openlucht samenkomst Oude Helder. Evangeliesatiegebouw, Vijzelstraat: 's Morgens 10.30 uur, samenkomst Zondagmiddag 4 uur, straatprediklng Molenplein Verschillende sprekers, 's Avonds 8 uur, Br. v. Doorn, van Alkmaar Leger des Heils. 10 uur v.m. Heiligings-Samenkomst 3.30 Openluchtsamenkomst. 8 uur n.m. Verlossings-Samenkomst Donderdagav. 8 u., Heiligings-samenkomst Hersteld Apostolische Zending Gemeente Sluisdijkstraat hoek Schagenstraat. 's Morgens 10.30 uur, dienst. Kerk van Jezus Christus, Janzendw.str. 8 's Morgens 9.30 en 's avonds 5 uur Samenkomsten. HUISDUINEN Ned. Herv. Gemeente. 's Avonds 7 uur, Ds. M. van Wichen. oud goud en zilver tegen de hoogste waarde. Fa. Beemsterboer. Verkeersdagen dagen van be zinning De Vereeniging voor Veilig Verkeer ver zocht ons in verband met de verkeersdagen opneming van het navolgende: Het leven gaat snel, dagelijks worstelen de meesten om den hun toebedeelden arbeid af te werken en velen denken verder niet veel na over het leven. Op bepaalde dagen bijvoorbeeld op 'n verjaardag of op oudejaarsavond blikt men wel even op den afgelegden weg terug,, zegt men tot zichzelf: „weer een jaar ouder" en vraagt men zich af, of men met de afgeloopen jaren tevreden kan zijn en wat de toekomst nog zal brengen. Dagen van bezinning dat moeten, zij het ook in ander opzicht, ook de jaarlijks terug- keerende verkeersdagen worden. Op deze da gen moet ieder weggebruiker zich een aantal vragen voorleggen; bijvoorbeeld: „Welke rol heb ik in het afgeloopen jaar in het verkeer gespeeld? Heb ik het er goed afgebracht en is dit mijn eigen verdienste? Of ben ik vaak slechts door geluk en de zelfbeheersching van anderen aan een zekeren dood ontsnapt? Ben ik met de verkeersregels goed op de hoogte en pas ik ze steeds nauwlettend toe? Ben ik voor anderen, in het bijzonder voor jongeren, steeds een goed voorbeeld of werk ik de slordigheid en de nalatigheid in de hand?" De automobilist moet zich afvragen: „Is mijn wagen goed in orde? Werken stuur en remmen goed of kan ik ze beter eens bij een remmencontróle laten nakijken? Voldoet mijn verlichting aan alle eischen? De motorrijder moet zich eveneens de vragen voorleggen, of stuur, remmen en ver lichting deugen! Hij mag zich ook wel af vragen: „Neem ik de bochten steeds volgens vorschrift? Geef ik steeds de vereischte sig nalen?" De wielrjjder moet zich van zjjn bijzonder groote verantwoordelijkheid bewust zijn. Hjj zou zich kunnen afvragen: „Heb ik soms niet misbruik gemaakt van de snelheid, die mij m'n fiets geeft? Heb ik het niet vaak ge waagd om nog net voor een auto door te glippen? Moet niet juist ik, als wielrijder iets bijzonders doen voor de veiligheid? En als niet ik alleen maar ook de andere 3V& mil- lioen wielrijders in Nederland hun best doen in den strijd voor de verkeersveiligheid, moet dan niet eindelijk het ongevallencijfer krach tig omlaag gedrukt kunnen worden?" De voetganger! Ook hij heeft veel rede nen deel te nemen aan dit stille verkeers- examen, dat ieder bij zichzelf moet houden! Heeft hij nooit onverwacht den weg over gestoken? Heeft hij niet soms de teekens der verkeersagenten of de lichtsignalen ver waarloosd Uit de stille bezinning in deze verkeers dagen kan de wil worden geboren in het vervolg nog nauwgezetter de regelen van den weg in acht te nemen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 9