Het bijenvolk OUDERSn De Veluwe en zijn beheerscher: de mensch iral 't HOEKJE Lettergreepraadsel A Is grillige wolken voortjagen Wat eten wij vandaag Zo-ndag Yïlaandag Qinldag U/xre.n,ldag DxmdeAdag IWijdag. ZxdeAclag. Wenken WIJ KOOPEN Witte. )3ioJLcaajo Vakschool voor Meisjes Den Helder VOOR DE Kinderlijk vertrouwen UUTT De mensch, de imker, is als het ware de herder van de bijen. Hij heeft zich tot taak gesteld hun leven en hun staatsbedrijf te regelen. Hij bestemt larven van werkbijén, die pas één dag oud zijn, tot koninginnen, ge bruikt hiervoor kunstmatige koninginne cellen, doet er een druppel nectar in, legt daarop voorzichtig de larve, die hij met een uiterst klein lepeltje uit de broedcel haalt. Een heel broedraam vol van zulke cel len hangt hij in de kast van een „pleeg- volk". En zie, het pleegvolk gelooft aan de ze voorspiegelingen, het bouwt de kunst matige tot echte koninginnecellen uit, het voedert de larven verder, zooals het prin sessen toekomt. Eerst maakte de mensch hen een beetje zwermlustig door hen samen te persen in een kleine ruimte en door het geven van honing en hij nam een week, tevoren hun eigen koningin af. Als echter de koninginnecellen dicht ge dekt worden, wacht de mensch niet tot de eerste jonge koningin er uit te voor schijn komt en woedend op de andere ko ninginnen afstormt, maar hij snijdt deze cellen met een warm mes af en steekt ze ieder in een koninginnekooitje en deze kooitjes zet hij in een broedkast. De „uitgebroede" koninginnen worden dan in hun kooi aan een volk zonder ko ningin toegevoegd en zijn hiervan slechts door een wasprop gescheiden. Den volgenden dag hangt het volk mis schien reeds in trossen om het kooitje van de koningin, om haar te .huldigen. Nu schaaft de mensch het waspropje af tot er nog slechts een dunne wand over is, die de bijen zelf doorknagen. Vreugdevol ha len zij dan de geëerde vorstin uit haar ge vangenis en in hun midden. Zij vangen on middellijk aan raten te bouwen. Eenige dozijnen van dergelijke volken worden naar buiten gebracht, naar een plaats, die in een omtrek van vijf kilo meter volkomen vrij van vreemde volken is In enkele van deze kasten zijn ook vol ken met een groot aantal darren, dieren van een uitstekend geslacht, edele dieren niet een stamboom, allen nauw verwant aan de koninginnen, die hier vandaan hun huwelijksreis zullen maken. Na de paring gaat de koningin weer druk aan het eieren leggen, doch weder om komt de mensch en haalt de jonge ko ninginnen weg, ieder in een kooitje. En zij verzendt deze uitgelezen bijenmoeders door de geheele wereld, slechts een lepel vol dienaressen krijgen zij mee, een druppel verf op hun rug geeft hun geboortejaar aan; als paspoort diént de bijgepakte oor konde van den stamboom. De goede imker hecht namelijk even veel waarde aan gezondheid, ras en aan leg van zijn bijen als de fokker van ande re dieren. liet is bij ieder schepsel steeds weer hetzelfde verschijnsel, dat slechts van ge zonde voorouders gezonde nakomelingen te verwachten zijn. Elke fokker zal dan ook met deze natuurwet rekening houden. Zoo heeft de mensch het leven der bijen geheel naar zijn doel omgevormd, geeft hij den bijenvolken woningen, gereed om zoo te betrekken, waarin hij hen beter kan gadeslaan en hij brengt ze tot raat- bouw en honingafscheiding in een behui zing, die zoo doelmatig mogelijk is inge richt. Hij fokt de volken zoodanig, dat hij er het meeste nut van heeft, en kweekt een ras, dat volgens de statistieken haast fan tastische honingvoorraden opslaat. Zwermrijpe bijenvolken in de korven. 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10. 11. 12. 13. 14. Zigeu Ners. Uitde Kling. Inhou D. Verijd Elen. Encep Halitis. Roeke Loos. Uithe Emsch. Wange Drocht. Haarf IJn. Uitke Ering. Inter Laken. Sanda Len. Verdr Ag. Absti Nent. ..Zuiver Uw huis van alle ijdelheden". De prijs werd toegekend aan: S. H. BOELS, Singel 120. CORRESPONDENTIE. Mej. S. v. V. Uwe opmerking was vol komen juist. Op de, voor dezen zomer, laatste opgaaf was het gewone gemiddelde aantal oplossers met meer dan 100 gestegen. Den puzzelaars, die ons hunne vriendelijke wenschen voor de vacantie en betuigingen van ingenomenheid met de raadselrubriek de den toekomen, onzen dank. En aan allen een „tot a.s. najaar"! De nakomelingen. Tn ieder der douU cellen ontstaat een werkbij. Vale Ouwe gebenedijd oord! Moogt ge de laatste vijftig jaar wel iets van je onge repte schoonheid hebben verloren, immers je woeste, wilde stuifzanden zijn aan banden gelegd, eenzame karresporen, diep in de wil dernis dringend, werden geasfalteerd, nieuwe buurten worden bij stad en dorp gebouwd toch is er gelukkig nog heel veel van je on bedorven pracht overgebleven. En mocht de cultuur ook daaraan in den loop der eeuwen gaan knagen, één plek zal immer in onaan getaste praal blijven voortbestaan. Ligt daar niet midden op de Veluwe ons Nationaal Park het landgoed De Hooge Ve luwe", dat ongeschonden voor het nageslacht bewaard zal blijven, een aaneengesloten ge bied van 6000 hectare, met mooie lanen van hoogstammige sparren, waarachter prachtige stukken hei, die tegen de glooiingen der heuvels -opkruipen, met schitterende bosch partijen, waar het zonlicht goud en zilver toovert in het donkere naaldhout. Op den top van den Franschen berg kunt ge genieten van een wijdsch panorama. Aan den grooten vijver verrijst het door Dr. Berlage ontworpen jachtslot St. Huber- tus, dat zijn naam dankt aan den heilige, eens een hartstochtelijk jager, die diep ge troffen bij het zien van een hert, dat in zijn gouden gewei een stralend kruis droeg het jachtvermaak voor altijd vaarwel zei. Tal rijk en veelsoortig is het wild, dat op De Hooge Veluwe leeft. Hebt ge geduld en geluk, dan ziet ge misschien het mooiste wat het landgoed te zien kan geven: een roedel her ten, dat in zijn schoonsten dos in vollen ren over de heide stuift onder aanvoering van een paar geweidragers. Gelukkig heeft de Veluwe ook buiten het Nationaal Park, talrijke plekjes van onge rept natuurschoon. Wie daaraan twijfelt be- zoeke het Kootwijksche, het Harskampsche. het Otterlosche, het Wekeromsche of het Mosselsche Zand om maar een paar te noe men. En liefst ga hij er heen op een herfst dag. als de stormwind het zand voortzwiept, als grillige wolken boven de eenzame wilder nis voortjagen. Hij neme het mooie pad, dat van Terblijt over den Imbosch naar Laag Soeren gaat, en hij zal moeten toegeven, dat de Vale Ouwe nog veel ongerepte schoon heid bezit. De Veluwe heeft veel afwisselend schoon. Stroomt daar niet in 't Zuiden de machtige rivier, die, door de hooge gronden gedwon gen. zijn loop moest wijzigen? Van Brummen tot Wageningen strekt zich de prachtige Veluwezoom langs dezen stroom uit. En I 1'ggen daar in het noorden niet de uitge- Het jachtslot St. Hubertus. strekte bosschen, waardoor vroeger langs de breede Hessenwegen de kooplieden van de Hofstad Arnhem naar de Havenstad Har derwijk trokken Talrijke plekjes, zooals het Solsche Gat in de Putterbosschen, de Hannenschans bij het idyllische Uddelermecr en de Mythstee in de bisschen van Nunspeet, herinneren aan lang vervlogen tijden. Het eerste ligt ten zuiden van de boschwachterswoning van Drié, eer tijds Tri geheeten. 't Diepste gedeelte van het dal is bijna f.ltjjd met water gevuld. Grijsblauwe beuken, forsche eiken, en ranke lariksen sieren de steil oploopende randen Hier hielden reeds de Germanen hun volks vergaderingen, hier werd bij de komst van het Christendom een kapel gesticht, waar vrome kloosterlingen in eenzamen afzonde ring hun leven sleten. Na verloop van tijden maakten matigheid en ingetogenheid plaats voor een leven van losbandigheid en tot straf verzonken kapel en kjuis in een storm- achtigen nacht in de diepte. Toen borrelde uit de aarde een bron op, die laafnis schenkt aan hert en ree. Andere tjjden kwamen. Het Solsche Gat werd een schuilhoek voor de Zigeuners, de Heidens, als in de 17e en 18e eeuw klokgelui het sein gaf -tot één der woeste drijfjachten op deze v ogelvrij verklaarde ongelukkige zwervers. Het Leuvenumsche bosch, met zijn eenig mooie boschdreef de Poolsche weg, is door Natuurmonumenten voor ondergang be hoed. 't Is een der weinige natuurwouden in ons land, 't is het aloude, dichterlijke bosch in volle schoonheid. De zilveren berk prijkt er tusschen forsche eiken, zware beuken en donkere dennen. De Hierdensche beek, die van het Uddelermeer gekomen de muren van het statige kasteel Staverden omspoelt, zoekt door het fraaie boschcomplex zjjn weg naar de Zuiderzee. Daar liggen in het Noorden nog de Wolfs bergen niet de ongerepte brokken hei en de mooie bosschen. Daar 'iggen aan den rand d' oude stadjes Hattem, Elburg, Harderwijk en Nijkerk als droomers uit een ver ver leden. En dan is de Veluwe nog maar een brok van het Schoone Gelderland, dat bovendien kan roemen op een Achterhoek met zijn vele kasteelen ,op een Rijk van Nijmegen met een mooie oude stad en schilderachtige om streken. op een Betuwe, waar de polders met de wijde horizonten een heel ander schoon laten zien. Schelpen met garnalen en mayonaisp Biefstuk Bloemkool Karnemelkpudding Karnemelkpudding Cornedbeefsla Spinazie Spiegeleieren Aardappelpurée Vruchten Runderrollade Andijvie Aardappelen Ommelet met kersen net de >on len Koud vleesch met remoulade saus Worteltjes Aardappelen j-1® Macaroni met boter en suiker Gebakken rauwe ham Tuinboonen Aardappelen Rabarber Zalm met Sauce tartare Aardappelen Doperwten Vruchtensla Tomatensoep Kalfslever met rijst Gemengde sla in rd el- ;e- he m, en ■ld er te de en ji, P- y- V, :y ;n Nadat aluminium pannen schoongewrev'n zijn met de bekende sponsjes, wrijft men met droog krijt, waarna ze er prachtig igr zullen zien. t van Schagerbrug. Westerkerk, (Helden der Zeeplein). Geen dienst Geref. Kerk. (Julianapark). 's Morgens 8.30 uur, Ds. Mefnen 's Morgens 10.30 uur, Cand. W. Loopstra van Groningen. 's Avonds 5.30 uur, Ds. Tollenaar Geref. Kerk (Rehoboth-Kerk). 's Morgens 10 uur, Ds. Tollenaar 's Avonds 5.30 uur, Cand. W. Loopstra Oud Geref. Kerk (Hoogstraat). 's Morgens 10 uur en 's avonds 5.30 uur Ds. v. 't Hoog, Utrecht Donderdagavond 7.30 uur, Ds. C. Kramp van Enkhuizen. Chr. Geref. Kerk (Steengracht). 's Morgens 10 uur en 's avonds 5 uur de heer J. Rebel. Herst. Evang. Luth. Gem. (Weezenstr.). 's Morgens 10.30 uur, Ds. W. J. F. Meiners Doopsgezinde Gemeente (Kerkgracht). 's Morgens 10 uur, Ds. P. J. Smidts Oud-Katholieke Kerk (Langestraat 76) 's Morgens 10 uur, kerkdienst. Evangelisatie (Palmstraat). 's Morgens 10.30 u„ Ds. H. J. van Rooijen van Heemstede. Evangeliesatiegebouw, Vijzelstraat: 's Morgens 10.30 uur, samenkomst Zondagmiddag 4 uur, straatprediking Tuindorp. Verschillende sprekers, 's Avonds 8 uur, samenkomst Leger des Heils. 10 uur v.m. Heiligings-Samenkomst 3.30 Openluchtsamenkomst. 8 uur n.m. Verlossings-Samenkomst Donderdagav. 8 u„ Heiligings-samenkomst Herst. Apost. Gem. i. d. Eenheid d. Apostelen Soembastraat. 's morgens 10 en 's middags 4 u. samen komsten. Woensdagavond 8 uur. Hersteld Apostolische Zending Gemeente Sluisdijkstraat hoek Schagenstraat. Geen dienst. Kerk van Jezus Christus, Janzendw.str. 8 's Morgens 9.30 en 's avonds 5 uur Samenkomsten. HUISDUINEN Ned. Herv. Gemeente. 's Morgens 9.30 uur, Ds. M. van Wichen Mooie, bruine jus krijgt men in den re: het gemakkelijkst door het braden van rundot lappen, terwijl de hoeveelheid, die men erv.j. kan maken ook grooter is dan bij het bradej van groot vleesch. Vooral in gezinnen, waa ,'P men bezuinigen moet en niet alle dag, vleesch kan geven is een smakelijke jus v^ waard. Het vet wordt heet gemaakt, b.v. 1 o' hierin worden de goed droge, met zout strooide lapjes gedaan, b.v. 500 gram en an' een kant goed donkerbruin gebraden, daar omgekeerd en een gesnipperde middelmal groote ui bijgevoegd, die we met het vlees in het vet mee laten bakken. Is de and< zijde van het vleesch, en ook de ui rr donker gekleurd, dan strooien we twee flin lepels bloem over hetv leesch, keeren dit n even om en gieten er een kopje water, laten het even goed bruisen en voegen daar nog 1. water bij, nemen het vleesch uit pan, zeven de jus en laten alles in een and^e pan. waarna de lapjes nog ongeveer and'n half uur op een kleine pit moeten smoren a, oud goud en zilver tegen de hoogste waarde. Fa. Beemsterboer. Sensatie van den eersten rang. Het programma, dat deze week in de Witte gegeven wordt, staat in het teeken van sen satie en zal zeker de liefhebbers van dit genre kunnen bevredigen. Als eerste nummer draait „Circus Buffalo" Bill", een „ouderwetsche" film, spelende in de wereld van schmink en arena's. De tafreelen munten uit door durf en sensatie. De tweede film luistert naar de titel „De Vliegende Dood", en ook in deze ontbreken sensatie noch menschelijk spel. Het voorbeeld is de beste opvoeder. Iedereen ontmoet in zijn leven wel eens menschen, waarmede hij tenslotte zóó ver trouwd raakt, dat hij buitengewoon mededeel zaam wordt en zijn persoonlijke omstandig heden en ervaringen vertelt. Vooral jonge, onervaren menschen kunnen zoo vol geestdrift anderen alles toevertrouwen, wat zij beleven en zijn dan gelukkig een verwante ziel ge vonden te hebben, die hen begrijpt. Helaas ko men zij later tot de bittere ervaring, dat zij hun hart ontsloten hebben voor iemand, die niet de ware vriend of vriendin blijkt te zijn. Wij allen hebben in onze jeugd dan ook wel licht dergelijke teleurstellende ontdekkingen gedaan en door schade en schande moeten leeren aanvoelen, dat het niet alles goud is. dat blinkt. De trouwste vriendin, die het leven geeft, waar steeds op vertrouwd kan worden, is zeker wel een moeder, die zelfs als haar oordeel wel eens hard is, wanneer haar kin deren haar iets toevertrouwen, gedreven door haar liefde, het beste met hen voorheeft. Wanneer het enkel en alleen maar bij teleurstellingen blijft, die men soms door an deren ondervindt, dan kan men alleen slechts een ervaring rijker zijn, en een volgenden keer voorzichtiger zijn, doch de gevolgen van het verkeerd gestelde vertrouwen zijn meer malen van ver ;trekkenden aard. Het is de taak der ouders het vertrouwen van hun kinderen te v n. niet Veen, doch te behouden en het zich ...ari'g te maken. Het is zeker een der moeilijkste problemen, die het opvoedingsvraagstuk' omvat e wan neer de kinderen opgroeien tot jonge men schen en volwassen zijn, dan meenen zij zoo vaak geen leiding meer noodig te hebben. Zij gevoelen zich vaak in hun eer gekrenkt, wan neer zij meenen, dat de ouders ingrijpen of zich willen „bemoeien" met hun gedragingen, of handelingen, omdat zjj „oud en w\js" ge noeg zjjn om te doen, wat zij meenen, dat goed is. Gebrek aan inzicht belet hen hun volle vertrouwen aan de ouders te schenken en naarmate zij zelfstandige mensêhen wor den begrijpen zij, dat de ouders zich nimmer door nieuwsgierigheid gedreven met hun din gen bemoeiden. Het goede voorbeeld is van groote opvoe dende kracht en in een gezin, waar de ouders alles met elkaar bespreken, geen ge heimen voor elkander hebben, zullen de ver houdingen tusschen hen en de kinderen ook van onderling vertrouwen getuigen. Deze laatsten zullen dan ook niets te verbergen hebben omtrent de vrienden en vriendinnen, waarmede zij omgaan, omdat zij weten, dat vader en moeder met hen meeleven, hen be grijpen en niets alléén uit een critisch oog punt beschouwen, doch belangstellend mede leven. Het is noodig, dat de ouders op de hoogte zijn met wie hun kinderen omgaan in hun vrijen tjjd, doch zij moeten nimmer het ge voel hebben, dat zjj bespied worden. In het gevoel van uiterlijke vrpheid en innerlijke ge bondenheid ligt de groote kracht, welke leidt tot onderling vertrouwen, en de jonge, op pende menschen in de moeilijke puber- sjaien zooveel steun biedt.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 7