Het bijenvolk
OUDERSn
De Veluwe
en zijn beheerscher: de mensch
iral
't HOEKJE
Lettergreepraadsel
A Is grillige wolken voortjagen
Wat eten wij
vandaag
Zo-ndag
Yïlaandag
Qinldag
U/xre.n,ldag
DxmdeAdag
IWijdag.
ZxdeAclag.
Wenken
WIJ KOOPEN
Witte. )3ioJLcaajo
Vakschool voor Meisjes
Den Helder
VOOR DE
Kinderlijk vertrouwen
UUTT
De mensch, de imker, is als het ware
de herder van de bijen. Hij heeft zich
tot taak gesteld hun leven en hun
staatsbedrijf te regelen.
Hij bestemt larven van werkbijén, die
pas één dag oud zijn, tot koninginnen, ge
bruikt hiervoor kunstmatige koninginne
cellen, doet er een druppel nectar in, legt
daarop voorzichtig de larve, die hij met
een uiterst klein lepeltje uit de broedcel
haalt.
Een heel broedraam vol van zulke cel
len hangt hij in de kast van een „pleeg-
volk". En zie, het pleegvolk gelooft aan de
ze voorspiegelingen, het bouwt de kunst
matige tot echte koninginnecellen uit, het
voedert de larven verder, zooals het prin
sessen toekomt. Eerst maakte de mensch
hen een beetje zwermlustig door hen samen
te persen in een kleine ruimte en door
het geven van honing en hij nam een week,
tevoren hun eigen koningin af.
Als echter de koninginnecellen dicht ge
dekt worden, wacht de mensch niet tot
de eerste jonge koningin er uit te voor
schijn komt en woedend op de andere ko
ninginnen afstormt, maar hij snijdt deze
cellen met een warm mes af en steekt ze
ieder in een koninginnekooitje en deze
kooitjes zet hij in een broedkast.
De „uitgebroede" koninginnen worden
dan in hun kooi aan een volk zonder ko
ningin toegevoegd en zijn hiervan slechts
door een wasprop gescheiden.
Den volgenden dag hangt het volk mis
schien reeds in trossen om het kooitje van
de koningin, om haar te .huldigen. Nu
schaaft de mensch het waspropje af tot
er nog slechts een dunne wand over is, die
de bijen zelf doorknagen. Vreugdevol ha
len zij dan de geëerde vorstin uit haar ge
vangenis en in hun midden. Zij vangen on
middellijk aan raten te bouwen.
Eenige dozijnen van dergelijke volken
worden naar buiten gebracht, naar een
plaats, die in een omtrek van vijf kilo
meter volkomen vrij van vreemde volken
is
In enkele van deze kasten zijn ook vol
ken met een groot aantal darren, dieren
van een uitstekend geslacht, edele dieren
niet een stamboom, allen nauw verwant
aan de koninginnen, die hier vandaan hun
huwelijksreis zullen maken.
Na de paring gaat de koningin weer
druk aan het eieren leggen, doch weder
om komt de mensch en haalt de jonge ko
ninginnen weg, ieder in een kooitje. En zij
verzendt deze uitgelezen bijenmoeders door
de geheele wereld, slechts een lepel vol
dienaressen krijgen zij mee, een druppel
verf op hun rug geeft hun geboortejaar
aan; als paspoort diént de bijgepakte oor
konde van den stamboom.
De goede imker hecht namelijk even
veel waarde aan gezondheid, ras en aan
leg van zijn bijen als de fokker van ande
re dieren.
liet is bij ieder schepsel steeds weer
hetzelfde verschijnsel, dat slechts van ge
zonde voorouders gezonde nakomelingen te
verwachten zijn. Elke fokker zal dan ook
met deze natuurwet rekening houden.
Zoo heeft de mensch het leven der bijen
geheel naar zijn doel omgevormd, geeft
hij den bijenvolken woningen, gereed om
zoo te betrekken, waarin hij hen beter
kan gadeslaan en hij brengt ze tot raat-
bouw en honingafscheiding in een behui
zing, die zoo doelmatig mogelijk is inge
richt.
Hij fokt de volken zoodanig, dat hij er
het meeste nut van heeft, en kweekt een
ras, dat volgens de statistieken haast fan
tastische honingvoorraden opslaat.
Zwermrijpe bijenvolken in de korven.
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
Zigeu Ners.
Uitde Kling.
Inhou D.
Verijd Elen.
Encep Halitis.
Roeke Loos.
Uithe Emsch.
Wange Drocht.
Haarf IJn.
Uitke Ering.
Inter Laken.
Sanda Len.
Verdr Ag.
Absti Nent.
..Zuiver Uw huis van alle ijdelheden".
De prijs werd toegekend aan:
S. H. BOELS,
Singel 120.
CORRESPONDENTIE.
Mej. S. v. V. Uwe opmerking was vol
komen juist. Op de, voor dezen zomer, laatste
opgaaf was het gewone gemiddelde aantal
oplossers met meer dan 100 gestegen.
Den puzzelaars, die ons hunne vriendelijke
wenschen voor de vacantie en betuigingen
van ingenomenheid met de raadselrubriek de
den toekomen, onzen dank.
En aan allen een „tot a.s. najaar"!
De nakomelingen. Tn ieder der douU
cellen ontstaat een werkbij.
Vale Ouwe gebenedijd oord! Moogt ge
de laatste vijftig jaar wel iets van je onge
repte schoonheid hebben verloren, immers
je woeste, wilde stuifzanden zijn aan banden
gelegd, eenzame karresporen, diep in de wil
dernis dringend, werden geasfalteerd, nieuwe
buurten worden bij stad en dorp gebouwd
toch is er gelukkig nog heel veel van je on
bedorven pracht overgebleven. En mocht de
cultuur ook daaraan in den loop der eeuwen
gaan knagen, één plek zal immer in onaan
getaste praal blijven voortbestaan.
Ligt daar niet midden op de Veluwe ons
Nationaal Park het landgoed De Hooge Ve
luwe", dat ongeschonden voor het nageslacht
bewaard zal blijven, een aaneengesloten ge
bied van 6000 hectare, met mooie lanen van
hoogstammige sparren, waarachter prachtige
stukken hei, die tegen de glooiingen der
heuvels -opkruipen, met schitterende bosch
partijen, waar het zonlicht goud en zilver
toovert in het donkere naaldhout. Op den top
van den Franschen berg kunt ge genieten
van een wijdsch panorama.
Aan den grooten vijver verrijst het door
Dr. Berlage ontworpen jachtslot St. Huber-
tus, dat zijn naam dankt aan den heilige,
eens een hartstochtelijk jager, die diep ge
troffen bij het zien van een hert, dat in zijn
gouden gewei een stralend kruis droeg het
jachtvermaak voor altijd vaarwel zei. Tal
rijk en veelsoortig is het wild, dat op De
Hooge Veluwe leeft. Hebt ge geduld en geluk,
dan ziet ge misschien het mooiste wat het
landgoed te zien kan geven: een roedel her
ten, dat in zijn schoonsten dos in vollen ren
over de heide stuift onder aanvoering van
een paar geweidragers.
Gelukkig heeft de Veluwe ook buiten het
Nationaal Park, talrijke plekjes van onge
rept natuurschoon. Wie daaraan twijfelt be-
zoeke het Kootwijksche, het Harskampsche.
het Otterlosche, het Wekeromsche of het
Mosselsche Zand om maar een paar te noe
men. En liefst ga hij er heen op een herfst
dag. als de stormwind het zand voortzwiept,
als grillige wolken boven de eenzame wilder
nis voortjagen. Hij neme het mooie pad, dat
van Terblijt over den Imbosch naar Laag
Soeren gaat, en hij zal moeten toegeven, dat
de Vale Ouwe nog veel ongerepte schoon
heid bezit.
De Veluwe heeft veel afwisselend schoon.
Stroomt daar niet in 't Zuiden de machtige
rivier, die, door de hooge gronden gedwon
gen. zijn loop moest wijzigen? Van Brummen
tot Wageningen strekt zich de prachtige
Veluwezoom langs dezen stroom uit. En
I 1'ggen daar in het noorden niet de uitge-
Het jachtslot St. Hubertus.
strekte bosschen, waardoor vroeger langs de
breede Hessenwegen de kooplieden van de
Hofstad Arnhem naar de Havenstad Har
derwijk trokken
Talrijke plekjes, zooals het Solsche Gat in
de Putterbosschen, de Hannenschans bij het
idyllische Uddelermecr en de Mythstee in de
bisschen van Nunspeet, herinneren aan lang
vervlogen tijden. Het eerste ligt ten zuiden
van de boschwachterswoning van Drié, eer
tijds Tri geheeten. 't Diepste gedeelte van
het dal is bijna f.ltjjd met water gevuld.
Grijsblauwe beuken, forsche eiken, en ranke
lariksen sieren de steil oploopende randen
Hier hielden reeds de Germanen hun volks
vergaderingen, hier werd bij de komst van
het Christendom een kapel gesticht, waar
vrome kloosterlingen in eenzamen afzonde
ring hun leven sleten. Na verloop van tijden
maakten matigheid en ingetogenheid plaats
voor een leven van losbandigheid en tot
straf verzonken kapel en kjuis in een storm-
achtigen nacht in de diepte. Toen borrelde uit
de aarde een bron op, die laafnis schenkt aan
hert en ree.
Andere tjjden kwamen. Het Solsche Gat
werd een schuilhoek voor de Zigeuners, de
Heidens, als in de 17e en 18e eeuw klokgelui
het sein gaf -tot één der woeste drijfjachten
op deze v ogelvrij verklaarde ongelukkige
zwervers. Het Leuvenumsche bosch, met zijn
eenig mooie boschdreef de Poolsche weg, is
door Natuurmonumenten voor ondergang be
hoed. 't Is een der weinige natuurwouden in
ons land, 't is het aloude, dichterlijke bosch
in volle schoonheid. De zilveren berk prijkt
er tusschen forsche eiken, zware beuken en
donkere dennen. De Hierdensche beek, die
van het Uddelermeer gekomen de muren
van het statige kasteel Staverden omspoelt,
zoekt door het fraaie boschcomplex zjjn weg
naar de Zuiderzee.
Daar liggen in het Noorden nog de Wolfs
bergen niet de ongerepte brokken hei en de
mooie bosschen. Daar 'iggen aan den rand
d' oude stadjes Hattem, Elburg, Harderwijk
en Nijkerk als droomers uit een ver ver
leden.
En dan is de Veluwe nog maar een brok
van het Schoone Gelderland, dat bovendien
kan roemen op een Achterhoek met zijn vele
kasteelen ,op een Rijk van Nijmegen met
een mooie oude stad en schilderachtige om
streken. op een Betuwe, waar de polders met
de wijde horizonten een heel ander schoon
laten zien.
Schelpen met garnalen en
mayonaisp
Biefstuk
Bloemkool
Karnemelkpudding
Karnemelkpudding
Cornedbeefsla
Spinazie
Spiegeleieren
Aardappelpurée
Vruchten
Runderrollade
Andijvie
Aardappelen
Ommelet met kersen
net
de
>on
len
Koud vleesch met remoulade saus
Worteltjes
Aardappelen j-1®
Macaroni met boter en suiker
Gebakken rauwe ham
Tuinboonen
Aardappelen
Rabarber
Zalm met Sauce tartare
Aardappelen
Doperwten
Vruchtensla
Tomatensoep
Kalfslever met rijst
Gemengde sla
in
rd
el-
;e-
he
m,
en
■ld
er
te
de
en
ji,
P-
y-
V,
:y
;n
Nadat aluminium pannen schoongewrev'n
zijn met de bekende sponsjes, wrijft men
met droog krijt, waarna ze er prachtig igr
zullen zien.
t
van Schagerbrug.
Westerkerk, (Helden der Zeeplein).
Geen dienst
Geref. Kerk. (Julianapark).
's Morgens 8.30 uur, Ds. Mefnen
's Morgens 10.30 uur, Cand. W. Loopstra
van Groningen.
's Avonds 5.30 uur, Ds. Tollenaar
Geref. Kerk (Rehoboth-Kerk).
's Morgens 10 uur, Ds. Tollenaar
's Avonds 5.30 uur, Cand. W. Loopstra
Oud Geref. Kerk (Hoogstraat).
's Morgens 10 uur en 's avonds 5.30 uur
Ds. v. 't Hoog, Utrecht
Donderdagavond 7.30 uur, Ds. C. Kramp
van Enkhuizen.
Chr. Geref. Kerk (Steengracht).
's Morgens 10 uur en 's avonds 5 uur
de heer J. Rebel.
Herst. Evang. Luth. Gem. (Weezenstr.).
's Morgens 10.30 uur, Ds. W. J. F. Meiners
Doopsgezinde Gemeente (Kerkgracht).
's Morgens 10 uur, Ds. P. J. Smidts
Oud-Katholieke Kerk (Langestraat 76)
's Morgens 10 uur, kerkdienst.
Evangelisatie (Palmstraat).
's Morgens 10.30 u„ Ds. H. J. van Rooijen
van Heemstede.
Evangeliesatiegebouw, Vijzelstraat:
's Morgens 10.30 uur, samenkomst
Zondagmiddag 4 uur, straatprediking
Tuindorp. Verschillende sprekers,
's Avonds 8 uur, samenkomst
Leger des Heils.
10 uur v.m. Heiligings-Samenkomst
3.30 Openluchtsamenkomst.
8 uur n.m. Verlossings-Samenkomst
Donderdagav. 8 u„ Heiligings-samenkomst
Herst. Apost. Gem. i. d. Eenheid d. Apostelen
Soembastraat.
's morgens 10 en 's middags 4 u. samen
komsten. Woensdagavond 8 uur.
Hersteld Apostolische Zending Gemeente
Sluisdijkstraat hoek Schagenstraat.
Geen dienst.
Kerk van Jezus Christus, Janzendw.str. 8
's Morgens 9.30 en 's avonds 5 uur
Samenkomsten.
HUISDUINEN
Ned. Herv. Gemeente.
's Morgens 9.30 uur, Ds. M. van Wichen
Mooie, bruine jus krijgt men in den re:
het gemakkelijkst door het braden van rundot
lappen, terwijl de hoeveelheid, die men erv.j.
kan maken ook grooter is dan bij het bradej
van groot vleesch. Vooral in gezinnen, waa
,'P
men bezuinigen moet en niet alle dag,
vleesch kan geven is een smakelijke jus v^
waard.
Het vet wordt heet gemaakt, b.v. 1 o'
hierin worden de goed droge, met zout
strooide lapjes gedaan, b.v. 500 gram en an'
een kant goed donkerbruin gebraden, daar
omgekeerd en een gesnipperde middelmal
groote ui bijgevoegd, die we met het vlees
in het vet mee laten bakken. Is de and<
zijde van het vleesch, en ook de ui rr
donker gekleurd, dan strooien we twee flin
lepels bloem over hetv leesch, keeren dit n
even om en gieten er een kopje water,
laten het even goed bruisen en voegen daar
nog 1. water bij, nemen het vleesch uit
pan, zeven de jus en laten alles in een and^e
pan. waarna de lapjes nog ongeveer and'n
half uur op een kleine pit moeten smoren
a,
oud goud en zilver tegen
de hoogste waarde.
Fa. Beemsterboer.
Sensatie van den eersten rang.
Het programma, dat deze week in de Witte
gegeven wordt, staat in het teeken van sen
satie en zal zeker de liefhebbers van dit genre
kunnen bevredigen.
Als eerste nummer draait „Circus Buffalo"
Bill", een „ouderwetsche" film, spelende in de
wereld van schmink en arena's. De tafreelen
munten uit door durf en sensatie.
De tweede film luistert naar de titel „De
Vliegende Dood", en ook in deze ontbreken
sensatie noch menschelijk spel.
Het voorbeeld is de beste opvoeder.
Iedereen ontmoet in zijn leven wel eens
menschen, waarmede hij tenslotte zóó ver
trouwd raakt, dat hij buitengewoon mededeel
zaam wordt en zijn persoonlijke omstandig
heden en ervaringen vertelt. Vooral jonge,
onervaren menschen kunnen zoo vol geestdrift
anderen alles toevertrouwen, wat zij beleven
en zijn dan gelukkig een verwante ziel ge
vonden te hebben, die hen begrijpt. Helaas ko
men zij later tot de bittere ervaring, dat zij
hun hart ontsloten hebben voor iemand, die
niet de ware vriend of vriendin blijkt te zijn.
Wij allen hebben in onze jeugd dan ook wel
licht dergelijke teleurstellende ontdekkingen
gedaan en door schade en schande moeten
leeren aanvoelen, dat het niet alles goud is.
dat blinkt. De trouwste vriendin, die het leven
geeft, waar steeds op vertrouwd kan worden,
is zeker wel een moeder, die zelfs als haar
oordeel wel eens hard is, wanneer haar kin
deren haar iets toevertrouwen, gedreven door
haar liefde, het beste met hen voorheeft.
Wanneer het enkel en alleen maar bij
teleurstellingen blijft, die men soms door an
deren ondervindt, dan kan men alleen slechts
een ervaring rijker zijn, en een volgenden
keer voorzichtiger zijn, doch de gevolgen van
het verkeerd gestelde vertrouwen zijn meer
malen van ver ;trekkenden aard.
Het is de taak der ouders het vertrouwen
van hun kinderen te v n. niet Veen, doch
te behouden en het zich ...ari'g te maken.
Het is zeker een der moeilijkste problemen,
die het opvoedingsvraagstuk' omvat e wan
neer de kinderen opgroeien tot jonge men
schen en volwassen zijn, dan meenen zij zoo
vaak geen leiding meer noodig te hebben. Zij
gevoelen zich vaak in hun eer gekrenkt, wan
neer zij meenen, dat de ouders ingrijpen of
zich willen „bemoeien" met hun gedragingen,
of handelingen, omdat zjj „oud en w\js" ge
noeg zjjn om te doen, wat zij meenen, dat
goed is. Gebrek aan inzicht belet hen hun
volle vertrouwen aan de ouders te schenken
en naarmate zij zelfstandige mensêhen wor
den begrijpen zij, dat de ouders zich nimmer
door nieuwsgierigheid gedreven met hun din
gen bemoeiden.
Het goede voorbeeld is van groote opvoe
dende kracht en in een gezin, waar de
ouders alles met elkaar bespreken, geen ge
heimen voor elkander hebben, zullen de ver
houdingen tusschen hen en de kinderen ook
van onderling vertrouwen getuigen. Deze
laatsten zullen dan ook niets te verbergen
hebben omtrent de vrienden en vriendinnen,
waarmede zij omgaan, omdat zij weten, dat
vader en moeder met hen meeleven, hen be
grijpen en niets alléén uit een critisch oog
punt beschouwen, doch belangstellend mede
leven.
Het is noodig, dat de ouders op de hoogte
zijn met wie hun kinderen omgaan in hun
vrijen tjjd, doch zij moeten nimmer het ge
voel hebben, dat zjj bespied worden. In het
gevoel van uiterlijke vrpheid en innerlijke ge
bondenheid ligt de groote kracht, welke leidt
tot onderling vertrouwen, en de jonge, op
pende menschen in de moeilijke puber-
sjaien zooveel steun biedt.