Meer veiligheid POTTER'S MUGGENOLIE „Onze VI oot" 'aatom. bij landen en starten van vliegtuigen Schoonmoeder vergiftigt schoonzoon De toestand van de Groote Kerk te Alkmaar Led en verg adering AGENT-INCASSEERDER Radioprogramma Palestinarapport in het Engelsche parlement Koninklijke Nederl. Vereeniging Algemeene op VRIJDAG a.s. 16 Juli, De in Denemarken geplaatste H.A.I^-order Wijziging legerorganisatie SPORT Goede prestatie van landgenoot Int. motorzesdaagsche in Engeland Conflict bij Smit en Co's sleepdienst opgelost Houding van Blum goedgekeurd Het fraaie decoratieve Paleis, uit het 5e bedrijf van ,Een Midzomernachtdroom', dat 17 en 18 Juli in het Openluchttheater te Bergen wordt gespeeld. Vliegtuigen met neuswielonder- stel. Stearmond Hammond vliegtuig gekocht Scheldc- musch in beproeving. Het verhoogen van de veiligheid in het luchtverkeer, het opvoe den van de regelmaat, alsmede het gerief voor de passagiers brengen mede, dat voortdurend naar verbe tering wordt gestreefd. Het landen en starten met slecht zicht }s gedurende den laatsten tijd het onderwerp van belangrijke studies geweest en te dezen aanzien is men tot de overtuiging geko men, dat de zgn. blindlanding en blindstart eenvoudiger zijn uit te voeren met een vlieg tuig, dat een gewijzigde constructie van het onderstel heeft, waarbij het staartwiel is vervallen, terwijl hiervoor een wiel aan de neus van hef vliegtuig in de plaats is pekomen. De twee hoofdwiolen ziin hierbij iets meer naar achteren geplaatst. Dit zgn. neuswielonderstel maakt het mogelijk om het vliegtuig als het ware tegen den grond te vliegen. Bij de bestaande constructie met een staartwiel wordt door den lan- dingsstoot de invalshoek en daar door de draagkracht van de vleugel vergroot, waardoor het vliegtuig de neiging krijgt om na den gering- sten stoot op te springen. Bij het neuswielonderstel daar entegen wordt na den landingsstoot de draagkracht van de vleugel ver kleind, omdat de invalshoek gerin ger wordt. Het gevolg hiervan is, dat een dergelijk vliegtuig absoluut geen neiging tot opspringen ver toont.. Behalve dat het over den kop slaan van het vliegtuig wordt voorkomen, wordt door deze uitvoering het vliegtuig stabieler op den grond, waardoor met zijwind kan wor den geland en sneller over den grond ge rold. T)e snelheid bij het landen be hoeft niet te worden verhoogd. Men hoort dikwijls de meening verkondi gen, dat voor een vliegtuig met een neus wielonderstel de landingssnelheid hoogerzou moeten worden. Dit is niet juist. Een vlieg tuig met een neuswielonderstel kan echter zonder bezwaar met een hoogere snelheid worden geland. Het is echter evenzeer moge lijk dit vliegtuig te landen met dezelfde lage snelheid, die bereikt kan worden met de thans toegepaste onderstellen. Doordat het vliegtuig met een neuswiel onderstel onmiddellijk na de landing met zijn volle gewicht on den grond drukt, kan de geheele remkracht worden toegepast, waardoor de uitloop hij een dergelijke ma chine korter zal worden. Hieruit moge blijken, dat een neuswielon derstel in de eerste plaats voor de veilig heid van belang is. Door de stabiliteit op den grond kan het vliegtuig beter met zij wind landen en starten, terwijl op het vlieg terrein sneller kan worden getaxied, dit be- teekent dus tijdsbesparing. Meerdere voordeelen. Wanneer op een vliegveld q.b.i. heerscht d.w.z. dat de vliegtuigen vanwege het slech te zicht mogen landen volgens de door den havenmeester per radio te geven aanwijzin gen, dan biedt het neuswielonderstel het voordeel, dat de landing eenvoudiger wordt, doordat men zooals hierboven reeds ver meld tegen den grond kan vliegen doch bovendien kan men na het landen sneller den weg vrij maken voor een eventueel vol gend vliegtuig. Gerief voor de passagiers. De constructie van het neuswielonderstel brengt bovendien voordeelen mede wat be tref het gerief voor de passagiers. Wij den ken hierbij vooral aan groote vliegtuigen, die in de toekomst als slaapvliegtuigen zul len zijn ingerirht. De passagiers blijven nu van het moment voor de start af tot na de landing in denzelfden stand, dit in tegen stelling met vliegtuigen met een staartwiel, warbij het vliegtuig bij de start van stand verandert om te gaan vliegen en bij de lan ding wederom voor het rollen over den grond. Nieuwe aankoopen van de K.L.M. Tot nog toe werd het neuswielonderstel slechts toegepast op enkele typen kleine vliegtuigen. Naar men weet zal het echter voor de eerste maal bij zware verkeersvlieg tuigen worden toegepast door de douglas— fabrieken te Santa Monica, die in November a.s. de eerste proefvluchten hopen te ma ken met de nieuwe, aan 40 personen plaats biedende douglas D. C. 4, welke met een neuswielonderstel is uitgerust. Teneinde de K.L.M.piloten in de gele genheid te stellen, zich een oordeel te vor men over het neuswielonderstel en de noo- dige ervaring op te doen met het maken van landingen met een aldus uitgeruste machine, is de K. L. M. overgegaan tot den aankoop van een Stearmond Hammond vliegtuig terwijl een Scheldemusch den pi loten ter beschikking zal worden gesteld. De Stearmond wordt iri Amerika reeds in serie gebouwd. Een vliegtuig zonder richtingsroer. Bij de Stearmond ontbreekt de richtings besturing. Alleen het hoogreroer en de aile- rons worden bediend, Waardoor het vliegen aanzienlijk wordt vereenvoudigd en een bocht steeds zuiver wordt gevlogen. De fa brikant kondigt dan ook aan, dat slippen of traverseeren met dit vliegtuig uitgeslo ten is. Zij deed rattenkruid op zijn brood. Naar eerst heden aan het licht is geko men, heeft de vorige week in Zwaag bij Hoorn een 74-jarige vrouw een poging ge daan om haar schoonzoon, men wien zij in onmin leefde, door middel van vergiftiging om het leven te brengen. Deze vrouw. mei. N.. is een weduwe, bij wie na het overlijden van haar man, de schoonzoon, zekere L. met zijn gezin kwam inwonen. Hij voerde voor haar het tuinders- bedrijfje en het feit. dat de uitkomsten hiervan dor de tijdsomstandigheden verre van loonend waren, moeten bij de oude vrouw kwaad bloed hebben gezet. Hoewel L. de laatste jaren zeer oppassend leefde, werd hem de slechte gang van zaken ge weten en de verstandhouding liet den laatsten tijd dan ook alles te wenschen over. Dit werd zqo erg. dat de weduwe besloot haar schoonzoon te vergiftigen, waartoe zii rattenkruid bezigde, dat de vorige week on een avond op zijn brood werd gedaan. Direct constateerde L. een bijzonder scherpen smaak en spuwde de eerste han brood uit. waardoor hij geen al te nadeelige gevolgen heeft ondervonden. Nadat de vrouw door de politie voorloopig is verhoord, is zij on transport gesteld naar bet huis van bewaring te Alkmaar. INSCHRIJVING DIENSTPLICHT. In het Staatsblad No. 583 is een besluit van 30 Juni 1937 opgenomen, houdende eenige voorzieningen ten aanzien van den dienstplicht voor de lichting 1939. De strek king daarvan is, dat de aangifte ter in schrijving voor die lichting (d. z. de in 1919 geborenen! dit jaar evenals verleden jaar geschiedt in October, in plaats van in Ja nuari d.a.v. Nog geen besjissing over de ont ruiming van het postkantoor. Zooals wij reeds melden is gisteren een conferentie gehouden o\er de eventuecle ont ruiming van het postkantoor te Alkmaar in verband met den houwvalligen toestand van de Groote Kerk. Een beslissing is echter nog niet gevallen, doch mag wel binnenkort te gemoet worden gezien. Onze correspondent, die ons gisteren me dedeelde, dat de Handelsschool waarschijn lijk tot tijdelijke verblijfplaats voor het post kantoor zou dienen, meldt ons, dat de brand weerkazerne en 't gymnastieklokaal ook in verband met de onderbrenging van den P.T.T.-dienst genoemd zijn. Men is gisteren begonnen het parkeerter rein bij de Groote Kerk af te zetten. in ,,Het Kegelhuis", Julianapark, des avonds om 8 uur AGENDA: 1 Opening. 2 Verslag gang van zaken. 3 Verkiezing bestuur. 4 Rekening en verantwoording 1935 en 1936 en begrooting 1937. 5 Benoeming commissie tot nazien rekeningen en verantwoordingen. 6 Voorstel, Kap. t/Zee H. J. Boldingh te benoemen tot Eere-Voorzitter van afd. Den Helder. 7 Mededeeling bestuur betreffende de statuten. 8 Rondvraag en wat verder ter tafel zal worden gebracht. SECRETARIS Groote kapitaalkrachtige Nederlandsche Maatschappij voor Ziekenhuisverpleging en operatiekosten vraagt voor directe indiensttreding een actieve tegen kleine vaste toelage en provisie, Voorgeschikte kracht gelegenheid tot uitbreiding van het bestaande agent-, schap in samenwerking met Inspecteur Brieven onder no. 23 aan het Bureau van dit blad de helft von Uw nachtrust, die U toc^ al zoo hard noodig hebt, nog opge4 ofTerd aan 't wegjagen van muggen 9 Enkele druppels Potter's Muggenoli^ aangenaam van reuk en verfris| schend - zijg,voldoende om alle mug-4 gen het hazenpad te doen kiezen) Is U door zoo'n insect, zelfs een wespx gestoken, enkele druppels Potter'^ Muggenolie doen jeuk en zwelling direct verdwijnen. Uitstekend tegen' huidjeuken en galbulten. Neemt he^ op reis mee. Bij apotheken eni drogisten a 35 cents per flacon'. Imp.: H. ten Herkei Hilversum? GEVRAAGD voor het OPLEIDINGSSCHIP VOOR DE HANDELSVAART te Rotterdam „DE NEDERLANDER": EEN ONDEROFFICIER OM ALS BOOTSMAN dienst te doen. Salaris nader overeen te komen. Schriftelijke sollicitaties tn richten aan den Secretaris, Westerlaan 10, Rotterdam. Vragen aan den Minister. In verband met de opdracht van de Hol landAmerikaLijn voor den bouw van twee motorvrachtschepen aan een Deensche werf, heeft de heer Van den Tempel eenige vragen tot den Minister van Handel, Nij verheid en Scheepvaart gericht. Hij vraagt hierin of de H.A.L. geen overleg gepleegd heeft met de Nederlandsche Rijkscommissie voor de werkverruiming en voorts of de Mi nister niet van oordeel is, dat het de moreele plicht der H.A.L. ware geweest, zich met onze regeering in verbinding te stellen, ten einde de order in Nederland te plaatsen. De heer v. d. Tempel noemt in dit verband den aan de II.A.L. den laatsten tijd verleenden staatssteun en. vraagt tenslotte: Is de Minister berèid. te bevorderen, dat maatregelen worden getroffen, om te voor komen, dat belangrijke bouworders voor schepen zonder voorkennis der regeering in het buitenland kunnen worden geplaatst? Voorbarige berichten. Naar aanleiding van de verschillende pers berichten omtrent in'het voornemen liggen de wijzigingen van de legerorganisatie en van de garnizoensindeeling wordt ons van bevoegde zijde medegedeeld, dat deze be richten voorbarig zijn. DONDERDAG 15 JULI 1937. Hilversum 1. AVRO-uitzending. 8.00 Gramofoonmuziek. 10.00 Morgenwijding. 10.15 Gramofoonmuziek. 10.30 Omroeporkest en soliste. 12.30 Kovacs Lajos' orkest en gramofoon muziek. 2.00 Modepraatje. 2.30 De Palladians en gramofoonmuziek. 4.00 Ziekenhalfuur. 4.30 Gramofoonmuziek. 4.50 Voor de kinderen. 5.30 Omroenorkest. 6.30 Sportpraatje. 7.00 Orgel en cello. 7.45 Voor rijwieltoeristen. 8.00 Berichten ANP. Mededeelingen. 8.15 „De laatste ronde", causerie. 8.20 Residentie-orkest en soliste. In de pauze: Interview. 10.30 AVRO-Dansorkest. 11.00 Berichten ANP. Hierna AVRO-Dans orkest. 11.4012.00 Gramofoonmuziek. Hilversum II. 8.00—9.15 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO. 2.0012.00 NCRV. 8.009.15 en 10.00 Gramofoonmuziek. 10.15 Morgendienst. 10.45 Gramofoonmuziek. 11.30 Godsdienstig halfuur. 12.00 Berichten. 12.15 Gramofoonmuziek. 12.30 KRO-Orkest en gramofoonmuziek. 2.00 Handwerkles. 2.55 Gramofoonmuziek. 3.00 Voor de vrouw. 3.30 Gramofoonplaten. 3.45 Bijbellezing. 4.45 Handenarbeid voor de jeugd. 5.15 Gramofoonmuziek. 5.45 Pianovoordracht. 6.30 Literaire causerie. 7.00 Berichten. 7.15 Journalistiek weekoverzicht. 7.45 Reportage. 8.00 Berichten ANP. Herl aling SOS-Ber. 8.15 Samenkomst van het Leger des Heils te Rotterdam, m.m.v. het muziekcorps en de Zangbrigade. 9.15 Amsterdams Salonorkest. (Om 10.00 Be richten ANP.) 10.45 Gymnastiekles. 11.0012.00 Gramofoonmuziek. Schriftlezing. Alkema tweede bij stayerswed strijd te Leipzig. Bij de gehouden stayerswedstrijden te Leipzig over 100 K.M. in twee manches van 40 en 60 km. werd onze landgenoot Alkema resp. vierde en tweede. Bij den eindstand werd hij tweede geklasseerd. De eindstand luidt: 1. Stach, totaal afge legde afstand 99.920 K.M.; 2. Alkema, 99.375 K.M. Landganooten hebben pech, maar slaan een goed figuur. In de gisteren te Llandridid Wells in Wa les gebonden tweede étappe van de int. mo torzesdaagsche over 410 K.M., hebben de Nederlandsche deelnemers over het alge meen goed gereden. De Eysink-rijder Renooij moest echter door schade aan het achter wiel opgeven. De D.K.W.-rijder Heusden sloeg over den kop, maar kon de étappe uitrijden. De overige Nederlandsche rijders, waaronder ook Jan Moe.jes, weerden zich uitstekend. WEGWEDSTRIJD TOULOUSE—PARIJS. Bonduel wint de tweede étappe. De tweede étappe van den wegwedstrijd ToulouseParijs, welke over een afstand van 236 k.m. van Montauban naar Brive voerde, ondervond, evenals de eerste étappe een verrassend groote belangstelling. Tenslotte kwamen elf renners ie Brive aan, waar Bonduel met drie lengten voor sprong op den winnaar van de eerste étappe. Vlaeminck won. Ook de Caulwé, v. Sitnaeys, Hardiquest, en Mithouard noteer den den zelfden tijd. Met bijna zes minuten achterstand kwam Archambaud als 21ste binnen. In bet algemeen klassement is de stand: 1. Vlaeminck, li uur 15 min. 19 sec; 2. van Simaeys met don zelfden tijd; 3. de Caluwé, l i uur 16 min. 42 sec. Voorgestelde loonsverlaging te ruggenomen. Na de besprekingen, die gisteren gevoerd zijn tusschen de directie van L. Smit en Cos internationale sleepdienst en den een- ral en transpprtarheidersbond is de voor gestelde loonsverlaging van 13 procent te- ruggenomen, terwijl voorts de toezegging is gedaan, dat de loon- en arbeidsvoorwaarden met ingang van 1 October a.s. in een co!- lectief contract zullen worden vastgesteld. KAPITEIN VAN DE „ANDRA" IN ONS LAND TERUG. De gezagvoerder van de „Andra", kapi- lem I. Drachten, is na geruimen tijd ge dwongen in Spanje te hebben vertoefd gisteravond te Rotterdam teruggekeerd. Socialistisch congres gaat ac- coord met de deelneming aan 't kabinet Chautemps. In zijn laatste bijeenkomst heeft het so cialistische congres met 4.539 tegen 19 man daten en 828 onthoudingen zijn goedkeurinq uitgesproken over het optreden van de re geering-Blum. Vervolgens sprak het congres zich met 3484 tegen 1866 mandaten en 43 onthou dingen uit voor handhaving der socialis tische ministers in het kabinet Chautemps Nog vóór het zomerreces aan de orde. De Engelsche minister-president heeft in het Lagerliius verklaard dat. beraadslagingen worden gevoerd met het doel schikkingen ie treffen, om liet rapport van de Koninklijke Commissie van Onderzoek inzake den toestand in Palestina vóór het zomerreces in het Huis aan de orde te stellen. Ontwijkend antwoord van Ibn Saud. Terwijl de koning van Irak door zijn mi nister-president heeft laten antwoorden op het protesttelegram van de Palestijnsche Arabieren tegen het Britsche plan tot verdee ling van Palestina en dit plan van de hand heeft gewezen, heeft gisteren koning Ibn Saud een ontwijkend antwoord gegeven. ANNA PAULOWNA S. Liefhebber slaagde te Den Helder voor het M.U.L.O.-diploma. BREEZAND. Dc N.V. Bloembollenveiling „Breezand" zal a.s. Dinsdag haar eerste veiling voor leverbare bollen houden. «^MARKTBERICHTEN jBcÊj PURMEREND 13 Juli. Gemeentel. Kaasbeurs. Verhandeld 19 par tijen, wegende 66.000 Kg., handel goed, hoogste prijs f 21.50. 12 stapels kleine Boe renkaas f 20.50, 1 stapel Goudsrlie kaas f 21, 2 stapels volvette f 22. 1066 Kg. boter f 1.411.47 per kilo. matig. Runderen, totaal 587 stuks: 280 vette koeien 62—78 ct. per Kg., handel matig; 155 geldekoeien f 100200 per stuk, matig! 108 melkkoeien f 165280 per stuk, matig! 11 stieren 5262 ct. per kilo. matig; 16 paar den f 120100 per stuk, s^ig; 69 vette kal veren 3060 ct. per kilo. matig; 373 nuch tere kalveren: voor de slacht f 5—13, voor de fok f 1015 per stuk, matig; 233 vette varkens: voor de zouterjj en voor de slacht. 1-051 ct. per kilo, vlug; 60 magere var kens f 20—30 per stuk, matig; 233 biggen f 13—18 per stuk. matig; 427 schapen f 15 —20 per stuk, matig; 55 hokken f 4—11 per stuk .matig; 600 lammeren f 1116 per stuk. matig; kipeieren f 3.60—1, eendeieron f 2.60. per 100 stuks, piepkuikens 6070 et. per kilo, oude kippen en banen 321/ó—12V3 et. per kilo. konijnen f 0.30—1.10 per stuk, eenden 2060 et. per stuk, duiven 10 rt. per ^an°n ck Tcipeipren A Loop. Centrale F.ierveiling. „Aanvoer: 70.000 eendeieren f 1.80—2.90. 7.1.000 kipeierpn; 65—66 Kg. 3.85—1 63—61 Kg. 3.80-3 00. 60-62 Kg. 3.65-3.85 58-59 k^: StS: 56-37 •v,°-n-80' WARMENHUIZEN. 13 J„H. Aanvoer: 119.000 Kg. aardappelen: Srhot- sehe muizen 3.50-4.10. id. grove 3.50 4. V"p. 2.202.80. eigenheimers 8.60- 4.40, 22.» Kg. zilveruion f 6.60. BROEK OP LANGENDT.TK, 14 Juli. 40o^ Kg. aardappelen: Scbot- ro i 1" L30. hl. eigenheimers 3.50 -4.60. drielingen 2—2 90. kleine 1—1 40 450 iVsO-'1 u'"03 R'0 r"°' spereieboonen T?o- 11 I snnboonen 24.10. 30.000 Kg ronde kool 2,30-3.50. 1100 Kg vroege U voonnsrn a nwnk<> c0,p knn' 5.10-6.40. nnDSCHABWO 1 'OE 14 Juli 1 "0 hl M *.3O_i.?0, groot en 3.70- z'ilverrlrin 1 - 3.50-4.10. drielingen 2-2 70 zilverdnelingen 5.90-5 tn. zih ernep 7 40— tuin boon en 5.30-5.60, wille koof 3.80-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 6