Meer veiligheid
POTTER'S MUGGENOLIE
„Onze VI oot"
'aatom.
bij landen en starten
van vliegtuigen
Schoonmoeder vergiftigt
schoonzoon
De toestand van de
Groote Kerk te Alkmaar
Led en verg adering
AGENT-INCASSEERDER
Radioprogramma
Palestinarapport in het
Engelsche parlement
Koninklijke Nederl. Vereeniging
Algemeene
op VRIJDAG a.s. 16 Juli,
De in Denemarken
geplaatste H.A.I^-order
Wijziging legerorganisatie
SPORT
Goede prestatie van
landgenoot
Int. motorzesdaagsche
in Engeland
Conflict bij Smit en Co's
sleepdienst opgelost
Houding van Blum
goedgekeurd
Het fraaie decoratieve Paleis, uit het 5e bedrijf van ,Een Midzomernachtdroom',
dat 17 en 18 Juli in het Openluchttheater te Bergen wordt gespeeld.
Vliegtuigen met neuswielonder-
stel. Stearmond Hammond
vliegtuig gekocht Scheldc-
musch in beproeving.
Het verhoogen van de veiligheid
in het luchtverkeer, het opvoe
den van de regelmaat, alsmede het
gerief voor de passagiers brengen
mede, dat voortdurend naar verbe
tering wordt gestreefd.
Het landen en starten met slecht zicht }s
gedurende den laatsten tijd het onderwerp
van belangrijke studies geweest en te dezen
aanzien is men tot de overtuiging geko
men, dat de zgn. blindlanding en blindstart
eenvoudiger zijn uit te voeren met een vlieg
tuig, dat een gewijzigde constructie van
het onderstel heeft, waarbij het staartwiel
is vervallen, terwijl hiervoor een wiel aan
de neus van hef vliegtuig in de plaats is
pekomen. De twee hoofdwiolen ziin hierbij
iets meer naar achteren geplaatst. Dit zgn.
neuswielonderstel maakt het mogelijk om
het vliegtuig als het ware tegen den grond
te vliegen.
Bij de bestaande constructie met
een staartwiel wordt door den lan-
dingsstoot de invalshoek en daar
door de draagkracht van de vleugel
vergroot, waardoor het vliegtuig de
neiging krijgt om na den gering-
sten stoot op te springen.
Bij het neuswielonderstel daar
entegen wordt na den landingsstoot
de draagkracht van de vleugel ver
kleind, omdat de invalshoek gerin
ger wordt. Het gevolg hiervan is,
dat een dergelijk vliegtuig absoluut
geen neiging tot opspringen ver
toont..
Behalve dat het over den kop slaan van
het vliegtuig wordt voorkomen, wordt door
deze uitvoering het vliegtuig stabieler op
den grond, waardoor met zijwind kan wor
den geland en sneller over den grond ge
rold.
T)e snelheid bij het landen be
hoeft niet te worden verhoogd.
Men hoort dikwijls de meening verkondi
gen, dat voor een vliegtuig met een neus
wielonderstel de landingssnelheid hoogerzou
moeten worden. Dit is niet juist. Een vlieg
tuig met een neuswielonderstel kan echter
zonder bezwaar met een hoogere snelheid
worden geland. Het is echter evenzeer moge
lijk dit vliegtuig te landen met dezelfde
lage snelheid, die bereikt kan worden met
de thans toegepaste onderstellen.
Doordat het vliegtuig met een neuswiel
onderstel onmiddellijk na de landing met
zijn volle gewicht on den grond drukt, kan
de geheele remkracht worden toegepast,
waardoor de uitloop hij een dergelijke ma
chine korter zal worden.
Hieruit moge blijken, dat een neuswielon
derstel in de eerste plaats voor de veilig
heid van belang is. Door de stabiliteit op
den grond kan het vliegtuig beter met zij
wind landen en starten, terwijl op het vlieg
terrein sneller kan worden getaxied, dit be-
teekent dus tijdsbesparing.
Meerdere voordeelen.
Wanneer op een vliegveld q.b.i. heerscht
d.w.z. dat de vliegtuigen vanwege het slech
te zicht mogen landen volgens de door den
havenmeester per radio te geven aanwijzin
gen, dan biedt het neuswielonderstel het
voordeel, dat de landing eenvoudiger wordt,
doordat men zooals hierboven reeds ver
meld tegen den grond kan vliegen doch
bovendien kan men na het landen sneller
den weg vrij maken voor een eventueel vol
gend vliegtuig.
Gerief voor de passagiers.
De constructie van het neuswielonderstel
brengt bovendien voordeelen mede wat be
tref het gerief voor de passagiers. Wij den
ken hierbij vooral aan groote vliegtuigen,
die in de toekomst als slaapvliegtuigen zul
len zijn ingerirht. De passagiers blijven nu
van het moment voor de start af tot na de
landing in denzelfden stand, dit in tegen
stelling met vliegtuigen met een staartwiel,
warbij het vliegtuig bij de start van stand
verandert om te gaan vliegen en bij de lan
ding wederom voor het rollen over den
grond.
Nieuwe aankoopen van de K.L.M.
Tot nog toe werd het neuswielonderstel
slechts toegepast op enkele typen kleine
vliegtuigen. Naar men weet zal het echter
voor de eerste maal bij zware verkeersvlieg
tuigen worden toegepast door de douglas—
fabrieken te Santa Monica, die in November
a.s. de eerste proefvluchten hopen te ma
ken met de nieuwe, aan 40 personen plaats
biedende douglas D. C. 4, welke met een
neuswielonderstel is uitgerust.
Teneinde de K.L.M.piloten in de gele
genheid te stellen, zich een oordeel te vor
men over het neuswielonderstel en de noo-
dige ervaring op te doen met het maken
van landingen met een aldus uitgeruste
machine, is de K. L. M. overgegaan tot den
aankoop van een Stearmond Hammond
vliegtuig terwijl een Scheldemusch den pi
loten ter beschikking zal worden gesteld.
De Stearmond wordt iri Amerika reeds in
serie gebouwd.
Een vliegtuig zonder richtingsroer.
Bij de Stearmond ontbreekt de richtings
besturing. Alleen het hoogreroer en de aile-
rons worden bediend, Waardoor het vliegen
aanzienlijk wordt vereenvoudigd en een
bocht steeds zuiver wordt gevlogen. De fa
brikant kondigt dan ook aan, dat slippen
of traverseeren met dit vliegtuig uitgeslo
ten is.
Zij deed rattenkruid op zijn brood.
Naar eerst heden aan het licht is geko
men, heeft de vorige week in Zwaag bij
Hoorn een 74-jarige vrouw een poging ge
daan om haar schoonzoon, men wien zij in
onmin leefde, door middel van vergiftiging
om het leven te brengen.
Deze vrouw. mei. N.. is een weduwe, bij
wie na het overlijden van haar man, de
schoonzoon, zekere L. met zijn gezin kwam
inwonen. Hij voerde voor haar het tuinders-
bedrijfje en het feit. dat de uitkomsten
hiervan dor de tijdsomstandigheden verre
van loonend waren, moeten bij de oude
vrouw kwaad bloed hebben gezet. Hoewel
L. de laatste jaren zeer oppassend leefde,
werd hem de slechte gang van zaken ge
weten en de verstandhouding liet den
laatsten tijd dan ook alles te wenschen
over. Dit werd zqo erg. dat de weduwe
besloot haar schoonzoon te vergiftigen,
waartoe zii rattenkruid bezigde, dat de
vorige week on een avond op zijn brood
werd gedaan. Direct constateerde L. een
bijzonder scherpen smaak en spuwde de
eerste han brood uit. waardoor hij geen al
te nadeelige gevolgen heeft ondervonden.
Nadat de vrouw door de politie voorloopig
is verhoord, is zij on transport gesteld naar
bet huis van bewaring te Alkmaar.
INSCHRIJVING DIENSTPLICHT.
In het Staatsblad No. 583 is een besluit
van 30 Juni 1937 opgenomen, houdende
eenige voorzieningen ten aanzien van den
dienstplicht voor de lichting 1939. De strek
king daarvan is, dat de aangifte ter in
schrijving voor die lichting (d. z. de in 1919
geborenen! dit jaar evenals verleden jaar
geschiedt in October, in plaats van in Ja
nuari d.a.v.
Nog geen besjissing over de ont
ruiming van het postkantoor.
Zooals wij reeds melden is gisteren een
conferentie gehouden o\er de eventuecle ont
ruiming van het postkantoor te Alkmaar in
verband met den houwvalligen toestand van
de Groote Kerk. Een beslissing is echter nog
niet gevallen, doch mag wel binnenkort te
gemoet worden gezien.
Onze correspondent, die ons gisteren me
dedeelde, dat de Handelsschool waarschijn
lijk tot tijdelijke verblijfplaats voor het post
kantoor zou dienen, meldt ons, dat de brand
weerkazerne en 't gymnastieklokaal ook in
verband met de onderbrenging van den
P.T.T.-dienst genoemd zijn.
Men is gisteren begonnen het parkeerter
rein bij de Groote Kerk af te zetten.
in ,,Het Kegelhuis", Julianapark,
des avonds om 8 uur
AGENDA:
1 Opening.
2 Verslag gang van zaken.
3 Verkiezing bestuur.
4 Rekening en verantwoording 1935 en 1936
en begrooting 1937.
5 Benoeming commissie tot nazien rekeningen en
verantwoordingen.
6 Voorstel, Kap. t/Zee H. J. Boldingh te benoemen
tot Eere-Voorzitter van afd. Den Helder.
7 Mededeeling bestuur betreffende de statuten.
8 Rondvraag en wat verder ter tafel zal worden
gebracht.
SECRETARIS
Groote kapitaalkrachtige Nederlandsche Maatschappij
voor Ziekenhuisverpleging en operatiekosten
vraagt voor directe indiensttreding een actieve
tegen kleine vaste toelage en provisie, Voorgeschikte kracht
gelegenheid tot uitbreiding van het bestaande agent-,
schap in samenwerking met Inspecteur
Brieven onder no. 23 aan het Bureau van dit blad
de helft von Uw nachtrust, die U toc^
al zoo hard noodig hebt, nog opge4
ofTerd aan 't wegjagen van muggen 9
Enkele druppels Potter's Muggenoli^
aangenaam van reuk en verfris|
schend - zijg,voldoende om alle mug-4
gen het hazenpad te doen kiezen)
Is U door zoo'n insect, zelfs een wespx
gestoken, enkele druppels Potter'^
Muggenolie doen jeuk en zwelling
direct verdwijnen. Uitstekend tegen'
huidjeuken en galbulten. Neemt he^
op reis mee. Bij apotheken eni
drogisten a 35 cents per flacon'.
Imp.: H. ten Herkei
Hilversum?
GEVRAAGD voor het OPLEIDINGSSCHIP VOOR DE
HANDELSVAART te Rotterdam „DE NEDERLANDER":
EEN ONDEROFFICIER OM ALS BOOTSMAN
dienst te doen. Salaris nader overeen te komen. Schriftelijke
sollicitaties tn richten aan den Secretaris, Westerlaan 10, Rotterdam.
Vragen aan den Minister.
In verband met de opdracht van de Hol
landAmerikaLijn voor den bouw van
twee motorvrachtschepen aan een Deensche
werf, heeft de heer Van den Tempel eenige
vragen tot den Minister van Handel, Nij
verheid en Scheepvaart gericht. Hij vraagt
hierin of de H.A.L. geen overleg gepleegd
heeft met de Nederlandsche Rijkscommissie
voor de werkverruiming en voorts of de Mi
nister niet van oordeel is, dat het de moreele
plicht der H.A.L. ware geweest, zich met
onze regeering in verbinding te stellen, ten
einde de order in Nederland te plaatsen. De
heer v. d. Tempel noemt in dit verband den
aan de II.A.L. den laatsten tijd verleenden
staatssteun en. vraagt tenslotte:
Is de Minister berèid. te bevorderen, dat
maatregelen worden getroffen, om te voor
komen, dat belangrijke bouworders voor
schepen zonder voorkennis der regeering in
het buitenland kunnen worden geplaatst?
Voorbarige berichten.
Naar aanleiding van de verschillende pers
berichten omtrent in'het voornemen liggen
de wijzigingen van de legerorganisatie en
van de garnizoensindeeling wordt ons van
bevoegde zijde medegedeeld, dat deze be
richten voorbarig zijn.
DONDERDAG 15 JULI 1937.
Hilversum 1.
AVRO-uitzending.
8.00 Gramofoonmuziek.
10.00 Morgenwijding.
10.15 Gramofoonmuziek.
10.30 Omroeporkest en soliste.
12.30 Kovacs Lajos' orkest en gramofoon
muziek.
2.00 Modepraatje.
2.30 De Palladians en gramofoonmuziek.
4.00 Ziekenhalfuur.
4.30 Gramofoonmuziek.
4.50 Voor de kinderen.
5.30 Omroenorkest.
6.30 Sportpraatje.
7.00 Orgel en cello.
7.45 Voor rijwieltoeristen.
8.00 Berichten ANP. Mededeelingen.
8.15 „De laatste ronde", causerie.
8.20 Residentie-orkest en soliste. In de pauze:
Interview.
10.30 AVRO-Dansorkest.
11.00 Berichten ANP. Hierna AVRO-Dans
orkest.
11.4012.00 Gramofoonmuziek.
Hilversum II.
8.00—9.15 KRO. 10.00 NCRV. 11.00 KRO.
2.0012.00 NCRV.
8.009.15 en 10.00 Gramofoonmuziek.
10.15 Morgendienst.
10.45 Gramofoonmuziek.
11.30 Godsdienstig halfuur.
12.00 Berichten.
12.15 Gramofoonmuziek.
12.30 KRO-Orkest en gramofoonmuziek.
2.00 Handwerkles.
2.55 Gramofoonmuziek.
3.00 Voor de vrouw.
3.30 Gramofoonplaten.
3.45 Bijbellezing.
4.45 Handenarbeid voor de jeugd.
5.15 Gramofoonmuziek.
5.45 Pianovoordracht.
6.30 Literaire causerie.
7.00 Berichten.
7.15 Journalistiek weekoverzicht.
7.45 Reportage.
8.00 Berichten ANP. Herl aling SOS-Ber.
8.15 Samenkomst van het Leger des Heils te
Rotterdam, m.m.v. het muziekcorps en de
Zangbrigade.
9.15 Amsterdams Salonorkest. (Om 10.00 Be
richten ANP.)
10.45 Gymnastiekles.
11.0012.00 Gramofoonmuziek. Schriftlezing.
Alkema tweede bij stayerswed
strijd te Leipzig.
Bij de gehouden stayerswedstrijden te
Leipzig over 100 K.M. in twee manches van
40 en 60 km. werd onze landgenoot Alkema
resp. vierde en tweede. Bij den eindstand
werd hij tweede geklasseerd.
De eindstand luidt: 1. Stach, totaal afge
legde afstand 99.920 K.M.; 2. Alkema,
99.375 K.M.
Landganooten hebben pech,
maar slaan een goed figuur.
In de gisteren te Llandridid Wells in Wa
les gebonden tweede étappe van de int. mo
torzesdaagsche over 410 K.M., hebben de
Nederlandsche deelnemers over het alge
meen goed gereden. De Eysink-rijder Renooij
moest echter door schade aan het achter
wiel opgeven. De D.K.W.-rijder Heusden
sloeg over den kop, maar kon de étappe
uitrijden. De overige Nederlandsche rijders,
waaronder ook Jan Moe.jes, weerden zich
uitstekend.
WEGWEDSTRIJD TOULOUSE—PARIJS.
Bonduel wint de tweede étappe.
De tweede étappe van den wegwedstrijd
ToulouseParijs, welke over een afstand
van 236 k.m. van Montauban naar Brive
voerde, ondervond, evenals de eerste étappe
een verrassend groote belangstelling.
Tenslotte kwamen elf renners ie Brive
aan, waar Bonduel met drie lengten voor
sprong op den winnaar van de eerste
étappe. Vlaeminck won. Ook de Caulwé, v.
Sitnaeys, Hardiquest, en Mithouard noteer
den den zelfden tijd. Met bijna zes minuten
achterstand kwam Archambaud als 21ste
binnen. In bet algemeen klassement is de
stand: 1. Vlaeminck, li uur 15 min. 19 sec;
2. van Simaeys met don zelfden tijd; 3. de
Caluwé, l i uur 16 min. 42 sec.
Voorgestelde loonsverlaging te
ruggenomen.
Na de besprekingen, die gisteren gevoerd
zijn tusschen de directie van L. Smit en
Cos internationale sleepdienst en den een-
ral en transpprtarheidersbond is de voor
gestelde loonsverlaging van 13 procent te-
ruggenomen, terwijl voorts de toezegging is
gedaan, dat de loon- en arbeidsvoorwaarden
met ingang van 1 October a.s. in een co!-
lectief contract zullen worden vastgesteld.
KAPITEIN VAN DE „ANDRA" IN ONS
LAND TERUG.
De gezagvoerder van de „Andra", kapi-
lem I. Drachten, is na geruimen tijd ge
dwongen in Spanje te hebben vertoefd
gisteravond te Rotterdam teruggekeerd.
Socialistisch congres gaat ac-
coord met de deelneming aan 't
kabinet Chautemps.
In zijn laatste bijeenkomst heeft het so
cialistische congres met 4.539 tegen 19 man
daten en 828 onthoudingen zijn goedkeurinq
uitgesproken over het optreden van de re
geering-Blum.
Vervolgens sprak het congres zich met
3484 tegen 1866 mandaten en 43 onthou
dingen uit voor handhaving der socialis
tische ministers in het kabinet Chautemps
Nog vóór het zomerreces aan de orde.
De Engelsche minister-president
heeft in het Lagerliius verklaard dat.
beraadslagingen worden gevoerd
met het doel schikkingen ie treffen,
om liet rapport van de Koninklijke
Commissie van Onderzoek inzake
den toestand in Palestina vóór het
zomerreces in het Huis aan de orde
te stellen.
Ontwijkend antwoord van
Ibn Saud.
Terwijl de koning van Irak door zijn mi
nister-president heeft laten antwoorden op
het protesttelegram van de Palestijnsche
Arabieren tegen het Britsche plan tot verdee
ling van Palestina en dit plan van de hand
heeft gewezen, heeft gisteren koning Ibn
Saud een ontwijkend antwoord gegeven.
ANNA PAULOWNA
S. Liefhebber slaagde te Den Helder voor
het M.U.L.O.-diploma.
BREEZAND.
Dc N.V. Bloembollenveiling „Breezand"
zal a.s. Dinsdag haar eerste veiling voor
leverbare bollen houden.
«^MARKTBERICHTEN jBcÊj
PURMEREND 13 Juli.
Gemeentel. Kaasbeurs. Verhandeld 19 par
tijen, wegende 66.000 Kg., handel goed,
hoogste prijs f 21.50. 12 stapels kleine Boe
renkaas f 20.50, 1 stapel Goudsrlie kaas
f 21, 2 stapels volvette f 22. 1066 Kg. boter
f 1.411.47 per kilo. matig.
Runderen, totaal 587 stuks: 280 vette
koeien 62—78 ct. per Kg., handel matig;
155 geldekoeien f 100200 per stuk, matig!
108 melkkoeien f 165280 per stuk, matig!
11 stieren 5262 ct. per kilo. matig; 16 paar
den f 120100 per stuk, s^ig; 69 vette kal
veren 3060 ct. per kilo. matig; 373 nuch
tere kalveren: voor de slacht f 5—13, voor
de fok f 1015 per stuk, matig; 233 vette
varkens: voor de zouterjj en voor de slacht.
1-051 ct. per kilo, vlug; 60 magere var
kens f 20—30 per stuk, matig; 233 biggen
f 13—18 per stuk. matig; 427 schapen f 15
—20 per stuk, matig; 55 hokken f 4—11 per
stuk .matig; 600 lammeren f 1116 per
stuk. matig; kipeieren f 3.60—1, eendeieron
f 2.60. per 100 stuks, piepkuikens 6070 et.
per kilo, oude kippen en banen 321/ó—12V3
et. per kilo. konijnen f 0.30—1.10 per stuk,
eenden 2060 et. per stuk, duiven 10 rt. per
^an°n ck Tcipeipren A
Loop. Centrale F.ierveiling.
„Aanvoer: 70.000 eendeieren f 1.80—2.90.
7.1.000 kipeierpn; 65—66 Kg. 3.85—1 63—61
Kg. 3.80-3 00. 60-62 Kg. 3.65-3.85 58-59
k^: StS: 56-37 •v,°-n-80'
WARMENHUIZEN. 13 J„H.
Aanvoer: 119.000 Kg. aardappelen: Srhot-
sehe muizen 3.50-4.10. id. grove 3.50 4.
V"p. 2.202.80. eigenheimers 8.60-
4.40, 22.» Kg. zilveruion f 6.60.
BROEK OP LANGENDT.TK, 14 Juli.
40o^ Kg. aardappelen: Scbot-
ro i 1" L30. hl. eigenheimers 3.50
-4.60. drielingen 2—2 90. kleine 1—1 40 450
iVsO-'1 u'"03 R'0 r"°' spereieboonen
T?o- 11 I snnboonen 24.10. 30.000
Kg ronde kool 2,30-3.50. 1100 Kg vroege
U voonnsrn a nwnk<> c0,p knn' 5.10-6.40.
nnDSCHABWO 1 'OE 14 Juli
1 "0 hl M *.3O_i.?0, groot en 3.70-
z'ilverrlrin 1 - 3.50-4.10. drielingen 2-2 70
zilverdnelingen 5.90-5 tn. zih ernep 7 40—
tuin boon en 5.30-5.60, wille koof 3.80-