De Oecumenische Beweging Haar grondslag en doel lm Helder-HJR-C ONDRAGELIJKE BRANDWONDEN KLOOSTERBALSEN lïij| Waarom de Katholieke zicli onthoudt Kerk k prebihbeurten Geweldige veranderingen in de Christelijke Kerk te wachten? Helder II H.R.C. II VEEL GELD Het is sedert eeuwen gewoonte geworden het Christen dom zijn verdeeldheid te verwijten, doch juist in deze weken is een machtige beweging bijeen van bijna alle Christelijke kerken in Oxford en Edinburgh, om te trachten op enkele punten gezamenlijk richtlijnen te trekken. Wij meenen onze lezers onderstaand artikel, hetwelk geschreven werd door Dr. W. H. v.d. Pol in de „Groene", niet te mogen onthouden, evenmin als de, beschonwing van Anton van Duinkerken, een der meest gezaghebbende jonge Katholieke schrijvers Tweede Sportdag DE VELLEN HINGEN ERBIJ AKKER'S ORIGINEEL TER INZAl „Geen goud zoo goed" hw. Zegel Heldersche deelnemers hebben succes bij de Vierdaagsche bud <pmdenzUo& JUWELIER BEEMSTERBOER WieJUemierb De ronde van Huisduinen Quxemtneri De onderlinge wedstrijden van „Frissche Morgen' Jicheïmen De wereldkampioenschappen te Parijs In deze weken worden er twee wereldcon ferenties van kerken gehouden: één te Oxford gedurende de tweede helft dezer maand en daarna een te Edinburgh gedurende de eerste helft van Augustus. Vrijwel alle kerken uit alle deelen van de wereld, echter met uitzondering van de groot ste en wijdst verbreidste, de Roomsch-Katho- lieke, en wat ons land betreft ook van de Gereformeerde en de Christelijk-Gerefor- meprde Kerk met elkaar meer dan honderd verschillende kerken van de meest uiteenloo- pende kerktypen zullen naar elk van beide conferenties afgevaardigden zenden. Oxford en Edinburgh sluiten elkaar niet uit in dien zin, dat bepaalde kerken alleen aan de eerste, an dere kerken alleen aan de tweede conferentie zouden meedoen. Slechts de uitgesproken „vrijzinnige" kerken zijn van Edinburgh uit gesloten, omdat de uitnoodiging tot deelne ming aan deze tweede conferentie alleen ge richt is geweest tot die kerken, „die onzen Heer Jezus Christus erkennen als God en Zaligmaker". Dit houdt een zeer gewichtige restrictie in, die voor Oxford niet geldt. Hier is plaats voor alle kerken zonder onder scheid, die zich christelijk noemen. Het verschil tusschen Oxford en Edinburgh. De conferentie van Oxford zal de voort zetting zijn van de in 1925 onder leiding van den Zweedsch-Lutherschen aartsbisschop Söderblom te Stockholm gehouden wereld conferentie van kerken ,,on Life and Work". Op gelijke wijze continueert Edinburgh de in 1927 onder leiding van den Amerikaansch- Anglikaanschen bisschop Brent in Lausanne gehouden kerken-conferentie „on Faith and Order." Tusschen de twee conferenties van toen en de beide komende ligt een periode van gestadigen arbeid in tal van voortzettings- comité's en studiegroepen. Op dezen veelom- vattenden arbeid zullen Oxford en Edinburgh voortbouwen. Oxford en Edinburgh behooren bij elkaar als de twee complementaire aspecten van een cn dezelfde beweging: de z.g. „oecumenische beweging". In Oxford gaat het om het leven van de Christenheid en de Kerk naar buiten; in Edinburgh gaat het om het innerlijk leven van Christenheid en Kerk. Beide hebben te maken met practische en theoretische vragen en beide stuiten noodzakelijk op vraagstuk ken van theologischen aard. In toenemende mate blykt, dat de vragen van Stockholm- Oxford telkens uitloopen op die van Lausanne- Edinburgh. klaar en eenparig getuigenis tegenover de wereld kan geraken? Is deze niet gelegen in het feit van haar innerlijke verscheurdheid op vrijwel allé fundamenteele punten van het christelijk geloof, de christelijke levenshou ding, het kerkelijk leven en den eeredienst? Indien Christus en indien de Kerk van Chris tus inderdaad openbaringsrealiteiten zijn van bovenmenschelijke (bovennatuurlijke) orde, dan moest zulk een tegen zichzelf verdeeld zijn ten eenenmale zijn uitgesloten. Zoo is het eigenlijke oecumenisch probleem, dat van de huidige innerlijke verdeelheid van Christenheid en Kerk in Geloof" en Leven. De oecumenische houding is die houding, welke geen vrede vindt bij eenige gescheidenheid en tegenstelling van fundamenteelen aard, waar het het geloof en het leven der Kerk betreft en tevens geen vrede bij de naïeve overtui ging, als zou de waarheid ten volle en uitslui tend het deel zijn van de eigen kerk, groep of partij. Staan geweldige dingen op het spel? Er staan ongetwijfeld geweldige dingen op het spel. Mag men eenerzijds geen voorbarige en kunstmatige resultaten forceeren, ander zijds is het verre van onverschillig, wat er ten slotte van het oecumenisch streven te recht komt. Het toekomstig lot van de Chris tenheid, die thans in de oecumenische bewe ging worstelt om de manifestatie van een nieuwe eenheid in geloof, leven, kerkstruc tuur en eeredienst, zal ten nauwste verbonden blyken met het lot van de oecumenische be weging. Het getuigt van bitter weinig begrip van de huidige situatie en van de crisis, waar in de christelijke kerken verkeeren, indien men met een onverschilligen toon opmerkt, dat deze oecumenische beweging natuurlijker wijs op niets zal uitloopen. Alsof het hier ging om een vrtj' onbelangrijke liefhebberij van enkele theologen. Aan de uitkomst van de oecumenische beweging, die zelf het voor naamste symptoom is van de innerlijke crisis, die de christenheid doorleeft, hangt niet min der dan het voortbestaan vggi een belangrijk stuk „christenheid". De Eenheid der Kerk in Geloof en Leven zal ongetwijfeld in en door Christus worden hersteld. Het voortbestaan van een kerk of kerkelijke groep zal hiervan afhangen of zij zich mee zal laten bouwen als een „levende steen" in het groote geheel: de Eéne Kerk van Christus op aarde. Oecumenische gezindheid beteekent, dat wij in „den ander" allereerst den christen en niet den tegenstander zien. Oecume nisch besef beteekent, dat wy verstaan, dat het probleem van de verscheurde Christenheid alleen kan worden opgelost door een ernstig en geduldig luisteren naar elkaar, spreken met elkaar en schuld en ongelijk belijden voor elkaar, waar dit noodig is. Dit alles opdat eindelijk de tyd ryp worde voor een waarachtige, diepe, organische hereeniging van gansch de christenheid in de Eene Kerk, die als het Lichaam van Christus op aarde de Ver kondiging en het Verlossingswerk van Christus voortzet tot het eind der dagen. Grondslag en doel. Wat is nu de grondslag en het doel van de oecumenische beweging, die thans haar ex ponenten vindt in Oxford en in Edinburgh. „Oecumenisch" is een streven, dat zich richt op heel de menschheid over heel de wereld. Wanneer wij spreken van de oecu menische beweging of van het oecumenisch standpunt en vraagstuk, dan denken wij daar bij aan bepaalde verschijnselen en vragen op specifiek christelijk-godsdienstig terrein. Er is van „oecumenisch" sprake telkens wanneer men welbewust de situatie van de christen heid over heel de wereld in het oog vat. De oecumenische gedachte vindt voor een groot deel haar oorsprong in de toenemende spanningen en dreigingen in het sociale leven, zooals die reeds vóór den wereldoorlog, maar vooral in en na deze geweldige wereldcatastro- phe, tot uiting zijn gekomen. Als te midden van den chaos van dezen tijd alle christelijke kerken en groepen ondanks hun theologi sche en kerkelijke verschillen nu eens één krachtig woord konden spreken en te zamen één lijn konden trekken ten aanzien van de vragen van gezin, staat, maatschappij, eco nomisch leven en verhouding tusschen de vol keren! Met name de Wereldbond van Kerken, die onder voorbijgaan van alle dogmatische tegenstellingen de kerken wilde mobiliseeren tot een gemeenschappelijk werken voor den wereldvrede en ook de wereldconferentie van Stockholm zijn uit deze oecumenische gedach te geboren. De na-oorlogsche ontwikkeling in het leven der volkeren is echter van dien aard geweest, dat Christenheid en Kerk zich meer en meer moesten gaan bezinnen op haar hou ding tegenover de nieuw-geschapen situaties in plaats van dat zij de ontwikkeling van deze situaties hebben kunnen voorkomen of ook maar merkbaar beïnvloeden. Wilde Stock holm nog de wereldsituatie redden; Oxford zal te maken hebben met de vraag naar de houding van de Kerk tegenover een situatie, die haar in velerlei opzicht benauwt. De be hoefte aan eenheid en samenwerking, aan onderling contact is grooter dan ooit. Kun nen de Christenen het met elkaar eens wor den over de vraag van de verhouding van Kerk, Volk en Staat? Het probleem. Wat is echter de diepste oorzaak van het feit, dat de Christenheid zou moeilyk tot een Wij doen aan Oxford geen onrecht, wanneer wij zeggen, dat het Edinburgh is, dat naar de diepte afsteekt, naar de eigenlijke realiteiten en drijfveeren, die de oecumenische beweging dragen. Van den eersten dag af aan hebben de christelijke Evangelieverkondiging en de christelijke gemeenschap een uitgesproken oecumenisch karakter gedragen naar de woorden van Christus: „Gaat uit in de geheéle wereld; predikt het Evangelie aan alle schep selen; Ik ben met u alle dagen tot de vol einding der wereld." De huidige oecumenische beweging speelt zich af eenerzijds voor de oogen van de we reld, die een innerlijk tegen zichzelf verdeelde Kerk en Christenheid in geen enkel opzicht ernstig meent, anderzijds voor de oogen van de Kerk van Rome, die ervan overtuigd is, dat buiten haar gemeenschap het oecumenisch probleem onoplosbaar is. En... veteranen versus veteranen! Morgen hopen de plaatselijke clubs „Helder" en H.R.C. den tweeden sportdag tot een goed einde te brengen. Ook thans zal dat in spor tief opzicht zeker gelukken, terwijl, als het weer zich van een betere zijde laat zien dan vorige week het geval was, toen de derby tusschen de eerste elftallen er zoo door ver knoeid werd, zal dat ook in finantieel op zicht het geval zijn. En dat mag ook wel, als men bedenkt, dat de baten van deze sport dagen bestemd zijn om de trainersfondsen der beide clubs wat aan te sterken. Het programma van dezen tweeden sport dag luidt: 10 uur: Helder 3—H.R.C. 3. 1 uur: Helder-veteranen—H.R.C.-veteranen. 2.30 uur: Helder 2—H.R.C. 2. Zooals men ziet vindt in de morgenuren het treffen tusschen de beide derde elftallen plaats, dat alleszins spectaculair zal zijn, zoo als de wedstrijden tusschen deze twee ploegen dat trouwens altijd geweest zijn! Men denke maar eens aan vroegere gelegenheden! Om 1 uur gaan de „ruines" der clubs van start om elkaar in vreedzamen, maar daarom niet minder interessanten strijd de palm der eere te betwisten! Het zou heuscn niet de eerste keer zijn, als juist deze wedstrijd de meest interessante van het geheele tournooi werd, want, naar wij vernemen, blaken de „oudjes" van strijdlust. En zij hebben zich grondig voorbereid! Men zal aan beide fronten diverse figuren, die vroeger een sieraad van onze velden waren, ontdekken! Ja, dat word}; wat... Dat neemt niet weg, dat de grootste be langstelling wel naar de jeugd, naar de elf tallen van Helder 2 en H.R.C. 2 zal uitgaan. We hebben dezer dagen juist medegedeld, hoe de indeeling dezer beide ploegen voor de a.s. competitie zal zijn en insiders weten dus wel, dat beiden een heel zwaar seizoen te wachten staat. Grondige voorbereiding is dus vereischt en daar zij wel niet a-1 te veel gelegenheid zullen hebben om oefenwedstrijden te spelen, zullen de ploegen deze derby ongetwijfeld aanvatten om zoo serieus mogelijk te spelen. We gelooven dan ook stellig, dat het publiek van een attractieve ontmoeting getuige zal zyn en dat hopen we ook, want de wedstrijd van de eerste elftallen viel wel wat tegen! Dank zij KLOOSTERBALSEM komt zijn hand weer goed in orde ,,'t Gebeurde door kokend heete olie in mijn rechter hand was geheel en al wond. Ik was ten einde raad en huilde van de ondragelijke pijnen. Mijn man. heeft mijn hand dadelijk verbonden met Kloosterbalsem, welke we altijd voor ons kleintje in huis hebben. U kunt er zich geen voorstelling van maken, hoe dat ineens heerlijk verzachtte. Ik geef V de heilige verzekering, dat ik zelf verstomd sta over het wonder. Binnen 14 dagen was mijn hand weer gewoon." R Ff Onovertroffen bij brand-en snjjwonden Ook ongeëvenaard als wryfmiddel bij Rheumatiek, spit en pjjnljjke spieren Schroefdoos 34. ct Potten: <32% ct. en 1.04 CINE-ËN FOTO HANDEL KONINGSTQAAT X3, TELEFOON ZZ9 ONTWIKKELEN-APPKUKKEN-vercoootfn 1 Op den Iaatsten dag geen uit vallers. De Heldersche deelnemers aan de Vierdaagsche hebben het er uitstekend afgebracht. Op den Iaatsten dag wer den geen uitvallers geboekt, zoodat op de twee genoemden, de heeren Boon van Texel en Lastdrager van de Zilver meeuw alle anderen met succes aan deze marschen hebben deelgenomen. Voorwaar een mooi succes, waarmede wij hen van harte geluk wenschen. Hedenavond, met den trein van half zeven, worden de tippelaars in Den Helder verwacht. Zij zullen, voorafge gaan door het Stedelijk Muziekcorps, naar Hotel-café ((Centraal" gebracht worden, waar zij gehuldigd zullén wor den. Dat zal een heele drukte geven! den. De route is: Spoorstraat, West straat, Kanaalweg. De Roomsch-Katholieke Kerk zendt geen vertegenwoordigers naar de conferenties van Oxford en Edinburgh,. aldus Anton van Duin kerken. Zij kan daarheen geen vertegenwoordigers zenden, hoezeer het onderwerp van de bijeen komsten haar Hoofd en leden ook boeit. Voor haar is het vraagstuk der kerkelijke eenheid onafscheidelijk van de kenmerken der zich- bare Kerk Gods op aarde: de eenheid, de heiligheid, de apostoliciteit en de kaltholici- teit. Zij praetendeert, dat deze kenmerken de hare zijn sedert de allereerste dagen van het Christendom en dat de kerkgenootschappen, te Oxford en Edinburg vergaderd, hun ont staan danken aan een afscheiding van de ééne kerk. Zij hoopt dan ook, dat de zeer ernstige bemoeiingen tot herstel der christen eenheid geen ander resultaat zullen hebben dan den terugkeer tot de Moederkerk. Of, zooals ik het elders formuleerde: voor haar is de oecumenische beweging in wezen contra reformatorisch. Deze beweging zal de hervor ming ongedaan maken, voor zoover de hervor ming het zuiver negatieve karakter eener af scheiding vertoonde. Uit deze theologische en historische prae- tent.e, die de Roomsch-Katholieke Kerk rpoet handhaven, wil zij haar wezen niet prijsgeven, besluite men echter niet, dat zij blin.d zou zijn voor het belang der kerkelijke bijeenkomsten. Haar eerste en laatste doel is de verheer lijking Gods op aarde: hoe kon zij anders verlangen dan dat deze verheerlijking be vorderd worde? Het menschelijke in iedere streving ten goede moge een beletsel zijn voor het bereiken der volkomenheid, de waarde van den toeleg eischt erkenning, ook waar men de richting niet deelt. De katholiek weet en leert, dat naast de zichtbare kerk, die de vier kenteekenen door de geschiedenis voert, de onzichtbare kerk bestaat, beheerscht en geregeld door de eindelooze genade. Ook haar leden maken deel uit van het mystieke Lichaam van Christus. Ook zij zijn gebonden door den Christelijken liefdeband. De zichtbaarmaking van deze onzichtbare werking der liefde, ziedaar wat de katholiek aio eindresultaat van het oecumenische stre ven hoopt en verwacht. Men boordeelt deze verwachting averechts, indien men haar af hankelijk stelt van de hedendaagsche Euro- peesche politiek of sociologie. Het gaat hier niet om de vorming van een christelijke we reldmacht tegenover de georganiseerde on christelijke of anti-christelyke machten, het gaat om het Rijk Gods, dat binnen ons is. Het ziet er niet naar uit, maar mocht het te warm zijn, dan worden de beide laatste wedstrijden om resp. 6 en 7 uur 's avonds ge speeld. Alhoewel H.R.C. ons de elftallen ditmaal niet zond, willen we de lezers de vermoede lijke samenstelling der Helder-elftallen niet onthouden. Hier zijn ze: Helder-veteranen G. Wit M. Ouwerkerk H. Sporken. S. Pape J. Boogaard J. Rueck N.N. H. W. Freeke C. Nieuwbuurt A. Zikkenheiner J. Grootte Helder 2: Kubbe Johannisse Burger Fey H. de Boer J. v. d. Berg Siersma Veen Kiesewetter Nypels Henning Zondag 1 Augustus I937 Ned. Herv. Gem. (Nw. Kerk, Weststraat) Geen dienst Westerkerk, (Helden der Zeeplein). 's Morgens 10.30 uur, Ds. H. A. Enklaar Onderwerp: „De gevangene Gods" Ps.l39:7 Geref. Kerk. (Julianapark). 's Morgens 8.30 u„ Ds. P. Prins, v. Deventer 's Morgens 10 30 uur, Ds. P. Prins 's Avonds 5.30 uur, Ds. Tollenaar Geref. Kerk (Rehoboth-Kerk). 's Morgens 10 uur, Ds. Tollenaar 's Avonds 5.30 uur, Ds. P. Prins Oud Geref. Kerk (Hoogstraat). 's Morgens 10 uur en 's avonds 5.30 uur Leesdienst. Chr. Geref. Kerk (Steengracht). 's Morgens 10 uur en 's avonds 5 uur de heer J. Rebel. Herst, Evang. Luth. Gem. (Weezenstr.). 's Morgens 10.30 u., Eerw. Heer G. Chr. Dun van Alkmaar. Doopsgezinde Gemeente (Kerkgracht). 's Morgens 10 uur, Ds. P. J. Smidts Oud-Katholieke Kerk (Langestraat 76) 's Morgens 10 uur, kerkdienst. Evangelisatie (Palmstraat). 's Morgens 10 uur, Cand. J. B. Oskamp Collecte onderhoud gebouw Gebouw Middenstraat 117. Zondagavonc Van 79 uur Openlucht samenkomst Oude Helder. Evangeliesatiegebouw, Vijzelstraat: 's Morgens 10.30 uur, samenkomst Zondagmiddag 4 uur, straatprediking Molenplein Verschillende sprekers, 's Avonds 8 uur, samenkomst Leger des Heiis. 10 uur v.m. Heiligings-Samenkomst 3.30 Openluchtsamenkomst. 8 uur n.m Verlossines-Samenkomst Donderdagav. 8 u., Heiligings-samenkomst Hersteld Apostolische Zending Gemeente Sluisdijkstraat hoek Schagenstraat. 's Morgens 10.30 uur, dienst. Kerk van Jezus Christus, Janzendw.str. 8 's Morgens 9.30 en 's avonds 5 uur Samenkomsten. GEVEN WIJ VOOR Zooals wij bereids medegedeeld hebben, wor den door de sportclub „Frissche Morgen" vol gende maand onderlinge wedstrijden gehou den, om precies te zijn, van Woensdag 18 tot en met Zondag 22 Augustus. Over het te ver werken programma werden ons de volgende inlichtingen verstrekt. Op den eersten dag worden vaardigheids- proeven afgenomen ter verkrijging van het clubdiploma. Een bijzonderheid is hierbij, dat de vereeniging naast het bestaande diploma (A), thans ook een B-diploma zal uitreiken. Ter verkrijging van dit diploma zal de candi- daat naar genoegen van de commissie een proef moeten afleggen in het gekleed zwem men over een afstand van 100 meter en wel 50 meter rug en 50 meter borstslag. Den volgenden dag volgen wedstrijden voor jongens en meisjes tot 13 jaar over een afstand van 25 meter. De jongens en meisjes kunnen inschrijven voor 25 meter vrye, 25 meter school- en/of 25 meter rugslag. Des avonds wedstrijden voor veteranen: heeren: 300 meter vrije slag, dames: 150 meter vrije slag. Vrijdag d.a.v. is de categorie van 1316 jaar aan de beurt. Deze hebben dezelfde keuze als de vorige categorie, alleen de af stand bedraagt hier 50 meter, terwyl in plaats van vrijen slag crawlslag gezwommen wordt. Voor Zaterdag luidt het programma: Heeren: 100 meter schoolslag. 100 meter borstslag. 100 meter rugslag. Dames: 50 meter alle slagen. Op den Iaatsten dag, d.i. Zondag, worden des morgens nog vaardigheidsproeven afge nomen van hen, die daartoe Woensdag niet in de gelegenheid waren. Des middags vinden de aangekondigde polowedstrijden plaats. In groep I komen defi nitief uit: H.Z.V. 1, D.A.W. 1, V.ZV II en F.M. 1. In groep II: H.Z.V. II, D.A.W. II, VZV III en F.M. II. Des avonds vimdt de prijsuitreiking plaats in het Musis Sacrum, waarna een revue ten tooneele gebracht zal worden, welke gevolgd zal worden door een F.M.-bal. Reeds tal van goede inschrijvingen. Zooals men weet, wordt volgende week Zaterdagmiddag de Ronde van Huisduinen gehouden. Deze interessante wielerwed- strijd wordt georganiseerd door de Hel dersche Wielrenvereeniging „D.O.K.", die de leiding in handen heeft. Het parcours is evenals vorig jaar, geheel te Huisdui nen uitgezet. Naar wy vernemen, hebben zich reeds ver schillende bekende renners opgegeven. Zoo vinden we bij de amateurs Demmenie, An- neese, Jaap Kuiper, Jan Groot, Manneveld, Lodewijks, Andriessen, gebroeders Zandvoort, Wijdenes en Barendze. En in de nieuwelingen klasse: Eenhoorn, Hoppe, P. Hollander, F. Zoons en L. Hendriks. De amateurs rijden 98 km (80 ronden), de nieuwelingen 49 km (40 ronden). De bekende wielerexpert Hogenkamp zal als speaker fungeeren. De contróle is in han den van een jury, welke geheel uit personen buiten Den Helder bestaat. Kovacs wereldkampioen sabel. De wereldkampioenschappen schermen zijn gisterenavond beëindigd met de finale sabel individueel. De Hongaar Kovacs werd wereld kampioen met 7 gewonnen partijen na een barrage met zijn landgenoot Bcrzelly, die eveneens 7 partyen had gewonnen. In de tinale-pou e kwamen 6 Hongaren, 2 Italianen en 1 Mexicaan. De partij Kovacs—Masciotto (Italië) bracht rionh ung' De Italiaan 'eidde met 4—1, doch de Hongaar haalde treffer na treffer op en wist de partij nog te winnen. De reeds 7^e™'re"de barrage was toen noodzakelijk. n, kovacs het wereldkampioenschap. Werofiu Pre®taties in de finale-poule waren: tiien 97 ^P'°en Kovacs 1 gewonnen par- 2 frng:cn treffers na barrage. 35 'nnt, Hongarije: 7 gewonnen partijen, 35 ontvangen treffers. tiien ^za.nyi- Hongarije: 5 gewonnen par tyen, 28 ontvangen treffers. vaiigen"treffers4 gewonnen Pa*Üen, 27 ont-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 4