De Oecumenische Beweging
Haar grondslag en doel
lm
Helder-HJR-C
ONDRAGELIJKE
BRANDWONDEN
KLOOSTERBALSEN
lïij|
Waarom de Katholieke
zicli onthoudt
Kerk
k prebihbeurten
Geweldige veranderingen in de Christelijke
Kerk te wachten?
Helder II H.R.C. II
VEEL GELD
Het is sedert eeuwen gewoonte geworden het Christen
dom zijn verdeeldheid te verwijten, doch juist in deze
weken is een machtige beweging bijeen van bijna alle
Christelijke kerken in Oxford en Edinburgh, om te
trachten op enkele punten gezamenlijk richtlijnen te
trekken.
Wij meenen onze lezers onderstaand artikel, hetwelk
geschreven werd door Dr. W. H. v.d. Pol in de „Groene",
niet te mogen onthouden, evenmin als de, beschonwing
van Anton van Duinkerken, een der meest gezaghebbende
jonge Katholieke schrijvers
Tweede Sportdag
DE VELLEN HINGEN ERBIJ
AKKER'S ORIGINEEL TER INZAl
„Geen goud zoo goed"
hw. Zegel
Heldersche deelnemers
hebben succes bij de
Vierdaagsche
bud <pmdenzUo&
JUWELIER BEEMSTERBOER
WieJUemierb
De ronde van Huisduinen
Quxemtneri
De onderlinge wedstrijden
van „Frissche Morgen'
Jicheïmen
De wereldkampioenschappen
te Parijs
In deze weken worden er twee wereldcon
ferenties van kerken gehouden: één te Oxford
gedurende de tweede helft dezer maand en
daarna een te Edinburgh gedurende de eerste
helft van Augustus.
Vrijwel alle kerken uit alle deelen van de
wereld, echter met uitzondering van de groot
ste en wijdst verbreidste, de Roomsch-Katho-
lieke, en wat ons land betreft ook van de
Gereformeerde en de Christelijk-Gerefor-
meprde Kerk met elkaar meer dan honderd
verschillende kerken van de meest uiteenloo-
pende kerktypen zullen naar elk van beide
conferenties afgevaardigden zenden. Oxford en
Edinburgh sluiten elkaar niet uit in dien zin,
dat bepaalde kerken alleen aan de eerste, an
dere kerken alleen aan de tweede conferentie
zouden meedoen. Slechts de uitgesproken
„vrijzinnige" kerken zijn van Edinburgh uit
gesloten, omdat de uitnoodiging tot deelne
ming aan deze tweede conferentie alleen ge
richt is geweest tot die kerken, „die onzen
Heer Jezus Christus erkennen als God en
Zaligmaker". Dit houdt een zeer gewichtige
restrictie in, die voor Oxford niet geldt. Hier
is plaats voor alle kerken zonder onder
scheid, die zich christelijk noemen.
Het verschil tusschen Oxford en
Edinburgh.
De conferentie van Oxford zal de voort
zetting zijn van de in 1925 onder leiding van
den Zweedsch-Lutherschen aartsbisschop
Söderblom te Stockholm gehouden wereld
conferentie van kerken ,,on Life and Work".
Op gelijke wijze continueert Edinburgh de in
1927 onder leiding van den Amerikaansch-
Anglikaanschen bisschop Brent in Lausanne
gehouden kerken-conferentie „on Faith and
Order." Tusschen de twee conferenties van
toen en de beide komende ligt een periode van
gestadigen arbeid in tal van voortzettings-
comité's en studiegroepen. Op dezen veelom-
vattenden arbeid zullen Oxford en Edinburgh
voortbouwen.
Oxford en Edinburgh behooren bij elkaar
als de twee complementaire aspecten van een
cn dezelfde beweging: de z.g. „oecumenische
beweging". In Oxford gaat het om het leven
van de Christenheid en de Kerk naar buiten;
in Edinburgh gaat het om het innerlijk leven
van Christenheid en Kerk. Beide hebben te
maken met practische en theoretische vragen
en beide stuiten noodzakelijk op vraagstuk
ken van theologischen aard. In toenemende
mate blykt, dat de vragen van Stockholm-
Oxford telkens uitloopen op die van Lausanne-
Edinburgh.
klaar en eenparig getuigenis tegenover de
wereld kan geraken? Is deze niet gelegen in
het feit van haar innerlijke verscheurdheid op
vrijwel allé fundamenteele punten van het
christelijk geloof, de christelijke levenshou
ding, het kerkelijk leven en den eeredienst?
Indien Christus en indien de Kerk van Chris
tus inderdaad openbaringsrealiteiten zijn van
bovenmenschelijke (bovennatuurlijke) orde,
dan moest zulk een tegen zichzelf verdeeld
zijn ten eenenmale zijn uitgesloten.
Zoo is het eigenlijke oecumenisch probleem,
dat van de huidige innerlijke verdeelheid van
Christenheid en Kerk in Geloof" en Leven. De
oecumenische houding is die houding, welke
geen vrede vindt bij eenige gescheidenheid en
tegenstelling van fundamenteelen aard, waar
het het geloof en het leven der Kerk betreft
en tevens geen vrede bij de naïeve overtui
ging, als zou de waarheid ten volle en uitslui
tend het deel zijn van de eigen kerk, groep of
partij.
Staan geweldige dingen op het spel?
Er staan ongetwijfeld geweldige dingen op
het spel. Mag men eenerzijds geen voorbarige
en kunstmatige resultaten forceeren, ander
zijds is het verre van onverschillig, wat er
ten slotte van het oecumenisch streven te
recht komt. Het toekomstig lot van de Chris
tenheid, die thans in de oecumenische bewe
ging worstelt om de manifestatie van een
nieuwe eenheid in geloof, leven, kerkstruc
tuur en eeredienst, zal ten nauwste verbonden
blyken met het lot van de oecumenische be
weging. Het getuigt van bitter weinig begrip
van de huidige situatie en van de crisis, waar
in de christelijke kerken verkeeren, indien
men met een onverschilligen toon opmerkt,
dat deze oecumenische beweging natuurlijker
wijs op niets zal uitloopen. Alsof het hier ging
om een vrtj' onbelangrijke liefhebberij van
enkele theologen. Aan de uitkomst van de
oecumenische beweging, die zelf het voor
naamste symptoom is van de innerlijke crisis,
die de christenheid doorleeft, hangt niet min
der dan het voortbestaan vggi een belangrijk
stuk „christenheid". De Eenheid der Kerk in
Geloof en Leven zal ongetwijfeld in en door
Christus worden hersteld. Het voortbestaan
van een kerk of kerkelijke groep zal hiervan
afhangen of zij zich mee zal laten bouwen als
een „levende steen" in het groote geheel: de
Eéne Kerk van Christus op aarde.
Oecumenische gezindheid beteekent, dat
wij in „den ander" allereerst den christen
en niet den tegenstander zien. Oecume
nisch besef beteekent, dat wy verstaan,
dat het probleem van de verscheurde
Christenheid alleen kan worden opgelost
door een ernstig en geduldig luisteren
naar elkaar, spreken met elkaar en schuld
en ongelijk belijden voor elkaar, waar dit
noodig is. Dit alles opdat eindelijk de tyd
ryp worde voor een waarachtige, diepe,
organische hereeniging van gansch de
christenheid in de Eene Kerk, die als het
Lichaam van Christus op aarde de Ver
kondiging en het Verlossingswerk van
Christus voortzet tot het eind der dagen.
Grondslag en doel.
Wat is nu de grondslag en het doel van de
oecumenische beweging, die thans haar ex
ponenten vindt in Oxford en in Edinburgh.
„Oecumenisch" is een streven, dat zich
richt op heel de menschheid over heel de
wereld. Wanneer wij spreken van de oecu
menische beweging of van het oecumenisch
standpunt en vraagstuk, dan denken wij daar
bij aan bepaalde verschijnselen en vragen op
specifiek christelijk-godsdienstig terrein. Er is
van „oecumenisch" sprake telkens wanneer
men welbewust de situatie van de christen
heid over heel de wereld in het oog vat.
De oecumenische gedachte vindt voor een
groot deel haar oorsprong in de toenemende
spanningen en dreigingen in het sociale leven,
zooals die reeds vóór den wereldoorlog, maar
vooral in en na deze geweldige wereldcatastro-
phe, tot uiting zijn gekomen. Als te midden
van den chaos van dezen tijd alle christelijke
kerken en groepen ondanks hun theologi
sche en kerkelijke verschillen nu eens één
krachtig woord konden spreken en te zamen
één lijn konden trekken ten aanzien van de
vragen van gezin, staat, maatschappij, eco
nomisch leven en verhouding tusschen de vol
keren! Met name de Wereldbond van Kerken,
die onder voorbijgaan van alle dogmatische
tegenstellingen de kerken wilde mobiliseeren
tot een gemeenschappelijk werken voor den
wereldvrede en ook de wereldconferentie van
Stockholm zijn uit deze oecumenische gedach
te geboren. De na-oorlogsche ontwikkeling in
het leven der volkeren is echter van dien aard
geweest, dat Christenheid en Kerk zich meer
en meer moesten gaan bezinnen op haar hou
ding tegenover de nieuw-geschapen situaties
in plaats van dat zij de ontwikkeling van deze
situaties hebben kunnen voorkomen of ook
maar merkbaar beïnvloeden. Wilde Stock
holm nog de wereldsituatie redden; Oxford
zal te maken hebben met de vraag naar de
houding van de Kerk tegenover een situatie,
die haar in velerlei opzicht benauwt. De be
hoefte aan eenheid en samenwerking, aan
onderling contact is grooter dan ooit. Kun
nen de Christenen het met elkaar eens wor
den over de vraag van de verhouding van
Kerk, Volk en Staat?
Het probleem.
Wat is echter de diepste oorzaak van het
feit, dat de Christenheid zou moeilyk tot een
Wij doen aan Oxford geen onrecht, wanneer
wij zeggen, dat het Edinburgh is, dat naar de
diepte afsteekt, naar de eigenlijke realiteiten
en drijfveeren, die de oecumenische beweging
dragen.
Van den eersten dag af aan hebben de
christelijke Evangelieverkondiging en de
christelijke gemeenschap een uitgesproken
oecumenisch karakter gedragen naar de
woorden van Christus: „Gaat uit in de geheéle
wereld; predikt het Evangelie aan alle schep
selen; Ik ben met u alle dagen tot de vol
einding der wereld."
De huidige oecumenische beweging speelt
zich af eenerzijds voor de oogen van de we
reld, die een innerlijk tegen zichzelf verdeelde
Kerk en Christenheid in geen enkel opzicht
ernstig meent, anderzijds voor de oogen van
de Kerk van Rome, die ervan overtuigd is, dat
buiten haar gemeenschap het oecumenisch
probleem onoplosbaar is.
En... veteranen versus veteranen!
Morgen hopen de plaatselijke clubs „Helder"
en H.R.C. den tweeden sportdag tot een goed
einde te brengen. Ook thans zal dat in spor
tief opzicht zeker gelukken, terwijl, als het
weer zich van een betere zijde laat zien dan
vorige week het geval was, toen de derby
tusschen de eerste elftallen er zoo door ver
knoeid werd, zal dat ook in finantieel op
zicht het geval zijn. En dat mag ook wel, als
men bedenkt, dat de baten van deze sport
dagen bestemd zijn om de trainersfondsen der
beide clubs wat aan te sterken.
Het programma van dezen tweeden sport
dag luidt:
10 uur: Helder 3—H.R.C. 3.
1 uur: Helder-veteranen—H.R.C.-veteranen.
2.30 uur: Helder 2—H.R.C. 2.
Zooals men ziet vindt in de morgenuren het
treffen tusschen de beide derde elftallen
plaats, dat alleszins spectaculair zal zijn, zoo
als de wedstrijden tusschen deze twee ploegen
dat trouwens altijd geweest zijn! Men denke
maar eens aan vroegere gelegenheden!
Om 1 uur gaan de „ruines" der clubs van
start om elkaar in vreedzamen, maar daarom
niet minder interessanten strijd de palm der
eere te betwisten! Het zou heuscn niet de
eerste keer zijn, als juist deze wedstrijd de
meest interessante van het geheele tournooi
werd, want, naar wij vernemen, blaken de
„oudjes" van strijdlust. En zij hebben zich
grondig voorbereid! Men zal aan beide fronten
diverse figuren, die vroeger een sieraad van
onze velden waren, ontdekken! Ja, dat word};
wat...
Dat neemt niet weg, dat de grootste be
langstelling wel naar de jeugd, naar de elf
tallen van Helder 2 en H.R.C. 2 zal uitgaan.
We hebben dezer dagen juist medegedeld, hoe
de indeeling dezer beide ploegen voor de a.s.
competitie zal zijn en insiders weten dus wel,
dat beiden een heel zwaar seizoen te wachten
staat. Grondige voorbereiding is dus vereischt
en daar zij wel niet a-1 te veel gelegenheid
zullen hebben om oefenwedstrijden te spelen,
zullen de ploegen deze derby ongetwijfeld
aanvatten om zoo serieus mogelijk te spelen.
We gelooven dan ook stellig, dat het publiek
van een attractieve ontmoeting getuige zal
zyn en dat hopen we ook, want de wedstrijd
van de eerste elftallen viel wel wat tegen!
Dank zij KLOOSTERBALSEM komt
zijn hand weer goed in orde
,,'t Gebeurde door kokend heete olie in
mijn rechter hand was geheel en al
wond. Ik was ten einde raad en huilde
van de ondragelijke pijnen. Mijn man.
heeft mijn hand dadelijk verbonden
met Kloosterbalsem, welke we altijd
voor ons kleintje in huis hebben. U kunt
er zich geen voorstelling van maken,
hoe dat ineens heerlijk verzachtte. Ik
geef V de heilige verzekering, dat ik
zelf verstomd sta over het wonder.
Binnen 14 dagen was mijn hand weer
gewoon." R Ff
Onovertroffen bij brand-en snjjwonden
Ook ongeëvenaard als wryfmiddel bij
Rheumatiek, spit en pjjnljjke spieren
Schroefdoos 34. ct Potten: <32% ct. en 1.04
CINE-ËN FOTO HANDEL
KONINGSTQAAT X3,
TELEFOON ZZ9
ONTWIKKELEN-APPKUKKEN-vercoootfn 1
Op den Iaatsten dag geen uit
vallers.
De Heldersche deelnemers aan de
Vierdaagsche hebben het er uitstekend
afgebracht. Op den Iaatsten dag wer
den geen uitvallers geboekt, zoodat op
de twee genoemden, de heeren Boon van
Texel en Lastdrager van de Zilver
meeuw alle anderen met succes aan
deze marschen hebben deelgenomen.
Voorwaar een mooi succes, waarmede
wij hen van harte geluk wenschen.
Hedenavond, met den trein van half
zeven, worden de tippelaars in Den
Helder verwacht. Zij zullen, voorafge
gaan door het Stedelijk Muziekcorps,
naar Hotel-café ((Centraal" gebracht
worden, waar zij gehuldigd zullén wor
den.
Dat zal een heele drukte geven!
den. De route is: Spoorstraat, West
straat, Kanaalweg.
De Roomsch-Katholieke Kerk zendt geen
vertegenwoordigers naar de conferenties van
Oxford en Edinburgh,. aldus Anton van Duin
kerken.
Zij kan daarheen geen vertegenwoordigers
zenden, hoezeer het onderwerp van de bijeen
komsten haar Hoofd en leden ook boeit. Voor
haar is het vraagstuk der kerkelijke eenheid
onafscheidelijk van de kenmerken der zich-
bare Kerk Gods op aarde: de eenheid, de
heiligheid, de apostoliciteit en de kaltholici-
teit. Zij praetendeert, dat deze kenmerken de
hare zijn sedert de allereerste dagen van het
Christendom en dat de kerkgenootschappen,
te Oxford en Edinburg vergaderd, hun ont
staan danken aan een afscheiding van de
ééne kerk. Zij hoopt dan ook, dat de zeer
ernstige bemoeiingen tot herstel der christen
eenheid geen ander resultaat zullen hebben
dan den terugkeer tot de Moederkerk. Of,
zooals ik het elders formuleerde: voor haar
is de oecumenische beweging in wezen contra
reformatorisch. Deze beweging zal de hervor
ming ongedaan maken, voor zoover de hervor
ming het zuiver negatieve karakter eener af
scheiding vertoonde.
Uit deze theologische en historische prae-
tent.e, die de Roomsch-Katholieke Kerk rpoet
handhaven, wil zij haar wezen niet prijsgeven,
besluite men echter niet, dat zij blin.d zou zijn
voor het belang der kerkelijke bijeenkomsten.
Haar eerste en laatste doel is de verheer
lijking Gods op aarde: hoe kon zij anders
verlangen dan dat deze verheerlijking be
vorderd worde? Het menschelijke in iedere
streving ten goede moge een beletsel zijn voor
het bereiken der volkomenheid, de waarde
van den toeleg eischt erkenning, ook waar
men de richting niet deelt. De katholiek weet
en leert, dat naast de zichtbare kerk, die de
vier kenteekenen door de geschiedenis voert,
de onzichtbare kerk bestaat, beheerscht en
geregeld door de eindelooze genade. Ook haar
leden maken deel uit van het mystieke
Lichaam van Christus. Ook zij zijn gebonden
door den Christelijken liefdeband.
De zichtbaarmaking van deze onzichtbare
werking der liefde, ziedaar wat de katholiek
aio eindresultaat van het oecumenische stre
ven hoopt en verwacht. Men boordeelt deze
verwachting averechts, indien men haar af
hankelijk stelt van de hedendaagsche Euro-
peesche politiek of sociologie. Het gaat hier
niet om de vorming van een christelijke we
reldmacht tegenover de georganiseerde on
christelijke of anti-christelyke machten, het
gaat om het Rijk Gods, dat binnen ons is.
Het ziet er niet naar uit, maar mocht het
te warm zijn, dan worden de beide laatste
wedstrijden om resp. 6 en 7 uur 's avonds ge
speeld.
Alhoewel H.R.C. ons de elftallen ditmaal
niet zond, willen we de lezers de vermoede
lijke samenstelling der Helder-elftallen niet
onthouden. Hier zijn ze:
Helder-veteranen
G. Wit
M. Ouwerkerk H. Sporken.
S. Pape J. Boogaard J. Rueck
N.N. H. W. Freeke C. Nieuwbuurt
A. Zikkenheiner J. Grootte
Helder 2:
Kubbe
Johannisse Burger
Fey H. de Boer J. v. d. Berg
Siersma Veen Kiesewetter Nypels Henning
Zondag 1 Augustus I937
Ned. Herv. Gem. (Nw. Kerk, Weststraat)
Geen dienst
Westerkerk, (Helden der Zeeplein).
's Morgens 10.30 uur, Ds. H. A. Enklaar
Onderwerp: „De gevangene Gods" Ps.l39:7
Geref. Kerk. (Julianapark).
's Morgens 8.30 u„ Ds. P. Prins, v. Deventer
's Morgens 10 30 uur, Ds. P. Prins
's Avonds 5.30 uur, Ds. Tollenaar
Geref. Kerk (Rehoboth-Kerk).
's Morgens 10 uur, Ds. Tollenaar
's Avonds 5.30 uur, Ds. P. Prins
Oud Geref. Kerk (Hoogstraat).
's Morgens 10 uur en 's avonds 5.30 uur
Leesdienst.
Chr. Geref. Kerk (Steengracht).
's Morgens 10 uur en 's avonds 5 uur
de heer J. Rebel.
Herst, Evang. Luth. Gem. (Weezenstr.).
's Morgens 10.30 u., Eerw. Heer G. Chr. Dun
van Alkmaar.
Doopsgezinde Gemeente (Kerkgracht).
's Morgens 10 uur, Ds. P. J. Smidts
Oud-Katholieke Kerk (Langestraat 76)
's Morgens 10 uur, kerkdienst.
Evangelisatie (Palmstraat).
's Morgens 10 uur, Cand. J. B. Oskamp
Collecte onderhoud gebouw
Gebouw Middenstraat 117.
Zondagavonc Van 79 uur Openlucht
samenkomst Oude Helder.
Evangeliesatiegebouw, Vijzelstraat:
's Morgens 10.30 uur, samenkomst
Zondagmiddag 4 uur, straatprediking
Molenplein Verschillende sprekers,
's Avonds 8 uur, samenkomst
Leger des Heiis.
10 uur v.m. Heiligings-Samenkomst
3.30 Openluchtsamenkomst.
8 uur n.m Verlossines-Samenkomst
Donderdagav. 8 u., Heiligings-samenkomst
Hersteld Apostolische Zending Gemeente
Sluisdijkstraat hoek Schagenstraat.
's Morgens 10.30 uur, dienst.
Kerk van Jezus Christus, Janzendw.str. 8
's Morgens 9.30 en 's avonds 5 uur
Samenkomsten.
GEVEN WIJ VOOR
Zooals wij bereids medegedeeld hebben, wor
den door de sportclub „Frissche Morgen" vol
gende maand onderlinge wedstrijden gehou
den, om precies te zijn, van Woensdag 18 tot
en met Zondag 22 Augustus. Over het te ver
werken programma werden ons de volgende
inlichtingen verstrekt.
Op den eersten dag worden vaardigheids-
proeven afgenomen ter verkrijging van het
clubdiploma. Een bijzonderheid is hierbij, dat
de vereeniging naast het bestaande diploma
(A), thans ook een B-diploma zal uitreiken.
Ter verkrijging van dit diploma zal de candi-
daat naar genoegen van de commissie een
proef moeten afleggen in het gekleed zwem
men over een afstand van 100 meter en wel
50 meter rug en 50 meter borstslag.
Den volgenden dag volgen wedstrijden voor
jongens en meisjes tot 13 jaar over een
afstand van 25 meter. De jongens en meisjes
kunnen inschrijven voor 25 meter vrye, 25
meter school- en/of 25 meter rugslag.
Des avonds wedstrijden voor veteranen:
heeren: 300 meter vrije slag, dames: 150
meter vrije slag.
Vrijdag d.a.v. is de categorie van 1316
jaar aan de beurt. Deze hebben dezelfde
keuze als de vorige categorie, alleen de af
stand bedraagt hier 50 meter, terwyl in plaats
van vrijen slag crawlslag gezwommen wordt.
Voor Zaterdag luidt het programma:
Heeren: 100 meter schoolslag.
100 meter borstslag.
100 meter rugslag.
Dames: 50 meter alle slagen.
Op den Iaatsten dag, d.i. Zondag, worden
des morgens nog vaardigheidsproeven afge
nomen van hen, die daartoe Woensdag niet in
de gelegenheid waren.
Des middags vinden de aangekondigde
polowedstrijden plaats. In groep I komen defi
nitief uit: H.Z.V. 1, D.A.W. 1, V.ZV II en
F.M. 1.
In groep II: H.Z.V. II, D.A.W. II, VZV III
en F.M. II.
Des avonds vimdt de prijsuitreiking plaats
in het Musis Sacrum, waarna een revue ten
tooneele gebracht zal worden, welke gevolgd
zal worden door een F.M.-bal.
Reeds tal van goede inschrijvingen.
Zooals men weet, wordt volgende week
Zaterdagmiddag de Ronde van Huisduinen
gehouden. Deze interessante wielerwed-
strijd wordt georganiseerd door de Hel
dersche Wielrenvereeniging „D.O.K.", die
de leiding in handen heeft. Het parcours
is evenals vorig jaar, geheel te Huisdui
nen uitgezet.
Naar wy vernemen, hebben zich reeds ver
schillende bekende renners opgegeven. Zoo
vinden we bij de amateurs Demmenie, An-
neese, Jaap Kuiper, Jan Groot, Manneveld,
Lodewijks, Andriessen, gebroeders Zandvoort,
Wijdenes en Barendze. En in de nieuwelingen
klasse: Eenhoorn, Hoppe, P. Hollander, F.
Zoons en L. Hendriks. De amateurs rijden
98 km (80 ronden), de nieuwelingen 49 km
(40 ronden).
De bekende wielerexpert Hogenkamp zal
als speaker fungeeren. De contróle is in han
den van een jury, welke geheel uit personen
buiten Den Helder bestaat.
Kovacs wereldkampioen sabel.
De wereldkampioenschappen schermen zijn
gisterenavond beëindigd met de finale sabel
individueel. De Hongaar Kovacs werd wereld
kampioen met 7 gewonnen partijen na een
barrage met zijn landgenoot Bcrzelly, die
eveneens 7 partyen had gewonnen. In de
tinale-pou e kwamen 6 Hongaren, 2 Italianen
en 1 Mexicaan.
De partij Kovacs—Masciotto (Italië) bracht
rionh ung' De Italiaan 'eidde met 4—1,
doch de Hongaar haalde treffer na treffer op
en wist de partij nog te winnen. De reeds
7^e™'re"de barrage was toen noodzakelijk.
n, kovacs het wereldkampioenschap.
Werofiu Pre®taties in de finale-poule waren:
tiien 97 ^P'°en Kovacs 1 gewonnen par-
2 frng:cn treffers na barrage.
35 'nnt, Hongarije: 7 gewonnen partijen,
35 ontvangen treffers.
tiien ^za.nyi- Hongarije: 5 gewonnen par
tyen, 28 ontvangen treffers.
vaiigen"treffers4 gewonnen Pa*Üen, 27 ont-