OUDING in Westersche Kleeding Kanten maaksels Is de man een tegen stander van make-up? Moederliefde is vindingrijk! Egyptische blouse De zilverreiger en de vrouwen Zaterdag 7 Augustus 1937 Vierde blad De „Kinderwagen" van een Indianenvrouw Mantel van zwart wollen kantstof, met zijde gevoerdwandeltoilet in lichtblauw katoenen kant Oostersche motieven JA NEEN JA NEEN De kantstoffen beleven een gouden tijd perk! Dat mag ook wel! Want deze kostelij ke, sierlijke stof is jarenlang een beetje door ons vrouwen verwaarloosd! Had ons voor geslacht nog plaats voor kanten kraagjes en manchetten, voor breede kanten entre- deux en kanten zakdoekjes, leefden de da mes zoowel als de heeren uit den pruiken tijd bij machtige jabots en mouwlubben van het fijne materiaal, wij hebben er ja ren zónder gekund. Tót we weer, heel voorzichtig, het rag fijne weefsel gingen lanceeren! Eerst een pas, een ondermouw, een strik, toen geheel kanten blouses, waarbij we er zelfs niet voor terugdeinsden deze zélf te haken of te breien, en nü: japonnen, complets, zelfs mantels presteeren wij in het transparante goedje. Het is maar gelukkig, dat fabrieksmachi- nes héél gemakkelijk de mooiste kantstof fen produceeren, anders zou zeker de helft dergenen, die het aan tijd én capaciteit ontbreekt, om zélf het begeerde materiaal te vervaardigen, met een onvervulden wensch t.a.v. haar garderobe blijven rond- loopen- Bovendien behoudt ook de door machines voortgebrachte kant haar klassieke allure, Wij verbinden nu eenmaal aan het be schouwen van de tot kunstige patronen verwerkte dunne garens, de gedachte aan vlijtige vrouwenvingers, die de draden win den en knoopen, aan huiselijke of roman tische overpeinzingen, waarbij het niet moeilijk viel, het vereischte geduld voor deze tijdroovende nijverheid te vinden. Ja, vroegertoen naaide, kloste, haakte, breide, knoopte men kant. De oudste kant is ongetwijfeld die, welke van een dichte stof door het uittrekken van draden en het verbinden en groepeeren van de overgebleven draden, met de naald ge maakt werd. Bij de gekloste kanten is de verscheiden heid van draadweefsels zeer groot. De dra den worden op dunne houten klossen, die aan het uiteinde van een verdikt handvat voorzien zijn, gewikkeld. Voor het aanhech ten van de draden wordt het kantkussen gebruikt, waarop tevens het papieren pa troon vastgehecht wordt. In dit patroon steekt men de spelden, die tot aanhechting van de gevormde mazen en tot aanduiding van de kruis- en verbindingspunten der dra den dienen. Gedurende het werk worden de neerhangende klossen door lange naalden paarsgewijze ter zijde geschoven. Men ge bruikt slechts 2 of 4 paar tegelijkertijd en verruilt deze telkens tegen andere. Het werk bestaat in het ineendraaien van een bij elkaar behoorende paar draden en het over elkaar leggen van het eene paar met het volgende. Het kantklossen werd reeds in de 15e eeuw in ons land uitgeoefend. Doch thans koopen wij het feestelijke weefsel per nie ter of nog liever tot middagjurk of avondrobe verwerkt. Witte organdi bestrooid met kleurige bouquetjes en zwarte taftzijde tot een stijl vol geheel verwerkt. De coiffure verhoogt het romantische van deze verschijning gaan bij de rijke garderobe van haar Oos tersche zusters. Zij, die er van houden, er origineel, doch niet opzichtig uit te zien, dienen natuurlijk niet naar de uitwassen der Westersche imi tatie-zucht te grijpen. Zij zullen zich niet naar een avondfeest begeven op sandalen, of op visite gaan in sarong en hoofddoek. Nevenstaande jonge vrouw heeft op fijn zinnige wijze een klassiek Oostersch mo tief in haar kleeding aangewend. Het is de oud-Egyptische reliefkunst, waaraan ons haar blouse herinnert. Deze typische half-beeldhouw, half-schil- derkunst leverde de prachtigste resultaten op. Op kalksteen en lei beeldden de Egyp- tenaren mensch- en dierfiguren uit. De Egyptische vorsten hielden er van, de door hen behaalde overwinningen in reliefkunst te laten vereeuwigen. Ze lieten hun heldendaden a.h.w. „fil men", wel niet in een paar seconden op cel- luloidrollen, doch met kunstenaarszorgvul digheid op leiplaten. Zoo'n klassieke film vertoont nu onze mannequin van vandaag. Strijdende man nen te voet en te paard rijen zich op de stof aaneen. Het zijn a.h.w. beeldengalerijen, welke zeer goed tot hun recht komen door de effen randen, die mede in de stof gewe ven zijn. De kunst is nu, om de stof bij het knippen zóó te leggen, dat deze „galerijen" niet on derbroken worden. Zooals men ziet loopen ze dóór over ar men en buste. Deze stylistische voorzorg geeft de blouse het juiste karakter. Groote knoopen, met hetzelfde materiaal als waaruit de blouse vervaardigd is, over trokken, een halsafwerking, die op eenvou dige wijze een paar „revers" het aanzien schenkt, maken dit Egyptische kleeding- stuk af. In deze dagen, waarin de blouse nog steeds een belangrijk onderdeel van onzen zomeruitzet vormt, beteekent nevenstaand ontwerp o.i. een dankbare variatie op de gebruikelijke lijnen en motieven, LÉONTINE. Mannen weten een uiterlijk goed verzorgde vrouw te apprecieeren, doch de vrouw hoede zich voor over drijving. Niet één man heeft er bezwaar tegen, dat de vrouw ieder middel haar sexe bekend, aanwendt om haar uiterlijk te verfraaien, doch hij houdt niet van onnatuurlijke make-up. Bovenstaande regels geven de meening weer van een aantal vooraanstaande schoon heids-experts te Hollywood. Bijna zonder uitzondering keurt iedere man fel roodgelakte meisjesnagels af. Ook filmacteurs hebben hieromtrent hun meening. De Warner Bros-acteur Hum- phrey Bogart b.v. is de volgende opvatting toegedaan: „Wanneer een meisje mooie handen be zit, is er niet het minste bezwaar tegen, dat zij hier de aandacht op vestigt: laat zij dit echter doen geheel in overeenstemming met haar persoonlijkheid. „Let wel dames", zoo gaat hij verder. „Lange spitse nagels boeken hetzelfde resultaat als te erg gespi- leerde wenkbrauwen. Zij doen een meisje er „goedkoop" uitzien. Stompe nagels zijn mijns inziens ook niet te verkiezen. Men bewandcle den gulden middenweg." Dick Powell is de meening toegedaan, dat niet op ieder meisje dezelfde stelregels van toepassing zijn. „Met zorg geöpilecrde wenkbrauwen", zoo zegt hij, „zijn bij voorkeur aan te be ien voor een exotisch type, bijv. voor Kay Prancis. Dikke, borstelige wenkbrauwen geven ieder meisje een onverzorgd uiter lijk. Wenkbrauwen, in hun natuurlijken vorm gelaten, doch op de juiste wijze ge- ëpileerd, zijn volgens mij „allright", en voor het meisje in kwestie het meest flattee- rend." „Mijnheer de doorsnee-man" geeft aan een slank figuurtje de voorkeur, doch in teresseert zich niet voor bijzonderheden omtrent de slanke lijn. Hij vindt het n.1. zeer irriteerend om met een meisje te lun chen, die, terwijl zij de verschillende gerech ten ternauwernood aanraakt, vertelt, welk een uitstekende resultaten zij met haar nieuwste diëet bereikt. lederen dag op de weegschaal. Craig Reynolds geeft aan die meisjes de voorkeur, die het juiste gewicht in overeen stemming met hun grootte enz. hebben. Wij geven hier Craig's meening meer gedetail leerd weer: ,,Ik ben een tegenstander van overmatig kuren, daar het volstrekt overbodig is en bet bovendien de gezondheid zeer kan be- nadeelen. Een meisje is zelf best in staat te beoordeelen, wat haar juiste gewicht moet zijn. Het beste is zich iederen dag te laten wegen, wanneer zij bemerkt, dat ze te zwaar wordt, kan zij zelf haar dieet be palen. Een te mager meisje is even onaan trekkelijk als een te dikVoor een ge zond meisje kan het volgens mij geen moei lijkheden met zich brengen, constant haar juiste gewicht te behouden." Alle moeite, die verschillende meisjes zich geven haar haren te laten blondeeren ten spijt, vallen de brunettes nog het meest in den smaak. Leslie Howard, Paul Muni, Fernand Gravet, Errol Flynn, Pat O'Brien, Edward G. Robinson, Frank McHugh en Ian Hunter zijn allen met brunettes ge trouwd. Totaai overbodig dus te vragen, welk type geprefereerd wordt. IJdelheid wint het van meege voel! De Egyptische regeering heeft het ras van den 'kleinen witten vogel, den zilverrei ger, van verdelging weten te redden. Die vogel moet sedert oeroude tijden in de Nijlvallei geleefd hebben, men vindt hem afgebeeld op de wanden van de oudste gra ven van Egypte. Hij voedt zich uitsluitend met insecten en beschermt dus den katoen en den maïsoogst. Maar in den broedtijd heeft het wijfje van dien veldlooper lange, mooie pluimen en... daar zijn de teergevoelige dames, die veelal lid zijn van een vereeniging tot be scherming van dieren, zeer belust op. Ze vragen naar die mooie pluimen voor haar hoedjes en haar galakapsels, zij koo pen ze en bedenken niet, dat ze het dood vonnis geveld hebben van het wijfje en van het geheele moederlooze nest. Omstreeks 1912 had de jacht op de zil verreigers haar hoogtepunt bereikt; men zag er bijna geen meer. De directeur van den dierentuin te Cairo maakte zich over hun voortbestaan onge rust, kocht enkele vogels en liet ze in een boom van den tuin nestelen. Hij verkreeg van de regeering een streng verbod ze te dooden, zoodat de vogels overdag naar de akkers in den omtrek uitvlogen en 's avonds naar hun nest terugkeerden. In 1918 waren ze in den dierentuin zoo talrijk geworden, dat men tusschen de hoo rnen herhaaldelijk dikke rookwolken moest laten opstijgen om de vogels uit te noodi- gen zich over het land te verspreiden. Ze begrepen het, noodgedwongen, en nu is de Xijldalvallei weer vol zilverreigers tot aan de oasen van Harga en van Dakla en zelfs tot aan de woestijn van Simaï. De Egyptische kunstenaarsdie eeuwen vóór Christus leefden, wisten niet, dat zij de modeschep pers van het jaar 1937 een goeden dienst bewezen! elegante parasol boven het donkere hoofd. Het uitheemsche trekt nu éénmaal. Met een degelijke Hollandsche parasol, als waarmede wij in zonnige dagen wel oudere dames gewapend zien, maakt iedere jonge vrouw zich belachelijk, doch met een klein fleurig Japansch parapluutje geeft zij blijk van smaak, van overmoed, in ieder geval De vrouw, die een aparte tendenz in haar uiterlijk wil leggen, kan te kust en te keur Artistieke modeschepping. Het is nog niet zoo lang geleden, dat wij een dame op deze pagina af beeldden, gehuld in een toilet, dat duidelijk geïnspireerd was op de kleedij der geisha's, de gracieuze Japansche danseressen. Zij droeg het grootbloemige, lange slank- makende gewaad; ze balanceerde een kleine

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 13