Wat nu S FRED ASTAIRE OEFENT tan? Ach Oli ve r i Lievelings sterren in den Smeltoven Droom van Millioenen als afval verzameld Nieuwe gezichten van 1937 Wat er met afgedankte films gebeurt EEN LUGUBER LOT Onze Krekels, die weigerden te tsjirpen 10.000 a 20.000 meter celluloid wordt ver draaid, hoewel de film, die wij later in de bioscoop zien, in geen geval langer dan 2 3000 meter mag zijn. Bij de filmsmelterijen liggen in kisten, tonnen en zakken honderden filmspoelen. Maar naar den naam van den ver vaardiger, naar den naam van de misschien beroemde films, die een jaar lang het bioscooppubliek in ver voering hebben gebracht, wordt hier niet gevraagd. Het gewicht is hier van belang. Eén speelfilm, die den heelen avond vult, brengt onge veer vier gulden op terwijl hij eens honderdduizenden heeft gekost! De filmrollen worden dan aan elkaar gekleefd. Eén acte opera- film, achter twee acten misdaad, dan een beetje Wild-West, en omdat het zoo mooi was, een stukje van een Amerikaansch blijspel, en dan weer films, met een historische achtergrond. Hoe snel lost de filmroem op in deze scheikundige vloeistof! Reeds bij het volgende stadium in het chemische proces zullen alle verschil len tusschen de afzonderlijke bestanddee- len van de lange filmstrook verdwenen zijn, en de filmstrook, die ons een close-up liet zien van het gezicht van Hans Albers, zal niet meer te onderscheiden zijn van een Mickey-Mouse-scène. In vijf minuten lost het werk van vele duizenden menschen zich op in een zwart niets! Net zoo lang duurt de behandeling, tot er slechts een glasheldere, doorschijnende celluloidband overblijft. Vooral de auto-industrie is een goede af nemer van de celluloidband, die in kisten van 50 Kg. naar de verbruikers wordt ge zonden. Het wordt veel gebruikt voor de vervaardiging van kunstleer en sproeilak- ken, eveneens wordt het gebruikt voor de fabricatie van kunst-ledematen en in de schoenindustrie is het een prachtig middel voor het stijf maken van lakschoenen. Op den bodem van de kuipen bleef een zwart bezinksel achter, de buitenlaag van de films. Zelfs dit bezinksel heeft nog waar de. Het wordt in centrifuges van het water gescheiden en dan verhit tot een tempera tuur van 1400 graden. Het zuivere zilver smelt er uit, en na verschillende reinigin gen, wordt het als baar zilver verkocht aan de munt of aan de zilverindustrie. Uit 1000 kilo film worden gewoonlijk 5 kilo zuiver zilver gewonnen. Uit de millioenen meters film, die jaarlijks worden gesmolten, ver krijgt men een prachtige zilverschat. Een sprookje der techniek: „Pygmalion", zullen wij eens terugvinden in een kwartje en Liiian Harvey in een zilveren suikertang... „Op Uw toeschouwers maakt U mis schien een komischen indruk, maar thuis is Uw gedrag alles behalve in orde", waren de laatste woorden geweest, die de rechter tegen den welgedanen Oliver Hardy gesproken had. Zijn partner Stan Laurel gaat ook in het leven met hem door dik en dun heen. Ook hij had zich in een proces te verantwoorden, zelfs in eenige! De vrouwen hadden het den ma- geren en sloomen Laurel dan ook niet gemakkelijk gemaakt. In het jaar 1933 beleefde hij den vuurdoop van zijn echt scheidingen. Zijn vrouw deelde aan den rechter mee, dat haar echtgenoot niet meer van haar hield. Echtscheiding volg deMevrouw Laurel kreeg 200.000 dollar in klinkende munt uitbetaald, een villa ter waarde van 300.000 dollar en bovendien kreeg zij ook de dochter uit het huwelijk toegewezen. „Wij werkten op elkaar's zenuwen", verklaarde Laurel berustend, toen deze catastrophe hem trof. Huwelijk ter uitdaging. Zijn tweede huwelijk was niet veel ge lukkiger. Hij trouwde, voor dat de forma liteiten van de eerste echtscheiding be krachtigd waren. Om aan de vervolging wegens bigamie te ontkomen, trouwde hij nog eens, voor de tweede maal. Na een paar maanden diende zijn vrouw een klacht tegen hem in, „omdat hij niet van haar hield, nooit van haar gehou den had en alleen met haar getrouwd was, om zijn eerste vrouw uit te dagen." Deze keer kwam Laurel er wat gemak kelijker en goedkooper af. Hij werd ver oordeeld tot het betalen van een bedrag van 900 dollar per jaar, en tevens tot schadevergoeding van de kosten voor het proces, terwijl hij bovendien nog de hoe- denrekening van zijn voormalige vrouw, ter waarde van 2000 dollar moest beta len. Bijna tegelijkertijd met dit echt scheidingsproces had de ongeluk kige Laurel nog een tweede. Een dame, die zich zelf mevrouw Lau rel noemde, meldde zich bij de rechtbank aan en beweerde, dat zij volgens het gewoonterecht de vrouw van den kunstenaar was. Zij had met hem een tournee on dernomen, en uit reclame-over wegingen waren zij als de heer en mevrouw Laurel opgetreden. De rechter was bijna radeloos en vond het een moeilijk geval. In ieder geval veroordeelde hij Laurel, zijn halve ver- Huwelijksleed der La c h~ koningen „Het melancholieke van krekelgestjirp", dat was het effect, dat regisseur Norman McLeod wenschte voor een spookhuis-scène in de Columbia-film „Pennies from Hea- ven", die door Loet C Barnsteijn Standaard Film wordt uitgebracht en waarin Bing Crosby, Madge Evans en Edith Fellows de hoofdrollen spelen. Maar de krekels, die dikwijls in een Hol- lywoodsche studio spoken en een leven als een oordeel maken, wanneer er absolute stilte moet zijn, waren op mysterieuze wijze verdwenen, toen hun medewerking ver langd werd voor deze scène. Bing Crosby, die een ranch bezit in de San Fernando Vallei, bood toen aan een paar van deze, voor hem ongewenschte gas ten, mee te brengen. „Zij hebben allemaal goede stemmen, vooral 's nachts" verzeker de Bing zijn regisseur. Bing bracht de kre kels, maar er was geen geluid uit te krijgcn< Toen kwam een der andere spelers, Do- nald Meek, die vroeger een veelbewogen le ven als reizend tooneelspeler had meege maakt en dikwijls onder den blooten hemel had moeten slapen, met de informatie, dat krekels alleen tsjirpen gedurende den paar tijd. Regisseur McLeod, die geen tijd wilde verliezen met biologische problemen, zond toen maar om een kunstmatig krekel fluitje. En zie... nauwelijks hoorden Bing's krekels dit geluid, of zij beantwoordden in koor deze lokkende roepstem van een denk beeldig krekeltje en McLeod was tevreden. SHIRLEY'S STAND-IN. De lezer weet wellicht, dat een „Stand- in een plaatsvervanger(-ster) is, die voor hoofdrolspelers de vermoeiende taak over neemt van het poseeren voor belichtings- proeven en het scherp stellen der camera's. Ook Shirley Temple heeft natuurlijk zulk een „Stand-in". Of liever: die plaats is toe vallig juist vacant gekomen. Het meisje, dat deze taak tot dusver altijd vervuld heeft, de acht-jarige Mary Lou Isleib, die tevens Shirley's beste vriendin is, gaat thans zélf voor de film spelen. Gev aarlijke concurrentie! jaar geleden eischte oolc zij echtschei ding. „Hij becritiseert alles, wat ik doe", verklaarde hij voor den rechter. Juist wanneer ik de auto noodig heb, heeft hij hem ook noodig. Dat gaat niet". In dit proces verloor Keaton zijn auto en de rest van zijn ingekrompen vermogen. Bovendien eischte zijn vrouw toen ook nog 2(10.000 dollar schadevergoeding van een dame, die getracht had haar echt genoot Keaton te bekoren. Nii kon de eerste vrouw van Buster Keaton het niet zetten, dat zijn tweede vrouw geld van hem had weten te krij- gen. Zij spaarde moeite noch kosten, om Keaton voor de tweede maal te laten veroordeelen. Hoewel hij zich verdedig de en beweerde, dat hij reeds een milli- oen dol ar betaald had, verloor hij het P oces toch. Wederom werd hij tot be nig van 4500 dollar veroordeeld. Ja, in het particuliere leven hebben de Amerikaansche filmkomieken het niet erg gemakkelijk De roem van het celluloid is heel ver gankelijk. De filmrollen zijn niet van een materiaal vervaardigd, dat eeuwig bewaard kan blijven. Behalve de normale slijtage, zooals de wrijving bij de vertooning (waar voor men bepaalde preparaten heeft om 't beeld te beschermen en te polijsten) is het celluloid onderhevig aan een chemische ontleding, die vooral bij oude films storend werkt. Bergen filmrollen worden jaarlijks ver smolten. Hierbij komen de celluloidstroo- ken, die reeds in het filmatelier voor de smelterij bestemd waren, en dat is een groote stapel. Men heeft berekend, dat voor een film Hierboven een van de eerste foto's uit nieuwe en bijzondere RKO Radio muziek film „Nieuwe gezichten van 1937." Hier is het romantische paar in deze film: Harriet Hilliard en Bill Brady. Bill Brady, die met zijn prachtige tenor New York stormenderhand veroverde, maakt; zijn filmdebuut in „Nieuwe gezichten van 1937", terwijl Harriet Hilliard ten tweede male voor de lens verschijnt na haar de buut in „Follow the Fleet". Miss Hilliard was nog niet zoo heel lang geleden een radiozangeres van naam^ Samen met zijn vriend en leider van een be roemde jazzband, den componist Johnny Green ziet men hier Fred Astaire gedurende een pauze na de opname van „Shall we dance" in de KRO Studios re- peteeren voor zijn we- kelijksche radio-uitzen ding voor de National Company in Amerika. Fred Astaire en Johnny Green hebben n.l. een contract met een groote Amerikaansche automo bielfirma, voor wie zij gedurende het reclame uur als bijzondere at tractie optreden. Het leven van Fred Astaire is onafgebroken werken. iu ui i i im Het is een bekend feit, dat de grappenmakers van het tooneel in het dagelij ksch leven meestal maar zeer treurige helden zijn. Millioe nen menschen vroolijken zij op, maar zelf zijn zij somber en ver bitterd. Maurice Chevalier is een knorrepot en Chaplin een zenuw lijder. Een reeks hoogst verwarde Hollywoodsche echtscheidingspro cessen geeft ons zoowel een kijk op het leven van groote filmkoniie- ken, als ook op de maatschappelij ke toestanden van het tegenwoor dige Amerika. de. Thans eischt zij van hem 30.000 dol lar achterstallige gelden. Zij beweert, dat haar man, sedert hun..scheiding, die 15 jaar geleden plaats vond, haar nog geen cent betaald heeft. Buster Keaton lachte te laat. Het meest tragische lot heeft zonder twijfel Buster Keaton, die destijds, teza men met Chaplin tot de grootste film komieken van dé zwijgende film behoor de. Keaton had de gewoonte, in zijn films nooit te lachen, waardoor hij de toeschouwers juist aan het lachen wist te maken. Hij schijnt een voorgevoelen van zijn treurig lot gehad te hebben. Zooals men weet, begon hij zijn artisten- loopbaan reeds op zijn vierde jaar. Met zijn ouders trad hij op in verschillende variété-nummers, trok van land tot land en ontpopte zich weldra als een eerste klas artist. Bij de val- en smijtpartijen mocht hij geen spier vertrekken, ook al brak hij drie ribben tegelijk! Toen hij twintig jaar oud was, werd hij door de film, die toen nog zwijgend was, in beslag genomen. Een ontelbaar aantal films heeft hij gemaakt, die alle een groot succes werden. Met de intrede van de sprekende film, was het met zijn roem en populariteit gedaan. Wel kwam hij nog een keer naar Europa, maar het vroegere groote succes wilde niet terug- keeren, ook al had hij zich geheel „ver anderd", door in zijn film te lachen" De man, die zijn heele leven zijn best had moeten doen om niet te lachen, lachte nu te laat! Hij had te veel critiek. Thans woont hij in de bitterste armoede, vergeten en verlaten, in een kale hotelkamer. (Zoo juist bereikt ons echter het bericht, dat hij nu een film mag regis- seeren). Na jaren van een onge stoord huwelijk, werd toch de echtscheiding uitgesproken. Hij was getrouwd met Nathalie Tal- madge, één der beroemde zusters, en werd wegens „wreedheid" en „lichtgeraaktheid" veroordeeld. Door een, zooals de dokters het uitdrukten, „zeer verwarde gees tesgesteldheid" moest hij in een ziekenhuis opgenomen worden. Daar maakte hij kennis met zijn twee de vrouw, May Scribbens, maar een mogen af te staan en bovendien tot een betaling van 1000 dollar per maand. Laurel's partner, de welgedane Oliver Hardy, schijnt in zijn particuliere leven ook niet veel levensvreugde te versprei den. Ook zijn vrouw wenschte echtschei ding en verlangde een bedrag van 2500 dollar per maand. Zij beweerde, dat Har dy haar in het dagelijksch leven net zoo ellendig behandelde, als hij dat in zijn films met Laurel gewoon was te doen! Bedronk zich en bleef weg. Bovendien was hij heel onaangenaam, speelde, bedronk zich vaak en bleef soms weken lang van huis weg. Reeds in het jaar 1933 had mevrouw Hardy om echtscheiding verzocht, omdat haar man baar zuster een oorvijg gegeven had. De rechter meende toen echter, dat dit weinig met het huwelijksleven te maken had en wist een verzoening tot stand te brengen. Tegen Hardy wordt thans ook nog een proces gevoerd door zijn eerste vrouw, die als Amerikaansche radio-zangeres onder den naam „Califor- nia Radio Girl" een paar jaar geleden zeer populair was. Zij was het ook, die den weg van haar man naar roem baan-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 16