Bungelend op een drooglijn, ontwaakte hij Doktershuis bestookt Begrooting van Marine Record parachutespringen Heilige pillenkevers Noodlottige auto-rit Ernstig motorongeluk Onze Oost Avontuur van een slaapwande laar. In het holst van den nacht, toen alle bewoners van het huis in de Karthuizerstraat te Amsterdam, den slaap des rechtvaardigen genoten, ging de slaapwandelaar op avontuur. Hij stapte zijn bed uit, ging naar den zolder en wrong zich door het dakvenster naar buiten. Eenigen tijd balanceerde de man op den dakgoot, maar zijn evenwichtsorganen ble ken door den slaap een weinig gestoord te sij n. Toen hij daar zoo schommelend heen en weer liep, helde hij wat te veel naar buiten over en tuimelde naar beneden. Maar de buren van de tweede verdieping hadden hun bloemetjes buiten staan in een bloembak. Hierop kwam de ongelukkige slaapwandelaar terecht. Veel tijd om te mid den van den zoeten bloemengeur weer ver der te dutten, had hij echter niet. Nogmaals tuimelde hij omlaag en nogmaals werd zijn val gebroken, thans op prozaischer wijze. Hij kwam namelijk op de lijnen terecht, waaraan de buurvrouw van de bene denverdieping haar wasch droogde. En bungelend op deze drooglijnen is de slaapwandelaar verwonderd ontwaakt. Gelukkig had hij zijn avontuur niet met verwondingen moeten bekoopen. In zijn bed sliep hij verder. Maar in zijn droom heeft hij er waarschijnlijk over gepeinsd, waarom hij, hoewel een bed zooveel geriefelijker is, op de drooglijnen wilde gaan slapen. Een vrouw, een jongen, twee auto's, een muur en een lantaarn paal geraakt. Gisterenmorgen omstreeks half tien kwam een Utrechtsche personenauto uit de rich ting Amstelveenschenweg te Amsterdam en wilde met zeer groote snelheid over de brug aan het einde van de Overtoom naar het Surinameplein rijden. De auto raakte hier bij een 15-jarigen fietser, die voor hem reed. De jongen werd tegen den grond geslingerd, waar hij met een schedelbreuk bleef liggen. De bestuurder van den auto raakte door dit ongeval de macht over zijn stuur kwijt en reed op de brug te gen een tegemoet komende auto, die hij in de flank raakte. Hierna botste hij op tegen een auto, die voor hem reed, waarna hij zijn stuur omgooi de, het trottoir opvloog en langs den muur scheerde, onderwijl pakte de auto een 40-jarige vrouw mee, die op het trottoir stond; weer gooide de be stuurder zijn stuur om, doch kwam thans met een lantaarnpaal in aanra king, die zijn noodlottigen tocht uit eindelijk stuitte. De vrouw had een bekkenfractuur opge- loopen. Beide slachtoffers zijn naar het Wilhel- minagasthuis vervoerd. OVER DEN KOP. Motorrijder op den Haarlemmer weg te Amsterdam zwaar ge wond. Op den Haarlemmerweg te Amsterdam, tusschen den tweeden molen en het kruit huis, is gisterenmorgen omstreeks half tien een 45-jarige motorrijder, die in de richting Amsterdam reed, tengevolge van een lekken voorband, met zijn motorfiets over den kop geslagen. Met een schedelbreuk en inwendi ge kneuzingen is het slachtoffer naar het Onze Lieve Vrouwegasthuis vervoerd, waar hij ter verpleging is opgenomen. „EEN VIERLING GEBOREN!". In een Engelsch dorpje werd dezer dagen een vierling geboren. De plaatselijke omroeper kondigde met luider stem de volksvermeer dering aan. Aanwinst voor Artis. Eigen aardige levensgewoonten. Artis heeft uit Algiers een aantal Hei lige Pillenkevers ontvangen en in het In- sectarium tentoongestela. Deze insecten, welke in het Middellanusche zeegebied voor komen en waarvan een groot aantal aanver wante soorten over 't geheele tropische- en sub-tropische gebied 4er aarde leven, hebben zeer merkwaardige levensgewoonten. Van rundermest maken ze in enkele minuten tijds zuiver ronde bollen, iets kleiner dan een biljartbal. De kevers gebruiken daarbij 't uitgetande kopschild en de voorpooten als werktuigen. De afgewerkte ballen rollen ze snel over den bodem voort om ze onder het zand te begraven, waar ze als voedsel ge bruikt worden. Dikwijls hebben bij het voort rollen komische, althans in onze oogen ko mische, tooneeltjes plaats. Een kever poogt den rechtmatigen eigenaar van zijn bol te berooven. De aanvaller wordt dan een flink eind weggeslingerd en het transport wordt voortgezet. Maar ook heeft meermalen het tegenovergestelde plaats en gaat de roover met den buit strijken. Soms worden geen bollen, maar wordt een voorwerp van een peervormige gedaante ge kneed. Daarin legt de vrouwelijke kever dan een ei, de larf, die er uit komt, voedt zich met mest tot ze verpopt en daarna een vol wassen kever wordt. Het kan dan gebeuren, dat men in zoo'n mestbal den jongen pas ontpopten kever vindt en daarbij het doode moederdier. De oude Egyptenaren zagen hierin een wedergeboorte en beeldden de heilige tor af op hun grafteekenen. Botsing te AarleRixtel. Donderdagavond omstreeks elf uur is' op den Provincialen weg naar Helmond onder de gemeente Aarle-Rixtel, een doodelijk mo torongeluk gebeurd. Uit de richting Aarle-Rixtel naderde de 24-jarige motorrijder G. C. uit Deurne. Uit tegenovergestelde richting kwam de motor rijder L. met op de duo de G., beiden uit Oss. Door nog niet bekende oorzaak kwamen beide voertuigen met elkaar in botsing, waar door C. iegen een boom reed. Zwaar gewond bleef hij naast zijn totaal vernielden motor liggen. Dr. Dijkmans uit Aarle-Rixtel con stateerde een schedelbasisfractuur en zware inwendige kneuzingen. Den vorigen nacht ish et slachtoffer in 't St. Anthoniusgasthuis te Helmond aan zijn verwondingen bezweken. De beide motorrijders uit Oss kregen lichte verwondingen. PLOTSELING DEN WEG OVERGESTOKEN. Donderdagmiddag is de gepensionneerde mijnwerker G. uit Schaesberg op den Kloosterweg nabij de Oranje Nassaumijn 1 te Heerlen bij het plotseling oversteken van den weg onder een passeerenden auto geraakt. De man liep een schedelbasisfractuur op en werd naar het St. Jozefsziekenhuis overge bracht. Zijn toestand is zorgwekkend. Abnormale jongeman bezorgt de politie heel wat last. Dinsdagavond men zal zich de geschie denis herinneren werd een Haagsche arts, de heer De Ridder, in zijn woning aan het Oranje-plein overvallen door een tweetal in dividuen, dat den dokter na een hevige wor steling dwong tot afgifte van 'n portefeuille, inhoudende een bedrag van circa f 30. Deze overval, waaromtrent het politieon derzoek nog geen enkel positief resultaat heeft opgeleverd, heeft den betrokken arts gisteren en eergisteren heel wat narigheid bezorgd. Men stuurde in den loop van deze dagen een zevental taxi's naar het huis van den dokter, die echter geen auto had besteld, Men waarschuw de politie, aan wie werd medege deeld, dat de daders zich weer in het huis ophielden en dringend hulp werd gevraagd, waarop terstond 4 agenten per motor naar het Oranje plein reden om tot de ontdekking te komen, dat het loos alarm was;, men zond de G.G.D. en zelfs de begra fenisonderneming en het ligt voor de hand, dat de dokter, wien het le ven op deze wijze totaal onmogelijk werd gemaakt, besloot zijn woning althans voorloopig te verlaten om el ders rust te vinden, De politie bracht deze flauwe grappen makerij uiteraard in verband met den over val. Omdat de groote onbekende ook de bru taliteit had de woning van den dokter op te bellen, waarbij dan allerlei onzinnige mede- deelingen werden gedaan, bleef Donderdag een inspecteur van politie in het huis ach ter. De telefoon werd in de centrale onder controle gesteld. Toen bleek, dat het steeds hetzelfde nummer was, dat de familie De Ridder lastig viel, was het voor de politie niet moeilijk om den anonymus op te sporen en te arresteeren. Hij bleek te zijn een 17-jarige jon geman, die niet heelemaal normaal moet worden geacht. Door het lezen van de verhalen over den overval in de dagbladen was het hem blijkbaar in het hoofd geslagen. Hij had het verhaal uit één der dagbladen ge knipt, was daarmede aan het tele foontoestel gaan zitten om te gaan opbellen. Op deze wijze maakte hij het leven van den dokter zuur en bezorgde hij de politie ontzettend veel last. Gelukkig is aan deze „grappenmakerij" thans een einde gekomen. Daarmede is dus tevens komen vast te staan, dat deze onverkwikkelijke geschiede nis los staat van den overval. De jongeman, die vroeger in de Ramaer- kliniek werd verpleegd, is voorloopig vast gehouden. Wellicht zal hij opnieuw naar die inrichting worden gezonden. Moet er niet een oorlogsschip naar Shanghai? Het K.P.M.-conflict in den Volks raad. De Volksraad zette gisteren de behande ling van de begrooting van het Departement der Marine voort De heer van Lonkhuyzen (C.S.P.), tevens vertegenwoordiger van Europeesche werk nemers) vraagt of alle verzoeken om bemid deling door de Regeering in zake het K.P. M.-conflict (bedoeld is het conflict tusschen varend personeel en directie) zullen worden afgewezen. Spr. dient dan een motie in, in zake georganiseerd overleg. De heer Van Ardenne (I.E.V.) vraagt, wat de regeering denkt over een defensie-belasting, op te brengen door de groote maatschappijen, in overeenstemming met de wijze zooals dat In Engeland geschiedt. Spr. meent, dat de gelden voor een nieu wen kruiser op deze begrooting had den moeten worden opgebracht. Verder vraagt spr. of het niet uiterst noodzakelijk is, dat de Nederland- sche gezant aanstonds naar Tokio te rugkeert. En moet ook niet een oor logsschip naar Shanghai? Hoe denkt de regeering over een gezant te Nan king? De heer Piet Kerstens (I.K.P.) verklaart, dat hij het niet op de K.P.M. heeft ge munt het gaat- hier om betere verhoudin gen tusschen kapitaal en arbeid. Het is juist dat de directie van de K.P.M. de arbeids voorwaarden moet uitmaken, doch het gaat er om, dat die directie niet alleen vertegen woordiger van het kapitaal behoort te zijn. De werknemer is ook verantwoorde lijk voor het bedrijf. Niet alleen de directie hielp de K.P.M. door de zware tijden heen, doch ook het personeel en het varend per soneel niet in de laatste plaats. Spr. be grijpt, dat de depressie een voorname fac tor was, doch de huidige sociale construc tie deugt niet en vormt een voortdurende bedreiging voor den socialen vrede. De prac- tijk heeft uitgewezen, dat het personeel bij overleg tot groote offers bereid is. Daar boven kan een arbitrage-instantie met bin dende uitspraak worden gesteld. Het K.P.M. conflict zou bij wezenlijk overleg aanstonds uit den weg zijn geruimd. De heer Pronk (Economische Groeps di recteur van de K.P.M.) huldigt de marine voor het reddingswerk bij de ramp van de ,„Van der Wijck". Spr. antwoordt dan op de rede van den heer Kerstens. Het spijt spr., dat hij daardoor niet overtuigd is. Kerstens: „Mij spijt het nog veel meer," De heer Pronk wil blijven bij de thans bestaande sociale verhoudingen. Kerstens: «„Vooruitzien is regeeren." Spr. geeft toe, dat het personeel een zekere verantwoordelijkheid heeft voor het bedrijf, doch de directie draagt de algemeene verantwoordelijkheid. De direcfïe van de Electrischt tandenpoetsen en scheren tege lijk. Je moet maar haast hebben. K.P.M. schiet niet tekort in zake waardee ring van het personeel. Zij kan niet anders handelen dan zij heeft gedaan en ziet geen heil in het bewandelen van den weg, door den heer Kerstens aangeduid. Het recht van het personeel om wenschen kenbaar te maken, ook door middel van de organisatie, wordt volkomen erkend. Spr. wijst arbitrage met bindende uitspraak af, Inheemsche militie. Vervolgens antwoordt generaal Boerstra, legercommandant, op de beschouwingen over de begrooting van het departement van oorlog in tweeden termijn. De regeering heeft nimmer principieele bezwaren tegen Inheemsche militie ge toond, zij acht, in verband met de uitgaven, uitbreiding van de sterkte van het aerso- neel op eenigszins belangrijke schaal niet aanvaardbaar. Derhalve ligt invoering van de Inheemsche militie buiten haar bereik. Hierna gaat de Volksraad over tot de de batten over de moties Soetardjo (aangaande de Inheemsche militie). De stemming over deze moties zal de volgende week plaats hebben. Meer dan f7.500.000,— be talen Neêrlands fietsers elk jaar aan rijwiel belasting. Daarvoor krijgen zij o.m. hun veilige rijwielpaden - speciaal voor hen aangelegd. Maar... waarom gebruiken zij ze dan niet? leder op zijn eigen weg! VOOR DEN FIETSER IS 'T FIETSPAD DE VEILIGE WEG I 70 SECONDEN 75 80 85 EEN VAL VAN 6 KILOMETER MET GESLOTEN VALSCHERM. Steeds weer zijn er waaghalzen, die zich door een of ander record beroemd maken. Thans is het de 27-j art ge Gwynne Johns, die met een gesloten parachute een val van 6 kilometer maakte. Toch kwam hij nog heelhuids op den grond terecht Inderdaad een record voor iemand (die pas 31 maal naar beneden ge sprongen is! Een nieuw record, dat in geheel Enge land de bewondering gewekt heeft, is ge maakt door den 27-jarigen koopmansleer ling Gwynne Johns. Hij heeft het record van den beroemden Deenschen parachute springer John Tranum met een zoogenaam de „vertraagde" parachutesprong gebroken, doordat hij zich van eep hoogte van zes kilometer met een gesloten valscherm naar beneden heeft laten vallen. Deze prestatie is des te opmerkelijker, daar Johns eerst nog maar 31 parachute-sprongen uitgevoerd heeft. Geld was noodig Reeds in het jaar 1930 vatte hij het be sluit op, vliegenier te worden en dergelijke prestaties als de groote pioniers van de vliegtechniek te volbrengen. Hij kwam evenwel tot het inzicht, dat daartoe veel geld noodig is, meer geld in ieder geval, dan hij had. Daarom moest hij eerst te vreden zijn met de opleiding voor parachu te-springer. Maar ook hierbij kunnen groo te prestaties volbracht worden, die niet al leen de zucht naar records maken bevredi gen, maar ook belangrijk materiaal voor de wetenschap leveren. Johns werd dus het voorbeeld van een jongen man, die enthou siast voor de vliegsport is. Johns krijgt een ongeluk. De eerste sprongen met de parachute bracht hij er goed af. Om geld voor een kostbare vliegonderneming bij elkaar te kunnen sparen, begon Gwynne Johns in zijn wei nigen vrijen tijd bij vliegdemonstraties als valschermpiloot op te treden. Bij een dergelijke vertooning, het was de dertigste sprong, kwam Johns met een slag op den grond terecht. Hij had een gecompliceerde beenbreuk gekregen en moest vijf maanden lang met een stok loopen. Dit ongeval kon zijn moed echter niet verminderen. Hij spaarde en spaarde en rekende in stilte uit, van welke hoogte hij naar beneden moest springen, om een nieuw we reldrecord op zijn naam te bren gen. 7500 Meter was de hoogte en 6000 meter was de afstand, waarover hij zich met zijn gesloten valscherm naar beneden moest la ten vallen. Toen Johns weer hersteld was, kon hij geen proefsprongen maken, daar dan zijn geldmiddelen veel te vroeg uitgeput zouden zijn. Tenslotte was het zoo ver. Johns nam een week-end-kaartje naar Croydon, ging naar het vliegveld en zocht een goeden piloot op. Na eenig zoeken vond hij een vliegenier, dien hij kende en die bereid was, hem met een vliegtuig op de ge- wenschte hoogte te brengen. Met het op stijgen moest evenwel tot den avond ge wacht worden, daar de lucht zeer bedekt was. Nadat het weer echter opgeklaard was, kon de gevaarlijke recordpoging beginnen. De sprong. Het vliegtuig was tot een hoogte van 7500 méter gestegen, toen de piloot het bevel tot den sprong gaf. Johns had een paar minuten lang moeite, de deur van de cabine door de kracht, die de luchtdruk er op uitoefende, open te krijgen. Eerst toen de vliegenier hem te hulp kwam, kon hij zich in de diep- DE BEROEMDE SCHÖNEBERGER MELKMEISJES DANSEN. Zij zullen hun medewerking verleenen bij de feesten ter gelegenheid van het 700- jarig bestaan van Berlijn- te laten vallen. Naderhand heeft hij verteld, dat op het moment, dat hij naar beneden sprong, hij toch nog eenigszins bezorgd was, of de sprong hem wel zou gelukken. Hij concentreerde zich echter geheel op zijn groote taak en gaf niet verder toe aan zijn moedeloosheid. Eerzucht. Met een geweldige vaart begon hij naar beneden te vallen, maar lette op niets anders, dan op zijn stop watch, die hij in zijn linker hand hield. Langzaam, oneindig lang zaam ging de secondewijzer voor waarts. Steeds sneller begon hij te vallen, en steeds heftiger werd de trekking van de lucht. Het gelukte Johns al bijna niet meer, op zijn stopwatch te kijken. Toen hij evenwel bemerkte, dat hij door de luchtdruk niet meer flauw zou vallen, maakte hij zijn rechterhand van de trek lijn los en omspande daarmee zijn linker pols. Nu eerst kon hij verder op de bewe ging van de secondewijzer letten. Een mi nuut was al voorbij. Maar nog steeds was de tijd niet gekomen, om de parachute te openen. De Deen was gedurende 80 secon den met een gesloten valscherm door de lucht gevallen. 70 Seconden 75 80 Gwynne Johns geeft een kreet van vreugde: het record van Tranum is gebro ken. Toen de secondewijzer bij de 88 stond, trok Johns aan de lijn, waarmee de para chute geopend wordt. Als een tol draaide i rondte. Ook de touwen van het \alscherm, dat bol ging staan, draaiden. Kalm bekeek hij het panorama. uJmL V0,R®n,de oogenblik ging er een ge- «tnnt 5? r bet lichaam van den valschermpiloot. Zijn adem N„!,aar nu wist hi-i' dat hij gered was. j ?ens het 'andschap beneden zich mn r. - Zlch a,s een Rcweldig panora- men£.h„Cr 2,n voetcn uitstrekte. Hij zag bempru-ti1' n-e j3ar b.em vvuifden en tevens zeer mmetv' uati hij z'in landingsterrein moest hij dalen ZCn had' °P een wekie heRitrerelukte dan ook' he stoot was niet van ShlaVWaïnCer hii van een Ooogte den eesnrnnf"6 '°Trd meter naar bene- storine- n> i ki WjS' Van een of andere den Iintro bloedsomloop, tengevolge van Heel teLVaJ' bemerkte hij ook niets, ret onsteken T°n Gw,ynne Johns een siga- ken en ,im,- anum s record was gebro- veelbelovenrti*166!perste succes van een Door jrebreL egeniersloopbaan behaald. Plannen 7Pke3an KC'd zu,,en J°bns' verdere Plannen zeker geen schipbreuk lijden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 8