Bungelend op een drooglijn,
ontwaakte hij
Doktershuis
bestookt
Begrooting van Marine
Record parachutespringen
Heilige pillenkevers
Noodlottige auto-rit
Ernstig motorongeluk
Onze Oost
Avontuur van een slaapwande
laar.
In het holst van den nacht, toen
alle bewoners van het huis in de
Karthuizerstraat te Amsterdam, den
slaap des rechtvaardigen genoten,
ging de slaapwandelaar op avontuur.
Hij stapte zijn bed uit, ging naar
den zolder en wrong zich door het
dakvenster naar buiten.
Eenigen tijd balanceerde de man op den
dakgoot, maar zijn evenwichtsorganen ble
ken door den slaap een weinig gestoord te
sij n.
Toen hij daar zoo schommelend heen en
weer liep, helde hij wat te veel naar buiten
over en tuimelde naar beneden.
Maar de buren van de tweede verdieping
hadden hun bloemetjes buiten staan in een
bloembak. Hierop kwam de ongelukkige
slaapwandelaar terecht. Veel tijd om te mid
den van den zoeten bloemengeur weer ver
der te dutten, had hij echter niet.
Nogmaals tuimelde hij omlaag en
nogmaals werd zijn val gebroken,
thans op prozaischer wijze. Hij
kwam namelijk op de lijnen terecht,
waaraan de buurvrouw van de bene
denverdieping haar wasch droogde.
En bungelend op deze drooglijnen
is de slaapwandelaar verwonderd
ontwaakt.
Gelukkig had hij zijn avontuur niet met
verwondingen moeten bekoopen. In zijn bed
sliep hij verder. Maar in zijn droom heeft
hij er waarschijnlijk over gepeinsd, waarom
hij, hoewel een bed zooveel geriefelijker is,
op de drooglijnen wilde gaan slapen.
Een vrouw, een jongen, twee
auto's, een muur en een lantaarn
paal geraakt.
Gisterenmorgen omstreeks half tien kwam
een Utrechtsche personenauto uit de rich
ting Amstelveenschenweg te Amsterdam en
wilde met zeer groote snelheid over de brug
aan het einde van de Overtoom naar het
Surinameplein rijden. De auto raakte hier
bij een 15-jarigen fietser, die voor hem reed.
De jongen werd tegen den grond geslingerd,
waar hij met een schedelbreuk bleef liggen.
De bestuurder van den auto raakte
door dit ongeval de macht over zijn
stuur kwijt en reed op de brug te
gen een tegemoet komende auto, die
hij in de flank raakte. Hierna botste
hij op tegen een auto, die voor hem
reed, waarna hij zijn stuur omgooi
de, het trottoir opvloog en langs den
muur scheerde, onderwijl pakte de
auto een 40-jarige vrouw mee, die op
het trottoir stond; weer gooide de be
stuurder zijn stuur om, doch kwam
thans met een lantaarnpaal in aanra
king, die zijn noodlottigen tocht uit
eindelijk stuitte.
De vrouw had een bekkenfractuur opge-
loopen.
Beide slachtoffers zijn naar het Wilhel-
minagasthuis vervoerd.
OVER DEN KOP.
Motorrijder op den Haarlemmer
weg te Amsterdam zwaar ge
wond.
Op den Haarlemmerweg te Amsterdam,
tusschen den tweeden molen en het kruit
huis, is gisterenmorgen omstreeks half tien
een 45-jarige motorrijder, die in de richting
Amsterdam reed, tengevolge van een lekken
voorband, met zijn motorfiets over den kop
geslagen. Met een schedelbreuk en inwendi
ge kneuzingen is het slachtoffer naar het
Onze Lieve Vrouwegasthuis vervoerd, waar
hij ter verpleging is opgenomen.
„EEN VIERLING GEBOREN!". In een
Engelsch dorpje werd dezer dagen een
vierling geboren. De plaatselijke omroeper
kondigde met luider stem de volksvermeer
dering aan.
Aanwinst voor Artis. Eigen
aardige levensgewoonten.
Artis heeft uit Algiers een aantal Hei
lige Pillenkevers ontvangen en in het In-
sectarium tentoongestela. Deze insecten,
welke in het Middellanusche zeegebied voor
komen en waarvan een groot aantal aanver
wante soorten over 't geheele tropische- en
sub-tropische gebied 4er aarde leven, hebben
zeer merkwaardige levensgewoonten. Van
rundermest maken ze in enkele minuten
tijds zuiver ronde bollen, iets kleiner dan
een biljartbal. De kevers gebruiken daarbij
't uitgetande kopschild en de voorpooten als
werktuigen. De afgewerkte ballen rollen ze
snel over den bodem voort om ze onder het
zand te begraven, waar ze als voedsel ge
bruikt worden. Dikwijls hebben bij het voort
rollen komische, althans in onze oogen ko
mische, tooneeltjes plaats. Een kever poogt
den rechtmatigen eigenaar van zijn bol te
berooven. De aanvaller wordt dan een flink
eind weggeslingerd en het transport wordt
voortgezet. Maar ook heeft meermalen het
tegenovergestelde plaats en gaat de roover
met den buit strijken.
Soms worden geen bollen, maar wordt een
voorwerp van een peervormige gedaante ge
kneed. Daarin legt de vrouwelijke kever dan
een ei, de larf, die er uit komt, voedt zich
met mest tot ze verpopt en daarna een vol
wassen kever wordt. Het kan dan gebeuren,
dat men in zoo'n mestbal den jongen pas
ontpopten kever vindt en daarbij het doode
moederdier. De oude Egyptenaren zagen
hierin een wedergeboorte en beeldden de
heilige tor af op hun grafteekenen.
Botsing te AarleRixtel.
Donderdagavond omstreeks elf uur is' op
den Provincialen weg naar Helmond onder
de gemeente Aarle-Rixtel, een doodelijk mo
torongeluk gebeurd.
Uit de richting Aarle-Rixtel naderde de
24-jarige motorrijder G. C. uit Deurne. Uit
tegenovergestelde richting kwam de motor
rijder L. met op de duo de G., beiden uit
Oss.
Door nog niet bekende oorzaak kwamen
beide voertuigen met elkaar in botsing, waar
door C. iegen een boom reed. Zwaar gewond
bleef hij naast zijn totaal vernielden motor
liggen. Dr. Dijkmans uit Aarle-Rixtel con
stateerde een schedelbasisfractuur en zware
inwendige kneuzingen.
Den vorigen nacht ish et slachtoffer in 't
St. Anthoniusgasthuis te Helmond aan zijn
verwondingen bezweken.
De beide motorrijders uit Oss kregen lichte
verwondingen.
PLOTSELING DEN WEG OVERGESTOKEN.
Donderdagmiddag is de gepensionneerde
mijnwerker G. uit Schaesberg op den
Kloosterweg nabij de Oranje Nassaumijn 1 te
Heerlen bij het plotseling oversteken van den
weg onder een passeerenden auto geraakt.
De man liep een schedelbasisfractuur op en
werd naar het St. Jozefsziekenhuis overge
bracht.
Zijn toestand is zorgwekkend.
Abnormale jongeman bezorgt de
politie heel wat last.
Dinsdagavond men zal zich de geschie
denis herinneren werd een Haagsche arts,
de heer De Ridder, in zijn woning aan het
Oranje-plein overvallen door een tweetal in
dividuen, dat den dokter na een hevige wor
steling dwong tot afgifte van 'n portefeuille,
inhoudende een bedrag van circa f 30.
Deze overval, waaromtrent het politieon
derzoek nog geen enkel positief resultaat
heeft opgeleverd, heeft den betrokken arts
gisteren en eergisteren heel wat narigheid
bezorgd.
Men stuurde in den loop van deze
dagen een zevental taxi's naar het
huis van den dokter, die echter geen
auto had besteld, Men waarschuw
de politie, aan wie werd medege
deeld, dat de daders zich weer in het
huis ophielden en dringend hulp
werd gevraagd, waarop terstond 4
agenten per motor naar het Oranje
plein reden om tot de ontdekking te
komen, dat het loos alarm was;, men
zond de G.G.D. en zelfs de begra
fenisonderneming en het ligt voor
de hand, dat de dokter, wien het le
ven op deze wijze totaal onmogelijk
werd gemaakt, besloot zijn woning
althans voorloopig te verlaten om el
ders rust te vinden,
De politie bracht deze flauwe grappen
makerij uiteraard in verband met den over
val. Omdat de groote onbekende ook de bru
taliteit had de woning van den dokter op te
bellen, waarbij dan allerlei onzinnige mede-
deelingen werden gedaan, bleef Donderdag
een inspecteur van politie in het huis ach
ter. De telefoon werd in de centrale onder
controle gesteld. Toen bleek, dat het steeds
hetzelfde nummer was, dat de familie De
Ridder lastig viel, was het voor de politie
niet moeilijk om den anonymus op te sporen
en te arresteeren.
Hij bleek te zijn een 17-jarige jon
geman, die niet heelemaal normaal
moet worden geacht. Door het lezen
van de verhalen over den overval in
de dagbladen was het hem blijkbaar
in het hoofd geslagen. Hij had het
verhaal uit één der dagbladen ge
knipt, was daarmede aan het tele
foontoestel gaan zitten om te gaan
opbellen.
Op deze wijze maakte hij het leven van
den dokter zuur en bezorgde hij de politie
ontzettend veel last.
Gelukkig is aan deze „grappenmakerij"
thans een einde gekomen.
Daarmede is dus tevens komen vast te
staan, dat deze onverkwikkelijke geschiede
nis los staat van den overval.
De jongeman, die vroeger in de Ramaer-
kliniek werd verpleegd, is voorloopig vast
gehouden. Wellicht zal hij opnieuw naar
die inrichting worden gezonden.
Moet er niet een oorlogsschip
naar Shanghai?
Het K.P.M.-conflict in den Volks
raad.
De Volksraad zette gisteren de behande
ling van de begrooting van het Departement
der Marine voort
De heer van Lonkhuyzen (C.S.P.), tevens
vertegenwoordiger van Europeesche werk
nemers) vraagt of alle verzoeken om bemid
deling door de Regeering in zake het K.P.
M.-conflict (bedoeld is het conflict tusschen
varend personeel en directie) zullen worden
afgewezen. Spr. dient dan een motie in, in
zake georganiseerd overleg.
De heer Van Ardenne (I.E.V.)
vraagt, wat de regeering denkt over
een defensie-belasting, op te brengen
door de groote maatschappijen, in
overeenstemming met de wijze zooals
dat In Engeland geschiedt. Spr.
meent, dat de gelden voor een nieu
wen kruiser op deze begrooting had
den moeten worden opgebracht.
Verder vraagt spr. of het niet uiterst
noodzakelijk is, dat de Nederland-
sche gezant aanstonds naar Tokio te
rugkeert. En moet ook niet een oor
logsschip naar Shanghai? Hoe denkt
de regeering over een gezant te Nan
king?
De heer Piet Kerstens (I.K.P.) verklaart,
dat hij het niet op de K.P.M. heeft ge
munt het gaat- hier om betere verhoudin
gen tusschen kapitaal en arbeid. Het is juist
dat de directie van de K.P.M. de arbeids
voorwaarden moet uitmaken, doch het gaat
er om, dat die directie niet alleen vertegen
woordiger van het kapitaal behoort te
zijn. De werknemer is ook verantwoorde
lijk voor het bedrijf. Niet alleen de directie
hielp de K.P.M. door de zware tijden heen,
doch ook het personeel en het varend per
soneel niet in de laatste plaats. Spr. be
grijpt, dat de depressie een voorname fac
tor was, doch de huidige sociale construc
tie deugt niet en vormt een voortdurende
bedreiging voor den socialen vrede. De prac-
tijk heeft uitgewezen, dat het personeel bij
overleg tot groote offers bereid is. Daar
boven kan een arbitrage-instantie met bin
dende uitspraak worden gesteld. Het K.P.M.
conflict zou bij wezenlijk overleg aanstonds
uit den weg zijn geruimd.
De heer Pronk (Economische Groeps di
recteur van de K.P.M.) huldigt de marine
voor het reddingswerk bij de ramp van de
,„Van der Wijck". Spr. antwoordt dan op
de rede van den heer Kerstens. Het spijt
spr., dat hij daardoor niet overtuigd is.
Kerstens: „Mij spijt het nog veel meer,"
De heer Pronk wil blijven bij de thans
bestaande sociale verhoudingen.
Kerstens: «„Vooruitzien is regeeren."
Spr. geeft toe, dat het personeel een
zekere verantwoordelijkheid heeft voor het
bedrijf, doch de directie draagt de algemeene
verantwoordelijkheid. De direcfïe van de
Electrischt tandenpoetsen en scheren tege
lijk. Je moet maar haast hebben.
K.P.M. schiet niet tekort in zake waardee
ring van het personeel. Zij kan niet anders
handelen dan zij heeft gedaan en ziet geen
heil in het bewandelen van den weg, door
den heer Kerstens aangeduid.
Het recht van het personeel om wenschen
kenbaar te maken, ook door middel van de
organisatie, wordt volkomen erkend. Spr.
wijst arbitrage met bindende uitspraak af,
Inheemsche militie.
Vervolgens antwoordt generaal Boerstra,
legercommandant, op de beschouwingen
over de begrooting van het departement
van oorlog in tweeden termijn.
De regeering heeft nimmer principieele
bezwaren tegen Inheemsche militie ge
toond, zij acht, in verband met de uitgaven,
uitbreiding van de sterkte van het aerso-
neel op eenigszins belangrijke schaal niet
aanvaardbaar. Derhalve ligt invoering van
de Inheemsche militie buiten haar bereik.
Hierna gaat de Volksraad over tot de de
batten over de moties Soetardjo (aangaande
de Inheemsche militie). De stemming over
deze moties zal de volgende week plaats
hebben.
Meer dan f7.500.000,— be
talen Neêrlands fietsers elk
jaar aan rijwiel belasting.
Daarvoor krijgen zij o.m. hun
veilige rijwielpaden - speciaal
voor hen aangelegd. Maar...
waarom gebruiken zij ze dan
niet? leder op zijn eigen weg!
VOOR DEN FIETSER IS 'T FIETSPAD
DE VEILIGE WEG I
70 SECONDEN 75 80 85
EEN VAL VAN 6 KILOMETER
MET GESLOTEN VALSCHERM.
Steeds weer zijn er waaghalzen,
die zich door een of ander record
beroemd maken. Thans is het de
27-j art ge Gwynne Johns, die met
een gesloten parachute een val van
6 kilometer maakte. Toch kwam hij
nog heelhuids op den grond terecht
Inderdaad een record voor iemand
(die pas 31 maal naar beneden ge
sprongen is!
Een nieuw record, dat in geheel Enge
land de bewondering gewekt heeft, is ge
maakt door den 27-jarigen koopmansleer
ling Gwynne Johns. Hij heeft het record
van den beroemden Deenschen parachute
springer John Tranum met een zoogenaam
de „vertraagde" parachutesprong gebroken,
doordat hij zich van eep hoogte van zes
kilometer met een gesloten valscherm naar
beneden heeft laten vallen. Deze prestatie
is des te opmerkelijker, daar Johns eerst
nog maar 31 parachute-sprongen uitgevoerd
heeft.
Geld was noodig
Reeds in het jaar 1930 vatte hij het be
sluit op, vliegenier te worden en dergelijke
prestaties als de groote pioniers van de
vliegtechniek te volbrengen. Hij kwam
evenwel tot het inzicht, dat daartoe veel
geld noodig is, meer geld in ieder geval,
dan hij had. Daarom moest hij eerst te
vreden zijn met de opleiding voor parachu
te-springer. Maar ook hierbij kunnen groo
te prestaties volbracht worden, die niet al
leen de zucht naar records maken bevredi
gen, maar ook belangrijk materiaal voor
de wetenschap leveren. Johns werd dus het
voorbeeld van een jongen man, die enthou
siast voor de vliegsport is.
Johns krijgt een ongeluk.
De eerste sprongen met de parachute bracht
hij er goed af. Om geld voor een kostbare
vliegonderneming bij elkaar te kunnen
sparen, begon Gwynne Johns in zijn wei
nigen vrijen tijd bij vliegdemonstraties als
valschermpiloot op te treden.
Bij een dergelijke vertooning, het
was de dertigste sprong, kwam
Johns met een slag op den grond
terecht. Hij had een gecompliceerde
beenbreuk gekregen en moest vijf
maanden lang met een stok loopen.
Dit ongeval kon zijn moed echter
niet verminderen. Hij spaarde en
spaarde en rekende in stilte uit, van
welke hoogte hij naar beneden
moest springen, om een nieuw we
reldrecord op zijn naam te bren
gen.
7500 Meter was de hoogte en 6000 meter
was de afstand, waarover hij zich met zijn
gesloten valscherm naar beneden moest la
ten vallen. Toen Johns weer hersteld was,
kon hij geen proefsprongen maken, daar dan
zijn geldmiddelen veel te vroeg uitgeput
zouden zijn.
Tenslotte was het zoo ver. Johns nam
een week-end-kaartje naar Croydon, ging
naar het vliegveld en zocht een goeden
piloot op. Na eenig zoeken vond hij een
vliegenier, dien hij kende en die bereid
was, hem met een vliegtuig op de ge-
wenschte hoogte te brengen. Met het op
stijgen moest evenwel tot den avond ge
wacht worden, daar de lucht zeer bedekt
was. Nadat het weer echter opgeklaard was,
kon de gevaarlijke recordpoging beginnen.
De sprong.
Het vliegtuig was tot een hoogte van 7500
méter gestegen, toen de piloot het bevel tot
den sprong gaf. Johns had een paar minuten
lang moeite, de deur van de cabine door de
kracht, die de luchtdruk er op uitoefende,
open te krijgen. Eerst toen de vliegenier
hem te hulp kwam, kon hij zich in de diep-
DE BEROEMDE SCHÖNEBERGER MELKMEISJES DANSEN. Zij zullen
hun medewerking verleenen bij de feesten ter gelegenheid van het 700-
jarig bestaan van Berlijn-
te laten vallen. Naderhand heeft hij verteld,
dat op het moment, dat hij naar beneden
sprong, hij toch nog eenigszins bezorgd
was, of de sprong hem wel zou gelukken.
Hij concentreerde zich echter geheel op zijn
groote taak en gaf niet verder toe aan zijn
moedeloosheid.
Eerzucht.
Met een geweldige vaart begon hij
naar beneden te vallen, maar lette
op niets anders, dan op zijn stop
watch, die hij in zijn linker hand
hield. Langzaam, oneindig lang
zaam ging de secondewijzer voor
waarts. Steeds sneller begon hij te
vallen, en steeds heftiger werd de
trekking van de lucht. Het gelukte
Johns al bijna niet meer, op zijn
stopwatch te kijken.
Toen hij evenwel bemerkte, dat hij door
de luchtdruk niet meer flauw zou vallen,
maakte hij zijn rechterhand van de trek
lijn los en omspande daarmee zijn linker
pols. Nu eerst kon hij verder op de bewe
ging van de secondewijzer letten. Een mi
nuut was al voorbij. Maar nog steeds was
de tijd niet gekomen, om de parachute te
openen. De Deen was gedurende 80 secon
den met een gesloten valscherm door de
lucht gevallen. 70 Seconden 75 80
Gwynne Johns geeft een kreet van
vreugde: het record van Tranum is gebro
ken. Toen de secondewijzer bij de 88 stond,
trok Johns aan de lijn, waarmee de para
chute geopend wordt. Als een tol draaide
i rondte. Ook de touwen van het
\alscherm, dat bol ging staan, draaiden.
Kalm bekeek hij het panorama.
uJmL V0,R®n,de oogenblik ging er een ge-
«tnnt 5? r bet lichaam van den
valschermpiloot. Zijn adem
N„!,aar nu wist hi-i' dat hij gered was.
j ?ens het 'andschap beneden zich
mn r. - Zlch a,s een Rcweldig panora-
men£.h„Cr 2,n voetcn uitstrekte. Hij zag
bempru-ti1' n-e j3ar b.em vvuifden en tevens
zeer mmetv' uati hij z'in landingsterrein
moest hij dalen ZCn had' °P een wekie
heRitrerelukte dan ook' he stoot was niet
van ShlaVWaïnCer hii van een Ooogte
den eesnrnnf"6 '°Trd meter naar bene-
storine- n> i ki WjS' Van een of andere
den Iintro bloedsomloop, tengevolge van
Heel teLVaJ' bemerkte hij ook niets,
ret onsteken T°n Gw,ynne Johns een siga-
ken en ,im,- anum s record was gebro-
veelbelovenrti*166!perste succes van een
Door jrebreL egeniersloopbaan behaald.
Plannen 7Pke3an KC'd zu,,en J°bns' verdere
Plannen zeker geen schipbreuk lijden.