Twintig jaar Brand in Garage van Jtqmxla Marine Luchtvaart Dienst Gebr. van Koningsbruggen Vrijdag 20 Augustus 1937 Tweede Blad dUaditiieuuM Een modern Nederlandsch wapen jubileert. Na twijfel over voortbestaan ondergaat de MLD thans uitbreiding lin?- t M.L.D. in staat van uitbreiding Nieuwe Fokkers en Koolhovens op komst Vliegtuig van «De Kooy maakt noodlanding Duitschland in fö^n>P 1TZ B E R Q T/?0MSÓs^ Doordat 15-jarige jongen een eigaret opstak ontplofte een bak benzine Een nieuwe puzzle voor den volkenbond Dc verdeeling van Palestina Df HERMAN NYPELS' Kledingmagazijnen Belastingmerk ontvreemd Hond door auto overreden Hij had te veel gedronken Diefstal Het is Zaterdag een gedenkwaardige dag voor een van de meest belangrijke,. tegelijkertijd ook een van de meest interessante onderdeelen van de Konink- lijke Marine Op 21 Augustus 1937 is het n.1. precies 20 jaar geleden, dat j door de indienststelling van het vlieg- kamp „De Mok" op Texel een zelf- standige Marine Luchtvaartdienst tot j stand kwam. In deze voorbije twintig jaren heeft de Marine Luchtvaart Dienst een geweldige vlucht genomen. Werd in 1917 begonnen met een zeer beperkt aantal vliegtuigen en een betrekkelijk kleine kern van per soneel, in den loop der jaren kwam daar groote verandering in. Thans is de M.LD. een flink „bedrijf", met zeer veel actie en bedrijvigheid, met een wijd vertakte vloot van oudere, maar ook moderne vliegtui gen en met een groote toekomst! Alhoewel de oprichting van den M.L.D. eerst in 1917 plaats had, dateert de belangstelling der marine voor de luchtvaart reeds van 1907. Het was de toenmalige luitenant ter zee der 2e klasse A. E. Rambaldo, die als eerste zee officier de practische luchtvaart beoefende. In Ned. Oost-Indië maakte hij allerlei ballon- vluchten en gaf daarmede den stoot tot de oprichting van de Kon. Ned. Vereeniging voor de Luchtvaart. Helaas heeft deze koene lucht vaartpionier de vruchten van zijn werk niet mogen plukken, want op 5 Augustus 1911 maakte hij met zijn ballon een doodelijken val. Eenige jaren later, n.1. in 1914, begon de marine-1 e i d i n g zich voor de vliegerij te interesseeren. Nadat eenige zeeofficieren bij de Luchtvaartafdeeling te Soesterberg ge detacheerd waren geweest, werd er te Schel- lingwoude een eenvoudig watervliegkamp in gericht. Dat was in 1916. En een jaar later kwam het vliegkamp „De Mok" en had de marine officieel haar eigen luchtvaartafdee- Weer een jaar later om precies te zijn 17 October 1918 werd het vliegkamp „De Kooy" in dienst gesteld en daarmede had de M.L.D. terdege aan beteekenis gewonnen: alle voorwaarden waren thans aanwezig om de Marine Luchtvaart een grooten bloei te voor spellen. Het is met dien groei eigenaardig gegaan. Deze stond n.1. sterk onder den druk van den oorlog, waarin gebleken was, dat het vliegtuig een machtig aanvalswapen beteekende. In vrijwel alle landen toog men dan ook uit alle macht aan het werk om vliegtuigen te bou wen, vliegkampen in te richten, enz. Het resultaat was, dat diverse mogendheden „vol met vliegtuigen" kwamen te zitten. Met uit zondering van Engeland, dat in een te groot vertrouwen in den Volkenbond een tijdlang den aanbouw van nieuw materieel veronacht zaamde. Het Italiaansch-Abessijnsch conflict leerde Groot-Brittannië echter, dat het een grooten achterstand had gekregen en dat die noodzakelijk ingehaald diende te worden. Zoo is het te verklaren, waarom voor Engeland momenteel een groote luchtmacht in aan bouw is. Organieke mutaties. Teneinde me.erdere bijzonderheden over de ontwikkeling en den huidigen stand van zaken van den Marine Luchtvaartdienst te vernemen, bobben wij ons gewend tot kolonel K. van Aller, den huidigen commandant van het vliegkamp ,,De Kooy". Van 19 Januari 1920 af is de heer Van Aller betrokken geweest bij den M.I..D. en het is thans de vierde maal, dat hij een commando over een vliegkamp voert. Hij heeft dus de evoluties der marine luchtvaart van zeer nabij meegemaakt. De kolonel was zoo welwillend ons interessante bijzonderheden over den marinevliegdienst te vertellen. Na de oprichting van den M.L.D., aldus kolonel Van Aller, ressorteerden onder dien dienst twee landvliegkampen, n.1. De Kooy en een te Vlissingen en drie zeevliegkampen, n.1. De Mok, Schellingwoude en Veere. Het een hoofdige commando over deze kampen be rustte eenige jaren bij den Chef van den Marinestaf in Den Haag. Na eenigen tijd wer den de vliegkampen Vlissingen, Veere en Schellingwoude practisch gesloten, terwijl de beide overige kampen onder commando kwa den van den Commandant Marine. Dat duurde rot 1927. Daarna ontstond er een zeer nauw dienstverband tusschen „De Kooy" en „De Mok", waarbij de oudste der beide comman danten, d.i. thans kolonel Van Aller, de hoofd leiding over beide kampen kreeg. Op beide kampen hebben opleidingen plaats voor vliegers, waarnemers, mitrail- leurschutters, vliegtuig-telegrafisten, vlieg tuigmakers, enz. De Marine Luchtvaartdienst verkeert momenteel in een stadium van uitbreiding, waaronder begrepen personeel en vliegtuigen. Allereerst volgt hier iets over de uitbreiding van het personeel. De opleiding van vliegers vergt geruimen tijd. Volgens kolonel Van Aller is er 2 jaar tijd voor noodig om iemand tot een goed, betrouwbaar vlieger te vormen. Want behalve op practisch vliegen komt het ook terdege op theoretische kennis aan, wil de vlieger, die toch een oorlogsvlieger is, zijn onverhoopte, maar zware taak naar behooren kunnen vervullen. Voordat een brevet uitge reikt wordt, hebben de candidaten dan ook een zwaar examen af te leggen. Het aantal leerlingen is den laatsten tijd sterk uitgebreid. Leverde de oplei ding vroeger gemiddeld 12 vliegers per jaar af, thans bevinden er zich op „De Kooy" alléén al niet minder dan 50 leer lingen. En op „De Mok" zijn er ook nog een twintig! Er wordt dan ook alle dagen druk gevlogen, dikwijls tot 6 en 7 uur 's avonds. Zware eischen worden gesteld aan de instructeurs, waarvan de commandant „De Kooy" slechts over een beperkt aantal kan beschikken. Den heelen dag is het druk in de lucht van stijgende en dalende Fokkerjagers en -verkenners, waarin leerlingen practische ervaring in het vliegen en landen opdoen. De toestellen, welke voor opleidings doeleinden zijn bestemd, worden allemaal DE TRAGEDIE VAN DE DUITSCHE NOORDPOOL-EXPEDITIE 1912 WORDT OPGELOST. Een Noorsch schip heeft in de Dove-baai op Spitsbergen de overblijfselen ontdekt van een kamp, dat waarschijnlijk afkomstig is van de Duitsche Noordpool-expeditie Schröder- Strausz, welke in 1912 op enkele deelnemers na, omgekomen is. Bovenstaande opname uit 1912 laat zien, hoe het expeditie-schip in het poolgebied reeds geheel door ijsmassa's is ingesloten. Het schip moest later dan ook door de expeditie worden prijsgegeven. vernieuwd, zoo vernamen we voorts. De eerste practische lessen krijgen de leer lingen in de Fokker S 3-toestellen. Deze worden vervangen door de nieuwe Fok kers S 9, welke in aanbouw zijn. In het voorjaar van 1938 worden er 12 van deze toestellen op „De Kooy" verwacht. Dan zijn er de z.g. overgangstoestellen, waarin de gevorderde leerlingen hun opleiding voortzetten. Hiervan zjjn er al een aantal ver nieuwd. Het zijn de oude Fokker-verkenners C 1 en de Fokker-jagers D 7, welke afgeschre ven werden en vervangen door de Koolhovens FK 51, waarevan er al 6 afgeleverd zijn. Nadat de leerlingen hun opleidingstijd op „De Kooy" en ,met goed gevolg de „over land-vlucht" van 1500 km achter den rug hebben, gaan zij over naar het vliegkamp „De Mok". Sinds twee jaar wordt dit kamp des winters niet meer gesloten, om den eenvoudigen reden, dat men dien tijd voor de opleiding niet meer kan missen. Uitbreiding van dit vliegkamp staat op het programma. Tot nu toe kregen de leerlingen les in de watervliegtuigen C 7 W. Op „De Mok" worden alle marinevliegers n.1. opgeleid tot waarnemer, waartoe speciaal het toestel C 8 W gebruikt wordt. Een waardevolle om standigheid mag het wel heeten, dat elke marinevlieger óók waarnemer is! De nieuwe Dorniers voor Indië. Ook de Marine Luchtvaart in Indië onder gaat een groote uitbreiding, waarover bereids het een en ander medegedeeld is. Reeds tal van Dorniers zijn naar de basis aldaar, het vliegkamp „Moro Krambangah" nabij Soera- baja, het grootste vliegkamp van Zuid-Oost Azië getransporteerd. Momenteel zijn in Friedrichshafen nog een groot aantal 3-motorige vliegbooten voor Indië in aanbouw, terwijl ook in ons eigen land nieuwbouw van vliegtuigen plaats vindt. Bij dezen aanbouw zijn, zooals gebruikelijk, eenige officieren en wat technisch personeel met toezicht en het afnemen van proeven in de lucht zoowel als op den grond belast. Zoo bevinden zich momenteel in Friedrichshafen de o'fficier M.S.D. 1ste klasse J. W. Holter- man en de officier-vlieger 2e klasse R. J. Mulder. Van de nieuwe vliegtuigen wordt veel verwacht. Zij zullen in elk geval de toets der vergelijking met elk ander vlieg tuig glansrijk kunnen doorstaan. Trou wens de marineluchtvaart heeft geen klagen over het door haar in den loop der twintig jaren aangeschafte materiaal. In nagenoeg alle gevallen is de keuze steeds een z$er goede gebleken en hebben de vliegtuigen zeer goede en langdurige diensten verricht. Hedenmorgen op het kamp terug gekeerd. In verband met de noodlanding van een vliegtuig van „De Kooy", gistermiddag gemaakt bij Breyell, even over de Duitsche grens, en waarover men op de voorpagina van dit blad leest, vernemen wij nog de navolgende bijzonderheden. Het vliegtuig was de F 11!', een ge wone Fokker-verkenner, welke bestuurd werd door den leerling-onderofficier Lippla. In het toestel, dat een oefentocht maakte, bevond zich voorts nog een passa gier. De „F 11" werd hedenmorgen circa 10 uur terugverwacht op het kamp. Naar wij vernemen heeft men van de zijde der Duitsche autoriteiten den inzit tenden geen enkele moeilijkheid in den weg gelegd. Kaartje waarop men de plaats kan nagaan, waar het kamp van de Duitsche Noordpool expeditie 1912 op Spitsbergen gevonden is. Vrachtauto geheel vernield. Gistermiddag te half vier brak brand uit in de garage van de firma Gebr. van Koningsbruggen aan de Loodsgracht. De oorzaak hiervan was, dat de 15- jarige jongen K. H., leerling der Am bachtsschool, doch tijdelijk werkzaam in de garage, tegen de geldende voorschrif ten in, een eigaret opstak, tengevolge waarvan benzine ontplofte. Na blussching bleek dat een transport auto geheel vernield was. Brandspuit snel ter plaatse. Zoodra was de brand op bovenvermeld tijd stip niet uitgebroken, of van alle kanten daag den direct de belangstellenden op. Een kans, om de garage dicht te benaderen, was er even wel niet, daar reeds enkele minuten na de ontploffing de motorbrandspuit met personeel aanwezig was. Behalve de politioneele autoriteiten waren eveneens aanwezig de heer Dokter, opper- brandmeester en wethouder De Boer, loco burgemeester. Nadat de situatie opgenomen was, werden oogenblikkelyk een 2-tar slangen via het be lendende huis, naar de achterzijde van de garage gebracht, en door een der raampjes geleid. Van hier was men slechts enkele meters van den brandenden auto verwijderd. Garage vol rook. Aanvankelijk stond men echter voor een vrij moeilijke taak, aangezien de geheele garage stikvol rook was, tengevolge waarvan het vrijwel onmogelijk was te onderscheiden, waar zich precies de vuurhaard bevond. Inmiddels waren tal van rappe handen bezig, voor het geval dat de brand op het gebouw zou overslaan, met zooveel mogelijkg^oorwer- pen uit de garage te halen. Ook uSftct kan toor sleepte men stapels bescheiden, en voorts kleeren uit het bovenhuis. Dit alles werd ernstig bemoeilijkt door den dikken rook. Onder de garage bevindt zich, zjj het op vrij groote diepte een benzinetank, waarin zich ongveer een 1000 liter be vond. Voor alle zekerheid wierp men op het rooster hiervan enkele emmers zand. Na 20 minuten het vuur meester. Nadat het zoo ongeveer een 20 minuten ge brand had en de vloer van de garage reeds een decimeter onder water stond, bleek dat men het vuur onder de knie kreeg. Snel doof den de vlammen en even later dwarrelde ook de rook uit elkaar. Eerst toen was het mogelijk een juist beeld van de schade te verkrijgen. Vrachtauto geheel vernield. Het bleek dat de vrachtauto nagenoeg ge heel door. het vuur verwoest was, doch dat voorts weinig of niets van de vlammen geleden had. Als een zeer gelukkige omstandigheid mag hier nog gelden het feit, dat het plafond van de garage van asbest-platen is voorzien, waarop het vuur weinig of geen vat heeft. Op een enkele plaats was dit weliswaar doorge schroeid, doch het had het vuur geen kans ge geven over te slaan naar het dak daarboven. Ook een aantal potten olie en vet, in de on middellijke nabijheid van den auto, bleken volkomen gespaard door de vlammen. Andere auto ter elfder ure gered. De heer van Koningsbruggen, die wjj nog even spraken, deelde ons mede, dat het een zeer gelukkige omstandigheid was, dat hjj nog geen kwartier ervoor juist een groote goederen-auto uit de garage had laten rijden. Deze stond vlak bij de andere. Voorts vernamen wij, dat zoowel de bus als de vrachtgoederen, waarvan verschei- denen door het water beschadigd zijn, ver zekerd zijn. De oorzaak. Wat de oorzaak van dezen brand, die veel ernstiger had kunnen afloopen, betreft, zij tenslotte nog het volgende vermeld. De auto was in reparatie en eenige werk lieden waren aan den motor bezig. Hieronder lag een platte bak, waarop zich benzine bevond, en voorts alerlei andere, door benzine en olie uiterst brandbare voorwerpen. De 15-jarige jongeman K. H., nog leer ling van de Ambachtsschool, doch in zijn vacantie werkzaam in de garage, beging de grove onvoorzichtigheid een eigaret aan te steken. Op hetzelfde oogenblik ontplofte de benzine in den bak met de gevolgen daarvan. Een waarschuwing alzoo voor andere garage-bezitters. e Volkenbond komt in de September- zitting voor „aangename" verrassingen te staan. Het vraagstuk ChinaJapan, waarop we vandaag niet in zullen gaan en de verdee ling van Palestina, dat een nog niet opge lost probleem is en waarbij de Volkenbond in September het laatste woord zal hebben te spreken. De mandaten-commissie van den Volken bond heeft, na dertig zittingen, haar stand punt tegenover de Palestijnsche kwestie be paald. Dit standpunt is zooals werd ver wacht, negatief, in zóóver dat de man daten-commissie eigenlijk geen standpunt in neemt, daar zij geen voorkeur ten opzichte van de toekomstmogelijkheden van Palesti/a zal uitspreken en zich er toe zal bepalen in haar rapport aan den Volkenbond zoo onbe- voordeeld mogelijk het pro en contra van elke oplossing uiteen te zetten, zegt het Hbl. Meent men niettemin in de mededeelingen over de slotzitting der Mandatencommissie toch een bepaald standpunt te kunnen ont dekken, dan zou het zijn, dat de commissie een licht voorkeur laat blijken voor het ver- deelingsplan. Het grootste gedeelte van het rapport, dat zij aan den Bond zal voorleggen, gaat over het plan zooals de Britsche Com missie van Onderzoek dit heeft aanbevolen. Het rapport bespreekt zelfs de mogelijkheid van een overgangstijdperk indien in beginsel tot verdeeling besloten wordt. De Britsche regeering had echter méér verwacht en gehoopt, n.1. dat de commis sie zich uitdrukkelijk met het beginsel eener verdeeling van Palestina zou ver eenigen. Dit is niet geschied, aan den Raad van den Volkenbond staat het thans, aan de hand van het rapport een besluit te nemen. Uit de verdeeling van Palestina zou de op heffing van het grootste deel van het Brit sche mandaat voortvloeien. De Britsche minister van koloniën, Ormsby- Gore, heeft het, volgens de regeering te Lon den, onhoudbare van het mandaat trachten aan te toonen en hij schijnt indruk op de com missie te hebben gemaakt. Het mandaat had evenwel (er wordt thans, nu het einde ervan, misschien in het verschiet ligt, nog eens de aandacht op gevestigd) een bijzonder karak ter: de stichting van een Joodsch Nationaal Tehuis. Deze stichting is op het oogenblik nog niet voltooid. Volgens de Zionisten zou zij pas zijn geschied als, menschelijkerwijs ge sproken, de fundamenten van het gebouw niet meer zouden kunnen worden verwoest en alle Joden, die binnen zijn gebied willen wo nen, daarin ook werkelijk zijn opgenomen. De veel geplaagde en met louter netelige en onontwarbare problemen belaste Volkenbonds raad krijgt thans het laatste woord te spre ken. Wat zal het brengen?s DEN HELDER Onze afdeling Kleeding naar maat voldoet aan hoge eisen. Coupeur aan huis te ontbieden. Bioscopen: Rialto-theater, Spoorstraat, aanvang half 8: „Ave Maria" en „The singsing Kid". Tivoli-theater, Spoorstraat: aanvang half 8: „Oranje Hein" en „Sing baby sing". Witte Bioscoop, Koningstraat, aanvang half 8: „90 minuten oponthoud" en „Petertje". „De verborgenheden van Parijs". Opgenomen om 8 uur hedenmorgen. Hoogwater heden6.50 19.35 Laagwater heden 0.15 Hoogwater (Zaterdag) 7.35 20.20 Laagwater (Zaterdag) 1.20 14.10 Licht op heden20.30 Barometerstand Den Helder 762.5 Temperatuur zeewater17.2 Temperatuur lucht16.2 Hoogste temperatuur lucht gisteren 16.7 Laagste temperatuur lucht gisteren 15.5 VJ Door een bewoner van de Goverstraat werd aangifte gedaan, dat het rijwielbelaeting- merk van zijn fiets is gehaald. Een bewoner van den Ruyghweg deed aan gifte dat een hond door een auto was over reden. De hond, die door den pijn zeer kwaad aardig geworden was, moest worden afge maakt. Een bewoner van de Keizersgracht werd, door iemand die onder den invloed van ster ken drank was, bedreigd. Iemand uit de Fazantenstraat bemerkte, dat men een lichte regenjas uit zijn gang had ontvreemd,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 5