Hoeden-exces MANESCHIJN weck-maand De tragedie van een sluier Wit blijft favoriet FILMSTERREN GEVEN RAAD Zaterdag 21 Augustus 1937 Vierde blad Augustus, Empire, de half strenge, half weelderige stijl Avondfeestfiguur 1937/1938 Een woord van zéér groote be- t eekenis. Het woord „ALS" is waarschijnlijk één der meest gebruikte woorden, vooral te Hol lywood waar de verschillende spelers er een ruim gebruik van maken. Acteurs of actrices, sprekende over het verleden, beginnen hun verhaal steevast met: „A1 s ik dit of dat niet had gedaan", of „a 1 s het niet zóó en zóó gebeurd was, zou ik nooit te Hollywood zijn gekomen". Zoo bespraken eens Leslie Howard, Bette Davis en Olivia de Havilland de mogelijk heden van „ALS". „ALS", zoo zei Howard, „ik geen soldaat in den wereld-oorlog was geweest, zou ik nu nog bankbediende te Londen zijn. Dit was mijn „job". Ik ben er stellig van over tuigd, dat ik nooit bij de film was gekomen, „ALS", ik na afloop van den oorlog niet gedwongen was geweest, het een of ander baantje te zoeken." Bette Davis sprakr „ALS" mijn moeder mij niet den raad had gegeven mijn haar, dat van nature licht bruin is, blond te laten verven, zou ik nu een onbekende grootheid zijn. Destijds had ik bij Universal een jaar-contract, maar ik viel in 't geheel niet op. Nauwelijks bad ik mijn moeders raad opgevolgd, of Warner Bros. boden mij een contract aan. U kunt zich voorstellen, wat dat toen voor mij be- teekende, als ik U vertel dat onze koffers reeds gepakt waren en wij op het punt ston den Hollywood te verlaten om ons geluk bij het tooneel te gaan beproeven. Het „ALS" van Olivia de Havilland slaat de voorafgaande „alsen" met stukken. „ALS", zoo begint zij, „Gloria Stuart, die door Max Beinhardt was gekozen om de rol van Hermia in de film „Een midzomer- nachtdroom" te vertolken, geen contract was aangegaan met een andere film-maat schappij, en „ALS" Jeanne Rouveral, Gloria Stuart's doublure niet ziek was geworden en niet na haar herstel een contract met een andere film-maatschappij had gesloten, dan zou ik de rol van Hermia nooit heb ben gekregen. Het gevolg daarvan zou zijn geweest, dat ik nooit een contract van War ner Bros. had gekregen. „ALS" Kay Francis haar baantje van particulier-secretaresse niet door omstan digheden had verloren en daardoor noodge dwongen 't baantje van mannequin moest accepteeren en zoodoende haar kans kreeg om bij het tooneel te komen, zou zij mis schien nog heden ten dage kantoorjuf frouw zijn. „ALS" is ook van toepassing op Gloria Dickson. Tijdens haar optreden in het too- neelstuk „The Devil Passes" voelde zij zich ziek en drong zij bij haar directeur er op aan, naar huis te mogen gaan. „ALS" zij dit gedaan had, zou Irving Kumin, een Warner Bros. „scout" haar nimmer geëngageerd hebben voor de hoofdrol in de Mervyn Le- Rov productie „Thev Won 't Forget." „ALS" regeert het leven der stars. Hygiëne is eerste eisch. Dit is de tijd, waarin wij voor onzen win- terkost zorgen. Menige huisvrouw is nu omringd door talrijke inmaakglazen en fles- schen, pannen met voorraden groente, man den versch fruit. Het zijn een paar ver moeiende dagen of weken, die ze nu door maakt, doch het resultaat, de wèlgevulde glazen met snijboonen, spercieboonen, wor telen, jams, compotes, enz. netjes naast el kaar op de planken van de provisiekast, loont straks de moeite alleszins. De grootste moeilijkheid bij het inmaken is het voorkomen van schimmel. Men over wint deze moeilijkheid door, naast een vol gens de regelen der kunst afsluiten van de flesschen, een uiterste hygiëne te betrachten Schimmelkiemen zetelen n.1. overal: in de lucht, in fruit en groente, in pannen en potten, dus óók in de weckglazen! Vooral bij het inmaken van fruit dient men de grootste reinheid in acht te nemen; eerst de vruchten net zoo lang wasschen, tot er geen smetje meer aan kleeft. Het kookproces is voorts een belangrijke factor bij het dooden der bacteriën. Opge merkt zij, dat warmte en vocht zeer be vorderlijk zijn voor het optreden van schim mel; men zette de gereedzijnde flesschen dus op een droge en koele plaats, liefst in een ijskast! Voorts vestigen wij de aandacht op het gebruik van stoffen, die voor het leven van bacteriën zeer nadeelig zijn, zooals zout, suiker, azijn en alcohol. Glazen en flesschen met bijbehoorende ringen en deksels worden schoongemaakt in een flinke soda-oplossing, waarna men ze terdege afspoelt, eerst in koud, daarna in warm en tenslotte in heet water. Men „ALS" regeert Hollywood. „ALS" regeert de film. Als schrijver dezes niet over „als" had geschreven, hadt U op deze plaats 4ets an ders gezien» kan het vaatwerk ook' uitkoken. De voor werpen moeten goed drogen, desnoods in een oven. Daar de regels voor het inmaken van elk gerecht verschillend zijn, gaat het niet aan deze hier alle te vermelden. Wij moeten ons slechts tot eenige algemeene opmerkingen beperken, die echter voor elke weck-ster van het grootste belang zijn. De flesschen dienen steeds tot 3 a 4 c.M. onder den rand gevuld te worden, terwijl men ervoor moet zorgdragen, dat er zóó veel vocht ingegoten wordt, dat de inhoud juist even onderstaat. De rand wordt dan met een schoonen doek goed afgenomen, waarna men tot de sluiting der flesschen kan overgaan. Cellophaan en in kokend water gedoopt perkamentpapier kunnen o.a. tot afsluiting dienen. Is de weckpartij afgeloopen, dan bestaat er nog zooiets als „nazorg". Het kan n.1. gebeuren, dat één der flesschen na eenigen tijd opengaat. Is men er dan bijtijds bij, dan kan men door de flesch, na inspectie van de deugdelijkheid van den inhoud, opnieuw te sluiten en weer na te koken, dezen rog van bederf redden. Dus een geregelde con trole der winterprovisie niet vergeten! Vóór den inmaakl Een onbekende heeft aan het Nationale Museum te New York een kanten sluier cadeau gegeven, die Lodewijk XVI aan Marie Antoinette zond, toen zij als jonge Oos- tenrijksche aartshertogin op haar bruidstocht naar Frankrijk was. Tevens verkreeg het museum de documenten, waaruit blijkt, dat de sluier aan zijn eigenares steeds on geluk bracht. Marie Antoinette gaf de sluier aan Prinses Lamballe, wier afgeslagen hoofd langs het venster van de Temple gedragen werd, waar Marie Antoinette toen nog gevangen zat. Naderhand kocht Lodewijk XVIII de sluier, om hem weer aan de hertogin de Berry ten geschenke te geven, wier man, zooals bekend is, vermoord werd. Dezelfde sluier gaf vervolgens Napoleon III aan keizerin Eugenie, zijn vrouw, die hem na den slag bij Sédan aan een Engelschen industrieel verkocht, Sir Trevelyan, wiens bruid hem droeg. Na 14 dagen overleed de ongelukkige vrouw aan een vergiftiging. Tot 1901 hoorde men toen niets meer van den sluier, die vervolgens in Zuid-Ame- rika opdook en daar door den milliardair Astor gekocht werd. Deze nieuwe eigenaar kwam bij den ramp der „Titanic" om het leven. Na den wereldoorlog droeg mejuf frouw Vanderbilt het kostbare voorwerp op den dag van haar huwelijk. Lindbergh, die het voorwerp beslist niet had willen hebben, moest drie dagen later vernemen, dat zijn kind geroofd was.. Zeer veel personen, die den sluier bezaten, al was het slechts voor korten tijd, werden door het noodlot achterhaald. De bijgeloovigen hopen, dat hieraan thans een einde komt, nu het historische voorwerp in een vitrine van het Nationale Museum van New York ligt. ROZENGEUR EN WIJ HEBBEN ONS HART NOG STEEDS AAN WITTE MANTELS VERPAND! VOORAL DE JAS, DIE WIJ OVER TEN NIS JURK OF WATERSPORTCOSTUUMPJE DRAGEN, DIENT. SNEEUWBLANK TE ZIJN Wanneer men 's morgens ontwaakt met een gevoel van: „hè, ik kan absoluut niet opstaan", probeer dan een paar strekoefe ningen, ongeveer vijf minuten lang," zegt de prima ballerina van de Metropolitan Ope ra in New York, Harriet Hoctor, nu een. RKO Radio star. Helen Mack begrijpt niet, waarom vrou wen wel vaak van poederdons wisselen, maar hun rougedons net zoo lang gebrui ken, tot er geen rouge meer uit de doos is te halen. Rougedonsen, zegt zij, worden net zoo gauw smoezelig als poederdonsen. Een beetje durf... Wie meent, dat we onder den titel „rozen geur en maneschijn" een praatje gaan hou den over verliefdheid en wat dies meer zij, heeft het mis, We verbinden aan dezen term, zooals ons trouwens op deze pagina past, uitsluitend een modieuze beschouwing De romantiek van het paar, dat in door manestralen beschenen en van rozengeur doortrokken laantjes, arm in arm voort- wandelt, houdt immers onafscheidelijk ver band met eenige uiterlijke bekoorlijkheid, door het minnend duo tentoongespreid. Treden, op oude gravures, in ouderwet- sche romans èn op historische films de jongedames niet in elegante, lange, hyper-vrouwelijke gewaden naast haar min naar voort, liefst een grooten gekleeden hoed op het zorgvuldig gekapte hoofd, ge- handschoend en, we zouden bijna zeggen, „gewaaierd"? En wij, wij twintigste-eeuwers, wij hebben plezier in den aanblik van de coquette, an tieke poppetjes, die de kunst verstonden, haar herdersuurtjes een decoratief te geven, waarbij een moderne idylle, van artistiek oogpunt bezien, een hopelooze mislukking is. Men moge de romantiek nog niet zoo lang geleden bruusk de deur hebben gewe zen, ze gluurt telkens om een hoekje. Grijpen de filmscenario-schrijvers niet naar het verleden? Was één der grootste filmactrices, Gre- tha Garbo, niet onlangs op haar grootst „Gretha op haar grootst" ging als een echo door de critiek in de vertolking van een zoo vergeten creatie als de „Dame met de Camelia's", van dien ouderwetschen Alexan- der Dumas fils. Het uiterlijk der mondaine dame uit de vorige eeuw droeg niet weinig tot het succes van deze rol bij. Tot welke excessen de Parijsche hoedenrontw er- pers kunnen geraken, be wijst nevenstaande jonge dame. Haar hoofddeksel laat zich nauwelijks on derscheiden van een sche- merlampekap Wij geven dit snufje dan ook niet ter navolging! Toch komt het ons voor, dat dit hoedje rechten heeft op modegebied. Het vraagt slechts om een wei nig durf èn véél distinc tie. Terwijl het in ieder geval gepaard dient te gaan met een harmoniee rend wandeltoilet. Wie eenmaal den moed voor het lanceeren van dezen lampekaphoed heeft gevon den, deinst ook niet terug voor het dragen van het hier afgebeelde taschje, welks model zoowaar op de ouderwetsche portemon- naie geïnspireerd is. De negentiendeeeuwsche kleeding bewees, dat haar tendenzen de eeuw overleefden. Of liever, dat de vrouw, die immers voor het meest veranderlijke schepsel ter wereld geldt, in wezen on veranderlijk is en zij, in welk jaartal ze ook geboren is, in den half strengen, half weelderigen modestijl, dien we nu op het oog hebben, altijd dezelfde „as pecten" zal vertoonen. Gretha Garbo legde, gehuld in de talrijke graci- euse toiletten van de Dame met de Camelia's haar snelle, bijna jongensachtige bewegingen af en een andere kant van haar bijzondere persoonlijkheid kwam charmeerend naar voren. Nu is de Empire-stijl, die nevenstaande dame pre fereerde, nóg wat ouder dan de Dumastrant; hij da teert uit den tijd van Napoleon I. Zooals de dus door onzen tijd versmade romantiek zich een weg baant via de film, zóó belaagt ze ons ook door middel van de modehuizen. De Empire-japon tracht thans door te dringen tot de balzalen; zij rekent op een plaatsje bij de komen de avondfestiviteiten. Van de balzalen komt deze mode in de avondtuinen en we behoeven nog maar één stapje verder te gaan, om de volledige ouderwet sche entourage in eere hersteld te zien: rozengeur en maneschijn Dan eerst komt dit soort avondtoilet volkomen tot zijn recht. Voor het materiaal van deze japon is de keuze vrij. Men kan natuurzijde nemen, doch ook crêpe de chi- ne, crêpe georgette of voile. Het motief dient gedistin- gueerd te zijn en een licht fond is geboden. Men handhave de hoog oploopende taille, vierkan ten hals, pofmouwen, doch vooral de pompeuze cor sage in donker afstekende tint. De ceintuur volgt nauwkeurig de taillelijn en ein digt op den rug in twee lange slippen. Verzuim niet bij dit toilet halflange witzijden handschoenen, die over de mouwmanchet sluiten, aan te trekken! Tenslotte wenschen wij nog eens te wijzen op het feit, dat, op hoè verjaarde mode onze jurken ook geinspireerd zijn, de modescheppers nóóit nalaten er een specifiek seizoenkenmerk aan te geven. Wie nauwkeurig waarneemt, kan a 11 ij d een robe zeventien-of achttienhonderdzooveel onderscheiden van een naar den stijl dezer robes ontworpen heden- daagsch gewaad. Tenslotte dienen de antieke mo dellen niet tot imitatie, doch tot inspiratie. Bij nevenstaande figuur wijzen wij U op de ma nier, waarop de rokruimte verdeeld is, de methode 1937. De meeste ruimte valt n.1. uit een midden op de voorbaan aangebrachte plooi. Hiermede is de ja pon gestempeld tot een creatie van onze dagen. Geen vrouw, die niet voor „óuderwetsch", of nog erger „antiek" wil doorgaan, zou er trouwens aan den ken, precies hetzelfde costuum aan te trekken, waar mee haar grootmoeder eens furore gemaakt heeft... LEONTINE.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 11