Twintig jaar De gemeubileerde woningen N.V.Zeebad Huisduinen, Marine Luchtvaart Dienst Het dienstvak der moedigen Zaterdag 21 Augustus 1937 Tweede Blad Geen vrees voor opheffing Marinevliegkampen „Mannen in Leer" Postverzending aan de Mijnenvegers De dagelijks terugkeerende rijwielbelastingellende De snoeplustige te HUISDUINEN van de zijn in het NASEIZOEN en de daarop volgende maanden voor aanmerkelijk verlaagde prijzen, ook voor plaatsgenooten, te huur. Inlichtingen worden gaarne ver schaft door de directie SPOOR STRAAT 41, of den bedrijfsleider Badhotel te Huisduinen. Aanbesteding electrische installatie Van Willigen Luchtposttarief Indie Burgerlijke Stand van Den Helder Een voordeeltje van 200.000 gulden Een wapen-incident Julius nog steeds geen paedagoog Rectificatie HERMAN NYPELS' MacUnieuuPi LUCHTFOTO VAN HET VLIEGKAMP „DE MOK", Heden, 21 Augustus 1937, bestaat de M.L.D. twintig jaar. De commandant, Kapitein ter zee K. van Aller, was zoo welwillend onzen verslaggever naast de geschiedenis van den luchtvaartdienst, die wij in een artikel van gisteren publiceerden, ook zijn meening over de toekomst van den M.L.D. mede te deelen. Kolonel Van Aller bleek buitengewoon tevreden te zijn over de wijze, waarop bij den M.L.D. gediend wordt. Zelden heeft hij een tak van dienst gezien waar met zooveel ambitie en toewijding den dienst gedaan wordt. De M.L.D. heeft moeilijke jaren gekend, jaren waarin tal van moedige mannen hun leven hebben ingeboet. Maar onverdroten zjjn de anderen voortgegaan. Geen seconde zijn ze terneer geslagen geweest, integen deel. Enkele oogenblikken mocht het duren, dat men onder den indruk was. Maar dan ging de dienst weer verder, geen vliegtuig bleef dan op den grond staan. Trouwens, vliegers en waarnemers moeten moedige menschen zijn Dan alleen zullen zij iets kunnen bereiken. Men denke maar eens aan uren van gevaar. Militairen te velde heb ben tijd om zich voor een gevecht voor te be reiden. Zij hebben eens een marsch van een dag of twee voordat de slag begint. Maar de vliegers moeten dadelijk op den vijand af. De vlieger is hoog in de lucht geheel op zichzelf en zijn vliegtuig aangewezen en verder heeft hij te doen met zijn vijand. Een van de twee zal weer levend terugkomen, hij of de tegen stander...... Een enorme geest moet er in het vliegerscorps zitten en gelukkig is dat bij ons het geval, aldus onze zegsman. Moeilijk vliegen in Indië. Het is goed in dit verband eens op de marinevliegerij in Indië te wijzen. Daar wordt immers over het algemeen onder zeer groote moeilijke omstandigheden gevlogen. Dat kun nen alleen dié menschen, die behalve 100 berekend voor hun taak, ook met hart en ziel bij hun werk zijn. Het is daar schering en inslag, dat groepen Dorniers voor een trip van drie maanden de „Groote Oost" intrekken, zonder dat zij des avonds op een vlieg kamp kunnen landen. Zij liggen dan dagen en nachten bij de Noordpunt van Ternate of bij Noord-Guinea en op vele andere verre plaatsen. Prachtige prestaties wor den daar geleverd, vliegtechnisch, maar pok qua opofferingsgezindheid der be- Kapitein ter zee K. van Aller. manningen. Reeds in 1919 werden tal van vluchten buiten Java gemaakt, terwijl nadien honderden malen gevlogen werd van Sabang naar Nieuw-Guinea en van Soerabaia naar Balipapan en Tarakan! „Ik kan dan ook gerust zeggen, dat onze vliegtuigen in de heele Oost bekend zijn, dat zij alle hoekjes en gaatjes daar ken nen. Ontzaglijk veel voorbereidend werk, als het inrichten van geheime opslag plaatsen, werd daar verricht. Vele nach ten brengen de bemanningen door in hun vliegtuig, of in tot legerstede dienende, met lucht gevulde rubberbootenJa, het zijn dikwijls moeilijke omstandigheden, waaronder in onze Oost de marinevlie gers, telegrafisten en andere opvarenden hun plicht moeten doen." Vertrouwen in het materieel. Welk een onbegrensd vertrouwen moeten piloot en andere opvarenden in hun materieel stellen. De Technische Dienst is dan ook met groote verantwoordelijkheid belast. Immers, het ia door zijn zorg, dat herstellingen ver richt worden en de vliegtuigen onderhouden worden. Elke fout, die hier gemaakt wordt, kan een of meerdere menschenlevens kosten. Maar in den loop der jaren heeft de T.D. zich volkomen voor zijn taak berekend ge toond. Zoo wordt er op het vliegkamp „De Kooij" reeds jaren gewerkt onder leiding van den heer A. A. C. Kramer, officier M.S.D. lste klasse, een man, die met zijn staf een buitengewone activiteit en accuratesse aan den dag legt. Men moet niet vergeten, dat alle repa raties aan motoren en instrumenten van alle marine-vliegtuigen over den Tech- nischen Dienst van dit kamp loopen. Daartoe is ook een Laboratorium aanwezig, waar uiterst belangrijke proeven geno men worden. Het meest verheugend is echter te zien, met welk een toewijding en ijver de menschen zich van hun taak kwijten. Dat doet werkelijk weldadig aan en men vindt dat wellicht alleen maar zoo bij den Onderzeedienst. Voortbestaan M.L.D. verzekerd. Wij hebben kolonel Van Aller ook gevraagd, hoe hij dacht over de toekomst van het marine-luchtwapen. Immers in 1919 kreeg een commissie reeds opdracht te onderzoeken of samensmelting van den M.L.D. met de Luchtvaartafdeeling van de Koninklijke Land macht mogelijk was. In 1926 en ook in latere jaren zy'n andere commissies met dit onder zoek bezig geweest, waarbij de hoofdtaak was na te gaan of de eerste opleiding van vliegers te Soesterberg zou kunnen plaats vinden, waardoor het vliegkamp „De Kooy" zou kunnen worden opgeheven. Voorts is er wel degelijk sprake geweest van algeheele op heffing van den Marine Luchtvaart Dienst in Nederland. Kolonel Van Aller gaf als zjjn meening te kennen, dat daarvan niets zal en kan komen. Het was onder den druk der be zuiniging, dat men pogingen in het werk stelde om tot opheffing te kunnen over gaan. Maar men is allengs tot de overtuiging gekomen, dat de Koninklijke Marine het niet zonder haar eigen Luchtvaartafdee ling kan stellen. Alle marine-autoriteiten z(jn daarvan unaniem overtuigd. Ten aanzien van Indië is men trouwens steeds deze meening toegedaan geweest, maar in Holland heeft men getracht de eerste op leiding met Soesterberg te combineeren en de „zee"-opleiding naar Indië te verplaatsen. Deze voornemens zijn echter van de baan en het voortbestaan van de beide vliegkampen „De Kooy" en „De Mok" is dus verzekerd. Zoo is dus momenteel de toestand bij den Marine Luchtvaartdienst, welke thans 20 levendige jaren, waarin steeds maar weer ge moderniseerd werd, achter den rug heeft. Alhoewel een periode van 25 jaar zich beter leent voor herdenkingen en jubileum, zal men in kringen van de Marine Luchtvaart niet Een lied, uit het hart diep ontsproten, Op daai/rende kracht-melpdie! Uit volle borst, vrij, ongedwongen! Gedreven door ziels-harmonie. Fel, forsch! naar motorische rythmen, Maar zoet naar zijn oorsprong en teêr! Het lied, passend bij ons karakter: Het lied voor ons: „Mannen in leer". Op ons mag het Vaderland bouwen In tijden van nijpenden nood'. Op ons mag het altijd vertrouwen, Als men dreigt met smaad en met dood. Wij zullen ons woord niet verbreken, Hoe 't lot van het Land zich ook keer'; 't Geronk der motoren bevestigt Den eed van ons: „M annen in lee r!" Wij hopen het nooit te beleven: Die worstelstrijd om ons bestaan.' Maar, worden wij er toe gedwongen: Verwinnen we, of wel vergaan.' En boven 't geweld der motoren Klinkt dan nog ons lied, telkens wéér; Voor Land en Vorstin! blijft de leuze Van al onze „Mannen in leer!" Philip B. Polak. onopgemerkt aan den datum van heden 21 Augustus, voorbij gaan. Zoowel in Indië als hier in Nederland, zal de bemanningen het feit, dat hun dienst 20 jaren bestaat, in her innering gebracht worden. Moge de preventieve invloed van den M.L.D. zoo groot zijn, dat ons land voor oor log gespaard zal blijven! De postverzendingen aan Hr. Ms. Mijnen vegers „Pieter de Bitter", „Jan van Amstel", „Abraham Crijnssen" en „Eland Dubois", zullen op de volgende data en uren plaats vinden: Naar Napels, laatste buslichting 11.34, Alexandrië Port Said Aden Bombay Bombay Colombo Colombo Sabang 14 en 15 Sept. 17 en 18 Sept. 23 Sept. 30 Sept. 6 Oct. 7 Oct. 8 Oct. 15 Oct. 21 Oct. orti 20.55 om 20.55 om 9.15 om 7.10 om 9.15 om 7.10 om 16.10 om 7.10 om 9.15 Een bewoner van de Jan in 't Veltstraat, diet zijn karretje achter op zijn erf had staan, moest tot de conclusie komen, dat ook daar het belastingmerk wel te vinden was. Een winkelier uit de Hartesteeg deed aan gifte, dat een jongedame de verleiding van een groote doos chocolade, die ten pronk ge steld was op de toonbank, niet kon weer staan. Zij pikte er een tweetal reepen uit en zal nu door de politie onder het oog moe ten worden gebracht, dat gestolen goed niet gedijt, ook al zijn het melkreepen. Gistermorgen werd door de N.V. Van Wil ligen aanbesteed de aanleg van de electrische lichtinstallatie in het in aanbouw zijnde win kelmagazijn aan de Koningstraat. De ingekomen biljetten luidden als volgt: Electr. Techn. Bur, Pedrolie, Alkmaar 1.516, Ir. J. Oortgijsen, alhier 1.210, J. J. de Jong, alhier 1.125, J. C. J. Kemna, alhier 1.084, C. H. Coelers, alhier 1.052, P. J. van Os, alhier 998,88 B. Puinbroek, alhier 890, H. A. Tydeman, alhier 694, Brieven: 1214 cent per 10 gram. Nog steeds worden duizenden brieven voor Nederlandsch-Indië onjuist gefrankeerd. De nieuwe tarieven blijken nog onvoldoende tot het publiek te zijn doorgedrongen. Men lette daarom goed op: De verzending met den luchtweg is thans de normale. Het tarief is voor brieven 12 /2 cent per 10 gram, voor briefkaarten 10 cent. Alleen bij duidelijke vermelding op den om slag, dat verzending per landmail moet ge schieden vindt deze verzendingswijze plaats en geldt het internationale tarief van 12 y2 cent voor de eerste 20 gram en 7% cent voor elke volgende 20 gram. Verder bestaat nog de mogelijkheid om, met de landmail, postbladen van 6 cent (na 1 September 5 cent) naar Nederlandsch-Indië te verzenden. Wie den geadresseerde en de post onnoo- dige last wil besparen, frankeere zijn corres pondentie volgens het nieuwe tarief. van 20 Augustus 1937. BEVALLEN: F. G. van Rijssenvan den Berg, d. H. SnijderPasterkamp, d. D. Schenkde Haan, z. Het gemeente-bestuur profiteert van de ruime geldmarkt en conver teert leeningen. Het is in den laatsten tijd eenige malen voorgekomen, dat een spoed-raadsvergadering belegd werd, waarvoor als eenigste agenda punt gold, het converteeren van een geld- leening. Dat wil zeggen, dat het gemeente bestuur een bestaande geldleening, met een tamelijk hoog rente percentage afloste en daarvoor een nieuwe sloot, tegen een lager rente-percentage. De leek begrijpt, dat een dergelijke handeling niet anders dan winst voor de gemeente beteekent. Zonder meer werd dan ook steeds het voorstel van het col lege van B. en W. aangenomen, de raad ging naar huis en de zaak was afgedaan. Totdat in de laatste raadsvergadering de heer Meyer (V.D.) van zijn stoel opstond en het college een woord van dank bracht voor deze financieele voordeeltjes, die het de gemeente bezorgde. We hebben nu dezer dagen een een praatje gemaakt bjj den wethouder van Financiën, die de zaak van het converteeren van de geld- leeningen een vrij eenvoudige vond, die niet door een bepaald lid van het college, doch door het geheele college behartigd werd. Slechts het feit, dat er op het oogenblik veel geld op de markt is, dat aan de gemeente besturen tegen een laag percentage aange boden wordt, maakte het mogelyk deze voor- deelen voor de gemeente te boeken. Er was een tijd, dat de gemeente Den Helder op de geldmarkt een vrij slechten naam had, niet door de financieele positie van onze gemeente, maar door de onvriendelijke stemming, die er in het binnenland ten op zichte van onze gemeente bestond. De oorzaak moet waarschijnlijk gezocht worden in den geest, die tijdelijk hier geplaatsten, naar buiten uitdroegen, misschien vaak onbewust. Het schelden op onze stad, dat sommige in het bloed zit, ook nu nog, heeft aan den naam van Den Helder geen goed gedaan. De bankiers bleken niet geneigd hun geld in Den Helder te beleggen. Voor de kasgeldleening van één millioen, in 1932, heeft het college ontzettend veel moeite moeten doen, om haar geplaatst te? krijgen. De Twentsche Bank, de Rott. Bank en de Midd. bank waren niet ge neigd de gemeente Den Helder geld te leenen. Tenslotte is men terecht gekomen bjj Theod. Gillissen, die de leening wilde sluiten tegen 5*6 procent. Nu is die animositeit bij de geldgevers ten opzichte van Den Helder verdwenen. Natuur lijk is een van de redenen daarvan wel, dat er veel geld op de geldmarkt is en dat een gemeente leening nog altijd een van de meest solide beleggingen is. Belangrijke leeningen, die voor een percen tage van 4% en 5 procent liepen, zijn in den laatsten tijd geconverteerd en daarvoor wer den nieuwe leeningen gesloten tegen een rente van 3l/2 procent. Een sterk voorbeeld is de bekende leening van 2 millioen, die het gemeente bestuur in 1920 bij de Rijksverzeke- ringbank sloot, tegen een rente van 6 pet. waarbij verschillende ongunstige voorwaarden waren bedongen ten opzichte van de aflossing. Jarenlang is het college bezig geweest om deze leening te converteeren, maar men wilde er niet aan, omdat het geld belegd was. In Februari van dit jaar kwam nu een Kon. Besluit af, dat met ingang van September 1936 de leening omgezet werd in een 4 pets. leening, terwijl de gemeente het recht werd gegeven om de leening af te lossen. Het Gemeente Bestuur heeft er geen gras over laten groeien, heeft een gedeelte afgelost en een bedrag van 700.000 gulden geconverteerd tegen 3% procent. Hierbij werd een voordeel geboekt van ongeveer 100.000 gulden. Natuur lijk is dit voordeel verdeeld over het aantal jaren waarover de leening loopt. Dat geldt ook voor de voordeelen van onze andere ge converteerde leeningen, waarbij er zijn die in 1960 en nog later afloopen. Naar ruwe schat ting echter beteekent de financieele politiek van ons college een voordeel van ongeveer 200.000 gulden voor onze gemeente. Het compliment, dat de heer Meyer in de laatste vergadering aan het college bracht, onderschrijven wij gaarne, ook al vond de wethouder van financiën het in het geheel geen verdienste. L r is een nieuw incident in Europa ge schapen. Bij het aantal bestaande conflicten kan er best nog een bij. Waarom niet? Por tugal heeft de diplomatieke betrekkingen met Tsjecho-Slowakije verbroken, omdat dit land geweigerd heeft de door Portugal bestelde wapenen te leveren. Het Portugeesch-Tsjechisch incident, hoe onbelangrijk het ook op zichzelf moge zijn, brengt de kwestie van den wapenhandel eensklaps in haar volle gecompliceerdheid op den voorgrond, schrijft het Hbl. naar aanlei ding van dit incident. In 1925 werd te Ge- nève een conventie gesloten, waarbij de par ticuliere wapenhandèl aan vrij strenge bepa lingen werd gebonden. Deze conventie welke overigens slechts door Frankrijk en Nederland werd geratifi ceerd is een dood document gebleven. Zij was bedoeld als een etappe op den weg naar een universeele nationalisatie der wapen industrie, waartoe de njogendheden slechts ten deele zijn gekomen. Wel oefenen de re geeringen in vrijwel alle landen een strenge controle op de wapenfabrieken uit, maar ten volle genationaliseerd zijn ze lang niet allen. Frankrijk en Tsjechoslowakije gaan in dit opzicht het verst (Schneider-Creuzot; Skoda). De nationalisatie, hoe zeer zij ook noodig is om de excessen der particuliere wapenindus trie tegen te gaan, leidt tot politieke com plicaties, zooals het incident van thans be wijst. Immers, de regeeringen worden er toe verleid de ingekomen orders naar de poli tieke merites der opdrachtgevers te beoor- deelen. Zij kunnen de orders weigeren of an- nuleeren wanneer de opdrachtgevers in poli tiek opzicht niet aan de door de regeerings- kabinetten gestelde eischen voldoet. De niet- onvermakelijke tegenstrijdigheid doet zich thans voor, dat Portugal met Tsjecho-Slo wakije breekt omdat het geen wapenen kan krijgen, die volgens Tsjechoslowakije voor Spanje zouden zijn bestemd. Gaan er dus wa penen in de richting van Spanje dan is dit de aanleiding tot een breuk, maar gaan zij er niet heen, eveneens! Portugal is bovendien tijdens de crisis der non-interventie te Lon den de eerste geweest, die neiging had weg te loopen en de controle aan zijn landsgrens op te zeggen. Nu is het verstoord omdat Tsjechoslowakije vermoedt dat de geleverde wapenen naar Franco zouden gaan, maar het acht het tegelijkertijd aannemelijk dat Tsje choslowakije ze niet wilde leveren daar het zelf de wapenen naar het roode Spanje wil sturen! Ondertusschen klinkt heel nuchter de stem der. Engelsche regeering, welke ter kennis brengt, dat zij de verbreking der diploma tiek betrekkingen tusschen Portugal en Tsje cho-Slowakije niet als een kwestie van on middellijk belang beschouwt. Zij hoopt, dat de beide landen een verzoeningsgezinde houding zullen aannemen en spoedig tot overeenstem ming zullen komen. De Tsjechische gezant te Lissabon is trouwens niet eens weggegaan, hij heeft van zijn regeering order gekregen op zijn post te blijven, zoolang hem geen moeilijkheden worden berokkend. Dit zal naar alle waarschijnlijkheid wel niet gebeuren, al is de positie van dezen diplomaat ongetwij feld ietwat onbehagelijk temidden der ont stemde Portugeezen. II De 4, 6 en 8 cents Havanna's groot en klein, 18 Van PIET SNEL zijn ze alle fijn. IS Hoe Julius Streicher Hongaarsche toespreekt. Gouwleider Julius Streicher, uitgever van de even bekende als beruchte „Stürmer", begroette dezer dagen de te Neurenberg ver toevende Hongaarsche padvinders. In zijn toespraak zeide hij o.a., dat de Hongaren, evenals de Duitschers en andere groote volkeren tot oen stam der Ariërs be- hooren, tengevolge waarvan zij den plicht hebben, samen te gaan wanneer de komende beslissingen moeten worden uitgevochten. Wij Duitschers weten aldus Streicher hoe men deHongaren na den oorlog heeft behandeld, en wij geven u naar uw vaderland de beste wenschen mede. Een volk, dat zich niet vrjj kan houden van Joden, gaat defini tief te gronde. Voor de Hongaarsche padvinders sprak daarop staatssecretaris Dr. Pap eén dank woord, waarin hij wees op de veranderingen, die sedert Hitler's regeering in Duitschland znij tot stand gekomen en op de noodzaak van wederzijdsche toenadering der beide volken. Ook uit dit bericht blijkt weer hoe moeilijk het voor Herr Streicher is een paedagogische kijk op de dingen te hebben. De advertentie van den uitverkoop bij de Fa. Gerard Worm, Keizerstraat 60, alhier, bevatte een storende drukfout. Men diene te lezen: Opening heden Zaterdagmorgen, 9 uur. Op niet geëtalleerde artikelen 25 tot 40 korting. KLEDINGMAGAZIJNEN DEN HELDER Bedrijfskleding voor alle vakken. Sterke kwaliteit, toch laag in prijs,

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Heldersche Courant | 1937 | | pagina 3